Problemen bij inloggen kunnen gemeld worden via het contact formulier.
Vermeld hierbij wel wat je forum gebruikersnaam is.
memberlist.php?mode=contactadmin

Gijp vraag

In dit forum kun je al je vragen kwijt betreft algemene surfonderdelen, accessoires, algemene vaartechnieken en alle overige vragen die niet onder te verdelen zijn in de bovenstaande disciplines.

Moderators: christiaan1111, Jurjen

Robbie-79
Freeride pro
Freeride pro
Surf spul: Tabou rocket 125 ltd, Gunsails future 7.5, KA koyote 6.6, Ezzy wave panther 5.8

Gijp vraag

Bericht door Robbie-79 » ma okt 16, 2017 8:37 am

Ik ben druk bezig om het gijpen onder de knie te krijgen, maar het is me helaas nog maar 3x gelukt. Wat ik die drie keer wel goed deed weet ik niet. Het gaat elke keer op hetzelfde punt mis. Wanneer ik in plane aan kom varen schuif ik mijn zeilhand verder naar achteren en pak de giek met masthand bovenlangs vast. Dan haak ik uit en haal mijn achterste voet uit de voetband en draai mijn zeil een beetje. Mijn achterste voet zet ik op de lijzijde en dan ga ik wat door de knieen om mijn gewicht te verplaatsen. Nu begint de bocht. Tot nu toe gaat alles volgens mij ok. Het probleem is alleen dat ik de bocht niet af krijg. Het begin gaat goed, mooie ruime bocht op snelheid, alleen draait ik niet door tot het punt dat de voeten moet wisselen het zeil om wil klappen. Op een halve bocht gaat hij rechtdoor varen wordt het instabiel en val ik van mijn plank. Hoop dat ik het probleem beetje duidelijk heb uitgelegd.

icecold
Deur-surfer
Deur-surfer
Surf spul: Fanatic shark 129l, S2Maui Banshee 7.0, Gaastra pilot 6.0, 5.5

Re: Gijp vraag

Bericht door icecold » ma okt 16, 2017 9:23 am

Ik ken dat probleem dus ik hou dit draadje ook even in de gaten. Op een groter board gaat t prima, maar op een wat kleiner board gaat de snelheid er uit en kom ik niet door de bocht. Ben benieuwd of er nog gouden tips komen.

JanvD
Freeride pro
Freeride pro
Surf spul: Flikka, Tabou Manta, RRD FSW, Severne Blades, KA Kult, Naish Redline en Gaastra Cosmic

Bericht door JanvD » ma okt 16, 2017 9:34 am

De toptip die volgens mij het meeste impact heeft; blijf klijken in de richting waar je heen wilt. In dit geval, blijf bewust door je zeil kijken; hierdoor zul je veel meer vaart houden in de bocht en de bocht blijven doormaken i.p.v. halverwege stoppen.

Daarnaast merk ik dat veel mensen het moeilijk vinden te bedenken wanneer je het zeil moet omklappen. Dit is ook lastig, aangezien je op ongeveer hetzelfde moment ook anders wilt gaan staan. My two cents: je kunt wel te vroeg maar nooit te laat omklappen. Totdat je de vloeiende beweging te pakken hebt, gewoon op "safe" spelen en desnoods een stukje clew-first doorvaren voordat je met omklappen begint. Dit maakt dat je zeildruk houd, terwijl je andere dingen aan het doen bent, wat helpt om te blijven staan. Als dat goed gaat, kun je vanzelf op zoek gaan naar deze timing verbeteren.

rvdhorst
Freeride pro
Freeride pro

Bericht door rvdhorst » ma okt 16, 2017 9:37 am

Robbie, een gijp is 1 van de meest uitdagende manoeuvres om onder de knie te krijgen. en er zitten veel facetten aan.

