Krijg je een wachtwoord foutmelding? Probeer dan eerst een reset : Reset
Mocht dat niet lukken dan kun je een verzoek indienen via het contact formulier.
Vermeld hierbij wel wat je forum gebruikersnaam is : Contact

Lange surfer

In dit forum kun je al je vragen kwijt betreft algemene surfonderdelen, accessoires, algemene vaartechnieken en alle overige vragen die niet onder te verdelen zijn in de bovenstaande disciplines.

Moderators: christiaan1111, Jurjen

Jeroensurf
Elite windsurfer
Elite windsurfer
Teamrider: Zuidwest6
Surf spul: Hotsails 6.0 tot 3.4 Witchcraft Flextail 104 + V4 95, div SUPS

Re: Lange surfer

Bericht door Jeroensurf » vr apr 26, 2019 6:07 am

De trick is pielen tot je lijnen zo staan dat je halve wind met je handen achter je rug kunt varen.
Als de boel zo staat liggen jehanden alleen nog op je giek om te sturen en hoef je niet meer te trekken wat je meer controle gaat geven over je grote spiergroepen en dus balans. Het is namelijk niet alleen je arm maar ook de spieren in je romp en daarmee je complete houding die je verbeterd.
In NL lukt me dat zelfs met een 3.4 goed gepowered op zee dus op redelijk flat Boner moet dat ook kunnen.

ultraprime
Windsurf guru
Windsurf guru
Surf spul: F2 Rave 84 + Rebel 75, STB 105, JP107, JP85, Naish Force V, Alpha & Combat, Maui Sails gieken
Contacteer:

Bericht door ultraprime » vr apr 26, 2019 10:16 am

Het is ook je lichaams bouw, je trapeze en je voorkeur.
Soms zitten je schannier punten van je armen wat verder naar voren of achter ten opzichte van je trapeze haak. Een heupzit trapeze verplaats alles een beetje naar beneden, en verkort iets de afstand haak-giek.

In vaar met 1m94 nooit de giek erg hoog. En niemand heeft mij ooit beschuldigd van laat aanplaneren 😉.
En hoger is ook lastiger met zeil plat leggen en bewegings ruimte vind ik. Let wel: dit is voor wave zeilen tot 6.2 met korte giek.
Vaar ook met alle windkrachten altijd even hoog (wave zeilen). Verbeterd niets door te veranderen voor mij.
Lijntje 28 past perfect bij me. Bij 30 moet ik overstreken en gaan mijn schouders te ver naar voren. En ik heb best lange armen.
Voorste hand met cruisen altijd onderhands, reik je net wat verder en gaat mee met de kromming van m'n giek.

Zo zie je maar, ieder persoon heeft een eigen stijl met wat het beste past.
En de balans is er wel: 😃
20190426_095920.jpg
Zoals Jeroen al zei: even goed positioneren die touwtjes.
20190426_095824.jpg

Gerbentje
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door Gerbentje » vr apr 26, 2019 1:48 pm

Nog 2 foto's van afgelopen zondag gevonden. Hier had ik mijn lijntjes op max staan -> 34 en dichtbij elkaar.
Misschien toch giek hoger ?

Afbeelding
Afbeelding

Jibb
Windsurf guru
Windsurf guru
Surf spul: JP, Neil Pryde, AL360, Z-Fins

Bericht door Jibb » vr apr 26, 2019 3:11 pm

Eerste wat mij opvalt is je houding. Je staat overdreven met je heupen opengedraaid in de vaarrichting. Hierdoor trek je als het ware je zeil over het board heen. Wat weer tot gevolg heeft dat het effectieve oppervlak van je zeil een stuk kleiner wordt. Je ziet dit terug aan de positive van je mast welke rechterop moet staan. Gevolg is dat jij ineen kruipt en dus niet kunt hangen in de trapeze.

