Krijg je een wachtwoord foutmelding? Probeer dan eerst een reset : Reset
Mocht dat niet lukken dan kun je een verzoek indienen via het contact formulier.
Vermeld hierbij wel wat je forum gebruikersnaam is : Contact

Bestaat er een goede mastbeschermer voor een race zeil met ritsen bij de giek?

In dit forum kun je al je vragen kwijt betreft algemene surfonderdelen, accessoires, algemene vaartechnieken en alle overige vragen die niet onder te verdelen zijn in de bovenstaande disciplines.

Moderators: christiaan1111, Jurjen

Plaats reactie
tristan55555
Windsurf guru
Windsurf guru
Surf spul: Patrik RRD Loft

Bestaat er een goede mastbeschermer voor een race zeil met ritsen bij de giek?

Bericht door tristan55555 »

Hallo,

Ik heb een ION mast/board protector en dat ding is geniaal. Al 3 jaar geen neus schade meer met dat ding. Zou iedereen moeten hebben.

Maar... op mijn Loft race zeilen past hij niet als je de ritsen netjes wil sluiten bij de giek, zodat er geen water in de masthoes komt als je erin valt.

Weet iemand een mastprotector die hier evengoed op kan? Dus niet zo een ding dat op je giek gaat en niet lang genoeg is om de neus van je board te beschermen bij een kort board. Heb een mooi speedboard gekocht maar ben als de dood het board bij de eerste keren te slopen.

eckerdt
Windsurf guru
Windsurf guru
Surf spul: van alles en nog wat

Re: Bestaat er een goede mastbeschermer voor een race zeil met ritsen bij de giek?

Bericht door eckerdt »

Je zou em zonder dat klittebandje om de mast kunnen klemmen en evt met een koordje aan de mastbeschermer en giek kunnen borgen? Ideaal is anders natuurlijk.
Deze gebruikers waarderen eckerdt voor dit bericht:
tristan55555

Ron Gijzen
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Surf spul: Futura 117, Rocket 115, 3S 96; Severne Turbo 9.2, 8.1, 7.0 & 6.0 Vandal Enemy 5.3, 4.7 & 4.2

Re: Bestaat er een goede mastbeschermer voor een race zeil met ritsen bij de giek?

Bericht door Ron Gijzen »

Klittebandje op je zeil plakken/naaien?
Deze gebruikers waarderen Ron Gijzen voor dit bericht:
tristan55555

agr64
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Surf spul: Starboard Phantom 377L & Isonc101, Angulo Magnum 115 & 135 GA Vapor 6.4 - 11.0

Bericht door agr64 »

Dun touwtje door de gesp van het bandje en die knoopje aan je giek. Werkt weet ik uit eigenervaring bij veel wind en in normale omstandigheden blijft hij wel zo'n beetje zitten is mijn ervaring met GA Vapor's en vertrouw ik dus op de klemkracht van de het ding zelf.
Deze gebruikers waarderen agr64 voor dit bericht:
tristan55555

tristan55555
Windsurf guru
Windsurf guru

Bedankt mannen! Dat ga ik doen 👍. Hopelijk werkt dat goed genoeg.

watermonster
Windsurf guru
Windsurf guru
Surf spul: Genoeg ;-)..
Contacteer:

Bericht door watermonster »

Als je een stukje pvc afvoerbuis neemt (die net om je mast pas) en daar een sleuf inzaagt zodat je je bescherming om je mast kan klemmen kan je je bestaande ombouwen. En anders koop je er een die klemt om de mast i.p.v. met klittenband...e.e.a. zoals in onderstaande afbeeldingen waarbij de bovenste die van Unifiber is en de onderste van Ion.
Unifiber.JPG
Unifiber1.JPG
ion.JPG

tristan55555
Windsurf guru
Windsurf guru

De onderste heb ik. Enige klittenband is stuk dat om je mast gaan bij je giek.

Die bovenste van unifiber lijkt me niet de neus van een board van 2.25 te beschermen.... een combinatie van die twee zou perfect zijn...

Jeroensurf
Elite windsurfer
Elite windsurfer
Surf spul: Ezzy,s 2 Witchrafts, div Sups en een Wingset.

Bericht door Jeroensurf »

je bent je ervan bewust dat het aerodynamisch aanpassen van je leading edge behoorlijk wat invloed heeft op de prestaties van je lappie?
Deze gebruikers waarderen Jeroensurf voor dit bericht:
tristan55555

tristan55555
Windsurf guru
Windsurf guru

Als dat echt veel scheelt doe ik het alleen de eerste sessie :( .

