Krijg je een wachtwoord foutmelding? Probeer dan eerst een reset : Reset
Mocht dat niet lukken dan kun je een verzoek indienen via het contact formulier.
Vermeld hierbij wel wat je forum gebruikersnaam is : Contact

Nieuwe WINDSURFER lt jullie opinie

In dit forum kun je al je vragen kwijt betreft algemene surfonderdelen, accessoires, algemene vaartechnieken en alle overige vragen die niet onder te verdelen zijn in de bovenstaande disciplines.

Moderators: christiaan1111, Jurjen

harrie11
Funboarder in spe
Funboarder in spe

Re: Nieuwe WINDSURFER lt jullie opinie

Bericht door harrie11 »

Ron Gijzen schreef:
do jun 11, 2020 11:42 am
Ik zie het aantrekkelijke van een LT voor 2300,- niet echt.
Ik denk dat een ervaren surfer na enkele tientallen sessies wel een beetje is uitgekeken op de LT, en dan toch meer performance zoekt (dus raceboard of shortboard of foil of light-wind freestyle of SUP).
Natuurlijk is het leuk om met vrienden en kinderen het water op te gaan, maar dat kan ook met een 2e hands lesboard met zwaard. Eigenlijk nog beter, want die zijn stabieler dan de LT. Die koop je dan NAAST je eigen (high-performance) board, zodat je met de vrienden en kinderen mee het water op kunt.
Ik heb ook een pposje overwogen om nieuw groot en gebruiksvriendelijk materiaal te kopen om met de kinderen en vrienden plezier te hebben op het water. Maar ik realiseerde me dat ik het eigenlijk vooral zelf was die dat erg zag zitten. De realiteit was dat vrienden en kinderen alleen naar het water willen als het echt heel mooi weer is en er nog aan allerlei andere voorwaarden is voldaan. Ik projecteerde mijn eigen enthousiasme op hen. Na deze 'reality-check' heb ik besloten in principe alleen in materiaal te investeren dat aansluit bij mijn eigen behoeftes op het water. Iedereen is welkom om mee te gaan maar ik ga er geen 1000 of 2000 aan materiaal voor aanschaffen, tenzij zij ZELF echt gemotiveerd zijn.
Heel herkenbaar; ik ben ook gestopt met spullen kopen omdat een ander misschien eens mee wil op een warme dag.

Arbee
Freeride pro
Freeride pro
Teamrider: NED 1661
Surf spul: samen met m'n vrouw een trailer vol. :-)

Bericht door Arbee »

petervandervliet schreef:
vr jun 12, 2020 2:21 pm
Waarom zit er zo’n ouderwets driehoek zeiltje bij? Iedereen wordt toch nog af en toe zwetend wakker snachts terwijl hij een loeizwaar driehoekzeil vol water staat op te trekken?

Er staat er trouwens een op marktplaats voor 1150.
De VW Kever is terug (geweest) de Mini, de Fiat 500, allemaal verbeterde versies van het oude populaire model. Nu is het nog steeds een (voor de normen van nu) zwaar board met een zeer vervelend "drie-hoek-drukpunt-verplaatsend-zeil" dat begrijp ik echt niet. Zou het zelfde zijn als BMW Mini had gezegd: elke 7500 km moet u de garage in voor een grote beurt. Anders houd de motor er mee op! Kort om, het is hier al geschreven, waarschijnlijk een grote roze bril geweest. Het had leuk geweest als ze er een moderne versie van gemaakt hadden zoals ze in de auto industrie wel gedaan hebben. maar zelfs dan zou het maar een beperkte doelgroep aanspreken. Kijk maar naar heet aantal raceboard gebruikers op het water.
Kort om, ik vind het een prima idee, maar ik laat het aan me voorbij gaan.

agr64
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Surf spul: Starboard Phantom 299 3DX & Isonc101, Angulo Magnum 115 & 135 GA Vapor 6.4 - 11.0

Bericht door agr64 »

Dat ouderwetse driehoek zeiltje is en mega efficiënt en hanteerbaarder bij weinig wind dan een modern ruig.

