Krijg je een wachtwoord foutmelding? Probeer dan eerst een reset : Reset
Mocht dat niet lukken dan kun je een verzoek indienen via het contact formulier.
Vermeld hierbij wel wat je forum gebruikersnaam is : Contact

Mast & zo

In dit forum kun je al je vragen kwijt betreft algemene surfonderdelen, accessoires, algemene vaartechnieken en alle overige vragen die niet onder te verdelen zijn in de bovenstaande disciplines.

Moderators: christiaan1111, Jurjen

Willy B18
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Zeilnummer: Bel-18
Contacteer:

Mast & zo

Bericht door Willy B18 » di aug 02, 2005 9:47 pm

Omdat de mast zo'n belangrijk onderdeel van je tuig is
(Bron: het belgische Surfforum / Willy)

MASTEN

In de hoop enige opheldering en/of verduidelijking te brengen in het dichte mastenoerwoud, wilde ik een vrij summiere synthese maken uit gegevens afkomstig uit een aantal bronnen, tevens gestoeld op eigen ervaring.
Daar ben ik dus niet in geslaagd . Het is namelijk een hele boterham geworden en dan heb ik nog een aantal zaken niet vermeld.

Voor beginners en minder in techniek geinteresseerde surfers lijkt een mast een vrij oninteressant ding, meestal zwart, dienstig om in de masthoes van het zeil te duwen en verder te vergeten een mast is mast, eender welke specificaties.

Wat je echter absoluut moet weten is dat de mast de ruggengraat van je tuig is. Een mast heeft een enorme impact op de prestaties en handeling van het zeil, is met andere woorden een goede mast is broodnodig voor het zeil.
Een mast maakt of kraakt een zeil
Zelfs het beste zeil werkt absoluut niet met een slechte mast. Steek je een goede (aangepaste) mast in een slecht zeil, dan zullen de prestaties een stuk hoger liggen. ZO BELANGRIJK IS EEN MAST. Weet ook dat de mast meestal een stuk langer meegaat dan een zeil.
Het is vrij belangrijk toch enige kennis van zaken te hebben, dus maak wat tijd vrij om dit allemaal eens te lezen, zodat je inzicht krijgt in dit complex ding, dat MAST heet.

Je vindt je op een doorsnee mast een aantal gegevens (voor zover ze er niet afgesleten zijn bij het gebruik) die samen uitmaken wat voor mast dit eigenlijk is en voor welk gebruik hij geschikt is. Spijtig genoeg zijn niet altijd alle specificaties op de masten vermeld.

Voorbeeld: 460 - IMCS 25 - 100%carbon Race Constant Curve - Made in Italy.

Wat is dat nu allemaal voor Chinees !?
Eerst vrij kort, nadere uitleg volgt later in het artikel.

460: vrij duidelijk, het gaat hier om de lengte van de mast.

IMCS 25: al wat minder duidelijk, het betreft een aanwijzing voor de buigingscurve / stijfheid

100% carbon: carbongehalte

Race: voorbestemd gebruik

Constant curve: manier waarop de mast buigt als de neerhaler wordt aangetrokken

#1234567890: nummer dat de mast in de fabriek kreeg

Made in ilatie: waar de mast werd vervaardigd.

MASTLENGTE

Tegenwoordig worden de masten in standaard lengtes vervaardigd en in centimeters aangeduid. De meest voorkomende lengtes zijn 370 400 430 460 490 520 550 580. Er bestaan (naargelang het merk) nog afwijkende maten. De makkelijkste manier om uit te maken welke lengte je nodig hebt is te kijken op de specificaties van het zeil, waar meestal de aanbevolen mastlengte vermeld staat. Soms zal je echter met een afwijkende mastlengte kunnen varen, maar daar gaan we later verder op in.

MCS en IMCS (mast check system & indexed mast check system)
Is simpelweg een maatvoering voor de stijfheid en flex van de mast. Een hoger getal wijst op een hogere stijfheid. In 99% van de gevallen kan je bij moderne ma sten de IMCS afleiden uit de lengte of omgekeerd. Zo zal een 460 mast bijna steeds een IMCS van 25 hebben, ongeacht het carbongehalte.
De IMCS kan varieren van 9 voor een 370 kindermast tot 40 voor een 580 Formula mast.
IMCS is gebaseerd op de oudere MCS meting. Als je geen technische knobbel hebt of niet geinteresseerd bent hoe nu de IMCS precies bepaald of afgeleid wordt, sla dit stukje dan gewoon over, het is enkel interessant als achtergrondinformatie en helpt je verder niet om beter te gaan varen.

MCS en IMCS zijn gerelateerd.
MCS is een meting die toelaat de stijfheid en flex van masten te vergelijken.

Hoe meet men dat ?
Een gewicht van 30 kg wordt bevestigd aan het midden van een mast, die horizontaal wordt opgesteld en op twee punten met geringe wrijving rust, die zijn opgesteld op 5 cm van de top en de basis van de mast. Dan wordt gemeten hoeveel de mast doorbuigt op 25% - 50% en 75% van de mast. Twee verdere belangrijke punten zijn de buigingspercentages van de base en de tip.
De MCS waarde en buigingspercentages van base en tip worden als volgt verkregen:

MCS = (mastlengte x 10) / doorbuiging op 50% van de lengte
Base% = (doorbuiging op 25%) / (doorbuiging op 50%)
Tip% = (doorbuiging op 75%) / (doorbuiging op 50%)

IMCS gaat eigenlijk uit van de standaardlengte van 460 als index, aan de hand waarvan verschillende lengtes kunnen vergeleken worden. Van zodra de MCS is bepaald, kan de waarde omgezet worden naar IMCS door volgende formule te gebruiken:

(MCS x (lengte)2 / (460)2

MASTCURVES
Het merendeel van de masten kan ondergebracht worden in twee categorieen, namelijk CONSTANT CURVE en FLEX TOP

CONSTANT CURVE
Deze masten vertonen een 76% doorbuiging in de top en een 65% doorbuiging in de base. Dit zijn thans de meest voorkomende masten en men refereert ernaar als zijnde 12% constant curve masten.
FLEX TOP
Deze masten vertonen een 82% doorbuiging in de top en 62% in de base, ook gekend als 20% flextop masten.
Tot zover de theorie, want in de praktijk blijkt dat de masten van sommige constructeurs wel eens afwijken van de standaardcurven. Zelfs zijn er afwijkingen vastgesteld bij een lot masten van dezelfde fabrikant. Om nog wat extra verwarring toe te voegen is er ook een verschil in diameter bij SDM (standard diameter mast) masten, iets dat veel belang kan hebben bij gebruik in camberzeilen, waar de diameter van de mast een grote invloed heeft op het roteren van de cambers.

CARBONGEHALTE
Hoe hoger het carbongehalte in een mast, des te lichter en reactiever (reflex) de mast wordt. Een lichte mast met een snelle reflex kan windstoten beter opvangen, maar gaat ten koste van de duurzaamheid (en de prijs).
Als je niet gaat racen en je wil niet absoluut de lichtste en beste mast, dan zal je wellicht beter af zijn met masten van 75% carbon, die meestal duurzamer zijn, minder gevoelig voor impactschade en een stuk goedkoper.
Naarmate het carbongehalte vermindert, verlengt de levensduur, maar ook het gewicht. Zo zal een 30% carbon mast zeer duurzaam, maar ook relatief zwaar zijn. Doet het gewicht ertoe ? Absoluut. Een lichtere mast heeft een betere reflex, maakt het tuig gemakkelijker en minder vermoeiend om manoeuvreren. Lichte masten kosten aardig wat meer en hier betaal je dus meer voor minder

GEBRUIK
Masten worden dikwijls ook geklasseerd volgens hun gebruik. Dit is geen strikt klassement, maar de constructiemethode bepaalt het gebruiksgebied.