Wel een goede opmerking!

Jeroensurf
Elite windsurfer
Elite windsurfer

De impact is meer dan behoorlijk.
Zie het als een friemel gras aan je fin..dit is een aardige tak.
Het is niet zo dat het niet functioneert, maar als je hard wil...haal dan eerst ff de handrem eraf.

Huug
Elite windsurfer
Elite windsurfer
Zeilnummer: NED-193
Teamrider: ka sail
Surf spul: KA: Race, Koncept, Kult, Killer & Kaos en allerlei boards
Contacteer:

Bericht door Huug »

De #waarom vraag: Wat moet je er mee. Ik ben geen overdreven goede surfer, maar met mijn race zeilen heb eigenlijk nog nooit een klapper-met-schade gemaakt.
Afgezien van deuken in mijn ego
Deze gebruikers waarderen Huug voor dit bericht:
oossie71

agr64
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Surf spul: Starboard Phantom 377L & Isonc101, Angulo Magnum 115 & 135 GA Vapor 6.4 - 11.0

Bericht door agr64 »

Huug schreef: do jan 14, 2021 9:02 pm De #waarom vraag: Wat moet je er mee. Ik ben geen overdreven goede surfer, maar met mijn race zeilen heb eigenlijk nog nooit een klapper-met-schade gemaakt.

Ik ben ook geen goede surfer maar in 40 jaar windsurfen tot nu toe 2x een neuswerkje moeten laten doen. Eerste keer een Formula board dat aan de wind spontaan ging vliegen en de tweede keer een vlaag die binnen kwam op het moment dat ik net m'n achterste voet in de voetband wilde zetten.

oossie71
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Teamrider: Blacksheep
Surf spul: Point-7 AVboards Proboom
Contacteer:

Bericht door oossie71 »

Huug schreef: do jan 14, 2021 9:02 pm De #waarom vraag: Wat moet je er mee. Ik ben geen overdreven goede surfer, maar met mijn race zeilen heb eigenlijk nog nooit een klapper-met-schade gemaakt.
soms wisselen mensen zo vaak van spullen dat ze het als nieuw willen houden...

In mijn surfcarriere aardig wat klappers gemaakt en de laatste vond ik niet eens hard en had ik niet in de gaten, maar viel de mast ongelukkig op de neus en had ik een scheur in de neus van mijn board. De enige keer van X klappers om daar nu een protector om de mast te zetten, mwah laat maar, ik vind het maar stomme dingen. Zelfde als onder aan de mast (andere discussie)

Mijn vrouw gaat dit jaar los op eigen materiaal, en ze leert maar dat je bij een val bepaalde zaken kunt aanleren om schade te voorkomen.

tristan55555
Windsurf guru
Windsurf guru

Ja het kan zomaar gebeuren. Ik had het vorig jaar in een onverwacht moment, gewoon met grote lap ( 7.8 ). Echt balen. Normaal nooit last van. Maar ik vaar ook vaak over de 100km en op een gegeven moment wordt je toch moe en let je wat minder op denk ik. Gelukkig zijn die FutureFly boards loeisterk en had ik alleen een deukje in de neus. Maar hiervoor zoek ik niet de protector, dat zoek ik voor het speedboard.

En met een speedboard in ondiep water (de Houw, Horst) waarbij je zomaar te grond kan raken lijkt het mij dat het niet zoveel uitmaakt hoe goed je kan surfen of hoe vaak je van spullen wisselt. Het kan gewoon misgaan. Daarom dacht ik eerste rakjes met dat ding erop, om het een beetje te verkennen als het ware.

Tuurlijk kan het lang goed gaan. Maar ik vind het echt zonde als je een gat in de neus van je board hebt, zeker als er veel kleuren inzitten waardoor het niet mooi te herstellen is.

tomvanelsen
Funboarder in spe
Funboarder in spe
Surf spul: Quatro quad ls 84l, Ezzy wave 5.2, 4.7, 4.2, 3.7

