Krijg je een wachtwoord foutmelding? Probeer dan eerst een reset : Reset
Mocht dat niet lukken dan kun je een verzoek indienen via het contact formulier.
Vermeld hierbij wel wat je forum gebruikersnaam is : Contact

Vinnen & zo

In dit forum kun je al je vragen kwijt betreft algemene surfonderdelen, accessoires, algemene vaartechnieken en alle overige vragen die niet onder te verdelen zijn in de bovenstaande disciplines.

Moderators: christiaan1111, Jurjen

Gebruikersavatar
Willy B18
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Berichten: 1201
Lid geworden op: za apr 26, 2003 4:57 pm
Zeilnummer: Bel-18
Contacteer:

Vinnen & zo

Bericht door Willy B18 » wo aug 03, 2005 11:48 am

Een vin is een heel belangrijk onderdeel van je plank...
(Bron: Belgische Surfforum: geplaatst door Willy)


Een stukje leesvoer:

Wetenschap der vinnen
(Basis door Mike Lovell - North Shore Fins, aangepaste versie)


De functie van de vin is het geleiden van water langs de onderkant van het board. Deze waterstroom wordt omgezet in een opwaartse druk (lift). Tevens voorkomt de vin het zijwaarts wegglijden van het surfboard. Bij het surfen oefent je zeil een zijwaartse kracht uit op de surfplank. De vin zorgt ervoor dat die zijwaartse druk omgezet wordt in voorwaartse druk (=snelheid). Bij het vindesign is de truc een vin te maken die genoeg lift geeft om het board te laten planeren, zonder dat de vin teveel weerstand geeft en het board afremt. Bij het ontwerpen van een vin moet er nagedacht worden over de volgende elementen:


Profiel en dikte
De basis van de vin, het gedeelte dat het dichtst bij het board ligt, is verantwoordelijk voor het aanplaneren van de vin. Normaal gesproken is dit gedeelte het dikst, waardoor meer lift gecreeerd wordt. Het middelste gedeelte tot de tip van de vin heeft de meeste invloed op de snelheid van de vin. Met is erg belangrijk dat dit gedeelte symmetrisch is, zodat spin-outs kunnen worden voorkomen. Nu is het zo dat je een vin niet ongelimiteerd dikker kan maken om sneller te planeren. Hoe dikker de vin des te meer weerstand het oplevert, het is dus een compromis. Als de vin te dik is, gaat de neus van het board door de grotere liftkrachten rondom de vin omlaag, waardoor het board lastig down-wind te varen is in choppy omstandigheden. De uitkomst is een vin met de juiste dikte voor alle delen.

Hoek van de vin met het board - rake
De hoek van de vin met het board noemen we 'rake'. Over wat nu de juiste hoek is, valt geen echte regel te geven. Over het algemeen zijn wave- en slalomvinnen meer naar achter gebogen (grotere rake) en zijn racevinnen rechter. Tegenwoordig is het echter zo dat bijvoorbeeld de wavevinnen weer rechter beginnen te worden. Mike Lovell van Northshore Fins zegt hierover: "Voor lange turns in de golven is de naar achteren gebogen wavevin met veel rake nog steeds het beste ontwerp. Op het moment is de manier van golfrijden echter aan het veranderen; de profs willen zoveel mogelijk korte snappy turns op een golf maken, ook mede vanwege de jurywaarderingen. Het publiek volgt de professionals hier weer in." Een minder gebogen vin voldoet beter bij deze stijl van golfrijden. Belangrijk om de hoeveelheid rake van de vin te bepalen, zijn de condities waarin gevaren wordt. Bij onshore wind en kleine kabbelgolfjes is een rechtere vin beter. Grotere golven en side-shore condities vragen om een meer gebogen profiel.

Schema uit de SELECT folder:
Afbeelding

Outline van de vin
Mike Lovell: "De outline van de vin, de duidelijk waarneembare buitenste vorm, is vooral esthetisch gezien interessant. Als de andere eigenschappen van de vin goed zijn, is de vin in principe ok.
Niet dat elke outline zomaar werkt bij elk type vin, maar de basisoutlines die we nu hebben werken goed en zijn de laatste paar jaar vrijwel niet veranderd. Natuurlijk zie je af en toe een extra ronding hier en een paar millimeter minder daar, maar ingrijpende veranderingen hebben er niet plaatsgevonden.'

Flex & twist
Enorm belangrijk voor het vaargedrag zijn de bij constructie aangebrachte flex en twist eigenschappen.
Flex = de mate waarin de vin onder druk zijdelings wegbuigt.
Twist = de mate waarin de vin wegdraait onder belasting

Afbeeldingen uit de site van Deboichet:
Afbeelding



Verschillende vintypes
In het algemeen geldt dat hoe kleiner de vin is hoe beter de controle is en des te hoger de eindsnelheid wordt (dit geldt vooral voor race- en slalomvinnen en in mindere mate voor wave-vinnen). Een grotere en langere vin zorgt voor eerder
aanplaneren en beter hoogtelopen van het board en kan een grotere tuig op je board beter hebben. Een meer gebogen vin (wave) werkt beter bij manoeuvres maar is langzamer vanwege de gecurvede outline. Om een iets beter overzicht te krijgen van wat nou precies waarvoor bedoeld is, volgt hier een korte omschrijving per vintype:

Racevin
Als je vroeg wil planeren is een grotere en dikkere vin met een recht profiel de beste keuze. Dit werkt natuurlijk het beste als ook een groter zeil gebruikt wordt. Dit type vin houdt de grotere krachten in evenwicht bij de over het algemeen lichtere windomstandigheden en het board planeert vroeger aan. Het nadeel van dit soort vinnen is dat ze als de wind toeneemt minder goed te controleren zijn, door de enorme hoeveelheid lift die ze creeren. De racevinnen die voor hardere wind gebruikt worden zijn dunner en hebben een kleiner oppervlak, zodat ze beter te controleren zijn.

