Overweeg je wel eens te stoppen met windsurfen?

In dit forum kun je al je vragen kwijt betreft algemene surfonderdelen, accessoires, algemene vaartechnieken en alle overige vragen die niet onder te verdelen zijn in de bovenstaande disciplines.

Moderators: christiaan1111, Jurjen

jacco1
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer

Re: Overweeg je wel eens te stoppen met windsurfen?

Bericht door jacco1 » ma jun 13, 2016 7:40 am

Proberen geen overgewicht te krijgen helpt volgens mij ook heel veel om lekker te blijven surfen. Ik heb zelf nooit overwogen om te stoppen, soms is het saai om te surfen met weinig wind maar van de meeste surfdagen geniet ik volop.

Marc uit Boxtel
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe

Bericht door Marc uit Boxtel » ma jun 13, 2016 8:11 am

Wat mij opvalt is dat er best veel zwaardere mannen met te klein materiaal varen en daardoor wat ronddobberen en slechts enkel in de harde vlagen kunnen planeren terwijl ik als een speer tussen ze doorvaar. Als ik met mijn 80 kilo mijn formulaboard neem en mijn 11 meter, 9.5 of 8.5 meter er op zet. Waarom gaan er op zo'n dag dan zoveel mensen het water op die bijna 100 kg. wegen met een 120 liter lichtweer freeracer en een 7.5 meter of 8.0 meter? Met andere woorden: Veel mensen varen gewoon veel klein of nemen niet genoeg spullen mee. Want hoe vaak hoor ik niet dat iemand bij aankomst zegt. "Als ik had geweten dat het niet zo hard zou waaien, had ik wat grotere zeilen meegenomen die nu thuis liggen."

Teekidiezie
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door Teekidiezie » ma jun 13, 2016 8:21 am

Soms zijn er periodes met veel wind en soms niet . We zijn nu eenmaal afhankelijk van de natuur voor onze sport .
Iedereen zal al wel eens aan de kant hebben staan sakkeren dat er te weinig wind is .
Zelf surf ik ongeveer 70 keer per jaar , heb een leuk gezin en een voltijdse job .
Ik werk in shiften en heb mijn surfspullen altijd bij op werk zodat ik voor of na telkens een paar uurtjes kan varen .
Grotendeels vaar ik op de oosterschelde , leuke spot als je weet hoe die werkt (hw lw thermiek), voor de rest zeetje .
Mijn set bestaat uit 2wave boards 3wave zeilen en een groot slalom board met 2 zeilen .
Een sup heb ik ook maar gebruik ik eigenlijk zeer weinig .

De periodes met weinig wind zijn ideaal om de klusjes in huis te fixen en goede punten te scoren bij t vrouwke.
En ja ook ik overweeg elke zomer om te gaan kiten maar net op tijd steekt er dan een fixe windvlaag op ...

JP-T1surfer
Freeride pro
Freeride pro

Bericht door JP-T1surfer » ma jun 13, 2016 8:38 am

RobC schreef:Elke hobby kost geld, want als het geld zou opbrengen , zou het je beroep zijn, en geen hobby meer :crazy:
erg mooie quote makker, moet ik onthouden.

Natuurlijk...als je van uw hobby uw beroep kunt maken...dan heb je pas 'de lotto gewonnen' denk ik zo! op proffecioneel vlak uiteraard!

Opperhoofd
Forum Opperhoofd
Forum Opperhoofd
Surf spul: 99NoveNove Slalom, MauiSails TR-X

Bericht door Opperhoofd » ma jun 13, 2016 9:19 am

Geinig topic, ik zit in dezelfde situatie.

Ik heb weleens gebaald dat de wind minder was en het zonde van de tijd is. Daarentegen geniet ik nu veel meer van de sessies die ik kan maken, ook al zijn het er niet veel. De gps heb ik mee voor de fun. Af en toe een poging wat sneller te varen en te kijken waar je staat in de dagranking. Maar weinig waarde, als ik maar lekker heb gevaren.

Fietsen is prima te combineren met windsurfen. Soms mis ik een mooie winddag door de prive situatie. Als er dan nog wel even tijd is om er lekker op uit te gaan met de MTB is dat ook heel lekker. Het helpt als je in een gebied woont waar je mooi kan MTB-en, en dat woon ik :)

De tijd verandert de situatie. Ik denk nog weleens aan de beginperiode van dit forum. En de eerste Leucate trip met allemaal gasten op dit forum die je tot die trip alleen digitaal kent. Interessant om te zien waar iedereen nu staat.

watermonster
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Surf spul: Slalom 49, 59, 69 (85cm is nu in de maak :-)..) - Gun GS-R 5,6 tot 8,7
Contacteer:

Bericht door watermonster » ma jun 13, 2016 9:26 am

Inmiddels 41 en alweer 29 jaar surfend heb ik 2x gedacht (tijdens studie en geboorte van onze tweeling) om in ieder geval tijdelijk te stoppen. Toch nooit gedaan en heb inmiddels geen 'onrust' meer als het lijkt te waaien. Vanaf het besluit om te gaan surfen tot aan de waterkant is voor mij nog geen 15 minuten en heb inmiddels vaak genoeg aan de kant gestaan met mijn spullen in de auto om dan toch maar te besluiten weer rechtsomkeert te gaan omdat het het dan toch net niet was. Ik ga inmiddels gewoon voor de kwalitatieve sessie en niet voor net aan of....dan ga ik gewoon lekker wat anders doen (hobby's genoeg).

