Krijg je een wachtwoord foutmelding? Probeer dan eerst een reset : Reset
Mocht dat niet lukken dan kun je een verzoek indienen via het contact formulier.
Vermeld hierbij wel wat je forum gebruikersnaam is : Contact

Old Skool vs New Skool boards

In dit forum kun je al je vragen kwijt betreft algemene surfonderdelen, accessoires, algemene vaartechnieken en alle overige vragen die niet onder te verdelen zijn in de bovenstaande disciplines.

Moderators: christiaan1111, Jurjen

Plaats reactie
Endewerf
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Surf spul: RRD FSW 85,Fanatic Ray95, Speedster 69, Angulo Release W, Ezzy 4.5&5.0&5.8 Gaastra 7,0&7,8&8,3
Contacteer:

Bericht door Endewerf »

Olds skool vs New skool. Surfen ouwe boards zoveel slechter als de nieuwe boards? Hier 2 leuke vergelijk materiaal filmpjes

Laatst gewijzigd door Endewerf op di nov 10, 2020 11:38 am, 1 keer totaal gewijzigd.
Deze gebruikers waarderen Endewerf voor dit bericht (totaal 2):
surfingshrinkAlwinV

surfingshrink
Freeride pro
Freeride pro
Surf spul: ja

Re: Old Skool vs New Skool

Bericht door surfingshrink »

Tweede filmpje leuk :D
Oude board dus alleen knetterhard rechtuit, verder veel technischer om mee te varen. Mooi in beeld gebracht

da lorch
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Surf spul: SB Futura 97, Fanatic Falcon 112, Goya Bolt 125, KA Race 7.9 , KA Race 7.1 , Loft RB 6.3

Bericht door da lorch »

Tweede filmpje kende ik nog niet maar heel nice! Indoor surfen ook..echt geweldig!

matchbox008
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe

Bericht door matchbox008 »

Vroeger, toen de planken nog van polyethyleen waren en de mannen van staal, toen windsurfers nog rauw vlees aten en zelf achteloos de hechtingen zetten na de zoveelste crash. Toen gijpen nog een kunst was en de vrouwen topless op het strand lagen.

En natuurlijk, toen Naish nog loopings deed op een 372 cm Equipe :crazy:
Deze gebruikers waarderen matchbox008 voor dit bericht:
da lorch

RP6conrad
Funboarder in spe
Funboarder in spe
Surf spul: F2 Sputnik, NP Slalomzeil
Contacteer:

Bericht door RP6conrad »

Ik surf ook nog steeds met "oude meuk" van de '90 ! Voornamelijk F2 Sputnik (270, 275) en NP VX zeilen (met 7 cambers !). Gijpen op choppy water is inderdaad niet eenvoudig, en zeker vol doorgeplaneerde gijpen lukt mij alleen op vlak water. Maar mijn voorkeur gaat dan ook uit naar vlak water (speedsurfen). Aanglijden is zeker een sterk punt van deze oude chapes, dikwijls kan ik al planeren met een 7.2 en 95 liter, terwijl mijn maten met moeite hun 120 l met 8 zeil aan de gang krijgen. Ik ben zeker niet de snelste op het water, maar naar mijn gevoel ligt dit niet aan het materiaal....Bij 30 knopen wind word ik ook al wat "ongemakkelijk" !
Zou ik het aan bevelen aan starters, herintreders ? Zeker niet, vooral de breedte van deze shapes is erg nadelig voor de stabiliteit. Hier nog een filmpje van de Sputnik (1994) met een NP VX (1995) en rider (1961) :
Deze gebruikers waarderen RP6conrad voor dit bericht:
Jeroensurf

Post4richard
Funboarder in spe
Funboarder in spe

Re: Old Skool vs New Skool boards

Bericht door Post4richard »

Oldschool rocks !

Jeroensurf
Elite windsurfer
Elite windsurfer
Surf spul: Ezzy,s 2 Witchrafts, div Sups en een Wingset.

