Krijg je een wachtwoord foutmelding? Probeer dan eerst een reset : Reset
Mocht dat niet lukken dan kun je een verzoek indienen via het contact formulier.
Vermeld hierbij wel wat je forum gebruikersnaam is : Contact

Beginnen met foilen?? Tips/tricks!

Foil Freak Forum

Moderators: RaymondW, Mark

Plaats reactie
Gebruikersavatar
WhiteofHeart
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Berichten: 519
Lid geworden op: wo jan 07, 2015 7:03 pm
Surf spul: Northsails/Lokefoil

Beginnen met foilen?? Tips/tricks!

Bericht door WhiteofHeart » vr mar 23, 2018 5:05 pm

Beginnen met windfoilen, waar moet ik op letten??

Hey allemaal, windfoilen is voor velen nog een beetje een obscuur onderwerp, daarom wilde ik wat op papier zetten om jullie op weg te helpen! (En omdat ik niks beters te doen heb met mijn leven als ik niet minstens 3 keer per week het water op kan) Tips van een gemiddelde surfer, voor de gemiddelde surfer dus ;). Als disclaimer, ik ben dus helemaal niet een 'hele goede surfer', zeker niet op foilgebied, correcties en/of aanvullingen zijn dus zeker welkom!


Om gelijk maar de grootste mythe van het windfoilen te ontkrachten, het is niet belachelijk moeilijk en je hebt geen bizar hoog niveau nodig om er mee te beginnen. Trapeze varen en voetbanden is wel basis, en om met echt lichtweer te kunnen varen moet je ook wel een beetje kunnen pompen. Voor het vliegen is dat eigenlijk niet vereist.

In het foilen beginnen zich ondertussen verschillende disciplines te vormen. De meest prominente is de race discipline, hierbij moet je denken aan boards als de Elix F1, JP135 en 155, de nieuwe PD of formulaboards, bijpassende camberzeilen als de RS:Flight en severne hyperglide en high aspect foils als de Starboard teamset, Loke LK1, NP/F4 en de foils die de custom vinnenproducenten nu op de markt beginnen te brengen (BOSS, Z, Sonntag)
Daartegenover staat de freeride/freestyle/wave discipline, hierin is nog vrij veel overlap tussen de verschillende disciplines en zie je duidelijk dat verschillende producenten ook verschillende ideeën hebben. De Loké envol is een racefoil met wat meer oppervlak/dikker profiel, net als de nieuwe starboard. De horue is een hele andere weg in geslagen met een heel ander design, maar wel hetzelfde principe, meer rake en dikke vleugels voor veel lift met controle. De naish is een geval apart met een echte walvisstaart vleugel en slingshot en manta hebben modulaire systemen waarin je kan kiezen. Qua boards wordt hier vaak afgeweken van de gestelde “norm” van 80+ brede boards. De naish, horue en slingshotboards zijn allemaal beduidend smaller en kleiner en hebben de achterste voetbanden vaak maar 20 cm uit elkaar!

Wil je hard gaan, 'grote zeilen' en planken varen, makkelijk upwind kunnen? > Race
Wil je zo vroeg mogelijk vliegen met een zo klein mogelijk zeil, golfrijden zonder wind, springen, misschien wat freestyle? > Freeride/style/wave

DAN: Materiaal!

Om te beginnen even over boards:

Elk board waar een foil in past kan je mee vliegen. Dat breedte in de tail “vereist” is, is niet helemaal waar. Net als met normaal windsurfen, hoe verder je van de middellijn van je board afstaat hoe meer power je genereert uit je foil. In een hoop wind kan dit best eng zijn met een formulaboard bijvoorbeeld. Echter heb ik het idee dat een smal board opzich prima is, zolang je maar "op" het board staat en niet er tegenaan, anders zou JP ook geen chickenstraps in het midden op de 155 plaatsen. Ik zou aanraden om te beginnen: een board van 75+ (80 is beter) breed, met de optie om de voetbanden ietsje naar binnen te kunnen zetten, vooral achter. Voor een freerider is dit goed genoeg. Wil je GPS varen of wedstrijden doen, dan zitten de 90+, formula en dedicated foilboards als de JP135/155 en Elix meer in jouw straatje. (De JP135 is eigenlijk gewoon heel erg allround) in frankrijk begint nu omhoog te komen dat bredere boards minder vroeg vliegen dan smalle boards, omdat ze moeilijker het water loslaten en je ver op de rail staat, de vleugel moet dus al best wel wat lift genereren om jou op die plek omhoog te houden. Ik onderschrijf deze bevindingen, met een smaller/kleiner board ben ik eerder stabiel in de lucht. Natuurlijk is het wel zo dat een groot board een grotere foil en zeil kan hebben en daarmee het verschil dus weer goed kan maken of zelfs in kan halen.

