Krijg je een wachtwoord foutmelding? Probeer dan eerst een reset : Reset
Mocht dat niet lukken dan kun je een verzoek indienen via het contact formulier.
Vermeld hierbij wel wat je forum gebruikersnaam is : Contact

Quiver/session bag vervoer zeil

In dit forum kun je al je vragen kwijt betreft algemene surfonderdelen, accessoires, algemene vaartechnieken en alle overige vragen die niet onder te verdelen zijn in de bovenstaande disciplines.

Moderators: christiaan1111, Jurjen

Plaats reactie
icecold
Deur-surfer
Deur-surfer
Surf spul: Fanatic shark 129l, S2Maui Banshee 7.0, Gaastra pilot 6.0, 5.5

Quiver/session bag vervoer zeil

Bericht door icecold » ma mei 28, 2018 11:39 am

Zaterdag een Tripje gemaakt naar het Amstelmeer en besloten dat ik wat vaker andere surfspots wil bezoeken. Echter moet ik alles op het dak vervoeren, en vrees ik voor de levensduur van mijn zeilen als er spanbanden overheen moeten.

Daarom mijn interesse in een session/quiverbag. De meeste kunnen met spanbanden onderlangs vastgemaakt worden zodat de zeilen niet geplet worden. Nou zie ik dat de meeste van die tassen zijn gemaakt op het vervoeren van 3-4 zeilen, 2 of meer masten en meerdere gieken. Zoveel materiaal heb ik überhaupt niet, en wil ik ook zeker niet elke keer mee slepen.

Daarom mijn vraag:
Zijn de grote quiverbags nog stabiel als je ze niet helemaal vult? Als er alsnog een spanband overheen moet gaat dit voor mij aan de functie van de quiverbag voorbij.
Of zijn er misschien kleinere quiverbags?

Ik hoor graag jullie ervaring voor het vervoer van zeilen op een dakdrager.

P.S .

In de auto of in een aanhanger vervoeren zijn geen opties.

_Dekker
Deur-surfer
Deur-surfer

Re: Quiver/session bag vervoer zeil

Bericht door _Dekker » ma mei 28, 2018 3:08 pm

De Prolimit Sessionbag is een quiverbag en te krijgen in 3 verschillende maten. Misschien past de kleine wave variant bij je?
De stevigheid van de tas moet komen van met name je giek en mast(en). Met 2 masten heb je dan dus 4 buizen die de tas stijf maken.

icecold
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door icecold » ma mei 28, 2018 4:04 pm

_Dekker schreef:
ma mei 28, 2018 3:08 pm
De Prolimit Sessionbag is een quiverbag en te krijgen in 3 verschillende maten. Misschien past de kleine wave variant bij je?
De stevigheid van de tas moet komen van met name je giek en mast(en). Met 2 masten heb je dan dus 4 buizen die de tas stijf maken.
Dat de stevigheid moet komen van de masten vind ik dus een beetje jammer. Desnoods kan ik altijd een tweede mast meenemen, maar ik heb toch de voorkeur voor een optie waarin één mast ook een megelijkheid is.

jipsteenbrink
Funboarder in spe
Funboarder in spe
Teamrider: Teamrider bij mijn vader
Surf spul: Tabou, Manta 116, 3s 87 ;Starboard S type 104, Quad,81; Simmer Blacktip 6.0/4.2; Ka race 9.3/6.4

Bericht door jipsteenbrink » ma mei 28, 2018 4:08 pm

Je kan ook een dak koffer (Surflinebox) nemen, dan hoef je je sowieso geen zorgen te maken over stevigheid en je board zou er evt ook in kunnen.

Hydrograaf (Bas)
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door Hydrograaf (Bas) » ma mei 28, 2018 4:17 pm

Ik gebruik een oude NP quiverbag op het dak van een mitsubishi Colt;

- Met drie masten en drie zeilen is het geheel best zwaar en ben ik blij dat ie wieltjes heeft
- de Colt heeft een kort dak, de dragers staan te dicht bij elkaar om beide spanbandgaten te gebruiken. 1 spanband gaat dus alsnog over de tas, bij mij de achterste. Tijdens een sessie laat ik de tas op het dak zitten.
- het plan is ook om de tas evt op een karretje te laden als ik naar Neeltje Jans ga (500 m lopen met je spullen) maar dat is er nog niet van gekomen.