Probeer bij een volgende sessie eens je knieen, heupen en schouders in lijn met de vaarrichting van je board te brengen. Hierdoor komt je zeil rechterop te staan en komt je giek automatisch omhoog. Gevolg is dat jij ook rechterop komt te staan in plaats van de gehurkte houding die je nu hebt.

coen76
Windsurf guru
Windsurf guru
Surf spul: Witchcraft Chakra 114 & Chakra Custom 95 + ezzy (legacy/tiger/panther 7,5-6,0-5,2-4,7-4,2)

Bericht door coen76 » vr apr 26, 2019 3:24 pm

Wel jaloersmakende foto's!
Wat ik erg herken op je foto's zijn je gebogen knieën. Uiteraard moet je op die kabbelgolven niet volledig doorgestrekt staan, maar ik heb het idee dat je jezelf onbewust door je knieën laat zakken om genoeg gewicht in het zeil te kunnen brengen. Ik heb zelf ook een tijd zo rond gevaren, en in die tijd waren mijn bovenbenen nogal eens de zwakste schakel waardoor ik moest stoppen. Vanaf het moment dat ik mijn zeil hoger op de verlenger ben gaan zetten en mijn giek mee omhoog heb geschoven heb kan ik mijn benen wat meer strekken en worden ze ook veel minder belast. bovendien is het dus met planeren efficienter. Het kan zomaar zijn dat je met het verder omhoog zetten van je giek ook langere trapezelijnen nodig hebt. Staar je niet blind op de opgave van de lengte. Daar zitten tussen merken enorme verschillen in!

Gerbentje
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door Gerbentje » vr apr 26, 2019 3:59 pm

Coen en Jibb en Jeroen, bedankt voor de tips !
Samenvatting:
-trapeze lijntjes tunen. Zonder handen varen.
-lichaam niet draaien
-giek hoger en Mischien lijntjes langer.

B-W
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door B-W » zo apr 28, 2019 10:53 am

Hey allemaal, super dat er zoveel reacties zijn op dit topic, heb er een hoop van geleerd!

Ik heb inmiddels zelf gevaren met mijn verlenger 6 cm langer dan normaal. Dit was echter op een 7.3 freeride zeil waarbij de giek al vrij hoog kon, met deze aanpassing kon ik de giek op kinhoogte varen maar dit beviel me niet zo heel erg goed, zeil had voor mij gevoel wel iets meer power maar werd ook erg moeilijk te controleren.
Binnenkort zelfde trucje proberen om mijn gaastra matrix 6.2 om te kijken of het probleem daarmee opgelost is.

Op Mijn 7.3 vaar ik momenteel met vario lijnen op 28, ik voer ze eerst op 30 maar had het gevoel dat ik dan teveel naar buiten moest leunen om snelheid te kunnen maken. Nadeel is wel dat ik vaker over mijn zeil heen wordt getrokken.

Ik heb zelf een aantal fabrikanten/winkels gevraagd wat hun maximale giekhoogte is (Gemeten van pulley tot topje giekuitsparing )

Gaastra matrix 6.2  150cm

Point-7 acx 6.0 150 cm
Point-7 acx 6.5  154 cm
Point 7 acf 5.9  145 cm

Ezzy Cheetah 6.5  155cm
Ezzy lion  gemiddeld rond de 160 cm volgens fabrikant.

Loft Sails oxygen 5.8  151 cm
Loft Sails oxygen 6.3  152 cm

Goya sails mark 5.4 tot 8.5 --> allemaal 158cm

Goya heeft zo te zien ook een hoge giekuitsparing, welke grote en type zeilen vaar jij gerbentje?
Laatst gewijzigd door B-W op za mei 18, 2019 4:25 pm, 2 keer totaal gewijzigd.

coen76
Windsurf guru
Windsurf guru
Surf spul: Witchcraft Chakra 114 & Chakra Custom 95 + ezzy (legacy/tiger/panther 7,5-6,0-5,2-4,7-4,2)

Bericht door coen76 » zo apr 28, 2019 2:29 pm

Ezzy legacy zit bij 7,5m ook op 155cm

Gerbentje
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door Gerbentje » zo apr 28, 2019 4:46 pm

B-W schreef:
zo apr 28, 2019 10:53 am
Hey allemaal, super dat er zoveel reacties zijn op dit topic, heb er een hoop van geleerd!

Goya heeft zo te zien ook een hoge giekuitsparing, welke grote en type zeilen vaar jij gerbentje?
Net gevaren met een Goya Mark2 6.2 giek 5cm hoger gezet dan normaal. Heupen recht en niet ingedraaid.
Met losse handen is niet gelukt het is erg vlagerig.

