Krijg je een wachtwoord foutmelding? Probeer dan eerst een reset : Reset
Mocht dat niet lukken dan kun je een verzoek indienen via het contact formulier.
Vermeld hierbij wel wat je forum gebruikersnaam is : Contact

Vinnen en lift

In dit forum kun je al je vragen kwijt betreft algemene surfonderdelen, accessoires, algemene vaartechnieken en alle overige vragen die niet onder te verdelen zijn in de bovenstaande disciplines.

Moderators: christiaan1111, Jurjen

Plaats reactie
icecold
Deur-surfer
Deur-surfer
Surf spul: Fanatic shark 129l, S2Maui Banshee 7.0, Gaastra pilot 6.0, 5.5

Vinnen en lift

Bericht door icecold » di nov 07, 2017 12:16 am

Hola,
Allereerst, een disclaimer, ik heb niet veel ervaring met verschillende vinnen en wil niet zeggen dat ik weet hoe het werkt. In tegendeel, ik ben verward! :P

Je leest vaak, onder andere op dit forum, dat een grotere vin er voor zorgt dat je board lekker ´ĺosloopt' en eerder in plane gaat. Dat zou komen omdat een vin lift geeft. Echter begrijp ik natuurkundig niet goed hoe een vin er voor zorgt dar je board uit het water komt. Vogens mij heeft dat meer met je board en de kracht van je zeil te maken dan met je fin. De term lift die wordt gebruikt voor surf vinnen is afkomstig uit aero tecnhologie, vliegtuigvleugels enzo. Een vliegtuigvleugel lijkt een beetje op een vin, en die vliegtuigvleugel zorgt dat het vliegtuig omhoog gaat. Dat komt door de ´lift´. Echter heeft de surf vin een andere orientatie dan een vliegtuigvleugel. hij wijst naar beneden. Omdat de techniek van vinnen uit theorie voor vleugels voortkomt spreken we bij vinnen ook van lift, maar door de andere orientatie zorgt de lift er niet voor dat je board opgetild wordt. De lift van een surf vin zorgt er voor dat je niet over dwars in de richting van de wind beweegt, maar in de richting van je vin en board.

Het is dus niet dat volgens het concept wat natuurkundige en vin ontwerpers lift noemen het board omhoog gaat en in plane komt.
Tevens, een hele lange hydrofoil laat je ook niet ontzettend planeren zonder de vleugels.

Ik vind mijn eigen board soms wat teveel ´ĺos lopen´ en begon me af te vragen of een kleinere vin mij zou kunnen helpen. Toen ik er over na ging denken begreep ik dus niet waarom een grotere vin je board eerder in plane zou brengen. Kan iemand dat uitleggen?

Een van de sources die ik gelezen heb over vinnen: http://mauiultrafins.com/technology/fin-secrets/
Owja, de tekst op de site van telstar vind ik dus verwarrend.
https://www.telstarsurf.nl/surfshop/tel ... in-kiezen/
Cheers

icecold
Deur-surfer
Deur-surfer

Re: Vinnen en lift

Bericht door icecold » di nov 07, 2017 12:33 am

In de sticky van dit forum over vinnen wordt ook gesproken over lift en opwaartse druk. :crazy:

rvdhorst
Freeride pro
Freeride pro

Bericht door rvdhorst » di nov 07, 2017 1:03 am

het belangrijk om te realiseren dat een vin niet recht door het water gaat, maar onder een hoek. komt de wind van links dan drukt die het board naar rechts, en komt het water onder een hoek van rechts op de vin af, waardoor een zijwaartse kracht ontstaat door de vin naar links. deze kracht grijpt in het middelpunt van de vin aan, en duwt daardoor de zijkant van het board (de kant waar je staat) omhoog. dit merk je vooral goed bij slalom boards, omdat die langere vinnen hebben en het middelpunt lager ligt, en de draai-arm (momentum) groter is.
een spinout ontstaat dan weer als de stroming niet meer de oppervlakte van de vin kan volgen omdat de hoek (ten opzichte van de snelheid) te groot is geworden. hierdoor laat de stroming los, en valt de kracht weg en schiet de vin van je af.

