Krijg je een wachtwoord foutmelding? Probeer dan eerst een reset : Reset
Mocht dat niet lukken dan kun je een verzoek indienen via het contact formulier.
Vermeld hierbij wel wat je forum gebruikersnaam is : Contact

optuigen simmer icon

In dit forum kun je al je vragen kwijt betreft algemene surfonderdelen, accessoires, algemene vaartechnieken en alle overige vragen die niet onder te verdelen zijn in de bovenstaande disciplines.

Moderators: christiaan1111, Jurjen

Plaats reactie
Lehcim
Deur-surfer
Deur-surfer
Surf spul: Tabou & Gaastra

optuigen simmer icon

Bericht door Lehcim »

Hoi allemaal,

Een tijdje geleden heb ik een simmer icon 4.5 en 5.6 uit 2019 gekocht. Deze vaar ik op resp. een 370 en 400 (90%) windgear mast. Nu is dit mijn eerste simmer zeil en ook mijn eerste zeilen na 2012 :). Over de 5.6 ben ik nog niet heel tevreden en vraag me af of ik deze goed optuig.

Niet mijn foto, maar geeft goed mijn situatie weer:
Afbeelding
Zo ziet de 5.6 er uit als ik deze optuig volgens de specs van het zeil. Vinden jullie dit er goed uitzien? Ik vond van niet, en deed nog wat extra neerhaler om de latten niet tegen de mast te laten komen. Vervolgens moest de giek 8 a 10 cm langer staan dan aangegeven en had het zeil wel heel veel twist. Bij de 4.5 heb ik dit minder en staan de zeillatten ook al op de kant veel verder naar achter.
Is het prima om de latten tegen de zijkant van de mast te hebben liggen?

Lehcim

Huug
Elite windsurfer
Elite windsurfer
Zeilnummer: NED-193
Teamrider: ka sail
Surf spul: KA: Race, Koncept, Kult, Killer & Kaos en allerlei boards
Contacteer:

Re: optuigen simmer icon

Bericht door Huug »

Lehcim schreef: ma sep 14, 2020 11:14 am ... Is het prima om de latten tegen de zijkant van de mast te hebben liggen?
Ik doe nooit anders...
Dat je gieklengte opeens groeit is niet zo raar als je bedenkt dat je net de latten (en daarmee het hele zeil) van op de mast naar achter de mast hebt getrokken. Om dezelfde reden heb je dus heel veel twist in je zeil. Ik gok dat je stand van de verlenger ook moest aanpasse. Kortom: neerhaler laten vieren tot alles er weer netjes uitziet.
Het verbaast me meer dat het andere zeil niet overdreven twist met de latten achter de mast.

Lehcim
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door Lehcim »

Dan ligt het dus (gelukkig) aan mij :). Zal het eens proberen met minder neerhaler.

M'n andere wave zeilen zijn van Ezzy en die vragen om best veel uithaalspanning wat de zeilenlatten naar achter brengt. Wellicht is dat dan de Ezzy filosofie.

De 4.5 heb ik denk ik meer als een Ezzy zeil opgetuigd met teveel uithaler.

Even opgezocht en vond dit op de Ezzy site:
Tuning our sails is very, very different from other sails. If you set our sails like a traditional rotational sail they will feel terrible. The main difference in rigging is that our sails take quite a bit of positive outhaul tension. The outhaul is needed to pull the battens away from the mast. The wave sail takes as much as 5.0 cm or 6.0 cm of positive outhaul The outhaul not only flattens the sail, but also tensions the lower leech, which reduces unwanted lower leech twist. Our sails come with a string gauge that makes setting the outhaul very easy.
Zal andersom dus ook wel gelden.... :)

Huug
Elite windsurfer
Elite windsurfer
Zeilnummer: NED-193
Teamrider: ka sail
Surf spul: KA: Race, Koncept, Kult, Killer & Kaos en allerlei boards
Contacteer:

Bericht door Huug »

Veel uithaler trekt de power uit je zeil en het wordt er nerveus van is mijn ervaring. Ik vaar met een ander merk dan Simmer of Ezzy, mijn laatste Ezzy was een North Infinity in 1988 ;-)
Het werkt voor Ezzy's kennelijk anders maar ik geef de KA Killers de KAmikaze weinig uithalerspanning.

GerP
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door GerP »

Vaar zelf de Simmers Blacktips,

Lat boven de giek:

Weinig wind: zeillat iets voorbij de mast
Medium: in het midden
High wind: nog meer naar achter

Daarna uithaler neutraal (paar cm) aanpassen en de latten komen nog iets naar achter , hoe kleiner het zeil hoe minder ze erop liggen.