RACING
In dit geval zijn 100% carbonmasten veruit het beste. Lichte en levendige respons zorgen ervoor dat hardere windvlagen makkelijker opgevangen worden en direct omgezet in snelheid. Nadeel van deze masten is hun gevoeligheid en minder lange levensduur. Als fun-racer grijp je waarschijnlijk best naar een mast met ongeveer 75% carbon, die goedkoper is en waarvan je normaal gezien een langere levensduur kan verwachten.
Je hoeft natuurlijk geen racer te zijn om 100% carbon masten te kopen en ermee te varen, want het verschil is toch wel goed te voelen °ƒÂ¢°¢â€šÂ¬°‚¦

FREERIDE & FREERACE
Hiervoor worden meestal 75% tot 50% carbon masten gebruikt. Ook de zeilen uit deze categorie zijn dikwijls speciaal gesneden voor gebruik met dit soort masten. De masten uit deze categorie bieden zowat het beste compromis tussen prijs, duurzaamheid en prestatie. In bepaalde gevallen kan het gebruik ervan in pure racezeilen ook nuttig zijn, precies in races waar duurzaamheid en betrouwbaarheid de voornaamste criteria zijn.

WAVE & SKINNY (RDM reduced diameter mast)
De huidige wavemasten zijn zeer sterk en de invoering van RDM masten was een stap voorwaarts om wavemasten langer te laten meegaan en ze meer bestand te maken tegen misbruik in de branding e.d.
RDM hebben een smallere diameter, maar een grotere wanddikte, waardoor ze sterker zouden moeten zijn. Zouden moeten inderdaad, want dit is niet altijd het geval, zo blijkt in de praktijk.
Een RDM mast vraagt wel een extra manchet om dezelfde giek te kunnen gebruiken, tenzij je giek daar reeds op voorzien is. Ook een dunnere mastverlenger is noodzakelijk, tenzij je met adapters gaat werken.
Op te merken valt dat niet alle wavezeilen RDM masten verdragen. Een RDM mast maakt dat je eigenlijk een bredere masthoes krijgt, waardoor sommige zeilen anders gaan aanvoelen. Andere zeilen vereisen dan weer een RDM om goed te functioneren. Zelfs in bepaalde speedzeilen van Naish (cfr. Het wereldrecord van Finian Maynard) wordt een RDM gebruikt.
Een opmerking over RDM masten: je tuig blijkt veel sneller dan met een SDM mast de neiging te hebben om onder te duiken. Zelf heb ik er geen ervaring mee, maar ik heb het al meermaals horen vernoemen.

TUNING
Misschien een rare term, maar door middel van een andere mast kan je in bepaalde gevallen een zeil aanpassen aan je eigen wensen, vandaar de naam tuning. Wat wil dit zeggen ?
Stel dat je een zeil bezit waarin een 430 mast gebruikt moet worden. Dit zeil is dus gesneden en ontworpen voor een 430 mast bij gebruik door een surfer met gemiddeld gewicht (meestal bepaald op 75 kg waar halen ze het vandaan) Door nu bijvoorbeeld een kortere mast (met langere verlenger) te gebruiken gaat de vaarkarakteristiek van je zeil gewijzigd worden. De kortere mast heeft namelijk een lagere IMCS waarde, waardoor het zeil normaal gezien softer gaat varen, een vlakker profiel krijgt met een verder naar achter verplaatst drukpunt; en eerder uitwaait in de vlagen. Als lichtere surfer kan je daar soms je voordeel mee halen, maar meestal gaat het zeil duidelijk minder power hebben.
Omgekeerd kan een zwaardere surfer door een langere mast dan voorgeschreven zijn zeil harder maken. Het profiel van het zeil gaat ook voller zijn en het drukpunt verplaatst zich verder naar voor. Het loose leech effect gaat minder efficient zijn.
Dat is niet de ver van mijn bedshow, maar dat voel je wel degelijk, ook al ben je misschien nog niet heel ervaren.
Wat ook mogelijk is, is het gebruik van een mix (top en base met een verschillende stijfheid), maar dit gaat meestal aan de normale hobbysurfer voorbij. Het vergt wat experimenteren, maar kan tot uitstekende resultaten leiden.
Zo heeft bvb FIBERSPAR zijn Tidal Wave en Reflex Wave QT (Quick Tip) voorzien van een stijvere base en een meer flexibele top, waardoor ze een zeer goed functionerende mast hebben gecreerd die ik bvb in mijn kleine Neilpryde wavezeilen zeer graag gebruik. Een 4.7 Search (2004), die mij veel te stijf aanvoelde met een NP X7 400 mast, werkt (voor mij althans) stukken beter met de Fiber RW QT 400.
Ik zou zeggen: wees niet bang om wat te experimenteren; tuig je zeil eens op met een paar andere masten van vrienden en kijk wat het resultaat is. Je zal soms versteld staan wat een andere mast met een zeil doet. Het resultaat gaat natuurlijk niet altijd positief uitvallen, maar het is de moeite om te doen. Resultaten hiervan kan je eventueel altijd als antwoord hieronder posten.

ONDERHOUD
Onderhoud
Jawel. Enkele puntjes om zeker te onthouden.

Hou je masten zoveel mogelijk uit de zon. Een oude epoxy mast gaat hier geen probleem mee hebben, maar Carbon kan in de zon zeer heet worden en ik heb al meerdere masten zien knappen terwijl ze gewoon opgetuigd op de kant lagen.

Vooral bij 100% carbon masten moet je opletten voor harde klappen. Als je zo nodig de mast op de grond moet gooien omdat je zo snel mogelijk wil optuigen, let dan op dat er geen steen op die plaats ligt. Hoewel je dan misschien niet dadelijk schade gaat vaststellen, mag je er zeker van zijn dat die er wel is, al is het intern. Mettertijd leidt dit onherroepelijk tot breuk.

Om het optuigen en roteren te vergemakkelijken kan je je mast geregeld eens inspuiten met siliconenspray; Even laten intrekken en het overtollige afvegen met een zachte doek. Je mast zal veel makkelijker in de masthoes glijden. Normaal gezien zou je denken dat de giek dan ook makkelijker naar beneden zou kunnen glijden, maar daar heb ik geen probleem mee. Ik gebruik ook wel steeds een kunststof manchet om de mast ter hoogte van de giekkop te beschermen.

Als je mast te lang is en je wil geen kortere kopen, kan je gaan zagen. Doe dat dan aan de onderkant en niet aan de top. Het is echter zeker verre van ideaal.

Als je mast te kort is en je wil geen langere kopen en je verlenger is ook nog te kort, dan bestaan er van bepaalde merken verlengstukken; een korte tweede basis met andere woorden. Een topverlenging (van bvb Nautix) is ook mogelijk en kan soms goede resultaten geven. Maar denk eraan dat dergelijke verlengers (voor top of base) altijd voor een extra stresspunt zorgen.