Verder werkt het prima. Geen lekkende zeilen meer in de auto die niet van mij zelf is. De tas ligt op de vliering van de schuur en ik pak in 1x alles wat ik nodig heb behalve plank en giek. De masten heb je idd nodig voor de stevigheid. Ergens op het forum staat iemand die regelmatig een mastbreuk had op de plek waarop deze op de drager steunt. Ik heb dus extra schuim ertussen gedaan.

icecold
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door icecold » ma mei 28, 2018 5:06 pm

Hydrograaf (Bas) schreef:
ma mei 28, 2018 4:17 pm
Ik gebruik een oude NP quiverbag op het dak van een mitsubishi Colt;
Grappig, ik rijd ook in een Colt! Ik heb zon 3 deurs Thule systeem. Volgens mij staan de dragers 70 cm uit elkaar.
Zou dat passen?

icecold
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door icecold » ma mei 28, 2018 5:08 pm

jipsteenbrink schreef:
ma mei 28, 2018 4:08 pm
Je kan ook een dak koffer (Surflinebox) nemen, dan hoef je je sowieso geen zorgen te maken over stevigheid en je board zou er evt ook in kunnen.
Dat is waar, maar die dingen zijn wel enorm duur!

eckerdt
Windsurf guru
Windsurf guru
Surf spul: van alles en nog wat

Bericht door eckerdt » ma mei 28, 2018 5:57 pm

Gewoon de zeilen niet te strak vastsnoeren en aparte spanbanden voor de zeilen gebruiken. (dus niet ook gebruiken om je board vast te zetten). Schuifweerstand is best groot en met een spanband door de draaglussen van je zeilzakken weet je zeker dat je ze niet verliest.

oossie71
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Teamrider: TORQ Fitness Benelux + Flikka
Surf spul: Flikka SL88 SL103 Thruster83 P7 AC-One MUF Chinook
Contacteer:

Bericht door oossie71 » ma mei 28, 2018 6:32 pm

icecold schreef:
ma mei 28, 2018 4:04 pm
_Dekker schreef:
ma mei 28, 2018 3:08 pm
Dat de stevigheid moet komen van de masten vind ik dus een beetje jammer. Desnoods kan ik altijd een tweede mast meenemen, maar ik heb toch de voorkeur voor een optie waarin één mast ook een megelijkheid is.
Die prolimit quiverbag hoeft niet perse 2 masten in he ;)
ik heb die gebuikt voor mn surftrip naar de Canarische eilanden. Daar ging die met nog 2 andere tassen (board en zeilentas) op het dak.

2 zeilen plus giek en mast en je board maakt het geheel al lekker zwaar... zeker als je ook trapeze en wetsuit er in doet met 2 mast verlengers, haha

Hydrograaf (Bas)
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door Hydrograaf (Bas) » ma mei 28, 2018 10:11 pm

Grappig, ik rijd ook in een Colt! Ik heb zon 3 deurs Thule systeem. Volgens mij staan de dragers 70 cm uit elkaar.
Zou dat passen?
Ik kan het nu niet nameten maar denk het wel. Ik heb ook Thule idd en de dragers staan dicht bij elkaar. Ik kan me voorstellen dat de bandopeningen per merk tas verschillen.

Arbee
Funboarder in spe
Funboarder in spe
Teamrider: NED 1661
Surf spul: samen met m'n vrouw een trailer vol. :-)

Bericht door Arbee » di mei 29, 2018 9:47 am

Als je de stevigheid niet goed vind, dan kan je onderin een plaat van 3 of 5 mm multiplex plaatsen, krijg je zonder dat die tas vol zit toch wat stevigheid in je bag. Wel eventjes met een decoupeerzaag het profiel van je session bag namaken. 8)

jipsteenbrink
Funboarder in spe
Funboarder in spe
Teamrider: Teamrider bij mijn vader
Surf spul: Tabou, Manta 116, 3s 87 ;Starboard S type 104, Quad,81; Simmer Blacktip 6.0/4.2; Ka race 9.3/6.4

Bericht door jipsteenbrink » di mei 29, 2018 10:27 am

Niet te vergeten een beetje netjes de randjes schuren, voordat er niets meer van je quiverbag over is.

