Krijg je een wachtwoord foutmelding? Probeer dan eerst een reset : Reset
Mocht dat niet lukken dan kun je een verzoek indienen via het contact formulier.
Vermeld hierbij wel wat je forum gebruikersnaam is : Contact

Vinnen & zo

In dit forum kun je al je vragen kwijt betreft algemene surfonderdelen, accessoires, algemene vaartechnieken en alle overige vragen die niet onder te verdelen zijn in de bovenstaande disciplines.

Moderators: christiaan1111, Jurjen

surfin_usa
Deur-surfer
Deur-surfer

Re: Vinnen & zo

Bericht door surfin_usa »

Als beginnend windsurfer heb ik hier inderdaad veel aan gehad. Voor mij is het nog wat zoeken naar het beste materiaal, dus vandaar...

FonsvdHove
Deur-surfer
Deur-surfer
Surf spul: BIC, JP, Loft, Z-Fins, Unifiber, Foil & Co.
Contacteer:

Bericht door FonsvdHove »

Ik surf nu met Freeride 46cm vin. Als ik er nu een Slalom vin van 46cm onder zet (G10 of carbon), hoe gaat dit het varen beinvloeden? Ik begrijp dat slalom vinnen meer lift geven? (ik weeg 90kg, op 148liter board)

Soul surfer
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Surf spul: Veel te veel
Contacteer:

Bericht door Soul surfer »

FonsvdHove schreef:
ma jul 01, 2019 9:53 am
Ik surf nu met Freeride 46cm vin. Als ik er nu een Slalom vin van 46cm onder zet (G10 of carbon), hoe gaat dit het varen beinvloeden? Ik begrijp dat slalom vinnen meer lift geven? (ik weeg 90kg, op 148liter board)
Meer lift ,maar ook eerder in plane. En het board zal ook wat losser varen,.
Deze gebruikers waarderen Soul surfer voor dit bericht:
FonsvdHove

Spike_B
Freeride pro
Freeride pro
Contacteer:

Bericht door Spike_B »

en zo'n 5 km/u meer snelheid
Deze gebruikers waarderen Spike_B voor dit bericht:
FonsvdHove

eckerdt
Windsurf guru
Windsurf guru
Surf spul: van alles en nog wat

Bericht door eckerdt »

Spike_B schreef:
ma jul 01, 2019 8:01 pm
en zo'n 5 km/u meer snelheid
Dat hangt er maar net vanaf hoe snel je kunt varen. 😎
Deze gebruikers waarderen eckerdt voor dit bericht:
FonsvdHove

FonsvdHove
Deur-surfer
Deur-surfer
Contacteer:

Bedankt voor de antwoorden. Wij varen hier op de oost-zee (Estland): weinig wind maar veel chop. Gisteren had ik met de freeride vin diverse keren spin out. Veranderd dat nog met een slalom vin?

Ron Gijzen
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Surf spul: Futura 117, Rocket 115, 3S 96; Severne Turbo 9.2, 8.1, 7.0 & 6.0 Vandal Enemy 5.3, 4.7 & 4.2

Bericht door Ron Gijzen »

Spinout kan vele oorzaken hebben, dus je vraag is niet zo eenvoudig te beantwoorden.
Tenzij je vin domweg veels te klein is voor het zeil, ligt het probleem niet zozeer aan de fin maar aan hoe veel druk je met je achterste voet uitoefent bij lage snelheid. Dus bij aanplaneren board geleidelijk wat laten versnelle op ruime koers en dan met beleid druk opvoeren om in plane te komen. Eenmaal op snelheid kun je vol op de vin hangen.

Bij chop/golven kan het ook komen doordat je tijdelijk los komt en met een klap (zijdelings) weer in het water land. De vin slaat dan onder ene te grote invalshoek in het water en overtrekt direct -> spinout. Remedie is proberen niet te springen (chop opvangen met knieen) of als dat niet gaat meer op ruime koers te landen en met weinig druk op de achterste voet, zodat de vin de kans krijgt weer te 'pakken'.
Een rechte slalom-vin is wat dat bereft kritischer dan een kromme free-ride vin van dezelfde afmeting.
Deze gebruikers waarderen Ron Gijzen voor dit bericht:
FonsvdHove

FonsvdHove
Deur-surfer
Deur-surfer
Contacteer:

Veel chop hier (wat is chop? Golven van een meter hoog met windkrachtje 4-5bft - vooral als het noordewind is). Dank je Ron Gijzen ik zal wat anders proberen te 'landen'.

oossie71
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Teamrider: Blacksheep
Surf spul: Point-7 AVboards Proboom
Contacteer:

Bericht door oossie71 »

Dat is een stevige chop!
De meeste noemen het al een chop als het 20cm is....

