Krijg je een wachtwoord foutmelding? Probeer dan eerst een reset : Reset
Mocht dat niet lukken dan kun je een verzoek indienen via het contact formulier.
Vermeld hierbij wel wat je forum gebruikersnaam is : Contact

Bodemvormen voor dummies

In dit forum kun je al je vragen kwijt betreft algemene surfonderdelen, accessoires, algemene vaartechnieken en alle overige vragen die niet onder te verdelen zijn in de bovenstaande disciplines.

Moderators: christiaan1111, Jurjen

Plaats reactie
Jeroensurf
Elite windsurfer
Elite windsurfer
Teamrider: Zuidwest6
Surf spul: Hotsails 6.0 tot 3.4 Witchcraft Flextail 104 + V4 86 , div SUPS

Bodemvormen voor dummies

Bericht door Jeroensurf » wo okt 14, 2009 5:56 pm

Bodemvormen voor dummies:

Welk printje op een board staat is natuurlijk verschrikkelijk boeiend :roll: voor als hij op de kant ligt, maar om te begrijpen hoe een board op het water werkt en welk vaargedrag je van een plank mag verwachten is het handig iets van bodemvormen af te weten. :)
V bodem, monoconcaaf, dubbel,triple en quatroconcaaf, inverted V, bevels, en plat. Je leest dergelijke termen over elk board maar wat doen ze nou? :-?
Aangezien daar vaak vragen over terugkomen heb ik maar een stuk(je) geschreven om het een en ander te verduidelijken.
In mijn stuk stel ik soms dingen enigszins meer zwart-wit voor. Natuurlijk is de realiteit veel meer grijs als alleen zwart wit, maar ter illustratie is het soms wel handig. :wink:

Voor alle duidelijkheid: Een bodem kun je op 2 manieren bekijken, van voren (smalle kant) en van opzij (brede kant).
Als je de kromming van de plank ook wel rocker genoemd wilt zien dan kun je dat het best van opzij bekijken.
Wil je de vorm van de bodem bekijken dan doe je dat vanaf de neus en zo worden bodems ook altijd beschreven: van voor naar achteren.

Neem een blaadje A4 en stel je voor dat dat de bodem van je board is en de tafel/bank/vloer het water:

V bodem:
Vouw het blaadje in de lengte richting dubbel en daarna weer een stukje terug. Dat is een V
In het water kenmerkt de V bodem zich doordat hij een stukje wegzakt in het water.
Hierdoor heeft een V bodem meer grip, maar ook iets meer weerstand.
Het board heeft grip van de zijkanten van het board, de rails en vanaf de middenlijn die wat dieper in het water ligt en daardoor minder last van een hobbeltje op een van de contactpunten.
Een board met een V bodem rolt tevens iets makkelijker van de ene naar de andere kant in een bepaalde hoek wat ook rust in de bochten geeft.
Vanwege de verhoogde grip kun je een board met een V bodem met een relatief kortere fin varen en kun je beter hoogtelopen.
Typische voorbeelden van Boards met V: Tabou Dacurve, Starboard Acid/Kode,Starboard Carve, Exocet Turboboost, Fanatic Falcons 2009/2010.

Monoconcaaf/inverted V:
Draai het blaadje om en je kunt er onderdoor kijken. Dat is precies wat op het water met een monoconcaaf gebeurt, er komt lucht onder en het enige contact met het water vind plaats via de fin en de rails.
Doordat een monococaaf alleen op rails en fin loopt en hoger in het water ligt heb je minder weerstand als bij een V, maar wel weer een langere fin nodig. Die is vaak 2-3cm meer als bij een V bodem, maar doordat het totaal contact oppervlak kleiner is kan een monoconcaaf potienteel harder als elke andere vorm....als je hem kunt controleren......
Die controle is een belangrijk punt want je kunt je waarschijnlijk ook voorstellen dat als een board hoger op het water ligt en dat water ruw is een Monoconcaaf eerder gaat stuiteren en onrustig word.
Het initieren van een bocht gaat met een Monoconcaaf minder makkelijk als met een V bodem, maar draait het board eenmaal dan ligt het veel losser en levendiger in de bocht, maar wat de een levendig en sportief noemt, vind de ander nerveus.
Verschil Inverted-V vs Monoconcaaf: i.p doen ze allebei hetzelfde maar omdat een invV een duidelijkere middenlijn heeft is hjet met de CNC machines makkeloijker om een inv over te laten lopen in andere bodemvormen+ beter een exacte plaatsbepaling van de middenlijn te maken tov monoconcaaf.
Monoconcaaf boards: nWitchcraft wave: Fanatic Falcon tot 2008, Fanatic Newwave