Een goede tip is ook dat je je mast vrijhoudt van zand en/of andere smurrie, vooral bij de verbinding. Je kan de deelnaad eventueel aftapen zodat je minder risico loopt dat de mast na het surfen muurvast blijkt te zitten en je terug eenndelige mast hebt
Doet zich dit toch voor, dan bestaan daar een aantal methodes voor, die je ongetwijfeld via de zoekfunctie op het Forum gaat terugvinden. Voor mij is de beste manier nog steeds om de mast aan de uiteinden ergens op te leggen (of iemand ze te laten vasthouden) dan druk je de mast in het midden stevig omlaag, terwijl je ermee naar voor en achter rolt. Na een tijdje probeer je dan maar de stukken uit mekaar te halen. Meestal lukt dat.

Zorg er bij het optuigen trouwens voor dat beide mastdelen volledig in mekaar steken (en ook blijven steken).

Het is zeker geen slecht idee om je mast (evenals de rest van je materiaal) na het surfen grondig te spoelen met zuiver water (binnenkant niet vergeten) en af te drogen (of uit de zon te laten drogen).

Vastzittende verlengers (gebeurt geregeld) kan je verwijderen door het touwtje rond een vast voorwerp te bevestigen en dan de mastte draaien zodat het zich oprolt tot het aanslagpunt. Van daaruit draai je (eventueel met hulp van een paar surfmaten) verder aan de mast tot hij (hopelijk ) lost.

De meeste masten zijn voorzien van waterdichte doppen binnenin. Die beletten dat je mast vol water loopt als hij lang in het water ligt. Als die doppen echter niet helemaal dicht zijn kan het je wel eens gebeuren dat er toch water in de mast komt dat er dan zeer moeilijk terug uitloopt en waardoor je dan met een zeer zware mast aan het varen bent. Veel Pros halen de doppen eruit. De mast loopt dan wel vol, maar ook onmiddellijk terug leeg.
Denk eraan dat een tuig dat enige tijd in de zon heeft gelegen heel warm (heet) is. Als dat nu plots in contact komt met water gaat de lucht in die gesloten mastcompartimenten plots afkoelen (en verminderen in volume) waardoor je een zuigeffect krijgt en er zo water in de compartimenten kan gezogen worden, ondanks de doppen
De high end masten van Arrows zijn meestal doploos waardoor de top voor het vervoer in de base kan geschoven worden. Dat levert plaatswinst op (de bags zijn trouwens ook veel smaller waardoor dit de enige doenbare manier is. Wat ik dan wel doe: ik plaats bij het vervoer een stukje schuimrubber tussen de delen omdat ze anders aardig wat over een weer schuiven en je bij het uitpakken telkens zwarte handen hebt, hetgeen er toch op wijst dat een vervoer in mekaar tot enige slijtage leidt

Als je bij doploze masten ook nog eens een verlenger gebruikt die niet afgedekt is dan krijg je nog te maken met het fenomeen dat er een mengsel van zand en water in de mast komt, dat er weliswaar terug uitloopt, maar waarvan een deel zich toch van binnenuit kan gaan nestelen in de verbinding die je net daarvoor netjes afgeplakt hebt om te beletten dat er zand tussenkomt

AANKOOP
Zorg ervoor dat je bij aankoop van een nieuwe mast in de shop een goeie ondersteuning hebt bij eventuele garantiegevallen. Een goeie shop zorgt daarvoor. Nu zijn er merken waar je bij een eventuele breuk makkelijk een nieuwe mast krijgt, maar andere merken doen daar moeilijker over en daar ook de shop soms niets aan doen.
Masten breken namelijk wel eens, al kan je daar geluk mee hebben. Op mijn 26 jarige surfcarrire heb ik totnogtoe slechts mast gebroken, die dan ook zonder probleem gratis vervangen werd. Maar ondertussen zit je daar wel met een kapotte mast en als het wat tegenzit een beschadigd zeil. Voor de goede orde: onbreekbare masten zijn er niet, ook RDMs breken

Koop je een gebruikte mast (met de gangbare nieuwprijzen van de topmasten zeker een optie) probeer dan te weten te komen waarom de mast verkocht wordt, hoeveel en hoe hij gebruikt is. De wijze van gebruik kan je meestal op zicht vaststellen. Daar hoeft niet veel uitleg bij, maar let op de uiteinden van base en top (vooral de onderkanten). Als er daar duidelijke sleet of schade is en eventueel barsten, laat de mast dan waar hij is. Ook de mast ter hoogte van de giekkop is een aanduiding over de staat.
Als de base en top verschillen (zie hoger), let dan op dat de stukken perfect passen. Teveel speling is zeker nadelig en geeft meer risico op breuk.

VRAGEN en ANTWOORDEN

Beinvloedt een verlenger de mast ?

Een te lang stuk van de verlenger in de mast kan je mastbase stijver maken. Dus gebruik geen verlenger van 48 cm als je maar 6cm moet verlengen bvb.

Is er verschil tussen carbon en aluminium verlengers ?

Zeker, maar het verschil is niet zo groot als wel eens gedacht wordt. Er wordt gezegd dat je voor de grote Formulazeilen best alu verlengers gebruikt. De lange carbonverlengers (op lange verlenging) lijken nogal frequent te breken (zoals ik zelf onlangs ook heb ondervonden).
Anderzijds blijkt dat ook de gewone alu verlengers niet tegen de megaspanning van de neerhalers (met gebruik van trimmolens) bestand zijn. Ik heb er de laatste maanden ook ettelijke weten breken en/of plooien. Ondertussen heeft bvb NAUTIX versterkte alu versies op de markt gebracht. Overigens plooien of breken verlengers niet alleen bij gebruik op grote zeilen. Ik heb weet van enkel NORTH Power XT (de op het water regelbare) verlengers die plooiden bij gebruik in speedzeilen.
Qua gewicht zit er niet veel verschil op, dus dat kan geen reden zijn om een van de twee te verkiezen. Carbon heeft dan wel het (grote) voordeel dat het niet oxideert.
Een andere theorie zegt dat carbon verlengers beter zijn, omdat ze dezelfde buigingskarakteristiek hebben dan de carbon bases waar ze in gebruikt worden en er minder sleet optreedt omdat de gebruikte materialen dezelfde hardheid hebben, daar waar alu verlengers tegenwringen in de mast en door de andere materialen meer sleet aan de binnenkant van de base teweegbrengen. Misschien is dit iets te ver doorgedacht, maar er zit zeker waarheid in.
Wat ik nu doe:
Voor mijn 48 cm carbonverlenger (die ik 36 cm moet verstellen) heb ik een stuk van een kapotte carbon base (36 cm) afgezaagd die ik over de verlenger (onder de stelring) schuif. Voordelen hiervan lijken me duidelijk: het geheel gaat sterker worden met een minimale gewichtstoename.

Kunnen gebroken masten gerepareerd worden ?
Hoeveel is je veiligheid je waard ? Vergeet het

Kan een mast permanent kromgetrokken worden ?

Yep vooral als ze lange tijd en met volle neerhalerspanning opgetuigd blijven liggen kan het voorkomen dat je mast nadien een mooie boog vormt. Full carbon masten zijn daar meer onderhevig aan dan masten met 75% of minder carbongehalte.
Als je je zeilen om een of andere reden opgetuigd wil laten liggen (uit de zon dan), los dan voldoende neerhaler-en uithalerspanning. Op zich vormt een kromme mast geen ernstig probleem, al wordt ook daarover wel eens discussie gevoerd.

