Krijg je een wachtwoord foutmelding? Probeer dan eerst een reset : Reset
Mocht dat niet lukken dan kun je een verzoek indienen via het contact formulier.
Vermeld hierbij wel wat je forum gebruikersnaam is : Contact

Mast & zo

In dit forum kun je al je vragen kwijt betreft algemene surfonderdelen, accessoires, algemene vaartechnieken en alle overige vragen die niet onder te verdelen zijn in de bovenstaande disciplines.

Moderators: christiaan1111, Jurjen

Teunteuge
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Surf spul: Pa+3 kids: F2 Stoke 115, Xantos285, Axxis268+278, MistralClassic, NP Soul 6.2/6.7 en div oudere

Re: Mast & zo

Bericht door Teunteuge » di aug 09, 2011 10:03 pm

martijn van wees schreef:Je kan hem er in zetten maar fiberspar is flextop. Dus in de gaastra zal ie wel snelheid maken maar zeker niet optimaal varen, dus als er veel wind in komt gooit het zeil de top open doordat ie veel te veel flex heeft dus geen druk meer leverd. Ik zal even een tabelletje maken van de meest gangbare merken.
Gaastra = Hardtop
Gun sails = Constand curve
Maui sails = Hardtop
Nais = Hardtop
Neilpryde = Flextop
Severne = Constand curve

Je kan voor je zelf alle soorten zeilen aanschaffen maar zorg er voor dat de mast de goede buigings curve heeft.
Alle masten kunnen overal in maar de zeilen varen of mega zwaar, geen snelheid, geen of weinig controle. enz.
De mast is het belangrijkste ding van het zeil.
Ik vaar in mijn zeilen ook niet de specifiek gevraagde mast maar wel de juiste imcs en buigings curve.

50+
Funboarder in spe
Funboarder in spe
Surf spul: fanatic e-ray, gaastra matrix 5.5,6.5,7.5

Bericht door 50+ » wo aug 10, 2011 9:02 pm

50+ schreef:
nog even off topic,
misschien een domme vraag maar,
Hoe weet je wat voor type (b.v. flextop, constant curve enz.) een bepaalde mast is?
Staat dat er op misschien?

martijn van wees schreef:
Domme vragen zijn er niet daar is dit forum voor.
Op mijn mast staat het er op. er is volgens mij nog een tabelletje met de imcs nummers, op je zeil staat altijd een imcs/mcs waarde. en dat staat dan weer gelijk aan een buigings curve.
Ik ga wel even zoeken.

Ik dacht dat imcs niets zei over over het type mast (flextop, hard top enz.)
op een Gaastra zeil staat b.v. aanbevolen mast 460 25 imcs.
en op een NP ook, terwijl ze toch verschillende masttypes nodig hebben. Hoe zit dat?

Huug
Elite windsurfer
Elite windsurfer
Zeilnummer: NED-193
Teamrider: kasailwindsurfing.com
Surf spul: KA Sails Koncept, Kult, Killer & Kaos en allerlei boards
Contacteer:

Bericht door Huug » wo aug 10, 2011 9:20 pm

50+ schreef:Ik dacht dat imcs niets zei over over het type mast (flextop, hard top enz.)
op een Gaastra zeil staat b.v. aanbevolen mast 460 25 imcs.
en op een NP ook, terwijl ze toch verschillende masttypes nodig hebben. Hoe zit dat?
IMCS gaat over de totale buiging van de mast. Flextop/stifftop zegt iets over de verdeling van de kromming over de mast. Flextop heeft relatief meer buiging in de bovenste helft, stifftop heeft wat meer aan de onderkant.

50+
Funboarder in spe
Funboarder in spe

Bericht door 50+ » wo aug 10, 2011 9:35 pm

Huug schreef:IMCS gaat over de totale buiging van de mast. Flextop/stifftop zegt iets over de verdeling van de kromming over de mast. Flextop heeft relatief meer buiging in de bovenste helft, stifftop heeft wat meer aan de onderkant.
bedankt Huug
maar hoe weet ik nu of een mast Flextop is of Stifftop of iets anders?
dat staat toch niet aangegeven op de mast of wel?