Als ik jouw verhaal lees heb je de meeste dingen al door (zeilhand naar achter, door de knieen buigen). Wat voor jou zou helpen om je bochten door te zetten, is te kijken waar je naartoe wilt gaan. Voor elke manoeuvre geldt: waar je naartoe kijkt, is waar je naartoe gaat.

Robbie-79
Freeride pro
Freeride pro
Surf spul: Tabou rocket 125 ltd, Gunsails future 7.5, KA koyote 6.6, Ezzy wave panther 5.8

Bericht door Robbie-79 » ma okt 16, 2017 9:55 am

Dank zal op het kijken waar ik heen wil gaan letten. Dit doe ik waarschijnlijk nog niet genoeg, omdat het op het einde nogal druk wordt met handelingen.

rvdhorst
Freeride pro
Freeride pro

Bericht door rvdhorst » ma okt 16, 2017 10:53 am

Robbie-79 schreef:
ma okt 16, 2017 9:55 am
op het einde nogal druk wordt met handelingen.
inderdaad. je kunt dit verminderen door je voeten pas om te zetten nadat je je zeil hebt omgeslagen. daardoor blijft het board ook een stuk rustiger in het water liggen (omdat je niet halverwege moet omstappen). jekomt dan dus switch stance uit je gijp.

Huug
Elite windsurfer
Elite windsurfer
Zeilnummer: NED-193
Teamrider: kasailwindsurfing.com
Surf spul: KA Sails Koncept, Kult, Killer & Kaos en allerlei boards
Contacteer:

Bericht door Huug » ma okt 16, 2017 11:16 am

Waar ik mezelf op betrap als het misgaat: ophouden met voetsturen of zelfs tegensturen.
* Jij en je zeil blijven loodrecht op je board staan en hangen dus in de bocht
* Houd voldoende druk op je mastvoet zodat je board niet op de rem springt
Uitleggen gaat me beter af dan voordoen :lol:

JanvD
Freeride pro
Freeride pro
Surf spul: Flikka, Tabou Manta, RRD FSW, Severne Blades, KA Kult, Naish Redline en Gaastra Cosmic

Bericht door JanvD » ma okt 16, 2017 11:29 am

inderdaad. je kunt dit verminderen door je voeten pas om te zetten nadat je je zeil hebt omgeslagen. daardoor blijft het board ook een stuk rustiger in het water liggen (omdat je niet halverwege moet omstappen). jekomt dan dus switch stance uit je gijp.
Dat is precies andersom dan hoe ik het zou beredeneren (zie boven), ik zal eens testen of ik dat logisch vind, maar gevoelsmatig wil je je voetenwerk vooral op het juiste moment doen, en kan je het zeil omklappen redelijk makkelijk en veilig uitstellen. Te vroeg omklappen wil je volgens mij niet...?

Ruben
Deur-surfer
Deur-surfer
Surf spul: Gaastra Remedy 5.2/6.0 Ka Koyote 7.4, Starboard Carve 122 en diverse vinnen

Bericht door Ruben » ma okt 16, 2017 1:42 pm

Wanneer het bij mij altijd lukt is inderdaad blijven leunen en kijken en gewoon wachten tot je zeil vanzelf omklapt. Als dat gebeurt pak je heel snel even je mast vast tijdens het omslaan en daarna direct weer terug naar de giek, zeil naar voren aantrekken en varen. Als ik te snel het zeil omgooi val ik en als ik stop met leunen ook. Probeer je voeten te verplaatsen terwijl het zeil omdraait. Eerst zul je nog wat meer stappen maken, maar na verloop van tijd zet je 1 voet al op de goede plek voor voetsturing en verplaats je alleen je toekomstige achterste voet nog tijdens de gijp.
Als ik 1 van deze dingen vergeet/ te snel doe lig ik (en dat gebeurt vaak genoeg :lol: ), maar dit recept werkt best goed. Wat helpt is wat filmpjes kijken hoe de pro's het doen en vooral heel veel oefenen.

