Krijg je een wachtwoord foutmelding? Probeer dan eerst een reset : Reset
Mocht dat niet lukken dan kun je een verzoek indienen via het contact formulier.
Vermeld hierbij wel wat je forum gebruikersnaam is : Contact

Welke 9+ zeilen planeren snel aan.

In dit forum kun je al je vragen kwijt betreft algemene surfonderdelen, accessoires, algemene vaartechnieken en alle overige vragen die niet onder te verdelen zijn in de bovenstaande disciplines.

Moderators: christiaan1111, Jurjen

radical roodje
Deur-surfer
Deur-surfer
Surf spul: tabou rocket 115 sb futura 134 serene ncx 9.0/7.5 gaastra phantom 9.2/ matrix 8.0/ savage 6.7

Welke 9+ zeilen planeren snel aan.

Bericht door radical roodje » do jul 19, 2018 9:43 am

Na alweer een gaastra mast te hebben gebroken ga ik toch opzoek naar een ander merk.
Ik zoek een 9+ freeracezeil dat snel aanplaneert.
Heb al testen gelezen over neilpryde v8, severne turbo gt en overdrive, gunsails sunray en vector, loftsails switchblade en oxygen.
Wie heeft goede tips.

Boarderzone
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Teamrider: Angulo KA Tribal MUF Nautix
Surf spul: Angulo KA MUF Tribal
Contacteer:

Re: Welke 9+ zeilen planeren snel aan.

Bericht door Boarderzone » do jul 19, 2018 10:28 am

KA Koncept 9,5

poehaaa
Funboarder in spe
Funboarder in spe

Bericht door poehaaa » do jul 19, 2018 11:01 am

+1 voor een Koncept. Ik had ook last van brekende Gaastra masten en ben daarom overgestapt naar Loft Racing Blades op rdm. Daarna van Racing Blades overgestap op Ka Race en Koncept. De Koncept vaart zo lekker dat ik de Race geruild heb voor Koncepts (nog 1 te gaan). Heerlijke zeilen die Koncepts.

oossie71
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Teamrider: TORQ Fitness Benelux
Surf spul: Flikka SL88 SL103 Thruster83 GA Vapor Avanti Echo MUF Chinook
Contacteer:

Bericht door oossie71 » do jul 19, 2018 1:01 pm

Puur interesse: welke zeilen van Gaastra en masten gaat dit over dat ze breken?
Heb zelf een aardig mishandelde 490 CC 100% van GA en na 2jaar doet die het nog steeds goed.

poehaaa
Funboarder in spe
Funboarder in spe

Bericht door poehaaa » do jul 19, 2018 2:09 pm

Ging in mijn geval om 100% sdm van Gaastra (in een Phantom). Twee masten tijdens de eerste sessie. Bleek om een foute batch masten te gaan. Gaastra wist daarvan maar haalde ze niet uit de handel. Afwikkeling vond ik ook slecht. Daarom uit principe alle Gaastra’s en masten de deur uit gedaan. Als de mast al twee jaar meegaat dan zal die wel ok zijn.

martijn73
Funboarder in spe
Funboarder in spe
Surf spul: severne fox 120, NCX 6.5/7.5

Bericht door martijn73 » do jul 19, 2018 3:05 pm

op welke plank moet de 9+ ?

Kanarie
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Surf spul: Falcon 140, Magnum135, Ray111, Rocket125, Vector9.2, Sunray8.6, Hornet 7.2, Helcat6.2.

Bericht door Kanarie » do jul 19, 2018 4:03 pm

Ik heb een Sunray en Vector. Als het puur gaat om snel aanplaneren, dan doen ze het allebei erg prima.
Hierin merk ik geen verschil. Wel voelt de Vector een stukje zwaarder aan, maar hij voelt ook wel weer een heel stuk stabieler.

Verder denk ik dat het weinig uitmaakt tussen deze zeilen.
Ze doen allemaal hetzelfde. Het poppetje op de plank bepaald of de boel snel in planee komt of niet.
Alleen op dit soort formaten is het wel handig te bepalen of je juist licht/zonder cambers wilt of iets zwaarder/met cambers.
Een brede mastslurf, i.c.m. relatief weinig wind en zwaarder zeil maakt waterstarten lastiger.
Val je dus nog regelmatig, dan zou ik voor maximaal 2cam kiezen.