Dubbelconcaaf:
maakt het blaadje weer wat meer plat, leg de V op tafel en duw de zijkanten ook tegen de tafel aan.
Van voren kun je nu door 2 kanalen kijken, elk aan een kant van de middenlijn.
Een dubbelconcaaf heeft meer grip als een mono, maar weer minder als een V en daarmee dus qua grip echt een tussenoplossing tussen Mono en V.
Mistral Synchro

Trippleconcaaf: zelfde geintje alleen dan dus met 3 gleuven voor een nog genuanceerder vaargevoel tussen dubbelconcaaf en V, word tegenwoordig bijna niet meer gebruikt hoewel de nieuwste AB+/Mistral slalomboards ze wel weer schijnen te krijgen....
Voorbeeld: mistral Slalom 2010!

Plat:
Als het blaadje niet gevouwen word en de bodem dus onbewerkt plat is boktr dat zo mogelijk nog meer als de Monoconcaaf maar is het indien te controleren ook de snelste vorm. Het board wordt puur op de fin en het achterste stuk rails gevaren.
Voorbeeld: Exorsist Black Beast Warps

Bevels:
Iets schuin lopende kanten op de zijkant van de bodem, worden gebruikt om makkelijker te draaien.
Het nadeel van bevels is dat de rails minder scherp is. Met een scherpe rails kun je hoger aan de wind varen en meer druk op zetten, een ronde draait beter.
Voorbeeld: Starboard Carve, mistral Synchro (2009)

Natuurlijk kun je deze vormen ook combineren:
Een mononcaaf geeft doordat er lucht onder word geblazen veel lift, dat is ideaal voor de neus van een plank om in planee te komen.
Om het board daarna in het midden iets meer grip te geven, maar nog steeds goed te laten doorvaren kun je de monoconcaaf neus bijv laten doorlopen in een dubbelconcaaf in het midden en de tail.
Wil je het board nog meer controle meegeven dan loopt de dubbelconcaaf over in een V waardoor de kont van het board iets wegzakt en rustiger vaart, kortom , je kunt ermee spelen :)

Rocker:
Natuurlijk kun je deze vormen niet zien zonder de Rocker: de kromming van plank.
I.p is het heel simpel:
Hoe vlakker een board des te minder weerstand en hoe krommer een board des te beter een board draait.
De rocker in de neus zorgt dat je makkelijk over golven/chop heen gaat, een klein beetje rocker in de kont (tailrocker) verbeterd het draaien aanzienlijk, maar verminderd weer het doorplaneren.
Kortom, ook dat is dus een kwestie van compromissen stellen en dingen combineren.
Voorbeelden: je kunt een freestyle board een beetje neusrocker meegeven om over de chop te gaan, verder redelijk vlak houden voor snelheid, doorplaneren en sliden.
Om zo,n board dan toch ook goed te laten draaien geef je een klein beetje tailkick mee.

Nogmaals, dit is enigszins zwart wit geschreven om een idee te geven wat en hoe het werkt.
Elke bodemvorm kun je extremer en minder extreem maken wat ook meespeelt in hoe dat vaart, en bij vrijwel elk board zie je dat vormen gecombineerd worden.
Het is dus puur voor de snap en om de gene waarvoor dit nieuw is op een andere manier naar sjizle te laten kijken.

Have fun!
Laatst gewijzigd door Jeroensurf op do okt 15, 2009 7:16 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Boa
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Surf spul: Quatro Quad LS 85 | SB Kode 103 | SB FC 131 | Loft Sails | Makani
Contacteer:

Re: Bodemvormen voor dummies

Bericht door Boa » wo okt 14, 2009 6:30 pm

Zelf ik begrijp het :roll: Goed stukje!