Wat is het effect van een variotop bij gebruik van een te lange mast ?

Voor elke 20 cm dat de mast boven uit het zeil steekt, verhoogt de IMCS met 1 eenheid. Dus een variotop van 40 cm leidt tot een effectieve verhoging van 2 IMCS, maar ook maak je op die manier van je constant curve mast een flextop. Dit kan uiteraard het vaargedrag grondig wijzigen.

Opmerkingen en/of verbeteringen zijn welkom uiteraard. Ik zal waarschijnlijk geregeld enkele aanpassingen maken ook ...

Sebastiaan Mulder
Windsurf guru
Windsurf guru
Surf spul: NoveNove StyleWave99 // JP Single Thruster 82 // Challengersails 4.0 - 7.8
Contacteer:

Bericht door Sebastiaan Mulder » za mar 04, 2006 5:27 pm

Ik kwam nog een leuk artikel tegen met de masten (van geloof ik 2005)

Als ik het goed heb staan hier van vrijwel alle merken de masten op.

KLIK HIER >>>>>MASTENTABEL <<<<<<KLIK HIER

Jeroensurf
Elite windsurfer
Elite windsurfer
Teamrider: Zuidwest6
Surf spul: Hotsails 6.0 tot 3.4 Witchcraft Flextail 104 + V4 86 , div SUPS

Bericht door Jeroensurf » ma jan 29, 2007 6:39 am

Opa schreef:1) Bestaan er eigenlijk masten die een "moderne" buigingskarakteristiek hebben maar een lagere IMCS waarde?
BV een 430 met IMCS 20 of 19.
Dat zou voor lichte surfers die van softe houden (zoals ik) super zijn.
Het omgekeerde bvb een 4OO imcs 20-21 zou voor zwaargewichten misschien hun te softe zeilen wat directer maken?
2) kan je een zeil niet stijver, directer maken door het met 5 CM variotop op te tuigen?
Er zijn masten waarvn bekend is dat ze iets slapper zijn als de meesten, maar niet met de verschillen die jij beschrijft, dan moet je eerder aan 1 of 1.5 IMCS denken i.p.v 3-4IMCS.
Zo,n veel slappere mast zou met de meeste huidige zeilen ook weinig zin hebben, omdat zeilen veel preciezer gesneden worden.
Een hoop van de stijfheid en interne spanning wordt geregeld met de mastkromming. Hoe minder spanning daar op de mast en neerhaler staat (dus des te rechter de slurf is) des te softer het zeil wordt (en ook meteen minder mastgevoelig).
Zou je een normaal zeil varen met een mast die veel softer is, dan zou het zeil te kunnen dubbelklappen onder druk en tgv de klappen van chop.

Wil je dus een softer vaargevoel...dan kun je het best een soft aanvoelend zeil kopen met weinig neerhaler spanning en mastkromming (of flexibel doek als dacron :wink: ).

Heb je al zeilen en wil je diets softer maken kun je altijd nog een kortere mast (4m i.p.v 430) proberen als dit gaat met een lange verlenger.

Jeroensurf
Elite windsurfer
Elite windsurfer

Re: Mast & zo

Bericht door Jeroensurf » ma feb 11, 2008 11:22 pm

sanderke schreef:stel je koopt een nieuw zeil. Met een icms waarde van bijvoorbeeld 24.
Zou dan een oude mast met een juiste lengte en een icms waarde van 24 er goed ingaan? Of is er meer van belang dan enkel de icms en de lengte?
Ja en nee:
Uiteindelijk vaart elk zeil wel als je er een mast in ramt en het water op wilt...maar er zeker verschil tussen de ene en de andere mast.
Helaas zegt IMCS eigenlijk alleen wat over de stijfheid en maar erg weinig over de curve en dat maakt een wereld van verschil. Zo heb je constantcurve masten die echt CC zijn, maar ook CC masten die eigenlijk redelijk stijf in de top zijn en CC masten die redelijk flexibel in de top zijn :roll:
Daarnaast is er ook nog de kwestie dikte.
Vroegah was een mast een mast, tegenwoordig hebben we RDM, Slim RDM, Hybride masten, SDM dunne SDM,s , Dikke SDMs, Dropshapes etc etc waardoor een goede mast niet lekker kan werken in een bepaald type zeil.....en ja dat is stom en vaak ook erg vermoeiend als je erover gaat nadenken :roll:
Trouwens...24imcs wordt vrijwel niet gemaakt.
"Vaste" stijfheden:
370=17IMCS
400=19IMCS
430=21-23IMCS
460 =25-26IMCS
490=27-28IMCS
Laatst gewijzigd door Jeroensurf op di feb 12, 2008 8:29 am, 1 keer totaal gewijzigd.

Down the line
Hardcore windsurfer
Hardcore windsurfer
Surf spul: past er niet allemaal op , speed,speed en speed

Bericht door Down the line » di feb 12, 2008 12:24 am

sorry,dat ik je moet verbeteren jeroen
maar 430 is toch imcs 21

marcel merkx
Deur-surfer
Deur-surfer
Surf spul: neil pryde solo 7.0 neil pryde V5 5.9 Bic vivace 290 Mistral flow 96L Gun speed slalom 4.8

Bericht door marcel merkx » di feb 12, 2008 10:14 am

Hoe zit dat eigenlijk dan het verlengen van je mast met een verlenger? Dan zou het soort verlenger en de lengte dat je een mast verlengt, toch invloed moeten hebben op de icms, en daarmee de prestaties van je mast/zeil? :-?

wboogie
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door wboogie » ma mar 31, 2008 4:45 pm

stel: je hebt een nieuw zeil gekocht (2007) en daar word een rdm mast op aanbevolen maar aangezien je niet bulkt van het geld heb je die nog even niet (ik ben hard aan het sparen...) hoe erg is het om dat zeil met een sdm te varen en wat zijn de consequenties?

eckerdt
Windsurf guru
Windsurf guru
Surf spul: van alles en nog wat

Bericht door eckerdt » wo sep 10, 2008 12:32 am

Blijft interessant topic. Hoe meer mastproblemen ik voorbij zie komen, hoe meer ik de fabrikanten ervan ga verdenken dat het om een marketingtruc gaat... Begint onderhand zo complex te worden dat je een flinke collectie masten in huis moet hebben, terwijl de freeride boards / convertibles juist zijn ontworpen om het leven wat eenvoudiger te maken :-?

Wilde trouwens nog opmerken dat ik af en toe met twee verschillende mastdelen surf: een base van arrows lance 30% en een 100% carbontop van NeilPryde. De één afkomstig van een 4.30 mast, de ander van een 4.60 mast. Moet zeggen dat (hoewel dit in het algemeen niet aangeraden wordt) behoorlijk goed werkt in mijn gaastra matrix 5.0 en neilpryde NR 4.7 (variotop). Ik vind de response beter dan dat ik er een volledige 30% arrows lance mast in stop. Krijg de indruk dat dit soort combinaties bij kleinere zeilmaten nog wel eens goed kan uitpakken. Zou dit kunstje niet willen proberen bij grotere (formula)zeilen daar zijn deze veel te gevoelig voor.

