Krijg je een wachtwoord foutmelding? Probeer dan eerst een reset : Reset
Mocht dat niet lukken dan kun je een verzoek indienen via het contact formulier.
Vermeld hierbij wel wat je forum gebruikersnaam is : Contact

Oke.. Wanneer zit een surfpak goed?

In dit forum kun je al je vragen kwijt betreft algemene surfonderdelen, accessoires, algemene vaartechnieken en alle overige vragen die niet onder te verdelen zijn in de bovenstaande disciplines.

Moderators: christiaan1111, Jurjen

Plaats reactie
Sannetjhh
Deur-surfer
Deur-surfer

Oke.. Wanneer zit een surfpak goed?

Bericht door Sannetjhh » di jun 12, 2018 8:46 pm

In een vorig forum bericht waarin ik advies vroeg om een surfpak, ben ik afgelopen zaterdag met goede moed naar een shop geweest waar ik een aankoop heb gedaan. Namelijk de ION - Wetsuit BS - Jewel Element semidry 5.5/4.5 BZ DL.
Aangezien de warme temperatuur van die dag heb ik deze surfpak niet kunnen passen, maar heb ik de shorty variant gepast op aanrader van de winkelmedewerker. Aangezien deze shorty goed zat, heb ik de surfpak gekocht.

Eenmaal thuis gekomen, heb ik het surfpak gepast. Alleen denk ik dat het toch niet goed zit. Bij de armen voelt die te klein, maar een pak moet ook goed aangesloten zitten. Verder weet ik niet hoe lang het gemiddeld duurt om zo'n wetsuit aan te trekken, maar dit gaat eerlijk gezegd met best veel moeite. (in het verleden enkel shorty's gehad.)

Waar ik dacht een goede koop te hebben gedaan, twijfel ik nu heel erg...

Hebben jullie tips/adviezen? :think:

Vinnetjes
Deur-surfer
Deur-surfer
Surf spul: Wat er voor t grijpen ligt....
Contacteer:

Re: Oke.. Wanneer zit een surfpak goed?

Bericht door Vinnetjes » di jun 12, 2018 8:55 pm

als niet comfortabel dan is het pak niet goed, te klein aanvoelen is niet goed, terugbrengen dus.
Een goed passend prettig pak kost normaal niet veel moeite om aan te trekken.
Des te dikker wel des te moeilijker.
Ik moet echter zeggen dat mijn laatste 5/4/3 pak net zo makkelijk aantrekt als mijn 3/2 zomerpak, zeer soepel materiaal.
Pak moet (heel erg) flexibel/elastisch zijn daarvoor.
Merken verschillen onderling qua pasvorm uiteraard. Probeer ook eens een NP Surf of Severne of Pro Limit oid

Sannetjhh
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door Sannetjhh » di jun 12, 2018 9:05 pm

Vinnetjes schreef:
di jun 12, 2018 8:55 pm
als niet comfortabel dan is het pak niet goed, te klein aanvoelen is niet goed, terugbrengen dus.
Een goed passend prettig pak kost normaal niet veel moeite om aan te trekken.
Des te dikker wel des te moeilijker.
Ik moet echter zeggen dat mijn laatste 5/4/3 pak net zo makkelijk aantrekt als mijn 3/2 zomerpak, zeer soepel materiaal.
Pak moet (heel erg) flexibel/elastisch zijn daarvoor.
Merken verschillen onderling qua pasvorm uiteraard. Probeer ook eens een NP Surf of Severne of Pro Limit oid
Dan zit deze wetsuit gewoon niet oké. Heb ook video's gezien van mensen die er zo in schieten, ik heb zojuist staan zweten om het pak aan te krijgen..

EdwinR
Windsurf guru
Windsurf guru
Surf spul: Freestyle/wave en superfreaks

Bericht door EdwinR » di jun 12, 2018 10:49 pm

Sannetjhh schreef:
di jun 12, 2018 8:46 pm
Aangezien de warme temperatuur van die dag heb ik deze surfpak niet kunnen passen, maar heb ik de shorty variant gepast op aanrader van de winkelmedewerker. Aangezien deze shorty goed zat, heb ik de surfpak gekocht.
Zucht... terug dus en in de winkel een pak passen voor je koopt. En geef dan in de winkel aan dat het advies om die shorty te passen misschien toch niet zo goed was...