Jeroensurf
Elite windsurfer
Elite windsurfer

Bericht door Jeroensurf » wo okt 14, 2009 7:11 pm

ghe ghe ghe
Thanx :)
het is verre van perfect, maar het is puur geschreven om een indruk te geven wat wat doet.
Over de echte details en voor meer diepgang kan ik wel een paar gig wegtikken, maar dat gaat een beetje ten kostte van de leesbaarheid :roll:

Maar de grap is, als je dit spelletje een beetje snapt, dan kun je ook je eigen boards aanpassen/tunen zodat ze nog beter aansluiten op jouw behoeften.
Zo heb ik mijn Fanatic freewave 104 iets meer V gegeven (een KU# werk met plamuur en matjes) en de rails ronder geschuurd+iets tailkick voor beter golfrijden en minder freeride.

relaxer
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Surf spul: Sailloft, T1, AL360, windgear (Fanatic, \Naish)

Bericht door relaxer » wo okt 14, 2009 8:17 pm

Goede uitleg !
Ondanks dat het voor mij en shape ge°¯nteresseerden het meeste wel bekend is(dit is geen kritiek!!)
is mij echter het volgende niet geheel duidelijk (misschien moeilijk uit te leggen), maar vind het erg interessant:

meerdere gecombineerde rockerlijnen in één bodem zoals JP duidelijk als kenmerk heeft;
middellijn vlakker voor snelheid planeren etc(ook zwart wit) en rondere rocker lijn aan de zijkant voor wendbaarheid
dus wordt tegelijkertijd ook een soort concaaf gecreëerd(buitenlijn ligt dieper dan de middenlijn)
met die concaven en concaven in concaven zijn er diverse variaties te bedenken af in en volgens mij gebeurt dit steeds meer bij de waveshapes of niet?
Kan je hier wat meer 'zwart wit' principes van noemen? dus van de gecombineerde rockerlijnen?

Iets anders wat ik niet snap hoe het werkt is dat een vlakke neus overloopt in een diepere
dubbelconcaaf en dan teruggaat naar bv V. Dit resulteert vaak in een negatieve rocker in het board.
Wat is hier het voor- en nadeel van? Kan je dat duidelijk maken? moet toch remmen lijkt mij.
Snel planeren én controle?

Wordt misschien wel ingewikkeld maar mogelijk kan je een versimpelde uitleg breien.

zero-7
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe

Bericht door zero-7 » wo okt 14, 2009 8:42 pm

@ Jeroensurf:

Ik heb even een Exocet SL 61 nagemeten en wat me is dat er niet echt een 'V' bodem inzit maar dat de zijkanten wel (2 mm) hoger liggen dan de middellijn. Dit is dan bij one foot off. In het midden en voor de mastvoet is het verschil nog groter.

Noem je dit dan nog steeds een vlakke bodem? De Exocets SL's staan toch juist wel bekend om hun goede controle in chop? Of zie ik dat nou verkeerd...

Nelis
Hardcore windsurfer
Hardcore windsurfer
Surf spul: Witchcraft V3.8 HSM KS3 4.3 - 4.9 - 5.5

Bericht door Nelis » wo okt 14, 2009 8:59 pm

Trippleconcaaf: zelfde geintje alleen dan dus met 3 gleuven voor een nog genuanceerder vaargevoel tussen dubbelconcaaf en V, word tegenwoordig bijna niet meer gebruikt hoewel de nieuwste AB+/Mistral slalomboards ze wel weer schijnen te krijgen....
Euh,,, de Starboard Hypersonic toch ook?

jjvhn
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Surf spul: Mistral Twinzer 82 & 90, Ezzy 3.7/4.2/4.7/5.5

Bericht door jjvhn » wo okt 14, 2009 9:37 pm

Thanx Jurf!! Ben weer wat kennis rijker!