Een didicated foilboard, wat voegt dat toe?? Er zijn 3 grote verschillen tussen standaard windsurfboards en foilboards.
1. De positie van de voetbanden en mastvoet tov de vinbox.
Wat doet dit? Met foilen wil je je gewicht op een bepaalde positie boven het liftpunt hebben. De voorste vleugels kunnen om integriteitsredenen maar zo ver naar voren geschoven worden, dus om hiervoor te compenseren wordt de rider naar achter geschoven. Hoe verder achter de mast van de foil je staat met je achterste voet, hoe meer lift je kan genereren. De masttrack is met de voetbanden iets naar achteren meegeschoven. Nu, IS DIT EEN MUST HAVE? Nee, hiervoor kan eigenlijk vrij goed worden gecompenseerd met de stabiliser trim, je zal met een foilboard een grotere range hebben, ook qua welke hydrofoils het beste passen, maar al met al valt het mee. Wel is het het fijnst om een board zonder toe risers te hebben (van die verhoogde voetpads). Je kan vrij gemakkelijk een plaatje maken waarmee je je voetbanden 1-2cm verder naar binnen zet, maar het is niet écht nodig. De voetbanden wat verder naar binnen (of de rand van het board wat verder naar buiten als bij de JP135) helpt om druk te houden op de foil en het board naar je toe te kantelen voor upwindperformance. Het levert meer controle op.
2. De lengte/volume meer gepositioneerd onder je voeten.
De foilboards verschillen hierin nogal, met de starboard die bijna 250 lang is, vs bijvoorbeeld de horue femto van 180. Wat is nou beter?? Ligt ook een beetje aan je foil. De starboard race geeft erg veel lift, daarmee kan je dus een langer board hebben, idem.met de Loké. De pryde/F4 is vrij kort en werkt dus ook beter met een korter board. Voor mij gaat de voorkeur uit naar kortere boards om 2 redenen. 1, het volume zit meer onder je voeten, wat helpt bij pompen en in de voetbanden stappen voor je echt gaat, daarmee kan je nog eerder weg. 2, minder swing weight, dus meer maneuvrability. 180 vind ik dan wel weer echt kort, maar net iets korter dan een standaard slalomboard, rond de 220 is lekker. Een langere neus helpt je om crashes aan het begin wat beter te overleven omdat er minder kans is dat hij in het water hapt. (Mits de noserocker goed gekozen is). IS DIT EEN MUSTHAVE? Wederom nee, voor de gewichtsverdeling kan door het kiezen van de juiste foil (starboard race, Loké, nieuwe RRD denk ik ook), met een wat langere “wheelbase” worden gecompenseerd. Het volume meer onder de voeten is wel echt heel fijn en helpt ontzettend met pompen, voor het echte lichtweer is dat dus wel heel fijn.
3. Erg ronde rails aan de voorkant. Ja.. dit is wel echt fijn als je begint. Een normaal board zal veel sneller de neiging hebben om te happen aan het water en je voorover te slingeren als je een fout maakt. De speciale shape die foilboards voorin hebben helpen katapults te voorkomen bij foilouts, maar ook als je gewoon perongeluk een golftopje raakt. Deze speciale vorm zorgt er echter wel voor dat de boards minder lekker werken als windsurfboards (ze willen omhoog). IS DIT EEN MUSTHAVE? Nee, maar het is wel weer heel fijn, zeker in het begin om het leerproces te bevorderen. Later zal voor performance foilen eerder gegrepen worden naar een formulaboard. Voor freestyle is een board als de horue tiny wel echt heel fijn door de playfulness die dit bied.

Voor wave of freestyle zal de keuze om een echt foilboard te kopen denk ik uitgesprokener zijn dan voor een freerider of racer, omdat de extra wendbaarheid die de kleine boardjes bieden gewoon echt fijn is om mee te spelen.

Met foilen planeert naar mijn idee een groter board NIET persee eerder! Je foil, de volumeverdeling van je board en vooral je techniek is veel meer van belang. De foil kan je extreem goed pompen onderwater. Laat je dus niet afschrikken door een 100L horue boardje als je 60kg bent, zolang je kan optrekken zal dit even snel of misschien wel sneller weg zijn dan een groter board, zolang je maar in je voetbanden kan stappen voor je snelheid hebt. Dit is ook het geheim van de naish 122, die qua afmetingen helemaal niet bijzonder is.

Is gewicht van het board van belang? Geen idee, ik heb mijn airinside een keer perongeluk vol laten lopen (litertje of 15) met water en kwam nog steeds makkelijk los. In de lucht is een zo licht en klein mogelijk board wel wendbaarder. Verder is vooral de gewichtsverdeling van belang, mijn eigen customboardje is onder de voeten vrij zwaar geworden, dit is niet erg. Een board wat erg lang is en dus zwaarder is in de neus zal sneller uit balans voelen dan een korter boardje.

Moet je een board van te voren versterken voor foilen? Kan, hoeft niet. Als je het niet doet kan het zijn dat je foil er bij de eerste sessie uitbreekt, maar het kan ook zijn dat hij het 20 sessies volhoudt! De meeste mensen kiezen ervoor om het eerst onversterkt te proberen, en als hij kapot gaat het geheel te laten versterken, de kosten van vooraf en achteraf zijn namelijk vergelijkbaar. Hierbij moet je wel bedenken dat de meeste foils niet drijven en dat er dus een kans is dat je hem kwijt raakt. Om er extra zeker van te zijn dat het allemaal goed gaat kan je kiezen voor een foil met dus een kleine versteviging om de box, waar het board als het ware op rust, en een plaat op je dek die de kracht van de schroeven verdeelt. Omdat de foil een kracht levert ver voor het aangrijpingspunt zal hij in de box willen torderen. Er komt dus onder aan de voorkant kracht op en boven aan de achterkant. Ik heb zelf uit een oude g10 vin 2 doppen geslepen, ik heb ook carbon en rvs platen gezien of zelfs helemaal ondergeplakte dekken.