Jurjen
Meer een lezer
Meer een lezer
Surf spul: RRD xfire 90 112 135 Goya quad 118 simmer freewave 85 Loft sails Switchblade Simmer Apex & Icon

Bericht door Jurjen » wo aug 10, 2011 9:54 pm

50+ schreef:[dat staat toch niet aangegeven op de mast of wel?
Staat er meestal niet op.
Als je het merk en ongeveer de leeftjd van de mast weet kunnen de meesten het hier je wel vertellen

50+
Funboarder in spe
Funboarder in spe

Bericht door 50+ » wo aug 10, 2011 10:26 pm

OK bedankt
ik heb een North XC 40 mast imcs 26 460 in een oudere Gaastra Matrix 6.5 dat vaart lang zo lekker niet als m'n matrix 5.5 met arrows ultimate mast.
Kan dat aan die North mast liggen?

Taan
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Surf spul: Skate112ltd, Freewave86, Witchwave70, Hotsails liquid7.0 Fire6.0 Smack5.3, Gun WaveMC 4.7, 4.0

Bericht door Taan » do aug 11, 2011 10:06 am

http://www.peterman.dk/masts-all-imcs01.htm

Hier kun je van veel masten de buigingscurve vinden

Huug
Elite windsurfer
Elite windsurfer
Zeilnummer: NED-193
Teamrider: kasailwindsurfing.com
Surf spul: KA Sails Koncept, Kult, Killer & Kaos en allerlei boards
Contacteer:

Bericht door Huug » do aug 11, 2011 10:42 am

50+ schreef:OK bedankt
ik heb een North XC 40 mast imcs 26 460 in een oudere Gaastra Matrix 6.5 dat vaart lang zo lekker niet als m'n matrix 5.5 met arrows ultimate mast.
Kan dat aan die North mast liggen?
Heel kort: Ja. Met Arrows in Gaastra heb ik bescheiden maar goeie ervaring. Als het niet lekker vaart, dan is er iets mis met de combinatie.

50+
Funboarder in spe
Funboarder in spe

Bericht door 50+ » do aug 11, 2011 8:19 pm

Mijnheer Jeroen schreef:http://www.peterman.dk/masts-all-imcs01.htm

Hier kun je van veel masten de buigingscurve vindenhttp://www.peterman.dk/masts-all-imcs01.htm

Hier kun je van veel masten de buigingscurve vinden
Daar staat idd veel op. Als ik naar de laatste 2 kolommen kijk is het dan zo, hoe hoger het cijfer hoe stijver de mast?
En als ik de op het zeil aanbevolen mast niet heb. Kan ik dan op die tabel een alternatief zoeken met vergelijkbare cijfers?

Taan
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Surf spul: Skate112ltd, Freewave86, Witchwave70, Hotsails liquid7.0 Fire6.0 Smack5.3, Gun WaveMC 4.7, 4.0

Bericht door Taan » do aug 11, 2011 8:57 pm

De laatste gekleurde kolom drukt in een getal uit wat de buigingscurve ongeveer is.
Je kunt dan inderdaad een mast met vergelijkbare curve zoeken door een zelfde getal te zoeken

50+
Funboarder in spe
Funboarder in spe

Bericht door 50+ » do aug 11, 2011 9:02 pm

duidelijk, bedankt

Marcello
Windsurf guru
Windsurf guru
Surf spul: Net voldoende!

Bericht door Marcello » zo okt 16, 2011 8:29 am

Wat voor invloed heeft een vaste extender op een mast?

