Krijg je een wachtwoord foutmelding? Probeer dan eerst een reset : Reset
Mocht dat niet lukken dan kun je een verzoek indienen via het contact formulier.
Vermeld hierbij wel wat je forum gebruikersnaam is : Contact

Windsurf training in de sportschool

In dit forum kun je al je vragen kwijt betreft algemene surfonderdelen, accessoires, algemene vaartechnieken en alle overige vragen die niet onder te verdelen zijn in de bovenstaande disciplines.

Moderators: christiaan1111, Jurjen

Plaats reactie
Down the line
Hardcore windsurfer
Hardcore windsurfer
Surf spul: past er niet allemaal op , speed,speed en speed

Windsurf training in de sportschool

Bericht door Down the line » ma mar 19, 2018 1:55 pm

Nou windsurf en fittniss ik al heel wat jaren maar heb deze 2 eigenlijk nooit echt op mekaar afgestemd

Nou mede door facebooksite van Twan Verseput en gesprek met fysio ben ik er laatste tijd meer mee bezig en dacht misschien leuk om hier te delen en ook ideeën van andere te delen

1_Mijn training begint vaak met 10 minuten fietsen of crosstrainer

2_Dan verdeel ik spiergroepen afhankelijk hoevaak ik in de week ga. Ga ik elke dag dan 2 spiergroepen. Ga ik 3 a 4 keer in de week dat 3

3_Daarna buik en onderrug ongeveer 20 minuten

4_Daarna 5 a 10 minuten uitfietsen of crosstrainer

Nou gaat mij vooral om de training zelf. Dus stap 2

Wat ik begreep staande oefening om balans in combi met kracht zetten te combineren zo bosu bal gebruiken
Dus staand op bosubal biseps oefeningen doen bijvoorbeeld.

Verder lees en hoor ik dat het voor duursport waar surfen onder valt vooral spiervezel 1 getraint moet worden. Dit betekent meer herhalingen met lichte gewichten. Ik hoor van 15 tot 25 maal . Wat is jullie ervaring?

Is dit laatste voor hele lichaam nodig of juist de spiergroepen die meestal verzuren of verkrampen met surfen. Bij mij benen en armen

TheoH
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Surf spul: Tabou Boards, Gun Sails, Sonntag Fins

Re: Windsurf training in de sportschool

Bericht door TheoH » ma mar 19, 2018 3:01 pm

Er is onder surfis generalis een oud draadje over fitness voor windsurfen nieuw leven ingeblazen. Heb je bewust voor de sportschool een apart onderwerp opgestart?
In ieder geval vind ik het erg interessant om te volgen. Zelf ben ik ook in overleg met de fysio aan het uitzoeken wat goede sportschooloefeningen voor het surfen zijn (speed en slalom). De sportschool bezoek ik drie keer per week en daarnaast loop ik twee tot drie keer hard. Zowel hardlopen als sportschoolbezoek worden minder frequent als ik veel kan windsurfen. Want volgens mij is dat de beste training voor het surfen.
De Bosu bal gebruik ik in combinatie met het elastiek. Ik bind het elastiek aan een paal en doe het om mijn middel. Dan squatten op de Bosu op vier manieren (elastiek op de heup aan de voorkant, beide zijkanten en de achterkant) met 10 tot 20 herhalingen. Eventueel kun je het zwaarder maken door een dumbell met gestrekte armen vast te houden.
En verder doe ik standaard krachttraining; strong lifts maar dan niet 5 x 5 herhalingen maar 4 x 12 omdat ik me meer wil richten op krachtuithoudingsvermogen en niet puur op kracht. Ik zal laten weten waar ik uiteindelijk met de fysio op uitkom, want we zijn het nog aan het uitvogelen.