Zeilen:

Om te foilen maakt het echt niet uit wat voor zeil je erop zet. De zeilen die je nu hebt zullen het prima doen! Boven ongeveer de 7.8 zal het niet echt meer zin hebben een groter zeil op te zetten voor de gemiddelde surfer van 85kg, je wint vanaf dat punt alleen maar up/down performance, maar niet persee vroeg vliegen. Ik heb sinds de aanschaf van mijn foil als grootste maat 7.0 op een 430 RDM en daarmee kan ik vliegen vanaf 8 knopen (goede actieve techniek, pompen met beide voeten in de voetband vanuit een beginpunt van geen zeildruk). Eigenlijk geld hier hetzelfde als voor normaal surfen, cambers? 2 planeren waarschijnlijk het vroegst en lekker door in de gaten, 4 is lekker lang te houden en een wavezeiltje is makkelijk varen. Let wel dat je al bij 14-15 knopen goed je 5m wavezeil kan pakken op binnewater.
Wat maakt een bepaald zeil nou beter voor foilen dan anderen? De foilzeilen die nu op de markt komen hebben eigenlijk allemaal een lager uitgesneden foot en de bolling lekker laag en ver voorin. Je vaart op de foil met minder rake. Verder hebben de zeilen gefocusd op vroeg planeren minder latten en weinig loose. Ik gebruik een severne unit singlecam in 7.0 en 5.7 en 4.8 north soulwave met korte lat (3+2halve). Deze zeiltjes zijn licht, hebben veel power voor de maat, weinig loose en voldoende power op de backhand om lekker op de foil te kunnen pompen. Voor de performancezeilen lijkt de power verder voorin het zeil en iets meer loose de overhand te hebben.

De zeilmaat die je moet pakken hangt natuurlijk een beetje af van wat voor foil je hebt, maar als vuistregel: als je niet hoeft te pompen sta je in de lucht te groot, als je goed kan waterstarten sta je in de lucht waarschijnlijk te groot, als je met je zeil zou kunnen planeren zonder foil sta je waarschijnlijk te groot. Ongeveer 2 meter kleiner dan je normaal zou doen is wel een goede vuistregel. Ik vaar met 8-13 knopen 7.0, 11-15 knopen 5.7, 13-16 knopen 5.2 etc. Je zal merken dat je een aantal maten kan gaan overslaan, omdat een 5.2 ongeveer gelijk is aan een 7.2 en een 4.8 aan een 6.8 zal je sneller met je wavezeiltjes 2 of 3 maten kleiner pakken als je de volgende maat pakt. Ik heb nu als kleinste 3.6 en wil eigenlijk nog een 3.0 voor vanaf 20-25 knopen ongeveer.

Je kan heel fijn in plaats van een groter zeil opzetten de foil onder je board schroeven of andersom, of trimmen door verschillende groottes vleugels te pakken. Ben je overpowered, kan je een kleinere vleugel eronder zetten, is het qua gevoel alsof je een metertje zeil weg haalt.

Bij je zeil is het belangrijk na te denken over je trim. Ik gebruik voornamelijk freestylezeilen en 1 camber freeridezeil voor foilen. Dat camberzeil geef ik +/- 2cm minder downhaul dan ik zou doen om met een vin te varen. Als het harder gaat waaien trek ik hier niet meer downhaul in(!) Het belangrijkste voor foilen is dat je zeil stabiel druk levert, met meer loose is de druk die het zeil levert naar mijn gevoel minder stabiel (liever stabiel te veel dan instabiel zegmaar). Minder stabiele druk van het zeil vertaald zich naar een minder stabiele krachtsverdeling over de handen, wat je moet compenseren met verschil in druk over je voeten, wat betekend dat je foil gekke dingen gaat doen. Een zeil met minder downhaul drukt ook je board beter naar beneden. In hetzelfde kader is dus ook de trim van je trapezelijntjes nog belangrijker dan je al gewend bent! Ik gebruik qua lengte hetzelfde als voor slalom, met minimale wind ietsje korter nog. De positie is uiteindelijk ook identiek als hoe ik ze zou zetten voor slalom, belangrijk is dat je dus niet met een hand harder hoeft te trekken dan met de ander! Als je harder moet werken met voor dan achter zal het moeilijk zijn je board hoog te houden en met meer kracht op je achterste hand dus andersom.

De FOIL:

Poehee, hier heb ik al een heleboel over verteld ondertussen! Om te beginnen even de onderdelen van een foil. De foil heeft een mast, wat bij je normale setje je vin is. Onder de mast zit de fuselage (of romp) van de foil, deze dient om de vleugels aan de mast te verbinden. Dan als laatste heb je de voorvleugel, welke de lift genereert, en de achtervleugel of stabiliser, die naar beneden trekt en daarmee het geheel stabiliseert. Bovenop de mast zit de box, vaak deeptuttle, maar soms anders en soms met een plaat of uitstulping eraan die de krachten moet verdelen.
Kort over deze plaat, op het franse forum zijn plaatjes te vinden dat als je deze te groot maakt hij averechts kan gaan werken omdat hij met een arm aan de voorkant van de box op je bodem een kracht levert. Verder naar voren van de box vandaan is de bodem niet versterkt en kan de plaat dus door het board heen drukken! Over het algemeen wordt gebruikt gemaakt van een plaatje wat 1 of 2cm rond de box uitsteekt.

Deze (onderdelen van de) foils kunnen gemaakt worden van verschillende materialen, waarbij gekeken wordt naar prijs, bewerkbaarheid en integriteit. Alu, carbon, G10, RVS en in de toekomst hoog waarschijnlijk titanium zijn ongeveer waar je mee temaken krijgt. 100% carbon foils zijn eigenlijk altijd uit 1 stuk voor de mast/fuselageconnectie (NP/F4, AFS, Lokefoil, Horue). Dit is stijver en torsievaster dan eentje die uit 2 delen bestaat. Sommige merken hebben ervoor gekozen de mast los te kunnen koppelen van de fuselage, deze merken hebben allemaal voor een alu fuselage gekozen om te compenseren voor bovenstaand probleem, ongeacht of de rest in alu of carbon is (starboard, pryde alu, naish, manta).

