Krijg je een wachtwoord foutmelding? Probeer dan eerst een reset : Reset
Mocht dat niet lukken dan kun je een verzoek indienen via het contact formulier.
Vermeld hierbij wel wat je forum gebruikersnaam is : Contact

vragen over beginnen met trapeze

In dit forum kun je al je vragen kwijt betreft algemene surfonderdelen, accessoires, algemene vaartechnieken en alle overige vragen die niet onder te verdelen zijn in de bovenstaande disciplines.

Moderators: christiaan1111, Jurjen

ronaldstolk
Deur-surfer
Deur-surfer

vragen over beginnen met trapeze

Bericht door ronaldstolk »

Ik heb afgelopen nazomer als windsurfbeginner 5 lessen gehad. Daarna nog aantal malen zelf paar uur gevaren. Op een STX inflatable WS board met 5.1 zeil. Ik ben 1,8 m lang en 68 kg.
Ik vraag me (alvast voor volgend seizoen) af: wanneer zou ik er aan toe zijn om met trapeze te varen? Zit daar een soort 'stappenplan' in? Bijvoorbeeld eerst goed in de voetbanden kunnen varen of...? Ik heb daar eigenlijk geen idee van. Ik merk wel dat ik na een paar uurtjes al best moe ben in m'n armen, jammer want op zich had ik graag nog door willen varen. Dus een trapeze zou dan wel prettig zijn, maar het lijkt me toch wel moeilijk/beetje eng in het begin. Misschien eerst een heel seizoen eens zonder trapeze varen? Of is dat niet nodig?
En als ik er dan op een gegeven moment aan toe ben, wat voor trapeze raden jullie dan aan? een heuptrapeze? en wat voor lengte qua trapezelijnen? Of is het handig om verstelbare lijnen te kiezen?

Graag jullie advies!

Huug
Elite windsurfer
Elite windsurfer
Zeilnummer: NED-193
Teamrider: ka sail
Surf spul: KA: Race, Koncept, Kult, Killer & Kaos en allerlei boards
Contacteer:

Re: vragen over beginnen met trapeze

Bericht door Huug »

Verstelbare lijnen zijn best handig, want dan valt er wat te kiezen vwb de lengte. Je kunt vrij snel beginnen met het gebruik van een trapeze, dat helpt enorm met je ontwikkeling. Als je stabiel kunt varen, dus niet elk moment je zeil hoeft los te laten dan kun je wel beginnen.

ronaldstolk
Deur-surfer
Deur-surfer

thx. En ik vaar met surfschoenen aan, zonder voetbanden. Moet je in de voetbanden als je met trapeze surft? Want dat lijkt me 'dubbel eng', voetbanden (dus je staat dan vrij vast) en ook nog ingehaakt. Hoewel je wel makkelijk uit kan haken vlgs mij uit een trapeze? Want er zit geen musketonhaak ofzo aan? Gewoon een open haak?

EdwinR
Windsurf guru
Windsurf guru
Surf spul: Freestyle/wave

Bericht door EdwinR »

Nee, je hoeft niet per sé in de voetbanden om je trapeze te gebruiken. En j,a uithaken gaat best makkelijk.
Verstelbare lijnen ben ik niet zo voor, ik ben wel voor lijnen die niet slingeren. Dat haak je niet per ongeluk in en je haakt makkelijk uit door de giek iets naar je toe te trekken en je heupen iets op te tillen.
Zorg dat je lijnen koopt die lang genoeg zijn zodat je ruimte houdt tussen jezelf en de giek. Met jouw lengte minimaal 28 inch. Succes!

iHans
Deur-surfer
Deur-surfer
Surf spul: SB Futura 121, SB S-Type 93, Neilpryde V8 7.2 en 6.2 Severne Blade 5.3 4.7 4.2

Bericht door iHans »

Als je eenmaal lekker stabiel vaart zsm de trapeze in. Lijkt heel wat maar wrsch denk je na 2x al “was dat alles” voordeel van trapeze is ook gelijk dat je veel langer op het water kan staan. Zodra je gewend bent is de voorste voetband ineens ook heel dichtbij. Vond het de eerste paar keer gevoelsmatig wel fijn om wat langere lijnen te gebruiken zodat het makkelijk uithaakt maar dat is persoonlijk denk ik.

