Krijg je een wachtwoord foutmelding? Probeer dan eerst een reset : Reset
Mocht dat niet lukken dan kun je een verzoek indienen via het contact formulier.
Vermeld hierbij wel wat je forum gebruikersnaam is : Contact

Gieken en zo

In dit forum kun je al je vragen kwijt betreft algemene surfonderdelen, accessoires, algemene vaartechnieken en alle overige vragen die niet onder te verdelen zijn in de bovenstaande disciplines.

Moderators: christiaan1111, Jurjen

Tamaaso
Funboarder in spe
Funboarder in spe
Surf spul: Fanatic String Ray 145TT, Warp 8.0, Daytona 6.7, NP Jet 5.9, NP Alpha 5.0, Severne Blade 4.2

Re: Gieken en zo

Bericht door Tamaaso »

pk78 schreef: di sep 15, 2020 12:57 pm Zijn er inmiddels meer mensen met ervaring met de verwisselbare giekkop van unifiber?
Heb er slechts eenmaal mee gevaren tot nu toe. Beetje gek systeem met zo'n giekkop die los kan maar dat is vooral gevoelsmatig.

Hij klemt goed de mast en de giek zit erg solide vast (ik heb de 140-190cm alu slim HD). Het vastmaken is altijd een gepriegel en hier misschien net wat meer omdat je er 2 moet vastmaken. Het touwtje is daarintegen wel heel fijn strakker/losser te zetten (lastig uit te leggen maar de cleat zit echt perfect gepositioneerd vindt ik. De giekkop is door die dubbele klem wel wat hoger maar ik denk dat dit zo'n 2-3cm zal zijn aan de boven en onderkant en het verstellen is 1 klem meer losmaken maar ook niet echt meer moeite.

Let wel dat ik geen super ervaren windsurfer ben dus anderen hebben hier misschien een betere kijk op. Voor mij is hij vele malen stijver en vaart hij fijner (hierdoor en vanwege de diameter) dan de bejaarde 2e-hands giek die hij vervangt.

eckerdt
Windsurf guru
Windsurf guru
Surf spul: van alles en nog wat

Bericht door eckerdt »

Inmiddels 4 keer mee gevaren. Zit goed strak vast. Inderdaad wat gepriegel. Een nadeel is dat je de giekkop niet zo hoog kunt zetten. Gaat om 6 cm (heb ik nagemeten) en das fors. Een keer roteerde mijn zeil niet goed meer; bleek dat de masthoes klem zat tussen de giekmanchet. Ook een keer een klemmetje losgetrokken bij het zeil ophalen (giek ‘onderste boven’ bevestigd) Deze nadelen zijn op te lossen maar vragen meer aandacht bij het optuigen. De tijd zal het leren wat betreft duurzaamheid. Die plastic manchet die je telkens naar achter moet buigen lijkt mij het grootste risico op breuk.

Huug
Elite windsurfer
Elite windsurfer
Zeilnummer: NED-193
Teamrider: ka sail
Surf spul: KA: Race, Koncept, Kult, Killer & Kaos en allerlei boards
Contacteer:

Bericht door Huug »

eckerdt schreef: do sep 17, 2020 1:40 pm...Ook een keer een klemmetje losgetrokken bij het zeil ophalen (giek ‘onderste boven’ bevestigd) ...
Da's mij met een 'klassieke' giekkop ook wel eens gelukt

eckerdt
Windsurf guru
Windsurf guru
Surf spul: van alles en nog wat

Bericht door eckerdt »

Met de nieuwe giekkop van Unifiber is de kans dat dit gebeurt wat groter.
Bijlagen
2E120B90-EEE6-4CF0-BCBB-6C6BA9199093.jpeg

tomvanelsen
Deur-surfer
Deur-surfer
Surf spul: Quatro quad ls 84l, Ezzy wave 5.2, 4.7, 4.2, 3.7

