Overweeg je wel eens te stoppen met windsurfen?

In dit forum kun je al je vragen kwijt betreft algemene surfonderdelen, accessoires, algemene vaartechnieken en alle overige vragen die niet onder te verdelen zijn in de bovenstaande disciplines.

Moderators: christiaan1111, Jurjen

Plaats reactie
thewindsurfer
Deur-surfer
Deur-surfer

Overweeg je wel eens te stoppen met windsurfen?

Bericht door thewindsurfer » za jun 11, 2016 4:52 pm

Lees op Marktplaats regelmatig advertenties van mensen die toch besluiten hun hele set te verkopen omdat ze "stoppen met de hobby". Ikzelf vind het nog best leuk, maar begrijp mensen die ermee ophouden ook wel. Ik heb inmiddels 2 kleine kinderen, ben druk druk, en het is toch een tijdvretende hobby. Voor een paar uurtjes surfen ben ik zo een hele dag kwijt. En dan nog eens al het gesleep met alle spullen. Vroeger vond ik surfen te gek, maar nu ik ouder wordt merk ik dat het inmiddels wel eens wat minder wordt...

Mijn vraag is: overwegen jullie ook wel eens te stoppen met windsurfen?

Mark
Elite windsurfer
Elite windsurfer
Zeilnummer: NED-413
Teamrider: Fanatic North ION
Surf spul: Vanalles :-)
Contacteer:

Re: Overweeg je wel eens te stoppen met windsurfen?

Bericht door Mark » za jun 11, 2016 4:53 pm

Nee!

e.r.
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Surf spul: severne reflex r5 en r8 ,jp slalom , mxr weedspeed, ifins sonntag slx

Bericht door e.r. » za jun 11, 2016 4:58 pm

Zeker niet , sommige mensen kijken ook alleen naar cijfertjes , als ze niet goed zijn , is hun dag verknald , elke surfdag is voor mijn een fundag

Worldxtreme
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Zeilnummer: NED53
Teamrider: Importeur SAILLOFT
Surf spul: Patrik speed 43, PATRIK SL 115 & 87 SAILLOFT Ultimate & Mission
Contacteer:

Bericht door Worldxtreme » za jun 11, 2016 5:12 pm

Schijnt toch ook wel een kleine trend te zijn.

Wscmuiderberg.nl speelt hierop in door ook hoogwaardiger setjes in de verhuur te hebben ipv alleen gericht op lessen/beginners
Als het waait komt men langs trekt een opgetuigd zeil uit het rek een passend board erbij en binnen 5 minuten staat men op het water.
2 uurtjes surfen
Spullen weer in het rek en binnen 5 minuten weer op weg naar huis

Voor sommigen de ideale oplossing

Kost natuurlijk een huurprijs maar een eigen set hebben is ook niet gratis

ronaldstout1
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Surf spul: Simmer freewave 105, Barracuda 77, 84 en 92 en veel freerace spullen

Bericht door ronaldstout1 » za jun 11, 2016 5:15 pm

Deze gedachten komen nooit bij me op! Hooguit baal ik van een windloze periode, maar dat is nu ook opgelost: de afgelopen dagen heb ik hele mooie sessies op de SUP gehad. Zoals Robby naish al zei,: Any day on THE water is a good day! 8)

twalis
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Surf spul: ouwe zooi, gestopt met windsurfen in Nl

Bericht door twalis » za jun 11, 2016 5:30 pm

Ja, ik heb het helemaal gehad met deze sport en heb in het mtben een goede vervanger gevonden.
Voor het eerst ook geen abo gekocht voor Nulde/ Horst, in de afgelopen 5 jaren heb ik zo weinig gesurft en mijn abo er dus niet uitgehaald.
Ben het zat om naar de windvoorspelngen te koekeloeren, aan het water te staan en voor de zoveelste keer zonder wind.
Ik heb de surfzooi nog niet te koop gezet omdat het geen donder meer oplevert en het mij niet in de weg ligt, onlangs waaide het maar had ik geen zin om al die moeite te doen.

Kortom ben zo goed als windsurfer af, de laatst overgeblevene van de Nulde clan..

Ilja1974
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Surf spul: A relaible heap of shit
Contacteer:

Bericht door Ilja1974 » za jun 11, 2016 5:56 pm

Tja,als je soms zo'n dag hebt dat het gewoon niet loopt of de voorspelling net niet helemaal uitkomt dan vervloek je soms wel de boel.
Maar stoppen,echt niet!
Heb nog genoeg te leren en geniet er nog steeds heel veel van.
Dat de surfende de groep hier ook nog leuk met elkaar omgaat is ook nog een grote plus.
Maar een vriend van mij heeft ook even gesurft en dacht het ook wel even te leren..
Dat viel hem toch wel tegen en ook het gepiel met afstellen en zo.
Die was het na een keer of vijf of zo zat en heeft de boel verkocht.

