Veel surfers nemen tegenwoordig hun smartphone mee op het water, vooral om toch te kunnen communiceren voor "als er iets gebeurt". Ook hebben veel surfers een Whatsapp groepje om mekaar op de hoogte te houden van wie/waar /wanneer gaat surfen. Nu zag ik dat het vrij eenvoudig is om via Whatsapp de live locatie te delen. Dit lijkt mij eigenlijk wel zinvol als men op groot water gaat surfen. Als er iemand zoek geraakt, kan men automatisch zien waar dat deze persoon (of zijn smartphone) zich bevindt. Men kan ook vrij snel beoordelen of er iemand in problemen zit, en de reddingsdiensten kunnen zeer gericht gaan zoeken. Het zelf bellen op ruw water lijkt mij zeer problematisch.
Ik hoorde gisteren nog een verhaal van iemand die in de winter de Oosterschelde heeft moeten overzwemmen na een mastbreuk (bij aftuigen de plank verspeelt met harde wind). Reddingsdienst was verwittigd, maar het werd al donker en het zicht was slecht. Gelukkig heeft deze persoon het gehaald op eigen kracht. Dit is wel een verhaal van 20 jaar geleden.
Heeft er iemand dit al een uitgetest (locatie delen, niet de Oosterschelde overzwemmen

)?