Speed/slalom vin
Voor speedsurfers worden heel dunne en kleine/korte vinnen gemaakt. Over het algemeen kun je zeggen dat hoe groter een vin en hoe meer rare bochten en hoeken hij heeft, des te meer wrijving er optreedt. Deze wrijving zorgt ervoor dat je board langzamer gaat. Speedvinnen zijn dan ook ontworpen met het doel zo min mogelijk wrijving te veroorzaken en toch het board bestuurbaar te houden. Ze zijn bedoeld voor ruime windkoersen waar de zijwaartse druk het laagst is. Deze vinnen zijn erg specialistisch en niet echt geschikt voor iets anders dan "blasting".
Vaak is het beter voor een compromis te kiezen. De 'planeervin' wordt gecombineerd met deze speedvin en daaruit is zo'n beetje de race/slalomvin van nu ontstaan.

Wavevin
Als je meer voor manoeuvres gaat en korte en snelle turns wilt maken is een meer gebogen vin de uitkomst. Een gebogen vin staat plotselinge richtingveranderingen toe zonder dat je meteen in de spin-out gaat. Nadeel van dit type vin is dat de aan-de-wind-eigenschappen minder goed zijn. Ook de snelheid is minder. Hiervoor zijn ze dan ook niet bedoeld.

Freeride-vin
De freeride-vin is een combinatie van de eigenschappen van de andere meer specialistische vinnen. Waar een race/slalom vin vooral hard maar moeilijker door de bocht gaat en een wave-vin op een duppie draait maar minder snel in plané is, biedt de freeride-vin een compromis. De goede vaareigenschappen van de andere vinnen zijn in deze vin verenigd en deze combinatie maakt de freeride-vin een ideale vin om gewoon mee te funnen; een allround vin geschikt voor meerdere stijlen dus.

Weed-vin (of wier-vin)
Deze is erg naar achter gebogen (veel rake) zodat je op plaatsen met veel wier in het water niet om de tien seconden hoeft te stoppen maar gewoon door kunt blijven varen; het wier glijdt er namelijk gewoon vanaf!

Freestyle-vin
Vinnen die nu in opkomst zijn, zijn de freestyle-vinnen. Over het algemeen zijn ze kort, maar hebben ze toch een groot oppervlakte. Vaak ook hebben ze een wijde tip.
Op deze manier planeren ze toch redelijk snel aan, maar liggen ze wat losser op het water.
De allernieuwste freestyle-vinnen hebben een symmetrische outline, waardoor ze ook goed werken in tail-first manoeuvres zoals de vulcan en de spock.


Hoe wordt een vin gemaakt ?
Er zijn twee methodes voor het maken van vinnen: shapen met de hand of computer, en de vin uit de mal. Waar vroeger de vinnen nog vaak met de hand geshaped werden, wordt dat nu meestal met de computer gedaan. Met behulp van een CNC-machine (computer numerical controlled) worden de vinnen gefreesd uit de verschillende lagen van het materiaal waaruit de vin bestaat. Het grote voordeel van deze techniek is dat het mogelijk is telkens dezelfde vin te produceren en
zaken als het profiel en de dikte van de vin nauwkeurig kunnen worden vastgelegd.

Bij het produceren van vinnen uit een mal worden verschillende dunne laagjes van materialen als glasfiber en kevlar in de mal gelegd en daarna onder druk verhit.
Meestal zit de harder al in de materialen; ze zijn voor geimpregneerd, meestal met epoxy of polyester.
Deze harder zorgt voor stevigheid en houdt de verschillende laagjes goed bij elkaar.
Een voordeel van deze methode is dat de lay-up precies bepaald kan worden; zo kan de ontwerper precies bepalen waar de vin stijf dan wel flexibel moet zijn.


De materialen
Voor race- en slalomvinnen wordt het meest gebruik gemaakt van G-10. Dit bestaat uit tien lagen van 'met epoxy voor geimpregneerd glasfiber' die met enorme kracht samengeperst en verhit worden (er zijn ook vinnen van G-11 glasfiber, met elf lagen). Dit levert een enorm sterke en stijve vin op, perfect voor de krachten die erop werken bij race- en slalomomstandigheden. De stijfheid van dit materiaal maakt het mogelijk een dunnere vin te maken (=minder weerstand) die dezelfde krachten kan weerstaan. Een nadeel van deze methode is dat het een stuk duurder is dan bijvoorbeeld de methode die voor wave-en freestyle-vinnen wordt gebruikt.
Een verbetering (en dat maakt het ook duurder) van de G-10 vinnen is de Carbon G-10 bouwwijze. Dit is het G-10 systeem gecombineerd met aan beide kanten een carbon sandwichlaag. Sterker en stijver dan de G-10, maar vooral duurder.
Voor freestyle- en wavevinnen kunnen veel verschillende materialen worden gebruikt. Wave-vinnen moeten natuurlijk tegen een stootje kunnen en vragen om een combinatie van flexibiliteit en stijfheid.

Mike Lovell gebruikt voor de wave-vinnen van Northshore Fins polyester en glasfiber, maar combinaties van glasfiber, kevlar (erg stootvast) en carbon komen ook voor. Door de verschillende materialen goed te combineren in de lay-up kunnen de buigeigenschappen van de vin nauwkeurig bepaald worden.