FroukeW
Freeride pro
Freeride pro

Bericht door FroukeW » wo jun 13, 2018 9:01 am

Tijdens het passen door de winkel koprollen. Als dat goed voelt, dan weet je het.

martijn73
Funboarder in spe
Funboarder in spe
Surf spul: severne fox 120, NCX 6.5/7.5

Bericht door martijn73 » wo jun 13, 2018 10:02 am

Als je pak bij het passen lekker zit is hij te groot, het pak moet voor je gevoel een half maatje te klein zijn dan is ie goed....

jipsteenbrink
Funboarder in spe
Funboarder in spe
Teamrider: Teamrider bij mijn vader
Surf spul: Tabou, Manta 116, 3s 87 ;Starboard S type 104, Quad,81; Simmer Blacktip 6.0/4.2; Ka race 9.3/6.4

Bericht door jipsteenbrink » wo jun 13, 2018 10:35 am

Het kan als het dus de eerste keer is dat je dus een wetsuit met lange mouwen en benen aan trekt inderdaad zo zijn dat het wat lastiger gaat. Hier word je ook vanzelf wel beter in en een pak aantrekken als het een beetje warm is kan je al makkelijk aan het zweten brengen hoor haha.

DemyMatzen
Funboarder in spe
Funboarder in spe
Surf spul: RRD X-Fire V8 108L, Simmer 5,6 - P7 AC1 6,2 - Simmer Vmax 6,6 - P7 AC-K 7,8

Bericht door DemyMatzen » wo jun 13, 2018 11:12 am

Ik weet nog de eerste keer dat ik een winterpak ging kopen, ik stond te zweten en te stoeien met dat ding niet normaal.. Maar uiteindelijk vind je de trucjes die het wat gemakkelijker maken. Het pak moet zoals eerder aangegeven wel goed strak zitten, als je er zo in stapt is hij waarschijnlijk te groot. Maar hij moet niet je armen afknellen :thumbup:

niels40+
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Surf spul: Starboard Atom 110 en Naish Starship 90, KA Koyote en KA Kult: 8.2, 7.4, 6.6, 5.8, 4.7

Bericht door niels40+ » wo jun 13, 2018 11:41 am

De echt elastische pakken zoals de superfreak van o’neill trek je makkelijk aan en uit. en voel je bijna niet. Uiteraard goed aansluiten op je lijf maar hoeft echt niet strak te zitten

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Sannetjhh
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door Sannetjhh » wo jun 13, 2018 12:42 pm

EdwinR schreef:
di jun 12, 2018 10:49 pm
Sannetjhh schreef:
di jun 12, 2018 8:46 pm
Zucht... terug dus en in de winkel een pak passen voor je koopt. En geef dan in de winkel aan dat het advies om die shorty te passen misschien toch niet zo goed was...
Ja precies..
Tijdens het passen had ik al aangegeven of de maat dan wel goed overeenkomt aangezien de shorty een 2/2 was en de steamer een 5/5..

Maar helaas, hij gaat terug.
Zojuist op het internet even rond gekeken en daar kwam ik een FIRE STEAMER 5/3 GBS tegen. Wellicht dat ik deze wil aanschaffen. Maar kiezen we dan voor een backzip of een frontzip? :lolno:

jipsteenbrink
Funboarder in spe
Funboarder in spe
Teamrider: Teamrider bij mijn vader
Surf spul: Tabou, Manta 116, 3s 87 ;Starboard S type 104, Quad,81; Simmer Blacktip 6.0/4.2; Ka race 9.3/6.4

Bericht door jipsteenbrink » wo jun 13, 2018 12:55 pm

Moeite met aantrekken van je pak dan zou ik vooral backzip nemen. Ook een aanrader om je pak gewoon in een shop te kopen ivm passen.

rvdhorst
Freeride pro
Freeride pro

Bericht door rvdhorst » wo jun 13, 2018 3:25 pm

Sannetjhh schreef:
wo jun 13, 2018 12:42 pm
Maar helaas, hij gaat terug.
Zojuist op het internet even rond gekeken en daar kwam ik een FIRE STEAMER 5/3 GBS tegen. Wellicht dat ik deze wil aanschaffen. Maar kiezen we dan voor een backzip of een frontzip? :lolno:
Mijn ervaring met backzip is dat er makkelijker water in komt via de nek. In de winter kan dat nog wel 's irritant zijn.
Frontzip is lastiger aantrekken. Zeker als ie een tijdje niet gebruikt is.