JanO
Deur-surfer
Deur-surfer
Surf spul: JP x-cite Ride 120l, JP Freestylwave 84, NP H2 8.2, NP MK2 7.2, Gaastra Flow 6.0, NP Combat 5.4

Bericht door JanO » wo jan 02, 2013 5:08 pm

Omdat ik nog student ben worden spulletjes meestal tweedehands aangeschaft.
Maar iedere keer bij het zoeken van een zeil is het nodig om te weten welke mast er goed in functioneert. Nu gebruikte ik vaak deze tabel van Unifiber http://www.unifiber.net/2013/mast-selector
Maar nu zie ik in die tabel en lees ook op het forum dat een aantal merken de curve toch het afgelopen jaar weer flink aangepast heeft, bv. Gaastra meer CC en North meer Flex.
Ook hier http://www.peterman.dk/masts-all-imcs01.htm is wel wat te vinden over een aantal masten.

Maar ik vroeg me af of iemand ooit een tabel heeft gemaakt zoals die van Unifiber, maar dan de jaren voor 2011?
2011 en 2012 heeft Unifiber ook.

JeroeNed111
Funboarder in spe
Funboarder in spe
Surf spul: mistral equipe 2 pd en ka slalom

Bericht door JeroeNed111 » di jan 08, 2013 5:32 pm

ik heb van de week een maui sails tr6 aangeschaft in de maat 7,6 ik ben me er van bewust dat ze gevaren moeten worden met hard top maar heb hem van de week opgetuigd met 460 arrows lance 10 (10% 25 imcs en cc) en ik moet zeggen vergeleken met mijn voorgaande naish stealth gaf hij perfecte bolling alleen kon ik de loose leach veel minder trimmen (dit is juist goed wilde hem juist minder) klopt dit? wat zouden de nadelen moeten zijn van een cc mast terwijl er een hard top in zou moeten?

even wijzigen wat ik nou precies wil weten is:

als je een cc in een hard top zeil doet zijn de voordelen en nadelen?
als je hard top in cc doet zijn de voordelen en nadelen?
en als je het zelfde doet met flex top?

bobbelingremix
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door bobbelingremix » do mei 09, 2013 10:54 am

Ben al een tijdje op zoek naar een mast voor mijn aerotech 6,7.
Deze vereist een constant curve mast.
Nu vond ik op marktplaats een Gaastra Ignition 430 75% carbon uit 2004.
Nu verteld de verkoper mij dat dit om een constant curve mast gaat terwijl ik uit de unifiber mast selector haal dat gaastra hard top masten maakt. Nu hoop ik dat gaastra in 2004 wel nog constant curve masten maakte.
Wie kan mij hier wat meer over vertellen?
Alvast bedankt,

Bob

ErnoR
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door ErnoR » wo jun 26, 2013 5:31 pm

Hallo,
Ik heb onlangs een Mistral Flow 284/115L, met oa een Northsails Stingmast 4.60M carbon 30/imcs 25cc gekocht. Zowel op de mast als de verlenger ontbreekt enige indicatie of dit RDM of SDM is. Ik wil er nog een kortere mast bijkopen. Help me out please. De verkoper kon mijn dit niet vertellen.
Gr.
Erno

eckerdt
Windsurf guru
Windsurf guru
Surf spul: van alles en nog wat

Bericht door eckerdt » wo jun 26, 2013 5:44 pm

Grote kans dat het SDM is, zoals het merendeel van 2ehands spullen. Meet de binnendiameter eens op:

SDM = 48,5 mm
RDM = 33 mm

Het zou evt ook een Dropshape-mast kunnen zijn, dat is SDM maar dan loopt de mast onderaan na ca. een halve meter een beetje taps toe.

daimy
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door daimy » vr aug 02, 2013 8:24 pm

sinds een paar dagen geleden is mijn mast niet meer deelbaar ik krijg hem dus gewoon niet meer uitelkaar:( heeft iemand tips om hem uit elkaar te krijgen?

Guuss
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door Guuss » za aug 03, 2013 12:04 am

Even met 2 of 3 man draaien aan de mast. Als je hem uit elkaar hebt het zand wegvegen en je mast smeren en volgende keer stukje tape eromheen.

