Krijg je een wachtwoord foutmelding? Probeer dan eerst een reset : Reset
Mocht dat niet lukken dan kun je een verzoek indienen via het contact formulier.
Vermeld hierbij wel wat je forum gebruikersnaam is : Contact

Wanneer gaan jullie weer surfen?

In dit forum kun je al je vragen kwijt betreft algemene surfonderdelen, accessoires, algemene vaartechnieken en alle overige vragen die niet onder te verdelen zijn in de bovenstaande disciplines.

Moderators: christiaan1111, Jurjen

Plaats reactie
Willemsen980
Deur-surfer
Deur-surfer

Wanneer gaan jullie weer surfen?

Bericht door Willemsen980 » zo dec 24, 2017 1:23 pm

Hoi allemaal,

Hebben jullie het ook? Het is kerst maar ik zie wind! Wat heb ik zin om weer te gaan surfen. De vraag is, wanneer begint voor jullie het seizoen weer? Wachten jullie tot maart of april? Of stappen jullie in januari weer op de plank?

Ik ben benieuwd wanneer ik weer surfers zie op bijvoorbeeld op strand Horst.

Groeten Maarten

oossie71
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Teamrider: TORQ Fitness Benelux + Flikka
Surf spul: Flikka SL88 SL103 Thruster83 P7 AC-One MUF Chinook
Contacteer:

Re: Wanneer gaan jullie weer surfen?

Bericht door oossie71 » zo dec 24, 2017 1:59 pm

als het toelaatbaar is met blote voeten te gaan, dan ga ik weer, k heb zon ongelofelijk hekel aan schoentjes.
Gelukkig mag ik in februari 2weken naar de warmte, materiaal gaat mee en dan varen varen varen

Reindt
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Surf spul: Genoeg! of?????

Bericht door Reindt » zo dec 24, 2017 2:12 pm

Voor sommigen is het een seizoens gebonden sport, en sommigen varen gewoon door.
Ik behoor tot categorie daar tussen, ik vaar ook in de winter maar dan moet het er ook weer niet te somber uitzien, en of niet regenen.
Er zijn gewoon een paar dingen waar je in de winter het best rekening mee moet houden, de eerste is natuurlijk dat je je goed kleed, daarbij is een goed sluitend pak on ontbeerlijk, zoek een veilige spot, ga nooit alleen.
Weet ook wat je kunt en vooral wat je niet kunt, Overtuig je zelf dat je materiaal in goede conditie is.
Voorbeeld, met een al niet te beste mastvoet het water op gaan is niet zo verstandig.
Ik probeer afhankelijk van de wind spots te varen waar je kunt staan, want stel dat er onverhoeds toch wat met je materiaal aan de hand is ondanks dat je goed gecontroleerd hebt dan kun je eventueel terug lopen.
Want onder dergelijke omstandigheden is er maar een ding wat je wilt en dat is het water uit en veilig op de kant.
En bovendien is het op een dergelijke spot zo dat als je er af flikkert niet altijd koppie onder hoeft te gaan 😉.
Draag een drijfvest en neem eventueel een telefoon mee.
Je ziet het is echt mogelijk door te varen, maar of het jou ding is met die temperaturen is geheel aan jou.

Ruben
Funboarder in spe
Funboarder in spe
Surf spul: Starboard Carve 122 en Evo 80, GA Manic 4.2, Remedy 5.2/6.0, Ka Koyote 7.4, Loft PureLip 4.0 + 5.2

Bericht door Ruben » zo dec 24, 2017 5:05 pm

Vorig jaar ben ik begonnen met varen met watertemperatuur 9 graden en luchttemperatuur 15. Dat was toen prima te doen op een bewolkt dagje zonder regen. Dit jaar heb ik een nieuw 5/3 wetsuit, dus als het mooi waait en het water ongeveer 7/8 graden is en de lucht weer dubbele cijfers dan denk ik wel weer te kunnen varen, maar dat hangt ook af van andere omstandigheden. Als het regent zal ik in het begin van het seizoen wat minder snel gaan surfen, omdat je bij kort op de kant staan heel snel verkleumt. Ik heb niet echt een specifieke maand waarin ik weer begin, ik let vooral op de temperaturen van water en lucht, waarbij lucht het belangrijkste is, want als het goed is vaar je meer dan dat je zwemt. :lol:

edit: Het belangrijkste is vooral dat ik zonder handschoentjes kan surfen, want daar heb ik een hekel aan.

Jeroensurf
Elite windsurfer
Elite windsurfer
Teamrider: Zuidwest6
Surf spul: Hotsails 6.0 tot 3.4 Witchcraft Flextail 104 + V4 86 , div SUPS

Bericht door Jeroensurf » zo dec 24, 2017 5:42 pm

Vanmiddag viel het wat tegen en het is nu donker, dus ik denk morgen weer (zonder halve campeeruitrusting :wink:).