Chiel75
Freeride pro
Freeride pro
Surf spul: Futura 124, 101, Neilpryde Zen 6.7, North S-type 6.0 & 7.8, Naish Force 5.3 (en nog oud spul liggen)

Bericht door Chiel75 »

trapeze-varen is weer een andere dimensie. In de begin-fase mag je die naar mijn mening los zien van voetbandvaren. In de voetbanden doe je eigenlijk alleen als je vol in planee bent: je board voor het grootste deel los van het water. Snelheid schiet dan omhoog.

Probeer eerst een paar keer te wennen aan in- en uithaken met je trapeze. Je kunt dat ook gewoon bij niet al te veel wind doen. Je zult dan merken dat je je armen kunt ontlasten. En mogelijk krijg te ook het gevoel dat je in je zeil getrokken wordt..... ja velen zullen de ervaring hebben om ingehaakt op het zeil vallen :silent:
Als je toe bent aan de voetbanden zul je merken dat de trapeze echt een must is.

Kortom: weer een stap met vallen en opstaan. Zonder meer de moeite waard !!

Michiel

ronaldstolk
Deur-surfer
Deur-surfer

thx allemaal! Geweldig forum dit. En wat voor soort trapeze adviseren jullie? Zit- of heup?

Ron Gijzen
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Surf spul: Futura 117, Rocket 115, 3S 96; Severne Turbo 9.2, 8.1, 7.0 & 6.0 Vandal Enemy 5.3, 4.7 & 4.2

Bericht door Ron Gijzen »

Heup.

LRS
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door LRS »

ronaldstolk schreef:thx allemaal! Geweldig forum dit. En wat voor soort trapeze adviseren jullie? Zit- of heup?
Dat hangt ervan af. Een zit (of heup-zit) heeft de spreader wat lager zitten —> je trapeze touwtjes zullen een tikje langer zijn dan bij een heup-trapeze. Het drukpunt voelt ook meer aan vanuit je bekken. Bij een heuptrapeze zit dit drukpunt in je (onder)rug. Als je ook maar de minste vorm van rugklachten hebt, zou ik je geen pure heuptrapeze aanraden.

heydude
Freeride pro
Freeride pro
Surf spul: Tabou Rocket 135/115 Tabou 3s 96L

Bericht door heydude »

Heuptrapeze is de eerste keus. Een zittrapeze komt pas in beeld voor overpowered varen of rugklachten, eerste is nog niet aan de orde :). Er zijn hier ook nog wel wat windsurfer van de oude stempel die nooit hebben kunnen wennen aan een heuptrapeze. In principe is als je nu leert windsurfen heuptrapeze the way to go.

Zelf ben ik erg fan van verstelbare trapeze lijnen, maar dat maakt het in het begin lastiger om de juiste instelling te vinden. Als je verstelbare lijnen koopt koop dan de ion. Veel anderen gaan na 1-2x varen stuk, zoals bijvoorbeeld de unifiber of gunsails dingen.

Koop een windsurf trapeze en geen kitesurf trapeze. Kitesurfers zitten vast aan hun trapeze en dat is niet alleen onhandig maar ook gevaarlijk voor windsurfen.

Als je valt zal je merken dat het zeil je mee trekt als je ingehaakt bent (katapult). Is even wennen of eng maar hoort bij windsurfen :whip: Maakt in principe niet of je in of uit de voetbanden staat. Tip is om niet al te diep en strak in de banden te staan. Je moet er makkelijk in en uit kunnen stappen. Als je dan een full speed katapult maakt wordt je zonder problemen uit de voetbanden getrokken :D Het zal wat eng aanvoelen in het begin maar oefening baart kunst.

oossie71
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Teamrider: Blacksheep
Surf spul: Point-7 AVboards Proboom
Contacteer:

Bericht door oossie71 »

beginners: altijd een heup trapeze
lengte lijn: liever wat langer dan precies op maat, op te meten in de surfshop, trapezelijntjes aan de giek dan je handpalm op de giek en de lijn achter je elleboog langs, is je handpalm op de giek is de lengte goed. Verstelbare lijntjes, heeft geen meerwaarde, zou ik zeker niet doen.
Haak: altijd de klassieke windsurfhaak! (zoals hierboven al vermeld een kite haak is gewoonweg gevaarlijk, zeker voor beginners)

Eng: nu mijn vrouw aan de trapeze haar eerste stappen heeft gemaakt realiser ik me weer wat het betekende de eerste keren in de trapeze te hangen. Ja het is eng.... en Nee het is niet eng als je begrijpt hoe een trapeze werkt. de engelsen zeggen het zo mooi: Commit to the harness, en dat dekt alles.

eerste stappen met trapeze, is vooral het inhaken en uithaken onder knie krijgen, op 1 rak alleen maar in-uit, in-uit, in-uit. Gaat dat gevoel goed dan volgende stap de tijd ertussen steeds langer maken.
Belangrijkste blijft toch wel: commit to the harness.

paar goede tutorials:

https://www.youtube.com/c/SamRossCoaching/videos

Reindt
Windsurf guru
Windsurf guru
Surf spul: Genoeg! of?????