PieterW
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Surf spul: Fanatic Falcon & Avanti Machine M4, M5 Sonntag fins

Bericht door PieterW » do jul 19, 2018 4:36 pm

De Avanti Tempest planeerd ook heel snel aan en je kan er ook heel lang mee doorvaren 3 cambers een van de lichtste zeilen in dit segment. Zeil roteerd als een zonnetje het is maar wat je wil.

tristan55555
Windsurf guru
Windsurf guru
Surf spul: PD F-Race 120+140, Starboard Kode 94, Loft SB 9.3, Loft Oxygen 7.8+6.8, NP Atlas 6.2+4.7

Bericht door tristan55555 » do jul 19, 2018 5:03 pm

Loft Switchblade 9.3 met 75 procent loft sdm mast vaart weergaloos, 10/12 knopen met rimpeltjes op het water = planneren. En dat met niet heel groot board (patrik f-race 140*80 + select vmax 47) met mijn 85kg.

En je kan er door controle makkelijk mee doorvaren tot 20 knopen :-).

Heb het wel verkocht inmiddels want op amstelmeer is zo groot meestal niet nodig. Hoewel met het huidige weer.....

Reindt
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Surf spul: Genoeg! of?????

Bericht door Reindt » do jul 19, 2018 6:33 pm

Gun Vector een absolute aanrader, en boven al betaalbaar en niet zo over rated duur als een hoop andere merken, ga je gewoon plezier van hebben, zeker weten...en dan houd je ook nog geld over voor nog een mastje erbij of een zeiltje 👍😉

tristan55555
Windsurf guru
Windsurf guru
Surf spul: PD F-Race 120+140, Starboard Kode 94, Loft SB 9.3, Loft Oxygen 7.8+6.8, NP Atlas 6.2+4.7

Bericht door tristan55555 » do jul 19, 2018 7:57 pm

Je hebt gelijk over die gun, dat zijn zeker goede zeilen met een fijne adviesprijs. Maar op die andere merken krijg je vaak 20 procent korting en op die gun zeilen niet waardoor ze net zo duur zijn. En een gun is meestal een stukje zwaarder, wat je in deze maten juist niet wilt hebben...

Voor de rest inderdaad topzeilen en kwalitatief ook erg goed.

Maar zeker een severne, loft of neilpryde is een stuk lichter.

Dus zou ik een gun kopen? Jazeker, graag, alleen niet als 9+ meter zeil.

Reindt
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer

Bericht door Reindt » do jul 19, 2018 8:13 pm

Tja, ik ervaar dat niet zo,maar ben waarschijnlijk iets sterker haha.
Ik heb een Vapor 10 mrt gehad, technora nog wel, die was echt wel zwaarder dan de Vector, ook vanwege camberje meer en een of twee latten meer, ook langere giek lengte. En Gun heeft bovendien geregeld goede acties met korting en dan nog is een Gun altijd veel goedkoper dan bv een NP, wie betaald ernu 1400 - 1500 voor een zeil (advies prijs) ja zo ken ik er ook wel een paar, en dan 10-20% korting geven is de consument belazeren hahaha
Maar goed, ieder zijn ding, ik ben er blij mee en zal voorlopig nog wel even Gun varen 😃
Kennisen van me die zelf andere zeilen varen hebben met mijn Vector 8,6 (2018) gevaren en waren allen aangenaam verrast 👍

Kanarie
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Surf spul: Falcon 140, Magnum135, Ray111, Rocket125, Vector9.2, Sunray8.6, Hornet 7.2, Helcat6.2.

Bericht door Kanarie » do jul 19, 2018 8:37 pm

Eens met Reindt, het is heel bijzonder te noemen dat Gun wel scherpe prijzen kan neerzetten.
Hetzelfde als met Angulo, maar het doet echt niets onder t.o.v. de rest.

tristan55555
Windsurf guru
Windsurf guru

Bericht door tristan55555 » do jul 19, 2018 9:09 pm

Neilpryde is inderdaad extreem :-). Dan noem je ook wat.

Ik wist niet dat gun ook wel goede kortingsacties had, ik heb wel eens geprobeerd en toen kreeg ik geen korting dus was een loft nagenoeg even duur/ goedkoop. Gezien verschil in gewicht en nagenoeg gelijke prijs heb ik toen voor loft gekozen. Als de gun ook die korting gehad was het allicht een gun geworden.

