Krijg je een wachtwoord foutmelding? Probeer dan eerst een reset : Reset
Mocht dat niet lukken dan kun je een verzoek indienen via het contact formulier.
Vermeld hierbij wel wat je forum gebruikersnaam is : Contact

Starboard S Type 115 advies/ervaring vinnen spinouts

In dit forum kun je al je vragen kwijt betreft algemene surfonderdelen, accessoires, algemene vaartechnieken en alle overige vragen die niet onder te verdelen zijn in de bovenstaande disciplines.

Moderators: christiaan1111, Jurjen

Plaats reactie
iHans
Deur-surfer
Deur-surfer
Surf spul: F2 Thommen 305, Starboard S-Type 115, Neilpryde Hellcat 7.2 en 6.2 Rushwind 5.0

Starboard S Type 115 advies/ervaring vinnen spinouts

Bericht door iHans » zo mar 11, 2018 2:07 pm

Goedemiddag,

Ik ben vorig jaar begonnen en vaar een 2005 Starboard S type 115 met zeilen 5.0 6.2 en 7.2 De laatste 2 zijn Hellcats. Weeg 65 kg
Voorop gesteld aan mijn houding valt nog wel e.e.a. te verbeteren, probeer de tips hier op het forum toe te passen.

De standaard 33 Drake freeride vin beviel sowieso niet goed. Slecht hoogte lopen en spinouts.
Gebruik nu een 35 Select S10, deze vaart fijn maar nog steeds last van spinouts, vooral in de chop. (Oosterschelde) met de 5.0. Met de grotere zeilen nog niet echt goed kunnen testen verwacht wel dat dat beter gaat omdat er dan minder chop is.

Zou graag willen weten of ik wel de goede vin gebruik en wat jullie me dan adviseren. Ben vooral ook erg benieuwd naar de ervaringen van mensen die zelf met het board gevaren hebben vroeger. Daarnaast moet er een wiervin komen, zit zelf te denken aan een Unifiber Lessacher maar welke lengte pak ik dan?

Bedankt alvast!

AlwinV
Deur-surfer
Deur-surfer
Surf spul: Gecko 105, FSW 100, Rebel 75, NP 4.2 tot 7.0

Re: Starboard S Type 115 advies/ervaring vinnen spinouts

Bericht door AlwinV » zo mar 11, 2018 8:29 pm

Je board is te groot om met een 5.0 op de Oosterschelde te varen. Je 35 Select S10 past perfect bij je 7.2 - voor een 6.2 is deze al aan de grote kant. Indien je geen kleiner board bezit kan je een kleinere freeride vin aanschaffen van rond de 31cm.

Ik heb geen ervaring met een S-Type 115.

JP-T1surfer
Freeride pro
Freeride pro

Bericht door JP-T1surfer » zo mar 11, 2018 8:50 pm

surfmaat van mij heeft WEL 'massa's' ervaring met de 115 maar is wel zwaarder dan jij. Gebruikt dit board met 7.5 en 6.3 en (nog) geen ervaring met kleinere zeilen dan deze 2 maar..een 5.0 moet volgens mij ook nog net lukken op dit zeer veelzijdig freerace-board met uitgesproken pintail in de spiegel.

Ik volg uiteraard AlwinV wat betreft zijn vinnenadvies!

Wiervin: welke lengte? keuze merk/type is één, lengte is 2 maar...met de standaardmaten 32 en 28 cm bvb, ga je zowel de 7.2 als de 5.0 kunnen varen waarbij...de 28 ook perfect kan dienen als highwind-vin met 5.0. Suc6!

iHans
Deur-surfer
Deur-surfer
Surf spul: F2 Thommen 305, Starboard S-Type 115, Neilpryde Hellcat 7.2 en 6.2 Rushwind 5.0

Bericht door iHans » zo mar 11, 2018 10:18 pm

Dankje, het is idd mijn enige board nog maar. Wanneer ik waterstarten helemaal onder de knie heb en liefst ook gijpen wil ik me gaan oriënteren op een kleiner board. Voor nu zal deze nog even het werk moeten doen. Door de grootte idd wel wat controle problemen als het wat wilder is. Freeride vin is idd ook nog wel goede optie. De Wiervin is voornamelijk bedoeld voor de grote zeilen op redelijk vlak water.