Bericht door Reindt »

er is inmiddels al veel advies geschreven wat allemaal waar is.
Ik wilde daar aan toevoegen dat je zo snel als mogelijk een "Heup" Trapeze zou moeten aanschaffen en uiteraard de bijbehorende lijntjes, ik zou ook voor verstelbare gaan welke je in eerste instantie gewoon wat te lang maakt om het in en uithaken te vergemakkelijken.
Wat dus belangrijk is in deze is dat je wanneer je de eerst volgende keer weer op je plank stap de trapeze om doet, ook al zou je niet voornemens zijn deze te gebruiken.
Waarom: wel om de dood eenvoudige reden, dat als je je comfortabel voelt om in te haken je dit ook gewoon kunt proberen. heb je hem niet om en je vaart lekker comfortabel kun je het ook niet proberen, zo simpel is dat.
Dus varen is trapeze om, wanneer op je gemak en het voelt goed, inhaken in de iets te lange lijntjes. voor de positie van de lijntjes is hier op het forum ook het e.e.a te vinden. succes.

harrie11
Funboarder in spe
Funboarder in spe

Bericht door harrie11 »

In het begin hoort een katapult er ook bij. Je wordt uit de voetbanden getrokken en valt voorover op het zeil, of ,als het hard gaat, maak je een salto voorover en eindig je liggend op je rug op het zeil. Gewoon de giek goed blijven vasthouden dan loopt het meestal wel goed af.

Reindt
Windsurf guru
Windsurf guru
Surf spul: Genoeg! of?????

Bericht door Reindt »

harrie11 schreef: do nov 26, 2020 8:26 pm In het begin hoort een katapult er ook bij. Je wordt uit de voetbanden getrokken en valt voorover op het zeil, of ,als het hard gaat, maak je een salto voorover en eindig je liggend op je rug op het zeil. Gewoon de giek goed blijven vasthouden dan loopt het meestal wel goed af.
Hmmmm, goed voor het zelfvertrouwen zo’n bericht..NOT!
We zijn aan het proberen deze man in en aan de trapeze te krijgen of dit dan helpt 🤔
Natuurlijk hoort dat erbij maar we moeten hem niet bang maken.
Ik hoop , ga er van uit dat de TS snapt dat het inderdaad met vallen en opstaan gepaard gaat, veel doen levert resultaat 👍
Maar goed het positieve er van is dat je wel uitlegt wat hij moet doen als het gebeurt 😉

LRS
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door LRS »

heydude schreef:Heuptrapeze is de eerste keus. Een zittrapeze komt pas in beeld voor overpowered varen of rugklachten, eerste is nog niet aan de orde :). Er zijn hier ook nog wel wat windsurfer van de oude stempel die nooit hebben kunnen wennen aan een heuptrapeze. In principe is als je nu leert windsurfen heuptrapeze the way to go..
Heuptrapeze eerste keus / way to go? ach... het blijft gewoon een kwestie van smaak en gevoel. De één is niet beter dan de ander. Ik zou de TS aanraden de verschillende types in de surfshop te passen en er eens in te gaan hangen om te zien wat prettig voelt.

ronaldstolk
Deur-surfer
Deur-surfer

thx weer allemaal. Nog 1 vraagje: ik concludeer dat katapults er wel een beetje bij gaan horen bij de eerste trapeze vaartochten... Maar gaat je zeil dan niet kapot, want daar val je dan in toch, als je wordt meegetrokken met het zeil?

Ron Gijzen
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Surf spul: Futura 117, Rocket 115, 3S 96; Severne Turbo 9.2, 8.1, 7.0 & 6.0 Vandal Enemy 5.3, 4.7 & 4.2

Bericht door Ron Gijzen »

Daarom is de gouden regel: ALTIJD de giek blijven vasthouden. Pas loslaten als je stil ligt.
Als je dan met lage kracht over je zeil heen valt komt er geen knie of trapeze-haak in je zeil terecht.
Als je met veel power over voorkant wordt geslingerd, en je houdt gewoon met beide handen je giek vast, landt je op je rug in het water voor je zeil, niets aan de hand.
Als je tijdens de katapult de giek loslaat kun je op giek/mast/zeil botsen met blauwe plekken of schade als gevolg.