Reindt
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Surf spul: Genoeg! of?????

Bericht door Reindt » za jun 11, 2016 7:13 pm

ben ooit eens in 1991 gestopt, toen was ik het ook beu zo vaak voor niks te gaan, spulletje op je auto, spulletje van je auto enzovoort.
Half augustus 2012 ben ik weer begonnen, samen met mijn zoon, dankzij onze camper :-? ja, juist dankzij de camper :D , omdat we bij goed weer toch ook wilden recreëren en richting water gingen, en waarom dan niet eens die ouwe meuk die ik nog had meenemen.
Toen, de rommel boven op de camper, niet ideaal dus karretje gekocht en voila wat een gemak.
Nu inmiddels omdat we intussen zoveel shit hebben een grotere kar gekocht, lichamelijk gaat het met mij niet zoals ik zou willen, vanwege een kapotte knie, maar stoppen, nee ik denk daar momenteel absoluut niet aan.
Mijn zoon gaat als de brandweer dus ook vanwege hem denk ik daar nog niet aan en vindt het aan en op / in het water veel te fijn, ben juist zo enorm blij het weer te hebben opgepakt en hoop dit nog lang te doen :D
Maar begrijpen doe ik mensen wel als ze het beu zijn, omdat ik het ook ooit heb meegemaakt. :shh:

NED-818
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Surf spul: slalom, formula

Bericht door NED-818 » za jun 11, 2016 7:16 pm

Stoppen?? Nee!! :D Windsurfen is een hobby waarin je nooit bent uitgeleerd en die nooit verveeld. Heerlijk om je hoofd op het water weer leeg te maken. Inmiddels ben ik 60, surf sinds begin jaren ’80, en ik geniet nog steeds elke keer dat ik op het water ben.

Wel herken ik de periode dat de kinderen nog klein zijn. Dan is er minder tijd om te surfen. Dat heb ik ook een jaar of 7 gehad. Maar als de kinderen 15 – 17 jaar zijn, krijgen ze steeds meer hun eigen leven en wordt je vanzelf weer een herintreder. :D

Jeroensurf
Elite windsurfer
Elite windsurfer
Teamrider: Zuidwest6
Surf spul: Hotsails 6.0 tot 3.4 Witchcraft Flextail 104 + V4 86 , div SUPS

Bericht door Jeroensurf » za jun 11, 2016 8:26 pm

Stoppen?
Meestal als het te donker wordt om door te varen. :lol:

Luxaflex
Funboarder in spe
Funboarder in spe

Bericht door Luxaflex » za jun 11, 2016 8:47 pm

Heb wel veel spul verkocht en ga nu alleen nog richting water als het boven de 20 knopen waait, zodat ik er zeker van ben dat ik niet voor joker bij het water sta. Als ik met minder wind wil surfen huur ik een set of ga kiten.
Ben tegenwoordig meer aan het golfsurfen, dat kun je in Nederland veel vaker doen dan windsurfen (als je je er een beetje in verdiept). Ook veel makkelijker qua spullen. Board en wetsuit zijn voldoende. Ik woon vlak aan zee, dat scheelt natuurlijk wel.
Als er ook geen golven staan ga ik mtb-en.
Stoppen met windsurfen zal ik op dit moment zeker niet doen, maar ik snap dat mensen liever gaan kitesurfen ofzo. Het gedoe met spullen is namelijk wel een nadeel aan het windsurfen.

agr64
Freeride pro
Freeride pro
Surf spul: SB IS107, IS124 & P299 / GA Vapor 5.6-10.0 / KA Race 10.8

Bericht door agr64 » za jun 11, 2016 10:30 pm

Nee en surf nu al meer dan 35+ jaar en heb ook de dip gehad met jaren wat minder surfen in de periode dat de kinderen klein waren. Op dit moment zie ik in mijn surfomgeving een behoorlijk aantal herintreden die ik nog uit mijn begin tijd ken. Verder ben ik eigenlijk de stress van waait het wel als de agenda weer ruimte heeft om te surfen al jaren kwijt! Mede door de keuze voor groot materiaal maar ook het feit dat ik eigenlijk al geniet en ontspan van het feit dat ik buiten op het water sta!

RobC
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Surf spul: GA - Exocet / Sonntag

Bericht door RobC » za jun 11, 2016 11:10 pm

Na 41 jaren surfen (zonder onderbreking) zit de passie er nog steeds in (met zo'n 70 tal sessies per jaar)

Barbie
Freeride pro
Freeride pro
Surf spul: Fanatic Falcon 104, Sailworks NX 7.8, Boss 38.
Contacteer:

Bericht door Barbie » zo jun 12, 2016 1:31 am

Ik krijg alleen maar meer zin ipv minder. Door die pesterige windvoorspellingen neemt mijn hunkeren naar een vlammende blast sessie juist toe. En als ik dan, na een week zonder wind, onder volledige controle weer over het water vlieg, dan is het wachten daarvoor weer ruimschoot goedgemaakt. Wow, wat een high.