JanvD
Freeride pro
Freeride pro
Surf spul: Flikka, Tabou Manta, RRD FSW, Severne Blades, KA Kult, Naish Redline en Gaastra Cosmic

Bericht door JanvD » ma mar 12, 2018 8:55 am

Jarenlang met veel plezier met dit board gevaren en heb hem, ondanks het ondertussen zachte deck, nog steeds in de schuur staan...
Zeilen range voor mij was sweetspot 7.0, ook wel met 8.0 te varen en met 6.0 ook nog erg prima, daaronder is misschien niet meer de ideale combi, maar nog steeds goed te doen! Ik zou hem in eerste instantie gewoon als enige board houden, tot je inderdaad kan gijpen, waterstarten, beetje springen en pas dan een kleiner board erbij.

Ik zal vandeweek even kijken welke maten vinnen ik er altijd onder gevaren heb...maar spinout problemen zijn vaak ook erg houding gerelateerd en niet alleen naar de vin kijken....

(als je hem ooit kwijt wilt, houd ik me aanbevolen...ben nog op zoek naar een Stype115 met hard deck...)

iHans
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door iHans » ma mar 12, 2018 11:51 am

Hallo Jan,

Dank voor je reactie. Erg benieuwd naar jouw vinnen. Het board wegdoen zit er nog niet in😁 Na alles wat ik erover gelezen heb denk ik dat dit board perfect past bij wat ik wil. Hij heeft een klein plekje op de neus en de pads laten los maar verder eigenlijk onbeschadigd en keihard dus die gaat nog wel ff mee. Voor deze prijsklasse zal ik niet snel iets beters vinden ook denk ik. Maar je weet nooit zal het onthouden.

JanvD
Freeride pro
Freeride pro
Surf spul: Flikka, Tabou Manta, RRD FSW, Severne Blades, KA Kult, Naish Redline en Gaastra Cosmic

Bericht door JanvD » vr mar 16, 2018 8:53 am

Hans, hier komt ie;
Meest gebruikte vin: Select lightning EVO 37. Past volgens mij erg goed bij dit board, sweetspot met 7.0. Kom er net achter dat de 37 cm ondertussen wel minimaal een cm korter is ondertussen....

Voor met kleinere zeilen (6.0) had ik er een 32 vin bij
Qua wiervin had ik een Lessacher Chamaleon 320. Dit is echt een behoorlijk apparaat, vond hem ook voor 8.0 groot genoeg, dus misschien voor 7.0 eigenlijk te groot...

Voor 8.0 had ik ook nog een crossover vin van 37cm. Lijkt qua afmeting hetzelfde als de select, maar is veel dikker (eerder planeren), voelt groter/steviger aan en heeft iets relaxtere outline. Deze vin ook gebruikt voor mijn vriendin toen ze nog aan het doorleren was. Geeft lekker stevig gevoel, geen spin-outs, makkelijk planeren, makkelijker gijpen (en daarmee dus wel minder topsnelheid). Hier vaarde ze dan met 6.0 probleemloos haar rondjes.

Hoop dat dit een beetje helpt!

WhiteofHeart
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Surf spul: Northsails/Lokefoil

Bericht door WhiteofHeart » vr mar 16, 2018 9:46 am

Voor 115 met 5.0 klopt je vin wel, ookal weet ik de breedte van je board niet. Wat kan helpen bij spinout is je trapezelijntjes naar achteren, mastvoet naar voren of giek omlaag. Zeker in de chop kan je die laatste 2 goed toepassen.

Veel van mijn vrienden/cursisten op jouw niveau hebben hun trapezelijntjes te ver naar voren omdat dat lekker voelt en je dan niet gelijk over de plank heen getrokken wordt, dit betekend echter wel dat zodra je je zeil aan gaat trekken je je plank met je achterste voet 'weg' gaat trappen. Kijk dus of die goed staan, ietsje verder naar achter dan neutraal als je niet planeert is vaak neutraal als je planeert, of met nog net een beetje druk op je achterste hand, dat is hoe die hoort.

Kijk ook even of je vin netjes is. Een adgeragde vin houdt lucht vast als je over de chop vliegt. Probeer de achterkant van de vin(trailing edge) op tussen de 1/2 en 1/4mm dik overal netjes te hebben, de zijkanten van de vin mogen ook iets opgeschuurd (korrel 200) in de stroomrichting en de leading edge (voorkant) hoeft niet te scherp, als de eerste twee schuurmethoden niet werken kan je de leading edge nog iets minder scherp maken.

Werkt dat ook niet dan is het misschien gewoon niet jouw vin ;).

Plaats reactie