Krijg je een wachtwoord foutmelding? Probeer dan eerst een reset : Reset
Mocht dat niet lukken dan kun je een verzoek indienen via het contact formulier.
Vermeld hierbij wel wat je forum gebruikersnaam is : Contact

Vervoer surfspullen

In dit forum kun je al je vragen kwijt betreft algemene surfonderdelen, accessoires, algemene vaartechnieken en alle overige vragen die niet onder te verdelen zijn in de bovenstaande disciplines.

Moderators: christiaan1111, Jurjen

Plaats reactie
Dirk-B
Deur-surfer
Deur-surfer

Vervoer surfspullen

Bericht door Dirk-B »

Omdat je in Nederland met een aanhangwagen maar 90km/u mag rijden op de snelweg en ik maar 1 plank, 4 zeiltjes, 2 masten en 1 giek nodig heb, heb ik wat op het net gesurft om wat meer info te vinden over dakkoffers waar alles in kan. Ik ben een leuke dakkoffer tegengekomen: Malibu surf line box. Dan zit alles ook nog veilig achter slot.

Zie : http://www.surfbox.de/surfbox.htm

Is er iemand die ervaring heeft met zo'n dakkoffers?

Simon106
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Surf spul: HTS SR 59 & 69, Loftsails Blade 6.2 6.8 7.5 en een wavesetje

Re: Vervoer surfspullen

Bericht door Simon106 »

zijn maar 210 of 225 cm lang, je board past er dus niet in.

Dirk-B
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door Dirk-B »

Hey simon,

er zijn er ook van 265cm of zelfs nog langer.

Simon106
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Surf spul: HTS SR 59 & 69, Loftsails Blade 6.2 6.8 7.5 en een wavesetje

Bericht door Simon106 »

sorry, was iets te snel. Dan lijkt het mij zeker een handige koffer!
ook voor op vakantie top!

MrHugo
Funboarder in spe
Funboarder in spe

Bericht door MrHugo »

SLB 900 SURF ca. 287 cm x 90 cm x 40 cm
Iets duurder, maar dan passen de meerste planken (formula uitgezonderd) er ook wel in en anders erop.

Ze zijn volgens mij een stuk goedkoper geworden, dan een jaartje terug. Misschien dat ik er maar eens een op ga halen. Helaas is er geen enkel ander merk dat ze in deze formaten leverd.

Ik moet al mijn materiaal eens opmeten en een box uitzoeken, ze hebben wel veel verschillende maten. Probleem is als ik zo'n ding op mijn dak plaats er geen ruimte meer naast is voor een plank. Nu neem ik vaak 3 planken mee, dat zullen er dan twee worden. Maar er kunnen meer gieken en masten in dat ding dan in mijn huidige quiverbag. Dus twijfel of een grotere bag halen of zo'n box.

Olwe Sirfalas
Deur-surfer
Deur-surfer
Surf spul: Naish global wave 78, Tabou 3S 96, maui sails

Bericht door Olwe Sirfalas »

Mijn ouders hebben twee jaar terug ook een surfbox van 265 opgehaald bij surfbox.de. Ik moet zeggen dat zij er erg tevreden over zijn. Het is wel aan te raden om er extra drages bij te kopen. Dit kan bovenop de box gemonteerd worden en je kunt je plank dan bovenop de box vastmaken.

Ik heb hem zelf ook een keer geleend en toen lukte het niet om mijn plank met 5 zeilen 2 gieken en 3 masten erin kwijt te kunnen. Het probleem bij mij was namelijk dat de voetbanden van mijn Naish global wave te stijf zijn en daardoor veel plek innemen. Haal je voetbanden er vanaf is het ongeveer het maximale wat je kwijt kan.

Verder zou ik wel een paar uur uittrekken om die box te gaan halen. Ze hebben daar namelijk erg veel boxen en het duurt soms even voor ze de goede hebben gevonden.