zie viewtopic.php?t=14524 voor mee info.

jipsteenbrink
Funboarder in spe
Funboarder in spe
Teamrider: Teamrider bij mijn vader
Surf spul: Tabou, Manta 116, 3s 87 ;Starboard S type 104, Quad,81; Simmer Blacktip 6.0/4.2; Ka race 9.3/6.4

Bericht door jipsteenbrink » di nov 07, 2017 7:57 am

Betekend dat dan ook dat je uiteindelijk met een softere vin sneller een spinout zal krijgen dan een stijvere vin van dezelfde lengte?

Jeroensurf
Elite windsurfer
Elite windsurfer
Teamrider: Zuidwest6
Surf spul: Hotsails 6.0 tot 3.4 Witchcraft Flextail 104 + V4 86 , div SUPS

Bericht door Jeroensurf » di nov 07, 2017 8:40 am

Dat hangt er vanaf hoe je soft omschrijft :wink:
Bij de meeste vinnen heb je het bij soft over buigzaam in de lengte as, dus dat de tip kan flexxen tov de base. In dat geval geeft zo,n vin mee bij lichte aanstroming veranderingen door bijv chop en heeft zo,n vin MINDER snel een spin-out omdat hij dus beter kan anticiperen op variabelen.
Kan de vin ook in de breedte-as torderen waardoor de tip onder een andere hoek staat als de base dan heb je absoluut eerder spin-outs.

jipsteenbrink
Funboarder in spe
Funboarder in spe
Surf spul: Tabou, Manta 116, 3s 87 ;Starboard S type 104, Quad,81; Simmer Blacktip 6.0/4.2; Ka race 9.3/6.4

Bericht door jipsteenbrink » di nov 07, 2017 9:05 am

Is er een voordeel aan het om de breedte as torderen of is dit gewoon een mindere eigenschap als je "goedkopere" vinnen aanschaft?

icecold
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door icecold » di nov 07, 2017 10:23 am

rvdhorst bedankt voor de verduidelijking. Het helpt mij vaak om goed te begrijpen wat de invloed van de verschillende componenten is. Daar kan je dan je techniek en materiaal beter op aanpassen.

Als ik het goed begrijp zorgt een fin dus niet voor een opwaardse kracht, maar voor een moment om de lengte as van je board. Dat moment zorgt er voor dat de loefzijde van je plank, de kant waar jij als surfer staat, uit het water getild wordt.

Zorgt een te grote vin er dan voor dat het moeilijk is het board horizontaal te houden, doordat de loefzijde teveel omhoog wil komen?
Laatst gewijzigd door icecold op di nov 07, 2017 10:27 am, 1 keer totaal gewijzigd.

Jurjen
Meer een lezer
Meer een lezer
Surf spul: RRD xfire 90 112 135 Goya quad 118 simmer freewave 85 Loft sails Switchblade Simmer Apex & Icon

Bericht door Jurjen » di nov 07, 2017 10:23 am

torderen (twisten) vangt klappen van oa chop op.

Veel twist komt de controle en rust in het board ten goede.
Echter ten koste van effectiviteit van de vin.

slecht is het niet het is maar waar je behoefte aan hebt.

jipsteenbrink
Funboarder in spe
Funboarder in spe

Bericht door jipsteenbrink » di nov 07, 2017 10:36 am

zou je misschien "Effectiviteit" kunnen uitleggen? Bedoel je snelheid?

Kanarie
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Surf spul: Falcon 140, Magnum135, Ray111, Rocket125, Vector9.2, Sunray8.6, Hornet 7.2, Helcat6.2.

Bericht door Kanarie » di nov 07, 2017 11:18 am

Jurjen schreef:
di nov 07, 2017 10:23 am
torderen (twisten) vangt klappen van oa chop op.