Natuurlijk zijn er ook nog zwaardere en grotere zeilen, maar hoe lichter hoe fijner in die maten, dat lijkt me toch vrij logisch.

Ik vind het zowiezo goed dat gun het lef heeft normale prijzen te vragen dus hoe meer mensen er 1 kopen hoe beter wat mij betreft!

Reindt
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer

Bericht door Reindt » do jul 19, 2018 10:39 pm

@tristan55555 Ik had het nog niet vernoemd maar als jij of wie dan ook serieus geïntresseerd is in Gun zeilen, neem dan eens contact op met Pieter Bijl voordat je eventueel via de site besteld, wie weet wat er mogelijk is. Ik kom er altijd op een zeer goede manier mee uit.

Ilja1974
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Surf spul: A relaible heap of shit
Contacteer:

Bericht door Ilja1974 » do jul 19, 2018 11:19 pm

Hier ook een tevreden bezitter van twee Gun zeilen.
Ik heb de Vector 8.6 grootste zeil en daaronder de Rapid 7.2 en die vaar ik op de Rocket 125l van 2016.
De 8.6 is een zeil waarmee ik de boel echt mee op gang kan pompen in minimale condities en dan blijft de boel dan meestal ook doorlopen ook net als in de meeste windgaten.
De Rapid doet het ook erg lekker en is erg lang door te varen.
Kun je ze een keer uitproberen dan zou ik je dat echt aanraden.
De prijs/ kwaliteits verhouding is ondertussen wel bekent.

tristan55555
Windsurf guru
Windsurf guru

Bericht door tristan55555 » vr jul 20, 2018 7:23 am

@reindt bedankt voor de tip! Altijd goed om te weten.

Ik heb inmiddels echter hele goede service van mijn huidige shop gehad (vinnetjes.nl), dus ik kan het niet maken om over te stappen zolang ik redelijke prijzen krijg aangeboden ;-). Dus voorlopig houd ik het voor zeilen bij loft.

Dat zul jij ook wel bij Pieter bijl hebben :-). Goede service bij problemen is ook wat waard.

WhiteofHeart
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Teamrider: F-ONE
Surf spul: JP/Severne/Foils!

Bericht door WhiteofHeart » zo jul 22, 2018 10:03 am

Ik vind zelf gun en kasails vrij zwaar, en bij kasails zitten de giekuitsparingen zo vreselijk laag als je langer bent dan 180, dat is niet echt bevorderlijk voor early planing. Ik heb recentelijk mijn racezeilen ingeruild voor severne turboGT's en met 11 knopen planeer ik (192, 86kg) met 140Lx85br Patrik Airinside en 7.0 TurboGT met 44 SLX, dit is ongeveer gelijk met wat de meesten op de plas uit een 8.6 halen. De 9m zou het ook wel moeten doen, super licht (mijn 8.6 is lichter dan de KA race 7.0 van een vriend van mij, in de zak, maar ook opgetuigd met beide 100% mast giek etc.), roteren gemakkelijk en zijn goed door te varen ook als het eenmaal gaat waaien.

Down the line
Hardcore windsurfer
Hardcore windsurfer
Surf spul: past er niet allemaal op , speed,speed en speed

Bericht door Down the line » zo jul 22, 2018 7:35 pm

Giekopening te laag bij KA . Heb ik met mijn 188 totaal geen last van. Staat in midden van giekopening

En een type zeil als turbo met smalle mastslurf, dun monofilm en 2 cambers kan je natuurlijk niet kwa gewicht met full racezeil vergelijken

Prijzen van KA zijn zo beetje gelijk aan GUN

Misschien dat oude V8 helium een tip is in 8.5

Reindt
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer

Bericht door Reindt » zo jul 22, 2018 10:39 pm

Ga wel mee met Down the line.... mogelijk zijn de Gun / Ka zeilen iets zwaarder, maar waar praten we over, dit gaat niet over kilo’s maar over grammen. En dat is veelal niet voor niks, de gebruikte materialen zijn vaak van een wat zwaardere kwaliteit wat de hufterproofheid wat bevordert 😉.
De meeste zeilen die te reparatie worden aan geboden zijn NP zeilen en niet omdat er iemand doorheen gefikkert is. Ze scheuren gewoon in het voorlijk, volgens mij omdat deze zeilen niet worden gemaakt voor jaren lang plezier, zou je gezien de prijs die men er voor durft te vragen toch wel verwachten 🤔.
Ieder zijn ding en budget.

