Krijg je een wachtwoord foutmelding? Probeer dan eerst een reset : Reset
Mocht dat niet lukken dan kun je een verzoek indienen via het contact formulier.
Vermeld hierbij wel wat je forum gebruikersnaam is : Contact

Oever tip(s)

In dit forum kun je al je vragen kwijt betreft algemene surfonderdelen, accessoires, algemene vaartechnieken en alle overige vragen die niet onder te verdelen zijn in de bovenstaande disciplines.

Moderators: christiaan1111, Jurjen

Bogus
Windsurf guru
Windsurf guru
Surf spul: Starboard - F2 - AHD - Gun XR/XS - Nautix - MFC
Contacteer:

Bericht door Bogus » ma jul 16, 2007 4:30 pm

Chris91 schreef:Dat ding kost je ook een hoop elende als je erover struikeld :roll:
Vooral in frankrijk leggen die fransen hun setje aan zo'n haak vast. Opzich niks mis mee, maar als ze gaan surfen laten ze die haak in de grond zitten... en natuurlijk kletter ik daar weer hard over heen:P
Klopt je hebt daar absoluut een punt, maar je moet gewoon wel zoveel verstand hebben om dat ding meteen te verwijderen als je setje weer aan je board zit of je je zeil aftuigt.

Het is hetzelfde verhaal als wanneer je hond op de stoep schijt :wink:

Tiki
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Surf spul: SB iSonic 135-115, SOS R99-Classic 88, Loft O2 9.6-8.4-7.4, Loft Lip 6.2-5.7-5.2-4.3
Contacteer:

Bericht door Tiki » di jul 17, 2007 11:29 am

Tja, sinds mijn setje ooit eens helemaal gaan vliegen is (inclusief board) laat ik mijn set meestal niet meer los als het doorwaait...

cal
Freeride pro
Freeride pro
Surf spul: board f2 en jp zeilen neilpryde en northsails

Bericht door cal » wo jul 18, 2007 7:10 am

heb grondpinnen te koop voor 3,50 met plastik handvat en helemaal rvs .
probleem opgelost .maar plank en spullen in een keer neerleggen en optuigen en dan goedleggen werkt bijna altijd hoor

gulden
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Surf spul: Slalom & Wave

Bericht door gulden » za aug 04, 2007 8:59 pm

ik heb iid ook wel eens hele setjes met board en al zien vliegen en ook alleen boards dus ik leg mun board liever ook niet zo weg... en zeilen al helemaal niet al verschillende keer gezien dat een tuig van iemand in een struik of hek vloog met een scheur als gevolg zo'n haak is dan idd een goede oplossing maar als je je plank en zeil aan elkaar legt en dan goed in de wind kan er niet zo veel gebeuren volgens mij...

en aftuigen met harde wind doe ik ook wel eens in het water maar dat is vooral als er een zandstrand is en geen scherpe dinge onder water maar dat gaat best helemaal als er iemand even de top van je zeil vast houdt dan trek je hem er helemaal glad af en je hoeft in het water niet bang te zijn dat je zeil wegwaait...

Martijn Daal
Deur-surfer
Deur-surfer
Surf spul: F2 Stoke 116, Strepper, Naish Evolution 7.0, Arrows Craze 5.0

Bericht door Martijn Daal » za aug 04, 2007 10:23 pm

Maar misschien een stomme vraag......hoe doe je je tuigage vast maken aan zo'n hondenhaak.....?

RJ
Techno293 trainer
Techno293 trainer
Surf spul: Tornado / Yamaha 60PK
Contacteer:

Bericht door RJ » zo aug 05, 2007 2:31 am

Met je optrekkoord of je neerhalertouw.

cal
Freeride pro
Freeride pro

Bericht door cal » zo aug 05, 2007 6:22 am

of je hebt een koortje aan grondpin met een grote bajonet stuiting en die klik je om je giek

Snowie
Windsurf guru
Windsurf guru
Surf spul: RRD avantglide M, F2 max2air 254, F2 wave 254 en 7 zeilen van 3.2 tot 8.5

Bericht door Snowie » ma aug 06, 2007 1:22 pm

Extra tip voor mensen die meerdere planken op de auto vervoeren met hardere wind: stel je wilt de bovenste plank hebben en je hebt toch al braaf twee spanbanden voor: eerst eentje losmaken en die spanband om de onderste planken maken, dan de tweede spanband en de spanband achter losmaken en de plank pakken. Zo voorkom je dat er planken los op het dak liggen en wegwaaien.