Bartsurft
Hardcore windsurfer
Hardcore windsurfer
Surf spul: F2 SX S/M/L AHD Tracer 68 Gun Sails MegaXS Select S07/ SL7

Bericht door Bartsurft » ma aug 05, 2013 4:38 pm

Op zijn kop zetten en dan heen en weer zwiepen....

littooij
Freeride pro
Freeride pro
Surf spul: F2 SX L/IS107/JP Speed 54/JP FSW 91/Loft en NP

Bericht door littooij » ma aug 05, 2013 9:54 pm

Aan beide delen een giek vastmaken, dan heb je een flink moment om ze uit elkaar te draaien.

J. munten
Deur-surfer
Deur-surfer
Surf spul: Severne-Ianovated wetsuits
Contacteer:

Bericht door J. munten » do mar 13, 2014 7:46 pm

Wie kan mij vertellen wat een goed alernatief is voor de Severne enigma masten van 2013?

Ik ben op zoek naar een alternatief voor een 490 mast en een 550 mast voor de Reflex 4 zeilen.

Thx,

John :D

Nelis
Hardcore windsurfer
Hardcore windsurfer
Surf spul: Witchcraft V3.8 HSM KS3 4.3 - 4.9 - 5.5

Bericht door Nelis » vr mar 14, 2014 9:52 am

ik heb van de week een maui sails tr6 aangeschaft in de maat 7,6 ik ben me er van bewust dat ze gevaren moeten worden met hard top maar heb hem van de week opgetuigd met 460 arrows lance 10 (10% 25 imcs en cc) en ik moet zeggen vergeleken met mijn voorgaande naish stealth gaf hij perfecte bolling alleen kon ik de loose leach veel minder trimmen (dit is juist goed wilde hem juist minder) klopt dit? wat zouden de nadelen moeten zijn van een cc mast terwijl er een hard top in zou moeten?

Ik ben geen racezeilen expert maar weet wel dat de combi 10% carbon / 10 jaar oude mast / andere diameter NIET gaat werken.
Ja ff optuigen in de tuin dan lijkt het mooi en prachtig maar gaat niet werken als je dit zeil gaat varen waar het voor bedoeld is... V max en supersnelle response van (100%) mast en (carbon)giek.

tip vraag ook eens bij verkoper / shop wat een goed alternatief is.
tip 2: http://www.mauisails.com/masts.php

marcoleer
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Zeilnummer: NED-207
Teamrider: S2Maui
Surf spul: Slalom, Speed, Wave
Contacteer:

Bericht door marcoleer » ma apr 07, 2014 5:37 pm

JeroeNed111 schreef:ik heb van de week een maui sails tr6 aangeschaft in de maat 7,6 ik ben me er van bewust dat ze gevaren moeten worden met hard top maar heb hem van de week opgetuigd met 460 arrows lance 10 (10% 25 imcs en cc) en ik moet zeggen vergeleken met mijn voorgaande naish stealth gaf hij perfecte bolling alleen kon ik de loose leach veel minder trimmen (dit is juist goed wilde hem juist minder) klopt dit? wat zouden de nadelen moeten zijn van een cc mast terwijl er een hard top in zou moeten?

Hallo Jeroen,
Wat Nelis aangeeft, klopt, het is altijd het beste om de juiste mast in het bijbehorende zeil te gebruiken. Daarom verkoop ik bijv. bij voorkeur altijd mast+zeil tesamen. Die twee horen immers bij elkaar.
Een CC mast in een zeil dat om hardtop vraagt, zou moeten resulteren in een zeil met meer loose-leach. Dat is niet wat je wil lijkt me. En een 10% carbon mast in een race zeil als de TR6 is zonde, carbon reageert namelijk veel sneller, zodat je de windvlagen veel beter in snelheid om kan zetten. In racezeilen zou ik altijd 100% of als alternatief 75% gebruiken als je het zeil volledig wil benutten.