Huug
Elite windsurfer
Elite windsurfer
Zeilnummer: NED-193
Teamrider: ka sail
Surf spul: KA: Race, Koncept, Kult, Killer & Kaos en allerlei boards
Contacteer:

Bericht door Huug »

FF samenvatten :46 cm vin, 148 liter board op chop/golven van een meter...
Je bent een held 8-)
Als je echt loskomt op de golf is het een idee om een beetje af te vallen voor je weer landt. Omdat je in de lucht een beetje wegwaait zul je niet meer in de oorspronkelijke vaarrichting beweging. Je vin begint dan zijdelings door het water te gaan en dat geeft zeker spin-out. Door voor de landing af te vallen draait de vin in de goeie richting.
In het algemeen zal een freeride vin wat vergevender zijn dan een volbloed slalomvin

thijplo
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door thijplo »

Beste forumleden,
Ik twijfel over een vinkeuze, maar eerst wat info over mezelf. Ik vaar met een tabou speedster ltd uit 2015 79 breed. Standaard bij het bord zat een 48cm vin, veelst te groot in mijn beleving en daarom heb ik er een 44cm vin bijgekocht. Die bevalt heel goed, alleen ik merk dat met 20 knopen+ de 44cm toch nog teveel lift geeft en wil daarom een kleinere kopen. Ik sta open voor alle suggesties, maar zat zelf te denken aan een 38 of 40cm z fin. Het voordeel van de 38 zou ook zijn dat ik later eventueel nog een 41 bij zou kunnen kopen, zodat ik 38, 41 en 44 als collectie heb. Wat denken jullie?

Kapitein Rob
Windsurf guru
Windsurf guru
Surf spul: Powerd met Gunsails Bow en Simmer zeilen 2016

Bericht door Kapitein Rob »

thijplo schreef:
zo aug 04, 2019 8:22 pm
Beste forumleden,
Ik twijfel over een vinkeuze, maar eerst wat info over mezelf. Ik vaar met een tabou speedster ltd uit 2015 79 breed. Standaard bij het bord zat een 48cm vin, veelst te groot in mijn beleving en daarom heb ik er een 44cm vin bijgekocht. Die bevalt heel goed, alleen ik merk dat met 20 knopen+ de 44cm toch nog teveel lift geeft en wil daarom een kleinere kopen. Ik sta open voor alle suggesties, maar zat zelf te denken aan een 38 of 40cm z fin. Het voordeel van de 38 zou ook zijn dat ik later eventueel nog een 41 bij zou kunnen kopen, zodat ik 38, 41 en 44 als collectie heb. Wat denken jullie?
Er is een methode met een meting op 30cm (OFO) -10cm. Dit is de kleinste maat vin die er onder past.
Mijn voorbeeld: ik vaar sinds kort op een Tabou Plus 123 en die is op OFO 50cm. Dit zou in dit voorbeeld voorbeeld een 40cm zijn. Ik ga dus een 7.0 varen met een 40cm vin er onder???
Normaal vaar ik de combi 100 liter/7.0 met een 33 cm vin.
Klopt mijn verhaal? Is dit al weer achter haald?

FonsvdHove
Deur-surfer
Deur-surfer
Contacteer:

oossie71 schreef:
di jul 02, 2019 12:16 pm
Dat is een stevige chop!
20cm? Dat is volledig plat water hier!
Deze gebruikers waarderen FonsvdHove voor dit bericht:
oossie71

FonsvdHove
Deur-surfer
Deur-surfer
Contacteer:

Mijn eerste Z-Fin SL 45,5cm S-
Mijn eerste Z-Fin SL 45,5cm S-
Vond ik vanavond onder mijn ruitewisser. Jammer, want dit weekend geen wind.

oossie71
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Contacteer:

Bericht door oossie71 »

FonsvdHove schreef:
vr aug 30, 2019 8:53 pm
oossie71 schreef:
di jul 02, 2019 12:16 pm
Dat is een stevige chop!
20cm? Dat is volledig plat water hier!
Uiteraard is dat vlak, 20cm is absoluut geen chop. Eerder een rimpeltje
Deze gebruikers waarderen oossie71 voor dit bericht:
FonsvdHove

FonsvdHove
Deur-surfer
Deur-surfer
Contacteer:

Wooeeeaaaa, vanavond de Z voor het eerst gebruikt (SL 45,5cm, S-). Wat een ENORM verschil! Alsof er een raket onder mijn deur geschroefd is. Nul spinout, kneiterhard blasten, volledig op de vin varend. Was raar weer en eindigde eng: eerst 5m/s en er kwam regen aan. Dus had er wel fiducie in en begon met 8,5m2. Met de regen kwam ook de wind, rap naar 8-10m/s. Snel 7,3m2 erop maar toen was de hel al losgebroken op 't water: Slagregens, schuimkoppen en rollers. Geen doen. Snel de sauna in. Top test was 't.

