Krijg je een wachtwoord foutmelding? Probeer dan eerst een reset : Reset
Mocht dat niet lukken dan kun je een verzoek indienen via het contact formulier.
Vermeld hierbij wel wat je forum gebruikersnaam is : Contact

Vinnen en lift

In dit forum kun je al je vragen kwijt betreft algemene surfonderdelen, accessoires, algemene vaartechnieken en alle overige vragen die niet onder te verdelen zijn in de bovenstaande disciplines.

Moderators: christiaan1111, Jurjen

Plaats reactie
icecold
Deur-surfer
Deur-surfer
Surf spul: Fanatic shark 129l, S2Maui Banshee 7.0, Gaastra pilot 6.0, 5.5

Vinnen en lift

Bericht door icecold » di nov 07, 2017 12:16 am

Hola,
Allereerst, een disclaimer, ik heb niet veel ervaring met verschillende vinnen en wil niet zeggen dat ik weet hoe het werkt. In tegendeel, ik ben verward! :P

Je leest vaak, onder andere op dit forum, dat een grotere vin er voor zorgt dat je board lekker ´ĺosloopt' en eerder in plane gaat. Dat zou komen omdat een vin lift geeft. Echter begrijp ik natuurkundig niet goed hoe een vin er voor zorgt dar je board uit het water komt. Vogens mij heeft dat meer met je board en de kracht van je zeil te maken dan met je fin. De term lift die wordt gebruikt voor surf vinnen is afkomstig uit aero tecnhologie, vliegtuigvleugels enzo. Een vliegtuigvleugel lijkt een beetje op een vin, en die vliegtuigvleugel zorgt dat het vliegtuig omhoog gaat. Dat komt door de ´lift´. Echter heeft de surf vin een andere orientatie dan een vliegtuigvleugel. hij wijst naar beneden. Omdat de techniek van vinnen uit theorie voor vleugels voortkomt spreken we bij vinnen ook van lift, maar door de andere orientatie zorgt de lift er niet voor dat je board opgetild wordt. De lift van een surf vin zorgt er voor dat je niet over dwars in de richting van de wind beweegt, maar in de richting van je vin en board.

Het is dus niet dat volgens het concept wat natuurkundige en vin ontwerpers lift noemen het board omhoog gaat en in plane komt.