Nelis
Hardcore windsurfer
Hardcore windsurfer
Surf spul: Witchcraft V3.8 HSM KS3 4.3 - 4.9 - 5.5

Bericht door Nelis » di dec 09, 2008 12:28 pm

Als je mast te lang is en je wil geen kortere kopen, kan je gaan zagen. Doe dat dan aan de onderkant en niet aan de top. Het is echter zeker verre van ideaal.
Kan ook anders!

Ik had een scheurtje in mijn mast top bij het verbindingsstuk. Ongeveer 1 cm lang. Ik wil geen risico nemen en heb op advies van Jeroensurf daar nu 1.5 cm afgezaagd en recht geschuurd. Past nog perfect op de base bovenkant en gewoon weer verder surfen!
Wel een iets langere verlenger aangeschaft omdat ik anders tekort kom op max downhaul setting :)

ultraprime
Windsurf guru
Windsurf guru
Surf spul: F2 Rave 84 + Rebel 75, STB 105, JP107, JP85, Naish Force V, Alpha & Combat, MauiSails Gieken
Contacteer:

Bericht door ultraprime » do mar 12, 2009 11:10 am

Verplaatst

Nou wil ik het weten ook...
Wat is eigenlijk 100% carbon? We weten allemaal dat er ook andere materialen in de mast zitten.
1. De lengte vezels zijn allemaal van carbon?
2. Er is op elke plek in de mast wand rondom carbon te vinden?
3. Er is alleen carbon, lijm en verf gebruikt?
Hoe dik moet dat carbon dan zijn?
Kan zowel een mast met 25% volume carbon als een mast met 50% volume carbon 100% carbon zijn?
Of kijken we naar gewicht %?
Wat als je carbon vezels volledig rondom hebt, maar dat ook nog eens met glas vezels doet?

Ik heb wel eens die plaatjes gezien van ronde carbon slierten die dan aan elkaar 'geweven' zijn. Zijn deze dan taps toelopend? Of doen we er af en toe een extra sliertje bij?

Vooral RDM's hebben nogal een wanddikte en minder diameter.
Kan je dan met dezelfde hoeveelheid carbon een 100% carbon RDM maken ten opzichte van een 65% carbon SDM?
En als ze dan even zwaar zijn....
Zit er dan in een 100% SDM niet veel meer carbon als in een 100% RDM? :-?

Over 90/70...(top/base)
bv, SDM mast, carbon slierten van boven naar beneden, allemaal even breed. In de top raken ze elkaar.
Bij het deelstuk liggen ze al iets uit elkaar (zitten er nu puntige ander vezels tussen?)
Zo heeft de top gemiddeld 90% carbon.
De zelfde strepen lopen over het onderste deel, dus daar gaan ze nog verder uit elkaar naar de base, kom je vanzelf op 70% of zo?
Maar de mast is eigenlijk een 'van 60% naar 100% carbon mast'... :-?

Wie o wie kan het vertellen? :)

Nou Jurf 'die een masten fabriek van binnen kent', je kan er mee aan de slag.....! :razz:

Jeroensurf
Elite windsurfer
Elite windsurfer

Bericht door Jeroensurf » do mar 12, 2009 12:51 pm

ultraprime schreef:Nou wil ik het weten ook...
Wat is eigenlijk 100% carbon? We weten allemaal dat er ook andere materialen in de mast zitten.
100% carbon mast bestaan niet.
ter onderbouwing:
Er zijn grofweg 2 manieren om een mast te bouwen, maar in hoofdlijnen gaat het zelfde:
1)Men neme een metalen paal, daar wikkel je linten materiaal onder een bepaalde hoek omheen, de hoek bepaalt de curve.
Voor of na het wikkelen gaat daar epoxi bij en gewikkelt gaat de mast in de oven waarna de boel aan elkaar word gebakken.
Je haalt de paal eruit en je hebt een mast.
Zou je geen epoxi bij de carbon doen dan heb je allemaal losse lagen die stuk voor stuk breken. De epoxi is dus de lijm/bindmiddel die alles met elkaar verbind.

Het verschil tussen de twee methodes is dat bij de ene eerst de linten door epoxi worden getrokken (pre-preg methode= van te voren geimpregneert).
Bij de andere methode er droog gewikkeld word, vervolgens word de gewikkelde paal in een zak gestopt.
Die zak word aangesloten op aan de ene kant een potje epoxi en aan de andere kant een vacuum apperaat, de epoxi word zo letterlijk door de mast en alle vezels heen getrokken (vacuum bagging).
Potentieel heeft vacuum bagging het minstte last van overtollige epoxi=gewicht omdat die wordt opgezogen, dus als de mast goed is heb je een ongekende gewicht-sterkte verhouding.
het nadeel is dat je het risico loopt van dat stukken niet goed zijn doordrenkt met epoxi en de verschillende lagen dus niet aan elkaar geplakt worden= sneller breken.

Dan nu de onderbouwing 100% carbon mast bestaan niet echt : zelfs als alle vezels van carbon zijn, want dat bedoelt men met 100% carbon dan nog zit er epoxi bij als lijm tussen de lagen carbon, dus is de mast nooit 100% carbon.
Met een 75% carbon mast bedoelt men gemiddeld 75% carbon en 25% ander vezelmateriaal, de epoxi wordt nooit gebruikt in de totaal balans.
Hoe de verspreiding over de mast is van die gemiddeld 75% carbon weet je vaak niet.