Jeroensurf
Elite windsurfer
Elite windsurfer

Bericht door Jeroensurf » wo okt 14, 2009 9:48 pm

relaxer schreef: Meerdere gecombineerde rockerlijnen in één bodem zoals JP duidelijk als kenmerk heeft;
middellijn vlakker voor snelheid planeren etc(ook zwart wit) en rondere rocker lijn aan de zijkant voor wendbaarheid
dus wordt tegelijkertijd ook een soort concaaf gecreëerd(buitenlijn ligt dieper dan de middenlijn)
met die concaven en concaven in concaven zijn er diverse variaties te bedenken af in en volgens mij gebeurt dit steeds meer bij de waveshapes of niet?
Kan je hier wat meer 'zwart wit' principes van noemen? dus van de gecombineerde rockerlijnen?
Het idee van JP was idd een vlak planneervlak maken (in het midden) met ronde rails voor beter draaien.
Daar komt idd lucht tussen dus i.p zou je het een monoconcaaf kunnen noemen, maar, omdat het geval best scherpe randen heeft zou je ook kunnen verwachten dat het grip oplevert....
ik schrijf zou je verwachten want de Amerikaanse Windsurfing mag heeft een keer een kopie ervan laten maken met dichte bodem en de boards voerde identiek :roll:
Kortom, het was een leuke marketing gag, maar compleet functieloos :roll:
Zo extreem als JP heeft volgens mij niemand het gemaakt, maar voor de rest zijn er wel heel veel combinatie shapes.
een van de meest gebruikte bodemvorm is vlak in dubbelconcaaf in V.
het vlak zit in de neus, water glijd snel door, word daar gekanaliseerd door de dubbelconcaaf, dit gaat nog redelijk rap maar geeft al grip. Het water gaat verder door naar achteren en de V "splijt" de stroom, zakt wat dieper weg en heeft maximale grip.
o.a De mistral Wave RD heeft zo,n shape.
een mooi voorbeeld van een gecombineerde rocker is hoe de neus van de Witchcraft doorloopt in de Inverted V.
relaxer schreef: Iets anders wat ik niet snap hoe het werkt is dat een vlakke neus overloopt in een diepere
dubbelconcaaf en dan teruggaat naar bv V. Dit resulteert vaak in een negatieve rocker in het board.
Wat is hier het voor- en nadeel van? Kan je dat duidelijk maken? moet toch remmen lijkt mij.
Wat je in gedachte moet houden is dat het board ook nog krom is.
Die vlakke neus kan langzaam iets wegzinken tov de rails en dan heb je een concaaf.
Een monoconcaaf zal vrijwel nooit in een keer doorlopen in een V, daar gebruik je meestal eerst een dubbelconcaaf voor die heel gelijdelijk begint.
Naar mate de dubbelconcaaf de Mono heeft overgenomen trekken de rails wat verder omhoog, vlakt de bodem iets in de bogen van de concaaf en het is in de kont een V.
Van vlak naar mono, naar dubbel naar V is overdreven, dat zul je niet snel zien, hoewel het wel kan....
zero-7 schreef:@ Jeroensurf:
Ik heb even een Exocet SL 61 nagemeten en wat me is dat er niet echt een 'V' bodem inzit maar dat de zijkanten wel (2 mm) hoger liggen dan de middellijn. Dit is dan bij one foot off. In het midden en voor de mastvoet is het verschil nog groter.
Noem je dit dan nog steeds een vlakke bodem? De Exocets SL's staan toch juist wel bekend om hun goede controle in chop? Of zie ik dat nou verkeerd...
Dat is dasn geen vlakke bodem, maar eerder een heel lichte monoconcaaf.
Ik heb wel eens wat contact met Exocet in Brest gehad en die vertelde me dat het middenstuk volkomen vlak was.
Mijn warspslalom heeft een V in de kont.
Die V verklaart de controle zeker (naast de sublieme pads). Uit de laatste tests met de zwarte beesjes kwamen ze juist met verminderde controle en veel technischer om te varen...wat ook weer goed past bij de mononcaaf die jij beschrijft.

Nelis schreef:
Euh,,, de Starboard Hypersonic toch ook?
Een hypersonic is een Dubbelconaaf:
Afbeelding

Afbeelding

Ouwe
Windsurf guru
Windsurf guru
Surf spul: Ahd free diamond 77 T1 CrossX 97 Cutre 75 ? Witchcraft Custom Shaman 83.
Contacteer:

Bericht door Ouwe » wo okt 14, 2009 10:30 pm

Mooie uitleg Jeroen.
Dit is een hoop kennis meer voor iedereen :)

Mark
Elite windsurfer
Elite windsurfer
Zeilnummer: NED-413
Teamrider: Fanatic North ION
Surf spul: Vanalles :-)
Contacteer:

Bericht door Mark » do okt 15, 2009 10:45 am

Heel leuk stukje Jeroen. :D

Een kleine toevoeging, het gaat hier toch over grofweg de achterste helft van de bodem? De bodemvorm van de voorste helft heeft weer invloed op andere eigenschappen. Nog een kleine correctie de Falcons t/m 2008 hadden een enkelconcaaf bodem achter, vanaf 2009 hebben ze een v-bodem achter.