Marc Schoenmakers
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Surf spul: Aanhangertje vol

Bericht door Marc Schoenmakers »

Zelfs ik heb enkele tijd geleden nagedacht over zo'n dakkoffer van dat zelfde merk. Ik ben toen eens goed gaan nadenken over de voor en de nadelen van deze koffer:

De voordelen:
1. Geen spullen en vooral geen natte spullen meer in je auto behalve wat kleine spullen in je kofferbak.
2. Alles op het dak veilig afgesloten in plaats van een gearbag waarvan de ritsen gewoon open kunnen worden gemaakt door elke passant.
3. De dakkoffer kan nadat deze is leeggemaakt bij thuiskomst door twee personen van het dak worden afgehaald en in de garage of schuur worden geplaatst zodat je niet de hele week met die koffer blijft rondrijden.
4. De grootste koffers zijn groot genoeg voor 1 board er in en een stuk of vier tot 5 zeilen, masten en gieken.

De nadelen:
1. Maximaal 1 board er in en nog 1 board bovenop de grootste koffer. Beperking in het aantal boards dat mee kan.
2. Elke keer de koffer leegmaken en met twee personen van het dak af halen is me te eigenlijk te veel werk.
3. Het rijden op de snelweg met een flinke wind. Dat heb je wel eens als je gaat surfen met een 6 bf.
4. Om efficient gebruik te maken van zo'n dakkoffer zou ik veel spullen moeten gaan verkopen of elke keer wat anders mee moeten gaan nemen. En dat is zonde! Mijn oudere boards en zeilen leveren geen stuiver meer op en zijn nog allemaal hardstikke goed en nog jaren bruikbaar voor een recreant zoals ik.

Daarom ben ik eens naar aanhangers gaan kijken. Een gesloten surftrailers dus. Inmiddels heb ik er een gekocht en heb deze al een jaar in gebruik. Dat wil zeggen dat ik hem soms mee nam omdat ik het afgelopen seizoen al na 1 of 2x het 90 rijden enorm beu was. De trailer bleef dus een seizoen lang thuis, en ik nam de spullen mee in mijn auto die ik voor die dag dacht nodig te hebben. Resultaat: Altijd de verkeerde spullen bij me omdat de voorspellingen bijna nooit uitkomen. ;(

Mijn trailer gaat vanaf pasen naar een overdekte stallingsplaats in zeeland waar ik zelf zonder afspraak mijn trailer kan ophalen en weer kan droppen. De trailer staat nu ingericht klaar voor het nieuwe seizoen vanaf het paasweekend tot eind okotober. Ik ga de trailer stallen in het plaatsje Den Osse bij Scharendijke. Lekker dicht bij de Brouwersdam en alle topsurflocaties zoals het surfcenter aan de Kabbelaarsbank.

Mijn advies:
Koop een dakkoffer als je zeker weet dat je later niet meer boards, zeilen etc etc. wilt gaan aanschaffen. Want als je net als vele andere forummembers surfspullen gaat verzamelen en die ook nu en dan wilt gaan gebruiken.... Dan is een grote trailer dicht bij je eigen favoriete surfstek naar mijn idee nog helemaal niet zo'n gekke oplossing!

Dirk-B
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door Dirk-B »

Aan Olwe,

hoe hoog is de box van uw ouders? Er zijn er nu van 39cm.

Aan Mark,

daar ik niet altijd op 1 plaats surf, zowel zeeland als de belgische kust, is het moeilijk om een aanhangwagen in zeeland te stallen. Ik ben inderdaad van plan om maar 1 plank mee te nemen.

Marc Schoenmakers
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer

Als je een ouder board hebt en zeilen van enkele jaartjes oud, dan zou ik gewoon een gearbag kopen waar gemakkelijk 3 deelbare masten, twee gieken en 4 zeilen in passen. Kijk eens op de site van Gunsails Daar staan prachtige sessionbags waar veel materiaal in kan: http://www.gunsails.de/de/pro.php?p=3110

Ik heb de afgelopen jaren met regelmaat spullen op mijn imperiaal gehad. Er is in al die jaren nog nooit iets gestolen of van het dak afghewaaid. Het voordeel van een grote gearbag is dat je deze met drie wavemasten, twee gieken en vier camberloze zeiltjes zo op je imperiaal legt. In je eentje! Plankje er naast en klaar is kees.