Verschillende vinbox systemen
Op het moment zijn er zo'n vier systemen in gebruik om de vin vast te maken aan het board. Waar vroeger een paar schroeven het plastic vinnetje nog van de onderkant vastmaakten aan het board is dat tegenwoordig wat vernuftiger gedaan.
Voor waveboards wordt nog steeds een systeem gebruikt dat wel wat wegheeft van dat oude systeem: de US-box. De vin zit met schroef en blokje vast in een rail, waardoor het mogelijk is de vin te verplaatsen in de rail. Begin jaren '90 werd de powerbox ingevoerd. Bij dit systeem is de vin vastgemaakt met een schroef die van boven door de plank bevestigd is. De vin zit steviger in de box dan bij de US-box maar er is maar 1 positie mogelijk.
Een variatie op dit systeem is de trimbox, waar de vin ook van boven vastzit, maar er meerdere vinposities mogelijk zijn. De enorme monstervinnen die tegenwoordig onder de boards geschroefd worden, vragen om een systeem dat de grotere krachten beter aankan: de tuttlebox. Dit systeem is te vergelijken met de powerbox, alleen zit de vin nu niet met 1 maar met 2 schroeven vast in de vinbox.

US Box: Voordeel: de afstelmogelijkheden
Nadeel: er kan niet zoveel druk op de vin uitgevoerd worden.

Powerbox: Gaat met een schroef door het deck heen, hier kan best wel wat druk op uitgeoefend worden.

Trimbox:
Combinatie van de US Box, qua verstelbereik en de stevigheid van de Powerbox door de schroef door het dek heen.

Tuttle box:
Twee schroeven door het dek heen: steviger voor grotere vinnen met meer druk.

Deep Tuttle box:
Een grotere base die in het board wordt geplaatst in combinatie met de twee schroeven, wordt dit vooral voor hele grote vinnen gebruikt (50 - 90cm)

Conic Box:
Gebruikt door Tiga, en hier zou je evt. een adapter over heen kunnen plaatsen voor gebruik in andere types boxen.

F2 Deep Tuttle box:
nog dieper dan de "normale" deep tuttle box.

Overzicht van de meest gebruikte systemen:
Afbeelding




Vinpositie
Over het algemeen kan gezegd worden dat een naar voor geplaatste vin controle oplevert en het naar achter plaatsen van de vin snelheid oplevert. Natuurlijk zijn niet alle problemen bij het varen eenvoudig op te lossen door de vinpositie te veranderen.
Zaken als de positie van de mastvoet en voetbanden spelen mee en de combinatie van deze details kan ervoor zorgen dat het ene board sneller is dan het andere. Het is niet voor niks dat mensen als Kevin Pritchard met zijn 'Team' uren op het water is om alleen maar de ideale vinpositie te bepalen!

Het spreekt bijna voor zich dat een vin maar tot op zekere hoogte de eigenschappen van een surfboard kan veranderen.
Een slalomboard uitgerust met de meest radicale wavevin zal misschien iets wendbaarder zijn, maar zal nog steeds niet kunnen concurreren met een echt waveboard.
Het belangrijkste is dat je lekker surft, en de juiste vin kan daar zeker bij helpen.
Probeer verschillende vinnen uit en maak dan je keuze en bedenk: je surfsetje is zo goed als het slechtste onderdeel!


Trimtips vinnen
Board loopt niet goed hoogte: groter
Board planeert slecht aan: groter
Board gaat niet snel: kleiner
Board heeft de neiging op te loeven: kleiner
Board heeft de neiging af te vallen: groter
Board heeft veel spin-outs: kleiner bij overpowered varen;
groter bij lichte wind
Board heeft neiging 'op te stijgen'/ is onrustig: kleiner
Board ligt te 'laag' op het water: groter
Board heeft geen controle tijdens het gijpen: kleiner
Teveel druk op de voorste voet: groter
Teveel druk op de achterste voet: kleiner


Wat is spin-out?
Spin-out is het wegglijden van de achterkant van het board. Dit wordt veroorzaakt door een plotselinge verandering van de waterstroom langs de vin, waardoor een luchtbel kan ontstaan.
Zo kan het gebeuren dat als je neerkomt van een sprong of gewoon erg veel druk op de vin uitoefent, je board in spin-out schiet.

Remedie als 't zover is: afhankelijk van board en vin.
Ofwel een stevige duw tegen de achterkant, ofwel net andersom: stevig bijtrekken achteraan.
Soms helpt het allemaal niet en moet je gewoon vaart minderen tot de vin terug "grijpt" en het board weer normaal loopt.

Have Fun 8)
Laatst gewijzigd door Willy B18 op ma jan 28, 2008 7:49 pm, 3 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Mr. Happy
Happy-windsurfer
Happy-windsurfer
Berichten: 4150
Lid geworden op: do apr 03, 2003 9:31 am
Surf spul: Witchcraft 80 / 89 / RRD FSW 111/ Superfreaks / Smacks / Fire Power

Bericht door Mr. Happy » zo aug 14, 2005 6:24 pm

Tuttle box vinnen passen gewoon in een deep-tuttle box.
Geen probleem (gewoon even langere boutjes gebruiken. Voorbeeld: Mijn Sonic 125 heeft een deep tuttle box, Starboard leverd het board toch met een 'gewone' tuttle box vin. Werkt perfekt.

