Problemen bij inloggen kunnen gemeld worden via het contact formulier.
Vermeld hierbij wel wat je forum gebruikersnaam is.
memberlist.php?mode=contactadmin

Overweeg je wel eens te stoppen met windsurfen?

In dit forum kun je al je vragen kwijt betreft algemene surfonderdelen, accessoires, algemene vaartechnieken en alle overige vragen die niet onder te verdelen zijn in de bovenstaande disciplines.

Moderators: christiaan1111, Jurjen

AL
Freeride pro
Freeride pro
Surf spul: Tabou Manta 71, 59, 3S96 ltd, Pocket wave 75, Vapor 7.9/7.1/6.4/5.4 , Cross 6.0,Manic 4.0/4,7/5.3

Re: Overweeg je wel eens te stoppen met windsurfen?

Bericht door AL » wo okt 26, 2016 7:22 pm

Is er ooit zo'n slecht jaar geweest qua wind?
Echt niet normaal meer.....

Laten we hopen op een zachte en windrijke winter!!

thaurbarion
Freeride pro
Freeride pro
Surf spul: Jazeker
Contacteer:

Bericht door thaurbarion » wo okt 26, 2016 7:46 pm

Ja, het is treurig. Ik ben begonnen met golfsurfen, nu toch al wat sessies met redelijke golven, ook leuk om mee bezig te zijn...
Er zit nog wel een voordeel aan de windstille periode, ik mocht 6 weken niet het water op, slechts 1 sessie gemist. :shifty:

Endewerf
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Surf spul: Fanatic Ray95, Speedster 69, Speedster 79, Ezzy 4,5&5,0, Gaastra 5.6&6,4&7,0 en 8,5
Contacteer:

Bericht door Endewerf » wo okt 26, 2016 7:50 pm

Voor het 2e jaar op rij een slechte september/oktober maand... Zal half november wel beginnen te waaien. Blij dat ik vorig jaar met mountainbiken ben begonnen. Morgen maar weer fietsen want 12/13 knopen met winterpeil ijsselmeer is geen doen...

Luxaflex
Funboarder in spe
Funboarder in spe

Bericht door Luxaflex » wo okt 26, 2016 9:12 pm

Ik golfsurf ook meer dan dat ik windsurf, want dat kun je in Nederland veel vaker doen dan windsurfen (afgelopen week 4 sessies :D ). Ik zie trouwens veel windsurfers op de wavesup staan tegenwoordig.
Onder de 20 knopen: kitesurfen. Als er geen wind of golven staan: Mountainbiken. Boven de 20 knopen: windsurfen.
Dus stoppen: Waarom zou ik? Maar ik focus me niet alleen op windsurfen.

Marc uit Boxtel
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe

Bericht door Marc uit Boxtel » do okt 27, 2016 11:14 am

Waarom zou iemand stoppen met windsurfen als het nieuwe voorjaar over een paar maanden al weer begint en er misschien nog wel een paar mooie en warme dagen langskomen in november of zelfs december. Op eerste en tweede kerstdag 2015 was het op veel plaatsen in Nederland tussen de 14 en de 16 graden.

Door het jaar heen wissel ik mijn 3 hobby's gewoon met elkaar af. Ik kan al jaren kiezen tussen het windsurfen en het mountainbiken. Daarnaast heb ik omdat ik toch graag bij mooi weer het water op wilde twee jaar geleden een grote zeekajak gekocht waar ik erg veel gebruik van heb gemaakt. Zo'n zeekajak doet zijn ding overal en heeft erg veel mogelijkheden:

1. Brandingsvaren surfen en soms zelfs surfen op golven van grote binnenvaartschepen op grote rivieren.
2. Toervaren in natuurgebieden zoals de Biesbosch en andere soortgelijk waterrijke natuurgebieden in ons land.
3. Spelevaren op een windloze mooie zomerdag met de kinderen of zelf eskimoteer of reddingsoefeningen doen.
4. De twee compartimenten voor en achter volstouwen met kampeerspullen, kleding, eten en drinken en er mee op vakantie gaan van camping naar camping in Friesland bijvoorbeeld waar erg veel campings direct aan het water liggen.

Ilja1974
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Surf spul: A relaible heap of shit
Contacteer:

Bericht door Ilja1974 » do okt 27, 2016 4:28 pm

Net als de bovenstaande heb ik naast het surfen ook gewoon andere dingen die ik leuk vind om te doen en kan doen als het niet waait.
Waait het een beetje, dan ben ik ook snel op het water te vinden.
Waait het niet dan kan ik ook op de mounrainbike terugvallen en heb ook nog een motor en diverse rc spullen en gooi hier ook nog wel eens een hengeltje uit in de haven.
Evengoed is het natuurlijk de laatste tijd wel waardeloos gesteld met de wind..