FreeDiamond87
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Surf spul: F2 SX xs, JP Slalom 59, isonic 117, Ka Sails, MUF

Bericht door FreeDiamond87 » ma jun 13, 2016 10:51 am

Stoppen is wel heel rigoureus, maar de laatste jaren surf ik wel veel minder dan vroeger. De reden daarvan is inderdaad het gedoe er omheen en de stress van: zal het gaan waaien, waait het wel genoeg, momt de wind uit de goede hoek, welk board zal ik nemen, welk zeil, nee toch maar een ander zeil, welke vin etc. Het surfen zelf verveelt nooit en geeft altijd weer een kick als je planeert of een snelle gijp doorplaneert. Ik ben ook een aantal jaren geleden gaan mtb' en en ik kan daar ook een enorme kick van krijgen. Mooie van fietsen is dat je minder afhankelijk bent van dd omstandigheden. De combi fietsen en surfen is voor mij perfect. Juist nu ik minder surf en het dwangmatige er een beetje af is, kan ik er extra van genieten. Heb daarom zowel mijn fiets als surf quiver ook net weer up to date gebracht.

Kapitein Rob
Windsurf guru
Windsurf guru
Surf spul: Angulo board's powered met P7 ACX en Simmer Icon 2016 zeilen

Bericht door Kapitein Rob » ma jun 13, 2016 11:10 am

Nee, niet echt stoppen. (Vind het nog steeds veel te leuk), maar wel een paar keer mijn "lichtweer" (Slalomspul) weg gedaan en alleen gefocust op meer wind (20knp). Echter nu ik weer meer tijd heb, toch weer een freerace set aangeschaft.
Ik denk dat mijn kick bij het windsurfen is, dat je het gewoon alleen bij voldoende wind kan uitoefenen.

twalis
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Surf spul: ouwe zooi, gestopt met windsurfen in Nl

Bericht door twalis » ma jun 13, 2016 12:06 pm

Voor Marc uit Boxtel die in de winter wel eens op Nulde surft: die dikke pens van mij en 110kg spiermassa is door het mtben teruggebracht naar onder de 90 :lol:

Dat was mij met windsurfen nooit gelukt. 8)

Marc uit Boxtel
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe

Bericht door Marc uit Boxtel » ma jun 13, 2016 1:38 pm

Dan weeg jij met je 90 kg. maar 10 kg. meer dan ik met mijn 80 kg. Gisteren had je in Zeeland prima kunnen varen op een formulaboard en had je net als ik mooie rakken van het surfcenter naar Scharendijke kunnen maken en had je net als ik gisteren een keer een gijp om een zeehond kunnen maken. Hoe vaak maak jij dat op Strand Nulde mee?

theArthurrrr
Funboarder in spe
Funboarder in spe
Surf spul: Witchcraft Ouija 94/102, Wave V3 95; Severne Freeks 3.6, 4.0, 4.4, 4.8 & 5.2 S1 5.2 4.8

Bericht door theArthurrrr » ma jun 13, 2016 1:44 pm

Ik ben begin jaren 80 begonnen met windsurfen en ben er begin 90-er jaren mee gestopt. Ben toen een dikke 20 jaar volle bak gaan golfsurfen, maar ben sinds zomer 2013 weer totally hooked on windsurfing.
Golfsurfen is leuk, maar haalt het in Nederland niet met windsurfen voor mij. Mijn leercurve bij golfsurfen is er niet meer, ben zo'n beetje op de top van wat ik kan en vind de omstandigheden ook vaak niet goed genoeg meer.
Windsurfen geeft me weer de uitdaging die ik nodig heb.

Huug
Elite windsurfer
Elite windsurfer
Zeilnummer: NED-193
Teamrider: kasailwindsurfing.com
Surf spul: KA Sails Koncept, Kult, Killer & Kaos en allerlei boards
Contacteer:

Bericht door Huug » ma jun 13, 2016 2:45 pm

Ik stop met surfen als ik ook met ademhalen stop, of ergens dicht rondom dat moment.
Bij mij is er 8 jaar een dipje geweest, als in 'veel minder' surfen wegens kindervreugd. De mensen die alleen nog met 20+ knopen varen, vzv. ze niet de zee op gaan, wens ik veel geduld en kracht. In mijn beleving zijn zulke windlimieten dodelijk om je sport in te passen in een drukke agenda. Tenzij je de andere verplichtingen kan laten vallen als die 20+ knopen voorbij komen.
Zelf surf ik bij mijn surfclub, als mijn plichten daar het toelaten en de wind meewerkt, bij mijn vakantiestekje als het meisje meegaat en en bij Katwijk als de omstandigheden leuk zijn, dwz tussen 0 (Sup) en 30 (Wave met 4.2 m2) knopen.
D'r gaat best wat tijd inzitten voor een Katwijk-sessie van een uur ben ik 3 uur onder de pannen, zonder sociale zaken als opscheppen aan de waterkant.