Ik heb nog een MS SRS 460 100% uit 2012 over, die kan je wel proberen, en als het bevalt overnemen. PB maar even. Ik werk/woon rond Rdam dus afspreken moet geen punt zijn. Ik kan de mast ook aan iemand meegeven die meedoet aan de ZH windsurfing serie.
Groet Marco

Alpha 105 SL
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door Alpha 105 SL » zo aug 24, 2014 11:18 pm

Beste windsurfers,

Ik zeil sinds vorig jaar met een Simmer style OS wave 5,7 m2. met een polyester mast. deze zomer heb ik een Gaastra Swift 7,0 m2 gekocht. alleen de mast past niet. Deze is veel te stijf. Nu moet ik voor deze Gaastra een andere mast met carbon, maar hoeveel carbon? welk merk?

ik had iets gelezen over flex top, constant curve en hard top. Hebben deze zaken nog te maken met hoe je wil t surfen bijv. race, wace of freeride?

Eigenlijk wil ik gewoon 1 mast met verschillende van zeilen. Is het dan beter om 1 merk zeil te kiezen?

wie kan me adviseren?

kiri-stuff
Freeride pro
Freeride pro

Bericht door kiri-stuff » ma aug 25, 2014 7:24 am

Flex top, constant curve en hardtop zijn verschillende soorten masten, op grote zeilen zoals jouw zeil maakt dat zeker wat uit. Het is niet zo dat bijvoorbeeld flextop goed is voor slalom en constant curve voor freeride. De 'curve' van je mast heeft te maken met welk merk zeil je gebruikt. Zoek maar eens op de site van telstarsurf naar het kopje 'Masten wetenschap'. Daar zie je genoeg.

Halloween
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Surf spul: RRD Boards & Severne Sails

Bericht door Halloween » do aug 06, 2015 10:06 pm

Vraagje, ik hoorde dat de productie van Severne (Enigma) uit 2012/13 niet echt betrouwbaar zijn.

Nu sta ik op punt om er eentje te kopen. Handig of niet? Wat mag de prijs zijn voor een 490?

Ik hoor graag jullie reacties

Alvast bedankt!

Gr. Halewijn

Boarderzone
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Teamrider: Angulo KA Tribal MUF Nautix
Surf spul: Angulo KA MUF Tribal
Contacteer:

Bericht door Boarderzone » do aug 06, 2015 10:41 pm

Halloween schreef:Vraagje, ik hoorde dat de productie van Severne (Enigma) uit 2012/13 niet echt betrouwbaar zijn.

Nu sta ik op punt om er eentje te kopen. Handig of niet? Wat mag de prijs zijn voor een 490?

Ik hoor graag jullie reacties

Alvast bedankt!

Gr. Halewijn
Als de mast al veel gebruikt is, is het blijkbaar een goeie. Mijn theorie is: of hij breekt binnen een paar sessies (bij een productiefout) of pas na vele jaren (door slijtage). Van de Enigma zijn inderdaad slechtere series geweest.

Halloween
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Surf spul: RRD Boards & Severne Sails

Bericht door Halloween » do aug 06, 2015 11:25 pm

Deze is slechts 7 keer gebruikt. Hij gaat weg om dat ik zijn 9.5 zeil overneem.

Dus moeilijk in te schatten.

Wat mag zo'n mast kosten?

76-er
Windsurf guru
Windsurf guru
Surf spul: Zie profiel

Bericht door 76-er » do aug 27, 2015 8:37 pm

Van 2011 naar 2012 is bij Pryde de naamgeving van de masten veranderd van X3, X6 en X9 naar X35, X65 en X100.

Weet iemand of de eigenschappen in principe hetzelfde zijn gebleven? M.a.w., werkt een zeil uit 2012 goed met een mast uit 2011 etc?

Is NP in principe nog steeds flextop?

Plaats reactie