Job_uut_grunn
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door Job_uut_grunn » do okt 27, 2016 4:31 pm

https://esc.fnwi.uva.nl/thesis/centraal ... 713060.pdf

Onderzoek naar windkracht ontwikkeling in NL.

Jurjen
Meer een lezer
Meer een lezer
Surf spul: RRD xfire 90 112 135 Goya quad 118 simmer freewave 85 Loft sails Switchblade Simmer Apex & Icon

Bericht door Jurjen » do okt 27, 2016 4:39 pm

nope, nooit over getwijfeld.

Wel 2x een beduidend minder periode gesurft maar nooit gestopt.

RobC
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Surf spul: GA - Exocet / Sonntag

Bericht door RobC » do okt 27, 2016 10:04 pm

Dankzij mijn formula-materiaal, toch alweer aan een 60 tal sessies gekomen, dus geen reden om te stoppen :)

Marcel
Beheerder
Beheerder
Surf spul: Fanatic / North Sails
Contacteer:

Bericht door Marcel » do okt 27, 2016 10:22 pm

Worst 5 seconds of my life ; )

Guus
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Surf spul: Tabou Rocket 145LTD + 95, Starboard carve 111 en NP zeilen

Bericht door Guus » ma okt 31, 2016 10:21 pm

net de voorgaande pagina's gelezen.

Door dit forum ga ik alleen maar meer surfen :D

Teekidiezie
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door Teekidiezie » di nov 01, 2016 9:22 pm

Net toen ik de lichten van de auto s zag op de brouwersdam besefte ik dat het tijd werd om te stoppen . Het eten stond al klaar en morgen is er weer wind .

Jan Schockaert
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door Jan Schockaert » wo nov 02, 2016 8:48 pm

Hallo,

Zelf heb ik het windsurfen maar laat ontdekt. Ik was meteen gebeten door de ervaring van het windsurfen.
Zoals iemand eerder al mooi beschreef voelt het heerlijk om buiten te spelen met de wind en met de kracht ervan over het water te scheuren. Ondertussen surf ik zo'n zeven jaar. In mei 2009 stond ik voor het eerst op een windsurfplank. Ik was toen 30.

Ik heb het geluk een echte 'surfpal' te hebben die 99,99% van de sessies meegaat.
Daardoor ben ik bijna nooit alleen, zelfs niet in de winter als er maar weinig mensen zich op het water wagen.
Wij varen het hele jaar door omdat we er maar niet genoeg van kunnen krijgen.
Het is ook daarom dat we steeds meer materiaal hebben bijeengezocht.
Ondertussen varen we met slalomspul en formulaspul als er te weinig wind is voor het slalomspul.

Ik lees dat er sommigen stoppen met windsurfen vanwege de tegenvallende windcondities de laatste jaren.
Ik moet zeggen dat wij hier echt geen enkel nadeel van ondervinden vanwege onze uitgebreide arsenaal aan materiaal.
Wij varen heel regelmatig in condities waarin velen het niet de moeite vinden om het water op te gaan.
Als ik in die rustige condities met formulaboard en 11,6m² zeil over het rustige water scheer kan ik wel jubelen van plezier.

Door de minder extreme windcondities de laatste jaren, en dan ook nog een drukke agenda die het niet altijd toelaat om op de dagen met echt veel wind te gaan varen zijn wij ook niet heel ervaren in die condities. Daardoor zijn de dagen dat we met een slalomboard van zo'n 120l en 7,8m² zeiltje kunnen varen voor ons eigenlijk de mooiste. De dagen dat er 30 knopen wind staat en je met een 90l board met 5m² zeiltje het water op gaat zijn voor ons een uitdaging. We zien elke keer dat we weer iets beter worden waardoor we weer iets minder in het water terecht komen.

Genoeg materiaal zorgt ervoor dat je bijna nooit vergeefs tot aan het water bent gekomen.
Wij nemen ook steeds alles mee. Zelfs als er veel wind wordt voorspeld heb ik formulaspul mee, als er weinig wind voorspeld wordt heb ik ook steeds mijn klein slalomspul mee. Je weet maar nooit...

