Krijg je een wachtwoord foutmelding? Probeer dan eerst een reset : Reset
Mocht dat niet lukken dan kun je een verzoek indienen via het contact formulier.
Vermeld hierbij wel wat je forum gebruikersnaam is : Contact

De exacte curve van een North Viper SDM 100% mast uit +/-2006

In dit forum kun je al je vragen kwijt betreft algemene surfonderdelen, accessoires, algemene vaartechnieken en alle overige vragen die niet onder te verdelen zijn in de bovenstaande disciplines.

Moderators: christiaan1111, Jurjen

Plaats reactie
barth
Freeride pro
Freeride pro
Surf spul: JP - Starboard - Goya - Gun - Naish - North

De exacte curve van een North Viper SDM 100% mast uit +/-2006

Bericht door barth » do nov 09, 2017 5:08 pm

Beste mensen, ik heb een aantal oudere SDM masten van North; de blauwe alutex Viper drop shape 100% uit ongeveer 2006 in de maat van 400, 430 en 460 cm; ze zijn erg licht gewicht en stevig. het gaat om dit type

Afbeelding

Ik neem aan dat ze constant curve zijn, maar binnen constant curve zie ik ook variaties.. Daarom ben ik nieuwsgierig naar de exacte buiging, maar kom er met de peterman website niet echt uit. http://www.peterman.dk/masts-all-imcs01.htm

Kan iemand aan de hand van deze laatste unifiber mast tabel aangeven waar de juiste curve zit van deze masten? Welk modern merk zeil past er precies bij?

Afbeelding

DouweM
Windsurf guru
Windsurf guru
Surf spul: Fanatic,Witchcraft, Simmer

Re: De exacte curve van een North Viper SDM 100% mast uit +/-2006

Bericht door DouweM » za nov 11, 2017 8:44 am

North sdm staat gewoon in de tabel dus gewoon constant curve 😉 Wat iets richting flex top gaat

barth
Freeride pro
Freeride pro

Bericht door barth » za nov 11, 2017 9:37 am

Bedankt Douwe, maar mij lijkt het dat North in 10 jaar wel wat heeft gevarieerd met de curve, net als de andere merken regelmatig doen.
Ik ben benieuwd of iemand of er verschillen zijn met een mast van 10 jaar geleden?

agr64
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Surf spul: Starboard Phantom 299 3DX Angulo Magnum 95, 115 & 135 GA Vapor 6.4 - 11.0

Bericht door agr64 » za nov 11, 2017 12:08 pm

Er is in alle jaren wel verschil (zelfs in een jaar afhankelijk van de batch!). Van North weet ik het uit eigen ervaring en heb ik in het verleden vaak met met name de 4,90 mast met verschillende bouwjaren zeil en mast zitten experimenteren...

... heb hier wel van geleerd dat je 1) gewoon moet proberen/optuigen 2) op het water moet voelen 3) bij grote zeilen de impact groter is en 4) alle keuzes zijn persoonlijk!

Heb zelf die North viper's ook gehad en die zijn volgens mij nu zelfs wel 15+ jaar oud, echter het waren en zijn (kom ze nog veel op het water tegen!) sterke 100% masten mede door de dropshape.

RonaldvT
Freeride pro
Freeride pro

Bericht door RonaldvT » za nov 11, 2017 12:29 pm

North is nog altijd drop shape dacht ik alleen rond 2009/2010 is het verloop wel veel minder extreem geworden.
Vooral bij gebruik van camber zeilen zal het een hoop gepruts worden denk ik omdat de huidige masten veel minder verjonging hebben.

barth
Freeride pro
Freeride pro

Bericht door barth » za nov 11, 2017 2:05 pm

Precies zoals agr64 zegt: ik vaar hem nu de 400 en 430 met 5015 Gun Torro' s 4,3 - 5,0 en 5,7; heerlijk weinig gewicht en volgens mij sterk zat:-) Alleen als ik dit Gun zeil volgens de trimhulp sticker in het zeil juist trim, dan vaart hij net niet helemaal lekker (onrustig en wat weinig "drive") Met wat tunen heb ik ontdekt dat het bij "te weinig" downhaal (dus als de loos leach wat minder is en de vouw niet tot de sticker loopt) mijn Torro's veel beter varen, maar dat kan ook komen omdat ik maar 70 KG weeg.

Ik vaar de 460 Viper op een Naish Bullet 3 camber racezeilen uit 2014 in de maat 7,0 - 7,8 en 8,8 en die cambers staan en roteren in ieder geval prima (zonder spacers) en de zeilen varen top. Alleen lijkt het me dat de Viper mast constant curve met ietsje flextop neigt terwijl Naish een constant curve met een beetje hardtop nodig heeft?

Vandaar dat ik me afvraag hoe deze oudere North Viper tov een moderne Gun/North flext. Kan iemand dat vertellen?

agr64
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Surf spul: Starboard Phantom 299 3DX Angulo Magnum 95, 115 & 135 GA Vapor 6.4 - 11.0

Bericht door agr64 » za nov 11, 2017 3:02 pm

RonaldvT schreef:
za nov 11, 2017 12:29 pm
North is nog altijd drop shape dacht ik alleen rond 2009/2010 is het verloop wel veel minder extreem geworden.
Vooral bij gebruik van camber zeilen zal het een hoop gepruts worden denk ik omdat de huidige masten veel minder verjonging hebben.
Door de jaren heen steeds anders ook afhankelijk van het carbon %. Toppunt was ergens rond 2014 met twee versie van de 100% 490 één min of meer normale SDM en nog één met een echte DS shape. Ben eind 2015 van North overgestapt naar GA Vapor's van 2014 en 2015 zonder andere masten te kopen. De North masten zijn dunner dan de GA mast wat voor betere camberrotatie zorgt en bij m'n 490 2014 DS versie is vooral bij een 9.6 (en ook 9.2) de buik dieper met iets minder loose leach, wat het zeil toch meer low end power geeft, zonder dat dit ten koste gaat aan controle. Ik heb overigens in geen van m'n Vapor's xtra spacer's zitten, eigenlijk alle latten geen en de bovenste 1tje.

WhiteofHeart
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Teamrider: F-ONE
Surf spul: JP/Severne/Foils!

Bericht door WhiteofHeart » zo nov 12, 2017 4:28 pm

barth schreef:
do nov 09, 2017 5:08 pm

Kan iemand aan de hand van deze laatste unifiber mast tabel aangeven waar de juiste curve zit van deze masten? Welk modern merk zeil past er precies bij?
Binnen een serie zijn masten allemaal lang niet hetzelfde. North masten waren tot 2016 ongeveer cc. Dit zegt niet alles, want ik heb een north masten gezien uit dezelfde serie, waarvan er eentje duidelijk stijver in de top was en de ander bijna Neilpryde flextop. Wat iemand ook tegen je zegt, je mast kan er 2 of 3 buigingspunten vanaf zitten, of echt spoton zijn. Je moet gewoon je mast ergens instoppen en kijken hoe het erop staat/vaart, dan weet je zeker of het werkt ;)

Plaats reactie