Gebruikersavatar
Svintges
Windsurf guru
Windsurf guru
Berichten: 1843
Lid geworden op: zo apr 13, 2003 8:53 pm
Surf spul: Starboard, F2, Gaastra, Neilpryde
Contacteer:

Bericht door Svintges » vr nov 11, 2005 10:15 am

Staat een interessant artikel in Board 2005-11 over vinnen. (als extra achtergrondinfo)

NED-818
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Berichten: 1001
Lid geworden op: zo sep 04, 2005 12:53 pm
Surf spul: slalom, formula

Bericht door NED-818 » di jan 03, 2006 3:41 pm

Bij het formulasurfen is de 'rake' van de vin een veelbesproken onderwerp. Hoe zit dat nou precies? :-? Begrijp ik het goed dat de standaardhoek 9 graden is (in 360- of 400-gradenstelsel)? En met +...cm of -...cm geef je dan de afwijking van de onderzijde van de vin naar voren of naar achteren aan. Klopt dat een beetje?

Even proberen met een rekenvoorbeeldje: standaard (bij 9 graden) staat de tip van een 70 cm vin (tangens 9gr x 70cm =) 11cm naar achteren tov de basis. Bij een rake van +6cm staat de tip dus slechts 5cm naar achteren. Zoiets? :-?

En wat zijn de specifieke voor- en nadelen van een paar cm rechterop of achterover?

NED-NX

Gebruikersavatar
Mr. Happy
Happy-windsurfer
Happy-windsurfer
Berichten: 4150
Lid geworden op: do apr 03, 2003 9:31 am
Surf spul: Witchcraft 80 / 89 / RRD FSW 111/ Superfreaks / Smacks / Fire Power

Bericht door Mr. Happy » di jan 03, 2006 3:59 pm

Alvast een plaatje voor wat verduidelijking:

Afbeelding

(Uit de nieuwe Select folder)

Voor een goede uitleg over de inzet van diverse rakes hoop ik dat er iemand die er echt verstand van heeft kan inspringen.

NED-818
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Berichten: 1001
Lid geworden op: zo sep 04, 2005 12:53 pm
Surf spul: slalom, formula

Bericht door NED-818 » wo jan 04, 2006 12:18 am

Bedankt Mr. Happy!! Daar heb je nog eens wat aan, aan zo'n tabelletje!!:D :D Ik geloof dat ik een aardig eind in de richting zat.

Inmiddels heb ik op het Starboard-forum de volgende uiteenzetting over de rake gevonden. In principe werkt een (lood)rechte vin het meest efficient :) (ik neem maar even aan in het op snelheid hoogte lopen).
Naarmate echter de vin meer naar achteren gehoekt is, wordt de controle over het board weer beter. Zodra bij veel wind en hoge snelheid de neus van het formulaboard omhoog komt, en het board op z'n tail c.q. vin gaat rijden, wordt bij een te rechte vin het board met name om z'n lengte-as instabiel. Daar moet dus een balans in gevonden worden. Verder gijpt een naar achteren gehoekte vin natuurlijk relatief wat beter. Kan iemand dit verhaal bevestigen? :-?

NED-NX

Gebruikersavatar
Marco B
Elite windsurfer
Elite windsurfer
Berichten: 8133
Lid geworden op: zo nov 30, 2003 5:14 pm
Zeilnummer: NED-838
Teamrider: GA sails
Surf spul: GA sails VAPOR 2017
Contacteer:

Bericht door Marco B » do okt 12, 2006 11:35 pm

Onlangs had ik wat e-mail contact met Deboichet. Hij stuurde me wat info over finnen in de ogen van Maynard en Gonzale Costa. Wel leuk om hier te vermelden.
Doe er je voordeel mee



Different styles of fins by Gonzalo Costa Hoevel

Stiffneses:

From S to H you can decide wether getting a lot of power with a soft fin or getting a lot of control with a stiff one. For lighter wind you need softer and for stronger harder for more control.

Rakes

The rake measures the angle created between the fin and the bottom of the board. More rake for us means a straighter fin making 10 the maximum rake, almost straight angle with the board and rake 0 a normal rake from past years.

You can give more rake to the fins and this will get you more power and upwind angle. When the wind picks up you wanna get more control leaving the rake more to the back.

Profiles

Thicker foils give you more power, more angle and make you feel a little bit steadier feeling but you will loose top speed. Thinner foils give you a better top speed but you will loose power in the lighter air and angle.

We also move the thickest point forward for a smoother feeling and backwards for more speed oriented fins.

Area

More surface on fin makes them more powerful and less area makes them faster but less powerful. Having bigger tips and narrows bases gave us more control, and keeping skinny tips like in our slalom fins made us reach amazing speeds as Finians new world record.

Models

R13:

The R13 is the easiest all around fin for racing. On light air this fin offers a nice lift and power, combined with an easy trimming feeling. On stronger winds this fin keeps always a nice control feeling, good angle on the upwind and a nice easy speed trim in the downwind.

R14

Based on the R13 we made the R14 for stronger wind or lighter people. We reduce the thickness and area of the fin decreasing the power and increasing the top speed. The result was a really controllable fin for stronger winds. Lighter people who preferred a faster feeling than a powerful feeling love this fin.

Concept of the new models

Boards started getting bigger in the tail this years so we felt we had to increase the power of our fins to match the new concept of boards. The sails became really stable as well with the double luff so we decided we could go for more power on the new models. We introduced this new generation of fins R16 and R17 that provide a lot of power, control and top speed as well.

New compromise of thickness + area!!! Good upwind and fast downwind!