gerrovich
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door gerrovich » zo jul 22, 2018 11:04 pm

Ik surf met een loft oxygen 9.5 en ben hier zeer tevreden mee. Enige verschil dat ik merk in vergelijking met camberzeilen is stabiliteit in overpowerde condities. Het grote voordeel is gewicht en handelbaarheid. Aanplaneren en pompen gaan zeer gemakkelijk.

Boarderzone
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Teamrider: Angulo KA Tribal MUF Nautix
Surf spul: Angulo KA MUF Tribal
Contacteer:

Bericht door Boarderzone » ma jul 23, 2018 8:26 am

WhiteofHeart schreef:
zo jul 22, 2018 10:03 am
Ik vind zelf gun en kasails vrij zwaar, en bij kasails zitten de giekuitsparingen zo vreselijk laag als je langer bent dan 180, dat is niet echt bevorderlijk voor early planing. Ik heb recentelijk mijn racezeilen ingeruild voor severne turboGT's en met 11 knopen planeer ik (192, 86kg) met 140Lx85br Patrik Airinside en 7.0 TurboGT met 44 SLX, dit is ongeveer gelijk met wat de meesten op de plas uit een 8.6 halen. De 9m zou het ook wel moeten doen, super licht (mijn 8.6 is lichter dan de KA race 7.0 van een vriend van mij, in de zak, maar ook opgetuigd met beide 100% mast giek etc.), roteren gemakkelijk en zijn goed door te varen ook als het eenmaal gaat waaien.
7.0 en 86kg bij 11 knopen planeren geloof ik geen ruk van. Maar misschien bedoel je foilen.

Een Severne Turbo moet je zoals gezegd niet met KA Race vergelijken. Daar zou je de Severne Mach naast moeten zetten die de KA Race weinig ontloopt in de testresultaten van een frans magazine. Het prijsverschil is wel groot.

Kanarie
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe

Bericht door Kanarie » ma jul 23, 2018 9:48 am

De grote vraag is dus eigenlijk, wat planeert nu sneller aan?
Is dat een lichte no-cam, een middelzware 2/3cam of een zware full slalom?

agr64
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Surf spul: Starboard Phantom 299 3DX Angulo Magnum 95, 115 & 135 GA Vapor 5.6 - 11.0

Bericht door agr64 » ma jul 23, 2018 11:15 am

Da's een goeie ik denk de 2/3 cam i.v.m de bolling, echter zou het me niet verbazen als het de nocam is.

oossie71
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Teamrider: TORQ Fitness Benelux
Surf spul: Flikka SL88 SL103 Thruster83 GA Vapor Avanti Echo MUF Chinook
Contacteer:

Bericht door oossie71 » ma jul 23, 2018 11:30 am

2/3cam vermoed ik, zonder te pompen

tristan55555
Windsurf guru
Windsurf guru

Bericht door tristan55555 » ma jul 23, 2018 12:25 pm

In ieder geval niet de slalom, maar die is daar ook niet voor gemaakt.

Ik heb zelf serverne turbo 2cam, Severne ncx no-cam, loft oxygen no-cam en loft Switchblade 3cam gehad in 7.8/8.0. qua aanplanneren leek het voor mijn gevoel op ncx na behoorlijk op elkaar (zowel actief als passief). De ncx heeft volgens mij gewoon een te korte giek voor goede low end. Bij loft heeft de no cam versie juist vaak een hele lange gieklengte.

Let wel ik ben niet supergoed in actief pompen, anderen kunnen dat nog veel beter.

Ik moet zelf nu een nieuw grootste zeil kopen en twijfel tussen loft oxygen en Switchblade 8.5. Blijft lastig, easy handling of net wat meer power. Al die keuzes... Qua topsnelheid vond ik het verschil tussen 3cam Switchblade 7.8/6.8 en loft oxygen 7.8/6.8 ook minimaal, maar vaar wel op een patrik en mxr freerace board. Vind beide zeilen wel sneller dan de turbo, ncx even snel voor het gevoel.
Laatst gewijzigd door tristan55555 op ma jul 23, 2018 4:25 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

WhiteofHeart
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Teamrider: F-ONE
Surf spul: JP/Severne/Foils!