Het materiaal: masten worden gemaakt van geweven linten unidirectioneel koolstof, de breedte van die linten varrieert van merk tot merk. Wat ik weet is dat er merken linten van 1cm breed gebruiken tot 13.cm breed.
Als een mast uit meerdere vezelmaterialen word gebouwt (en dat is elke mast die geen 100% is) dan zit daar vaak glasvezeldoek/linten bij en soms ook kevlar of (zelden) honeycomb matten.
ultraprime schreef:1. De lengte vezels zijn allemaal van carbon?
Ja en nee.
De masten worden gewikkeld, die wikkeling loopt niet recht omhoog maar schuin, vooral bij 30-75% Powerex masten is dat heel mooi te zien. Afbeelding
Door te spelen met de hoeken waaronder gewikkeld word bepaal je de curve. De hoek waaronder gewikkeld wordt is dus ook NIET overal gelijk!!! grofweg, hoe rechter omhoog des te meer flex, en hoe platter des te stijver.
Een aantal mastenfabrikanten die met de wikkelhoek varieren brengen ook nog variatie per laag variatie in de hoek per aan.
Je kunt je dus voorstellen dat de linten bij een base minder schuin omhoog gaan als in een top die meer moet flexen.
Wat veelal gebeurt bij niet 100% masten is dat er een laag glas word gewikkeld, een paar lagen carbon, weer wat lagen glas, een laag carbon en de buitenste laag ter bescherming glass of klevlar.
ultraprime schreef:2. Er is op elke plek in de mast wand rondom carbon te vinden?
Als een mast 35% of meer carbon heeft dan wel ja.
Bij masten tot 35% zie je dat vaak de base op een paar procent na volledig uit glass is gemaakt en de top bijna al het carbon bevat wat op een totaal van 35% komt.
ultraprime schreef:3. Er is alleen carbon, lijm en verf gebruikt?
Bij een 100% mast zou je dat zeggen, maar vrijwel elke 100% mast heeft ter bescherming nog een heel dun laagje glas erover zitten.
Dit weegt maar een fractie meer en geeft een hoop meer bescherming als alleen een laagje verf.
ultraprime schreef:Hoe dik moet dat carbon dan zijn?
Wanddikte varieert per mastenmerk en soort.
Als je naar een X3 bijv kijkt, die heeft een dikkere wanddiameter als een X9Ultra
Hetzelfde zie je bij RDM masten: RDM staat voor Reduced Diameter Mast.
Vroeger was RDM tevens het synoniem aan dikwandig, mede hieraan ontleent de RDM zijn reputatie van supersterk.
tegenwoordig zie je ook superlichte RDMs die ook een dunne wanddiameter hebben.
Zo,n mast bevat minder materiaal en is dus lichter en reactiever, maar helaas ook veel kwetsbaarder.
ultraprime schreef:Kan zowel een mast met 25% volume carbon als een mast met 50% volume carbon 100% carbon zijn?
Of kijken we naar gewicht %?
Nee dat kan niet.
Als je spreekt over carbonpercentrages dan heb je het over het percentage aanwezige carbonvezels.
Ik heb wel producten gezien die claimden 100% carbon te zijn, maar waar ik na breken zag dat er ook glasmatten tussen zaten, dan heeft de fabrikant dus gelogen want 100% carbon betekent dus zonder andere vezelmaterialen ertussen.
Afhankelijk van hoeveel wikkels je bij een mast gebruikt word een mast ook zwaarder of lichter.
In theorie kun je dus een 100% carbon mast bouwen van 10kg...daarbij mag je alleen wel een extreem dikke wanddiameter verwachten :wink: (of dat er extreem slordig met de hoeveelheden epoxi is gewerkt :roll: ).
I.p kun je stellen dat als je 2 verschillende merken 100% masten hebt met zeg 0.5kg+ gewichts verschil dat een van de twee een dikkere wanddiameter zal hebben als de ander.
Met een dikkere wanddiameter kun je mast stijver en sterker maken, een iets hoger gewicht HOEFT dus ook niet perse een nadeel te zijn
ultraprime schreef:Wat als je carbon vezels volledig rondom hebt, maar dat ook nog eens met glas vezels doet?
Dan spreek je dus NIET van een 100% mast
ultraprime schreef:Ik heb wel eens die plaatjes gezien van ronde carbon slierten die dan aan elkaar 'geweven' zijn. Zijn deze dan taps toelopend? Of doen we er af en toe een extra sliertje bij?
Lees nog ff het stukje over wikkelen, daar heb ik dit beantwoord
ultraprime schreef:Vooral RDM's hebben nogal een wanddikte en minder diameter.
Kan je dan met dezelfde hoeveelheid carbon een 100% carbon RDM maken ten opzichte van een 65% carbon SDM?
Doordat de buisdiameter van een RDM smaller is als van een SDM heb je voor een 100% carbon RDM bij gelijke wanddikte minder materiaal nodig als voor een SDM.
Echter, door de smallere buisdiameter is in zo,n situatie een RDM altijd slapper.
Voor een RDM moet je dus dikkere wanden gebruiken als bij een SDM om tot dezelfde curve en stijfheid te komen.
Vanwege het extra materiaal dat in geen verhouding staat tot wat je bespaart, de extra wikkelingen (=grotere foutmarge) zouden RDM,s per definitie iets duurder moeten zijn als SDM,s. (daar staat tegenover dat er minder garantiegevallen zijn, dus dat scheelt weer in de kosten).

En als ze dan even zwaar zijn....
ultraprime schreef:Zit er dan in een 100% SDM niet veel meer carbon als in een 100% RDM? :-?
Carbon op een RDM weegt evenveel als op een SDM. Op een RDM zal de wand een fractie dikker zijn, maar nog steeds te dun om qua stijfheid echt te concureren tegen een echt dunwandige SDM
ultraprime schreef:Over 90/70...(top/base)
bv, SDM mast, carbon slierten van boven naar beneden, allemaal even breed. In de top raken ze elkaar.
Bij het deelstuk liggen ze al iets uit elkaar (zitten er nu puntige ander vezels tussen?)
Zo heeft de top gemiddeld 90% carbon.
De zelfde strepen lopen over het onderste deel, dus daar gaan ze nog verder uit elkaar naar de base, kom je vanzelf op 70% of zo?
Maar de mast is eigenlijk een 'van 60% naar 100% carbon mast'... :-?
Ja dat klopt.
Met de hoek waaronder je wikkelt EN het gebruikte materiaal (zelfde hoeveelheid carbon is stijver als dezelfde hoeveelheid glass).
ultraprime schreef:Wie o wie kan het vertellen? :)
Dit lijkt mij een aardig begin. :)

ultraprime
Windsurf guru
Windsurf guru
Surf spul: F2 Rave 84 + Rebel 75, STB 105, JP107, JP85, Naish Force V, Alpha & Combat, MauiSails Gieken
Contacteer:

Bericht door ultraprime » do mar 12, 2009 2:47 pm

Dank Dank Dank :)

hmm, die diagonale wikkelingen maken het niet eenvoudiger. Zeker niet met 1cm tot 13cm brede 'linten'.
Zijn die 'linten' wel allemaal even dik, of is daar ook weer grote (in % dan :wink: ) variatie in?

In de oude masten (arrows lance bv) zie je hele smalle strookjes van beneden naar boven.
Dan heb je dus bij een minimaal gebruik van carbon (30%), het maximale voordeel van de betere flex response op een waarschijnlijk al 'bestaande' mast met bepaalde stijfheid.

Dus je kan een mast maken met verschillende hoeveelheid lagen 'linten' carbon, deze hoeveelheid lagen varieren in base en top en dan ook nog de richting aanpassen om de buig sterkte en flex te beinvloeden.
Dan eventueel nog mengen met glas 'matten/linten' als je wilt besparen op carbon.
Nog kiezen wanneer je de epoxy wilt toevoegen en hoeveel je daarvan wilt gebruiken.
Leuke puzzel!!

Snap nu ook de SDM/RDM beter, je gebruikt grofweg dezelfde hoeveelheid carbon linten, alleen heb je op een RDM dan meer laagjes over elkaar zitten.
Dit is dan ook nodig omdat ie anders door de dunnere diameter veel buig slapper zou zijn geworden. Gevolg is dat de wand dikte een stuk is toegenomen. Wat weer meer breeksterkte geeft.