Jeroensurf
Elite windsurfer
Elite windsurfer

Bericht door Jeroensurf » do okt 15, 2009 7:22 pm

Mark van Osch schreef:Heel leuk stukje Jeroen. :D

Een kleine toevoeging, het gaat hier toch over grofweg de achterste helft van de bodem? De bodemvorm van de voorste helft heeft weer invloed op andere eigenschappen. Nog een kleine correctie de Falcons t/m 2008 hadden een enkelconcaaf bodem achter, vanaf 2009 hebben ze een v-bodem achter.
Het gaat over de gehele bodem, maar het is een grove schets.
Voor meer nuances moet je echt elk board individueel bekijken omdat alles met elkaar weer op elkaar van invloed is.
Wat ik in deze beschrijving berwust buiten berschouwing heb gelaten zijn railsvormen/volumeverdelingen/breedte.
Als ik zin/tijd heb rammel ik daar wel eens een stukje over in elkaar,maar dat is veels teveel voor een keer.
Zijn er andere liefhebbers: graag! :)
Falcons zijn aangepast.

relaxer
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Surf spul: Sailloft, T1, AL360, windgear (Fanatic, \Naish)

Bericht door relaxer » do okt 15, 2009 8:20 pm

Jeroensurf schreef:
relaxer schreef: Iets anders wat ik niet snap hoe het werkt is dat een vlakke neus overloopt in een diepere
Wat je in gedachte moet houden is dat het board ook nog krom is.
Die vlakke neus kan langzaam iets wegzinken tov de rails en dan heb je een concaaf.
Een monoconcaaf zal vrijwel nooit in een keer doorlopen in een V, daar gebruik je meestal eerst een dubbelconcaaf voor die heel gelijdelijk begint.
Naar mate de dubbelconcaaf de Mono heeft overgenomen trekken de rails wat verder omhoog, vlakt de bodem iets in de bogen van de concaaf en het is in de kont een V.
Bedankt voor de uitleg/toelichting maar nog onduidelijkheid over de negatieve rocker die ik bij oude shapes (bv f2's) wel tegenkwam en ook bij de T1 wx74, thommen eigenaardigheid?
Wat is jou idee erbij, vind het zelf erg vreemd. Je zou denken het remt maar daar merk je weer weinig van, wel dat het 'recht' tot 'negatief' aanvoelt. Ondanks dat je er best redelijk mee kan golfrijden(kleine golf) zij het met beetje power.Een dubbelconcaaf gaat meestal over in een soort open V zodat die negatieve rocker wordt vermeden.

Jeroensurf
Elite windsurfer
Elite windsurfer

Bericht door Jeroensurf » do okt 15, 2009 8:31 pm

Het idee van een negatieve rocker is het board iets te remmen op de tail en het daarmee vlak trekken om hem controlleerbaar te houden/voorkomen dat hij opstijgt door een neus met teveel lift.
theoretisch zit er dan idd een max aan de topsnelheid, aan de andere kant als je board niet kan controleren, ben je langzamer.
aan de andere kant, als je boards shaped met iets minder lift, heb je dit soort trucs niet nodig om vliegen te voorkomen.

Bouke Becker
Freeride pro
Freeride pro
Teamrider: Witchcraft Shaper
Surf spul: Witchcraft
Contacteer:

Bericht door Bouke Becker » di okt 27, 2009 10:00 pm

Een goed initiatief van Jeroen, ik hoop niet dat je het erg vind als ik nog wat probeer te verduidelijken:

Voor alle duidelijkheid: Een bodem kun je op 2 manieren bekijken, van voren (smalle kant) en van opzij (brede kant).
Als je de kromming van de plank ook wel rocker genoemd wilt zien dan kun je dat het best van opzij bekijken.
Wil je de vorm van de bodem bekijken dan doe je dat vanaf de neus en zo worden bodems ook altijd beschreven: van voor naar achteren.

De tail rocker kan je het beste van achteren zien. Evt met behulp van een middenlijn op de plank getekend.