De mast:
Masten zijn er in verschillende soorten en maten. Eerst even over het materiaal. Vannuit prijstechnische overwegingen wordt als eerste ook de mast uitgevoerd in aluminium, als je onder de 85 kilo bent en geen formulaboard gebruikt zal je hier eigenlijk geen probleem aan ondervinden, een groot deel van het verhaal is ook marketing. Wil je echter het maximale uit je spullen halen en gaan voor snelheid of competitie, dan is een carbon mast aan te raden. Ik heb zelf de NP alu onder een 86brede JP135 gehad, de foil voer heel anders dan mijn Loké, maar dat de mast alu was heb ik behalve het gewicht eigenlijk niks negatiefs aan ondervonden. Daarbij is nog maar de vraag hoe groot de rol is die het gewicht van de foil speelt, want daar durf ik ook niks over te zeggen.
Dan even over de lengte van de mast, sommige merken bieden “school” masten aan, slingshot heeft zelfs een set met 3 masten! Onder de 60 cm heb je niet zo veel aan en ben je naar mijn mening snel op uitgekeken. Het zal totaal niet lekker varen zijn en het gevoel van vliegen krijg je er niet mee. Masten van 100cm zijn om te beginnen wel eng hoog. Iets daartussen is het makkelijkst, maar je kan ook echt prima met de starboard racemast beginnen, 10cm meer betekend niet dat je veel harder valt, het voelt alleen enger ;).

De fuselage:
De fuselage lijkt een onbelangrijk onderdeel van de foil, maar het is de plek waar alle krachten samenkomen. De fuselage moet ongelofelijk stijf zijn, daarom hebben sommige kitemerken nu al titanium fuselages. De lengte van de fuselage (of eigenlijk de “wheelbase” of afstand tussen het opwaardse liftpunt en neerwaardse liftpunt) heeft ook effect op de stabiliteit van het geheel, over het algemeen geld met foils hoe langer de fuselage, hoe meer lift ze geven en stabieler ze varen, maar hoe moeilijk te controleren ze worden op snelheid. De pryde en starboard slalom hebben hele korte fuselages om controleerbaarheid op hoge snelheid te vergroten. De starboard race en nieuwe RRD hebben hele lange fuselages, deze foils leveren erg veel lift met lichtweer en varen super upwind. Daartussen zitten bijvoorbeeld AFS en Loké, die een goed voor alles foil proberen te produceren, maar vastzitten aan een vaste mast/fuselage connectie voor stijfheid. Deze connectie is ook het grootste verschil tussen een kite en windfoil. Waarom zou een kitefoil niet geschikt zijn voor onder een windsurfplank? De voorste vleugel van een kitefoil zit veel dichter bij de mast, daarmee zit het liftpunt van de foil ook veel verder naar achteren en is de foil niet goed in balans op de klassieke plek van een windsurfvinbox. Als je een box verder naar voren zou maken zou het wel kunnen, ookal zijn kitefoils wel ook wat (boel) minder stevig uitgevoerd.

De voorvleugel:
Het klinkt misschien stom, maar hier valt eigenlijk vrij weinig over te zeggen. Je kan er weinig aan trimmen of beter/slechter maken. Een grotere vliegt eerder, een kleinere geeft meer controle. Er gelden eigenlijk dezelfde regels als voor vinnen. Als voorbeeld: De Horue XLW vleugel heeft erg veel flex en is daarmee heel makkelijk pompbaar, vergelijkbaar met een soft vinnetje die meer power geeft.
Vleugels zijn nog niet interchangable, maar op het franse forum is een poging te documenteren hoever de schroefgaatjes uit elkaar zitten om het misschien mogelijk te maken met verbindingsplaatjes de vleugels van verschillende merken te verwisselen. Als ik me goed herinner komen volgensmij NP, Loké en AFS met elkaar overeen in dat aspect.
Er is niks magisch aan de vleugels van een foil, ik kan je verzekeren als je een stuk hout neemt en daar in 2 uurtjes een vleugel uit schuurt dat hij vliegt (als je een half uurtje van die 2 uurtjes even onderzoek hebt gedaan). Er zijn verhalen van mensen die de vleugels perongeluk verkeerdom hebben gemonteerd en dat soort ongein en gewoon nog steeds vlogen. Het moeilijke van een foil zit hem in het stevig maken.

De stabiliser:
De stabiliser is het onderdeel van je foil die zorgt dat het allemaal werkt, en daarmee ook het onderdeel waar je het meeste mee kan trimmen! Het kan zo simpel zijn als een kleine, omgekeerde versie van de voorvleugel. Het mooie is dat je door de stabiliser te trimmen je het gevoel van een foil drastisch kan veranderen en aan kan passen op je board.

