Problemen bij inloggen kunnen gemeld worden via het contact formulier.
Vermeld hierbij wel wat je forum gebruikersnaam is.
memberlist.php?mode=contactadmin

Severne turbo gt 9.2 vs gunsails vector 9.6

In dit forum kun je al je vragen kwijt betreft algemene surfonderdelen, accessoires, algemene vaartechnieken en alle overige vragen die niet onder te verdelen zijn in de bovenstaande disciplines.

Moderators: christiaan1111, Jurjen

Plaats reactie
radical roodje
Deur-surfer
Deur-surfer
Surf spul: tabou rocket 115 sb futura 134 jp superlightwind

Severne turbo gt 9.2 vs gunsails vector 9.6

Bericht door radical roodje » za dec 30, 2017 9:43 am

Ik ben al enige tijd opzoek naar het perfecte lichtweer setje voor mijn starboard futura 134.
Naar veel info te hebben verzameld op dit forum blijven voor mij 2 zeilen over.
Ik wil een keuze maken tussen de severne turbo gt 9.2 en de gunsails vector 9.6.
Voor mij is het aller belangrijkst:
1. vroeg aanplaneren en veel bottom end

Ik wil het zeil kunnen trimmen zonder trimmolen
Wie weet of er een verschil is in topspeed / welk zeil is sneller.
Maar vooral vroeg planeren.

WhiteofHeart
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Surf spul: Northsails/Patrik

Re: Severne turbo gt 9.2 vs gunsails vector 9.6

Bericht door WhiteofHeart » za dec 30, 2017 10:20 am

Ik heb de severnu unit in 7.0, samen met de turbo is dit de turbo GT geworden, met als grootste verandering dat beide cambers onder de giek zitten. Dit zorgt ervoor dat je lekker makkelijk controle houdt, en dat het zeil boven de giek "ademt" als een nocam. Ik vind dit heel fijn en makkelijk pompen. En zit nu zelf met het dilemma 9.2 turboGT of toch een volbloed slalomzeil. De cambers dienen hier ook vooral om het profiel lekker opgeblazen te houden en niet zo zeer om hem vast te zetten als met racezeilen. Volgensmij is de vector echt een freeracezeil en wil je als je gun sails wilt hebben voor de lowend de sunray.

agr64
Freeride pro
Freeride pro
Surf spul: Starboard P299 IS124 Angulo M115 M95 GA Vapor 5.6-11.0

Bericht door agr64 » za dec 30, 2017 10:52 am

... ik zou bij de keuze ook de verwachte levensduur meenemen.

hawk108
Deur-surfer
Deur-surfer
Surf spul: Fanatic Falcon 138, Falcon 114, Ray 100, Freewave 88, NP H2 Racing, Gunsails Vector en Gsr, Alpha's

Bericht door hawk108 » za dec 30, 2017 11:01 am

Als de Turbo bevalt zou ik bij dit zeil blijven. Vector is snel en heeft vooral een grote voorwaartse versnelling met weinig backhand. De prijs en duurzaamheid zijn dik in orde. Weet van de Turbo dat ze flink aan de prijs zijn.

tristan55555
Windsurf guru
Windsurf guru
Surf spul: PD F-Race 120+140, Starboard Kode 94, Loft SB 9.3, Loft Oxygen 7.8+6.8, NP Atlas 6.2+4.7

Bericht door tristan55555 » za dec 30, 2017 11:06 am

Loftsails switchblade is ook een leuke optie die niet heel duur is. Ik heb zelf een 9.3, heerlijk makkelijk zeil. Heb hiervoor ook de turbo gehad, was ook een lekker zeil. Maar met de loft vaar ik beter door windgaten heen.

Ilja1974
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Surf spul: A relaible heap of shit
Contacteer:

Bericht door Ilja1974 » za dec 30, 2017 4:39 pm

Heb zelf sinds dit jaar de Vector 8.6 (2017mod) en ben daar dik tevreden over en vaar deze op een Rocket 125 van 2016.
De perfecte trim heb ik nog niet gevonden maar ik ben dik tevreden over het aanplaneren met minimale wind en het doorplaneren in windgaten.
Aanplaneren gaat echt vlot en ik kan mijn set ook echt met wat pompen goed aan de praat krijgen en heb al heel wat keren met stomme verbazing door windgaten heen geplaneerd terwijl je gewoon niks meer voelde maar de boel bleef wel gewoon doorgaan.
En de trimmolen hoef ik niet te gebruiken.
Als ik dan wat negatiefs moet verzinnen van het zeil...
Het zeil zou wel iets lichter kunnen en als ie in het water ligt dan is het een zware ... om er uit te trekken.
Maar dat is dan ook het enige.
Waarschijnlijk gaan er bij bij op den duur een Gun Rapid en een paar Torro’s bij komen ter vervanging van andere zeilen.
Ik hoop dat je hier wat mee kunt.

Nelis
Hardcore windsurfer
Hardcore windsurfer
Surf spul: Witchcraft V3.8 HSM KS3 4.3 - 4.9 - 5.5

Bericht door Nelis » za dec 30, 2017 9:12 pm

Ik wil het zeil kunnen trimmen zonder trimmolen
Dat ligt helemaal aan je rug, been, arm kracht en techniek.