R16

Tying to get a more powerful fin we increased the area of the fin on the tip comparing to an R13. We find out that this gave us more power and angle but we lost top speed. So we decrease the thickness of the fin and made it almost as thin as an R14 giving us the top speed again. The result was really good as we had a really good powerful fin for middle winds and a completely new style comparing to the R13.

R17

Based on the really good performance of the R16 we wanted more power in the light air or even in stronger winds for powerful riders. We increased again the area in the tip of the fin and kept the same thickness as the R16. The results were instant as in the light air we could point more again without missing any top speed.

R18


Based on the development of the R17 this is a very powerfull fin mostly for light wind conditions.

SLALOM FINS by Maynard Finian

The Deboichet slalom range consists of three fins, the SL1, SL2 and Upwind Slalom.

In order to make the decision easier, slalom boards are generally split between two different types. Each type has specific features and fin requirements which are important to optimize your sailing experience.

Low rocker boards °¢€â€œ

Fanatic, Starboard, Tabou, T1, RRD



Suggested fins °¢€â€œ SL2. UW

Reasons °¢€â€œ The SL2 and UW fins help lift the nose of the board up which increases the top-end speed capability of these brands. The SL2 has a free feeling and excellent acceleration. The UW is a good fin for difficult and choppy conditions whilst still having decent speed in flat water.

First recommendation from the team °¢€â€œ SL2

High rocker boards °¢€â€œ

F2, Exocet, JP

Suggested fins °¢€â€œ SL1, UW

Reasons °¢€â€œ The SL1 is a wide-tip fin that is very stable under the feet and can handle a wide variety of conditions. This fin specifically fits to these board brands because it keeps the nose down and the SL1 is deceptively fast on flat water and in extreme chop.

The UW is also a good fin for these board types as it is also stable and the straight leading edge keeps the board in the direction you want. This fin has less area than the SL1 so it will not be too powerful for the lighter sailors.

First recommendation from the team °¢€â€œ SL1 for heavier sailors (+85kg), UW for lighter sailors (-85kg)

[/u]
_________________
http://www.freewebs.com/marcob <--- wat vind je van de site? Teken het gastenboek!

Gebruikersavatar
TheoB
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Berichten: 766
Lid geworden op: do sep 07, 2006 11:18 pm
Surf spul: Avanti, Flikka, Sonntag

Tests

Bericht door TheoB » wo nov 29, 2006 12:30 pm

Luitjes, Misschien geen slimme vraag maar waarom worden vinnen nooit door de grote bladen getest? Iedereen heeft een er een mening over en iedereen vraagt zich af kan ik harder, hoger zonder spinout, draait m'n plankje met deze nog korter heb ik meer controle.

Heeeeel vroeger had je in de duitse surf nog wel eens iets, maar dat was ook in de tijd dat er nog echt rommel verkocht werd geloof ik.

De laatste jaren lees je wel eens artiklen en losse opmerkingen bij board tests (ik zag nav een link in een post van lorchsurfer iets over een lorch met als test commentaar over de vin "super schweine gut" wat leuk is maar als je er over denkt om je standaard vin te vervangen vraag je je wel af of dat nou echt zin heeft.

Nu is het een persoonlijke zaak misschien mbt grote en type maar dat is met zeilen net zo en die worden genoeg gestest dus mijn vraag waarom?

Of wordt er met vinnen te weinig verdiend en kunnen de fabrikanten het niet betalen om hun vinnetjes te laten testen?

Groeten Theo

Gebruikersavatar
Jeroensurf
Elite windsurfer
Elite windsurfer
Berichten: 10777
Lid geworden op: za nov 22, 2003 2:30 pm
Teamrider: Zuidwest6
Surf spul: Hotsails 6.0 tot 3.4 Witchcraft Flextail 104 + V4 86 , div SUPS

Re: Tests

Bericht door Jeroensurf » do nov 30, 2006 12:46 am

TheoB schreef:Luitjes, Misschien geen slimme vraag maar waarom worden vinnen nooit door de grote bladen getest?
De Boards heeft vorige jaar nog meerdere freestyl/wave finnen getest, dus het gebeurt wel hoor, maar een probleem met finnen is onder andere dat er zo ontzettend veel zijn!! :).
Qua testen is het lastige met finnen dat een fin de eigenschappen van een board beinvloed, een board dat hoog op het water ligt kan baat hebben bij een fin met weinig lift, een board dat diep ligt meer bij een fin met veel lift.
Daarnaast heb je ook nog het gewicht vd surfer en zeilmaat+soort zeil+ vaarwater etc etc wat allemaal beinvloedende fasctoren zijn.
Dat maakt finnen testen ook zo lastig, het is niet een kwestie van dat de een veel beter is als de andere meer dat ze andere eigenschappen hebben, maar wat is toe te dichten aan de andere fin en wat aan een knoop meer wind of iets meer/minder chop :roll:.
Kortom...het is nog niet zo makkelijk


@zero-7:
Niet zover bekend, maar ook weer zoals ik hierboven al heb beschreven omdat je een fin veel meer moet zien als een verbetering aan een totale som i.p.v een alleenstaand ding.