Bericht door tomvanelsen »

eckerdt schreef: do sep 17, 2020 1:40 pm Inmiddels 4 keer mee gevaren. Zit goed strak vast. Inderdaad wat gepriegel. Een nadeel is dat je de giekkop niet zo hoog kunt zetten. Gaat om 6 cm (heb ik nagemeten) en das fors. Een keer roteerde mijn zeil niet goed meer; bleek dat de masthoes klem zat tussen de giekmanchet. Ook een keer een klemmetje losgetrokken bij het zeil ophalen (giek ‘onderste boven’ bevestigd) Deze nadelen zijn op te lossen maar vragen meer aandacht bij het optuigen. De tijd zal het leren wat betreft duurzaamheid. Die plastic manchet die je telkens naar achter moet buigen lijkt mij het grootste risico op breuk.
Heb zelf inmiddels de carbon HD versie in 140-200 aangeschaft. Als iemand die recent nog een half uur heeft mogen zwemmen op zee nadat het koordje v/d giekkop zonder tekenen van slijtage knapte, geeft de dubbele sluiting mij toch wel enige geruststelling dat, mocht er ooit een koordje knappen, dat ik er altijd nog een heb om mee terug naar het strand te varen. Verder lijkt het me dat ze de manchetten wel uitvoerig getest hebben voor ze deze zijn gaan produceren.

Na een paar sessies met de giek kan ik wel al concluderen dat de giek een ontzettend stijf is en dat het mijn wavezeilen een stuk rustiger maakt in de vlagen. Het is zeker niet de lichtste carbon giek, maar daar heb ik hem ook niet voor gekocht.

jipsteenbrink
Freeride pro
Freeride pro
Surf spul: Veel

Bericht door jipsteenbrink »

Precies hierom heb ik dus altijd een metertje lijn om mijn trapeze zitten.

Huug
Elite windsurfer
Elite windsurfer
Contacteer:

Bericht door Huug »

Ik vraag me af of het gevoel van veiligheid van @tomvanelsen wel terecht is. Als er een touwtje breekt komt er op de andere klem een heel naar koppel te staan waar van je je mag afvragen of de constructie dat kan hebben. IK vaar daarom ook met een uithaler aan mijn trapezelijn. Dat werkt voor elk touwtje dat kan breken

tomvanelsen
Deur-surfer
Deur-surfer
Surf spul: Quatro quad ls 84l, Ezzy wave 5.2, 4.7, 4.2, 3.7

Bericht door tomvanelsen »

Huug schreef: ma sep 21, 2020 11:21 am Ik vraag me af of het gevoel van veiligheid van @tomvanelsen wel terecht is. Als er een touwtje breekt komt er op de andere klem een heel naar koppel te staan waar van je je mag afvragen of de constructie dat kan hebben. IK vaar daarom ook met een uithaler aan mijn trapezelijn. Dat werkt voor elk touwtje dat kan breken
Bij landingen komt er best een flinke belasting op te staan. Dit is ook de reden dat ik geen dynema in de giekkop gebruik, dat rekt namelijk niet. Door 'standaard' koord er in te gebruiken wordt de piekbelasting opgevangen door de rek in het koordje ipv door de giekkop zelf of de mast. Doordat er nu 2 contactpunten op de mast zijn wordt die belasting ook nog eens over 2 punten verdeeld waardoor er in principe nog maar 1/2 van de totale belasting per koord komt te staan ipv alles op 1 stuk koord.

Mocht er dan eentje kapot gaan dan komt er inderdaad meer koppel op een van de contactpunten te staan, maar aangezien mijn koers op dat moment linea recta naar het strand is zal het naar mijn inziens geen schade opleveren.