matchbox008
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe

Bericht door matchbox008 »

Voor wat het driehoekszeil geef ik @Arbee gelijk als je het tuig voor all-round inzet gebruikt. Echter vanuit de gedachte/het perspectief dat je eenheidsklasse kan varen met die set-up geeft dat een strikte eenheid en daar valt heel wat voor te zeggen als je een grote competitie zoekt zonder daarbij grote uitgaven te doen. Heb het board met een groter camberzeil gevaren en grotere vin en dat gaat uitstekend. Bewaar het driehoekszeiltje voor de OD gelegenheden maar zal daarbuiten meestal met andere zeilen en vinnen varen.

Voor wat betreft het board denk ik dat mijn ervaring inmiddels de algemene indrukken/meningen overstijgt. Ik vind het board bijvoorbeeld helemaal niet zo zwaar. Het board is een stuk degelijker dan mijn ouwe phantom en weegt zelfs iets minder. Ik vindt 15 kilo voor een longboard met groot zwaard een net gewicht. Daarnaast is de shape en stijfheid niet te vergelijken met het origineel behalve de grove outline. De LT is totaal anders en vaart heel anders dan het origineel.

Ik wil hier beslist niet propaganderen dat de LT vergelijkbaar is met de overall performance van een goed/modern raceboard. Maar het board afdoen als ouderwets en achterhaald gaat me iets te ver. Vaart gewoon erg leuk en goed en een knoop of 22 is voor iedereen out-of-the-box makkelijk haalbaar. Zelfs leuk voor iemand die een toch niet lullig board als een phantom 380 heeft gehad. Ik kan jullie nu al zeggen dat ik veel liever op een LT de elfstedentocht ga varen dan op een raceboard. Kwestie van voor ogen houden in welke omstandigheden en waarom je een LT zou overwegen.

Overigens verwacht ik dat de LT met een racezeil erop en een goede vin eronder het de 1e generatie raceboards zoals de oer-Equipe uit '88 en de Fanatic Ultra Cat behoorlijk lastig kan maken bij een rondje rond de boeien. Tegen de phantom geef ik de LT weinig kans, tenzij je bij elke gijp in de plons gaat. :lol:

Het driehoekszeiltje heb ik nog niet getest maar ga daar binnenkort over berichten (met video) als ik met wat lotgenoten ga stoeien met deze dino-on-steroids met de OD set-up. Hoop dat @agr64 gelijk krijgt, mijn laatste driehoekszeil was een NP Vitesse 5.5 uit 1985 die ik met de krantenwijk had betaald en met de fiets heb opgehaald (2 x 45 km). Dat zeil heb ik verkocht samen met mijn eerste eigen board (Sainval Maui) en kreeg toevallig een brok emotie toen ik vorige week hetzelfde zeil in 5.0 op MP voorbij zag komen voor 50 euro.

PHOTO-2020-06-14-17-52-23.jpg
PHOTO-2020-06-14-17-52-23[1].jpg
Inside tip bij de foto's: de chainplates zijn omgekeerd gemonteerd zodat het zwaard zichzelf niet omhoogwerkt als het wat harder gaat en bovendien locked. Typisch OD dingetje voor de in-siders maar wel exact de setup zoals bij de phantom dus. Zwaard eruit? Eerst even schroeven. Feest van herkenning. Ik mag zeggen dat de schroeven van de chainplates dezelfde zijn als van de phantom en die kosten 17 euro per vier. Een klein stukje pedigree zou ik zeggen.

gr MB
Deze gebruikers waarderen matchbox008 voor dit bericht:
Arnoh

matchbox008
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe

Mijn vriendin zit op de eerste foto op de achtergrond, die zat te wachten tot ik haar les ging geven. Ze zit daar te appen met haar vriendinnen voor een alternatief plan. Ik kwam naar de kant en zei, "laten we gezellig een broodje eten". Haar antwoord was duidelijk," alles blijft volgens mij bij het oude zoals ik het nu zie".

gr MB

agr64
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Surf spul: Starboard Phantom 299 3DX & Isonc101, Angulo Magnum 115 & 135 GA Vapor 6.4 - 11.0