Ik denk wel dat ik op de goede weg zit . Ik kon mijn handen los op de giek leggen dus hoefde niet te knijpen.

Wel had ik last dat mijn trapeze omhoog kroop. 32 lijnen zijn dus net iets te kort denk ik. Langere zijn er niet op het eiland...

Ik zal straks even kijken hoe hoog de goya gaan in cm.

Oja. Kijk net op mijn gps resultaten. Ik ben 5 km/u harder gegaan dan normaal! Max snelheid. Dus het helpt allemaal.

coen76
Windsurf guru
Windsurf guru

Bericht door coen76 » zo apr 28, 2019 5:21 pm

Je kunt even je eigen lijnen mee nemen naar de shop. Ik had ooit North lijnen met maat 28. Ik kocht toen "langere" van Dakine. Ik dacht zelfs maat 32. In de praktijk bleken deze korter te zijn! Het scheelt dus enorm per merk hoe groot een inch is. Het kan best zijn dat als je een setje van bijvoorbeeld North kunt vinden in de maat 30 dat deze langer zijn dan dat je nu hebt.

Jeroensurf
Elite windsurfer
Elite windsurfer

Bericht door Jeroensurf » zo apr 28, 2019 5:24 pm

Goed bezig!
Als je trapeze vaak omhoog kruipt sta je nog met een te bolle rug.
Probeer van jezelf een 7 te maken.

ff voor het idee: dit was 2 jaar geleden op Wijk aan zee met 3.4 zwaar overpowered (dan hebben we het over een solide9 bft met stoten daar goed bovenuit).
Rug blijft redelijk recht, handjes OP de giek.
Afbeelding

Gerbentje
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door Gerbentje » za mei 04, 2019 6:32 pm

Net weer gevaren. Hoe weet ik of ik met een knik vaar?Ik kan mijzelf niet zien. Voorste hand kon los maar de achterste niet.

Jeroensurf
Elite windsurfer
Elite windsurfer

Bericht door Jeroensurf » za mei 04, 2019 6:41 pm

Beetje naar je lijf luisteren :wink:
En verder gaan met je lijntjes afstellen.Als achter nog niet los kan sta jij of je lijntjes iets te ver naar voren.

Gerbentje
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door Gerbentje » zo mei 05, 2019 5:43 pm

Ok klein verslagje weer. Gister met een 7.2 mark2 goya carrera116
Giek op 145. Lijntjes 32.
Het was vlagerig kon na hoop pielen niet met losse handen varen, maar dat kwam meer omdat ik het niet durfde met 48 km/uur.
Ik was klaar en Tonky pakte mijn set en vaarde zonder aan passing en weg. Zijn conclusie :perfect afgesteld.
Echter nog even onze armen naast elkaar gehouden. Mijn arm is dus ongeveer 1 handlengte langer. Ik denk dat ik iets langere koordjes nodig heb. Btw net gevaren de meesten lagen te dobberen en ik knal bijna iedereen voorbij en ga supersnel in plane. Wel wordt ik nog snel moe. Kan ook conditie zijn.

Jeroensurf
Elite windsurfer
Elite windsurfer

Bericht door Jeroensurf » zo mei 05, 2019 6:01 pm

Lekker bezig en leuk om te lezen!
Hogere snelheden en sneller aanplaneren en dat allemaal door gewoon je set anders af te stellen.
Nu nog die langere lijnen en je gaat weer sprongen maken+als je zou willen zou je dan ook nog kleinere vinnen kunnen varen.

Gerbentje
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door Gerbentje » ma mei 06, 2019 7:46 pm

Afbeelding

Duckerbeck in knikhouding...zal toch wel iets met overpowered varen te maken hebben. Of is hij gewoon old school.

Ook een reus trouwens

Jeroensurf
Elite windsurfer
Elite windsurfer

Bericht door Jeroensurf » ma mei 06, 2019 8:35 pm

Maar hij kan ook dit:
Afbeelding

Zwaar overpowered of als het heel choppy is moet je je benen het werk laten doen, maar zodra je je romp gewicht meer naar voren/binnen gooit gaat je druk meer van je zeil, vin en ben je de controle kwijt.

