Krijg je een wachtwoord foutmelding? Probeer dan eerst een reset : Reset
Mocht dat niet lukken dan kun je een verzoek indienen via het contact formulier.
Vermeld hierbij wel wat je forum gebruikersnaam is : Contact

Oever tip(s)

In dit forum kun je al je vragen kwijt betreft algemene surfonderdelen, accessoires, algemene vaartechnieken en alle overige vragen die niet onder te verdelen zijn in de bovenstaande disciplines.

Moderators: christiaan1111, Jurjen

Jurjen
Meer een lezer
Meer een lezer
Surf spul: RRD xfire 90 112 135 Goya quad 118 simmer freewave 85 Loft sails Switchblade Simmer Apex & Icon

Oever tip(s)

Bericht door Jurjen » ma jul 09, 2007 12:52 pm

klinkt herkenbaar?

Je komt aan op de surfoever.
Stapt uit. Loopt even over de oever en schat de windkracht in.
Vraagt / kijkt eventueel wat anderen opgetuigd hebben.
Maakt eventueel nog een babbeltje met een paar surfmaten.
Loop terug nar de auto/bus om je zeiltje te pakken.
Tuigt "relaxt" je zeiltje op.
Loop terug naar de auto/bus om je board te pakken.

Ondertussen waait je zeilje weg
(hopelijk raakt die geen auto/bus/omstanders/boom/enz.)

Klinkt wellicht een beetje overdreven. Maar ik zie het echt vaak gebeuren dat de zeilen los op de oever liggen. En ja ook dat die wegwaaien.

Als je eerst je board pakt vin en base erop zet en dan pas je zeiltje op gaat tuigen. Kan je hem meteen vastmaken zodat ie niet wegwaait.
Kost geen extra tijd. Kost geen extra moeite. Kan wel een hele berg schade en ergernis voorkomen.

Ook met een miezerige 3 a4 bft kunnen zeilen snel vliegen!

eventueel kan je ook nog een grondschroef kopen om je zeiltje mee vast te leggen. Kost +- 5 euro en is verkrijgbaar bij vrijwel elke dierenspeciaal zaak.
Laatst gewijzigd door Jurjen op di jul 10, 2007 11:05 am, 1 keer totaal gewijzigd.

T-o-M-M-i-E-J
Hardcore windsurfer
Hardcore windsurfer
Surf spul: Exocet, F2, Gaastra, Select + Overig.

Bericht door T-o-M-M-i-E-J » ma jul 09, 2007 1:09 pm

Inderdaad, een board waait nog niet zo snel weg maar zeiltjes gaan sneller vliegen dan je denkt! Het is inderdaad een kleine moeite om eerst je board te doen, die moet toch ook gebeuren he... :wink:

Huug
Elite windsurfer
Elite windsurfer
Zeilnummer: NED-193
Teamrider: kasailwindsurfing.com
Surf spul: KA Sails Koncept, Kult, Killer & Kaos en allerlei boards
Contacteer:

Bericht door Huug » ma jul 09, 2007 1:20 pm

Om die reden tuig veel zeilen in eerste instantie zonder giek op en zet de giek er pas bij als ik helemaal vaarklaar ben. Zonder giek ligt het zeil plat op de grond en blijft het met windkracht 12 nog liggen.
Ik heb ook wel eens op een mooie dag, bij aankomst van een bui opeens alle plankjes zonder zeil over het strand zien stuiteren.

T-o-M-M-i-E-J
Hardcore windsurfer
Hardcore windsurfer
Surf spul: Exocet, F2, Gaastra, Select + Overig.

Bericht door T-o-M-M-i-E-J » ma jul 09, 2007 4:00 pm

Nou echt niet dus he! ik heb al genoeg zeiltjes airborne zien gaan zonder hun giek erop. Er hoeft maar een beetje wind onder te komen en ze vliegen nog makkelijker weg dan met giek! :o

Bartsurft
Hardcore windsurfer
Hardcore windsurfer
Surf spul: F2 SX S/M/L AHD Tracer 68 Gun Sails MegaXS Select S07/ SL7

Bericht door Bartsurft » ma jul 09, 2007 4:11 pm

Ik heb complete setjes zien vliegen, zelfs nog met surfer erop! :lol:

stefano_89
Freeride pro
Freeride pro
Surf spul: Starboard, Fanatic, North, Neilpryde

Bericht door stefano_89 » ma jul 09, 2007 4:25 pm

Klinkt h°ƒÂ©°ƒÂ©l bekend. Met minder wind helpt het inderdaad om je giek er nog niet om te doen en dan even wat dingen op je zeil te leggen.. met meer wind waaien ze dan soms wel weg (maar zijn de zeilen gelukkig ook kleiner :P)..