Bericht door agr64 »

Als je lang van de zwaardlippen wild genieten board nooit op de kant met het zwaard half uit!

matchbox008
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe

Klopt, spuit de boel wel elke keer dik in met sailkote. Soms ben ik een beetje slordig, helaas. Zal je tip ter harte nemen.

gr MB

matchbox008
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe

Met OD zeil 23 knopen met blote voeten (en een klodder wier op het einde)

Met een 7.8:

Zo hard ben ik nog niet gegaan maar het jaar is nog jong.

matchbox008
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe

"Gelukkiger dan dit worden we niet". Van wie zou dit citaat zijn?

Lucky luciano
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door Lucky luciano »

Afgelopen weekend Tourtocht Zeewolde WINDSURF LT 2020

Weer een mooie tocht gemaakt vanuit het rustig Zeewolde (geen parkeerkosten en alle ruimte om op te tuigen!)

Wil je de volgende Training Tourtocht meevaren
INFO over Windsurfer LT Training tourtochten
Bijlagen
20200628 Zeewolde meeting.jpeg
20200628 Zeewolde surfdag 6.jpeg
20200628 Zeewolde SurfHENGE WS LT team 2.jpeg
20200628 Zeewolde SurfHENGE WS LT 2.jpeg
20200628 WS LT team NULDE.jpeg

matchbox008
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe

Lucky, werd dat bier voor de tocht al uitgedeeld?

gr MB

matchbox008
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe

Grappig trouwens dat Mistral wel met het eigen logo in het zeil vaart op de Windsurfer. Mag dat ook in OD?

matchbox008
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe

Al gevonden op de Mistral website:

Quote:

It could be contested and indeed the question is being asked, “Why did Mistral not re-release the Mistral Competition rather than brand a Windsurfer LT Mistral?” This is an important question for which we have some important answers. If we re-released the Mistral Competition, it would rekindle the old days of being in competition with the original Windsurfer® One Design and at this point of the sports history, it is our position, it is more important to nurture and grow grass roots Windsurfing, than it is to re-release an alternative choice of board that would serve to dilute the potential to grow a singular Class of board.

With the Kona board in recent times having built up a loyal following and with the release of the Windsurfer LT, Mistral’s production of the Mistral Competition, could be seen as disingenuous, when we and the world recognise Hoyle Schweitzer’s original Windsurfer® as the seminal foundation board of the sport and the impact it can have through it’s own re-birth.
Not insignificantly, in economic terms this is not 80s when the sport was so big and growth so vertical, investments were justifiable; whereas today, it makes commercial sense to support an in-situ opportunity for a symbiotic expression of support for an iconic product that is ‘tooled-up’ for production, ready to go and being offered unilaterally between brands.

Grappig, dat zie je niet veel in andere sporten. Blijkbaar is de marketing van het "nieuwe Mistral" meer gericht op adoptie ipv initiatief. In ieder geval is het goed dat ook daarmee weer wordt onderstreept dat het een bijzondere eenheidsklasse kan worden. Zullen we binnenkort ook Windglider logo's gaan zien? Interessant marketingpotentieel voor oude en ongebruikte merknamen die je kan koppelen aan een bestaand product. Toch een manier om je te onderscheiden in een OD klasse zou ik zeggen.

Ron Gijzen
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Surf spul: Futura 117, Rocket 115, 3S 96; Severne Turbo 9.2, 8.1, 7.0 & 6.0 Vandal Enemy 5.3, 4.7 & 4.2

Bericht door Ron Gijzen »

Hebben jullie zondag ook gevaren op de LT's? Volgens mij poeierde het vrij stevig toch? Ging dat nog een beetje?

Planee
Freeride pro
Freeride pro
Surf spul: freestyle 100 liter, mistral syncro 76 liter. 4.2 voodoo, 4,5 en 5,0 hero,5.7 ice. Xantos 295

Bericht door Planee »

Lucky luciano schreef:
ma jun 29, 2020 4:06 pm
Afgelopen weekend Tourtocht Zeewolde WINDSURF LT 2020

Weer een mooie tocht gemaakt vanuit het rustig Zeewolde (geen parkeerkosten en alle ruimte om op te tuigen!)