Goya
Funboarder in spe
Funboarder in spe
Surf spul: GA Cosmix/Matrix & Tabou Rocket

Bericht door Goya » ma okt 16, 2017 4:53 pm

Zoals eerder benoemt: klinkt alsof je je heupen niet voldoende in de bocht draait. Zijn wel wat YouTube filmpjes over te vinden. Het verschil is goed te voelen als je in underpowered condities de gijp gebruikt om te draaien. Door je heupen sterk de bocht in te draaien gaat de plank als vanzelf de bocht door. Het is makkelijk dit weer te vergeten als je overstapt maar ook daar moet je scherp ingedraaid blijven.

Zeker voor jou robert aangezien onze leercurve laatste tijd gelijk opging. Ik heb 2 weken geleden redelijk consequent kunnen gijpen in vrij rustige planeer condities. Voor mij zat het nadrukkelijk in de heupen en dat heb ik verbeterd door een uur lang alleen maar power gijpjes te doen in subplaning condities.

En een linkje

Kanarie
Freeride pro
Freeride pro
Surf spul: Falcon 140, Magnum135, Ray111, Rocket125, Vector9.2, Sunray8.6, Hornet 7.2, Helcat6.2.

Bericht door Kanarie » ma okt 16, 2017 7:14 pm

Als je in planee aan komt varen, zorg dan dat je een ruime bocht inzet.
Hij planeert dan beter door. Zelf maak ik ook veelal een te krappe bocht, waardoor hij niet doorplaneert en dood valt.
Op zich niet heel erg, maar met een beetje vaart blijf je ook makkelijker staan en voel je het omklapmoment beter aan.

Mede omdat de bocht te krap is, verminder je ook extra in vaart waardoor de bocht nóg krapper wordt genomen.
Dit viel mij pas echt op, toen ik mijn GPS uitlas.

surfingshrink
Freeride pro
Freeride pro
Surf spul: ja

Bericht door surfingshrink » ma okt 16, 2017 9:29 pm

zoals gezegd, veel filmpjes op Youtube. Ëén van mijn favorieten is deze:
https://www.youtube.com/watch?v=QlgogHJpAug
omdat deze goed in kleine stapjes aangeeft wat je het beste doet, en de meest voorkomende fouten erbij toont. Dan kan je heel gericht letten op de dingen die je moet doen of laten.

icecold
Deur-surfer
Deur-surfer
Surf spul: Fanatic shark 129l, S2Maui Banshee 7.0, Gaastra pilot 6.0, 5.5

Bericht door icecold » di okt 17, 2017 8:53 am

surfingshrink schreef:
ma okt 16, 2017 9:29 pm
zoals gezegd, veel filmpjes op Youtube. Ëén van mijn favorieten is deze:
https://www.youtube.com/watch?v=QlgogHJpAug
omdat deze goed in kleine stapjes aangeeft wat je het beste doet, en de meest voorkomende fouten erbij toont. Dan kan je heel gericht letten op de dingen die je moet doen of laten.
Dat filmpje is toch vooral promotie maateriaal om de dvd te kopen. De DVD heeft vast goede tips, maar hier wordt nog niet veel prijsgegeven :(

Herman05
Deur-surfer
Deur-surfer
Surf spul: Tabou Rocket 145 & JP Xcite-ride 120 i.c.m. Gun Sails Vector 6.5/7.5/8.6.

Bericht door Herman05 » di okt 17, 2017 9:04 am

Ik herken het probleem van de topicstarter helemaal. Ik stoei met hetzelfde en als ik mijn zeil om wil gooien gaat het nogal eens fout (laat staan doorplaneren). Ik denk dat ik nog heel veel kan halen in mijn balans door o.a. in de goede richting kijken.
Persoonlijk kijk ik graag op het youtube kanaal 'get windsurfing':
https://www.youtube.com/user/GetWindsurfing

Soms knoop ik mijn gopro bovenin mijn mast om thuis nog eens te kijken wat ik moet verbeteren. Als ik bezig ben met de gijp heb ik het zo druk dat ik niet evengoed op alle aspecten kan letten dus dan is het lekker om nog eens terug te kunnen kijken.