Ron Gijzen
Deur-surfer
Deur-surfer
Surf spul: Futura 133 en Rocket 115 Severne Turbo 9.2, 8.1, 7.0 & 6.0 Vandal Enemy 4.7

Bericht door Ron Gijzen » za dec 30, 2017 10:27 pm

Volgens mij is de Turbo wel wat lichter dan de vector. Mogelijk ook wat minder duurzaam. Wel iets om te controleren. Mijn Turbo is na 2 jaar / 40 sessies nog prima , maar wel slijtplekken op rondom en wat kreukjes in de monofilm.
Trimmen gaat makkelijk zonder molen, wel gebruik ik een stokje om de outhaul omheen te doen (voor blote handen is de kracht me te hoog).

WhiteofHeart
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Surf spul: Northsails/Patrik

Bericht door WhiteofHeart » zo dec 31, 2017 8:31 pm

agr64 schreef:
za dec 30, 2017 10:52 am
De severne unit nu 10x gebruikt en nog zo goed als nieuw, geen krasje/deukje wat dan ook. Ik ben een intensieve sloper (vind ik dan, maar gemiddeld sloop ik elk zeil/plank/mast wat ik heb binnen 2 jaar en moet ik weer wat nieuws zoeken...).

Ik denk dat deze comment doelt op dat severne breekbaarder dan gun zou zijn, maar daar geloof ik zeker voor de freeride/freerace spullen niks van.

Zelf vind ik ook het gevoel van de gun zeilen in het algemeen minder lekker dan de severne. Ik hou van directe voorwaardse pull in de vlagen, zonder dat het zwaar wordt. Gun trekt op de een of andere manier anders dan severne.(GSR vs Reflex heb ik het dan over, merkte hetzelfde gevoel in mijn 2012 gun cannonball, die ik ook snel weer heb weggedaan. Toch wat zwaar oid als er een vlaag in komt, iets van zijwaardse pull ook ofzo..., Vind het moeilijk om uit te leggen.) We hebben het hier dan over nuances, maar ik denk dat het daar tegenwoordig ook in zit en dat elk zeil goed is en het gewoon bij je moet passen.

Heb je ze al beide geprobeerd? Gt kan je wrs gewoon testen bij veel surfcenters, de vector zal een surfmaatje van je vast wel hebben, je ziet ze best veel.

FroukeW
Freeride pro
Freeride pro

Bericht door FroukeW » zo dec 31, 2017 8:58 pm

WhiteofHeart schreef:
zo dec 31, 2017 8:31 pm
agr64 schreef:
De severne unit nu 10x gebruikt en nog zo goed als nieuw, geen krasje/deukje wat dan ook. Ik ben een intensieve sloper (vind ik dan, maar gemiddeld sloop ik elk zeil/plank/mast wat ik heb binnen 2 jaar en moet ik weer wat nieuws zoeken...).

Ik denk dat deze comment doelt op dat severne breekbaarder dan gun zou zijn, maar daar geloof ik zeker voor de freeride/freerace spullen niks van.

Zelf vind ik ook het gevoel van de gun zeilen in het algemeen minder lekker dan de severne. Ik hou van directe voorwaardse pull in de vlagen, zonder dat het zwaar wordt. Gun trekt op de een of andere manier anders dan severne.(GSR vs Reflex heb ik het dan over, merkte hetzelfde gevoel in mijn 2012 gun cannonball, die ik ook snel weer heb weggedaan. Toch wat zwaar oid als er een vlaag in komt, iets van zijwaardse pull ook ofzo..., Vind het moeilijk om uit te leggen.) We hebben het hier dan over nuances, maar ik denk dat het daar tegenwoordig ook in zit en dat elk zeil goed is en het gewoon bij je moet passen.

Heb je ze al beide geprobeerd? Gt kan je wrs gewoon testen bij veel surfcenters, de vector zal een surfmaatje van je vast wel hebben, je ziet ze best veel.
Ik vaar de Rapid van Gun sails, geen low wind zeil. Wel een enorm inzetbereik voor een no-cam zeil. In vlagen en in de acceleratie heeft ie backhand pull

tristan55555
Windsurf guru
Windsurf guru
Surf spul: PD F-Race 120+140, Starboard Kode 94, Loft SB 9.3, Loft Oxygen 7.8+6.8, NP Atlas 6.2+4.7

Bericht door tristan55555 » zo dec 31, 2017 9:46 pm

Ik heb een paar Severne ncx-en gehad (2015/2016) en vond de kwaliteit monofilm anders niet best. Het is gewoon te dun en werd snel lelijk/gekreukt. Mijn huidige loftsails en zeker de neilpryde zeilen doen het een stuk beter. Maar daardoor zijn ze wel weer wat zwaarder natuurlijk.

En lelijk monofilm betekend natuurlijk niet dat de prestaties eronder lijden ;-)

agr64
Freeride pro
Freeride pro
Surf spul: Starboard P299 IS124 Angulo M115 M95 GA Vapor 5.6-11.0

Bericht door agr64 » zo dec 31, 2017 10:46 pm

agr64 schreef:
Dit was een opmerking in het algemeen aangezien mijn ervaring is dat je vaak heel veel sessie's met een grote lap vaart en dit dus ook belangrijk is bij de keuze. Ten minste als het doel is niet elk jaar een nieuwe te kopen.

Plaats reactie