Kanarie
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Surf spul: Falcon 140, Magnum135, Ray111, Rocket125, Vector9.2, Sunray8.6, Hornet 7.2, Helcat6.2.

Bericht door Kanarie » zo dec 24, 2017 5:46 pm

Ik vaar nog zodra er dubbele cijfers zijn in luchttemperatuur.
Daaronder is het niet meer leuk. Voor het omkleden is dan al drama en haalt voor mij de fun eruit.
Nu is het even drie maanden niet meer doen vrees ik...

Barbatruc
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Teamrider: Klein maar fijn
Surf spul: Starboard, Quatro, 5-Oceans, Ka Sail, CAAS masten, Patagonia pak

Bericht door Barbatruc » zo dec 24, 2017 5:51 pm

Vandaag op Pampushaven! :cheer:
Zorg voor juiste spullen en vaar gewoon door, zonde om te pauzeren..
Bijlagen
IMG-20171224-WA0008.jpg

EdwinR
Windsurf guru
Windsurf guru
Surf spul: Freestyle/wave en superfreaks

Bericht door EdwinR » zo dec 24, 2017 6:08 pm

Precies! Enne... zeewater is warmer :wink:

Kapitein Rob
Windsurf guru
Windsurf guru
Surf spul: Angulo boards powered met P7 ACX en Simmer zeilen 2016

Bericht door Kapitein Rob » zo dec 24, 2017 6:22 pm

Dubbele cijfers met zon dan gaan we er voor. Dit houdt waarschijnlijk voor mij de weekend van de jaarwisseling.
De handschoentjes gaan wel mee, maar ik hoop niet dat ik ze nodig heb.

WhiteofHeart
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Teamrider: F-ONE
Surf spul: JP/Severne/Foils!

Bericht door WhiteofHeart » zo dec 24, 2017 8:03 pm

Ik vaar met elk weer. Vorig jaar terwijl het sneeuwde gewoon in mn 5/3 pak + schoentjes, nooit met handschoenen en toen had ik nog geen cap. Mn droogpak is altijd lek omdat watjes hem lenen (zonder te vragen) in september al.... Ik ga alleen de echte dobbersessies wel uit de weg en ga alleen als er steady 14/15+ knoopjes staan. Vandaag van 12 tot 17 heerlijk gevaren. Ik ben ook niet de enige trouwens, vandaag ruim 10 surfers op het water bij onze club, waaronder 3 beginners die gewoon bijna elk rakje wel een keer van de plank af donderen.

Alleen jammer dat je met dit weer zo snel moe wordt haha, had nog wel langer van de wind willen genieten, maarja, twee weken vakantie, geen wintersport en wel een hoop wind, waarschijnlijk de komende twee weken bijna elke dag varen ;)

surfingshrink
Freeride pro
Freeride pro
Surf spul: ja

Bericht door surfingshrink » zo dec 24, 2017 10:41 pm

Vandaag morgen overmorgen .......

tristan55555
Windsurf guru
Windsurf guru
Surf spul: PD F-Race 120+140, Starboard Kode 94, Loft SB 9.3, Loft Oxygen 7.8+6.8, NP Atlas 6.2+4.7

Bericht door tristan55555 » zo dec 24, 2017 10:56 pm

Vergeet volgend weekend niet, ook 10 graden en wind :-)

Rob Rock
Funboarder in spe
Funboarder in spe
Teamrider: Rock Foil
Surf spul: Rock Foil, Zelfbouw boards, Zeilen;North Sails warp, ram. Vinnen; Zelfbouw/aangepast
Contacteer:

Bericht door Rob Rock » zo dec 24, 2017 11:25 pm

Ik vaar ook dit seizoen gewoon door. Ondanks dat ik een echte koukleum ben.
Heb gisteren mn nieuwe pak aan gehad (Prolimit 6/5mm) en dat was bij tijd en wijle gewoon zweten.
Een goed pak, hele goeie schoenen!, handschoenen en voor jezelf duidelijke grenzen maken tot hoever je wil of kan gaan. Voor mij geldt alleen de lucht temperatuur van 8 graden of meer en er mag geen ijs liggen.

Willemsen980
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door Willemsen980 » ma dec 25, 2017 12:03 am

WhiteofHeart schreef:
zo dec 24, 2017 8:03 pm
Ik vaar met elk weer. Vorig jaar terwijl het sneeuwde gewoon in mn 5/3 pak + schoentjes, nooit met handschoenen en toen had ik nog geen cap. Mn droogpak is altijd lek omdat watjes hem lenen (zonder te vragen) in september al.... Ik ga alleen de echte dobbersessies wel uit de weg en ga alleen als er steady 14/15+ knoopjes staan. Vandaag van 12 tot 17 heerlijk gevaren. Ik ben ook niet de enige trouwens, vandaag ruim 10 surfers op het water bij onze club, waaronder 3 beginners die gewoon bijna elk rakje wel een keer van de plank af donderen.