Gebruikersavatar
mistralmaffertje
Funboarder in spe
Funboarder in spe
Berichten: 187
Lid geworden op: do mei 10, 2007 9:13 pm
Surf spul: Starboard S-type, Fanatic Goya, Gunsails
Contacteer:

Bericht door mistralmaffertje » vr dec 14, 2007 12:30 pm

Nog even om terug te komen over de tests in surfbladen:
In de eerste 3 delen (oid) van 2007 van windsurfmagazine staan 3 hele blz (per deel) over vinnen.
Zo'nbeetje alles wat erinstaat is wel samengevat door W52 (scheelt dus een hoop leeswerk. :P
Maar ik weet niet of een van de leden van de redactie inspiratie zag in de opmerking van TheoB of dat het puur toeval is, maar de tests zijn er wel gekomen :lol:

Gebruikersavatar
Agent Mulder
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Berichten: 759
Lid geworden op: wo jan 07, 2004 10:32 am
Surf spul: SEVERNE REFLEX, FANATIC, THUNDERBIRD, SELECT, IFINS

Bericht door Agent Mulder » vr dec 14, 2007 6:36 pm

Ik mis een heel belangrijk onderdeel in het verhaal over vinnen....... FLEX en TWIST :-?

Gebruikersavatar
RJ
Techno293 trainer
Techno293 trainer
Berichten: 7597
Lid geworden op: ma jul 29, 2002 5:45 pm
Surf spul: Tornado / Honda 60PK
Contacteer:

Re: Vinnen & zo

Bericht door RJ » za jan 19, 2008 10:53 pm

Voor het oefenen van de doorgeplaneerde gijp is het handig als je de hele tijd kunt blijven planeren. Met een kleinere vin is je board wendbaarder, maar met de grotere blijf je langer doorplaneren.

Dat gezegd denk ik alleen niet, dat je de vin de schuld zou kunnen geven als je je gijp niet doorplaneert. Ik heb in ieder geval nog nooit het idee gehad dat de gijpen die ik niet doorplaneerde veroorzaakt werden door een te kleine vin, maar eerder door kleine foutjes van de surfer tijdens de gijp.

Gebruikersavatar
Marco B
Elite windsurfer
Elite windsurfer
Berichten: 8133
Lid geworden op: zo nov 30, 2003 5:14 pm
Zeilnummer: NED-838
Teamrider: GA sails
Surf spul: GA sails VAPOR 2017
Contacteer:

Re: Vinnen & zo

Bericht door Marco B » di feb 05, 2008 5:06 pm

osluis schreef:
Jelmer2 schreef: wil je dan bij harde wind juist minder flex, want lift heb je toch zat.

Zit ik er volledig naast of niet?
Ook is het nog zo dat een vin meer lift gaat leveren, naarmate de snelheid omhoog gaat.
Het gaat allemaal om de balans. Dit merk je heel goed bij Formula varen.

In het algemeen genomen wil je bij meer wind .... veel meer wind, een stijvere vin. Dus een vin met minder flex inderdaad.
De vinnenmaterie blijft erg interessant. Het mooist is als je de mogelijkheid hebt om tientallen vinnen te proberen en de beste eruit te pikken met de omstandigheden die er dan zijn ...

Gebruikersavatar
Surfrider
Elite windsurfer
Elite windsurfer
Berichten: 7110
Lid geworden op: wo jul 24, 2002 9:46 am
Zeilnummer: NED-118
Surf spul: Ruim voldoende
Contacteer:

Re: Vinnen & zo

Bericht door Surfrider » ma feb 11, 2008 3:39 pm

Ik mis in het materialen verhaaltje de afkorting: GFK
Wat staat voor "glasfaserverst°¤rkte Kunststoffe" ook wel "Glass fiber reinforced plastics"

Ik heb het idee dat dit een verzamel naam is voor vanalles, maar zeker geen G-10 is.

G-10 heeft trouwens niks met het aantal lagen te maken. G-10 is een norm van NEMA
(National Electrical Manufacturers Association) En zegt iets over de mechanische, electrische
en andere eisen van het plaat materiaal. Maar zegt zeker niks over de gebruikte vezel,
dikte weving etc. en ook niks over de hars. In de Electronics wordt tegenwoordig trouwens
FR-4 als standaard gebruikt. Zelfde eisen als G-10 maar dan met een hogere temperatuurs eis.
Er bestaat trouwens onder andere ook G7 en G9
G11: A grade similar in composition and properties of Grade G-10/FR4, but more suitable for mechanical/electrical applications at elevated temperatures. Grade G-11 maintains more than 50% of its flexural strength at 300"F while maintaining all of its electrical properties.
Voor surfen is G-11 dus helemaal niet interessant.

Gebruikersavatar
Mark
Elite windsurfer
Elite windsurfer
Berichten: 14039
Lid geworden op: ma aug 27, 2007 10:54 pm
Zeilnummer: NED-413
Teamrider: Fanatic Duotone ION
Surf spul: Vanalles :-)
Contacteer:

Re: Vinnen & zo

Bericht door Mark » zo feb 17, 2008 10:31 am

Over flex&twist gesproken, kijk even naar dit onderwaterfilmpje van een Formula vin:
http://nl.youtube.com/watch?v=qFB3PLmz9Ss

Wat is eigenlijk het effect hiervan?

Gebruikersavatar
RJ
Techno293 trainer
Techno293 trainer
Berichten: 7597
Lid geworden op: ma jul 29, 2002 5:45 pm
Surf spul: Tornado / Honda 60PK
Contacteer:

Re: Vinnen & zo

Bericht door RJ » zo feb 17, 2008 11:36 am

ex_H-13 schreef:Wat is eigenlijk het effect hiervan?
Het effect is opwaartse lift.

