Krijg je een wachtwoord foutmelding? Probeer dan eerst een reset : Reset
Mocht dat niet lukken dan kun je een verzoek indienen via het contact formulier.
Vermeld hierbij wel wat je forum gebruikersnaam is : Contact

Spin-outs/boardvolume

In dit forum kun je al je vragen kwijt betreft algemene surfonderdelen, accessoires, algemene vaartechnieken en alle overige vragen die niet onder te verdelen zijn in de bovenstaande disciplines.

Moderators: christiaan1111, Jurjen

Plaats reactie
Robbie-79
Freeride pro
Freeride pro
Surf spul: Tabou rocket 125 ltd, f2 stoke 96, Loftsails oxygenHD 7.8, KA koyote 6.6, Ezzy wave panther 5.8

Spin-outs/boardvolume

Bericht door Robbie-79 » vr jun 01, 2018 7:02 pm

Ik heb met harde wind en chop met mijn 6.6 en een 34 cm vin op een 125 liter rocket de laatste tijd bizar vaak last van spin-outs. Elke rak wel 1 of meerdere keren. Vooral in situaties dat het zo hard waait dat een 125 liter board nauwelijks meer te controleren is en het meer overleven wordt. Liggen die spin-outs aan het grote volume van het board in combinatie met de onstuimige omstandigheden en een kleine vin of moet ik het toch zoeken in techniek? Ik heb inmiddels wel een 96 liter board erbij gekocht om in dat ruige weer met wat meer controle te kunnen varen en vroeg me af of ik met een 96 liter 6.6 en 34 cm vin minder last van die spin outs ga krijgen dan met die 125 liter?

oossie71
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Teamrider: TORQ Fitness Benelux
Surf spul: Flikka SL88 SL103 Thruster83 GA Vapor Avanti Echo MUF Chinook
Contacteer:

Re: Spin-outs/boardvolume

Bericht door oossie71 » vr jun 01, 2018 7:10 pm

Wat is je gewicht?

6.6 op 125ltr is wel groot zeker met harde wind. Het kan wel, maar je boet in op zaken zoals controle. Maar spinouts zouden niet erger moeten zijn.
Techniek kan het zeker zijn.
Trim van je gear is ook wel een aspect.

Kanarie
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Surf spul: Falcon 140, Magnum135, Ray111, Rocket125, Vector9.2, Sunray8.6, Hornet 7.2, Helcat6.2.

Bericht door Kanarie » vr jun 01, 2018 7:29 pm

Ik heb er zelf ook veel last van gehad. Bij mij was het wegens teveel druk op de achterste voet.
Langzaam werd het minder, kwestie van erop blijven letten.
Verstellen van trapeze, verplaatsen voetbanden kan je helpen maar ook je houding en rechterop varen.
Alles om ervoor te zorgen dat je minder je board onder je weg drukt.

Een andere vin kan enigszins helpen, maar is niet dé oplossing.

De Rocket kan inderdaad gaan vliegen en oncontroleerbaar worden, maar mijn ervaring is dat het pas bij 50+ km/h is.
Je mastvoet naar voren schuiven en je voorste voetband iets naar voren monteren helpt hem platter te houden, zodat je neus minder de lucht in wil. Ik heb het ook eens proberen op te lossen met een ander board, maar had daarop precies hetzelfde issue. Kortom, dat komt ook weer neer op techniek en afstelling van je materiaal.

Robbie-79
Freeride pro
Freeride pro
Surf spul: Tabou rocket 125 ltd, f2 stoke 96, Loftsails oxygenHD 7.8, KA koyote 6.6, Ezzy wave panther 5.8

Bericht door Robbie-79 » vr jun 01, 2018 7:59 pm

Ik ben 68- 70 kg. Zal eens kijken of mijn voorste voetbanden naar voren kunnen. Ik heb ze voor en achter op de buitenste stand staan. Mastvoet heb ik meestal net iets achter het midden staan. Waait het weinig dan iets verder naar achter, waait het hard en gaat hij vliegen dan iets naar voren.

