Krijg je een wachtwoord foutmelding? Probeer dan eerst een reset : Reset
Mocht dat niet lukken dan kun je een verzoek indienen via het contact formulier.
Vermeld hierbij wel wat je forum gebruikersnaam is : Contact

Synchroniseren van tuigage.

In dit forum kun je al je vragen kwijt betreft algemene surfonderdelen, accessoires, algemene vaartechnieken en alle overige vragen die niet onder te verdelen zijn in de bovenstaande disciplines.

Moderators: christiaan1111, Jurjen

Plaats reactie
Kapitein Rob
Windsurf guru
Windsurf guru
Surf spul: Angulo boards powered met P7 ACX en Simmer zeilen 2016

Synchroniseren van tuigage.

Bericht door Kapitein Rob » vr jun 22, 2018 12:49 pm

Wie kan ons vertellen waarom zeilontwerpers hun zeilen niet uitrusten met de gangbare maten?
Ik vaar Simmer zeilen, -masten en -verlenger.
Mijn mast moet 3cm verlengt worden wil ik dat mijn 4.2 Icon er goed op staat.
De Simmer verlenger begint bij 2cm en het volgende gaatje zit op 4cm.
Waarom maakt de ontwerper niet een “4.2”zeil wat 2cm of 4cm zit ipv 3cm?
Veel zeilen kennen meestal nog maar een downhaul stand en wordt de diepte bepaald door de giekstand.
Echter, ook hier zie het verschijnsel.
Meestal zit de maat van het zeil niet op de giekmaat.
Je ziet dit verschijnsel ook bij andere merken.
Waarom past men deze componenten niet op elkaar af?

Nelis
Hardcore windsurfer
Hardcore windsurfer
Surf spul: Witchcraft V3.8 HSM KS3 4.3 - 4.9 - 5.5

Re: Synchroniseren van tuigage.

Bericht door Nelis » vr jun 22, 2018 1:04 pm

Dus een verlenger die ALLEEN voor de maten van je simmerzeilen / masten past en dan 0 -3 -7 -13 - 17 en 21 cm inverval heeft en een giek die maat 146 - 193 gaat met interval van 1,5 - 1 - 0,5 - 2,8 etc?

Wat gaat dat je brengen? Of is die ene cm die je over hebt op bv je downhaul een enorm verschil in vaar gedrag ;-)

Kapitein Rob
Windsurf guru
Windsurf guru

Bericht door Kapitein Rob » vr jun 22, 2018 1:50 pm

Nelis schreef:
vr jun 22, 2018 1:04 pm
Dus een verlenger die ALLEEN voor de maten van je simmerzeilen / masten past en dan 0 -3 -7 -13 - 17 en 21 cm inverval heeft en een giek die maat 146 - 193 gaat met interval van 1,5 - 1 - 0,5 - 2,8 etc?

Wat gaat dat je brengen? Of is die ene cm die je over hebt op bv je downhaul een enorm verschil in vaar gedrag ;-)
Dat laatste is bij mij wel het geval. Ik moet dus mijn mast echt 3cm verlengen voor het optimale, doe ik dit op 4cm dan voelt mijn zeil dood aan en levert geen power meer. Dus ja, bij Simmer Icon serie (2016) luisterd dit nauw.
Maar kijk ik naar de totale range van een willekeurig merk, dan zie ik dat je je mast verschillend moet verlengen soms met een even getal en dan weer een oneven getal. En er zijn volgens mij weinig verlengers die even en oneven gaatje hebben, maar wie weet komen er in de toekomst verlengers, die stevig genoeg zijn om beide te hebben.
Aan de ene kant de even nummers, een kwartslag draaien heb je oneven gaatjes.
Maar nu vind ik niet het logisch en lastig dat er een oneven variant tussen zit.

edwingr
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Surf spul: Witchcraft Wave 83 + Haka ST 98 / Starboard Futura 101+122 / Ezzy Elite & Lion