Sterker, de afterglow van die high na een knallende surfsessie blijft dagenlang hangen.

TheoH
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Surf spul: Tabou, Gaastra

Bericht door TheoH » zo jun 12, 2016 5:45 am

Dat surfen niet tijdeffectief is, neem ik voor lief, het is te leuk. Met kleine kinderen kan ik me voorstellen dat je anders moet kiezen. Maar die fase gaat voorbij. De mijne zijn inmiddels 11 en 13, dan is een dag van huis geen probleem meer. En we hebben een green wheels erbij genomen voor als ze een sportwedstrijd hebben. Kan ik met de station als het eens waait en mijn vrouw met kind in green wheels naar de wedstrijd.

Het is andersom, ik heb sterke verslavingsverschijnselen en moet waarschijnlijk nog door de fase heen van het oogefokte gevoel dat ik heb als ik niet kan surfen terwijl het wel waait. Maar ik maak me niet ongerust. Komt vanzelf.

Marc uit Boxtel
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe

Bericht door Marc uit Boxtel » zo jun 12, 2016 7:34 am

Het is toch heel normaal dat je een hobby mag hebben en dat je jezelf niet schuldig hoeft te voelen als je elke week een hele dag van het weekend weg bent. Wat dachten jullie van al die wielrenners die toertochten gaan rijden in Limburg en die voetballers die al vroeg in de ochtend vertrekken en tegen de avond uit de kantine komen rollen.

Gewoon genieten en je sport voor jezelf wat comfortabeler maken. Ik zit nu nog aan het ontbijt en ga zo weer vertrekken naar De Kabbelaarsbank waar ik het naar mijn zin zal hebben. Mijn trailer met 5 boards, meer dan 10 zeilen, masten, gieken en alles dat daarbij hoort pik ik straks op vlak bij de Brouwersdam in een stalling. Zo hoef ik niet elke keer als ik ga surfen die hele zooi in en op mijn auto te proppen en neem ik zo dadelijk enkel een kratje mee met mijn wetsuit, schoentjes en dat soort klein spul. De koelbox is het zwaarste dat zo meteen in de auto gaat. En om het voor mijn vrouw en mijn zoon die onlangs zijn rijbewijs is geslaagd hebben we er een tweede autootje bij gekocht. Ideaal zodat ze zelf ook overal heen kunnen terwijl ik de hele dag weg ben.

De andere dag van het weekend gebruik ik wel altijd 100% voor mijn gezin en scoor ik punten.

twalis
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Surf spul: ouwe zooi, gestopt met windsurfen in Nl

Bericht door twalis » zo jun 12, 2016 7:55 am

Je moet voor de grap maar eens uitrekenen wat deze ' geweldige' hobby kost, je schrikt je kapot zeker als je het afzet tegen het plezier en de voldoening die daar tegenover staat.
Ik kan mij een topdag op het water helaas niet heugen, was begin mei zonder surfspullen maar wel met mtb in Argeles sur Mer........ben daar zowat weggewaaid .

Zo en nu lekker met mijn hagelnieuwe fully zo'n 60 km biken op de Utrechtse Heuvelrug :D

KidxRude
Funboarder in spe
Funboarder in spe
Surf spul: PD, Loftsails

Bericht door KidxRude » zo jun 12, 2016 8:10 am

@twalis ik heb ook wel surfmaten die zijn gaan MTB-en en gestopt met windsurfen. Onlangs zelf ook een MTB gekocht, maar als ik op die MTB zit denk ik alleen maar: dit komt nooit, maar dan ook nooit een keer in de buurt van de kick van windsurfen. Leuk voor erbij voor op een windloze dag en als je toch wat sporten wilt.

WsurfMarc
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe

Bericht door WsurfMarc » zo jun 12, 2016 8:14 am

Goedkoop is het zeker niet.
Stoppen, denk ik nog niet aan.

Waar ik wel aan denk is op termijn misschien (dat zeg ik nu) heel de handel te verkopen en enkel nog materiaal te huren op mooie zonnige bestemmingen.

Luxaflex
Funboarder in spe
Funboarder in spe

Bericht door Luxaflex » zo jun 12, 2016 8:29 am

Kosten zijn te beperken als je niet alle windsterktes af wil dekken. Ik surf alleen bijvoorbeeld alleen boven de 20 knopen.
Heb 1 klein boardje, 1 giek, 1 mast en 4 zeiltjes. Dit past allemaal in een klein damesautootje. Bij minder wind kan ik huren. Hoef ik alleen een wetsuit mee te nemen. Geen reden om ooit te stoppen dus.

Plaats reactie