WhiteofHeart
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Teamrider: F-ONE
Surf spul: JP/Severne/Foils!

Bericht door WhiteofHeart » vr jun 01, 2018 8:10 pm

Probeer jezelf te forceren in een goede 7 houding (gestrekt voorste been, achterste been naarmate de wind toeneemd steeds verder gekromd. Bovenlichaam gestrekt in het verlengde van je voorste been, met veel wind is een lichte knik bij de heupen oké, maar echt recht is efficiënter/sneller), ook bij veel wind. Met veel wind kan het zijn dat je hard moet trekken aan je achterste hand, omdat je moet afzetten met je achterste voet om aan je achterste hand te kunnen trekken levert dit heel veel druk achterop op (gestrekt achterste been en door het water ploegen zegmaar). Wen jezelf aan om ongeacht het weertype je voorste hand recht tegen de lijntjes aan te varen en je achterste hand als gaspedaal te gebruiken en in een vlaag naar achteren te schuiven op de giek. Schuif je je hand naar achteren, dan hoef je minder hard te trekken en dus ook minder hard te duwen met je achterste been. Kan je niet met je handen in die positie varen (met normale wind schouderbreedte uit elkaar met de voorste hand tegen de lijntjes aan) dan zal je je lijnpositie moeten verstellen. Verder is het helemaal niet erg als je zeil open gaat, pro's varen ook de helft van de tijd met het zeil open. Als je je lines maar op de goede plek hebt, anders kan je rechtop worden gezet door je zeil (lines te ver naar achteren) en gaat je board vliegen. Met je lines op de goede plek kan je zeil gewoon open en hoef je dus niet in de "protest"stance.

Robbie-79
Freeride pro
Freeride pro

Bericht door Robbie-79 » vr jun 01, 2018 8:41 pm

Ik vaar met een zittrapeze en vind recht gestrekt varen vrij lastig. Is het uberhaupt mogelijk om gestrekt te varen met een zittrapeze aangezien de haak zo laag zit dat je meer zit dan staat. Ik heb op zolder nog een heuptrapeze liggen (welliswaar iets te groot). Ik zit sinds ik een nieuw iets groter zeil met veel meer power heb aangeschaft te denken om die weer eens te proberen, omdat ik de 2 sessies die ik ermee gevaren heb meer moeite heb om met vlagen om de boel dicht te trekken. Ik denk dat ik met heup makkelijker verder naar achter kan gaan hangen dan met een zit. Mocht dit makkelijker/fijner zijn dan ga ik een goeie heuptrapeze halen.

WhiteofHeart
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Teamrider: F-ONE
Surf spul: JP/Severne/Foils!

Bericht door WhiteofHeart » vr jun 01, 2018 9:54 pm

Ik denk dat je met je zittrapeze meer power kan hebben dan met heup. Maar vergeet niet dat helemaal dicht niet altijd het doel is, in een heftige vlaag mag je zeil gewoon open, als je er anders overheen getrokken wordt oid. Je board los varen / goede stance behouden is veel belangrijker dan je zeil ten alle tijden dicht hebben. Ik vaar trouwens idd wel met een heuptrapeze.

oossie71
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Contacteer:

Bericht door oossie71 » za jun 02, 2018 9:18 am

zittrapeze, veel power kun je overbrengen. Hoogte is geen issue kun je vaak iets aanpassen. nadeel is gelijk de lage positie van de haak in de slalom met forse chop kun je niet snel genoeg uithaken. (daarom varen de pros met heuptrapeze.)
verder een zittrapeze is niet om te zitten....eniige is dus de poweroverdracht veel beter is.
Verder giekhoogte, 1-2cm hoger dan normaal geeft druk op de neus, meer controle
Giek 1-2cm lager geeft meer power in het zeil en je board loopt vrijer (onrustiger wellicht ook)
Mast verplaatsen dit doe je het beste in 0,5cm stukjes en dan ook alleen maar iets naar voren of achteren. niet meer elke kleine verplaatsing geeft al een andere vaargedrag.

Hoe vang je je spinout op? stop je of vaar je door?

trouwens is de vin een wiervin?

