Krijg je een wachtwoord foutmelding? Probeer dan eerst een reset : Reset
Mocht dat niet lukken dan kun je een verzoek indienen via het contact formulier.
Vermeld hierbij wel wat je forum gebruikersnaam is : Contact

Gijp vraag

In dit forum kun je al je vragen kwijt betreft algemene surfonderdelen, accessoires, algemene vaartechnieken en alle overige vragen die niet onder te verdelen zijn in de bovenstaande disciplines.

Moderators: christiaan1111, Jurjen

Goya
Funboarder in spe
Funboarder in spe
Surf spul: GA Cosmix/Matrix & Tabou Rocket

Re: Gijp vraag

Bericht door Goya » di okt 17, 2017 9:35 pm

Yep, dan komt de chop hop en duck gybe ;)

surfingshrink
Freeride pro
Freeride pro
Surf spul: ja

Bericht door surfingshrink » wo okt 18, 2017 9:59 am

het ging mij niet zozeer om het filmpje op zich, maar vooral de stapsgewijze aanpak. Dat maakt dat je zelf goed op heel specifieke handelingen kunt focussen. In die korte video zie je ook hoe het niet moet, daar kan je mogelijk je eigen fouten in herkennen.
Als bv je voetenwerk goed in orde is, zal de gijp beter doorlopen. Hetzelfde geldt voor je handen.
Ik pakte voorheen over stuurboord op de een of andere manier altijd mijn mast als tussenstap (verkeerd aangeleerd?). Dat doe ik nu niet meer, en voila, de gijp gaat sneller, en veel vaker doorgeplaneerd.

1. ruime wind sturen, druk op je lijkant
2. hand naar voren schuiven.
3. voeten wisselen.
4. zeil omklappen.
5. ver naar achter overpakken en doorgaan.

WsurfMarc
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe

Bericht door WsurfMarc » wo okt 18, 2017 8:18 pm

@Robbie-79

Probeer eens met een groot board in de windvlagen te gijpen en NIET in de windgaten.
M.a.w. stel je gijp uit totdat je echt VEEL power in je zeil voelt. Bij VEEL power gijpen.
Geen schrik van de snelheid en chop, maar goed carven en door de knieen gaan.
De meesten proberen te gijpen met net een te klein board bij net te weinig wind. Dat is het moeiliikst wat er is en vergt de meeste techniek.

Met deze tip heb ik al veel mensen geholpen.

Robbie-79
Freeride pro
Freeride pro
Surf spul: Tabou rocket 125 ltd, f2 stoke 96, Loftsails oxygenHD 7.8, KA koyote 6.6, Ezzy wave panther 5.8

Bericht door Robbie-79 » wo okt 18, 2017 10:40 pm

@WsurfMarc Helemaal met je eens wat snelheid betreft. Alles gaat makkelijker en kost minder kracht wanneer er flink veel power in je zeil knalt :whip: .

@Goya Net even een chop hop filmpje bekeken, omdat ik geen idee had wat dat inhoud. Dat overkomt me geregeld op het zld meer als het flink waait :roll: Ik haak alleen niet uit, maar verlies m'n trapeze lijn in de lucht of heeft dat weer een andere naam?

WhiteofHeart
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Teamrider: F-ONE
Surf spul: JP/Severne/Foils!

Bericht door WhiteofHeart » zo okt 22, 2017 8:19 pm

Ik onderschrijf wat de meesten hier zeggen! Dat je board de bocht niet afstuurt heeft waarschijnlijk te maken met de stand van je hoofd en bovenlichaam. Als je kijkt naar waar je heen wilt draai je je hele lichaam die richting in. Naar mijn idee is dat niet door je zeil kijken, maar over je schouder naar de clew van je zeil en eigenlijk daar voorbij, en blijf over die schouder kijken totdat je hebt overgepakt. Overpakken terwijl je kijkt wat je doet kost te veel tijd ;). Op een gegeven moment gaan je hersenen op mindless en kan je dit alles zonder er echt bij na te denken ;).

Verder, afvallen voor je gijpt, afvallen in de vlaag(!), daarbij je zeil dicht houden, gijpen in de vlaag (!), Allemaal goed!

Onderstaand:
JanvD schreef:
ma okt 16, 2017 10:34 am
My two cents: je kunt wel te vroeg maar nooit te laat omklappen. Totdat je de vloeiende beweging te pakken hebt, gewoon op "safe" spelen en desnoods een stukje clew-first doorvaren voordat je met omklappen begint. Dit maakt dat je zeildruk houd, terwijl je andere dingen aan het doen bent, wat helpt om te blijven staan. Als dat goed gaat, kun je vanzelf op zoek gaan naar deze timing verbeteren.
Niet mee eens. Te laat klappen dood je gijp 100% elke keer. Ik vind het veel moeilijker om te vroeg dan te laat te klappen. Als je merkt dat je aan het eind van de gijp in de wind draait, niet bij je giek kan bij het overpakken, je zeil zwaar is tijdens het klappen oid, dan ben je hoogstwaarschijnlijk te laat.