Down the line
Hardcore windsurfer
Hardcore windsurfer

Bericht door Down the line » ma mar 19, 2018 3:37 pm

Wat ik begreep is het trainen van rond de 20 herhalingen met lichte gewichten juist goed voor spierconditie en geeft minder verzuring in de spieren wat minder snel kramp geeft tijdens het surfen. Dit noemen ze spierweefsel 1 trainen

oossie71
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Teamrider: TORQ Fitness Benelux
Surf spul: Flikka SL88 SL103 Thruster83 Starboard Isonic 117 GA Vapor Avanti Echo MUF Chinook
Contacteer:

Bericht door oossie71 » ma mar 19, 2018 5:12 pm

klopt je wilt uithoudingsvermogen trainen, echter dat staat haaks op wat wij willen ook krachtig zijn (de andere spiergroep)
Je dient voor jezelf uit te maken wat is belangrijk (speedsurfen, slalom, longdistance,wave) voor speed is het kracht en coordinatie het voornaamste. Voor longdistance precies andersom, uithoudingsvermogen.
Eerst bepalen welke discipline je wilt doen, en dan je programma afstemmen.
Zie het met hardlopen, je kan een fantastisch trainingsprogramma krijgen in algemene termen. Verwacht dan niet dat je op de atletiekbaan een 400m kan gaan doen.... of een marathon... 2 geheel andere werelden. Die je ook niet meer omgeschakeld krijgt (enkele uitzonbdering daargelaten)

Kanarie
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Surf spul: Falcon 140, Magnum135, Ray111, Rocket125, Vector9.2, Sunray8.6, Hornet 7.2, Helcat6.2.

Bericht door Kanarie » ma mar 19, 2018 8:37 pm

Het is eigenlijk altijd goed om beide kanten van het spectrum te trainen, dus duurloop én spierkracht.
Kracht is niet altijd massa, het ook leren zoveel mogelijk weefsel te activeren.
Zodra je zwaarder kunt trainen, gaat vanzelf ook je duur omhoog, simpelweg omdat het je minder uitput.
Voordeel van een beetje meer spiermassa is dat je in rust ook meer verbruikt, dus stiekem is dat ook nog eens extra afvallen. :)

Planee
Freeride pro
Freeride pro
Surf spul: freestyle 100 liter, mistral syncro 76 liter. 4.2 voodoo, 4,5 en 5,0 hero,5.7 ice. Xantos 295

Bericht door Planee » di mar 20, 2018 2:38 pm

Spring net in de discussie en zie nogal wat aannames over de werkwijze en het doel.
Ik maak regelmatig schema's voor verschillende sporters. Met name zwemmers.
Wat is specifiek het doel bij een speedsurfer? Begin met kijken naar een ideale sessie. Hoe lang duurt een run? en hoeveel runs doe je op een dag? En hoe lang duurt je standaard sessie gemiddeld? Allemaal factoren om rekening mee te houden bij een ideaal krachttrainingsprogramma.

Mijn eerste idee is dat kracht-uithoudingsvermogen nog wel eens de grootste component zou kunnen zijn voor windsurfers in het wedstrijdseizoen. Je wilt namelijk zou getraind zijn dat je goed meerdere runs achter elkaar kunt doen. Maar allereerst de vraag hoe lang duurt een sessie en een run?

Geert
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Surf spul: Fanatic Falcons/FreeWaves North Ice Loft Racing Blades
Contacteer:

Bericht door Geert » di mar 20, 2018 2:56 pm

Down the line schreef:
ma mar 19, 2018 3:37 pm
Wat ik begreep is het trainen van rond de 20 herhalingen met lichte gewichten juist goed voor spierconditie en geeft minder verzuring in de spieren wat minder snel kramp geeft tijdens het surfen. Dit noemen ze spierweefsel 1 trainen
Speciaal voor "spierconditie" en tegen verzuring doe ik het volgende; na elke krachtsoefening, of het nu 3 sets van 12 -10 - 8 zijn of 1x max neem ik al het gewicht van de bar, of ik neem een dumbell van 5 à 6 kg en herhaal de oefening zo vaak mogelijk tot "failure". De eerste 10 gaan dan nog goed maar daarna treed de verzuring in en kun je met moeite nog enkele herhalingen maken. De laatste 3 zitten dan ver in het rood als je het goed aanpakt.