Huug
Elite windsurfer
Elite windsurfer
Zeilnummer: NED-193
Teamrider: kasailwindsurfing.com
Surf spul: KA Sails Koncept, Kult, Killer & Kaos en allerlei boards
Contacteer:

Bericht door Huug » wo mei 30, 2018 11:33 am

Bij mij liggen zeilen, mast(en) en giek(en) gewoon rechts van me over de voorstoel. Als je voorruit er niet uit klapt liggen ze daar best rustig.
Met jouw quiver hoef je dan heus geen verlengde Mercedes te rijden.

icecold
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door icecold » wo mei 30, 2018 11:43 am

Met de bijrijder stoel plat gaat dat net in de Colt. Met 6m zeil en 430 mast krijg ik dan ook m'n board en giek er nog bij. Maar de dakdrager oplossing is voornamelijk voor als de misses mee gaat.

mbleeker
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door mbleeker » wo mei 30, 2018 1:07 pm

Ik heb ook een PL session bag. Een giek en twee mastdelen gaat m.i prima en geeft voldoende stijfheid voor je zeilen. Sowieso lukt het waarschijnlijk niet om in de volle lengte van de bag iets ondersteunend te bieden maar dat is geen probleem.

Zelf heb ik momenteel 2 lange spanbanden, dat is nog wel een gedoe om die onderlangs te begeleiden via de lussen op de session bag. In een promo filmpje op internet zag ik dat ze 4 korte spanbanden gebruiken, ik ga die binnenkort eens aanschaffen om te zien of dat soepeler gaat.

icecold
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door icecold » ma jul 02, 2018 11:38 am

Heb uiteindelijk de unifiber quiverbag gekocht omdat deze iets minder breed is dan de pro limit Aero. De quiverbag werkt prima met 2 zeilen 2 masten en 1 giek. Het past net naast m'n fanatic shark van 69cm breed op het dak van de Colt.
Werkt voor mij dus prima. Vind het wel jammer dat er geen ventilatie in de tas zit.

icecold
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door icecold » ma jul 02, 2018 11:45 am

icecold schreef:
ma jul 02, 2018 11:38 am
Heb uiteindelijk de unifiber quiverbag gekocht omdat deze iets minder breed is dan de pro limit Aero. De quiverbag werkt prima met 2 zeilen 2 masten en 1 giek. Het past net naast m'n fanatic shark van 69cm breed op het dak van de Colt.
Werkt voor mij dus prima. Vind het wel jammer dat er geen ventilatie in de tas zit.
Even voor de volledigheid, er kunen ook meer zeilen masten en gieken in (check info van unifiber zelf). Maar dat was voor mij niet het belangrijkst. Ik wilde zeker zijn dat het ook stevig op het dak zit als de tas minder gevuld is.

Sannetjhh
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door Sannetjhh » ma jul 30, 2018 11:42 am

icecold schreef:
ma jul 02, 2018 11:45 am
icecold schreef:
Even voor de volledigheid, er kunen ook meer zeilen masten en gieken in (check info van unifiber zelf). Maar dat was voor mij niet het belangrijkst. Ik wilde zeker zijn dat het ook stevig op het dak zit als de tas minder gevuld is.
Bevalt de quiverbag van Unifber nog steeds? Ik ben momenteel op zoek naar een geschikte quiverbag en denk er aan om degene van Unifiber aan te schaffen.

icecold
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door icecold » di jul 31, 2018 6:56 pm

Sannetjhh schreef:
ma jul 30, 2018 11:42 am
icecold schreef:
ma jul 02, 2018 11:45 am
icecold schreef:
Bevalt de quiverbag van Unifber nog steeds? Ik ben momenteel op zoek naar een geschikte quiverbag en denk er aan om degene van Unifiber aan te schaffen.
Zie pb, korte samenvatting:
Hij bevalt nog. Hij is erg stevig. Vraag me af of het gebrek aan ventilatie een probleem gaat vliegen als ik m'n spullen in de quiverbag laat zitten.

Hydrograaf (Bas)
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door Hydrograaf (Bas) » wo aug 01, 2018 10:45 am

Huug schreef:
wo mei 30, 2018 11:33 am
Bij mij liggen zeilen, mast(en) en giek(en) gewoon rechts van me over de voorstoel. Als je voorruit er niet uit klapt liggen ze daar best rustig.
Met jouw quiver hoef je dan heus geen verlengde Mercedes te rijden.
Mijn voorruit heeft er inmiddels een keer uit gelegen. Een 520 mast past net niet :4eyes:

Plaats reactie