Het is me 1x gebeurd dat m'n zeil bijna van de ene kant van het surfstrandje naar de andere kant vloog, sindsdien maar wat voorzichtiger :+

Snowfox
Funboarder in spe
Funboarder in spe
Surf spul: JP X-cite ride 105, F2 ride 274, NP Spirit 7.3, Gaastra Matrix 6.0, Gaastra Grind 5.0

Bericht door Snowfox » ma jul 09, 2007 4:46 pm

Dat zonder giek werkt inderdaad niet volgens mij.. als je er voldoende neerhaler spanning op zet heb je al een aardig profiel in je zeil, ook zonder giek en dus gaat hij ook makkelijk vliegen..

Bogus
Windsurf guru
Windsurf guru
Surf spul: Starboard - F2 - AHD - Gun XR/XS - Nautix - MFC
Contacteer:

Bericht door Bogus » ma jul 09, 2007 4:52 pm

Afbeelding

En dat voor maar 1,49°¢â€šÂ¬

FreeDiamond87
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Surf spul: F2 SX xs, JP Slalom 59, isonic 117, Ka Sails, MUF

Bericht door FreeDiamond87 » ma jul 09, 2007 5:00 pm

Ik probeer m'n tuig altijd wat in de luwte van bijv. een boom of struik te leggen. Als ik het echt niet vertrouw, dan gebruik ik het ophaalkoord om het tuig vast te leggen aan een paaltje, boom of iets dergelijks.

Richard Blom
Freeride pro
Freeride pro
Contacteer:

Bericht door Richard Blom » ma jul 09, 2007 7:04 pm

het is mij ook een keer gebeurt, en dan is zo'n ophaalkoort toch wel erg handig. gewoon ergens aanknopen auto, fietskar, prullebak er is altijd wel iets waar het aan kan...

want je hebt zo schade aan je zeiltje of erger nog aan iemand anders zijn spullen.

zeker als het wat harder waait gewoon altijd vast leggen

ultraprime
Windsurf guru
Windsurf guru
Surf spul: F2 Rave 84 + Rebel 75, STB 105, JP107, JP85, Naish Force V, Alpha & Combat, MauiSails Gieken
Contacteer:

Bericht door ultraprime » ma jul 09, 2007 7:17 pm

Zeil:
Heb je zand: top van het zeil tegen de wind in onder het zand drukken.
Heb je auto: top klem bij het wiel zetten. (of half onder je auto schuiven)
Heb je paaltje/bankje/prullenbak: ophaalkoord er om of neerhalerlijn.
Heb je maten, vrienden of omstanders: laat ze het even vast houden
Heb je dat allemaal niet: zet je tas met surfspullen erop.
(op het topje tegen de wind in het beste...)

Board
Zonder vin: tail in de wind
Met vin: tail in de wind, vin in het zand
Heb je geen zand... neus in de wind en achter op de skeg leunen, gaat niet altijd goed....

Je kan natuurlijk: board uitpakken, mast base erin, opzij leggen, zeil optuigen, tuig aan board vast en dan de skeg erin!

PS, met opruimen is het vaak nog erger!! (wat er allemaal komt langs vliegen)

patrickbaghus
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Surf spul: F2, Severne, SecretSails, Gaastra, Enemii, Aeron

Bericht door patrickbaghus » ma jul 09, 2007 8:30 pm

ultraprime schreef:
Board
Zonder vin: tail in de wind
Met vin: tail in de wind, vin in het zand
board met vin leg ik ook altijd met de neus in de wind, kan de wind er niet onder komen. Met vin erop en tail in de wind, kan de wind alsnog onder je boardje komen, een goed sterke wind kan je vin uit de grond lostrekken... :roll:

re-entry
Windsurf guru
Windsurf guru
Surf spul: Fanatic AW 82 &FW 105, GunSails 4.1/4.7/5.3/6.0
Contacteer:

Bericht door re-entry » di jul 10, 2007 7:08 pm

Wat een discussie om niets eigenlijk. Je kijkt wat je gaat optuigen. Je pakt je plank uit je auto of van je dak. Legt je tuig ernaast en gaat dat optuigen. binnen 5 minuten heb jij je zeiltje opgetuigd. Maak je mast plank verbing vast, leg je spul verstandig neer door de mast haaks op de windrichting te leggen en de plank met de vin naar boven ertegen aan en je kunt je rustig omkleden en je pak aantrekken. Vervolgens loop je met je hele zwikkie naar het water. Ce ne pas de problem. Kortom ik zie het probleem niet. Ik heb in al die jaren die ik vroeger gesurft heb nog nooit het probleem gehad dat mij materiaal aan de haal ging op die manier. Ook niet bij windkracht 8 op scheveningen tijdens de beroemde wordlcup dag in de 90-er jaren.