Een tweede reden voor stoppen die ik hier terugvind is net het feit dat je nogal veel materiaal nodig hebt en dat dit de hobby duur maakt. Daar is zeker iets van. Voor mij persoonlijk is dit echter een tweede deel van mijn surfhobby geworden. Ik ben steeds op verschillende sites op zoek naar allerhande surfspullen ter uitbreiding of ter vervanging van mijn arsenaal. Ik vind het geweldig om af en toe een fantastisch koopje te kunnen doen en er nog jaren plezier van te hebben. Ik koop ook regelmatig spullen die ik niet nodig heb maar die gewoon heel goed geprijsd zijn. Daar vaar ik dan eens mee en dan verkoop ik die weer met wat winst als dat lukt. Op die manier hou ik mijn surfbudget wat op peil. Ik schat dat ik per jaar zo'n 1000€ uitgeef aan surfspullen. Als je ziet dat een nieuw slalomboard makkelijk 2000€ kost begrijp je dat ik niet met het laatste nieuwe model vaar. Dat vind ik ook niet nodig aangezien het net fijn is om met een beperkt budget relatief mooi spul te kopen op de tweedehandsmarkt. Daar heb ik nog eens extra voldoening van als ik over het water scheur.

Door dit tweede luik van mijn surfhobby heb ik ondertussen relatief mooi en veel materiaal.
We varen ondertussen met carbon gieken, slalomzeilen met bijhorende carbon masten en carbon boards van een jaartje of 4 à 6 oud.
Ook voor mijn maatje zoek ik materiaal. Af en toe knutsel ik ook wat in elkaar als dat nodig is.
Zo heb ik al twee gieken van een andere kop voorzien zodat die beter op zijn plaats blijft zitten.
Voor mij stopt het windsurfen dus niet als ik van het water afkom.

Mijn maatje en ik zeggen regelmatig tegen mekaar dat we niet kunnen geloven dat we ooit zouden stoppen met windsurfen.
We kijken er al naar uit om over dertig jaar in pensioen te gaan en veel meer tijd te hebben om te gaan varen.
Hopelijk hebben we tegen dan kleinkinderen die graag mee gaan surfen met opa. :D
Ik vind het ook altijd leuk om de 'locals' van onze surfspot (Schotsman, Veerse Meer) bezig te zien.
Dat is een groep van gepensioneerde windsurfers die echt heel veel ervaring hebben en dus ook veel techniek waardoor ze veel van de jongere surfers achter zich laten.

Als het aan mij ligt stop ik pas met windsurfen als ik het fysiek niet meer aankan.

Ik vind het heel leuk om in de posts in dit topic de passie terug te vinden die wij zelf ook vinden in deze fantastische hobby!

agr64
Freeride pro
Freeride pro
Surf spul: SB IS107, IS124 & P299 / GA Vapor 5.6-11.0 / KA Race 10.8

Bericht door agr64 » wo nov 02, 2016 10:51 pm

@Jan,

Mooi verhaal!

En het grote spul en/of raceboard voor weinig wind doe ik al heel erg lang en is voor mij ook de reden voorlopig (zelfs na 35 jaar) niet te stoppen .....

JP-T1surfer
Freeride pro
Freeride pro

Bericht door JP-T1surfer » do nov 03, 2016 11:48 am

+1

Ik heb bvb ook niet de centen én de tijd om de meer 'windrijke en/of windzekere' spots te gaan opzoeken zoals bvb La Fr, Leucatte edm.

En één jaarlijkse surfvakantie (met daar dan DE ideale omstandigheden) lijkt me wel leuk maar...is zo snel voorbij hé

Goldvis
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door Goldvis » vr nov 04, 2016 7:13 pm

probeer vaak nieuwe spots te zoeken. Maken er gelijk ook een dagje van, surfspot opzoeken, daarna nog even de stad in.

JP-T1surfer
Freeride pro
Freeride pro

Bericht door JP-T1surfer » vr nov 04, 2016 8:38 pm

leuk..ALS je NIET met een aanhanger rondtoert waar...bovenop ook nog eens een board ligt (weliswaar 'vastgeketend' met een sterke en dikke kabel doorheen minimum 3 voetbanden) en de auto vol surfmateriaal steekt.

en...naar nieuwe spots ben ik eigenlijk niet (meer) op zoek want mijn huidige homespots bevallen mij nog steeds enorm: Ik ben bovendien geen speedsurfer dus...de combi van plat water+veel wind, hoeft niet wat mij betreft en...golven van 3 meter is ook niet echt mijn ding