Veel twist komt de controle en rust in het board ten goede.
Echter ten koste van effectiviteit van de vin.

slecht is het niet het is maar waar je behoefte aan hebt.
Dat verklaard ook direct waarom de freeride vinnen naar achteren gebogen zijn, meer flex, dus rustiger?

Jeroensurf
Elite windsurfer
Elite windsurfer
Teamrider: Zuidwest6
Surf spul: Hotsails 6.0 tot 3.4 Witchcraft Flextail 104 + V4 86 , div SUPS

Bericht door Jeroensurf » di nov 07, 2017 11:26 am

ja.

Effectiviteit is snelheid, hoogtelopen etc maar ook hoe groot je een vin moet varen.
een stijvere vin kan bij gelijk profiel kleiner als een slappere

rvdhorst
Freeride pro
Freeride pro

Bericht door rvdhorst » di nov 07, 2017 12:04 pm

icecold schreef:
Zorgt een te grote vin er dan voor dat het moeilijk is het board horizontaal te houden, doordat de loefzijde teveel omhoog wil komen?
momentum (of koppel) is kracht maal arm. de oppervlakte, het profiel, de hoek dragen allemaal bij aan de grootte van de kracht. de verdeling van de kracht over de vin bepaalt het aangrijpingspunt. met dezelfde profiel, en hoek, zal een lange vin een lager aangrijpingspunt hebben. een vin met een grotere tip idem.

rvdhorst
Freeride pro
Freeride pro

Bericht door rvdhorst » di nov 07, 2017 12:19 pm

icecold schreef:
Dat moment zorgt er voor dat de loefzijde van je plank, de kant waar jij als surfer staat, uit het water getild wordt.
inderdaad. maar er spelen natuurlijk nog meer factoren mee. zoals de bodemvorm van het board. de rondbodem van weleer 'kenterde' veel sneller dan een platbodem. het gewicht dat je uitoefent telt ook mee. hang je veel van je gewicht aan de giek, dan zal deze neerwaartse kracht via de mastvoet worden doorgegeven en niet ter plaatse van je voeten.

en zo zijn er nog wel wat factoren. dat maakt het complex, maar biedt ook soelaas want je kunt de effecten van een te grote vin ook op andere manieren compenseren.

Erik Loots
Freeride pro
Freeride pro
Contacteer:

Bericht door Erik Loots » wo nov 08, 2017 9:31 am

rvdhorst schreef:
di nov 07, 2017 12:19 pm
... maar biedt ook soelaas want je kunt de effecten van een te grote vin ook op andere manieren compenseren.
Goede tip, veranderen van vin is slechts één manier om trim te verbeteren. Al zijn er wel grenzen, zoals duidelijk te groot of te klein. Als de wind (en snelheid) toeneemt dan zal de vin te groot worden (uitgaande dat deze eerst perfect was). Als de omvang van chop toeneemt dan kan een vin te klein worden (door airtime).
icecold schreef:
di nov 07, 2017 12:16 am
Ik vind mijn eigen board soms wat teveel ´ĺos lopen´ en begon me af te vragen of een kleinere vin mij zou kunnen helpen. Toen ik er over na ging denken begreep ik dus niet waarom een grotere vin je board eerder in plane zou brengen. Kan iemand dat uitleggen?
Te los lopen kan ook teveel lift van de neus zijn, dat hoeft niet met de vinmaat te maken hebben. Meer druk op de neus krijg je door bijvoorbeeld mastvoet naar voren te plaatsen (of andere trucs welke vast wel ergens op het forum staan).
Grotere vin zal soms resulteren in eerder planeren. Wat hier gebeurd is dat een kleinere vin minder druk kan leveren (door kleiner oppervlak), echter de hoeveelheid zeildruk is gegeven (bijvoorbeeld 20kg druk haaks op vin). De te kleine vin zal schuiner (of sneller) door water moeten gaan om dezelfde druk als een grote vin te krijgen. Wellicht kan je voorstellen dat de weerstand toeneemt als de vin schuiner (grotere hoek) door het water gaat. Vanaf een gegeven snelheid kan zelfs een kleinere vin functioneren (doordat de hoeveelheid druk welke een vin levert toeneemt als de vaarsnelheid toeneemt). Echter een kleinere vin moet dus sneller door het water gaan om in plane te blijven, dit vertaald zich in de praktijk dat de kleinere vin langzamer in plane gaat of eerder uit plane gaat.