Bij het aftuigen vraag ik toch meestal Bas of een andere omstander om de top van m'n zeil vast te houden terwijl ik de mast er uit trek, het zeil gelijk even oprollen is voor diegene 5 sec meer werk en het voorkomt dat je zeil (weg)wappert als de mast er (half) uit is.

HansSC
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Surf spul: peddelspul, slalomsetje en een longboard
Contacteer:

Bericht door HansSC » ma aug 06, 2007 1:33 pm

nog een handige tip voor op de kant: leg je spullen niet meteen aan de waterkant neer, maar een paar meter de kant op, zodat iedereen zonder te struikelen het water in en uit kan komen.

Tiki
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Surf spul: SB iSonic 135-115, SOS R99-Classic 88, Loft O2 9.6-8.4-7.4, Loft Lip 6.2-5.7-5.2-4.3
Contacteer:

Bericht door Tiki » ma aug 06, 2007 3:26 pm

Snowie schreef:Extra tip voor mensen die meerdere planken op de auto vervoeren met hardere wind: stel je wilt de bovenste plank hebben en je hebt toch al braaf twee spanbanden voor: eerst eentje losmaken en die spanband om de onderste planken maken, dan de tweede spanband en de spanband achter losmaken en de plank pakken. Zo voorkom je dat er planken los op het dak liggen en wegwaaien.

Bij het aftuigen vraag ik toch meestal Bas of een andere omstander om de top van m'n zeil vast te houden terwijl ik de mast er uit trek, het zeil gelijk even oprollen is voor diegene 5 sec meer werk en het voorkomt dat je zeil (weg)wappert als de mast er (half) uit is.
Handig, alleen, vind het lastiger je planken terug OP de auto te zetten als het hard doorwaait. :-?

Snowie
Windsurf guru
Windsurf guru
Surf spul: RRD avantglide M, F2 max2air 254, F2 wave 254 en 7 zeilen van 3.2 tot 8.5

Bericht door Snowie » ma aug 06, 2007 3:41 pm

Daarvoor maak je een grote lus van je een van de twee voorste spanbanden waar je de plank dan inschuift, dan kun je die gelijk strak trekken zodra de plank op de auto ligt en dan de andere twee spanbanden aanpassen :z

Tiki
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Contacteer:

Bericht door Tiki » ma aug 06, 2007 3:53 pm

Snowie schreef:Daarvoor maak je een grote lus van je een van de twee voorste spanbanden waar je de plank dan inschuift, dan kun je die gelijk strak trekken zodra de plank op de auto ligt en dan de andere twee spanbanden aanpassen :z
Ewel, da inschuiven is toch ook niet zo makkelijk. De spanbanden blijven hangen aan je boardbag, en schuiven mee. dan moet je constant duwen, spanbanden goed zetten, duwen, spanbanden goed zetten etc. Dan moet je helemaal vooraan gaan om je plank nog eens onder de voorste spanband te krijgen, dan weer duwen, goedzetten, duwen enz...

ja hoor, helemaal toppie en vermoeiend na een super dagje als je alleen bent :roll:

Ik zal zo blij zijn als mijn trailer er is, want 3 planken en een gearbag op 't dak is echt geen pretje.

Snowie
Windsurf guru
Windsurf guru

Bericht door Snowie » ma aug 06, 2007 4:06 pm

Ik had er de laatste keer (5.0-eigenlijk-wat-groot-weer en heeeeeeeeel veel moeten lopen door een gebroken base) geen enkele moeite mee. Spanband van tevoren vast onder de imperiaal doorhalen zodat je aan de bovenkant maar een enkele lus hebt en dan of

1) Plank op de andere planken leggen, lus er over trekken met je ene hand en terwijl je het board met de andere vasthoud, vervolgens aantrekken.

of

2) Met een iets kleinere lus: de plank op het dak leggen, zo'n 30 cm verder naar achter dan je zou willen, met een hand de plank vasthouden terwijl je met de andere hand door de lus de neus van de plank pakt, met de plankhand de lus openhouden terwijl je met de neushand de plank naar voren trekt, aantrekken van de lus.