Bericht door WhiteofHeart » ma jul 23, 2018 3:35 pm

Boarderzone schreef:
ma jul 23, 2018 8:26 am
WhiteofHeart schreef:
zo jul 22, 2018 10:03 am
7.0 en 86kg bij 11 knopen planeren geloof ik geen ruk van. Maar misschien bedoel je foilen.

Een Severne Turbo moet je zoals gezegd niet met KA Race vergelijken. Daar zou je de Severne Mach naast moeten zetten die de KA Race weinig ontloopt in de testresultaten van een frans magazine. Het prijsverschil is wel groot.
Ik doe op de foil tegenwoordig 4.8 in 11 knopen en doorvliegen in gaten van nog minder.. Je kan me geloven, of niet, maar ik ben met 7.0 op de airinside even snel weg als vrienden met 9.x of 8.6 slalom. Ik heb tot nu toe geen zeil gehad met zo veel low wind pull als de Severne turboGT. Daarbij, 11 knopen is al best wel wind, kleine 4 bft, beginnende schuimkopjes etc.

Ik zeg niet dat de KA's of Gun's slechte zeilen zijn, slechte zeilen bestaan niet denk ik. Alleen dat ik uit mijn severne 7.0 meer early planing haal, en dat is de vraag van de topicstarter. Of ik de gun's of ka's of noem een willekeurig ander merk voor mezelf fijn vind varen is minder van belang. Ik heb ook een tijdje een Gun Cannonball 9.6 gehad, en ik kon hier niet vroeg mee planeren, ook was dit zeil een stuk zwaarder dan mijn avanti machine 9.3 die ik daarnaast had destijds, zelfs terwijl de machine fulll race is en de cannonball 2 cam freerace. Van KA is de hoogte van de giekopening voor mij een groot minpunt. Als ik de giek in een KA helemaal bovenin zet zit de giek op borsthoogte. Voor early planing zet ik de giek op ooghoogte of zelfs daarboven. Voor fullpower slalom is borsthoogte prima voor mij, maar met zo'n lage giek kan ik niet effectief meer pompen.

Ter vergelijking, ik zie ook niemand hier een Point aanraden. Point's zijn echt geen slechte zeilen en hebben een bonk power, ze werken alleen gewoon beter in wat meer wind naar mijn ervaring.

Voor early planing heb ik de beste ervaringen met GA, North en Severne. Nou is de topic starter niet tevreden over zijn GA, dus dan blijven North en Severne in mijn ogen over. De S-type en TurboGT zijn beide erg goede zeilen, ik heb alleen meer ervaring met de TurboGT. Ik heb nog nooit met pryde gevaren, vandaar dat ik dit merk dan ook buiten mijn beschouwing laat.

tristan55555
Windsurf guru
Windsurf guru

Bericht door tristan55555 » ma jul 23, 2018 4:29 pm

Je vergeet loft. In testen komen zowel oxygen als Switchblade voor early planning zeer goed naar voren vergeleken met de concurrentie. En dat is ook mijn ervaring. Ik kan de topic starter wel een pdf met de testen toesturen als hij zijn 06 stuurd in een pb. Test zegt ook niet alles natuurlijk, maar kan helpen bij de beslissing.

Ilja1974
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Surf spul: A relaible heap of shit
Contacteer:

Bericht door Ilja1974 » ma jul 23, 2018 5:43 pm

Met het weer van de laatste tijd ben je beter af met een goede peddel.

Jeroensurf
Elite windsurfer
Elite windsurfer
Teamrider: Zuidwest6
Surf spul: Hotsails 6.0 tot 3.4 Witchcraft Flextail 104 + V4 86 , div SUPS

Bericht door Jeroensurf » ma jul 23, 2018 6:38 pm

Zonder golven planeer je ook niet met een peddel. :(
Gisteren op zee met een lichte 14fter was er zelfs bijna geen glide.
Ik zou qua zeilen mijn geld zetten op een NCX. superlicht en mooi profiel dat ook nog een beetje doorloopt.

Plaats reactie