Problemen bij inloggen kunnen gemeld worden via het contact formulier.
Vermeld hierbij wel wat je forum gebruikersnaam is.
memberlist.php?mode=contactadmin

Beste surfzeil ever

In dit forum kun je al je vragen kwijt betreft algemene surfonderdelen, accessoires, algemene vaartechnieken en alle overige vragen die niet onder te verdelen zijn in de bovenstaande disciplines.

Moderators: christiaan1111, Jurjen

Plaats reactie
radical roodje
Deur-surfer
Deur-surfer
Surf spul: tabou rocket 115 sb futura 134 jp superlightwind

Beste surfzeil ever

Bericht door radical roodje » di jan 02, 2018 5:06 pm

Mij lijkt het leuk om te horen wat jouw beste surfzeil ever is.
Geef ook de reden aan waarom.

Mijn beste zeil ever is de gaastra savage 6.7
Mast 460 gieklengte 186
Kleur zwart wit uit 2011
Gebruikt aangeschaft.
Als herintreder in 2012 heb ik dit zeil aangeschaft en was onder de indruk van de trim mogelijkheden.
Ik was net bekend met de term loose leach, iets wat nog niet bestond toen ik 24 jaar geleden de laatste x had gesurft.
Mijn gaastra matrix 8.0 was te groot bij meer wind dus zocht ik een kleiner zeil. In de surfshop in Zeeland lag de gaastra savage 6.7. Ik had mij niet echt verdiept in wat voor een zeil dit was ik zocht gewoon een maatje kleiner dat paste op mijn mast en giek. Maar bij de 1x, ging deze zoveel fijner dan de matrix.
Dit zeil heeft mij laten beseffen dat ik een freeracer ben.
Later diverse zeilen waaronder wave zeilen en slalom zeilen te hebben gehad vond ik de savage het fijnste varen.
Nu heb ik alleen nog maar freerace zeilen want daar ga ik het beste mee.
Nog steeds vaar ik bij veel wind met dit zeil.
Voor mij is dit een topper en hoop dat ie nooit kapot gaat.

Huug
Elite windsurfer
Elite windsurfer
Zeilnummer: NED-193
Teamrider: kasailwindsurfing.com
Surf spul: KA Sails Koncept, Kult, Killer & Kaos en allerlei boards
Contacteer:

Re: Beste surfzeil ever

Bericht door Huug » di jan 02, 2018 10:52 pm

De KA Killer 4.2.
Mijn Killer 5.0 is net zo lekker, maar sinds ik met 4.2 de zee op durf is dat by far het lekkerste zeil. Het komt alleen zo zelden uit de zak.
Ouderjaarsdag was de laatste keer en de keer daarvoor... met een zomerstorm.

Jeroensurf
Elite windsurfer
Elite windsurfer
Teamrider: Zuidwest6
Surf spul: Hotsails 6.0 tot 3.4 Witchcraft Flextail 104 + V4 86 , div SUPS

Bericht door Jeroensurf » wo jan 03, 2018 10:46 am

Ik heb wel een aantal superfijne zeilen gehad waar ik nog heel blij aan terugdenk, maar ik denk dat ik er een aantal tekort doe als ik er een tot de beste uitroep.
Een paar highlights:
NP Raf Garda 5.5...om een of andere reden veel lekkerder als de 6.1.
Naish Hokua 5.2 uit 2000. Dat was een 4 latten zeil met voor die tijd een superlichte handeling en een redelijk gedempt profiel.
Gaastra 4.2 Manic 2004 deed het voor mij beter als de 3.7 en 4.7
Hotsails Firelight...hee zelf voor een groot gedeelte helpen ontwikkelen, dus wat verwacht je dan 8)
5-Oceans wave 5.3. Ik heb zevan 5.9 tot 4.1 gehad en ze waren allemaal super, maar de 5.3 was mijn favoriet.
KS3 4.9 Heb ik in heel veel maten, maar de 4.9 is mijn favoriet omdat hij de handeling heeft van een kleiner zeil en de porrrr van een grotere

Nelis
Hardcore windsurfer
Hardcore windsurfer
Surf spul: Witchcraft V3.8 HSM KS3 4.3 - 4.9 - 5.5

Bericht door Nelis » wo jan 03, 2018 11:56 am

North Sails Zeta 5.0 uit 1998 Zo vers meegenomen naar Fuerte voor 3 weken en bijna elke dag gebruikt. ONverwoestbaar en ook in NL heel vaak gebruikt. Veel xply, lattenspanners met een imbus en een pvc venster. Ik had dit als mijn eerste en enige wavezeil en heb er nog lang mee gevaren.
Bijlagen
1324394215_3.jpg