Ik zou in jouw geval helemaal geen dure dakkoffer gaan kopen. Gewoon een sessionbag en een paar goede spanbanden!

Zerocool
Freeride pro
Freeride pro
Surf spul: SB Carve 151, SB HS 105, Sputnik 265 zeilen 4.4,5.4,5.8,6.7,9.3
Contacteer:

Bericht door Zerocool »

Een tijdje geleden kreeg ik een PB van Maurice. Hij had ergens gelezen dat ik ook een surfbox had en vroeg mij naar mijn ervaringen. Onderstaand bericht heb ik toen naar hem gestuurd:
Zal nu even de tijd nemen om je vraag te beantwoorden. Ik heb eind 2008 een surfbox aangeschaft omdat ik de lease auto van mijn baas prive ging rijden. Ook bij mij was er een kleintje op komst, dus spullen in de auto was geen optie meer.
Uiteindelijk een tweedehands surfline box op de kop getikt.
Vanaf het begin af aan ben ik er al erg enthousiast over. Natuurlijk kost het me meer tijd om de spullen te pakken, maar dat weegt niet op tegen de hoeveelheid spullen die ik extra mee kan nemen.
Ik vervoer er over het algemeen 3 gieken, 5 zeilen en 5 masten in.
Langste mast die ik erin krijg is een 490 mast. Veel langer is de versie die ik heb niet.
Maatje kleiner had niet gekund, want dan zou die 490 mast er niet in gaan.

De box is echt goed stevig, van goed materiaal en buitenkant blijft ook mooi.
Het is echt wel duitse degelijkheid.

Voordeel is ook dat je de planken kunt laten liggen terwijl de box open staat.

Het enige nadeel vind ik wel dat de box toch wel 25kg weegt en mede door de lengte in je eentje wat onhandelbaar is. Meestal helpt mijn vrouw eventjes met het op het dakleggen.

De box is verder goed te vergrendelen met een ingebouwd slot en eventueel extra hangsloten, waardoor je ook met een geruster gevoel je auto ergens achterlaat.
hieraan wil ik toevoegen dat ik op de box maximaal 3 boards vervoer wanneer dat noodzakelijk is.

MrHugo
Funboarder in spe
Funboarder in spe

Bericht door MrHugo »

Zerocool schreef: Langste mast die ik erin krijg is een 490 mast. Veel langer is de versie die ik heb niet.
Maatje kleiner had niet gekund, want dan zou die 490 mast er niet in gaan.
En hoelang is die box dan, ik heb een 550 mast en zou die er toch ook wel graag in krijgen. Maar dat zal wel weer niet gaan. Ik denk dat die box dan +/- 3.00 meter moet zijn

Zerocool
Freeride pro
Freeride pro
Contacteer:

Bericht door Zerocool »

Ik heb de box opgemeten. Hij staat bij mij rechtovereind in de garage, dus echt makkelijk opmeten is dat niet. Ik kwam op 2,65 meter. buitenwerks.

Taucha
Windsurf guru
Windsurf guru
Teamrider: Ka-clan

Bericht door Taucha »

Heeft er misschien al iemand stil gestaan bij het feit dat de maximale daklast van veel auto's zo laag is dat je er met een minimale hoeveelheid aan surfspullen + gearbox al snel overheen zit?

Zerocool
Freeride pro
Freeride pro
Contacteer:

Bericht door Zerocool »

Taucha schreef:Heeft er misschien al iemand stil gestaan bij het feit dat de maximale daklast van veel auto's zo laag is dat je er met een minimale hoeveelheid aan surfspullen + gearbox al snel overheen zit?
Jep, daar heb ik bij stilgestaan. De dak belasting van mijn auto is 75 kg. Alles bij elkaar opgeteld zal her rond de 75 kilo uitkomen.