Jeroensurf
Elite windsurfer
Elite windsurfer
Teamrider: Zuidwest6
Surf spul: Hotsails 6.0 tot 3.4 Witchcraft Flextail 104 + V4 86 , div SUPS

Bericht door Jeroensurf » za jun 02, 2018 9:30 am

Een nadeel van zo half open varen is dat je nog steeds achterlijk veel power in je zeil over moet hebben om te voorkomen dat je neus omhoog komt en je board gaat bokken. Weinig recreanten kunnen zoveel power aan. Ik heb 5 jaar geleden op Maui gevaren en terwijl ik goed gepowered met 4.2 aan het knallen was, was Pieter Bijl met een maatje 6.3 en een maat daarboven aan het testen en had Micah Buzianis 7+ op staan.
Een tip om goed te bestuderen zijn de artikelen van Somin Bornhoft die hij vroeger voor Boards heeft geschreven.
https://boards.co.uk/how-to/intermediat ... ssure.html
Google ook eens op Guy Cribb, dat is ook iemand die veel artikelen en vids heeft gedaan over techniek voor intermediates.

agr64
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Surf spul: Starboard Phantom 299 3DX Angulo Magnum 95, 115 & 135 GA Vapor 5.6 - 11.0

Bericht door agr64 » za jun 02, 2018 10:21 am

.... ik gok dat je nu een freeride vin gebruikt probeer/leen eens een racevin of omgekeerd om te kijken of je daar sneller winst kan halen. Zelf heb ik bijna nooit meer last van spinouts, echter af en toe treed het bij een sessie toch weer op. Dan is het bij mij vaak een kwestie van onbewust met een te zwaar achterste voetje varen, een beschadiging op de vin die enige aandacht nodig heeft en vaak is een wijziging in de trim en/of houding voldoende om het op te lossen.

eckerdt
Windsurf guru
Windsurf guru
Surf spul: van alles en nog wat

Bericht door eckerdt » zo jun 03, 2018 12:01 am

oossie71 schreef:
za jun 02, 2018 9:18 am
Verder giekhoogte, 1-2cm hoger dan normaal geeft druk op de neus, meer controle
Giek 1-2cm lager geeft meer power in het zeil en je board loopt vrijer (onrustiger wellicht ook)
Blijft geloof ik een eeuwige discussie, maar als ik meer controle wil, zet ik mijn giek juist een stuk lager (=meer gewicht op board = meer druk op de neus) Maar goed, ik zou zeggen experimenteer er maar mee dan ervaar je zelf wat je fijner vindt)

hawk108
Deur-surfer
Deur-surfer
Surf spul: Fanatic Falcon 138, Falcon 114, Ray 100, Freewave 88, NP H2 Racing, Gunsails Vector en Gsr, Alpha's

Bericht door hawk108 » zo jun 03, 2018 12:28 pm

Dit moet geen punt van discussie zijn. Ik denk dat oossie71 per ongeluk dit heeft verwisseld. Giek omhoog, meer power en neus komt meer omhoog, giek omlaag meer druk op het board, meer controle, neus blijft lager.

Jeroensurf
Elite windsurfer
Elite windsurfer

Bericht door Jeroensurf » zo jun 03, 2018 12:42 pm

Ik denk dat het een prima punt van discussie kan zijn, ik deel de mening van Oosie in deze. :wink:
Natuurlijk is er een TE waarbij het contra gaat werken, maar ik geef meer downforce met een hoge giek als met een lage.
Idee erachter: je mastvoet functioneert als 3e been en druk je naar beneden.
Allen bij Topicstarter kunnen het heel veel factoren zijn: giek te hoog of te laag, te weinig DH of outhoaul, zelf vermoed ik een combi van een te lage giek met trapeze touwtjes te ver naar voren.

hawk108
Deur-surfer
Deur-surfer
Surf spul: Fanatic Falcon 138, Falcon 114, Ray 100, Freewave 88, NP H2 Racing, Gunsails Vector en Gsr, Alpha's

Bericht door hawk108 » zo jun 03, 2018 1:02 pm

Oké, dus geen type fout van Oosie. Maar als ik je goed begrijp (dit staat een beetje los van de onderwerpstarter) zeg je dat je met een hogere giek in combinatie met een iets meer naar voren geplaatste mastvoet meer druk op de neus creëert! Dat snap ik. Maar in zijn algemeenheid geld toch dat een lagere giekpositie meer controle geeft en een hogere meer power dat tot een controle probleem kan leiden? Voor de duidelijkheid, ik heb de wijsheid zeker niet in pacht. Ben gewoon nieuwschierig en er staat geen wind dus!!!