Maar goed misschien heb ik wel gewoon girlpower :wink:

Tiki
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Contacteer:

Bericht door Tiki » ma aug 06, 2007 4:34 pm

Snowie schreef: Maar goed misschien heb ik wel gewoon girlpower :wink:
Girl power over 3 andere mannelijke surfers die je in nood komen helpen ??? :+

Neen, ff serieus. Mijn board zit in een boardbag, en die spanband schuift er echt niet over. Ik moet echt manueel de plank met een hand erin schuiven, terwijl de andere hand de spanband vasthoudt. Vrij vermoeiend.

cal
Freeride pro
Freeride pro

Bericht door cal » di aug 07, 2007 6:03 am

Tiki schreef:
Girl power over 3 andere mannelijke surfers die je in nood komen helpen
waarom kan ze niet alleen zijn komen lopen .bij een bloike zeg je het toch ook niet dat hij door drie man word geholpen .
of was je er bij :-?

Tiki
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Contacteer:

Bericht door Tiki » di aug 07, 2007 8:23 am

cal schreef:
Tiki schreef:
Girl power over 3 andere mannelijke surfers die je in nood komen helpen
waarom kan ze niet alleen zijn komen lopen .bij een bloike zeg je het toch ook niet dat hij door drie man word geholpen .
of was je er bij :-?
Nou zie je, DAT noemen ze een beetje humor Blijkbaar te subtiel :roll:
Natuurlijk zal ze dat alleen gekunnen hebben.

cal
Freeride pro
Freeride pro

Bericht door cal » do aug 16, 2007 5:27 am

dacht ik wel .
:9

kilian
Deur-surfer
Deur-surfer
Surf spul: f2 wizzard 115 L, 6.0 fanatic zeil + 7.5 Naish Stealth

Bericht door kilian » ma okt 22, 2007 2:55 pm

je hoeft dat spul niet te kopen je moet gwn goed op je spullen letten

Jurjen
Meer een lezer
Meer een lezer
Surf spul: RRD xfire 90 112 135 Goya quad 118 simmer freewave 85 Loft sails Switchblade Simmer Apex & Icon

Bericht door Jurjen » ma okt 22, 2007 4:30 pm

kilian schreef:je hoeft dat spul niet te kopen je moet gwn goed op je spullen letten
Fout.

Goed opletten is onvoldoende.
Een zeil wat wegwaait vliegt vaak sneller als dat jij rennen kan.

Goed neerleggen of nog beter goed neerleggen en vastmaken is de enigste remedie.

RobC
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Surf spul: GA - Exocet / Sonntag

Bericht door RobC » ma okt 22, 2007 9:43 pm

Tiki schreef:
Snowie schreef:Extra tip voor.....

Handig, alleen, vind het lastiger je planken terug OP de auto te zetten als het hard doorwaait. :-?
Hiervoor gebruikte ik vroeger , van die grote elastieken

cal
Freeride pro
Freeride pro

Bericht door cal » za okt 27, 2007 7:58 pm

klopt een kwestie van 1 vlaagje terwijl je je plank pakt is al voldoende je moet echt proberen je en vooral mijn auto beter te beschermen

vichelli
Windsurf guru
Windsurf guru
Surf spul: Starb. Kombat-87, NP Zone/Alpha, ,tect.select

Bericht door vichelli » di nov 06, 2007 7:14 pm

Zo'n hondhaak werkt perfect.
Ook om je mast uit de masthoes te trekken. (mist je een lus boven in hebt gemaakt)
Wat ook helpt, is de minder ervaren lieden wijzen op potentieel vlieggevaar van spullen.
En dan maar hopen dat je geen eigenwijze kltzk treft die zijn zeil tot 2x toe laat gaan zoals wij een tijdje geleden meemaakten.
Want jij kunt zelf goed opletten maar als een of andere zeil tegen je auto gekwakt wordt heb je weer een hoop gezeik met verzekeringen, autoschadebedrijf en zo.

DirkB
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Surf spul: Starboard/NP/MFC/F-One
Contacteer:

Bericht door DirkB » wo dec 05, 2007 10:06 pm

ultraprime schreef:Zeil:
Heb je auto: top klem bij het wiel zetten. (of half onder je auto schuiven)
Heb je paaltje/bankje/prullenbak: ophaalkoord er om of neerhalerlijn.
Ik heb wel eens moeten aanzien hoe een aan een paaltje vastgemaakt (monofilm) zeiltje alsnog opsteeg, omklapte en terecht kwam op dit (lage) paaltje. Je kan je voorstellen wat er gebeurde. Kan natuurlijk ook met het bankje/prullebak en zelfs de auto.
Zelf houd ik ook altijd de volgorde plank/vin/mastvoet en dan pas zeil aan.