FonsvdHove
Deur-surfer
Deur-surfer
Contacteer:

Sorry, een jaar verder en inmiddels een 130L freeride plank gekocht met standaard een 43cm slalom (qua shape). Ik heb wel Loft Racingblades gekocht omdat ik wil wennen aan die zeilen en al nadenk over volgende plank. Iets van 110-115L freerace of misschien wel slalom. Met een 46cm Z fin heb ik op vlak water (maar met heel weinig wind) en 8.6m2 44,85kmh gehaald. Maar nu denk ik ook dat met meer wind (en plat water) er beter een iets kleinere onder kan. Klopt deze formule?: Sail size x 5 + 4 = optimum Fin size. Dat zou met een 7.8 x 5 + 4 = 43cm zijn (de heb ik dus). Maar met de 8.6 zou het 46cm zijn (en die heb ik ook) maar met een 6.3 slechts 36cm. Het lijkt me wat klein voor een 130L board. Comments welcome!

watermonster
Windsurf guru
Windsurf guru
Surf spul: Genoeg ;-)..
Contacteer:

Bericht door watermonster »

De formule ken ik niet, wel de bekende one-foot-off, oftewel de breedte van je board op 30cm van je tail plus 3cm is de max. vin lengte.
Het gaat vooral om de breedte van je board i.c.m. met gewicht etc. kijk anders hier https://www.select-hydrofoils.com/en/fin-selectors/ eens voor een idee van vin lengtes.

Nog mooier is als je langs de kant gewoon zo af en toe wat vinnen (verschillende merken en lengtes) kan lenen van iemand.
Deze gebruikers waarderen watermonster voor dit bericht:
oossie71

oossie71
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Contacteer:

Bericht door oossie71 »

precies het gaat over de breedte van het board bij one-foot off, over het algemeen wort bij slalom de algehele breedte genomen.
Dus je kiest een vin altijd op breedte van een board niet op basis van volume.

Algemene regel is:
1) Finselectors voor slalom gaan uit van een 80-85kg surfer
2) je gewicht tov van punt 1 een rol (+/- 1cm) zwaarder is groter
3) in veel gevallen kun je dan stellen aanbevolen maat zeil voor het board, kleiner zeil kleinere vin en vv groter zeil grotere vin (tot max 2cm kleiner/groter)
4) hoe is de chop, kies een vin die erbij past en je eigen vaarstijl

Wat ik wel merk is dat hoe lichter je bent de vin keuze heel belangrijk word, zelf ben ik 75-76kg. 2cm verschil maakt voor mij het verschil tussen ongecontroleerd vliegen of lekker railen op de vin

nachbar
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door nachbar »

Even een vraag, eigenlijk 2.

Ik vaar sinds dit jaar met een Falcon 134 uit 2011. Afgelopen week tot 2 x toe gehad dat op een ruime wind rak de plank in eens “stil” lag alsof iemand plotseling op de rem trapt. Gevolg katapult. De omstandigheden waren steeds” klotsbak”, westenwind op Oudegaester brekken. Eerst dacht ik dat ik tegen iets aangevaren was maar na wat zoeken op internet kwam ik er achter dat het waarschijnlijk mijn (veel?) te lange vin is. Select slalom 53 cm.

Nu de vragen:

1, is dit een bekend verschijnsel, zo ja wat gebeurt er dan dat je in eens stil ligt. Ken wel de spin out. Op m’n freeride boards nooit gehad.
2, wat is wel een goede lengte voor een vin voor dit board. Wellicht meerdere. Sail range 6,5 point-7 acx, 7,2 North S-type, 7,7 en 8,4 Beide Maui TR. Gewicht rong 90kg.

oossie71
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Contacteer:

Bericht door oossie71 »

1) vin is veels te groot, zon 10cm te lang zelfs.

2) Wat ook kan, en heb ik ook wel eens: vis in dit jaargetijde heb ik al meermaals een vis geraakt, plank houdt in of komt zelfs stil te liggen met worstcase katapult. Zo heb ik op Horst 2jr geleden met een 42 vin een snoek doormidden gevaren, dat was een heftige katapult 50plus naar 0 in een fractie die je niet ziet aankomen pfff

oossie71
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Contacteer:

Bericht door oossie71 »

Donderdag en zaterdag gevaren met 2 verschillende vinnen, board AV 85 breed 138ltr.