Of praten we hier over een enorme plank van tig kilo die je niet met zeil en al naar het water kan tillen?

Nelis
Hardcore windsurfer
Hardcore windsurfer
Surf spul: Witchcraft V3.8 HSM KS3 4.3 - 4.9 - 5.5

Bericht door Nelis » di jul 10, 2007 8:08 pm

On topic- Eerst plenk neerleggen vin in het zand duwen tail naar de wind toe
DAN zeil aan koppelen...

Jeroen T
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Teamrider: go4watersport
Surf spul: Originele Echtzoslecht boards
Contacteer:

Bericht door Jeroen T » za jul 14, 2007 8:43 am

Nelis schreef:...vin in het zand duwen...
hmm... gras, klinkers, stoeptegels... :+

kerrefen
Windsurf guru
Windsurf guru
Surf spul: jazeker

Bericht door kerrefen » za jul 14, 2007 9:08 am

Bogus schreef:Afbeelding

En dat voor maar 1,49°¢â€šÂ¬
Precies! de hondhaak is op de Schotsman zeer ingeburgerd, scheelt een hoop ellende.

Chris91
Freeride pro
Freeride pro
Surf spul: zie profiel

Bericht door Chris91 » zo jul 15, 2007 10:07 pm

Dat ding kost je ook een hoop elende als je erover struikeld :roll:
Vooral in frankrijk leggen die fransen hun setje aan zo'n haak vast. Opzich niks mis mee, maar als ze gaan surfen laten ze die haak in de grond zitten... en natuurlijk kletter ik daar weer hard over heen:P

Tiki
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Surf spul: SB iSonic 135-115, SOS R99-Classic 88, Loft O2 9.6-8.4-7.4, Loft Lip 6.2-5.7-5.2-4.3
Contacteer:

Bericht door Tiki » ma jul 16, 2007 1:15 pm

Chris91 schreef:Dat ding kost je ook een hoop elende als je erover struikeld :roll:
Vooral in frankrijk leggen die fransen hun setje aan zo'n haak vast. Opzich niks mis mee, maar als ze gaan surfen laten ze die haak in de grond zitten... en natuurlijk kletter ik daar weer hard over heen:P
Ik gebruik zo'n ding ook. Heel makkelijk voor je tuig eraan vast te maken (in zand zou ik wel iets anders proberen). En je natuurlijk laten we die in de grond steken als we weg zijn. Wat heeft het anders voor nut, als je dat ding naar je auto brengt heeft je tuig weer vrij spel en kan weer gaan vliegen :roll:

Chris91
Freeride pro
Freeride pro
Surf spul: zie profiel

Bericht door Chris91 » ma jul 16, 2007 3:11 pm

Als je hem uit de grond haalt en gewoon plaat neerlegt is er ook niks aan de hand. Dan hoef je hem ook niet naar de auto te brengen.

Tiki
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Surf spul: SB iSonic 135-115, SOS R99-Classic 88, Loft O2 9.6-8.4-7.4, Loft Lip 6.2-5.7-5.2-4.3
Contacteer:

Bericht door Tiki » ma jul 16, 2007 3:42 pm

Chris91 schreef:Als je hem uit de grond haalt en gewoon plaat neerlegt is er ook niks aan de hand. Dan hoef je hem ook niet naar de auto te brengen.
Dan kan je daar nog over struikelen he :roll:
En als je pech hebt stap je dan met je blote voet op die scherpe punt, en ik denk dat je dan nog verder van huis bent :+

Bogus
Windsurf guru
Windsurf guru
Surf spul: Starboard - F2 - AHD - Gun XR/XS - Nautix - MFC
Contacteer:

Bericht door Bogus » ma jul 16, 2007 4:30 pm

Chris91 schreef:Dat ding kost je ook een hoop elende als je erover struikeld :roll:
Klopt je hebt daar absoluut een punt, maar je moet gewoon wel zoveel verstand hebben om dat ding meteen te verwijderen als je setje weer aan je board zit of je je zeil aftuigt.