WsurfMarc
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe

Bericht door WsurfMarc » vr nov 04, 2016 9:41 pm

Ik ken er wel een paar die willen stoppen als hun geliefde Kabbelaarsbank ooit wegvalt. :sick:

Wisecoonie
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Surf spul: JP SLW90 | Exocet WarpSL + RSS 10, H2R 8.7 | Manta/Cross + Loft 7.3, Naish 6.4, North 5.3, 4.7, 4.2

Bericht door Wisecoonie » za nov 12, 2016 2:12 pm

WsurfMarc schreef:Ik ken er wel een paar die willen stoppen als hun geliefde Kabbelaarsbank ooit wegvalt. :sick:
Het verlies van Kabbelaarsbank als windsurfstek komt ook bij mij hard aan. Het is een plek waar je haast bij elke windrichting prima kan windsurfen, maar zuidwest en west (uitgerekend de richtingen die volledig afgedekt gaan worden door dat vreselijke Brouwerseiland) zijn er ongetwijfeld de beste windrichtingen. De andere spots in Zeeland (Veerse Meer, Grevelingendam, Herkingen) krijgen of minder wind, zijn vlagerig of om een of andere reden minder goed qua voorzieningen, diepte... Kabbelaarsbank is een unieke stek en wordt uitgerekend door zijn eigen gemeente de vernieling in gereden, ondanks alle dure beloften uit een recent verleden.

Nu zijn er ook al plannen om de Veerse Dam met luxelofts en een megahotel te bebouwen. De aannemers hebben duidelijk geld geroken en zijn er als de kippen bij om de randmeren in Zeeland te verknoeien, lekker mee geholpen door de Zeeuwse gemeenteraden die profijt boven leefbaarheid en natuurpracht stellen.

Ik denk nog niet aan stoppen, maar als we binnenkort in Zeeland allemaal gaan moeten vechten om op die enkele plek onze auto kwijt te geraken, gaat de fun er ook voor mij steeds meer af. Ik moet minimum twee uur enkel rijden om aan mijn surfstek te geraken, gekker dan dat hoeft het niet te worden. Geen zin om telkens om 5u s ochtends m'n wekker te plaatsen, omdat ik anders te laat ben om nog parkeergelegenheid voor een auto met aanhanger te vinden. Dàt en een wind die steeds meer afwezig lijkt te zijn de laatste twee, drie jaar. Een herfst zonder herfststormen, het is wennen aan die gedachte. En nu, begin november, al negatieve temperaturen. Hopelijk is het geen trend, maar ergens lijkt het windklimaat minder gunstig dan pakweg zes, zeven jaar geleden. Ik heb het afgelopen seizoen mijn JP SLW het meest van mijn 4 planken gebruikt, met een vlieggewicht als het mijne, amper 70 kg, wil dat wel iets zeggen vind ik.

Voorlopig geniet ik nog te veel om aan stoppen te denken en ben ik te zeer verslaafd aan het planeergevoel, iets wat ik in geen enkele sport terugvind - en ik heb intussen al een aantal sporten achter de rug. Maar zeker met die Zeeuwse bouwwoede in het achterhoofd, zie ik de toekomst van de Zeelandsurfer somber in. Alternatieven zie ik niet meteen en bij de Zeeuwse gemeentebesturen is er, op z'n zachtst gezegd, weinig animo om ons te compenseren voor het verlies van de Kabbelaarsbank of van andere stekken. Windsurfers zijn steeds meer ongewenste gasten in Zeeland, dat is een droevige vaststelling. Voor Belgen zoals ik rest er dan nog onze kust, waar de condities veel moeilijker zijn (enkel goed te bevaren van ZW tot NO), de Noordzee met z'n onderstromen gevaarlijker is en de parkeerproblemen legio. Kan gewoon niet tippen aan Zeeland.

agr64
Freeride pro
Freeride pro
Surf spul: SB IS107, IS124 & P299 / GA Vapor 5.6-11.0 / KA Race 10.8

Bericht door agr64 » zo nov 13, 2016 9:11 am

De laatste reactie lezende realiseer ik me hoe luxe ik het eigenlijk heb! Met voor mij 3 goed bruikbare meren op zo'n dik 20 minuten rijden, één wat mindere op 10 minuten (wel top raceboard tourspot) en als uitwijk spot Lauwersoog op nog geen uur rijden.

... in de 4 uur autorijden heb ik al 2 uur op het water gestaan inclusief in en uitpakken en een spontane zomeravond of namiddag sessie is er dan ook niet bij! En dan heb ik het nog niet eens over de transport kosten als het je eigen auto is.

Plaats reactie