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

STORM!
Freeride pro
Freeride pro
Surf spul: Bijna compleet

Bericht door STORM! » di okt 17, 2017 10:17 am

Jem Hall heeft ook goede instructie video's:

Wat bij mij helpt is een cameraatje boven in de mast monteren, je eigen beelden naast die van de pro's opyoutube leggen en je ziet meteen waar je aan kan werken.

oossie71
Freeride pro
Freeride pro
Surf spul: Flikka SL88, Thruster83 Starboard Isonic 97/117 Gaastra Vapor Avanti Echo MauiUltraFins Chinook
Contacteer:

Bericht door oossie71 » di okt 17, 2017 10:20 am

Gijpen lastig mwah.
Blijf rustig
Houd je benen gebogen
Planeer je dan op voetsturing, achterste voet uit je voetband en op de binnen kant zetten om druk op de rail te zetten. Moment van zeil omslaan zou bijna vanzelf moeten gaan. Kom je niet uit met al je handelingen dan is of je bocht te krap of je bent niet snel genoeg met je handelingen. Blijf kijken waar je naar toe wil gaan.
Planeer je niet dan voldoende lang de bocht blijven door sturen / vasthouden. en dan pas je zeil overpakken.
Principe is telkens hetzelfde en alles heeft met kant belasting te maken en je positie op het board.
Speel met het sturen als je gewoon normaal vaart, speel daarmee op snelheid en langzaam. Dit is ook handig als je een noodstop/snelwegdraaien moet maken.
Speel en voel, alle theorie van de wereld kun je lezen en analyseren, als je niet voelt wat er gebeurt dan heb je het wat langer nodig om te leren.
Als je al varend lekker wat kan carven (zoals bij het snowboarden/skiën ) dan kun je ook gijpen ;)

rvdhorst
Freeride pro
Freeride pro

Bericht door rvdhorst » di okt 17, 2017 10:52 am

JanvD schreef:
ma okt 16, 2017 11:29 am
Dat is precies andersom dan hoe ik het zou beredeneren (zie boven), ik zal eens testen of ik dat logisch vind, maar gevoelsmatig wil je je voetenwerk vooral op het juiste moment doen, en kan je het zeil omklappen redelijk makkelijk en veilig uitstellen. Te vroeg omklappen wil je volgens mij niet...?
er zijn vele soorten manieren van gijpen. persoonlijk is mijn ervaring dat door switch stance uit de gijp te komen, je veel vaker planerend uit de gijp komt, en deze even goed werkt met veel wind, weinig wind en ertussen in.
zie ook:

JanvD
Freeride pro
Freeride pro

Bericht door JanvD » di okt 17, 2017 1:26 pm

Thanks @rvdhorst deze variant had ik nog niet bewust als optie. Het klopt idd dat ik met duckgijp wel langer in de voorste voetband blijf staan op de oude positie, ik zal eens kijken of dit ook met normale gijpjes positief voelt.

Robbie-79
Freeride pro
Freeride pro

Bericht door Robbie-79 » di okt 17, 2017 5:43 pm

De meeste van die filmpjes heb ik al gezien, maar tussen zien en doen zit nog een behoorlijk gat. Flink blijven oefenen dan krijg ik het vanzelf onder de knie. Het duurt een stuk langer dan alle andere dingen die ik mezelf tot nu toe heb aangeleerd, maar ben gezien de grote groep die na het rakje afstapt, keert en weer opstapt niet de enige die er moeite mee heeft.. De tips hierboven neem ik mee in de volgende sessie en blijf ermee doorgaan totdat het lukt.

rvdhorst
Freeride pro
Freeride pro

Bericht door rvdhorst » di okt 17, 2017 6:38 pm

Robbie succes! Met onze sport raak je nooit uitgeleerd :D

Plaats reactie