Gerbentje
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door Gerbentje » zo mei 12, 2019 10:51 pm

Vandaag weer heerlijk gevaren. 19 knopen wind 6.2 zeil.
Het gaat denk ik steeds beter maar om mijn benen te strekken om in de 7 houding te kunnen staan veroorzaakt nu kuitkramp....

Ik denk dat het komt omdat mijn voeten plat op het board staan. Voorste verbanden wat ruimer gezet en mij tenen komen dan los van het board. Is dit de bedoeling?

Btw wel mijn persoonlijk snelheidsrecordje gebroken . Zonder echt harde wind 26.9 knopen. Bijna 50 km pu. 200m

coen76
Windsurf guru
Windsurf guru

Bericht door coen76 » ma mei 13, 2019 10:19 am

Vaar je met die set zoals op de foto? Daar zie ik je voetbanden al best ver open staan. Zo vaar ik met een wave set ook. Racers varen juist met de banden wat minder ver open en op de buitenste positie. Op de foto lijken ze behoolijk naar binnen te staan en staat je voet vooral op het board ipv er tegen aan. Door je hiel op de rand van het board te plaatsen in combinatie met een voetband die verder naar buiten staat zal je minder hard hoeven te werken met je kuiten. Omdat je board dan ook nog eens vlakker op het water blijft ga je weer harder ook. Je kunt het zien als je jouw foto vergelijkt met de foto's van Dunkerbeck hier boven.

Gerbentje
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door Gerbentje » ma mei 13, 2019 3:23 pm

Ja ik zie het bedankt voor de tip. Voetbanden naar buiten en of kleiner zetten. Ik ga ermee aan de slag.

Jeroensurf
Elite windsurfer
Elite windsurfer

Bericht door Jeroensurf » ma mei 13, 2019 3:47 pm

Voetbanden verder naar buiten en als je soms je tenen iets optrekt/voet iets kantelt is dat upwind inderdaad niet erg, maar op je foto staat het iets aan de ruime kant.
Downwind vaar ik vooral op mijn voorvoet.

Ron Gijzen
Freeride pro
Freeride pro
Surf spul: Futura 133, Rocket 115, 3S 96; Severne Turbo 9.2, 8.1, 7.0 & 6.0 Vandal Enemy 5.3 & 4.7

Bericht door Ron Gijzen » ma mei 13, 2019 9:47 pm

Ik ben ook betrekkelijk lang: 192cm
Ik vaar mijn giek op 142cm (onderzijde verlenger-hart giek) met lijnen van 32". Op alle zeilen hetzelfde.
Alleen als ik overpowered ben zal ik de giek soms een paar cm laten zakken.
Heb redelijk wat mijn hoogtes en lijnlengtes ge-experimenteert, maar dit bevalt mij goed.
In het topic "Filmpje" , post van 12 mei, kun je mijn houding zien. Niet dat ik beweer dat die beter is dan de jouwe maar het geeft een indruk. ( viewtopic.php?f=77&p=7429259#p7429259 )
Deze zeilen (Severne Turbo's) geven voldoende ruimte om de giek nog hoger te zetten. Met Vandal Enemy ook geen problemen met de cut-out.
Als je extreem met je tenen moet trekken om te voorkomen dat je vin het board naar lij kantelt, kan het ook zijn dat je vin wat te groot is voor die zeilmaat.
Laatst gewijzigd door Ron Gijzen op di mei 14, 2019 6:37 am, 1 keer totaal gewijzigd.

Gerbentje
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door Gerbentje » ma mei 13, 2019 10:59 pm

Hey Rob. Heb het filmpje bekeken. Maar moet wel vermelden dat mijn houding door alle bovenstaande tips sterk is verbeterd.
Ook zie ik dat terug in mijn topsnelheid en het simpele feit dat ik het langer volhou. Vinnen wisselen is lastig want is huurspul.
Binnen kort ga ik met mijn go pro surfen en dat filmpje zal ik dan ook plaatsen. Tnx voor de tip.

