Krijg je een wachtwoord foutmelding? Probeer dan eerst een reset : Reset
Mocht dat niet lukken dan kun je een verzoek indienen via het contact formulier.
Vermeld hierbij wel wat je forum gebruikersnaam is : Contact

Verstelclip vervangen

In dit forum kun je al je vragen kwijt betreft algemene surfonderdelen, accessoires, algemene vaartechnieken en alle overige vragen die niet onder te verdelen zijn in de bovenstaande disciplines.

Moderators: christiaan1111, Jurjen

Plaats reactie
Ruben
Funboarder in spe
Funboarder in spe
Surf spul: SB Futura 101, Loftsails Oxygen 6.3 en Ka Koyote 7.4, Starboard Evo 80, Loft PureLip 4.0, 4.7, 5.2

Verstelclip vervangen

Bericht door Ruben »

Ik vaar al een maandje rond met een half gebroken stukje plastic aan één verstelclip van mijn x9 giek (het plastic zit nog half over het ijzeren pinnetje heen en half niet), maar hierdoor schiet mijn giek af en toe naar een standje 2 cm korter. Een stukje ducttape erom werkt soms wel, maar het is niet ideaal (en je kan niet ff op het water trimmen). Nu heb ik ook nog mijn oude verbogen x3 liggen met intacte stelclip, maar ik weet niet hoe ik van beide gieken de clips eraf krijg en ze er weer op zet. Ik wil ook liever niet mijn net nieuwe tweedehands carbon giek slopen door excessief geweld te gebruiken op de verkeerde plek, dus weet iemand hoe je de clipjes kunt verwisselen (of eventueel een winkel waar ze het voor weinig kunnen fixen)?

higusi
Deur-surfer
Deur-surfer

Re: Verstelclip vervangen

Bericht door higusi »

Gewoon te bestellen bij je surfshop. Best een foto van je giek of jaartal menemen. Ik heb de zwart oranje X9 giek en 2 x verstelclips voor besteld. Zijn nu blauw van kleur. Komen per setje van 2 samen met de omhuizing en kosten rond de 40 a 45 euro voor de ganse set. Als je de omhuizing wil vervangen: de nieuwe een beetje verwarmen met haardroger/ verfstripper zodat hij ietsje groter wordt, met een plankje ertegen aan en dan rustig met hamer erop slaan.
Deze gebruikers waarderen higusi voor dit bericht:
Ruben

Ouwe
Windsurf guru
Windsurf guru
Surf spul: T1 CrossX 97 Witchcraft Custom Shaman 83. Set Ezzy Elite,s

Bericht door Ouwe »

Ruben schreef: wo mar 18, 2020 3:57 pm Nu heb ik ook nog mijn oude verbogen x3 liggen met intacte stelclip, maar ik weet niet hoe ik van beide gieken de clips eraf krijg en ze er weer op zet. Ik wil ook liever niet mijn net nieuwe tweedehands carbon giek slopen door excessief geweld te gebruiken op de verkeerde plek, dus weet iemand hoe je de clipjes kunt verwisselen (of eventueel een winkel waar ze het voor weinig kunnen fixen)?
In een emmer goed (Kokend) warm water een poosje zetten, dan wordt het kunststof wat weker en breekt het minder snel.
Deze tip heb ik van een board reparateur.
https://www.kater.nl/windsurf/gieken/di ... 41194.html
Beetje ver weg voor je maar misschien kunnen ze je wel er mee verder helpen.
Deze gebruikers waarderen Ouwe voor dit bericht:
Ruben

Rop
Windsurf guru
Windsurf guru
Surf spul: Witchcraft Wave + Severne S1
Contacteer:

Bericht door Rop »

Meestal zit ze verlijmd, maar tik je ze vrij makkelijk los met een hamer en een houtje.

Andere methode is doek eromheen (tegen beschadigen) en dan een waterpomp tang erop en draaien/wrikken.
Wel de clip even open zetten eerst...
Deze gebruikers waarderen Rop voor dit bericht (totaal 2):
OuweRuben

Ruben
Funboarder in spe
Funboarder in spe
Surf spul: SB Futura 101, Loftsails Oxygen 6.3 en Ka Koyote 7.4, Starboard Evo 80, Loft PureLip 4.0, 4.7, 5.2

Bericht door Ruben »

Bedankt voor de tips allemaal! Dat kokend water is wel een goeie, ik ga dat eens proberen, want ik vermoed dat de clips van mijn oude en nieuwe giek identiek zijn, dus dan kan ik die van de x3 prima overzetten naar de x9. Als dat niet lukt kan ik altijd nog nieuwe bestellen, bedankt voor de link @Ouwe.

sjado
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door sjado »

Als je de clips omhoog trekt om de giek te verstellen , dan gaan ze op een gegeven moment niet verder .
Dit komt omdat er een opstaand randje om de giek en aan de binnenkant van de clips zit .
Je kunt de clips nu voorzichtig met een schroevendraaier uitbuigen en dan gaan ze over het randje heen .
Zo werkt het in bij mij giek
Deze gebruikers waarderen sjado voor dit bericht:
Ruben

Plaats reactie