De rigging guide van Witchcraft werkte goed voor mijn Simmer :https://witchcraft.nu/sails/rigging-manual/

Lehcim
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door Lehcim »

Ah perfect die manual.

Hopelijk gaat de volgende sessie een stuk beter!

jeti
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Surf spul: fanatic quad 76,Fanatic triwave 88, naish force ,session,all terrain

Bericht door jeti »

vooral de onderste foto's waar je het achterlijk goed kan zien zijn top, ik had altijd de neiging om met lichtweer te weinig nownhoul te doen. Ook met lichter weer mag het achterlijk best wat losser zijn tussen de latten

Nelis
Hardcore windsurfer
Hardcore windsurfer
Surf spul: Witchcraft V4.0 KS3 4.3 - 4.9 - 5.5

Bericht door Nelis »

Zo ziet de 5.6 er uit
*stuurt foto van een 5.3* Afbeelding

Maar giek 10 cm meer? Dan is je zeil echt veel te vlak zou ik vermoeden. Ben wel benieuwd wat de tips hier hebben opgeleverd.

Rop
Windsurf guru
Windsurf guru
Surf spul: Witchcraft Wave + Severne S1
Contacteer:

Bericht door Rop »

De ene zeil en/of giek fabrikant meet vanaf voorkant mast, de ander achterkant mast, en de ander weer midden.

Dus hecht ik weinig waarde aan exacte gieklengtes die op het zeil geprint staan, zo moet ik mijn Chinook giek ook met 4-6cm meer verlengen dan op mijn Severne zeilen geprint staat.

Maar 10cm lijkt me wel erg veel.
Vroegah ook veel Icons gehad, zeker in lowwind trim mogen de latten wel halverwege de mast staan.

tomvanelsen
Deur-surfer
Deur-surfer
Surf spul: Quatro quad 84l, Ezzy wave

Bericht door tomvanelsen »

Ik vermoed dat die gieklengte op het zeil de maximale gieklengte is. De juiste lengte is afhankelijk van hoe hoog de giek staat en hoe vlak het zeil getrimd staat. Des te hoger je de giek zet des te groter de afstand tussen de mast en de clew(engels voor schoothoek) wordt. Bij m'n ezzy's zit er 10cm verschil tussen de giek helemaal beneden of helemaal boven aan de mast. Ook m'n oude north sails hadden op het zeil bij de giek opening de maten gedrukt staan.

In tegenstelling tot het populaire geloof dat de maten die op het zeil staan niet kloppen, kloppen deze echter wel. Het zijn vaak de verlenger en de giek die licht afwijken. De luff maat is bij de meeste zeilen namelijk gemeten van de top van het zeil tot de onderkant van het katrolletje. Je kunt om te testen bij je verlenger meten wat de afstand is van de bovenkant van de wieltjes tot aan de bovenkant van de ring die de mast op z'n plek houdt. Sommige fabrikanten meten hier ipv het voorgenoemde de afstand vanaf de onderkant van de verlenger. Hierdoor kan de verlenger dus soms 'te kort' zijn(of het zeil te lang).

Kapitein Rob
Windsurf guru
Windsurf guru
Surf spul: Powerd met P7 ACZ en Simmer zeilen 2016

Bericht door Kapitein Rob »

Ik vaar al een tijdje Icon en apex uit 2016 en herken het verhaal.
Meet je verlenger eens op en je zal merken dat de verlenger 2cm langer aangeeft.
Kortom haal 2cm af van wat op het zeil staat en trek de downhaul tot de klem van je verlenger en je probleem is op gelost.
Volgens mij zijn de Gearfreak masten een aftreksel van de Simmer masten, dus dat gaat goed komen.
Succes.
Mocht het niet lukken dan wil ik de zeilen wel ruilen :D

Bolus2.0
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door Bolus2.0 »

Volgens mij is er vrij weinig mis mee..
Weet niet of je ‘het boekje’ bij het zeil hebt, maar daar staat dit:

Afbeelding

Ik heb ook pas een set Icon’s en het ziet er bij mij ook zo uit;

Afbeelding

Het lengte verschil in de giekmaat herken ik overigens niet, bij neutrale stand als op de foto heb ik ca. 2 cm ruimte ten opzichte van de opgegeven maat.

Gewoon varen en finetunen, topzeil!

Soul surfer
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Surf spul: Veel te veel
Contacteer:

Bericht door Soul surfer »

ik vaar al jaren met de icons en neem altijd 2-4 cm meer downhaul en outhaul dan aangegven en dat vindt ik persoonlijk prefect.
wat je aangeeft beteft giek lengte heb ik dit nooit aan de hand gehad. en lijkt mij ook wel erg veel.

Plaats reactie