Robbie-79
Freeride pro
Freeride pro
Surf spul: Tabou rocket 125 ltd, f2 stoke 96, Loftsails oxygenHD 7.8, KA koyote 6.6, Ezzy wave panther 5.8

Bericht door Robbie-79 » wo jun 13, 2018 5:50 pm

Een winterpak moet echt naadloos aansluiten en zeker in het begin voor je gevoel te strak zitten. Geen "flubber" plekken bij je armen, kruis en (onder)rug. Zeker wanneer het water weer wat frisser wordt is het echt geen fijn gevoel om een klots koud water langs je rug te voelen glijden. Mijn pak past perfect en ik stap er als ik niet al te vaak in het water lig bijna droog uit en dat mijn pak enkel wat vochtig is. Wat betreft de front-zip vs. Backzip als je het aan en uit trucje even doorhebt, heb je een front-zip net zo snel aan en uit als een back-zip met bijkomend voordeel dat je niemand hoeft te vragen om het spul in je nek en de rits dicht wil doen. Bijkomend voordeel van een front-zip is meer bewegingsvrijheid en minder snel water in je nek/rug. Ik heb nu een front-zip zomerpak en backzip winterpak, maar mijn volgende winterpak wordt zeker ook een front-zip.

Sannetjhh
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door Sannetjhh » wo jun 13, 2018 8:20 pm

Robbie-79 schreef:
wo jun 13, 2018 5:50 pm
Een winterpak moet echt naadloos aansluiten en zeker in het begin voor je gevoel te strak zitten. Geen "flubber" plekken bij je armen, kruis en (onder)rug. Zeker wanneer het water weer wat frisser wordt is het echt geen fijn gevoel om een klots koud water langs je rug te voelen glijden. Mijn pak past perfect en ik stap er als ik niet al te vaak in het water lig bijna droog uit en dat mijn pak enkel wat vochtig is. Wat betreft de front-zip vs. Backzip als je het aan en uit trucje even doorhebt, heb je een front-zip net zo snel aan en uit als een back-zip met bijkomend voordeel dat je niemand hoeft te vragen om het spul in je nek en de rits dicht wil doen. Bijkomend voordeel van een front-zip is meer bewegingsvrijheid en minder snel water in je nek/rug. Ik heb nu een front-zip zomerpak en backzip winterpak, maar mijn volgende winterpak wordt zeker ook een front-zip.
Bedankt voor de info!

WhiteofHeart
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Teamrider: F-ONE
Surf spul: JP/Severne/Foils!

Bericht door WhiteofHeart » do jun 14, 2018 12:21 am

Frontzip gaat bij mij altijd kapot bij de nek, te brede schouders denk ik. Mee naar de winkel geweest, aankleed instructie gehad van een hele lieftallige verkoopster, maar mocht niet baten. (Deed het al goed) Volgende pak wordt een backzip met zo'n flap voor over mn hoofd.

oossie71
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Teamrider: TORQ Fitness Benelux + Flikka
Surf spul: Flikka SL88 SL103 Thruster83 P7 AC-One MUF Chinook
Contacteer:

Bericht door oossie71 » do jun 14, 2018 8:39 am

Freezip is echt wennen, maar zou niet meer zonder willen. ik zit nu vaak te klooien met mn backzip Shorty (die gaat op termijn ook voor een frontzip of freezip vervangen worden)

martijn73
Funboarder in spe
Funboarder in spe

Bericht door martijn73 » do jun 14, 2018 10:43 am

gewoon terug naar de shop en nog eens aan passen ( nu is het niet meer zo heet) en anders een andere maat of ander pak, dan zit je altijd goed.

eckerdt
Windsurf guru
Windsurf guru
Surf spul: van alles en nog wat

Bericht door eckerdt » do jun 14, 2018 2:53 pm

martijn73 schreef:
do jun 14, 2018 10:43 am
en anders een andere maat of ander pak, dan zit je altijd goed.
Nou... ik (lang mager scharminkel :lol: ) slaag ook niet in elke surfshop hoor als ik een goed sluitend wetsuit zoek. Moet maar net in het assortiment zitten.

martijn73
Funboarder in spe
Funboarder in spe

Bericht door martijn73 » do jun 14, 2018 5:45 pm

klopt...pasvorm is alles en voor iedereen verschillend.

Sannetjhh
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door Sannetjhh » vr jun 15, 2018 8:07 am

Toch maar op de gok bij Telstar de Prolimit Fire 5/3 backzip besteld afgelopen woensdag. Gisteren al in huis ontvangen.
De wetsuit zit onwijs goed! Deze houd ik en de andere gaat terug.

Plaats reactie