V bodem:
Vouw het blaadje in de lengte richting dubbel en daarna weer een stukje terug. Dat is een V
In het water kenmerkt de V bodem zich doordat hij een stukje wegzakt in het water.
Hierdoor heeft een V bodem meer grip, maar ook iets meer weerstand.
Het board heeft grip van de zijkanten van het board, de rails en vanaf de middenlijn die wat dieper in het water ligt en daardoor minder last van een hobbeltje op een van de contactpunten.
Een board met een V bodem rolt tevens iets makkelijker van de ene naar de andere kant in een bepaalde hoek wat ook rust in de bochten geeft.
Vanwege de verhoogde grip kun je een board met een V bodem met een relatief kortere fin varen en kun je beter hoogtelopen.
Typische voorbeelden van Boards met V: Tabou Dacurve, Starboard Acid/Kode,Starboard Carve, Exocet Turboboost, Fanatic Falcons 2009/2010.

Ik wil voor grip nog graag een onderscheid maken tussen grip in de bocht en grip bij het hoogte lopen.
Ik maak bij het duidelijk maken van het verschil tussen V en een negatieve V graag gebruik van het verschil in rijgedrag tussen Amerikaanse slee en een sportwagen. Normale V maakt een board makkelijker te varen en ligt zoals Jeroen al aangaf wat dieper het water en je hebt daardoor in verhouding een iets groter board nodig wat door het grotere volume weer makkelijker te varen is. De V werkt als een soepele vering, je kan makkelijker van rail naar rail gaan maar omdat de rails ook minder diep in het water liggen is de reactie ook minder direct. Een holle vorm zoals mono concaaf of negatieve V houdt het water beter onder het board planeert daardoor beter. Doordat de rails dieper in het water liggen reageert het ook directer op voet sturing en heeft het meer grip in de bocht.

Monoconcaaf/inverted V:
Draai het blaadje om en je kunt er onderdoor kijken. Dat is precies wat op het water met een monoconcaaf gebeurt, er komt lucht onder en het enige contact met het water vind plaats via de fin en de rails.
Doordat een monococaaf alleen op rails en fin loopt en hoger in het water ligt heb je minder weerstand als bij een V, maar wel weer een langere fin nodig. Die is vaak 2-3cm meer als bij een V bodem, maar doordat het totaal contact oppervlak kleiner is kan een monoconcaaf potienteel harder als elke andere vorm....als je hem kunt controleren......
Die controle is een belangrijk punt want je kunt je waarschijnlijk ook voorstellen dat als een board hoger op het water ligt en dat water ruw is een Monoconcaaf eerder gaat stuiteren en onrustig word.
Het initieren van een bocht gaat met een Monoconcaaf minder makkelijk als met een V bodem, maar draait het board eenmaal dan ligt het veel losser en levendiger in de bocht, maar wat de een levendig en sportief noemt, vind de ander nerveus.
Verschil Inverted-V vs Monoconcaaf: i.p doen ze allebei hetzelfde maar omdat een invV een duidelijkere middenlijn heeft is hjet met de CNC machines makkeloijker om een inv over te laten lopen in andere bodemvormen+ beter een exacte plaatsbepaling van de middenlijn te maken tov monoconcaaf.
Monoconcaaf boards: Witchcraft wave: Fanatic Falcon tot 2008, Fanatic Newwave

Door de waterdruk onder een plank die ons lift geeft wil het water onder plank vandaan en kiest daarvoor de kortst mogelijke weg. Een holle bodem vorm houdt het water beter onder een plank en planeert daardoor beter, hoogte loop eigenschappen hoeven daarom niet slechter te zijn. Je moet wel heel erg hard gaan om een luchtkussen effect onder de plank te krijgen.
Het verschil tussen inverted V en mono concaaf zit hem in de controle in kabbellige condities. Een inverted V kan in het midden wat dieper en heeft een grotere en gelijkmatigere "veerweg". Voor cnc maakt dit niets uit.