Het is hetzelfde verhaal als wanneer je hond op de stoep schijt :wink:

Tiki
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Contacteer:

Bericht door Tiki » di jul 17, 2007 11:29 am

Tja, sinds mijn setje ooit eens helemaal gaan vliegen is (inclusief board) laat ik mijn set meestal niet meer los als het doorwaait...

cal
Freeride pro
Freeride pro
Surf spul: board f2 en jp zeilen neilpryde en northsails

Bericht door cal » wo jul 18, 2007 7:10 am

heb grondpinnen te koop voor 3,50 met plastik handvat en helemaal rvs .
probleem opgelost .maar plank en spullen in een keer neerleggen en optuigen en dan goedleggen werkt bijna altijd hoor

gulden
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Surf spul: Slalom & Wave

Bericht door gulden » za aug 04, 2007 8:59 pm

ik heb iid ook wel eens hele setjes met board en al zien vliegen en ook alleen boards dus ik leg mun board liever ook niet zo weg... en zeilen al helemaal niet al verschillende keer gezien dat een tuig van iemand in een struik of hek vloog met een scheur als gevolg zo'n haak is dan idd een goede oplossing maar als je je plank en zeil aan elkaar legt en dan goed in de wind kan er niet zo veel gebeuren volgens mij...

en aftuigen met harde wind doe ik ook wel eens in het water maar dat is vooral als er een zandstrand is en geen scherpe dinge onder water maar dat gaat best helemaal als er iemand even de top van je zeil vast houdt dan trek je hem er helemaal glad af en je hoeft in het water niet bang te zijn dat je zeil wegwaait...

Martijn Daal
Deur-surfer
Deur-surfer
Surf spul: F2 Stoke 116, Strepper, Naish Evolution 7.0, Arrows Craze 5.0

Bericht door Martijn Daal » za aug 04, 2007 10:23 pm

Maar misschien een stomme vraag......hoe doe je je tuigage vast maken aan zo'n hondenhaak.....?

RJ
Techno293 trainer
Techno293 trainer
Surf spul: Tornado / Honda 60PK
Contacteer:

Bericht door RJ » zo aug 05, 2007 2:31 am

Met je optrekkoord of je neerhalertouw.

cal
Freeride pro
Freeride pro
Surf spul: board f2 en jp zeilen neilpryde en northsails

Bericht door cal » zo aug 05, 2007 6:22 am

of je hebt een koortje aan grondpin met een grote bajonet stuiting en die klik je om je giek

Snowie
Windsurf guru
Windsurf guru
Surf spul: RRD avantglide M, F2 max2air 254, F2 wave 254 en 7 zeilen van 3.2 tot 8.5

Bericht door Snowie » ma aug 06, 2007 1:22 pm

Extra tip voor mensen die meerdere planken op de auto vervoeren met hardere wind: stel je wilt de bovenste plank hebben en je hebt toch al braaf twee spanbanden voor: eerst eentje losmaken en die spanband om de onderste planken maken, dan de tweede spanband en de spanband achter losmaken en de plank pakken. Zo voorkom je dat er planken los op het dak liggen en wegwaaien.

Bij het aftuigen vraag ik toch meestal Bas of een andere omstander om de top van m'n zeil vast te houden terwijl ik de mast er uit trek, het zeil gelijk even oprollen is voor diegene 5 sec meer werk en het voorkomt dat je zeil (weg)wappert als de mast er (half) uit is.

HansSC
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Surf spul: peddelspul, slalomsetje en een longboard
Contacteer:

Bericht door HansSC » ma aug 06, 2007 1:33 pm

nog een handige tip voor op de kant: leg je spullen niet meteen aan de waterkant neer, maar een paar meter de kant op, zodat iedereen zonder te struikelen het water in en uit kan komen.

Tiki
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Contacteer:

Bericht door Tiki » ma aug 06, 2007 3:26 pm

Snowie schreef:Extra tip voor mensen die meerdere planken op de auto vervoeren met hardere wind: stel je wilt de bovenste plank hebben en je hebt toch al braaf twee spanbanden voor: eerst eentje losmaken en die spanband om de onderste planken maken, dan de tweede spanband en de spanband achter losmaken en de plank pakken. Zo voorkom je dat er planken los op het dak liggen en wegwaaien.

Bij het aftuigen vraag ik toch meestal Bas of een andere omstander om de top van m'n zeil vast te houden terwijl ik de mast er uit trek, het zeil gelijk even oprollen is voor diegene 5 sec meer werk en het voorkomt dat je zeil (weg)wappert als de mast er (half) uit is.
Handig, alleen, vind het lastiger je planken terug OP de auto te zetten als het hard doorwaait. :-?

Plaats reactie