RP6conrad
Funboarder in spe
Funboarder in spe
Surf spul: F2 Sputnik, NP Slalomzeil
Contacteer:

Bericht door RP6conrad »

Niet te veel zorgen maken over wat er allemaal kan misgaan, wel enkele tips om het leerproces te bespoedigen :
Beginnen met een heuptrapeze, omdat de haak heel wat hoger zit. Hierdoor kan je makkelijker in/uithaken.
Kies een spot met stabiele wind (geen binnenwater met rondom bewouwing/bomen). Windvlagen en windshift zit je niet op te wachten.
Voldoende wind (10 knopen), maar zeker niet te veel wind (>16 knopen).
Volgende situatie kan je ervaren : ingehaakt achterover vallen, zeil valt op je. Eerst uithaken, met de hand zoek je het trapezetouw en zorg je dat je vrijkomt. Daarna langs de mastzijde naar de plank.
Ingehaakt voorover vallen : giek vasthouden, daarna weer uithaken.
Succes !

tomvanelsen
Funboarder in spe
Funboarder in spe
Surf spul: Quatro quad ls 84l, Ezzy wave 5.2, 4.7, 4.2, 3.7

Bericht door tomvanelsen »

Nog een paar tips voor het vallen, dit oefen ik ook altijd 's zomers met cursisten die voor het eerst trapeze varen.
Val je voorover, houd dan je giek vast met lichtjes gebogen armen en houd je benen gestrekt(soort opdrukstand). Dit zorgt ervoor dat je niet met je trapeze, noch met je knieën, in het zeil komt en het kan beschadigen.
Het komt ook wel eens voor dat je achterover valt met je zeil. Mocht je dan onder je zeil eindigen is de hoofdzaak om rustig te blijven. Ben je nog ingehaakt, zoek dan naar je trapeze haak en haal de lijnen er met de hand uit(vooral nuttig als je tijdens een harde katapult een 180 t.o.v. je zeil maakt, geen zorgen niks aan de hand). Laat de lijnen dan niet los maar volg ze naar de giek toe. Zodra je de giek hebt gevonden volg deze dan naar de mast of schoothoek/clew. Dit is de kortste weg onder je zeil vandaan en scheelt je een onderwaterzwemtochtje naar de top van je zeil aangezien sommige crashses je wel eens een beetje kunnen desoriënteren.

Het advies dat ik mensen bij een katapult geef is dat je het beste er in mee kunt gaan en je achterste hand het beste nog een beetje kunt aantrekken. De beweging die je dan maakt lijkt meer op een spinloop zonder board waarbij je aan de lijzijde van je board onder je zeil in het water terecht komt. Dit kan vaak weer een tripje naar de boardreparatie schelen.

Wees vooral niet afgeschrikt door het vallen/katapulteren, het hoort er nou eenmaal bij en na een paar keer ben je er al aan gewend. Leren vallen is en blijft bij alles ook een belangrijke vaardigheid.
Deze gebruikers waarderen tomvanelsen voor dit bericht:
oossie71

claus3
Freeride pro
Freeride pro
Surf spul: rrd xfire 114, witchcraft chakra 95, reflex6, ncx, ezzy

Bericht door claus3 »

Reindt schreef: do nov 26, 2020 11:27 pm Hmmmm, goed voor het zelfvertrouwen zo’n bericht..NOT!
We zijn aan het proberen deze man in en aan de trapeze te krijgen of dit dan helpt 🤔
:lol:
no pain no gain :wink:
maar het is wel waar als je het wat vaker overkomt wordt het minder eng, je went eraan

pim46
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Surf spul: Fanatic Ray 111 | Ram F9 6.8 7.8

Bericht door pim46 »

Lekker proberen met een trapeze varen en gevoel krijgen met de kracht en hoe dit vaart. Van zelf zal je harder gaan varen en eventueel naar de voetbanden gaan stappen.

Kijk even de filmpjes op martin garrix zijn instagram. Hier vaart hij met trapeze zonder voetbanden.