Donderdag 42 MUF Slalom Pro Carbon
Zaterdag 44 King fins E5

Beide sessies met een P7 ACone 8.6

De MUF komt ondanks dat die “te kort” is snel los en geeft veel lift! Beetje alles of niets, kan redelijk veel druk aan en op snelheid loopt het heel mooi hoogte, best wel verrassend. De lift is goed te controleren door mastbase 1-2cm tov het midden naar voren te plaatsen waardoor die er niet zo abrupt in komt. Het board loopt er mooi los mee.

Zaterdag, de King onder alles of niets omstandigheden. Mastbase medium positie, eerste rakje gelijk vol erin, lift komt er lineair In dwz heel gecontroleerd. Duidelijk goed te balanceren tussen loslopen en gewoon vlak houden op het water. De neus is geen enkele keer echt onbedoeld gaan vliegen. Met de MUF heb je daar meer aandacht voor nodig, maw alert blijven.

Verder is de afwerking van beide vinnen subliem, de King scoort zeker daar nog meer punten. Helemaal als ik het vergelijk met een Chopper Fins, die laat op afwerking wel wat punten liggen.
Aanplaneren gaat bij beide heel goed, de MUF ondanks dat die korter is iets beter lijkt het. Oploeven eenmaal op snelheid gaat dat als vanzelf en kun je al planerend scherp aan de wind varen.
Downwind, de King is hier in het voordeel, de MUF Versneld niet genoeg.
MUF past altijd goed in een dt-box, bij een Isonic bv, in de AV is zakt die iets dieper in de box (1mm) de King past naadloos in de AV dt-box en hoef je niets aan te doen zodat die goed aansluit.

Algemeen geeft de King mij het meeste vertrouwen. Fijne vin. En is voor mij een blijvertje.

Er gaat een zooi MUF vinnen verkocht worden ben ik bang voor hahaha

hawk108
Funboarder in spe
Funboarder in spe

Bericht door hawk108 »

He Oossie,

Heb jij jouw flikka vervangen door een AV board of is de AV een aanvulling op jouw range?

Gr.

Gertjan

oossie71
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Contacteer:

Bericht door oossie71 »

Hoi Gert-Jan, vervangen

Reef1977
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door Reef1977 »

Afgelopen week een setje aangeschaft, een JP Freeride 143 met een np 7.5 V6. Er zit een vin onder van 43 cm. Zou ik hiermee bij Horst kunnen varen of adviseren jullie mij een wiervin? Ik ben herintreder en nog een beetje aan het oriënteren naar vinnen. Ze zijn wat langer als in mijn tijd. Ik ben al even wezen kijken naar wiervinnen, maar die zijn best nog wel prijzig en op Marktplaats zie ik er niet heel veel. Graag jullie advies. Wel of geen wiervin en zo ja welke? Ik ben trouwens 88 kg

Alvast bedankt.

oossie71
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Contacteer:

Bericht door oossie71 »

Als beginner zou ik zeker een wiervin op Horst adviseren.
Bij Telstar je laten informeren mbt wiervinnen en je kunt gaan en gelijk proberen. Of bij Telstar surfschool 1tje huren kan ook.

Ik ben niet zo’n voorstander van wiervinnen en zoals vandaag ook echt niet nodig. Met een 36-er vandaag nog prima te doen, afgelopen donderdag een 42-er slalom ook prima te doen. Kwestie van gelijk snelheid hebben en niet gelijk achterop gaan staan en ploegen. Beginners doen dit vaak wel en dan is een wiervin wel handig op Horst.

Reef1977
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door Reef1977 »

Beginner ben ik niet echt. Heb al wel zo’n 18 jaar gesurft, maar ben net weer begonnen. Waterstart en planeren is geen probleem. Ben meer van voor een zandbank en gelanceerd te worden. Maar idd. misschien wel handig om als extra een wiervin erbij te halen bij Telstar. Thanks voor je reactie.

Jurriaanvd
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door Jurriaanvd »

Iemand hier al wel eens geprobeerd om de aluminium top van een foil mast een heel klein beetje smaller te schuren? de mast van mijn foil zit zo strak in de plank dat die er bijna niet uit en in gaat. Met andere vinnen/foils geen last van dus wil niet aan de tuttle box komen van mijn plank.
#tipszijnwelkom

Plaats reactie