Rocker:
Natuurlijk kun je deze vormen niet zien zonder de Rocker: de kromming van plank.
I.p is het heel simpel:
Hoe vlakker een board des te minder weerstand en hoe krommer een board des te beter een board draait.
De rocker in de neus zorgt dat je makkelijk over golven/chop heen gaat, een klein beetje rocker in de kont (tailrocker) verbeterd het draaien aanzienlijk, maar verminderd weer het doorplaneren.
Kortom, ook dat is dus een kwestie van compromissen stellen en dingen combineren.
Voorbeelden: je kunt een freestyle board een beetje neusrocker meegeven om over de chop te gaan, verder redelijk vlak houden voor snelheid, doorplaneren en sliden.
Om zo,n board dan toch ook goed te laten draaien geef je een klein beetje tailkick mee.

Er zijn twee manieren om een plank wendbaar te maken: op de kromming van de bodem lijn (rocker ) of op de outline. Een plank met meer rocker heeft meer controle in de bocht maar meer rocker kost direct veel planeereigenschappen en wordt ook sneller onrustig. Het wind bereik wordt dus kleiner. Als je een plank wendbaar maakt met de outline, (door het vergroten van het verschil tussen de breedte in het midden en de breedte achterin), hoeft het niet ten koste te gaan van de planeereigenschappen en kontrole maar het draaien wordt wat minder vloeiend. Afhankelijk van de doelstellingen kan een shaper hiertussen variëren. Voor de rockerlijn geldt ook: Hoe verder naar achteren, hoe groter de invloed op het vaargedrag. Oftewel, 1 of 2 mm tailkick kan je al voelen, zowel in wendbaarheid als planeren. Aangezien de hele rockerlijn van belang is voor de eigenschappen kan je ook niet zeggen: ik maak dit vlakker om de plank snel te maken en dit rond om hem goed te laten draaien. Allebei zullen ze ook negatieve eigenschappen met zich meebrengen hoewel ze dit in de promotie praatjes nooit erbij vermelden. Meestal wat telt is gewoon de totale ronding die een plank heeft en des te vloeiender dit is verdeeld, des te beter zal de hydrodynamiek zijn. Goed eigenlijk gaat dit alweer wat te ver omdat dit op het oog voor een leek vrijwel niet te zien is.

Jeroensurf
Elite windsurfer
Elite windsurfer

Bericht door Jeroensurf » wo okt 28, 2009 6:16 am

Dank voor de aanvulling :)
Als er nog andere experts zijn die hierop aanvullingen hebben: graag!

Bouke Becker
Freeride pro
Freeride pro
Teamrider: Witchcraft Shaper
Surf spul: Witchcraft
Contacteer:

Bericht door Bouke Becker » wo okt 28, 2009 9:55 am

Ja het is natuurlijk allemaal erg globaal gezien. Bijvoorbeeld vaak hebben boards met een holle bodemvorm ook meer rocker waardoor ze dus niet sneller planeren maar nog sportiever varen. Bij een dubbel concaaf heb je ook weer het verschil tussen een vlakke dubbel concaaf en een dubbel concaaf gecombineerd met V. En zo kan je nog uren doorgaan.

Toen wij vroeger rond 1985 op Terschelling, samen met mijn maat Gossen, onze eerste plank maakten haalden we alle informatie uit de bladen. Van foto's en bijvoorbeeld beschrijvingen van de pro's als Robby Naish en anderen. Toen we klaar waren met shapen, lazen we nog ergens dat Robby Naish 1 cm V in de achterkant van zijn plank had. Dus toen hebben wij er over de laatste 50 cm 1 cm V ingezet. Bij wisten toen ook niet dat het veel gelijkmatiger gedaan werd maar dat was op foto's niet te zien. Toen we ermee gingen varen, was het niet vooruit te branden, het had veel wind nodig maar draaide wel weer op de vierkante meter en bij ieder klein kabbel golfje kon je hoog springen. Na een paar keer varen hebben we toen die V weer opgegoten met hars. Ondanks de extra kilo aan gewicht die dit met zich meebracht planeerde het board veel sneller maar draaide ook weer veel minder. Doordat we de V er over zo een korte afstand in hadden gezet werkte dit als een tail kick. Later schaafden we van het opgegoten hars er keer op keer weer wat vanaf en testen weer totdat we de juiste maat gevonden hadden. Later deden we dit wel vaker van dit soort trucjes, met Clark foam was dit toen nog makkelijk. En ook nu doe ik dit nog steeds met prototypes als ik bijvoorbeeld er niet zeker van ben hoeveel rocker er bij een nieuwe shape past.