Stap 1: lekker trapeze proberen
Stap 2: planeren
Stap 3: voetbanden proberen (voorste voet)

Lekker proberen en genieten van planeren.
Eerste keer is magisch

Huug
Elite windsurfer
Elite windsurfer
Contacteer:

Bericht door Huug »

Nog even over heup- en zittrapezes: op mijn surfclub hebben we een bonte verzameling allerlei voor de beginnende trapeze-gebruiker. Ik zie bij die roep geen duidelijke voorkeur voor de één of de ander.
Zeker is dat een heuptrapeze heel goed moet passen anders heb je opeens een heel oncomfatabele BH ;-)
Ik heb zelf een soort broek aan mijn heuptrpeze om BH-vorming te voorkomen.

Flowmaster
Freeride pro
Freeride pro
Surf spul: veel

Bericht door Flowmaster »

Doe de haak aan de voorzijde, dit maakt de wereld uit

Edwin-D
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door Edwin-D »

Zeker beginnen met trapeze, voetbanden komt later.

Heup of zit, de verschillen zijn niet extreem groot, met een zit trapeze ben je wat statischer. Heb zelf jarenlang met zit gevaren en ben tijdens een vakantie aan zee geswitched naar heup. Dit haakt iets makkelijker in, geeft je iets meer bewegingsvrijheid (tzt ook makkelijk met waterstart) en biedt je wat meer mogelijkheden om je lichaam te positioneren als je op onrustig water vaart. Is je doel speedsurfen op vlak water, dan is zit misschien de betere keuze. Ik gebruik zelf eigenlijk alleen nog maar mijn heup trapeze (vaar vnl. op het Veluwemeer). Ik zou niet weten wat het verschil is tussen een kite en surf trapeze (gebruik zelf een Duotone kite trapeze en ervaar geen verschillen, de lijnen vallen makkelijk uit de haak), maar zou als beginner geen risico nemen.

Vwb de lijnen, ik vind zelf de verschillen heel groot. In jouw geval zou ik zou zeker kiezen voor verstelbare lijnen.

Als je lijnen kort zijn heb je heel weinig beweigingsvrijheid, zijn ze lang dan belast je toch je armen vrij veel en bovendien valt de lijn wel eens uit je trapezehaak als je over een flinke chop knalt. De lengte van de lijnen is persoonlijk en afhankelijk van je lengte, je moet dus de mogelijkheid hebben om te zoeken wat bij je past. Wel is iha het advies zijn om ze zo lang mogelijk te varen.

Ben zelf begonnen met verstelbare lijnen (goedkoop setje met van die knopen), die waren lastig te verstellen en bevielen me slecht, maar boden me wel de mogelijkheid om de juiste lengte een beetje uit te vogelen. Heb daarna jaren gevaren met fixed 32" Dakine lijnen, maar heb dit jaar toch weer verstelbare lijnen gekocht, omdat ik de lengte soms wat wil aan passen als ik de giek wat hoger/ lager zet bij under/overpowered condities.

Ik heb een aantal verschillende merken verstelbare lijnen geprobeerd (Mystic, Duotone, Severe, NP) en de Neillpryde Race HL bevallen mij het beste. Bij veel lijnen is de verstelling niet robuust of heel lastig. Ik vind het ook handig als er een soort maatverdeling op de lijnen staat zodat je de lijnen aan beide kanten makkelijk op dezelfde lengte zet. Verder heb ik geen goede ervaringen met 'montage zonder dat de giek uit elkaar hoeft', dat zit gewoon niet mooi op de giek en is een opeenstapeling van klittenband, handig voor nood montage op het water, maar voor reguliere lijnen zou ik het vermijden. De NP's vallen wel langer uit dan de maat die er op staat, heb zelf de 28-34" en die zijn in de korste stand al bijna net zo lang als mijn oude 32" Dakine. Zou voor de NP 24" gaan, die zijn in de praktijk 25-32" schat ik en daar zullen de meeste mensen mee uit de voeten kunnen tenzij je klein of heel lang bent (ik ben zelf 1.83m en dat is volgens mij behoorlijk gemiddeld :) ).