Beetje off-topic, maar het hoort wel bij harde wind-optuigen:

Ik zie regelmatig surfers hun mast in hun (d°º°º°º°ºre) zeiltjes steken en vervolgens het geheel als een soort vlaggemast de lucht in steken om deze mast erin te trekken, terwijl daarbij het monofilm wild wapperend zijn gang gaat. Ik kan hier echt van :-? :cry: :x :r
What the f...

Funkeydude
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Surf spul: past niet meer op deze regel

Re: Oever tip(s)

Bericht door Funkeydude » wo apr 09, 2008 11:45 am

Ook wat tipjes van mij, over op- en aftuigen in harde wind: eerst je plank gereedmaken en ervoor zorgen dat deze niet kan wegwaaien en binnen handbereik blijft. Dan zeil afrollen terwijl je het zeil zo laag mogelijk tegen de grond houdt. Wat nog wel eens gebeurt is dat de punt waar de neerhaler zit opkrult en daardoor wind vangt. Dit los ik op door er de giek op te leggen, eventueel de mastdelen op het zeil leggen. Ook wanneer je de mast in het zeil schuift proberen zo laag mogelijk bij de grond te blijven. En dan zo snel mogelijk zeil en plank verbinden en goed neerleggen. Ik leg de plank vaak met de vin schuin omhoog haaks op de wind en het zeil ongeveer met de wind mee. Dat gaat goed behalve bij extreem weel wind, hou er wel rekening mee dat als het druk is en er zijn veel spullen op het strand, dat een omhoogstekende vin gevaarlijk kan zijn voor spullen van anderen. Zo heb ik wel eens een snee in mijn zeil gemaakt, daar is met een gespannen zeil maar weinig voor nodig.

Jeroen T
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Teamrider: go4watersport
Surf spul: Originele Echtzoslecht boards
Contacteer:

Bericht door Jeroen T » di jul 15, 2008 8:28 am

Funkeydude schreef:Ik leg de plank vaak met de vin schuin omhoog haaks op de wind en het zeil ongeveer met de wind mee.
Ik hoop dat 'haaks' een tikfout is en je eigenlijk parallel in gedachten had :-?

Nestorix
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Surf spul: tweede hands

Bericht door Nestorix » di jul 15, 2008 10:45 am

Je kan er natuurlijk ook je surftas of iets dergelijks naast leggen......

Obstacle1
Deur-surfer
Deur-surfer
Surf spul: 2007 Fanatic NW 68 / 2006 JP FW 93 / 2007 3.5&4.2 NP Combat, 2009 4.7&5.3 NP Combat

Bericht door Obstacle1 » do okt 16, 2008 7:53 pm

Zeil optuigen zonder giek erop werkt op zich goed, maar dan moet je wel daarna de giek op het zeil leggen, op een manier dat je een zo groot mogelijk zeiloppervlak tegen de grond drukt (liefst de rand van het zeil)

Zo heb je je zeil plat op de grond, bij mij werkt het in ieder geval t/m windkracht 8 :wink:

mast haaks op de wind natuurlijk

DeFrYsK
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door DeFrYsK » di dec 23, 2008 12:14 pm

Ik gooi m'n spul soms ook gewoon in het water, dan blijft het ook wel liggen (zinkt). Maarja dan moet het niet te druk zijn met surfers of je moet gewoon heel erg oud materiaal hebben ;)

William10
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door William10 » wo feb 25, 2009 1:35 pm

Ik zet meestal men plank op het zeil en tussen de giek of men rugzak op de top van het zeil.
En zonder giek gaat ie enkel niet vliegen als ie diep in het zand/gras zit anders niet.

cal
Freeride pro
Freeride pro

Bericht door cal » wo aug 12, 2009 6:57 pm

je voelt je een hele lul (pardon mag je niet typen ) als je dit alles heb gelezen en het overkomt je dus toch dus als je het mij vraagt schaf lekker een honden haak aan (bij mij ) of waar dan ook merk je teretorium of zoiets dus spuit de boven kant fel roze geel of watever en laat anderen de auto gheel

Plaats reactie