Ik heb hem nu geloof ik goed op het netvlies. :D

Jeroensurf
Elite windsurfer
Elite windsurfer

Bericht door Jeroensurf » do mar 12, 2009 4:15 pm

ultraprime schreef: hmm, die diagonale wikkelingen maken het niet eenvoudiger. Zeker niet met 1cm tot 13cm brede 'linten'.
Zijn die 'linten' wel allemaal even dik, of is daar ook weer grote (in % dan :wink: ) variatie in?
Zover ik weet zijn die linten ook nog in verschillende diktes te krijgen.
Wat kun je met die info: geen drol, het enige wat je moet beseffen is dat 100% masten nog steeds met verschillende opbouwen gemaakt kunnen worden, zelfs bij gelijke curve.
ultraprime schreef: In de oude masten (arrows lance bv) zie je hele smalle strookjes van beneden naar boven.
Dan heb je dus bij een minimaal gebruik van carbon (30%), het maximale voordeel van de betere flex response op een waarschijnlijk al 'bestaande' mast met bepaalde stijfheid.
Inderdaad. Met 2 layers glas meer hadden ze waarschijnlijk vrijwel dezelfde curve gehad.
Dat was ook meteen de zwakte van die masten, het voegde bijna niks toe en was kwetsbaar (carbon zat aan de buitenkant en de strookjes kwamen er na een poosje uit zetten.
Qua curve kun je dus ook met glass elk type mast bouwen, het is alleen zwaarder, iets dikwandiger een stuk trager, maar CURVE STAAT LOS VAN CARBONPERECENTAGE!!!!!
ultraprime schreef: Dus je kan een mast maken met verschillende hoeveelheid lagen 'linten' carbon, deze hoeveelheid lagen varieren in base en top en dan ook nog de richting aanpassen om de buig sterkte en flex te beinvloeden.
Dan eventueel nog mengen met glas 'matten/linten' als je wilt besparen op carbon.
Nog kiezen wanneer je de epoxy wilt toevoegen en hoeveel je daarvan wilt gebruiken.
Leuke puzzel!!
inderdaad, snap je nu waarom ik zoveel lol heb in het spelen met en helpen ontwikkelen van de CAAS masten? De variatie mogelijkheden zijn bijna oneindig.
ultraprime schreef: Snap nu ook de SDM/RDM beter, je gebruikt grofweg dezelfde hoeveelheid carbon linten, alleen heb je op een RDM dan meer laagjes over elkaar zitten.
Dit is dan ook nodig omdat ie anders door de dunnere diameter veel buig slapper zou zijn geworden. Gevolg is dat de wand dikte een stuk is toegenomen. Wat weer meer breeksterkte geeft.
Nee dat klopt niet helemaal. Je gebruikt vaak meer carbon als voor een SDM om tot dezelfde stijfheid te komen+ dan nog wat extra om de boel sterker te maken.
Doordat meer lint en meer wikkelingen ook meer epoxi vraagt zal een normale RDM altijd iets zwaarder zijn als een SDM.
Al eerder aangehaald, sommige mnerken hebben ervoor gekozen om dat euvel op te lossen door dunwandigere RDM,s te maken, zo druk je het gewicht.
o.a de Gaastra 100% RDM,s en de NP X6-rdm zijn daar voorbeelden van die ik heb gezien. Er zullen ongetwijfeld meer zijn, maar ik krijg helaas ook niet alles in mijn handen :z
Met de 100%CAAS masten hebben daar ook mee gespeelt en er vervolgens heel bewust voor gekozen om de dikkere iets zwaardere wand diameter aan te houden.
In mijn ogen heeft de grotere sterkte veel meer voordelen zekerheid en daarmee vaarplezier als een iets lager gewicht.
De maximale besparing waarmee de curve nog goed bleef was 300gram (een 4m mast werd dan 1200gr i.p.v de 1500gr die hij nu weegt), en daarmee het te lopen breekrisico niet waard.

MikeB
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door MikeB » di apr 14, 2009 6:53 pm

hey, had een vraagje:

ik neem aan dat je het goed hebt aangezien je er mee bezig geweest bent, maar het lijkt mij logisch dat hoe verticaler de carbon in de mast hoe stijver de mast... volgens mij beweerde jij (jeroensurf) precies het tegenovergestelde. als je mast buigt buigt hij toch juist zo dat een vezel die verticaal loopt het meest belast wordt, dan zou een verticale carbon strip de grootste belasting opvangen aan de 'trek' kant...spanning in de vezel richting = stijf toch?

nu weet ik dat spanningen en stijfheden mbt composieten een hel zijn om te berekenen, maar deze lijkt me nog te overzien...

MikeB
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door MikeB » di apr 28, 2009 6:13 pm

hier een filmpje met oa verschil tussen flex top en constant curve voor het zelfde zeil:

http://www.boardseekermag.com/mini_feat ... d-104.html

Jeroensurf
Elite windsurfer
Elite windsurfer

Bericht door Jeroensurf » di apr 28, 2009 7:57 pm

MikeB schreef: Het lijkt mij logisch dat hoe verticaler de carbon in de mast hoe stijver de mast
Dat zou logisch zijn als die draden niet hun stijfheid zouden ontlenen aan de mate waarmee ze bij elkaar worden gehouden.
Met een spaken in een fiets gaat je trekspanning idee wel 100% op.
MikeB schreef:nu weet ik dat spanningen en stijfheden mbt composieten een hel zijn om te berekenen, maar deze lijkt me nog te overzien...
Ik zou zeggen, leef je uit.
Wat je denk ik vergeet is wat ik boven al eerder schreef, spanningen en stijfheden zijn ook volume/wanddikte gebonden EN afhankelijk van de mate van toevoegingen, je hebt dus nogal wat variabelen.
We hebben het immers niet over alleen maar carbon, maar er komt ook epoxi bij en veelal ook glass.
En stel je hebt het berekend...wat wil je dan met die getallen?
Er zijn hele mooie natuurkundige schemas en proefondervindelijke modellen bij elke mastenbouwer over welke hoek bij welke materiaal combi tot wat als gevolg heeft wat we als uitgangspunt gebruiken....maar uiteindelijk word het meeste gedaan op basis van trial en error.

Filpmje: klasieke manier van masten meten in in mijn ogen ook inferieur.
Tuig eens je zeil op en pak eens de mastslurf in het midden beet. Tenzij je een camber zeil hebt zul je merken dat je de slurf zo vd mast trekt.
Er staat in het midden geen spanning op.
De spanning die er wel is, is die van de top die naar de bottom word getrokken, en dat testen ze niet.
Zou je mijn inziens dat willen testen zoals een mast in een zeil werkt, dan kom je uit op de McGain methode: Zet een kabel tussen top en base met daartussen een spanningsmeter en trek je de boel naar elkaar toe.
Dan kun je naast de trekspanning de 1/4 1/2 3/4 meten, en die ziet er dan heel anders uit als met 30kg in het midden :z

verheul
Freeride pro
Freeride pro
Surf spul: JP Freestyle Pro 90, Severne Blades en Freek

Bericht door verheul » ma mar 15, 2010 7:28 pm

Ik heb een voor Jurf denk ik erg gemakkelijk vraag !

Ik heb Severne Blades 4.2+4.7+5.3
en een Severne RDM Redline 4 meter, maar ik vind dit in de 5.3 gewoon niet top werken en wil een 4.30 rdm aanschaffen.
ik kan nu een Gaastra RDM 4.30 100% carbon uit 2008 nieuw voor ca 300 euro kopen.
ik weer dat gaastra flextop masten maakt, maar dit schijnt goed in Severne te werken.

verder weeg ik ca 70 kg.

Wat voor mast raad jij mij aan in mijn 5.3 ?

Jeroensurf
Elite windsurfer
Elite windsurfer

Bericht door Jeroensurf » ma mar 15, 2010 8:29 pm

Gaastra heeft GEEN flextop maar STIFFtop.
Van wat ik heb begrepen moet de Gaastra het er goed in doen,lijken wat softer in de base.
De P7 masten zijn identiek aan de Severne masten.
tip: Martin ten hoeve heeft die te koop:
http://forum.windsurfing.nl/viewtopic.p ... 3#p7092713

verheul
Freeride pro
Freeride pro
Surf spul: JP Freestyle Pro 90, Severne Blades en Freek

Bericht door verheul » ma mar 15, 2010 10:15 pm

Sorry Spraak verwarring ik bedoelde ook STIFFtop.
Ik heb martin gemaild, ik zag dat hij ook een 370 mast had ( misschien kan hij een leuke prijsje maken voor een 430 en 370 samen =D)

thanks for het advies

Rens Osinga
Deur-surfer
Deur-surfer
Surf spul: Starboard: FF158, Carve111 en EVO80. Neil Pryde: Alpha: 4.5, 5.4 V8: 6.5, 7.5, 8.5 en 10.0.