Jeroensurf
Elite windsurfer
Elite windsurfer

Bericht door Jeroensurf » di mei 14, 2019 6:17 am

Gerben, hoelang zit je daar eigenlijk (Mazzelaar!)?

Gerbentje
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door Gerbentje » di mei 14, 2019 12:45 pm

Jeroensurf schreef:
di mei 14, 2019 6:17 am
Gerben, hoelang zit je daar eigenlijk (Mazzelaar!)?
Ik heb een klus van 9 maanden. Dus nu nog 3.5 maand.
Beste klus ever voor mij. Ik kan hier wel wonen denk ik.

Geen stress. Elke dag wind. 6 uur op half4 klaar met werken.
Elke dag zomer.

Jeroensurf
Elite windsurfer
Elite windsurfer

Bericht door Jeroensurf » di mei 14, 2019 5:58 pm

Goed bezig!

surfin_usa
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door surfin_usa » wo mei 15, 2019 10:39 am

Ik ken er niet zo heel veel van (en ik heb het probleem ook niet want ik ben nauwelijks 1.68 m) maar ik denk inderdaad dat het met nog langere lijnen wel moet lukken.

WhiteofHeart
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Teamrider: F-ONE Foils + S2Maui NL
Surf spul: F-One / S2Maui

Bericht door WhiteofHeart » zo mei 19, 2019 9:14 pm

Gerbentje schreef:
zo mei 12, 2019 10:51 pm
Het gaat denk ik steeds beter maar om mijn benen te strekken om in de 7 houding te kunnen staan veroorzaakt nu kuitkramp....

Ik denk dat het komt omdat mijn voeten plat op het board staan. Voorste verbanden wat ruimer gezet en mij tenen komen dan los van het board. Is dit de bedoeling?

Btw wel mijn persoonlijk snelheidsrecordje gebroken . Zonder echt harde wind 26.9 knopen. Bijna 50 km pu. 200m
Schoentjes is voor mij een oorzaak van kramp, vaar daarom alleen met schoentjes onder de 5 graden of als er die week nog ijs gelegen heeft. Hoeft voor jou niet hetzelfde te zijn maar kan meespelen.

Gerbentje
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door Gerbentje » ma mei 20, 2019 12:10 am

WhiteofHeart schreef:
zo mei 19, 2019 9:14 pm
Gerbentje schreef:
zo mei 12, 2019 10:51 pm

Schoentjes is voor mij een oorzaak van kramp, vaar daarom alleen met schoentjes onder de 5 graden of als er die week nog ijs gelegen heeft. Hoeft voor jou niet hetzelfde te zijn maar kan meespelen.
Schoentjes heb ik niet meer aan hier.
Vandaag 2 keer gevaren zonder kramp.
Voetbanden iets kleiner gezet.Ik denk dat dat de oorzaak was.

Eerste sessie 105 liter freeride en 6.2 goya mach. Trapeze koortjes perfect. Met losse handen gevaren. 1 uur non stop zonder moe te worden en kramp. Heerlijk.

Tweede sessie 125 freeride goya bolt. 7.8 goya mach zeil.
Minder wind maar weer heerlijk gevaren ondaks ik niet van grote spullen hou. Alle bovenstaande tips
zijn nu in werking. Windsurfen is geen marteling meer en kom met
een big smile het water af.

Sorry topicstarter BW dat ik jou topic een beetje heb gekaapt. Maar goed ik ben ook een lange surfer.

Nelis
Hardcore windsurfer
Hardcore windsurfer
Surf spul: Witchcraft V4.0 KS3 4.3 - 4.9 - 5.5

Bericht door Nelis » ma mei 20, 2019 11:00 am

Beetje offtopic aanvulling: Ik zie veel surfers de giek pakken met hand ( rood op afbeelding) en daardoor ook flink knijpen met vingers.

Als ik kijk naar mijn houding pak ik met vingerkootjes ( blauwe op afbeelding)
Gevolg: ik vaar veel meer op mn trapeze haak omdat ik minder kracht kan zetten. En mijn houding is ook veel beter hierdoor. Zo is het dat ik langere (32") lijnen vaar en tuig rechter op staat en ik meer kracht overhoud om aan m'n houding te werken ;-)
Bijlagen
hand bewerkt.jpg

Plaats reactie