Cheers!

JanvD
Freeride pro
Freeride pro
Surf spul: Flikka, Tabou Manta, RRD FSW, Severne Blades, KA Kult, Naish Redline en Gaastra Cosmic

Bericht door JanvD » ma dec 11, 2017 7:47 pm

JanvD schreef: ↑
ma okt 16, 2017 9:34 am
My two cents: je kunt wel te vroeg maar nooit te laat omklappen. Totdat je de vloeiende beweging te pakken hebt, gewoon op "safe" spelen en desnoods een stukje clew-first doorvaren voordat je met omklappen begint. Dit maakt dat je zeildruk houd, terwijl je andere dingen aan het doen bent, wat helpt om te blijven staan. Als dat goed gaat, kun je vanzelf op zoek gaan naar deze timing verbeteren.

Niet mee eens. Te laat klappen dood je gijp 100% elke keer. Ik vind het veel moeilijker om te vroeg dan te laat te klappen. Als je merkt dat je aan het eind van de gijp in de wind draait, niet bij je giek kan bij het overpakken, je zeil zwaar is tijdens het klappen oid, dan ben je hoogstwaarschijnlijk te laat.
Ik doelde hiermee op mensen die nog niet zozeer op zoek zijn naar de vloeiende doorgeplaneerde gijp, maar in de fase waarin het nog een dingetje is om goed rond te komen. Het is dan nog zoeken wanneer precies wat te doen...in mijn ogen kun je dan voor de zekerheid beter iets te lang vasthouden dan te vroeg proberen om te klappen....

Anyway, hier nog een aardig filmpje met veel herhaling waardoor het volgens mij goed beklijft...

Robbie-79
Freeride pro
Freeride pro
Surf spul: Tabou rocket 125 ltd, f2 stoke 96, Loftsails oxygenHD 7.8, KA koyote 6.6, Ezzy wave panther 5.8

Bericht door Robbie-79 » di dec 19, 2017 5:46 pm

Goed filmpje JanvD, thanks

remcokes
Funboarder in spe
Funboarder in spe
Surf spul: Finish fins, Neilpryde, Starboard

Bericht door remcokes » wo dec 20, 2017 10:44 am

---
Laatst gewijzigd door remcokes op wo dec 20, 2017 5:43 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

JanvD
Freeride pro
Freeride pro
Surf spul: Flikka, Tabou Manta, RRD FSW, Severne Blades, KA Kult, Naish Redline en Gaastra Cosmic

Bericht door JanvD » wo dec 20, 2017 2:37 pm

@remcokes

als je terug leest is de topicstarter volgens mij bezig met iets anders dan doorgeplaneerd gijpen;
Ik ben druk bezig om het gijpen onder de knie te krijgen, maar het is me helaas nog maar 3x gelukt. ... Het gaat elke keer op hetzelfde punt mis..... Op een halve bocht gaat hij rechtdoor varen wordt het instabiel en val ik van mijn plank. ....
De topicstarter is bezig uberhaupt rond te komen en te blijven staan. Misschien goed om het advies te relateren aan die vraag. Ik snap je input m.b.t. vlaag/voetsturen/niet te krappe bocht om snelheid te houden, maar voor de eerste gijpjes is volgorde, center of gravity, goede kant op proberen te gaan (kijken) volgens mij meer interessant?

remcokes
Funboarder in spe
Funboarder in spe
Surf spul: Finish fins, Neilpryde, Starboard

Bericht door remcokes » wo dec 20, 2017 5:43 pm

Oke sorry JanvD ik verwijder meteen mijn post

JanvD
Freeride pro
Freeride pro

Bericht door JanvD » wo dec 20, 2017 8:16 pm

Oke sorry JanvD ik verwijder meteen mijn post
Haha, dat was ook weer niet mijn bedoeling, zaten volgens mij goede tips in, maar we (collectief, inclusief ikzelf) verzanden wel regelmatig in het beantwoorden van andere vragen dan waar het topic mee begon...dat viel me hier iig erg op...

Reindt
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Surf spul: Genoeg! of?????

Bericht door Reindt » wo dec 20, 2017 9:27 pm

@remcokes hé, die post terug aub, stonden erg bruikbare tips in, heb je er voor bedankt!
JanvD denkt dat alleen de topic starter iets aan geplaatste posts mag hebben 🤔 en maakt zich druk over jou post over een door geplaneerde gijp terwijl hij er zelf een filmpje over plaatst 🤔🤔 ikke niet begrijp!

Plaats reactie