DSS
Funboarder in spe
Funboarder in spe
Surf spul: gelukkig wel

Bericht door DSS » zo okt 10, 2010 1:01 am

Jeroensurf schreef:Bodemvormen voor dummies:

Welk printje op een board staat is natuurlijk verschrikkelijk boeiend :roll: voor als hij op de kant ligt, maar om te begrijpen hoe een board op het water werkt en welk vaargedrag je van een plank mag verwachten is het handig iets van bodemvormen af te weten.
De onderkant van een board is dusdanig gecompliceerd dat het niet in een heel simpele uitleg te vangen is. Het samenspel tussen boardlengte/breedte, rocker, scoop, tailkick, tucked under edge en dan nog de vele verschillende bodemvormen is afhankelijk van zoveel factoren die op elkaar inspelen dat de kleinste wijziging al een enorm verschil kan maken. Zelfs bij het productieproces in de fabriek ontstaan er al veel afwijkingen waardoor "dezelfde" boards al van elkaar verschillen qua vaargevoel. Ook ontstaat er een groot verschil door de vaarstijl en kwaliteit van de rider. Probeer dus een board eerst uit om te kijken of de eigenschappen bij jou passen en kijk wat minder naar de techniek die onder het board geplakt zit.

Paul Kammerman
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door Paul Kammerman » za nov 29, 2014 12:13 am

Erg interessant allemaal en Jeroen weet het echt te schrijven als voor dummies en daarvoor dank maar heb helaas nog niet de "Channel" vorm langs zien komen. Die zie je bij jp fsw.
Wat is daarvan effect van?
Hoger in water sneller, zoals monoconcaaf?
Eerder plannee?
Of leveren die randjes ook grip of rechtuitstabiteit op?

Was benieuwd of jullie daar ook iets over kunnen zeggen

Jeroensurf
Elite windsurfer
Elite windsurfer

Bericht door Jeroensurf » za nov 29, 2014 8:34 am

Dank, maar ga eens met shapers als Mark Nelson (ex-Mistral) Bouke van Witchcraft of Keith Teboul van Quatro praten, en dan sta ik ook met mijn oren te klapperen hoor :) Het stuk is geschreven om er iets van te snappen, maar er zijn heel veel nuances aan te brengen.

De "JP-Channels".
Het idee daarvan was een rondere rails/outline om op te draaien en een vlakker middenstuk om sneller aan en door te planeren.
Ik vond hrt altijd maar een vaag verhaal, en volgens mij heeft buiten JP eigenlijk niemand het ook gebruikt.

WhiteofHeart
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Surf spul: Northsails/Lokefoil

Bericht door WhiteofHeart » do apr 09, 2015 6:34 pm

Jeroensurf schreef:Dank, maar ga eens met shapers als Mark Nelson (ex-Mistral) Bouke van Witchcraft of Keith Teboul van Quatro praten, en dan sta ik ook met mijn oren te klapperen hoor :) Het stuk is geschreven om er iets van te snappen, maar er zijn heel veel nuances aan te brengen.

De "JP-Channels".
Het idee daarvan was een rondere rails/outline om op te draaien en een vlakker middenstuk om sneller aan en door te planeren.
Ik vond hrt altijd maar een vaag verhaal, en volgens mij heeft buiten JP eigenlijk niemand het ook gebruikt.
Ik heb een "oude" F2 maui Projects style uit 2001 en die heeft een Channel in de neus, of heet het dan weer anders?

Verder wel interessant hierover te lezen! ik dacht altijd dat V en dubbelconcaaf praktisch hetzelfde waren ;)

Jeroensurf
Elite windsurfer
Elite windsurfer

Bericht door Jeroensurf » do apr 09, 2015 9:03 pm

Dat is te lang geleden en heb ik niet meer scherp. heb je er een fotootje van?

Jeroen T
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Teamrider: go4watersport
Surf spul: Originele Echtzoslecht boards
Contacteer:

Bericht door Jeroen T » vr apr 10, 2015 10:43 am

WhiteofHeart schreef:Ik heb een "oude" F2 maui Projects style uit 2001 en die heeft een Channel in de neus, of heet het dan weer anders?
Dat heet ook een channel. Bij boards met redelijk veel scoop hielp dat iets om de fin first controle tijdens het sliden te verbeteren.

Plaats reactie