Gebruikersavatar
Mark
Elite windsurfer
Elite windsurfer
Berichten: 14039
Lid geworden op: ma aug 27, 2007 10:54 pm
Zeilnummer: NED-413
Teamrider: Fanatic Duotone ION
Surf spul: Vanalles :-)
Contacteer:

Re: Vinnen & zo

Bericht door Mark » ma feb 18, 2008 12:03 pm

ex_H-13 schreef:Over flex&twist gesproken, kijk even naar dit onderwaterfilmpje van een Formula vin:
http://nl.youtube.com/watch?v=qFB3PLmz9Ss

Wat is eigenlijk het effect hiervan?
Nog twee aanvullende fimpjes hierover:
http://nl.youtube.com/watch?v=jocyXW5DErM
http://nl.youtube.com/watch?v=34VWCCRug ... re=related

Gebruikersavatar
Willy B18
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Berichten: 1201
Lid geworden op: za apr 26, 2003 4:57 pm
Zeilnummer: Bel-18
Contacteer:

Re: Vinnen & zo

Bericht door Willy B18 » zo nov 23, 2008 10:38 am

De afbeeldingen zijn blijkbaar verdwenen (althans: ik zie alleen maar kruisjes).
Het complete artikel is ook terug te vinden op mijn site:
http://willyb18.webs.com/infovinnen.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
:wink:

marcoleer
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Berichten: 1503
Lid geworden op: di apr 19, 2005 5:15 pm
Zeilnummer: NED-207
Teamrider: S2Maui
Surf spul: Slalom, Speed, Wave
Contacteer:

Re: Vinnen & zo

Bericht door marcoleer » ma jan 12, 2009 11:54 pm

haarstudiozoe schreef:ik heb twee starboard futura de 133 en de 155 wood.
wie kan mij vertellen wat de beste vinnen zijn voor deze boards,ik vaar met n.p v8 zeilen.
voor zo'n advies kan je het beste even een nieuw topic openen.. :wink:

volgens de spec's hebben ze vinnen van 40-50 en 48-58 nodig..
http://www.star-board.com/2009/pages/pr ... futura.php

Met de RS7 lijn dek je alles prima af.. een klein beetje afhankelijk van de omstandigheden, zeilmaten, je niveau en je gewicht.
http://www.select-hydrofoils.com/fins/w ... b8c670da17

Ben je wat zwaarder, vaar je grotere maten of meer voor lichtere omstandigheden, dan zou de ghost misschien wat beter passen.
http://www.select-hydrofoils.com/fins/w ... b8c670da17

Een deboichet zal het ook wel goed doen onder de futura's :lol:
bovenstaande puur theoretisch.. :wink:

ps. wat is er mis met de standaard vinnen?

MikeB
Deur-surfer
Deur-surfer
Berichten: 57
Lid geworden op: ma mar 23, 2009 2:22 pm

Re: Vinnen & zo

Bericht door MikeB » di apr 14, 2009 7:26 pm

Ik weet niet of de vraag mbt twist al beantwoord is, kon het zo snel niet vinden, maar ik vermoed dat twist de lift van de vin een beetje loost, dus dat de vin en het board beheersbaarder blijven, maar dit is puur gebaseert op een gedachte experiment welke er vanuitgaat dat de achterkant van de vin meer flext dan de voorkant, waardoor je instroom hoek dus kleiner wordt, dus minder lift...

maar ben zeker niet zeker :)

Gebruikersavatar
Marco B
Elite windsurfer
Elite windsurfer
Berichten: 8133
Lid geworden op: zo nov 30, 2003 5:14 pm
Zeilnummer: NED-838
Teamrider: GA sails
Surf spul: GA sails VAPOR 2017
Contacteer:

Re: Vinnen & zo

Bericht door Marco B » wo jul 29, 2009 12:01 pm

Een vrij nieuwe speler (althans, voor de meeste FW surfers) op de Formula vinnen markt is het merk VMG Blades.
De jongens hebben zonet hun website gelanceerd, die in de loop van de tijd nog verder wordt uitgebreid.

De website bevat wat informatie over hoe een vin is opgebouwd, en hoe deze werkt.

Neem eens een kijkje op :

http://www.vmgblades.com/learn/fin-parts/

Gebruikersavatar
Mr. Happy
Happy-windsurfer
Happy-windsurfer
Berichten: 4150
Lid geworden op: do apr 03, 2003 9:31 am
Surf spul: Witchcraft 80 / 89 / RRD FSW 111/ Superfreaks / Smacks / Fire Power

Re: Vinnen & zo

Bericht door Mr. Happy » do sep 03, 2009 8:33 am

Hele aardige test van Twin-Fins: http://translate.google.com/translate?u ... n&ie=UTF-8

Met Maui Ultra Fins X-Twin, Select Twinzer, MFC VF, MFC KS.

Gebruikersavatar
Bianchi_euro
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Berichten: 1139
Lid geworden op: ma okt 18, 2004 1:28 pm
Surf spul: Ik ben helemaal geen world cupper wannabe...

Re: Vinnen & zo

Bericht door Bianchi_euro » wo aug 04, 2010 7:31 pm

Ik heb niet het hele draadje gelezen, maar wat mij opvalt is dat in de conversie tabel van Happy de rake op een hele andere manier wordt gemeten dan bij golfsurf vinnen. Windsurfen wil het golfsurfen achterna. Het eerste wat dan moet gebeuren is de thruster combinatie terug brengen. Dat zeg ik al jaren op dit forum. Ik werd voor gek verklaard, maar nu is de thruster en de quad terug.

Het wezenlijke verschil tussen golgsurf en windsurf is dat bij windsurf de vinnen parallel met de centerline moeten staan. Of de thrusters onder een hoek moeten staan met de loodlijn op de bodem daar ben ik voor mijzelf niet uit. Dit geeft het board een los gevoel.