Re: Mast & zo (combi 460 deel + 520 deel = 490)

Bericht door Rens Osinga » vr mar 26, 2010 9:12 pm

Ik heb 3 V8 zeilen:
7.5 (mastlengte 483)
8.5 (mastlengte 509)
10.0 (mastlengte 546)

Hiervoor heb ik twee masten X6 460 en X6 520 en daarmee de voorgeschreven mast voor de 7.5 en 10.0.

Voor de 8.5 wil ik 1 deel van de 460 en 1 deel van de 520 mast gebruiken. Zal circa 490 mast zijn. Welke optie is dan de beste (of minst slechte):
1) bottom 460 + top 520
2) bottom 520 + top 460

Heeft iemand hier ervaring mee?

Inmiddels geprobeerd maar de verschillende delen passen niet goed aan elkaar.
Laatst gewijzigd door Rens Osinga op do apr 01, 2010 7:24 pm, 2 keer totaal gewijzigd.

Jurjen
Meer een lezer
Meer een lezer
Surf spul: RRD xfire 90 112 135 Goya quad 118 simmer freewave 85 Loft sails Switchblade Simmer Apex & Icon

Re: Mast & zo (combi 460 deel + 520 deel = 490)

Bericht door Jurjen » vr mar 26, 2010 9:25 pm

Rens Osinga schreef:Voor de 8.5 wil ik 1 deel van de 460 en 1 deel van de 520 mast gebruiken. Zal circa 490 mast zijn. Welke optie is dan de beste (of minst slechte):
1) bottom 460 + top 520
2) bottom 520 + top 460

Heeft iemand hier ervaring mee?

Groet,
Rens.
Yups, veel meer zitten te ge-experimenteerd

Check eerst of de 2 delen spelingsloos op elkaar passen.
Bij NP langere base en kortere top de beste keus.

Japser
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door Japser » vr apr 30, 2010 4:11 pm

Ik heb op dit moment een deelbare 460 epoxy mast, maar laatst was ik op de surfclub waar mij werd verteld dat dat eigenlijk veel te ouderwets is. Moet ik een nieuwere mast kopen? 30% / 50% / 75%?
en kan ik die gewoon op marktplaats kopen?
ik surf vooral met zeilen rond de 5.0
RDM?
Ik heb pas een dag of 10 gesurft, maar ik weet niet precies wat ik nu moet doen.
alvast bedankt!

Huug
Elite windsurfer
Elite windsurfer
Zeilnummer: NED-193
Teamrider: kasailwindsurfing.com
Surf spul: KA Sails Koncept, Kult, Killer & Kaos en allerlei boards
Contacteer:

Bericht door Huug » vr apr 30, 2010 10:15 pm

Een zeil en een mast horen bij elkaar... Een zeil dat ooit voor een epoxy mast is gemaakt wordt niet beter als je er een dure carbon mast in schuift, al wordt het geheel misschien wel een stukje lichter, wat op zich al een verbetering is. Als je al een dag of 10 surft met een eigen setje is het te laat om je te oriënteren op een setje om mee te beginnen en nog rijkelijk vroeg om te beginnen met zoeken naar de opvolger van dat setje.
Nu niets aan veranderen dus en als je met dit setje kan lezen en schrijven is het vroeg genoeg om te gaan uitkijken naar iets anders, maar je komt dan eigenlijk altijd uit op een complete set van zeil-mast-giek omdat een zeil niet op elke mast even lekker werkt, sommige zeilen werken op sommige masten ronduit prut.

Respect
Deur-surfer
Deur-surfer
Surf spul: Fanatic shark 2010, Hot sails Maui Liquid 2009, Fluid 2006. Np Excess 2009

Bericht door Respect » za mei 29, 2010 9:58 pm

ik heb een 2009 6.9 NP Excess. ik heb hiervoor nog geen geschikte mast.welke mast (460) kan ik hier voor gebruiken buiten de X3 en X6? (ik heb niet zo'n groot budget)

DonLimas
Windsurf guru
Windsurf guru
Zeilnummer: NED-210
Surf spul: AHD, Starboard, Neil Pryde, Hotsails, Caas, Technolimits, MFC
Contacteer:

Bericht door DonLimas » di jun 01, 2010 9:16 pm

Mocht je rdm overwegen dan kan ik je een Caas mast wel aanraden. Die doen het uitstekend in NP zeilen. Kost nie duur :+ voor rdm begrippen.

Verkrijgbaar via zuidwest 6

foleor
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door foleor » do aug 26, 2010 10:02 pm

Even een vraagje over een mast:

Voor mijn zeil heb ik een mast nodig van 400 met 30 % carbon, hoe erg is het als ik daar een 10 % carbon mast in doe?

Gr Roelof

jek spirit
Windsurf guru
Windsurf guru
Surf spul: JP RWW 76, Fanatic Freewave 104, Simmer Icon, Iron, North Duke.

Bericht door jek spirit » vr aug 27, 2010 4:28 pm

foleor schreef:Even een vraagje over een mast:

Voor mijn zeil heb ik een mast nodig van 400 met 30 % carbon, hoe erg is het als ik daar een 10 % carbon mast in doe?

Gr Roelof

Oa. kwestie van gewicht. Des te minder carbon, des te zwaarder over het algemeen. Masje van 100% carbon is dus lekker licht. Met je 10 % zal het zeil dus wel iets zwaarder zijn in de handeling, vooral bij het waterstarten en gijpen. Het is wel prettig om de IMCS waarde in de gaten te houden en dat die overeenkomstig is.

Simon106
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Surf spul: HTS SR 59 & 69, Loftsails Blade 6.2 6.8 7.5 en een wavesetje

Bericht door Simon106 » zo sep 26, 2010 8:51 pm

Plaats hier alle tips voor vast zittende masten:

Had gelukkig een busje bij me, dus kon de 4.00 kwijt in de bus :razz:

surfsteve
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door surfsteve » za nov 13, 2010 7:45 pm

Hallo,

Gisteren heb ik een Prolimit RDM 45cm mastverlenger gekocht voor mijn Gaastra 60 RDM mast. Nu thuis, blijkt
dat er ongeveer 1-2mm ruimte zit als ik hem in de mast steek. Weet iemand misschien of dit een probleem is?
En zijn de binnenmaten van de masten per merk dan niet overal gelijk. Ik hoop dat iemand het antwoord weet?

Tip voor een echt vastzittende mast:
Giek vastklikken op de top en een op de bottom van de mast. Zo kan je veel meer kracht zetten op je mast.
Kijk wel uit dat je de giek niet te vast klikt zodat de mast beschadigt.

tstikvoort
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door tstikvoort » di apr 26, 2011 6:27 pm

Hallo,

Er staat dat een RDM/SDM masten effect hebben op cambers. Maar welke geeft nou een goed effect en wat doet het precies?

Plaats reactie