icecold
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door icecold » wo nov 08, 2017 11:24 am

Erik Loots schreef:
wo nov 08, 2017 9:31 am
Te los lopen kan ook teveel lift van de neus zijn, dat hoeft niet met de vinmaat te maken hebben. Meer druk op de neus krijg je door bijvoorbeeld mastvoet naar voren te plaatsen (of andere trucs welke vast wel ergens op het forum staan).
Grotere vin zal soms resulteren in eerder planeren. Wat hier gebeurd is dat een kleinere vin minder druk kan leveren (door kleiner oppervlak), echter de hoeveelheid zeildruk is gegeven (bijvoorbeeld 20kg druk haaks op vin). De te kleine vin zal schuiner (of sneller) door water moeten gaan om dezelfde druk als een grote vin te krijgen. Wellicht kan je voorstellen dat de weerstand toeneemt als de vin schuiner (grotere hoek) door het water gaat. Vanaf een gegeven snelheid kan zelfs een kleinere vin functioneren (doordat de hoeveelheid druk welke een vin levert toeneemt als de vaarsnelheid toeneemt). Echter een kleinere vin moet dus sneller door het water gaan om in plane te blijven, dit vertaald zich in de praktijk dat de kleinere vin langzamer in plane gaat of eerder uit plane gaat.
Dit deel is inderdaad heel logisch, en wordt vaak beschreven. Echter gaat mijn vraag over hoe deze horizontale kracht er voor zorgt dat je board omhoog wordt geduwd. rvdhorst introduceerde het moment wat door de horizontale kracht wordt geleverd, dat verklaart in ieder geval waarom het board aan de loefzijde (waar de surfer staat) omhoog komt.

Ik hoor ook wel eens claims dat het komt omdat de vin niet verticaal door het water gaat. De opwaartse druk zou dan weer komen door de lift van de fin ( zoals de lift van een vliegtuigvleugel, dus loodrecht op het oppervlak van de vin) die door de hoek van de vin nu een kleine verticale component krijgt. Ik vraag mij af of deze theorie klopt. Ten eerste vraag ik mij af of het waar is dat een vin niet vertikaal door het water gaat, en ten tweede vraag ik mij af hoe groot de hoek van de vin moet zijn voordat deze noemanswaardige opwaartse(!) lift gaat creeren.

WhiteofHeart
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Surf spul: Northsails/Lokefoil

Bericht door WhiteofHeart » wo nov 08, 2017 12:12 pm

Je moet ook bedenken dat highend vinnen dus buigen onderwater. We hebben het hier niet over "twist" of "torsie", maar over flex in de lengterichting. Dit vertaald zich bij vinnen vaak in dat de tip meer flext dan de base, waardoor de tip bij lange na niet meer loodrecht op het board staat. Je hebt dus om te beginnen een moment wat de loefzijde uit het water drukt, en daarnaast hou je je vector loodrecht op je vleugel, die theoretisch ontbonden kan worden in deels een kracht omhoog ietsje aan loef van de vin. Dit levert door de arm tenopzichte van het midden ook weer een moment die jij opheft met de positie van je gewicht op het board, waardoor in lekentaal (veel meer kan ik ook niet) netto een kracht omhoog overblijft.

In mijn ervaring heeft het zijdelings omklappen van je board meer temaken met de lengte en lift van je vin, en het opstijgen van de neus met de positie van je mastvoet, voetbanden, giekhoogte en bovenal trapezekoordpositie (die waarschijnlijk verder naar voren kunnen). Ik vind een te lange vin namelijk vaak ook plakken.