Jeroensurf
Elite windsurfer
Elite windsurfer

Bericht door Jeroensurf » zo jun 03, 2018 3:12 pm

Mijn inziens is dat vooral verouderde wijsheid. Tegenwoordig twist een zeil gewoon goed open. van clew naar leech.
Vroeger, toen we nog nog wel eens surfde en zelfs stormen hadden (een fenomeen met heeeeeeel veel wind) had ik met 3.4 op zee mijn giek op dezelfde hoogte als met 5.2 lightwind, nb, ik ben 188cmx92kg

Afbeelding
Foto gemaakt door Surfjunky...die inmiddels toch ook wel ex-junky zal zijn.

hawk108
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door hawk108 » zo jun 03, 2018 3:47 pm

Mooie foto Jeroen. Pleister op de geen windwond! Ik vind niet dat je hier jouw giek hoog vaart. Maar dat kan ook aan mij liggen. Denk wel dat we kunnen stellen dat we met meer dan een variabele rekening moeten houden. Heb dezelfde lengte als jij en had de neiging om met slalomboards de giek echt strak tegen de bovenste giekopening te plaatsen om zo voor mijn gevoel extra power om aan te planneren te creëren. Gedachte was om verzonken deckshape hiermee te compenseren. Werkte voor geen meter en toch maar blijven proberen. Hoezo eigenwijs. Inmiddels vaar ik de giek op dezelfde hoogte als bij jou op de foto en loopt mijn setje beter maar op dagen dat ik niet lekker vaar, ben ik altijd weer geneigd om tegen beter weten in de giek om hoog te schuiven. Na ja zo blijven we lekker bezig. Surfjunky op youtube bezig gezien en die kan er wat van zeg!

Robbie-79
Freeride pro
Freeride pro

Bericht door Robbie-79 » zo jun 03, 2018 5:32 pm

Dank voor alle tips. Daar kan ik wel wat mee als we weer eens het water op mogen. De link van board.co.uk had ik nog niet gelezen en vond ik erg nuttige info. Ik vaar met kromme freeride vinnen. Heb een 34, 38, 40. Ik heb ook nog een rechte 42 cm, welke ik eigenlijk alleen bij minimale wind gebruik. Kan niet zeggen of dit beter vaart aangezien ik alleen bij harde wind en chop last heb van die spin outs. Als ik spin-outs heb vaar ik altijd wel door. Probeer die met mijn achterste been beetje weg te trappen als het ware. meestal na een meter of 10 a 20 pakt het board de goeie lijn wel weer op. Ik ga vooral goed letten op mijn houding, handen niet te ver uit elkaar, lijnen in het midden, achterste been wat gebogen etc. Als ik vaar ben ik zo gefocust op wat er voor en naast mij gebeurt dat ik helemaal niet let op hoe ik nou eigenlijk op die plank sta, handposities op de giek. Het mastvoet/giekhoogte verhaal heb ik wel uitgetest. Voor mij geldt vaak weinig wind giek omhoog, lijnen ietsje korter en mastvoet naar achter en bij harde wind juist andersom.

oossie71
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Contacteer:

Bericht door oossie71 » zo jun 03, 2018 7:02 pm

hawk108 schreef:
zo jun 03, 2018 1:02 pm
Oké, dus geen type fout van Oosie. Maar als ik je goed begrijp (dit staat een beetje los van de onderwerpstarter) zeg je dat je met een hogere giek in combinatie met een iets meer naar voren geplaatste mastvoet meer druk op de neus creëert! Dat snap ik. Maar in zijn algemeenheid geld toch dat een lagere giekpositie meer controle geeft en een hogere meer power dat tot een controle probleem kan leiden? Voor de duidelijkheid, ik heb de wijsheid zeker niet in pacht. Ben gewoon nieuwschierig en er staat geen wind dus!!!

en zoals Jeroen zegt, moderne zeilen vragen dit icm met moderne boards.
Het werkt ook gewoon, en zoals gezegt in kleine stukjes aanpassen, halve cm (giek hoger lager, mast voor achter) werkt al meer dan voldoende.
En daarnaast niet gelijk alles aanpassen! 1 aspect te gelijk.
Giek hoger lager is het simpelst, daar begin je mee.
de rest komt erna. Touwtjes verplaatsen (echt een wereld van verschil als je ze iets naar achter zet)
ik zie nog veel oldschool touwtjes breedte, echt niet nodig het de huidige zeilen. voordeel van kort bij elkaar, je hebt meer ruimte voor je handen en dus controle.

Robbie-79
Freeride pro
Freeride pro

Bericht door Robbie-79 » zo jun 03, 2018 7:08 pm

Ik heb mijn lijnen ook nog redelijk old-school. Ik heb het weleens geprobeerd om ze vlakbij elkaar te doen, maar dan moest ik vooral met mijn voorste hand veel aan het zeil trekken. Schoof ik ze dan beide naar voren, had ik daar weer last van met de achterste hand. Ook daar toch nog maar eens mee experimenteren, want er zijn genoeg die ze vlakbij elkaar hebben en die er wel lekker mee varen, dus beter afgesteld.

Jeroensurf
Elite windsurfer
Elite windsurfer

Bericht door Jeroensurf » zo jun 03, 2018 8:30 pm

Als ze goed staan kun je licht ruim aan de wind gewoon met losse handen varen en kilometers ontspannen met 1 hand.
Wat heel erg helpt is gefotografeerd, gefilmd worden of een Go pro in je top zodat je meer info over je eigen stance krijgt.

rvdhorst
Freeride pro
Freeride pro

Bericht door rvdhorst » ma jun 04, 2018 6:17 pm

Robbie-79 schreef:
vr jun 01, 2018 7:02 pm
Ik heb met harde wind en chop met mijn 6.6 en een 34 cm vin op een 125 liter rocket de laatste tijd bizar vaak last van spin-outs.
Harde wind ... de laatste tijd ??? :-? Welk continent woon jij? :lol:

Maar serieus. Met harde wind spin-outs op een board die voor licht weer bedoeld is, is niet vreemd. Hoe harder de wind, hoe meer het board het water uit wil komen, hoe harder je tegengesteld gaat duwen. En een vin kan maar zoveel kracht hebben voordat ie overtrekt. En een vin verbuigt meer met meer wind en kan dus minder hebben met meer wind. Zie hier voor een filmpje https://www.google.nl/url?sa=t&source=w ... PzgOg_eyTU

Als je onder dezelfde omstandigheden er nu meer last van hebt dan zou de vin beschadigd kunnen zijn. Zelfs de golfslag kan een spinout versnellen als het bv een stuiterbak is. Een sliert van een waterplant kan ook een spinout veroorzaken als je op dat moment veel druk op de vin hebt.
Een kleiner board gast zeker helpen, helemaal als je dat combineert met een kleinere vin. Een kleiner zeil kan ook. Meer op de voorste voet varen helpt ook.

Robbie-79
Freeride pro
Freeride pro

Bericht door Robbie-79 » zo jun 17, 2018 5:44 pm

Vanmiddag mijn (iets te grote) heuptrapeze van zolder gehaald. Halleluja, dat had ik eerder moeten doen. Na een paar rakjes lijntjes goed afgesteld en mooi dicht bij elkaar. Vervolgens heerlijk relaxt kunnen varen zonder vermoeide armen. Ik kan blijkbaar toch beter mijn gewicht gebruiken met een heup dan met een zit.

Plaats reactie