Bericht door Jeroensurf »

Cool!ik bedenk me wel dat ik een behoorlijk ouwe l#l wordt..ik voer nog wedstrijden toen dat setje state of the art was.

LRS
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door LRS »

Die oudere setjes kunnen nog echt serieus snel zijn idd. Mijn 105ltr Gecko combineert verrassend goed met een 5.75m2 Simmerstyle Worldcup Race. Heel veel meer ‘90s wordt het niet. Een beetje lomp zeil dat elke windvlaag omzet in snelheid. Loose leech? Nooooit van gehoord... Met mijn 68kg knal ik er vanaf 20kts echt mee over het water. Hoewel m’n gijptechniek wel eens hapert, wel blij dat ik niet verleerd ben om te waterstarten.
Laatst gewijzigd door LRS op di nov 10, 2020 4:34 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Paul68
Funboarder in spe
Funboarder in spe
Surf spul: Woody Custom 105L. Dollar Boards 85L. Fanatic Hawk 99L. Point-7 Sado 4.0 t/m 5.9.

Bericht door Paul68 »

Vaar ook old school boards en vind het wel een bepaalde charme hebben, gebruik wel recente zeilen etc hierbij. De boards van toen, waar je,
in de winkel naar stond te kijken, zijn nu voor een prikkie te koop. Als ik een leuke zie koop ik hem en vaar erop of ik het wat vind, zo niet, verkoop of geef ik hem weer weg, degene die lekker varen hou ik. Zo wissel ik een aantal keren per jaar van boards.

Ouwe
Windsurf guru
Windsurf guru
Surf spul: T1 Custom 114 Witchcraft Custom Shaman 83. Set Ezzy Elite,s

Bericht door Ouwe »

https://sailboards.thommen1.com/wp-cont ... de-125.png

Oldscool shape in een nieuw jasje.
Ook als Custom te verkrijgen. (zelf een 114 met Fwave outline en rocker.)
https://sailboards.thommen1.com/

Paul68
Funboarder in spe
Funboarder in spe
Surf spul: Woody Custom 105L. Dollar Boards 85L. Fanatic Hawk 99L. Point-7 Sado 4.0 t/m 5.9.

Bericht door Paul68 »

Kan voor een heel klein prijsje een nagenoeg nieuwe mistral ecstasy kopen, de roze uitvoering, is daar nog een beetje mee te varen?

RP6conrad
Funboarder in spe
Funboarder in spe
Contacteer:

Bericht door RP6conrad »

Ja, natuurlijk ! Is wel een waveboardje met nog een oude vinkast, dus alleen geschikt voor korte vinnen, veel wind en waterstart noodzakelijk ! Deze planken gaan zo tussen gratis en 100€, afhankelijk van de staat + toebehoren (vin, voetbanden, boardbag...).

Paul68
Funboarder in spe
Funboarder in spe

Bericht door Paul68 »

Gaat me meer of het ook nog een beetje vaart met wat nieuwere zeilen.

RP6conrad
Funboarder in spe
Funboarder in spe
Contacteer:

Bericht door RP6conrad »

Hier vaar je toch alleen met wave zeilen 4.0 - 5.8 mee, de drukpunten van nieuwe wavezeilen zijn weinig veranderd tov de oude zeilen (geen cambers, aspect ratio gelijkaardig). Zou ik me niet al te veel zorgen over maken, gaan met die banaan !

Paul68
Funboarder in spe
Funboarder in spe

Bericht door Paul68 »

Dan neem ik de gok maar, vind hem wel leuk voor de collectie en om mee te varen.

Post4richard
Funboarder in spe
Funboarder in spe

Bericht door Post4richard »

Paul68 schreef:Gaat me meer of het ook nog een beetje vaart met wat nieuwere zeilen.
Oldschool board met newschool zeil;

Plaats reactie