Taucha
Windsurf guru
Windsurf guru
Teamrider: Ka-clan

Bericht door Taucha »

Ook met natte zeilen en de 'kleine' dingetjes die in hoekjes weggeduwd worden erbij opgeteld?

Zerocool
Freeride pro
Freeride pro
Contacteer:

Bericht door Zerocool »

Taucha schreef:Ook met natte zeilen en de 'kleine' dingetjes die in hoekjes weggeduwd worden erbij opgeteld?
Tuurlijk kan je een box zo vol stoppen als je zelf wil. Een beetje gezond verstand hierbij kan geen kwaad.
Verwacht alleen niet dat een nat zeil zoveel meer weegt. Daarnaast ben ik vaak toch te lui om een ander zeil op te tuigen. Kleine dingetjes die in de hoekjes zitten werkt niet echt bij zo'n box. Trapeze haak maakt teveel deuken in de auto wanneer ik de kleine dingetjes uit de box wil halen. Die liggen bij mij gewoon in de kofferbak.

vichelli
Windsurf guru
Windsurf guru
Surf spul: Starb. Kombat-87, NP Zone/Alpha, ,tect.select

Bericht door vichelli »

Als je niet te veel spullen hebt is een dakkoffer een mooie oplossing om al die natte, soms stinkende zooi uit je auto te houden.
Als je ook nog passagiers hebt, is er al gauw onvoldoende ruimte om alles mee te nemen.
Voordeel t.o.v. een aanhanger is dat je geen snelheidsbeperking hebt, maar een grote box met daarop event. nog een board zal bij 130 kmp/u, net als een aanhanger bij lagere snelheden, voor een hoger brandstofverbruik.
Hoe het met de windruis zit weet ik niet.
Voordeel van een aanhanger is onder andere, dat je altijd alles bij je hebt zonder dat je hoeft te sjouwen.
Ik heb gekozen voor stalling van mijn aanhanger in de buurt van de dichtstbijzijnde spot.
Ik kan dan lekker doorrijden zonder iets erachter .
Als ik verder naar de kust wil, hoef ik alleen het laatste stukje (ca. 40 km) met aanhanger te rijden
De route verder naar de kust bestaat uit 80 km. wegen dus je mag zowieso niet harder. :-?
Het nadeel is dat je met een aanhanger op afstand wat minder vrijheid hebt m.b.t. de spot waar je gaat surfen.
Wanneer ik de andere kant op zou willen gaan, bijv. strand Horst, zou ik eerst de aanhanger moeten ophalen met als gevolg dat ik altijd richting Zeeland ga.
Zoals gezegd: het is een keuze, en voor beide oplossinge valt iets te zeggen.

Marc Schoenmakers
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer

Splitsen van gear kan ook!

Mijn aanhanger gaat het komende paasweekend naar Den Osse Brouwershaven. Van daar uit kan ik naar veel goede spots.

Een paar spullen die ik ook wel eens op Strand Horst gebruik hou ik thuis. Het nadeel voor mij is dan wel dat die spullen dan ook mee naar Zeeland moeten als ik daar ga varen. (Weer spullen in de auto of op het dak)

Als later in het seizoen blijkt dat ik nog zelden naar Strand Horst ga, dan kunnen al mijn spullen naar de trailer in Zeeland. Dat is eigenlijk het gemakkelijkst.

jordansz
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door jordansz »

Hier ook even naar gekeken,

Een zorg om je dure spullen van een paar duizend euro te vervoeren.
Mooiste zou zijn in de auto maar dat gaat waarschijnlijk, bijna zeker niet lukken in een alfa 159 zonder neerklapbare achterbank.
Hoe doen jullie dat? Dagje surfen op het Veluwemeer en 'avonds nog ergens wat eten zit er dan bijna niet in.
Zag dat de boxen ook weer 600-900 euro kosten pff en die kunnen natuurlijk ook gewoon opengebroken worden.