Trim:

De voorvleugel duwt omhoog en de achterste naar beneden. Ik ben geen natuurkundig tekenwonder, maar het is niet moeilijk je voor te stellen dat hierdoor het netto balanspunt wat voor de voorvleugel komt te liggen. Je kan de positie van dit balanspunt verplaatsen door de kracht die de stabiliser levert te vergroten, of de arm van die kracht te vergroten. De kracht van de stabiliser vergroten kan je doen door de angle of attack te vergroten, dus hem een graad meer naar beneden te laten wijzen bijvoorbeeld, of gewoon een grotere erop te schroeven (starboard). Je kan de arm van deze kracht veranderen door bijvoorbeeld een langere fuselage te nemen.
Het is niet heel moeilijk om te bedenken dat je op deze manier een foil kan afstemmen op je board. Heb je het gevoel dat je te hard moet drukken met je achterste voet om los te komen? Je kan je voetbanden naar achter zetten, maar je kan ook ietsje meer angle aan de stabiliser geven. Probleem opgelost. Het vergroten van deze hoek levert dus niet persee meer opwaardse kracht of lift zoals mensen lijken te denken, maar vergroot wel het moment omhoog en daarmee het evenwichtspunt. Hoe verder dit punt naar voren zit hoe krachtiger de foil zal 'voelen'.

Dan, waar zet je je mastvoet? Als je met je board recht vaart, dus niet naar je toe gekanteld, en met relatief weinig power in je zeil/zeil open, dan geld hoe verder naar voren hoe meer controle, hoe verder naar achteren hoe eerder vliegen. Dit is best wel een dingetje!! Als je hem te ver naar voren hebt (op de cm) komt ie niet lekker los en blijf je maar dalen, te ver naar achteren dan heb je moeite je foil in het water te houden. Uiteindelijk zal je merken dat te ver naar achteren eigenlijk niet bestaat en dat alles te compenseren is door zelf meer naar voren te gaan hangen. Dit opent ook gijpen veel meer. Om te beginnen zou ik zeggen doe hem waar je normaal je zeil ook hebt en zet hem naarmate het harder waait verder naar voren! (Ik had 7.8 op 130 en 4.8 op 134 met de Loké envol, dit werkte goed, nu vaar ik met al mijn zeilen hem helemaal achterin, in de gleuf, cm naar voren en vast)
Als je eenmaal meer snelheid begint te maken en je zeil dicht gaat trekken zal je merken dat je zeil je board probeert van je af te duwen! Hoe verder je je mastvoet naar voren hebt hoe sterker dit effect. Hoe verder je hem naar achter vaart hoe vlakker je board zou liggen. Voor echte gang wil je het board echter banken, daarvoor moet je mastvoet weer ietsje verder naar voren omdat dezelfde krachten die het board van je af willen klappen ook helpen om hem naar je toe gekanteld te houden. Zet je hem te ver naar voren zal je echter weer niet kunnen blijven vliegen. (Dat valt weer te compenseren met voetbanden/stab trim, maar dan gaan we wel heel ver)

De eerste stapjes:

Voetbanden, ja of nee? Ooit heeft iemand gezegd dat het handig was om zonder achterste voetband te varen. Hier ben ik het niet mee eens. De voetbanden geven een extra verbinding met het board en het komt vrij vaak voor dat ik wil hangen aan de tenen van mijn achterste voet. Daar komt bij dat met een normale foil (starboard race uitgezonderd) die voetband achter wel ook ongeveer de goede plek is om je voet neer te zetten. Ik zeg dus: laat lekker al je voetbanden op je board staan! Die filmpjes op youtube waar iedereen zo loopt te kneuzen hebben ze vaak geen achterste voetband op het board, doen ze een stapje naar achter en dan komt de foil ineens uit het water. Als je je achterste voet gewoon op een vaste plek houdt leer je de power beter doseren, denk ik.

De volgende stap is: snelheid maken en opstijgen. Pompen doe je eigenlijk vergelijkbaar als met hoe je dat normaal zou doen, alleen je zet eerder je voorste voet in de voetband en trapt veel harder verder achterop je board. Net alsof je je board in de spinout wil trappen (Zou niet weten waarom je weet hoe dat voelt, maar oké). Dan zodra je een beetje snelheid lift vanuit de foil voelt komen / kracht begint op te bouwen ook gelijk de achterste voet in de band. LAAT HET BOARD ALS JE HEM IN PLANEE HEBT IN HET BEGIN GEWOON NOG EVEN LOPEN OP HET WATER! Sorry voor de caps, maar dit is het allergrootste nr uno probleem op al die filmpjes van mensen die het voor het eerst proberen en er niks van bakken, en zal ook eigenlijk het enige zijn wat een instructeur je als hint mee zou geven in het begin. Die foil wordt super stabiel als je een beetje snelheid hebt, laat hem dus gewoon even lopen, en als je wat gang hebt, probeer dan pas op te stijgen. VAL JE DUS DE HELE TIJD NAAR LINKS EN NAAR RECHTS OM, DAN BEN JE TE VROEG OPGESTEGEN!!! Waarschijnlijk als je die hint in acht neemt zal het je gelijk de eerste keer lukken een meter of 30-100 te vliegen. (Mij wel in ieder geval) Foilen is net als fietsen! Hoe harder je gaat hoe stabieler het wordt (:

Veiligheid

Foilen is wat gevaarlijker dan normaal windsurfen, dus ik wil hier nog even een kort puntje van maken.

Als je gaat foilen, of iemand bij jou in de buurt is aan het foilen, denk dan even na, hou geruime afstand. Het klinkt misschien heel leuk in je hoofd om aan iedereen te laten zien hoe goed je bent, maar dat kan gewoon benarde situaties opleveren, daarbij, de waterverplaatsing van andere surfers zijn merkbaar onderwater en heel irritant. Dus ook een oproep aan alle medesurfers, is iemand 100 meter verderop aan het proberen foilen te leren, blijf dan gewoon even bij hem uit de buurt in plaats van er omheen varen om te kijken of jij nou sneller kan en weet ik wat allemaal en praat er later op de kant met een biertje gewoon over. Jij gaat toch wel harder kan ik je vertellen.