Bijvoorbeeld een benchPress:
- warming-up met 60% max gewicht
- opbouwen naar 80% en max 5 herhalingen
- opbouwen naar max gewicht
- daarna alle gewichten van de bar en drukken met een lege stang (20kg) en hopen op nog 30 herhalingen... :)

- een andere variant is na je max langzaam in gewicht terug te gaan (dropset) en bij elke keer door te gaan tot failure.
Laatst gewijzigd door Geert op di mar 20, 2018 3:21 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Geert
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Contacteer:

Bericht door Geert » di mar 20, 2018 3:07 pm

Planee schreef:
di mar 20, 2018 2:38 pm
Hoe lang duurt een run? en hoeveel runs doe je op een dag? En hoe lang duurt je standaard sessie gemiddeld?
Maar allereerst de vraag hoe lang duurt een sessie en een run?
Een (speed)run duurt ongeveer een halve minuut (heel ruim genomen) maar de aanloop is misschien nog zwaarder dan de run zelf. En dan komt daar ook nog het upwind terugvaren bij. Je kunt dus eigenlijk niet zeggen dat je specifiek voor een run moet trainen maar meer voor een dagdeel (1 tot 5 uur?).

Er zitten veel krachtcomponenten in maar het uithoudingsvermogen wordt zeker ook flink aangesproken, zowel anaerobe en aerobe verbranding.

Down the line
Hardcore windsurfer
Hardcore windsurfer

Bericht door Down the line » di mar 20, 2018 4:19 pm

Ik heb gevoel zoals wij in nederland speedsurfen (regelmatig zit je rond de 50 a 100 km op zo dag) juist wel veel spierconditie en iets regen kramp wordt gevraagd . Juist om tot je run te komen en het terugvaren upwind in lastige condities vraagt veel . Juist hier zie je vaak verzuring of kramp toeslaan in armen en benen. Dus niet of haast nooit in de run zelf

Daarom zou mijn idee zijn om juist bij armen (biceps, triceps en onderrarmen) en benen spiervezel1 vooral te trainen. Dus met relatief lichte gewichten tussen de 15 en 25 herhalingen. Juist voor verbetering van de spierconditie daar en om de verzuring (kramp) juist bij deze 2 spiergroepen tegen te gaan

Bij de andere spiergroepen ( rug, borst en rug) merk ik persoonlijk weinig van verzuring en kramp op zo speed surfdagje. Dus ik heb het idee dat je bij deze spiergroepen juist wel op kracht kan trainen . Oftewel spiervezel 2 aanspreken met relatief zware gewichten en tussen de 8 en 12 herhalingen

Iemand die hier iets over kan zeggen

patrick91
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Surf spul: Angulo-RRD-GUN sails- JP speed

Bericht door patrick91 » di mar 20, 2018 7:00 pm

Na lang twijfelen zojuist ingeschreven sportschool.. morgen intake om mijn doelen te bespreken en benieuwd waar hij mee zal komen.
Doel voor mij is sterker bovenlichaam / armen en cardio (lopen en fietsen).
Kramp heb ik nooit bij het speedsurfen.. ik had het wel en erg ook en ik stak het altijd op de harde wind en 5,6 en 6,3 gebruik je weinig dus staat niet zo goed allemaal wat tunen betreft. Tot ik een keer mijn langere giek moest gebruiken met dikke buis en geen last. Dus grote giek erbij en stuk af laten zagen. Dat is nu verleden tijd, kramp heb ik niet meer.

Door persoonlijke omstandigheden sta ik sinds begin oktober droog aan de kant maar nu de klok een uurtje vooruit gaat wil ik de afterwork sessies weer op gaan pakken. Merk heel duidelijk dat ik maanden lang niet gevaren heb dus iets gaan doen is belangrijk.
Ben weer begonnen met hardlopen, nu een paar keer een kwartiertje gegaan, hamstrings voel ik wel dus langzaam opbouwen is belangrijk.

Kanarie
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Surf spul: Falcon 140, Magnum135, Ray111, Rocket125, Vector9.2, Sunray8.6, Hornet 7.2, Helcat6.2.

Bericht door Kanarie » di mar 20, 2018 8:27 pm

Het is denk ik ook erg afhankelijk wat voor water je op gaat, vlak water of dikke chop.
Op vlak water kun je druk omzetten in snelheid, dus even kracht zetten en daarna hangen.
Kom je op de Grevelingen met dikke chop, dan ligt de snelheid lager en moet je constant corrigeren na een golf.
Dat laatste is een dikke aanslag op benen en middenrif.