Demontabele mast met zeil zou nog gaan in de auto wellicht ( Lofsails oxygen afmeting ) maar een plank als de blast
233 WIDTH (CM) zal wel niet gaan..

Hoe lossen jullie dit op?

JipST
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door JipST »

een grotere auto aanschaffen ;)

Ilja1974
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Surf spul: A relaible heap of shit
Contacteer:

Bericht door Ilja1974 »

In jouw geval heb je inderdaad een ongelukkige auto keuze voor deze hobby.
De meeste surfers hebben gewoon al een auto waar ze hun surfplank in of op doen en passen hun auto keuze er een beetje op aan.
Toen wij zes jaar terug herintreder waren,hadden we op dat moment een Citroen C4 coupe en daar kon je de spullen redelijk in kwijt.
Maar we vonden het surfen zo leuk dat we voor het surfen en het op vakantie gaan(camperen en wintersport) een Citroen C4 Grand Picasso hebben gekocht.
Natuurlijk is zo’n gezinshut niet een van de charmantste auto’s om naar de kijken maar je kunt er onwijs veel zooi in kwijt.
Afgelopen vakantie bij Penmarch(La Torche) weer golfsurfles genomen en toen daar spontaan drie van die foamboards gekocht om verder te pielen en die dingen gewoon in de auto geprakt en mee naar huis genomen...

JipST
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door JipST »

Renault grand espace bij onze surf familie :) overigens ook een aanhanger

Radical Rob
Freeride pro
Freeride pro
Surf spul: RRD & Fanatic & North shizzel.

Bericht door Radical Rob »

jordansz
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door jordansz »

En zonder inflatable?
Tips hoe je n dagje surfen combineert met parkeren in een garage wn ergens wat eten?
Ben vang dat ik t antword al weet je plank in devauto uit het Sicht wat alleen kan met een busje anders risico op ruitje tik en surfspullen weg.

Een box op de auto kan wellicht met n megagoed slot.
Blijft allemaal kut volgens mij

Apart surfbusje kopen dan maar ;)

JanvD
Freeride pro
Freeride pro
Surf spul: Flikka, Tabou Manta, RRD FSW, Severne Blades, KA Kult, Naish Redline en Gaastra Cosmic

Bericht door JanvD »

Waarom kun je een personenauto waar je de surfplank in hebt gestopt niet parkeren om een hapje te gaan eten? Puur om aan de kleine lettertjes van de verzekeringspolis te voldoen? Daar ben ik gelukkig in het voorgekomen geval gelukkig goed uitgekomen.

Ik kan me niet voorstellen dat surfpsul roofgoed is voor auto-diefstal, hooguit toevallige bijvangst indien ze je auto zelf stelen, maar dan lijkt me de kans weer groter dat dat voorkomt als het uit het zicht in je busje ligt (vorig jaar kwam daar helaas een voorbeeld van voorbij op dit forum). Als je natte surfmeuk vol in het zicht in je auto ligt, laten ze het volgens mij wel uit hun hoofd om je auto zelf te stelen???

Robke
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Surf spul: slalom georiënteerd

Bericht door Robke »

volgens mij is ook het dievengilde niet direct geïnteresseerd in surfspullen
het doelgericht rippen van aanhangers met surfspullen daargelaten

een paar jaar geleden hebben ze op het parkeerterrein van ons kantoor ingebroken in mijn met surfspullen afgeladen Scandinavische station
het was de bedoeling om 's middag door te rijden naar zee
ruitje ingetikt, en alleen mijn Fortrex meegenomen en verder de dure surfspullen onaangeroerd gelaten
ik parkeer nog steeds de volle auto ergens om te gaan eten
gewoon vertrouwen hebben in inbrekers :angel:

Plaats reactie