Oh en alle goede bedoelingen over hoe je moet vallen bij een katapult, heb mezelf vaak laten lanceren en nooit een zeil of mezelf beschadigd. Mijn board daarentegen is een ander verhaal, mijn advies zou daarom zijn koop een EVA noseprotector https://boardlady.com/noseprotection.htm als je die nog niet hebt. Zeker als je straks de voetbanden gaat proberen is de vraag is niet of de mast op de neus van je board land bij een katapult, maar wanneer en de kans dat je er dan een scheur/barst/gat in hebt is vrij groot en vocht in je board wil je niet https://boardlady.com/watervseps.htm. Zo'n protector is niet cool, maar wel verstandig en het surft wel een stuk relaxter. Ik vaar overigens meestal ook met een helm als het wat wilder word, ook niet cool, maar 20 jaar geleden zag je ook niemand skieen met een helm, maar dat is inmiddels ook gemeengoed.

claus3
Freeride pro
Freeride pro

Bericht door claus3 »

wat betreft een kite-trapeze daarmee heb ik wel ervaring. Gaat ook maar hebben twee nadelen: 1) de haak iet ietsje dieper en je lijn lost iets minder snel, 2) de kitetrapeze zijn soms iets meer voorzien van schuim en rubber en daardoor in elk geval soms iets zwaarder (wellicht ook comfortabeler). Ze zijn dus niet ongeschikt maar niet meest ideaal.

ronaldstolk
Deur-surfer
Deur-surfer

thx!!! Wat een info... Gezien de huidige sale overal ga ik maar eens op zoek naar een heuptrapeze en verstelbare lijnen...
Trouwens, ik merkte afgelopen seizoen dat ik vaak na een uur of 2 al hele zere armen had... Dan moest ik stoppen wat ik superjammer vond. Dat is toch ook opgelost met een trapeze neem ik aan? Je kunt toch ook gewoon met pak m beet 3 of 4 bft de trapeze gebruiken, puur als ontlasting voor je armen?

En nog n vraagje: ik zeil ook af en toe op een 470 zeilboot, daar zijn we wel eens mee omgeslagen en ben ik onder het zeil gekomen. Was behoorlijk angstig. Ik lees hier op het forum dat het uithaken van een heupsurftrapeze op zich altijd wel moet lukken, mits trapezelijnen niet in de knoop zitten enzo... Ik vroeg me af: is er iets te koop qua lijnen en/of trapeze met een quickrelease systeem? Dat als het echt niet lukt (of je gewoon in paniek bent) dat je met een 'ruk' los bent? De quickrelease systemen van prolimit trapezes bijv. of Quick Release Vario harness lines (ik heb die even bekeken en dat ziet er redelijk ideaal uit voor mij als leek.... in lengte verstelbaar, je hoeft de giek niet uit elkaar te halen en het geeft mij een heel veilig gevoel vanwege het quick release systeem)

Huug
Elite windsurfer
Elite windsurfer
Contacteer:

Bericht door Huug »

Ja, er bestaat een quickrelease systeem. Ik heb het vorig jaar op een stand gezien van de Defi Wind gezien. Of het ook in NL te krijgen is weet ik niet. Kijk deze film uit en je ziet ze vanzelf langskomen:

claus3
Freeride pro
Freeride pro

Bericht door claus3 »

ronaldstolk schreef: ma nov 30, 2020 2:11 pm thx!!! Wat een info... Gezien de huidige sale overal ga ik maar eens op zoek naar een heuptrapeze en verstelbare lijnen...
Trouwens, ik merkte afgelopen seizoen dat ik vaak na een uur of 2 al hele zere armen had... Dan moest ik stoppen wat ik superjammer vond. Dat is toch ook opgelost met een trapeze neem ik aan? Je kunt toch ook gewoon met pak m beet 3 of 4 bft de trapeze gebruiken, puur als ontlasting voor je armen?
Trapeze scheelt zeker, check ook even of de bovenarmen van de mouwen van je pak niet te strak zijn. Wat verder nog kan helpen is frequent varen en een dunne (skinny) giek.

Quick release nooit aan gedacht, zou best handig kunnen zijn hoewel ik gelukkig nog nooit nodig heb gehad. Wel heb ik eenmaal mijn trapezetouwtje gebroken in de katapult wat ook een soort quick release is :cheer: maar dat telt natuurlijk niet :nocheer:

oossie71
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Teamrider: Blacksheep
Surf spul: Point-7 AVboards Proboom
Contacteer:

Bericht door oossie71 »

ronaldstolk
Deur-surfer
Deur-surfer

thx die vario lijkt me erg interessant. Heeft alles wat ik zoek in een trapeze, verstelbaar zodat ik kan experimenteren en ook een geruststellend quick release systeem. Die gaat het worden denk ik. Maar welke maat? Ik kan kiezen tussen 22/28, 24/30, 26/32, 28/34 en 30/36. Ik ben 1,8 meter lang, 68 kg zwaar. Ik vaar (voorlopig) nog niet met meer dan 4 bft.
Deze gebruikers waarderen ronaldstolk voor dit bericht:
Edwin-D

Plaats reactie