Huug
Elite windsurfer
Elite windsurfer
Contacteer:

Bericht door Huug »

Ik begrijp je redenering, maar de tijd zal het leren of deze constructie een goed idee is. Ik weet niet hoeveel praktijkervaring Unifiber tussen het idee en de markt heeft zitten, met andere worden hebben zij al enige gebroken-touwtje ervaring.

claus3
Freeride pro
Freeride pro
Surf spul: rrd xfire 114, witchcraft chakra 95, reflex6, ncx, ezzy

Bericht door claus3 »

GerP schreef: wo jul 22, 2020 3:56 pm De meeste zeilmerken rol je uit zodat ze op een "starboard tack" liggen (het zeil ligt links van je als het op de grond ligt, vanaf de mastbase bekenen), zo kom je bij het plaatsen van de giek steeds goed uit . Severne/Point 7 rol je uit op "port tack" .
eckerdt schreef: wo jul 22, 2020 4:25 pm @GerP : klopt, maar in de praktijk rol ik em toch per ongeluk regelmatig aan de verkeerde kant uit.
:lol: zo herkenbaar

Paul68
Funboarder in spe
Funboarder in spe
Surf spul: Woody Custom 105L. Dollar Boards 85L. Fanatic Hawk 99L. Point-7 Sado 4.0 t/m 5.9.

Bericht door Paul68 »

Heb dit draadje maar even opgepakt mbt een nieuwe giek, vaar nu met een NS progression comp A+ deze heeft een sdm kop en gebruik een adapter
voor m'n rdm masten, maar dit werkt niet fijn, altijd de adapter over de mast schuiven. Kijk naar alu giek met rdm kop maat 145-195 cm voor wavezeilen 4.0 t/m5.9 Prijs +/- tot € 250,- is de Prolimit team wave evt een goede optie? andere suggesties hoor ik graag, ik weeg 72 kg.

hawk108
Funboarder in spe
Funboarder in spe

Bericht door hawk108 »

Kijk eens naar Chinook gieken. Sterk, duurzaam en Jeroen Boelema geeft top advies. Stuur hem gerust een mailtje.

Boarderzone
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Teamrider: Angulo KA Tribal MUF Nautix
Surf spul: Angulo KA MUF Tribal
Contacteer:

Bericht door Boarderzone »

Dit is hem volgens mijn geheel partijdige mening:
http://www.boarderzone.nl/product/nauti ... e-to-last/

dahabracer
Deur-surfer
Deur-surfer
Surf spul: Loft Blades,NP Rs Evo/RS Slalom,F2,Starboard van speed wave tot formula

Bericht door dahabracer »

Paul beste even contact op nemen met mijn collega Tom van Vinnetjes.nl (kan alle merken krijgen Nautix/Pryde/Dynafiber etc.)

Wel opvallend dat Hansie elke x via hyperlink zijn eigen handel probeert te pushen en snapt niet dat dit een forum is ipv verkoop/reklame kanaal voor eigen handel.

Paul68
Funboarder in spe
Funboarder in spe
Surf spul: Woody Custom 105L. Dollar Boards 85L. Fanatic Hawk 99L. Point-7 Sado 4.0 t/m 5.9.

Bericht door Paul68 »

Paul68
Funboarder in spe
Funboarder in spe

Bericht door Paul68 »

Vandaag wezen kijken naar div. gieken, dit zijn de laatste 2 waar ik een keus uit ga maken, iemand al ervaring met de GA en of Chinook?
Bijlagen
DSC05081-Black-Boom-02 (1).png
chin_alloy_rdg2.jpg

oossie71
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Teamrider: Blacksheep
Surf spul: Point-7 AVboards Proboom
Contacteer:

Bericht door oossie71 »

Ik heb de chinook: fijn dun giekje

jipsteenbrink
Freeride pro
Freeride pro
Surf spul: Veel

Bericht door jipsteenbrink »

Heb ook de Chinook, fijne giek redelijk dun en ook fijn dat het eindstuk wat breder is. Vind alleen wel dat het touwtje door het eindstuk stroef loopt even kort met de vijl er door en dan loopt hij wel goed.