Draag altijd beschermende kleding! Ik heb zelf altijd een impactvest aan, sommige mensen doen schoentjes, dat vind ik heel naar varen dus dat doe ik alleen als het echt nodig is met de kou, maar als je nog niet weet waar je vleugels zitten de eerste paar keren misschien wel aan te raden. Daarbij als het harder waait dan 15 knopen (of ik vaar met 5.2 of kleiner) gaat bij mij op de foil het helmpje op. Super sexy, maar als ik een foil in mn hoofd krijg ben ik daarna nog steeds sexiër dan iemand die geen helm op had gehad.

Als je valt, hou met 2 handen je giek vast, at all cost. Op die manier is het vrijwel onmogelijk om in je foil te vallen.


Voor nu is dit wat ik jullie graag wilde overbrengen! Hierbij wil ik graag nog de “flight school” filmpjes van Sam Ross aanraden, die zijn echt heel goed en focussen op “hoe verder als je eenmaal in de lucht bent”. Aanvullingen zijn welkom!! Cheers!

Techniek

Eerst, opstijgen bij minimale wind!
Ik heb recentelijk veel met wind tussen de 5 en 8 knopen gevaren met 7m, dit is met mijn foil prima te doen, het enige probleem zit hem in met minimale druk het spul toch in de lucht krijgen. Wat voor mij werkt is goed voorin blijven staan en korte pompjes doen om het zeil 'op te laden'. Op deze manier bouwt de druk in het zeil op, na een pomp of 10-20 zal je merken dat je wat meer druk in je zeil kan krijgen en zal je iets grotere en langere pompen kunnen gaan maken. Zodra je merkt dat je in pompfrequentie omlaag kan is het zaak gelijk verder naar achteren te gaan en druk op de foil te gaan zetten, als het kan gelijk met de voorste voet in de voetband, daarna zodra je iets gang of druk onder de voeten merkt ook de achterste voet in de voetband en blijven pompen, ook in de lucht, pas als je voldoende snelheid hebt kan je in de lucht ophouden met pompen. Het bovenstaande duurt best een tijdje en kost aanzienlijk veel kracht en conditie (ik ben 22 en kan halve marathons lopen en vind het hard werken). Hierbij nog 1 tip, als het niet lijkt te werken of te versnellen, niet gelijk stoppen! De foil moet een soort druk opbouwen, je zal op een gegeven moment ineens gaan versnellen.

Dan, efficiënt vliegen bij minimale wind! (6-10 knopen met 7m / 86kg)
Belangrijk hierbij is om maximaal de 7 stance te behouden die je al kent en jezelf uit te strekken, weg van je giek en zeil, armen maximaal gestrekt en je gewicht in je trapeze, aan je zeil hangen. Je bovenlichaam moet in het verlengde van je voorste been staan, en bij deze wind kan je ook je achterste been wel maximaal strekken. Zodra je eenmaal gaat zal je waarschijnlijk zonder problemen alle koersen kunnen varen. (Ik vaar mn mastvoet met lichtweer op 120 met de JP135, mn lijntjes 26" en mn giek maximaal hoog bovenin, maar dat is natuurlijk persoonlijk.) Ik heb met minimale condities beide handen bovenhands en mn voorste hand zelfs op mn voorste trapezelijntjes. Hieronder een plaatje van mij in de wat ik zie als beoogde stance. Ik was op de foto al vrij overpowered (15-19kts), maar ook voor lichtweer is dit hoe ik op mijn plank sta. Aan de wind sta ik met eigenlijk alle weerscondities dieper, zodra de druk in mijn zeil dat toelaat.
IMG_20180417_212906_389.jpg
Vervolgens! Goed gepowered upwind / banken (is een Engelse term voor de mensen die dat nog niet hadden meegekregen, "benken" dus) van het board!
Voor upwind kan je naar mijn idee eigenlijk altijd maximale druk geven, ongeacht de weerscondities. Hou dus de stance zoals beschreven hierboven aan! (Lijntjes doe ik overpowered vaak 28-29", niet langer, want dan kan je niet meer je bovenlichaam efficiënt boven je voorste been zetten en nog steeds je giek vasthouden) als je je gewicht in je zeil hangt zal vanzelf je board al meer naar je toe kantelen, durf echt aan je zeil te hangen en niet rechtop je zeil aan jou te hangen zegmaar. Je kan met je hakken het board naar je toe trappen, belangrijk is dan om goed te blijven duwen met de tenen van de voorste voet. (Ik duw upwind eigenlijk op allebei mn tenen) als je alleen het board naar je toe kanteld carve je in de wind, de druk door de tenen van de voorste voet zorgt ervoor dat je de gewensde koers blijft varen. Ik verplaats mijn voorste hand upwind vaan bovenhands zo dicht mogelijk bij mijn trapezekoordjes, mijn achterste hand sschuift wat verder naar achteren om het zeil maximaal dicht en zelfs overdicht te kunnen trekken. (Mijn trim bij meer widn: JP135 mastvoet op 123, zeiltrim bijna gelijk, misschien halve cm meer dh dan met lichtweer, maar nog steed sminder dan mijn minste gewone windsurf stand, giek eigenlijk op dezelfde plek, kan iets lager (5cm) maar dat werkt tegen bij de upwind, dus vaak doe ik dat niet.)