Verder geven een vinnen met kleine rake een korte radius en veel rake geeft meer drive voor de bottom turn. Zelf merk ik bij het testen van identieke vinnen met alleen een ander (naca) profiel een enorm verschil in vaareigenschappen. Vooral verschillen in aanplaneren en looprust/controle van het board.

Gebruikersavatar
samme48
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Berichten: 637
Lid geworden op: wo jul 13, 2011 6:19 pm
Surf spul: fanatic, north, neilpryde, arrows, gaastra

Re: Vinnen & zo

Bericht door samme48 » wo aug 15, 2012 12:14 pm

super verhaal hier hebben 'nietzoslimmemensenalsik'' veel aan :lol:

Gebruikersavatar
Willy B18
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Berichten: 1201
Lid geworden op: za apr 26, 2003 4:57 pm
Zeilnummer: Bel-18
Contacteer:

Re: Vinnen & zo

Bericht door Willy B18 » wo aug 15, 2012 12:33 pm

De bijhorende plaatsen (die bij het topic horen) zijn nog wel te zien hier:

http://willyb18.webs.com/infovinnen.htm

:z

Gebruikersavatar
eckerdt
Windsurf guru
Windsurf guru
Berichten: 1748
Lid geworden op: do feb 17, 2005 3:10 pm
Surf spul: van alles en nog wat

Re: Vinnen & zo

Bericht door eckerdt » vr nov 30, 2012 3:00 pm

Wat ik nog mis in dit topic: het gewicht van een vin! Ik begrijp niet waarom men die vinnen zo zwaar maakt terwijl bij het board zelf elke miligram al te veel van het goeie is.

Heb onlangs mijn 'cheap ass' Tekkno T-zone freeridevin (plastic spul. GFK?) gewisseld voor een kwalitatief betere North Shore racevin (deels carbon). Nu valt mij op dat de Nort Shore racevin beduidend meer weegt dan de Tekkno vin. Denk zo'n 250 gram. Beiden zijn 48 cm, de North Shore is wel duidelijk stijver uitgevoerd dan de Tekkno. Zijn de voordelen van een zwaardere North Shore vin eigenlijk wel groter dan de nadelen van een lichtgewicht Tekkno als het mijn doel is om zo vroeg mogelijk te planeren met 145 liter board?

Gebruikersavatar
Huug
Elite windsurfer
Elite windsurfer
Berichten: 8649
Lid geworden op: ma feb 03, 2003 9:13 am
Zeilnummer: NED-193
Teamrider: kasailwindsurfing.com
Surf spul: KA Sails Koncept, Kult, Killer & Kaos en allerlei boards
Contacteer:

Re: Vinnen & zo

Bericht door Huug » vr nov 30, 2012 3:24 pm

Als ik het een beetje inschat is de vin het stukje van de plank dat de minste bewegingen maakt, dat maakt dat gewicht voor vinnen niet zo'n hot item is.

Gebruikersavatar
eckerdt
Windsurf guru
Windsurf guru
Berichten: 1748
Lid geworden op: do feb 17, 2005 3:10 pm
Surf spul: van alles en nog wat

Re: Vinnen & zo

Bericht door eckerdt » vr nov 30, 2012 3:45 pm

Kun je dat toelichten? Aangezien de vin in de plank wordt geschroefd, zou je dat gewicht toch eigenlijk bij het totale gewicht van het board moeten rekenen?

Gebruikersavatar
Huug
Elite windsurfer
Elite windsurfer
Berichten: 8649
Lid geworden op: ma feb 03, 2003 9:13 am
Zeilnummer: NED-193
Teamrider: kasailwindsurfing.com
Surf spul: KA Sails Koncept, Kult, Killer & Kaos en allerlei boards
Contacteer:

Re: Vinnen & zo

Bericht door Huug » vr nov 30, 2012 4:51 pm

Toelichten? Ja hoor : Pak een stok, plak aan één uiteinde wat zwaars erbij en zwaai even terwijl je afwisselend één van de uiteinden in de hand houdt. Je zult zien dat de stok het lichtst aanvoelt als je het extra gewicht in je hand hebt en dat gewicht dus de kleinste beweging maakt. Je plank stuitert op en neer over het water, het extra gewicht van de vin zit stilletjes onder je voeten, Daar zit het veel minder in de weg dan wanneer het egaal verdeeld zou zijn over de plank in de vorm van extra boardgewicht.
Vroegâh moesten superlichte raceboards worden verzwaard om aan de Raceboardk Klasse-eisen te voldoen. Dat gebeurde door bij de voetbanden wat lood te monteren. Met dat lood waren de boards toch sneller dan hun even zware alternatieven... omdat gewicht onder de voetbanden veel minder stoort dan gewicht over de hele plank.

Gebruikersavatar
eckerdt
Windsurf guru
Windsurf guru
Berichten: 1748
Lid geworden op: do feb 17, 2005 3:10 pm
Surf spul: van alles en nog wat

Re: Vinnen & zo

Bericht door eckerdt » vr nov 30, 2012 5:13 pm

Ik heb maar even niet met een verzwaarde stok staan zwaaien in de huiskamer maar begrijp je punt: hefboomwerking!

Nu wil ik niet te veel off-topic gaan maar probleem blijft dan toch nog steeds dat er onnodig extra gewicht vooruit moet worden geblazen met een extra zware vin? Ik heb het idee dat boards met geavanceerde technologieën zo licht mogelijk worden gemaakt terwijl er vervolgens een onnodig zware vin erin geschroeft wordt. Wat dat betreft is er eigenlijk nog steeds niet zoveel veranderd vergeleken met vroegah... :wink:

Plaats reactie