Het schuiner waar het hierboven over gaat is wat in de surfwereld "angle of attack" worst genoemd. Gezien een vin symmetrisch is, zal hij, als het water ten opzichte van de vin recht van voren komt, geen lift genereren (lift is altijd loodrecht op je vleugel). Door druk te geven op je vin verplaatst hij niet alleen door het water naar voren, maar ook een beetje opzij, waardoor het water een klein beetje schuin van voren komt. Er is een maximale angle of attack die een vin kan hebben. Als je de maximale angle of attack overschrijdt krijg je wat we in de volksmond "spinout" noemen.
Een grotere vin heeft niet persee een hogere maximale angle of attack, dat heeft vooral te maken met de vorm van de leading edge (voorkant) van je vin. Maar vaak is het wel zo dat grotere vinnen een liftender profiel hebben, wat onder andere inhoudt dat ze een grotere angle of attack kunnen hebben en je dus bij minder snelheid al harder op je vin kan duwen en dus meer lift kan genereren. Bij kleine vinnen zal vaak een hogere snelheid nodig zijn voordat je hard genoeg kan duwen om deze lift te generenen, voor een groot deel omdat het profiel vaak anders is.

Behalve dat levert een grotere vleugel ook gewoon meer lift dan een kleinere vleugel.

rvdhorst
Freeride pro
Freeride pro

Bericht door rvdhorst » wo nov 08, 2017 4:51 pm

ik stel voor dat we 's met z'n allen naar Wageningen gaan en daar wat testjes gaan uitvoeren :D

Robbie-79
Freeride pro
Freeride pro
Surf spul: Tabou rocket 125 ltd, f2 stoke 96, Loftsails oxygenHD 7.8, KA koyote 6.6, Ezzy wave panther 5.8

Bericht door Robbie-79 » wo nov 08, 2017 4:59 pm

In dit filmpje zie je heel tof wat een vin onder water tijdens het varen doet

rvdhorst
Freeride pro
Freeride pro

Bericht door rvdhorst » wo nov 08, 2017 6:46 pm

mooie filmpjes. die eerste toont toch wel een errug kromme vin.

Halloween
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Surf spul: RRD Boards & Severne Sails

Bericht door Halloween » wo nov 08, 2017 7:07 pm

Casper Verhaagen (van de Select Casper Speed) heeft in het verleden ook een leuk stukje geschreven over vinnen.

Ik kan de link niet kopiëren omdat het een pdf file is. Maar ff googlen en je vindt het zo.

icecold
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door icecold » wo nov 08, 2017 9:24 pm

Halloween schreef:
wo nov 08, 2017 7:07 pm
Casper Verhaagen (van de Select Casper Speed) heeft in het verleden ook een leuk stukje geschreven over vinnen.

Ik kan de link niet kopiëren omdat het een pdf file is. Maar ff googlen en je vindt het zo.
Interessant artikel om te lezen, maar hier en daar is het wat warrig opgeschreven, zoals:¨Minimum vinlengte: 6 tot 10 cm MIN de breedte van je board gemeten op 30 cm van de achterkant. 6 cm voor een smal board. 10 cm voor een breed board¨
Ik heb het nog niet opgemeten, maar heb zwaar het vermoeden dat mijn vin uit de bovenkant van mijn board gaat steken

Marco B
Elite windsurfer
Elite windsurfer
Zeilnummer: NED-838
Teamrider: GA sails
Surf spul: GA sails VAPOR 2017
Contacteer:

Bericht door Marco B » wo nov 08, 2017 11:29 pm

30 cm vanaf de tail (achterkant) gemeten van het board staat bekend als OFO (One Foot Off). De breedte op dat punt van het board geeft ONGEVEER aan wat de max vinlengte zou kunnen zijn. Al is dit slechts 1 aanwijzing, welke ook nog wat vaag is.

