Krijg je een wachtwoord foutmelding? Probeer dan eerst een reset : Reset
Mocht dat niet lukken dan kun je een verzoek indienen via het contact formulier.
Vermeld hierbij wel wat je forum gebruikersnaam is : Contact

surfbent

In dit forum kun je al je vragen kwijt betreft algemene surfonderdelen, accessoires, algemene vaartechnieken en alle overige vragen die niet onder te verdelen zijn in de bovenstaande disciplines.

Moderators: christiaan1111, Jurjen

Plaats reactie
pjwinter
Deur-surfer
Deur-surfer

surfbent

Bericht door pjwinter » za jun 08, 2019 12:26 pm

Iemand hier op het forum ervaring met de surfbent nose/board protector? www.surfbent.de

Groet'n Peter
Laatst gewijzigd door pjwinter op za jun 08, 2019 4:19 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Kanarie
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Surf spul: Falcon140 Magnum135 Falcon120 Ray111 Vector9.2 Vapor8.6 GSR7.9 Hornet 7.2 Helcat6.2

Re: surbent

Bericht door Kanarie » za jun 08, 2019 2:41 pm

Ik zag surferzzz er iets over roepen, maar geen idee of het werkt.

Robert8655
Funboarder in spe
Funboarder in spe
Surf spul: Tabou 3S, Fanatic Freew, Gaastra Manic 4.2, 4.7, 5.3, Ezzy wave PantherII 5.8, Custom made ijssurfer

Re: surfbent

Bericht door Robert8655 » za jun 08, 2019 5:16 pm

Ik heb er vorig jaar een aangeschaft. Alleen een kleine diameter mastvoet past er in. Had dus meteen extra kosten.
Getest het werkt tot nu toe. Als het tuig valt zie je dat door de Surfbent, het board kantelt. Hierdoor raakt de mast het board niet.
Maar eens afwachten wat er gebeurd bij een serieuze crash met een mast val richting de neus.
Laatst gewijzigd door Robert8655 op ma jun 10, 2019 11:23 am, 1 keer totaal gewijzigd.

Huug
Elite windsurfer
Elite windsurfer
Zeilnummer: NED-193
Teamrider: kasailwindsurfing.com
Surf spul: KA Sails Koncept, Kult, Killer & Kaos en allerlei boards
Contacteer:

Bericht door Huug » zo jun 09, 2019 1:19 pm

Dit is weer een vinding in een lange rij van oplossingen voor katapults. Ze hebben allemaal gemeen dat ze de klap op de neus van het board vervangen door een ruk aan de mastrail.
Of die ruk minder schadelijk is dan de klap durf ik niet zonder meer aan te nemen.
Maar je kan wel redeneren, bijvoorbeeld zo:
[Natuurkunde alarm]
De kracht die nodig is om de mast af te remmen kun je (simpel gedacht) ongeveer op giekhoogte bedenken. Zeg op 1m70
Als de mast op de surfbent/deviator/etc. slaat wordt de mast opeens afgeremd. Dat zal maken dat de mast doorbuigt. de kracht die dat kost moet worden opgevangen door de mastrail.
Als we de surfbent op 10 cm schatten dan kom ik op een kracht op de mastrail die 1m70/0m10 = 17x groter is dan de kracht op het zwaartepunt van de mast. Ik schat dat het zwaartepunt nog 0m25 doorzwiept voor het stil staat
Als de mast op neus klapt wordt de mast op 1m30 gestopt. Om je neusje heel te laten zal de mast in 0m01 cm stil moeten staan.
Verhouding kracht op de mastvoet : kracht op neus = 1m70/0m10/0m25 : 1m70/1m30/0m01 = 68 : 131
[/Natuurkunde alarm]
De kracht op de neus zonder surfbent is dus ongeveer twee x groter dan de kracht op de mastrail met surfbent. Tel daarbij op dat de mastrail die kracht verdeelt en dat de klap op de neus op een heel klein oppervlak inwerkt en mijn conclusie is dat zo'n veiligheid best zou kunnen werken.
Eerlijk is eerlijk, die conclusie zag niet aankomen toen ik begon te typen.

Rop
Windsurf guru
Windsurf guru
Surf spul: Witchcraft Wave + Hot Sails KS3
Contacteer:

Bericht door Rop » zo jun 09, 2019 1:25 pm

Wel grappig ding, lijkt me stukken beter voor je mastrail dan zo'n Deviator.
Voordeel is ook dat je geen losse mastvoet protector meer nodig lijkt te hebben als je met blote voeten vaart.
Lijkt me wel wat voor m'n foilboard.

pjwinter
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door pjwinter » zo jun 09, 2019 2:19 pm