Alleen jammer dat je met dit weer zo snel moe wordt haha, had nog wel langer van de wind willen genieten, maarja, twee weken vakantie, geen wintersport en wel een hoop wind, waarschijnlijk de komende twee weken bijna elke dag varen ;)
Vraagje, waar is jouw club? Ik surf liever met mensen dan zonder.

Robbie-79
Freeride pro
Freeride pro
Surf spul: Tabou rocket 125 ltd, f2 stoke 96, Loftsails oxygenHD 7.8, KA koyote 6.6, Ezzy wave panther 5.8

Bericht door Robbie-79 » ma dec 25, 2017 9:31 am

Ik vaar ook het hele jaar door. Zolang het water vloeibaar is en het genoeg waait om constant te planeren ga ik varen. Ik heb geen moeite met kou, maar juni/juli is uiteraard een stuk aangenamer. Ik was gisteren na 4 week weer wezen varen en was verbaasd hoe warm het water nog was.

WhiteofHeart
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Teamrider: F-ONE
Surf spul: JP/Severne/Foils!

Bericht door WhiteofHeart » ma dec 25, 2017 12:50 pm

Willemsen980 schreef:
ma dec 25, 2017 12:03 am

Vraagje, waar is jouw club? Ik surf liever met mensen dan zonder.
WSCA Westeinderplassen in Aalsmeer, altijd druk bezocht zolang de condities goed zijn (Z-W) vanaf 15 knoopjes.

Down the line
Hardcore windsurfer
Hardcore windsurfer
Surf spul: past er niet allemaal op , speed,speed en speed

Bericht door Down the line » di dec 26, 2017 7:39 am

Dubbele cijfers in combi met zon, maar gaat ook beetje om gevoelstemperatuur want N/O wind voelt in winterperiode een stuk frisser aan als een wind uit Z/W hoek

Verder ook liever niet alleen

agr64
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Surf spul: Starboard Phantom 299 3DX Angulo Magnum 95, 115 & 135 GA Vapor 6.4 - 11.0

Bericht door agr64 » di dec 26, 2017 10:56 am

Ik hou meestal wel een winterpauze van 1/2 nov tot 1/2 feb. en ga het water op vanaf zo'n 8 graden en dan niet alleen. Hoofdreden van niet doorvaren is dat ik het zonde van m'n spullen vind. Aan de kant veel modder en thuis krijg ik de boel niet meer droog.

jabo1
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door jabo1 » di dec 26, 2017 5:28 pm

Ik neem pauze tot in april. Nu is het ski seizoen begonnen...
J

AvdL
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door AvdL » di dec 26, 2017 10:03 pm

Gewoon hele jaar door.
Zondag nog geweest op IJsselmeer. Totaal niet koud.
Zelf ga ik niet alleen het water op en vaar ik bij voorkeur op spots waar ik kan staan(in de winter dan).

Minimum buitentemperatuur moet niet onder de 7 graden liggen.
Ga niet met handschoenen.

Veiligheid staat voorop.

Kanarie
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Surf spul: Falcon 140, Magnum135, Ray111, Rocket125, Vector9.2, Sunray8.6, Hornet 7.2, Helcat6.2.

Bericht door Kanarie » di dec 26, 2017 10:08 pm

Hoe houden jullie dan warme voeten en handen?
En daarbij, hoe kleden jullie om na het varen?

AvdL
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door AvdL » di dec 26, 2017 10:18 pm

Warme voeten door goede surfschoentjes.
Als ik het water in stap voel ik niet eens dat ik in het koude water stap.

Losse muts op helpt heel veel. Meeste warmte verlies gaat via hoofd.

Handschoenen heb ik niet aan en gaat vaak goed zonder koude handen.
Bij nood heb ik handschoenen(halfopen). Deze doe ik dan niet helemaan aan maar zorg ervoor dat ik hand er doorheen steek. De vingers worden dan wat afgedekt door de handschoen.
Sinds kort soort van chirurghandschoentjes (heel dun) die ik aan kan trekken. Nog niet geprobeerd.

Als je een goed pak hebt en schoentjes kun je alleen nog maar koude handen krijgen.
En je moet niet (teveel) in het water liggen.
Met slalommatrriaal val ik niet in het water als het moet.

AvdL
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door AvdL » di dec 26, 2017 10:19 pm

En omkleden gewoon buiten op parkeerplaats hoor.