Overpowered varen en downwind?!
Downwind vond ik zelf in het begin de lastigste koers om te varen. Met licht weer is het natuurlijk goed te doen, maar vooral zodra het vlagerig wordt kan dit pittig zijn. Een paar headers: Wees niet bang een beetje meer door je kniën te gaan, op die manier kan je veel beter de vlagen en gekke dingen van je board opvangen! Maximale snelheid komt later wel. Naarmate je board versneld zal je foil ook steeds meer lift gaan genereren, hiervoor zal je moeten compenseren door 1 je gewicht meer naar voren te brengen, of 2 je snelheid te verminderen. Om even bij het makkelijkste gedeelte te beginnen, je snelheid kan je goed verminderen door je achterste voet uit de strap te halen en in het midden tussen de straps te zetten, op deze manier druk je veel minder tegen de mast en zal het spulletje een stuk controleerbaarder zijn. Het tweede wat je kan doen en voor mij vaak de beste keuze is verder af sturen. Als je echt diep diep downwind gaat zal de power in je zeil afnemen en je snelheid dus ook. Hierbij kan je nog je gewicht verder naar voren verplaatsen, natuurlijk door je voet uit de achterste strap te halen, maar aangenomen dat we dit niet echt willen zal je dus extreem naar voren moeten gaan hangen, met een (bijna) gestrekt achterste been en gebogen voorste been. Ook kan het helpen om je voorste hand naar voren te schuiven, of zelfs onderhands vast te pakken. Voor mij is dat laatste hetgeen waar ik het meest mee speel onderweg en waar je waarschijnlijk het meeste van je fijne trim uit kan halen.

Overpowered en lekker dezelfde koers als een slalomboard??!
In mijn ervaring is up/down overpowered nog altijd goed te doen, zeker omdat je altijd hoger of lager kan varen om de power uit je zeil te halen. Halve wind kan dit niet. Ik heb de laatste tijd vrij veel geraced met wat slalomvrienden en vond dit eigenlijk de naarste koers om te varen met de foil. Ik heb zelf op deze koers mijn voorste hand bovenhands, maar vrij ver naar voren en sta licht gebogen met mijn achterste been, met mijn gewicht goed boven mijn voorste been. Hieronder een voorbeeld op de foto, waarin als je goed kijkt je kan zien dat mijn hele bovenlichaam eigenlijk nog voor mijn voorste voet staat. (16-23kts / 7.0)
IMG_20180407_183626_416.jpg
Juliën Quentel:
Screenshot_20180423-164455_01.jpg
Ietsje minder overpowered (ik denk 2 knopen verschil) ziet het er al snel op alles onder aan de wind uit als de foto beschreven bij de lichtweerstance.

Gijpen
Ik ben op de foil totaal geen gijpwonder, ik heb tot nu toe 4 gijpjes volledig gevlogen, maar vlieg vaak nog over de voorkant heen of val uit de lucht. Wat ik heb gemerkt tot nu toe: Mastvoet ver achterin helpt bij foilen. Ik zet mijn voet vrij ver achterop aan de andere kant van het board, eigenlijk tegen de backstrap aan de andere kant van het board. De voet uit de backstrap halen doe je door een klein duwtje te geven met de achterste voet en hem dan eruit te halen. Op die manier zet je het board in zijn omhoog tijdens de beweging en ga je dus niet gelijk naar beneden maar heb je iets meer tijd. Dit geld voor alles in de maneuvre trouwens, doe alles in zijn omhoog! Dan, de positie van het zeil. Ik open mijn zeil extreem vroeg, het gevoel is heel vergelijkbaar met ijssurfen, als je te laat bent backwind je. Laydown is totaal niet nodig en werkt zekerweten averechts. Gijpen is makkelijker met kleine zeilen in meer wind, dan backwind je zeil minder snel (al mijn gevlogen gijpjes waren met wavezeilen). 2 van de 4 gijpjes die ik volledig heb gevlogen heb ik bij de entry van de gijp eigenlijk al mijn achterste hand los gelaten, gewoon op het momentum kom je de gijp wel door. Voetenwisselen het liefste strap te strap.
Veel van de betere foilers geven aan dat met kleine zeiltjes duckgijpen eigenlijk makkelijker is op de foil dan een normale gijp, omdat je dan niet backwind, je gewicht goed achterop hebt, en alles na elkaar gebeurt in plaats van tegelijk.

EDIT: Ik kan niet spellen.
EDIT: Ietsje meer over boardbreedte, zeiltrim en techniek bij foilen.

Als je meer wilt lezen, google translate is your friend! Het franse "windsurfing33" forum staat vol met allerlei vette info, foilen is veel meer aan daar dan hier! Verwacht echter niet dat iemand op je brakke engels antwoord, die gekke fransozen willen alleen maar frans op hun forum en negeren de rest..
Laatst gewijzigd door WhiteofHeart op ma apr 23, 2018 4:48 pm, 13 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Erres
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Berichten: 799
Lid geworden op: di okt 05, 2004 8:49 pm
Surf spul: 12" RRD Airsup | Jurfspecial 104 | HOT Superfreak

Re: Beginnen met foilen?? Tips/tricks!

Bericht door Erres » vr mar 23, 2018 7:19 pm

Zooo Bart, da’s effe een stuk proza! Goed man, ik zou er bijna zin van krijgen om mijn scepsis ten opzichte van foilen opzij te zetten 😜

Gebruikersavatar
WhiteofHeart
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Berichten: 519
Lid geworden op: wo jan 07, 2015 7:03 pm
Surf spul: Northsails/Lokefoil

Re: Beginnen met foilen?? Tips/tricks!