Bericht door tomvanelsen »

tristan55555 schreef: vr jan 15, 2021 10:54 am En met een speedboard in ondiep water (de Houw, Horst) waarbij je zomaar te grond kan raken lijkt het mij dat het niet zoveel uitmaakt hoe goed je kan surfen of hoe vaak je van spullen wisselt. Het kan gewoon misgaan. Daarom dacht ik eerste rakjes met dat ding erop, om het een beetje te verkennen als het ware.
Ik denk dat als je de grond raakt dat je je meer zorgen moet maken over je vinbox dan over de neus van je board, al denk ik niet dat ze vinprotectors maken :lol:
Deze gebruikers waarderen tomvanelsen voor dit bericht (totaal 2):
tristan55555oossie71

tristan55555
Windsurf guru
Windsurf guru

grootste zorg is eigen gezondheid :roll:

Eigenlijk zou je een carbon speedvin moeten gebruiken waarvan je weet dat hij netjes uit elkaar klapt als zoiets gebeurt, blijft de rest iig heel (afhankelijk van hoe je je mega spin-out eindigt).

TheoH
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Surf spul: Future Fly Boards, Gun Sails, Sonntag Fins

Bericht door TheoH »

tristan55555 schreef: vr jan 15, 2021 10:54 am Gelukkig zijn die FutureFly boards loeisterk en had ik alleen een deukje in de neus.
Die gaan ook stuk hoor. Ik heb er al een reparatie opzitten. Al moet ik toegeven dat ik minder reparaties heb dan hiervoor met de Manta's. Nu kom ik vaak weg met deukje, krassen en dergelijke in plaats van gaten.
Deze gebruikers waarderen TheoH voor dit bericht:
tristan55555

eckerdt
Windsurf guru
Windsurf guru
Surf spul: van alles en nog wat

Bericht door eckerdt »

Ben wel benieuwd hoe groot dat snelheidsverschil dan is met en zonder mastbeschermer. De gemiddelde recreant zoals ik merkt het in ieder geval niet en dan zijn die mastbeschermers wel een uitkomst vind ik. Zeker met het leren foilen.

EdwinR
Windsurf guru
Windsurf guru
Surf spul: Freestyle/wave

Bericht door EdwinR »

Ik zou me bij een mogelijke katapult op een speedboard, met bijbehorende snelheden, meer zorgen om mezelf maken dan om mijn boardje...
Deze gebruikers waarderen EdwinR voor dit bericht (totaal 3):
tristan55555oossie71Huug

Jeroensurf
Elite windsurfer
Elite windsurfer

eckerdt schreef: vr jan 15, 2021 2:23 pm Ben wel benieuwd hoe groot dat snelheidsverschil dan is met en zonder mastbeschermer. De gemiddelde recreant zoals ik merkt het in ieder geval niet en dan zijn die mastbeschermers wel een uitkomst vind ik. Zeker met het leren foilen.
Met foilen ga je niet bepaald hard, maar ook daar merk je al het verschil tussen een wavezeil en een racezeil in dezelfde maat op dezelfde board/foil set. De racer loopt zo een paar km(3-5km p/u) harder. Ik GOK , ik weet dus geen exact getal, dat zo,n mast protector dat al snel datzelfde effect geeft aangezien je de aanstroming behoorlijk verstoort. Dat lijkt me als je een speedboard pakt vrij essentieel.
Verder helemaal eens met o.a EdwinR, dat als ik crash en helemaal bij hoge snelheden mijn materiaal het laatste is waar ik mij zorgen om maak EN ik zou nooit in zo ondiep en blijkbaar onbetrouwbaar water gaan speeden.
Deze gebruikers waarderen Jeroensurf voor dit bericht:
oossie71

Jibb
Windsurf guru
Windsurf guru
Surf spul: JP, Neil Pryde, AL360, Z-Fins

Bericht door Jibb »

tristan55555 schreef: vr jan 15, 2021 10:54 am En met een speedboard in ondiep water (de Houw, Horst) waarbij je zomaar te grond kan raken...
Vaar al meer dan 15 jaar met kleine slalomboards en speedboards op Horst en de Houw en de keren dat ik de grond heb geraakt zijn op 1 hand te tellen.

Op de Houw is het een kwestie van weten waar de zandbank zit. Zomerpeil op Horst? Kun je tot aan de kant met je speedboard varen zonder de grond te raken. Winterpeil? Gebruik je boerenverstand en kijk naar het peil op het moment dat je gaat varen. Zit het peil rond de -30, geen enkel probleem. Gaat het peil naar -40 tot -50? Vaar niet verder dan de palen en er is niets aan de hand.

Harde klappers met het speedboard? Ja een aantal gehad. Schade aan de neus van het speedboard? Nog nooit.
Deze gebruikers waarderen Jibb voor dit bericht:
tristan55555

Plaats reactie