Bericht door edwingr » vr jun 22, 2018 2:10 pm

doe ik dit op 4cm dan voelt mijn zeil dood aan en levert geen power meer.
eh... het idee is dan dus wel dat je hem dan niet meer tot de katrollen trekt :)
Waarom zo blind staren op die nummertjes ?
Zo heel nauwkeurig zijn die überhaupt al niet.

martijn73
Funboarder in spe
Funboarder in spe
Surf spul: veel

Bericht door martijn73 » vr jun 22, 2018 2:23 pm

De mast is ook al niet altijd de lengte die erop staat, kan ook nog wel eens iet schelen...

edwingr
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Surf spul: Witchcraft Wave 83 + Haka ST 98 / Starboard Futura 101+122 / Ezzy Elite & Lion

Bericht door edwingr » vr jun 22, 2018 2:40 pm

Het enige merk (voor zo ver ik weet) wat van elk zeil afzonderlijk de downhaul kalibreert op hun masten is Ezzy.
Dus voor andere merken, gewoon de streepjes op je giek en verlenger als grove basis gebruiken en dan finetunen met het blote oog.

Jeroensurf
Elite windsurfer
Elite windsurfer
Teamrider: Zuidwest6
Surf spul: Hotsails 6.0 tot 3.4 Witchcraft Flextail 104 + V4 86 , div SUPS

Bericht door Jeroensurf » vr jun 22, 2018 4:01 pm

Als je 1cm meer touw over hebt aan je verlenger is dat imo alleen maar makkelijker.Juist die laatste cm kost onevenredig veel kracht.
De gieklengte is helemaal een indicatie.In het midden zal zo,n maat over het algemeen redelijk kloppen, maar zet je giek iets hoger en hij moet zomaar 2-3cm langer.

Bij Hot zijn we wel eens bezig geweest of we met verlenger maten een paar vaste verleng-maten konden werken, bijv 10-16-24cm, maar daarvoor zouden we dermate veel trucs moeten uithalen dat de nadelen groter waren als de nadelen omdat ontwerpen meer moesten worden aangepast als nodig met vrije maten.
Het calibreer-systeem van Ezzy en het VTS van North zijn echt voorbeelden van hoe je visuele hulpmiddelen kunt gebruiken, maar meer als een grove uitgangswaarde is het niet.
Vroegah toen ik nog meer met masten en zeil-ontwikkeling bezig was kreeg ik proto,s met alleen erop geschreven: +/-4.9m2 en zonder specs of aanbevolen mast...leer je prima van experimenteren. :)

edwingr
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe

Bericht door edwingr » vr jun 22, 2018 4:15 pm

Jeroensurf schreef:
vr jun 22, 2018 4:01 pm
Het calibreer-systeem van Ezzy en het VTS van North zijn echt voorbeelden van hoe je visuele hulpmiddelen kunt gebruiken, maar meer als een grove uitgangswaarde is het niet.
De bolletjes in het zeil zijn anders een redelijk nauwkeurige aanduiding. Het vergt wel wat ervaring met het betreffende zeil om het goed te zien. Maar Ezzy meet daarnaast, sinds 2013, van elk individueel zeil na productie de neerhaler en zet aan de hand daarvan een indicator op het zeil (stripje met streepjes) Trek dat tot de onderkant van je mast (ezzy-mast is wel voorwaarde), en je hebt hebt echt meer dan een grove uitgangswaarde. Je kan daar in de praktijk eigenlijk gewoon blind je zeil mee optuigen.

Dat is eigenlijk het enige systeem wat vrij dicht in de buurt komt van wat @Kapitein Rob wil met die exacte maataanduidingen.
Bijlagen
slide53.jpg

Ameland
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Surf spul: RRD firewave 92ltd RRD firewave 102 ltd Kona mini tanker TT Kona11.5 TT Ezzy elite 4.2 4.7 5.3 5.7
Contacteer:

Bericht door Ameland » vr jun 22, 2018 4:42 pm

En dan nog de touwtjes op de uithaler voor de juiste stand van de giek, vaar sinds 2013 met ezzy en het optuigen is supersnel en voor mij 78 kg 183 cm klopt het allemaal wonderbaarlijk.
10979645_1664319820462148_1437069120_n.jpg
10979645_1664319820462148_1437069120_n.jpg (72.58 KiB) 747 keer bekeken

jipsteenbrink
Funboarder in spe
Funboarder in spe
Teamrider: Teamrider bij mijn vader
Surf spul: Tabou, Manta 116, 3s 87 ;Starboard S type 104, Quad,81; Simmer Blacktip 6.0/4.2; Ka race 9.3/6.4

Bericht door jipsteenbrink » vr jun 22, 2018 10:19 pm

Of dan toch maar aan die norstick beginnen :P

harrie11
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door harrie11 » za jun 23, 2018 12:39 am

1 cm. Dit komt echt behoorlijk overdreven over. Wat maakt het uit of er een cm tussen de katrol en de verlenger zit.

mod:
tekst ff aangepast, een mening hebben is goed, discussie ook, maar hou het netjes

WhiteofHeart
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Surf spul: Northsails/Lokefoil

Bericht door WhiteofHeart » zo jun 24, 2018 9:51 pm

Ik zet mn verlenger vaak op de langste stand nodig. Bij lichtweertrim heb je dan +/- 2cm over, kan je giek ook weer grofweg 2cm hoger toch? Is alleen maar beter ;). Met zwaarweer gewoon katrolletjes tegen elkaar aantrekken. Ik heb 2 verlengers, eentje die per 2cm verstelbaar is en de ander op de 2.5, misschien is dat iets voor je, kan je wat meer van die ruimte kwijtraken 😂 (dat je bijv ipv 8 of 6 ook 5 en 7.5 kan verlengen)

Huug
Elite windsurfer
Elite windsurfer
Zeilnummer: NED-193
Teamrider: kasailwindsurfing.com
Surf spul: KA Sails Koncept, Kult, Killer & Kaos en allerlei boards
Contacteer:

Bericht door Huug » di jun 26, 2018 3:56 pm

Als je last hebt van een cm ruimte tussen de blokken moet je met je sponsor gaan praten voor budget voor vaste verlengers.
Ik heb geen merkbare last van 1 cm ruimte. Was het altijd maar zo'n feest.
Zeilen hebben trouwens de neiging om te groeien in hun leven. Dus die maten zeggen sowieso best weinig 8)

JanvD
Freeride pro
Freeride pro
Surf spul: Flikka, Tabou Manta, RRD FSW, Severne Blades, KA Kult, Naish Redline en Gaastra Cosmic

Bericht door JanvD » wo jun 27, 2018 11:59 am

Ik vind de vraag wel een logische, heb het me ook wel afgevraagd. De reacties gaan veelal over het trimmen en het checken van de stand van het zeil, maar waarom zijn de specs (correct, een grove indicatie, maar het zijn de aangegeven specs) zo vaak op niet standaard maten. Rob geeft idd aan de oneven getallen die op de meeste verlengers niet standaard zijn. Ik vroeg het me zelf af bij verlenging van bijv. 0 of +2 , waar de meeste verlengers die ik ken ergens +4 beginnen.
Het voorbeeld wat Jeroensurf aangeeft om een aantal standaard waardes te gebruiken in je design schiet wellicht wat door, maar waarom niet ontwerpen op de standaardwaardes (die je iig zelf als merk in je accessoires voert).

Helemaal eens met alle reacties hierboven dat het praktisch niet echt uitmaakt en er altijd marge en trimbereik tussenzit, maar designprincipe toch niet gek om aan een standaard te houden?

Kapitein Rob
Windsurf guru
Windsurf guru

Bericht door Kapitein Rob » wo jun 27, 2018 12:08 pm

Dank je wel Jan. Jouw stukje geeft beter weer van wat ik bedoel!
Of de minimale downhaul setting aangeven, zodat dat je met dit getal jouw ideale setting kan gaan zoeken.
De kans dat je dan te weinig downhaul heb gegeven is dan in ieder geval uitgesloten.

Plaats reactie