Spike_B
Freeride pro
Freeride pro
Contacteer:

Bericht door Spike_B »

Ik heb die ook en hij zo dun dat het lijkt of je hem bijna eeuwig vast kan houden.
Ik kreeg er alleen wel blaren van op mijn duimen (nooit eerder gehad), veranderen van grip (anders vasthouden) lost dit probleempje op.

ErikdeBier
Deur-surfer
Deur-surfer
Surf spul: Tabou Rocket Wide 120 (2018), NP Hellcat 6.7 (2014), NP RSS MK4 7.0 (2011), NP H2 Racing 8.7 (2014)

Bericht door ErikdeBier »

Ik wil binnenkort mijn oude carbon giek (North 200-250 van rond de eeuwwisseling) gaan vervangen door een nieuwe. Ik heb daarvoor 2 gieken op het oog die op papier vrijwel gelijk zijn, zowel qua specs als qua prijs:

- Unifiber Carbon PP Oval Monocoque 180 - 240 (https://www.unifiber.net/windsurf-gear/ ... 15c44ed767)
- Gun Select 180 - 240 (https://gunsails.com/en/catalog/product ... egory/669/)

Hebben jullie ervaring met deze gieken en/of een voorkeur?

Thanks!

Reindt
Windsurf guru
Windsurf guru
Surf spul: Genoeg! of?????

Bericht door Reindt »

Heb je deze al eens bekeken https://www.unifiber.net/windsurf-gear/ ... 2e8f09137a

Ik zou voor die gaan vanwege zijn giekkop, die is superstijf 👍.. ik weet niet wat die giek meer kost, even zoeken denk ik.

Boarderzone
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Teamrider: Angulo KA Tribal MUF Nautix
Surf spul: Angulo KA MUF Tribal
Contacteer:

Bericht door Boarderzone »

ErikdeBier schreef: do nov 19, 2020 2:53 pm Ik wil binnenkort mijn oude carbon giek (North 200-250 van rond de eeuwwisseling) gaan vervangen door een nieuwe. Ik heb daarvoor 2 gieken op het oog die op papier vrijwel gelijk zijn, zowel qua specs als qua prijs:

- Unifiber Carbon PP Oval Monocoque 180 - 240 (https://www.unifiber.net/windsurf-gear/ ... 15c44ed767)
- Gun Select 180 - 240 (https://gunsails.com/en/catalog/product ... egory/669/)

Hebben jullie ervaring met deze gieken en/of een voorkeur?

Thanks!
Dat zijn nagenoeg dezelfde gieken net als de KA carbon, Aeron, Dynafiber en Nautix. Van de Unifiber is ook een goedkopere LE uitvoering met minder carbon voor een lagere prijs.

Ron Gijzen
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Surf spul: Futura 117, Rocket 115, 3S 96; Severne Turbo 9.2, 8.1, 7.0 & 6.0 Vandal Enemy 5.3, 4.7 & 4.2

Bericht door Ron Gijzen »

Ik heb beide unifiber gieken. De 180-240 in de 'oude' versie met enkele klem op de mast (LE-versie), en de 160-220 in de nieuwe versie met 2 klemmen op de mast. Ze bevallen me prima. De 180-240 gebruik ik alleen op een 9.2 (220lang) en soms op de 8.1 (210 lang), omdat hij wel behoorlijk zwaar is.
Nu ik ook de 160-220 heb gebruik ik die liever op de 8.1, is een stuk lichter, voldoende breed en voldoende stijf voor mijn 70kg en freeride-toepassing. Zelfs de carbon 160-220 is ca. 3x stijver dan mijn oude Severne blueline alu 18-240 giek, en dat verschil merk ik echt met varen.
Nieuwe systeem met de 2 klemmetjes is even wennen omdat de plastic klemmen echt open moeten buigen om om de mast te klikken. Maar na een paar keer gaat dit eigenlijk prima. Extra hoogte ook geen probleem in de mast-opening in het zeil.
Andere gieken ken ik niet, maar deze kan ik aanraden.

Plaats reactie