Bericht door WhiteofHeart » vr mar 23, 2018 11:22 pm

Erres schreef:
vr mar 23, 2018 7:19 pm
Zooo Bart, da’s effe een stuk proza! Goed man, ik zou er bijna zin van krijgen om mijn scepsis ten opzichte van foilen opzij te zetten 😜
Moet je doen ook! Ik voelde me zo eenzaam afgelopen jaar :(. Het worden er wel steeds meer op de Westeinder! Als Esther en Jordy weer terug komen zijn we al met 5 of 6 (:

KeesG
Deur-surfer
Deur-surfer
Berichten: 2
Lid geworden op: ma apr 02, 2018 1:32 am
Surf spul: JP en Neilpride Wave/Freeride

Re: Beginnen met foilen?? Tips/tricks!

Bericht door KeesG » ma apr 02, 2018 1:47 am

Goed stuk, heel interresant verhaal! Ik ben zelf nog in dubio om wellicht een foil aan te schaffen.

Afbeelding
WhiteofHeart schreef:
vr mar 23, 2018 5:05 pm
Draag altijd beschermende kleding!
Ik weet niet wie dit is maar deze persoon neemt het niet zo nauw met de veiligheidsvoorschriften!

Gebruikersavatar
oossie71
Freeride pro
Freeride pro
Berichten: 339
Lid geworden op: wo feb 03, 2016 3:27 pm
Teamrider: TORQ Fitness Benelux
Surf spul: Flikka SL88, Thruster83 Starboard Isonic 97/117 Gaastra Vapor Avanti Echo MauiUltraFins Chinook
Contacteer:

Re: Beginnen met foilen?? Tips/tricks!

Bericht door oossie71 » ma apr 02, 2018 9:27 am

Alles voor de foto ;)

Gebruikersavatar
WhiteofHeart
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Berichten: 519
Lid geworden op: wo jan 07, 2015 7:03 pm
Surf spul: Northsails/Lokefoil

Re: Beginnen met foilen?? Tips/tricks!

Bericht door WhiteofHeart » ma apr 02, 2018 10:31 am

KeesG schreef:
ma apr 02, 2018 1:47 am
Goed stuk, heel interresant verhaal! Ik ben zelf nog in dubio om wellicht een foil aan te schaffen.

Afbeelding
WhiteofHeart schreef:
vr mar 23, 2018 5:05 pm
Draag altijd beschermende kleding!
Ik weet niet wie dit is maar deze persoon neemt het niet zo nauw met de veiligheidsvoorschriften!
Oohoh die Ennio... Ik draag met meer dan 15 knopen een helmpje, daaronder niet, maar ik heb in de winter ook mijn cap op.

@KeesG , ik zou het gewoon een keer proberen! Je kan bij telstar ondertussen foils huren, en bij zeilschool aalsmeer, waar ik werk hebben we een pryde alu en zijn we nu ook mantafoils aan het testen. Anders kan je vast ook @marcoleer een berichtje sturen en zijn setje een keertje proberen ;)! Die van mij mag je ook wel een paar rakjes op varen.

Gebruikersavatar
WhiteofHeart
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Berichten: 519
Lid geworden op: wo jan 07, 2015 7:03 pm
Surf spul: Northsails/Lokefoil

Re: Beginnen met foilen?? Tips/tricks!

Bericht door WhiteofHeart » wo apr 18, 2018 2:19 pm

Ik weet niet zeker of ik hier dit mag posten (beetje reclame voor mn stekkie is het wel), maar bij Zeilschool Aalsmeer verhuren we intussen de pryde alu, zonder board helaas, maar dan kan je hem in je eigen board proberen! Ook bieden we ondertussen een opstap/introductieles (1-1,5u) aan op de DUO129 icm mantafoils freeride, met aansluitend nog 1,5u huur om het verder uit te vissen! Ik help je dan even op weg ;). Zou je het dus een keer willen proberen, gewoon meer willen weten of eerst een keer willen kijken of het iets voor jou is kom gerust langs! Als je al een foil hebt ben je ook van harte welkom op de Westeinder op de dagen dat het een beetje waait, meer surfers meer beter zullen we maar zeggen! Ik zou het zelf ook heel leuk vinden nog meer van mijn medefoiler te kunnen leren, er zijn er alleen niet zo veel op het moment..

Gebruikersavatar
WhiteofHeart
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Berichten: 519
Lid geworden op: wo jan 07, 2015 7:03 pm
Surf spul: Northsails/Lokefoil

Re: Beginnen met foilen?? Tips/tricks!

Bericht door WhiteofHeart » ma apr 23, 2018 10:14 am

Kan een mod deze misschien ook naar het foilgebiedje verplaatsen? (:

Gebruikersavatar
WhiteofHeart
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Berichten: 519
Lid geworden op: wo jan 07, 2015 7:03 pm
Surf spul: Northsails/Lokefoil

Re: Beginnen met foilen?? Tips/tricks!

Bericht door WhiteofHeart » ma apr 23, 2018 2:03 pm

Tentamen morgen dus ik moet eigenlijk studeren, wat natuurlijk betekend dat ik het boekwerk weer wat heb uitgebreid, nu ook wat meer over stance en techniek en een klein beetje over boardbreedte en zeiltrim. Ik foil pas sinds afgelopen jaar September en ben dus bij lange na geen expert! Zeker als het op techniek en trim aankomt beginnen de meningen uiteen te liggen. Alles wat ik opschrijf is wel wat voor mij werkt, voor jou kan en mag dit volledig anders zijn, als dat zo is geef dat graag aan, daar hebben onze medefoilers misschien wat aan!

Plaats reactie