Krijg je een wachtwoord foutmelding? Probeer dan eerst een reset : Reset
Mocht dat niet lukken dan kun je een verzoek indienen via het contact formulier.
Vermeld hierbij wel wat je forum gebruikersnaam is : Contact

Lange surfer

In dit forum kun je al je vragen kwijt betreft algemene surfonderdelen, accessoires, algemene vaartechnieken en alle overige vragen die niet onder te verdelen zijn in de bovenstaande disciplines.

Moderators: christiaan1111, Jurjen

Gerbentje
Deur-surfer
Deur-surfer

Re: Lange surfer

Bericht door Gerbentje » ma mei 27, 2019 2:23 pm

Nieuwe foto. Ik denk houding wel iets beter. Maar kan misschien beter..
Afbeelding

coen76
Windsurf guru
Windsurf guru
Surf spul: Witchcraft Chakra 114 & Chakra Custom 95 + ezzy (legacy/tiger/panther 7,5-6,0-5,2-4,7-4,2)

Bericht door coen76 » ma mei 27, 2019 2:39 pm

veel beter!

Nelis
Hardcore windsurfer
Hardcore windsurfer
Surf spul: Witchcraft V4.0 KS3 4.3 - 4.9 - 5.5

Bericht door Nelis » ma mei 27, 2019 3:18 pm

Nu nog bovenhands :D

funride
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Teamrider: sweet waves
Surf spul: JP/NP
Contacteer:

Bericht door funride » ma mei 27, 2019 3:57 pm

Nelis schreef:
ma mei 27, 2019 3:18 pm
Toch werkt dat bovenhand bij mij alleen lekker met (kleine) wave setjes.
zodra ik groter > 6.5m2 vaar op een freeride set voelt onderhands veel beter.
Bij mijn wave setje vaar ik altijd bovenhands maar hoe kan het dat je met grotere zeilen eerder de neiging hebt om masthand onderhands te pakken?

Gerbentje
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door Gerbentje » ma mei 27, 2019 4:39 pm

funride schreef:
ma mei 27, 2019 3:57 pm
Nelis schreef:
ma mei 27, 2019 3:18 pm
Bij mijn wave setje vaar ik altijd bovenhands maar hoe kan het dat je met grotere zeilen eerder de neiging hebt om masthand onderhands te pakken?
Dat heb ik dus ook. Na deze foto even bovenhands geprobeerd. Ik vaar hier met een 7.8 en vlagerige wind. Dus endje verderop
ineens turbo-wind. ik heb het idee dat ik dat soort vlagen onderhands beter kan opvangen. Maar dat kan misschien ook komen doordat ik onderhands gewoon gewend ben..

Jeroensurf
Elite windsurfer
Elite windsurfer
Teamrider: Zuidwest6
Surf spul: Hotsails 6.0 tot 3.4 Witchcraft Flextail 104 + V4 95, div SUPS

Bericht door Jeroensurf » ma mei 27, 2019 10:19 pm

funride schreef:
Door de langere giek is het onderhands makkelijker om de voorkant (te) dicht te trekken.
Een nadeel is dat het bijna hetzelfde effect heeft als je zeilhand net iets te open, je loopt dan een tailwalk/ spinout risico wat mensen vaak verwarren met lekker los lopen van het board. Enige moment dat het "mag" is als je extreem diep downwind gaat.

Oorzaak: Uiteindelijk staan dan je lijnen net niet lekker en meestal net iets te ver naar achteren, dus de het voorste touwtje wat verder naar voren. Ik verstel dat per vingerdikte.

Gerbentje
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door Gerbentje » di mei 28, 2019 3:22 am

Jeroensurf schreef:
ma mei 27, 2019 10:19 pm
funride schreef:
Door de langere giek is het onderhands makkelijker om de voorkant (te) dicht te trekken.
Een nadeel is dat het bijna hetzelfde effect heeft als je zeilhand net iets te open, je loopt dan een tailwalk/ spinout risico wat mensen vaak verwarren met lekker los lopen van het board. Enige moment dat het "mag" is als je extreem diep downwind gaat.

Oorzaak: Uiteindelijk staan dan je lijnen net niet lekker en meestal net iets te ver naar achteren, dus de het voorste touwtje wat verder naar voren. Ik verstel dat per vingerdikte.
Ok ga ik proberen! Het blijft lastig. Maar ja als het allemaal easy zou zijn dan is er ook niets meer aan.

WhiteofHeart
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Teamrider: F-ONE Foils + S2Maui NL
Surf spul: F-One / S2Maui Dragon / Phantom Iris RF
Contacteer:

Bericht door WhiteofHeart » wo mei 29, 2019 9:31 pm

Mijn ervaring is onderhands juist minder los / meer controle dan bovenhands. Ben dit pas echt actief gaan proberen nadat ik op de foil zulke enorme verschillen voelde tussen onder en bovenhands (onderhands vliegt het board veel lager dan bovenhands)

Jeroensurf
Elite windsurfer
Elite windsurfer
Teamrider: Zuidwest6
Surf spul: Hotsails 6.0 tot 3.4 Witchcraft Flextail 104 + V4 95, div SUPS

Bericht door Jeroensurf » do mei 30, 2019 8:31 am

Met kortere lijnen kan ik me dat wel voorstellen ja, waarschijnlijk is het dan makkelijker naast je arm ook je buikspieren in te trekken waardoor de je gewicht wat naar voren zakt, je je mast meer naar beneden te trekt en dan ga je meer plakken/minder los varen.
Per saldo ga je dan alleen wat harder door de vlaag maar haal je nog niet je volle potentie eruit.

Wat ik lastig vind is dat ik bij mezelf merk dat ik met foilen echt andere "technieken" gebruik als met normaal windsurfen op een waveboard.
Ik KAN de foil trucjes als kortere lijnen en masthand meer naar voren wel toepassen en andere drukverdeling op windsurfen, maar vaar dan veel minder efficient. Wellicht dat dat verschil minder nadrukkelijk aanwezig is als ik ipv een waveboard een board met een bredere tail zou pakken. Aan de andere kant, pas geleden op Uitgeest ff een slalomsetje geleend en daar werkt mijn windsurftechniek ook prima op.

ultraprime
Windsurf guru
Windsurf guru
Surf spul: F2 Rave 84 + Rebel 75, STB 105, JP107, JP85, Naish Force V, Alpha & Combat, Maui Sails gieken
Contacteer:

Bericht door ultraprime » do jun 13, 2019 8:20 am

http://howtowindsurf101.com/overhand-vs-underhand-grip/
https://boards.co.uk/features/save-your ... -grip.html
Onderhands en Bovenhands lekker afwisselen.
Lekker cruisen doe ik bijna altijd onderhands, m'n hand past dan ook beter bij de curve van m'n giek.
En verder pak ik veel over naar gelang je wilt golf rijden, springen, gijpen, pompen, vlaagje pakken, etc.

Plaats reactie