Geert
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Contacteer:

Bericht door Geert » di mar 20, 2018 10:53 pm

patrick91 schreef:
di mar 20, 2018 7:00 pm
Tot ik een keer mijn langere giek moest gebruiken met dikke buis en geen last. Dus grote giek erbij en stuk af laten zagen. Dat is nu verleden tijd, kramp heb ik niet meer.
...typisch, juist met een dunnere buis zou je minder snel last van kramp en verzuring moeten krijgen :eh:

Geert
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Contacteer:

Bericht door Geert » di mar 20, 2018 10:55 pm

Speedsurfen ga je ook voelen in je benen door de statische spanning en het corrigeren...

Geert
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Contacteer:

Bericht door Geert » wo mar 21, 2018 9:35 am

Down the line schreef:
ma mar 19, 2018 1:55 pm
Wat ik begreep staande oefening om balans in combi met kracht zetten te combineren zo bosu bal gebruiken
Dus staand op bosubal biseps oefeningen doen bijvoorbeeld.
Er is een oefening die ik regelmatig doe met een bosu bal en een "boomstammetje" van 10 kg, een "woodchopper".
I.p.v. een boomstammetje kun je evt. ook een zak of een zware bal gebruiken. Alle hou je vast met je handpalmen naar elkaar toe gericht (alsof je 2 bekers vasthoudt).

Uitgangspositie is staand op de vlakke kant van de bosubal met de boomstam vast in beide handen voor je.
Beweeg nu het boomstammetje boven je linkerschouder (naast je oor).
Vervolgens draai je hem naast je rechter enkel en ga je tegelijkertijd in een squad.
Herhaal dit enkele malen.
Wissel van kant.

De oefening spreekt meerdere spiergroepen aan incl je uithoudingsvermogen.

oossie71
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Surf spul: Flikka SL88 SL103 Thruster83 Starboard Isonic 117 GA Vapor Avanti Echo MUF Chinook
Contacteer:

Bericht door oossie71 » wo mar 21, 2018 10:14 am

mooie oefening :)
ik doe hm liever op de zachte kant van de bal

Down the line
Hardcore windsurfer
Hardcore windsurfer

Bericht door Down the line » wo mar 21, 2018 2:53 pm

Dus een soort kniebuigen met wat gewicht op de bosubal. Maakt even niet uit welke kant boven van de bosubal. Dan rond de 15 a 20 herhalingen?

Verder bedoel ik niet dat met elke sessie kramp in armen en benen optreedt

Maar die keren dat er kramp optreedt door zware omstandigheden (denk aan speedsurfen met meer als 35 knopen of je voor de 8e keer op rij het water opgaat met relatief veel chop) dan merk ik verzuring/kramp vooral in armen en benen.

Vandaar de gedachte om juist bij armen en benen op spierconditie en beter tegen verzuring/kramp te trainen door met relatief lichtere gewichten tussen 15 en 25 herhalingen waardoor spierweefsel/vezel 1 getraint wordt en je juist daar minder snel verzuurt of kramp krijgt

Geert
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Contacteer:

Bericht door Geert » wo mar 21, 2018 3:18 pm

Down the line schreef:
wo mar 21, 2018 2:53 pm
Dus een soort kniebuigen met wat gewicht op de bosubal. Maakt even niet uit welke kant boven van de bosubal. Dan rond de 15 a 20 herhalingen?
Ja zoiets, probeer bij het zakken je knieën niet voor je enkels uit te laten steken (squaten).
De beweging ("woodchopper") van het gewicht i.c.m. het squaten spreekt m.n. je benen, rug en schouders aan.

Geert
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Contacteer:

Bericht door Geert » wo mar 21, 2018 3:23 pm

Afbeelding

Geert
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Contacteer:

Bericht door Geert » wo mar 21, 2018 3:32 pm

Of deze, die ik m.n. voor suppen train:
https://www.facebook.com/geert.hokke/vi ... _video_tab

Er zijn op deze manier veel oefeningen te integreren met bosu bal.