TheoH
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Surf spul: Tabou Boards, Gun Sails, Sonntag Fins

Bericht door TheoH » wo dec 27, 2017 1:17 am

Omkleden is geen probleem. Wel even wat beschutting zoeken. Die heb je al door je auto handig te parkeren.
Handen is het meest vervelend vind ik. De beste oplossing is 10 minuten varen en dan aan de kant gaan staan en je handen ca. 10 minuten laten uittintelen. Dat is behoorlijk pijnlijk. Maar als je daar eenmaal doorheen bent, heb je nergens meer last van en kun je uren varen zonder kou.
Zorg wel voor 5.5 schoenen, een 6-5 pak en een neopreen shirt met cap. Eventueel af te maken met een crashvest. Dan kun je tot 5/6 graden zonder problemen varen. Hoe minder je valt, hoe langer je kunt varen. Ik heb ook een droogpak maar dat is eigenlijk pas onder 6 graden echt nodig. Wel heel fijn.

surfingshrink
Freeride pro
Freeride pro
Surf spul: ja

Bericht door surfingshrink » wo dec 27, 2017 9:46 am

Hoofd goed warm houden helpt erg mee. Dus een goede cap met dubbele kraag, een flap onder eeen flap over je pak maakt dat er bijna geen water in komt. Verder alle tips van hierboven: goed pak schoenen en evt open palm handschoenen. Ik heb het warme handjes pak voor als het echt koud is. Er niet teveel invallen helpt ook veel.
Omkleden in mijn busje;-). Ernaast kan ook, misschien met een poncho, dat zie ik steeds vaker, of eerst de bovenkant uit, gelijk dikke trui jas en muts op en dan de benen.

FroukeW
Freeride pro
Freeride pro

Bericht door FroukeW » wo dec 27, 2017 11:18 am

Ik vaar met een 5/3 pak en daaronder een neopreen shirt met cap. Die houdt veel warmte vast. Daarover heen nog een zwemvest van Neilpryde. Als schoentjes draag ik de Atan van Boarderzone. Super dun en je merk niet dat je het koude water in stapt. Zo snel mogelijk omkleden en warme en winddichte kleding dragen.

Vergeet niet calorierijk eten mee te nemen. Banaantjes, brood met pindakaas, chocopasta, etc en anders standaard een pak marsen in de auto hebben :P Warm drinken zoals thee of koffie is ook fijn. Vergeet ook niet genoeg water te drinken.

Huug
Elite windsurfer
Elite windsurfer
Zeilnummer: NED-193
Teamrider: kasailwindsurfing.com
Surf spul: KA Sails Koncept, Kult, Killer & Kaos en allerlei boards
Contacteer:

Bericht door Huug » wo dec 27, 2017 10:03 pm

Ik ga over een week of wat wel de zon en de warmte opzoeken en daar surfen ;-)
Het heilig vuur is er een beetje af , de antivries is eruit.

Barbatruc
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Teamrider: Klein maar fijn
Surf spul: Starboard, Quatro, 5-Oceans, Ka Sail, CAAS masten, Patagonia pak

Bericht door Barbatruc » wo dec 27, 2017 10:14 pm

Geen losse cap, maar een polypro (géén lycra of neopreen) shirt met cap er aan vast. Ik heb bijv de Rib Curl Flashbomb 0.5mm Hood Vest. Zie ook:
viewtopic.php?f=65&t=13895740&p=7391433#p7391433

En dan open wanten + schoentjes, klaar! En evt een windstopper (niet op zee geloof ik omdat je minder snel zwemt, maar is wel heerlijk warm..)

En dan nog een 5l tankje warm water :-)

Regen vind ik in de einter wel extra naar trouwens en gevoelstemperatuur van -4/-6°C aanstaand weekend... Ik weet t nog niet.. Da's wel heel fris

rvdhorst
Freeride pro
Freeride pro

Bericht door rvdhorst » wo dec 27, 2017 11:57 pm

vergeet niet de charmes van de winter :) en dan na de winter komt de lente. doorvaren zorgt ervoor dat je extra geniet van de andere jaargetijden :D

dat gezegd hebbende, over 5 weken vlieg ik naar Sal :lol:

patrick91
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Surf spul: Angulo-RRD-GUN sails- JP speed

Bericht door patrick91 » do dec 28, 2017 6:36 pm

Dit jaar ga ik nog wel even, ergens dit weekend, zaterdag is wel een kanshebber.
Ik kleed me wel goed aan, heb een ION strike, warme schoenen, handschoenen en ook een droogpak als het echt kouder is, ION fuse, daar doe ik thermo kleding onder aan.
Sinds begin oktober niet gevaren door omstandigheden en dan groei je niet zo "in de kou" maar ik ga wel het jaar rond.

Plaats reactie