Wil je de volgende Training Tourtocht meevaren
INFO over Windsurfer LT Training tourtochten
Heel gaaf! Dit thema gaat over de nieuwe windsurfer LT maar in essentie gaat het om ontmoeten en van elkaar leren.
Jong en oud, topsurfer of beginner met elkaar verbinden. Ervaren hoe je met wat kleine aanpassingen aan je surftechniek weer een stap verder maakt. Nieuwe plekken ontdekken en altijd kan varen. En het materiaal is in die zin ondergeschikt.

Ik ben al aan het sparen en kijk uit naar de leuke mooie evenementen!

Wat een gave sport hebben we toch :cheer: :cheer:

matchbox008
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe

@Planee Kan je reactie alleen maar met een oprechte lach bevestigen.

Ik geloof dat de vernieuwing van het oude concept perfect past in de huidige tijdsgeest. Natuurlijk vaart een kort board beter als je lekker flat-out kan rammen als het hard waait. Maar de LT is wel een soort van Zwitsers zakmes, een beetje zoals een getemd Raceboard. Vooral de plezierfactor van allemaal op dezelfde boards te varen maakt het een heel leuk spelletje. Maar ook gewoon in je eentje toeren, op- en afkruisen en lange afstanden maken (en op plekken komen waar de "halve-windse-jongens" niet kunnen komen) blijft voor mij een enorme dimensie geven aan de sport.

Wat de LT daarin vooral bijdraagt is dat dit board de drempel voor iedereen zoveel lager legt om juist aan dat element plezier te beleven zonder aan potentiële prestaties grote concessies te doen. De beloftes vanuit Cobra zijn (denk ik) bewust conservatief geweest. Maar zoals met de oer-windsurfer is nog steeds the-sky-the-limit. Het gaat er immers niet om wat mensen ervan vinden maar om wat je ermee doet. En daarmee kan je in potentie morgen alle wereldtoppers verslaan als je dat wil en kan. Die varen immers allemaal mee met de grote kampioenschappen.

Waarom doen ze dat? Niet vanwege het board op zich maar wel voor de eerzucht om in gelijke condities zichzelf te kunnen bewijzen t.o.v. de rest. Ik zag een interview met Kiran Badloe nadat hij Stephan vd Berg had verslagen op de eerste dag van het EK vorig jaar en hij zei letterlijk "mooier dan dit kan het niet worden". Geloofde het meteen. Heb vroeger veel OD gezeild en dat is beslist een ander spelletje dan simpelweg geld uitgeven om harder dan de rest te gaan.

Dat je de dag erop je kinderen en je vrouw erop kan leren surfen op een zomerdag met een licht briesje is voor mij alleen maar een nog grotere bevestiging van dit Zwitserse zakmes. Gewoon 1 board voor licht en midden weer en lol maken met iedereen. Dat zag ik mezelf niet doen op de met tempex gevulde carbon eierschaal. Nu wel.

Als je een keertje wil opstappen om de LT te proberen? Stuur maar een bericht en dan kan je ervaren waar je voor spaart. Van harte welkom, heerlijk zo'n board dat je kan delen met iedereen.

gr MB

Hydrograaf (Bas)
Freeride pro
Freeride pro
Surf spul: F2 Lightning WCE, SB Futura 114,, IQ custom 95, Naish Wave 86

Bericht door Hydrograaf (Bas) »

Afbeelding

[https://www.windsurferclass.nl/do2020/]

Ik heb me ingeschreven, in een opwelling, incl huurplank.....Vooral ook omdat het me erg gezellig lijkt, hoge funfactor ondanks dat ik nog nooit op een LT heb gestaan.

matchbox008
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe

@Hydrograaf (Bas) Leuk! Ik plan ook om mee te doen. Ga eerst verhuizen aan het einde van de maand en ben voorlopig te druk daarmee om te varen maar we kunnen in augustus wel een keertje afspreken in Zeeland om eens samen te varen en dan kan je de LT eens ervaren.

Groet MB

Plaats reactie