lemi
Freeride pro
Freeride pro
Surf spul: Fanatic, Starboard isonic, Loft racing blades, North warp

Bericht door lemi » ma jun 13, 2016 6:40 pm

Er is geen vezel in mijn lijf die er aan denkt te stoppen. ik vaar al vanaf 1979 en nog geen seizoen overgeslagen. Wel een periode geweest waarbij andere sporten (triathlon en tennissen) ook mijn interesse hadden en daardoor minder op het water was te vinden. Echter tot de conclusie gekomen dat windsurfen mij nooit zal vervelen en telkens weer met veel enthousiasme deze prachtige sport beoefen.

agr64
Freeride pro
Freeride pro
Surf spul: SB IS107, IS124 & P299 / GA Vapor 5.6-10.0 / KA Race 10.8

Bericht door agr64 » ma jun 13, 2016 7:32 pm

Bozzywave schreef:Ik ben ooit een jaar of 10 gestopt wegens buitenland, geen geld, babies etc. Toen ik het weer oppakte wist ik wat ik gemist had. Sinds ik op m'n twaalfde voor het eerst leerde surfen en later zelf een Mistral Competition kreeg en spijbelde van school om Robby Naish en Pete Cabrinha te zien bij Windsurfing Paterswolde ben ik een surfer. ....
...we worden oud daar ben ik ook bij geweest en vaar overigens elk jaar nog een paar mooiweer/lichtweer sessie's op het Paterswoldse meer puur uit nostalgische reden en je er zo lekker op een raceboard een tour rondje kunt varen.

Overigens blijft dit een geweldig topic en zie ik dat er meer zijn die net als ik houden van grote surfspullen, alleen al kunnen genieten van het buiten zijn, de "levensbalans" mede door het surfen in balans is, de meeste sessie's tussen de 8 en 16 knt varen,.....

Grooveaap
Deur-surfer
Deur-surfer
Surf spul: Rocket 145, Speedster 118, Speedster 100, Barracuda 84 ltr. North Sails, Ezzy Sails
Contacteer:

Bericht door Grooveaap » ma jun 13, 2016 9:34 pm

In 1978 begonnen en in '88 gestopt terwijl ik me eigenlijk had voorgenomen om nooit te stoppen...Maarja, studie, werk, relaties, etc...Het kwam er gewoon niet meer van. 3 Jaar geleden de draad toch weer opgepakt en sla mezelf nu voor m'n kop dat ik dus 25 jaar niet meer had gevaren. En ik was me een partij fanatiek vroeger.. Gelukkig is dat weer helemaal terug.
Elk rakje is nu feest en de gear van nu is toch wel even een verschil met waar ik in het verleden mee voer. Geniaal toch, hoe snel je nu planeert vergeleken met the early days...Lekker racen op vlak water en af en toe zelfs weer naar zee waar ik 'vroegah' altijd te vinden was. Ik geniet voor 10! Het contrast ook met de ellende die een mens mee kan maken in z'm leventje... Vrijheid, wind om je oren en lekker over het water speren... Moet toch heel wat gebeuren wil ik nog gaan stoppen. Ik zou wel gek zijn :)

EdwinR
Windsurf guru
Windsurf guru
Surf spul: Freestyle/wave en superfreaks

Bericht door EdwinR » ma jun 13, 2016 9:36 pm

Ik denk er wel eens over om te stoppen met dit forum maar stoppen met windsurfen... nee.

jacco1
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer

Bericht door jacco1 » di jun 14, 2016 4:49 pm

Haha waarom dat ?

edwingr
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Surf spul: Fanatic Freewave / Witchcraft Wave / Starboard Futura / Ezzy Elite & Lion

Bericht door edwingr » wo jun 15, 2016 5:50 am

Net weer twee erg fijne middagen op het 'ruime sop' beleefd, met een goed gevulde 6.0. Dus hoezo stoppen ?

robert67
Freeride pro
Freeride pro
Surf spul: 3 slalom/speed boards 58-68-85-cm en 4 slalom/race zeilen van 6.0-9.3

Bericht door robert67 » wo jun 15, 2016 11:33 am

image.png
In mijn windsurfonderzoek erg weinig intentionele stoppers en veel mensen die er erg veel plezier in hebben

jadveder
Hardcore windsurfer
Hardcore windsurfer
Surf spul: mXr Monster 66, mXr Lovemachine 54, FF 132 met Avanti, Loft, mXr vinnen

Bericht door jadveder » do jun 16, 2016 9:21 pm

Ik ben min of meer gestopt omdat ik het gezeik zat ben.

Plaats reactie