Borduur je daar verder op zoals Caspar doet en het over MINIMUM vinlengtes gaat hebben voor dat ene board, op die 30 cm gemeten dan moet je voor een smal board (zal ergens in de tekst wel gerefereerd worden wat voor board daar onder wordt verstaan) 6 cm van die OFO halen, en voor een breed board 10 cm van die OFO halen.

FroukeW
Freeride pro
Freeride pro

Bericht door FroukeW » do nov 09, 2017 9:41 am

Marco B schreef:
wo nov 08, 2017 11:29 pm
30 cm vanaf de tail (achterkant) gemeten van het board staat bekend als OFO (One Foot Off). De breedte op dat punt van het board geeft ONGEVEER aan wat de max vinlengte zou kunnen zijn. Al is dit slechts 1 aanwijzing, welke ook nog wat vaag is.

Borduur je daar verder op zoals Caspar doet en het over MINIMUM vinlengtes gaat hebben voor dat ene board, op die 30 cm gemeten dan moet je voor een smal board (zal ergens in de tekst wel gerefereerd worden wat voor board daar onder wordt verstaan) 6 cm van die OFO halen, en voor een breed board 10 cm van die OFO halen.
Met in acht neming dat je nu spreekt over carbon vinnen wat betreft de lengtes? Of geldt dat ook voor G10?

WhiteofHeart
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Surf spul: Northsails/Lokefoil

Bericht door WhiteofHeart » do nov 09, 2017 2:12 pm

FroukeW schreef:
do nov 09, 2017 9:41 am
Met in acht neming dat je nu spreekt over carbon vinnen wat betreft de lengtes? Of geldt dat ook voor G10?
Materiaal van de vin doet er veel minder toe dan het profiel, dus dat is een gekke vraag. Naar mijn idee is het voordeel van carbon dat je er makkelijker de flex en twist eigenschappen van je vin mee kan beïnvloeden van je vin, en dat het lichter is. Volgensmij heeft het verder niks te maken met de lift die je vin genereerd oid. Een slechte G10 vin kan je beter maken door hem uit carbon te maken, een goede G10 vin zal niet veel beter worden of meer lift gaan genereren oid.

Ron Gijzen
Funboarder in spe
Funboarder in spe
Surf spul: Futura 133 en Rocket 115 Severne Turbo 9.2, 8.1, 7.0 & 6.0 Vandal Enemy 4.7

Bericht door Ron Gijzen » do nov 09, 2017 3:27 pm

Carbon-vezel heeft ca. 5x hogere stijfheid dan glas-vezel. Stijfheid van de vin hangt af van hoe lang hij is, hoe dik hij is, en hoe veel carbon/glas er in het oppervlak is verwerkt. Vooral lange, dunne vinnen profitere enorm van de stijfheid van het carbon-weefsel. Een korte, dikke vin heeft het niet nodig (stijver dan 'stif genoeg' heeft geen zin).
Er is nog een verschil, mbt het maakproces.
G10 vinnen worden gefreesd uit een standaard plaat van glasweefsel. Alle weefsel-lagen liggen dan op elkaar en zijn in het vlak gelijkmatig georienteerd (plaat is even stijf in elke richting).
Carbon vinnen kunnen zijn gemaakt met een handmatige lay-up in een mal, waarbij de maker dus controle heeft hoeveel weefsel hij plaatst en in welke richting. Aan de basis veel rovings (of uni-directioneel weefsel) in de lengte voor buigstijfheid. Aan de tip is minder nodig (veel minder buigend moment). In de huid diagonaal georienteerd weefsel voor de torsie-stijfheid.
Vezels in de breedte (vaar-richting) zijn eigenlijk niet nodig, die ruimte kan beter besteed worden voor vezels in de lengte.
Vooral lange dunne vinnen (high performance) profiteren hier enorm van. Maar dunne vinnen zijn wat kritischer qua max invalshoek en overtrekken. Uitstekende verhouding max lift vs weerstand, maar eerder en plotser loslaten van de stroming. Voor veel free-ride vinnen, niet extreem langm, niet te dun, voldoet G10 prima.

Plaats reactie