Huug schreef:
zo jun 09, 2019 1:19 pm
Dit is weer een vinding in een lange rij van oplossingen voor katapults. Ze hebben allemaal gemeen dat ze de klap op de neus van het board vervangen door een ruk aan de mastrail.
Of die ruk minder schadelijk is dan de klap durf ik niet zonder meer aan te nemen.
Maar je kan wel redeneren, bijvoorbeeld zo:
[Natuurkunde alarm]
De kracht die nodig is om de mast af te remmen kun je (simpel gedacht) ongeveer op giekhoogte bedenken. Zeg op 1m70
Als de mast op de surfbent/deviator/etc. slaat wordt de mast opeens afgeremd. Dat zal maken dat de mast doorbuigt. de kracht die dat kost moet worden opgevangen door de mastrail.
Als we de surfbent op 10 cm schatten dan kom ik op een kracht op de mastrail die 1m70/0m10 = 17x groter is dan de kracht op het zwaartepunt van de mast. Ik schat dat het zwaartepunt nog 0m25 doorzwiept voor het stil staat
Als de mast op neus klapt wordt de mast op 1m30 gestopt. Om je neusje heel te laten zal de mast in 0m01 cm stil moeten staan.
Verhouding kracht op de mastvoet : kracht op neus = 1m70/0m10/0m25 : 1m70/1m30/0m01 = 68 : 131
[/Natuurkunde alarm]
De kracht op de neus zonder surfbent is dus ongeveer twee x groter dan de kracht op de mastrail met surfbent. Tel daarbij op dat de mastrail die kracht verdeelt en dat de klap op de neus op een heel klein oppervlak inwerkt en mijn conclusie is dat zo'n veiligheid best zou kunnen werken.
Eerlijk is eerlijk, die conclusie zag niet aankomen toen ik begon te typen.

Dus zou je denken dat het het uitproberen waard is?

djdalex
Deur-surfer
Deur-surfer
Surf spul: Exocet SL66 Sport, AHD SL1, KA Sails, Severne, Loft Sails, Concept-X

Bericht door djdalex » do jul 11, 2019 11:06 am

Ik heb er recent een aangeschaft maar nog niet uitgetest. Ik laat wel weten wat mijn bevindingen zijn. Ik hoop iig 3 reperaties per jaar uit te sparen :D

AHD-Surfer
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer

Bericht door AHD-Surfer » do jul 11, 2019 1:00 pm

Heb hem net ook aangeschaft, maar nog niet getest.

Ik ben voor de aanschaf uitgegaan van alle uitleg die ik gezien heb op het internet en youtube filmpjes.
Ik vaar zelden schade door gewoon crash in het slalomsurfen, maar nu ik het foilen ga proberen en na het aanleren met mijn DUO (mja inflatable voorkant dus die gaat niet zomaar kapot door mag ik uit ervaring zeggen :D ) ook een ander board er voor heb liggen toch zo'n Surfbent gekocht.

Ik had ook contact met een surfkennis die met een JP Hydrofoil 135 vaart (nu de 150) en de surfbent heeft voor hem perfect gewerkt. Ondanks de klappers geen schade aan het dek van het board opgelopen. Dus het zit wel snor met de surfbent.
De mast zal trouwens de surfbent niet of nauwelijks raken, dus daar hoef je ook geen schrik te hebben voor schade aan de mast.

Opgelet, voor board met een diepe dekconcaaf niet geschikt en/ of zal niet afdoende beschermen. Plat dek is dus een vereist of een zeer beperkte concaaf.

Lijkt mij wel een goed ding, gebruikerservaring zal voor later zijn.

djdalex
Deur-surfer
Deur-surfer
Surf spul: Exocet SL66 Sport, AHD SL1, KA Sails, Severne, Loft Sails, Concept-X

Bericht door djdalex » zo jul 21, 2019 11:32 am

Inmiddels getest in een light wind session. Mijn favoriete Pro-Limit mastvoet past er niet in. Klein baal momentje, maar ik heb nog een andere liggen met een wat kleinere diameter. 10 cm past er prima in. Eenmaal geïnstalleerd zit het heel solide op het board. Tijdens het varen heb ik er echt 0,0 % last van. Al ben ik gewend mijn voet wel eens dicht bij de mastvoet te plaatsen. Hij neemt toch een dikke 15 cm in. De neus is het best beschermd. De zijkanten (90 graden) raak ik net niet met de mast, vaar een 75cm brede AHD SL1. Hoe dat uitpakt met een crash moet nog blijken. Ben er wel van overtuigd dat dit mij echt enkele reparaties per jaar gaat schelen. Super positief dus! En op het moment nog de enige van de plas ;) Ik vind hem esthetisch ook mooier dan een Unifiber nose protector. Ik ga hem zeker elke sessie gebruiken!

Nils49
Freeride pro
Freeride pro
Surf spul: Fanatic Falcons/Neilpryde RS Racings/F-Hot fins
Contacteer:

Bericht door Nils49 » ma jul 29, 2019 7:20 am

Maat van mij heeft hem op zijn Naish foilboard; na flinke crash, neus kapot...

VliegendeFries
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door VliegendeFries » ma jul 29, 2019 12:03 pm

Ik gebruik hem al een paar sessies. Op mijn fanatic skate en jp freestyle is het zeer fijn. Goed kijken of de bent wel goed gepositioneerd is, 1 of 2 cm verschil en je raakt alsnog de neus.

Het hangt heel erg af van de vorm van je board. Bijv. Futura van mijn broertje heeft een dusdanige vorm dat je neus alsnog raakt.

Voor sommige boards en situaties echt een topproduct

GJS
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door GJS » za aug 03, 2019 10:33 pm

Prima product alleen is het neopreen bij mijn onderlijk(neopreen) al bij 2 zeilen kapot gegaan, oplossing verlenger iets hoger instellen als normaal.

Plaats reactie