Down the line
Hardcore windsurfer
Hardcore windsurfer

Bericht door Down the line » wo mar 21, 2018 3:52 pm

Thanks. Ga ik proberen beide kanten 20 keer

oossie71
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Contacteer:

Bericht door oossie71 » wo mar 21, 2018 8:31 pm

Nice! mooie voorbeelden :)

Down the line
Hardcore windsurfer
Hardcore windsurfer

Bericht door Down the line » vr mar 23, 2018 12:27 pm

Iemand anders nog voorbeelden of theorie waar we wat mee kunnen voordat het surfseizoen voor de meeste weer begint

Reindt
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Surf spul: Genoeg! of?????

Bericht door Reindt » vr mar 23, 2018 1:56 pm

Ik heb van de week van die Fitness Elastieken besteld en inmiddels binnen.
De oefeningen die je daar mee kunt doen zijn eindeloos en kun je eenvoudig even tussendoor doen als de sportschool even niet uitkomt. Op YouTube zijn er legio voorbeelden Van oefeningen.

JanvD
Freeride pro
Freeride pro
Surf spul: Flikka, Tabou Manta, RRD FSW, Severne Blades, KA Kult, Naish Redline en Gaastra Cosmic

Bericht door JanvD » vr mar 23, 2018 3:04 pm

Ik zal dan toch nog een keer herhalen wat ik al in de vergelijkbare post hierover op dit forum heb genoemd;
Voor mij werkt sportklimmen / boulderen bijzonder goed om het hele jaar lichaam en geest goed getraind te houden. Zowel cardio als spierkracht, je hele lichaam met een zekere nadruk op je (onder)armen. Zowel verzuring als kracht als souplesse als coordinatie.

Naast dat ik denk dat het alle elementen van een goede work-out bevat, is het voor mij ook veel leuker dan een sportschool.

Toevallig kwam de NOS gister nog met een leuke schets;
https://nos.nl/op3/artikel/2223847-waar ... ht-is.html

Anyway, wil hier niet "mijn andere passie" heel erg pitchen, maar als ik alle sportschool-trainingschema's/-tips hier lees, merk ik dat ik er wel heel blij en tevreden mee ben...

Reindt
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Surf spul: Genoeg! of?????

Bericht door Reindt » vr mar 23, 2018 3:19 pm

Klopt allemaal JanvD, ik ga ook niet naar de sportschool omdat ik het nou zo ontzettend leuk vind, maar soms moet je wat en dan is dat een goed alternatief en absoluut beter dan op de bank zitten. Ik hen een beroep wat niet aan het lijf komt, behalve dan dat ik onregelmatige diensten loop, maar van enige krachtsinspanning is geen sprake tenzij ik een nieuwe volle pen moet hanteren hahaha. Zo vind de een dit leuk en de ander dat, zo voor mij geen MTB of zo, dat vind ik niks. En als er gesurft kan worden heeft dat veruit de voorkeur en sla ik de sportschool over.
Nu kan ik tussendoor thuis ook flink wat oefeningen doen met de elastieken en de bol wat soepel proberen te houden 😉

WhiteofHeart
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Surf spul: Northsails/Lokefoil

Bericht door WhiteofHeart » ma mar 26, 2018 1:16 pm

+1 voor klimmen! Je traint alles wat je met windsurfen ook nodig hebt en het is leuk! Ik doe daarnaast 3x per week hardlopen. Half jaartje geleden gestopt met roken, toen begonnen met 5km, ik doe nu 10-20, ligt aan hoe lang ik heb en hoeveel zin ik heb. Lekker college luisteren onderweg ;). Zolang het koud is schaatsen als het niet Z-W waait. Voor de rest ga ik ook met dit weer gewoon het water op en vind ik 10 knopen en -2 eigenlijk een stuk vermoeiender dan 15 knopen en 15 graden haha. Windsurfen is voor windsurfen natuurlijk de beste training 🙊.

Down the line
Hardcore windsurfer
Hardcore windsurfer

Bericht door Down the line » do mar 29, 2018 3:12 pm

Volgens mij ging het over windsurftraining in de sportschool met gewichten of elastieken desnoods. Dus niet over klimmen, schaatsen, mountainbiken, hardlopen, zwemmen en andere dingen buiten de sportschool.

Ik zag dat Twan Verseput ook er wat over heeft geplaatst op zijn facebooksite

Gewicht oefeningen op de bosubal rond de 20 herhalingen

Plaats reactie