EdwinR
Windsurf guru
Windsurf guru
Surf spul: Freestyle/wave en superfreaks

Bericht door EdwinR » do jan 04, 2018 12:17 pm

Het beste surfzeil ever is voor mij de Hot Sails Maui Superfreak ME. Ik had er eerst één (een 4.2), toen een 4.7 erbij en inmiddels heb ik de hele serie (3.7 t/m 5.8 ). De 4.7 heb ik nu zes jaar en deze heel veel gebruikt. Buiten één keer een klein scheurtje in een PVC venster en een gebroken katrol lijkt het zeil onverwoestbaar.
En het vaart zo lekker! Stil, gedempt en snel neutraal. Duckgijpjes gaan echt makkelijker in lastige omstandigheden met een zeil dat een beetje meegeeft.
Voor mij zijn de superfreaks zeilen die zelf oud worden zonder stuk te gaan en daarnaast zeilen waarmee de windsurfer oud kan worden zonder stuk te gaan.

Kapitein Rob
Windsurf guru
Windsurf guru
Surf spul: Angulo boards powered met P7 ACX en Simmer zeilen 2016

Bericht door Kapitein Rob » do jan 04, 2018 6:23 pm

Wat Jeroen ook al zegt, ik heb ook zeker een aantal toppers gehad, maar de meeste herinneringen heb ik aan mijn blauw/zilveren Naish Force 5.3/Naish Firestick 4.30 RDM(2004).
Ik weet niet aan wie ik de eer moet toe schrijven, de mast of het zeil, Maar deze combi voelde zeer relaxed.
Had ik power als ik power nodig had; werd ik niet na een landing afgeschoten en was de combi heel lang te houden.
Laatst gewijzigd door Kapitein Rob op do jan 04, 2018 10:30 pm, 2 keer totaal gewijzigd.

oossie71
Freeride pro
Freeride pro
Teamrider: TORQ Fitness Benelux
Surf spul: Flikka SL88, Thruster83 Starboard Isonic 97/117 Gaastra Vapor Avanti Echo MauiUltraFins Chinook
Contacteer:

Bericht door oossie71 » do jan 04, 2018 7:43 pm

Voor mij, de NPU Speedwing 6,5 machtig zeil was dat toch, snel, rete snel zeil. (zeker in combi met mn Mistral Shredder, zon witte lichtte zonder footpads) Heel veel plezier van gehad, tot die echt niet meer tegen de camber zeilen op kon, ben daarna geswitched naar Sailworks Race 6.5 en 5.1 daar kon je de slaloms goed mee vol houden :)
Af en toe denk ik nog wel eens terug aan de NPU, mn eerste zeil zelf verdient. Alle magazines uitgepluist om maar te bepalen welke 6,5 het moest worden. Gekocht en vanaf moment 1 verknocht aan de NPU Speedwing (eigenlijk nog steeds, hoewel de 2016 Vapors 7.1/8.6 doen mij eigenlijk niet meer terug verlangen naar de NPU)

eckerdt
Windsurf guru
Windsurf guru
Surf spul: van alles en nog wat

Bericht door eckerdt » vr jan 05, 2018 1:22 pm

Gaastra Manic 5.0 uit 2002. Mis em nog elke dag 😆 ! Weggegeven aan beginner nadat dit zeiltje geplakt was en de top gelijmd, nog goed voor een paar sessies.

Quercus
Deur-surfer
Deur-surfer
Surf spul: Ezzy Panther Elite 4,2 4,7, 5,3 North Duke f2 guerilla 86, Goya Quad 84 en 104 en Tabou Rocket 125
Contacteer:

Bericht door Quercus » vr jan 05, 2018 9:27 pm

North Ezzy Wave 5,0
Echt een super zeiltje voor die tijd.
Bij een vlaag in planee en erg gemakkelijk te handelen.
Super licht net als ikzelf toendertijd :)

Spike_B
Freeride pro
Freeride pro
Contacteer:

Bericht door Spike_B » za jan 06, 2018 9:31 pm

Gaastra matrix 5.5 2014. Zie mijn avatar. Niet omdat het het snelste zeil is, de lichtste handling heeft of veel power heeft.
Wel omdat het nog nooit teleur heeft gesteld, hij doet het zowel op de een brede freeracer als een 86l waveboard.
Omdat het vaargevoel heerlijk is, en dit zeil je niet in een katapult wil trekken
En omdat de kinderen er altijd lekker mee varen. Kortom, een alleskunner, een zeil dat de juiste balans heeft.

tristan55555
Windsurf guru
Windsurf guru
Surf spul: PD F-Race 120+140, Starboard Kode 94, Loft SB 9.3, Loft Oxygen 7.8+6.8, NP Atlas 6.2+4.7

Bericht door tristan55555 » za jan 06, 2018 10:17 pm

Mijn F2 5.7 zeil met 2 afneembare cambers uit 1990. Heerlijke windrange en hoge snelheden met de destijds ook fantastische mistral screamer 103!

Plaats reactie