Krijg je een wachtwoord foutmelding? Probeer dan eerst een reset : Reset
Mocht dat niet lukken dan kun je een verzoek indienen via het contact formulier.
Vermeld hierbij wel wat je forum gebruikersnaam is : Contact

Vinnen & zo

In dit forum kun je al je vragen kwijt betreft algemene surfonderdelen, accessoires, algemene vaartechnieken en alle overige vragen die niet onder te verdelen zijn in de bovenstaande disciplines.

Moderators: christiaan1111, Jurjen

nickyb
Freeride pro
Freeride pro
Surf spul: Nog niet genoeg!
Contacteer:

Re: Vinnen & zo

Bericht door nickyb »

Is er een berekening om de minimale grootte van een vin te bepalen voor een board?

Ik heb een F2 powerglide 160 liter (vaar net 5 maanden) en heb een 50 cm race vin, 46 cm freeride vin en een 34 cm weedvin. Nu ben ik op zoek naar een kleine freeride vin voor bv Horst op lage waterstand of het poeltje bij brouwersdam, maar weet ik niet of het wel verstandig is onder zo'n groot board.

Lemster Joost
Windsurf guru
Windsurf guru
Zeilnummer: NED-175
Teamrider: Point-7 - Black Team Benelux
Surf spul: F2 Sputnik 69 + Silberpheil 82, Starboard Sonic 100, Tabou 3S, Point-7, Select en Choco vinnen
Contacteer:

Bericht door Lemster Joost »

Je zou tot een wiervin van 29 cm kunnen gaan, of voor een shalow water vin. Dat is een korte maar hele brede vin. Nadeel blijft altijd de upwind eigenschappen van dergelijk vinnen. Ik meen dat Windgear ze in eigen beheer laat maken. Het volume van je board vragen verder inderdaad om vinnen van 40-50 cm, maar met deze alternatieven kan je bij laag water wel varen en dat is nog altijd beter dan vanaf de kant toekijken :razz: .

Afbeelding

watermonster
Windsurf guru
Windsurf guru
Surf spul: Genoeg ;-)..
Contacteer:

Bericht door watermonster »

Toch kunnen we inmiddels uit een behoorlijk aantal vinnenmerken kiezen....

Aquaris Fins
Blackdiamond
Black Project Fins
C3 fins
Choco Fins
Deboichet
Design Lessacher
Drake Fin's
Dynafoil
ERDproducts
F-Hot
Gasoil
Hurricane fins
IFJU Fins
K4 Fins
Kashy Fins
KW Fins
Makani
Maui Ultra Fins
MB Fins
MFC Fins
mXr fins
Pfaffi Fins
Select
Sonntag
Tarifa Fin Company
TechArt
Tectonics Maui
The BOSS customs
UFO
Vector Fins Maui
Z-fins
Winheller fins

Mark
Elite windsurfer
Elite windsurfer
Zeilnummer: NED-413
Teamrider: Fanatic Duotone ION
Surf spul: Vanalles :-)
Contacteer:

Bericht door Mark »

Busca fins
Carpenter

Soul surfer
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Surf spul: Veel te veel
Contacteer:

Bericht door Soul surfer »

Zozo. En daar moeten wij dan normaal uit kunnen kiezen welke vin het beste is . :crazy: :crazy: :crazy: :crazy: :crazy: :crazy:

Mark
Elite windsurfer
Elite windsurfer
Zeilnummer: NED-413
Teamrider: Fanatic Duotone ION
Surf spul: Vanalles :-)
Contacteer:

Bericht door Mark »

Je moet niks maar Bartsurft doet een dappere poging: http://forum.windsurfing.nl/viewtopic.php?t=13880878

Bianchi_euro
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Surf spul: Ik ben helemaal geen world cupper wannabe...

Bericht door Bianchi_euro »

Als ik in Nederland eens naar een windsurfshop ga (wat ik zelden doe), zie ik iedere keer een en het zelfde merk (select fins of zoiets?). De rest kun je waarschijnlijk bestellen. Tja, dat kan ik via internet ook zelf. Voor golfsurfshops idem.

Als je écht iets aparts wil is het volgens mij redelijk lastig om buiten internet om iets moois aan te schaffen. Waar kunnen jullie dat hele assortiment van het lijstje hierboven aanschaffen? Eigenlijk zou je er minimaal een dagje mee moeten proefvaren, toch?

Inderdaad zijn er nu veel "garage shapers" actief, maar die dan ipv boardjes vinnen maken. Die vinnetjes zijn idd erg mooi en goed, maar de prijzen beginnen meen ik bij 500 á 700 Euro. Dat vind ik toch wel een tegenvaller. Dan hebben ze ook nog eens lange wachtlijsten en - echt custom - geen garantie + aanbetalingsrisico + "afwachten wat je krijgt risico".

Bouke Becker
Freeride pro
Freeride pro
Teamrider: Witchcraft Shaper en Sailmaker
Surf spul: Witchcraft boards en zeilen
Contacteer:

Bericht door Bouke Becker »

watermonster schreef:Toch kunnen we inmiddels uit een behoorlijk aantal vinnenmerken kiezen....

Aquaris Fins
Blackdiamond
Black Project Fins
C3 fins
Choco Fins
Deboichet
Design Lessacher
Drake Fin's
Dynafoil
ERDproducts
F-Hot
Gasoil
Hurricane fins
IFJU Fins
K4 Fins
Kashy Fins
KW Fins
Makani
Maui Ultra Fins
MB Fins
MFC Fins
mXr fins
Pfaffi Fins
Select
Sonntag
Tarifa Fin Company
TechArt
Tectonics Maui
The BOSS customs
UFO
Vector Fins Maui
Z-fins
Winheller fins
GAS
White Water
Tekknosport
Pro Limit
Unifiber
AL360
Curtis (weet niet of die nog bestaan)
BR fins
Witchcraft fins

Ik ken ze lang niet allemaal maar ik vraag me af in hoeverre sommige merken nu wat toevoegen. Vanuit een vaartechnisch of innovatief oogpunt gezien dan.

Bouke Becker
Freeride pro
Freeride pro
Contacteer:

Bianchi_euro schreef: Inderdaad zijn er nu veel "garage shapers" actief, maar die dan ipv boardjes vinnen maken. Die vinnetjes zijn idd erg mooi en goed, maar de prijzen beginnen meen ik bij 500 á 700 Euro. Dat vind ik toch wel een tegenvaller. Dan hebben ze ook nog eens lange wachtlijsten en - echt custom - geen garantie + aanbetalingsrisico + "afwachten wat je krijgt risico".
Ik denk dat je bij de meeste echte custom vinnen makers een goede tot heel goede garantie krijgt. Mag ook wel voor dat geld. Waarschijnlijk zijn er zoveel vinnenmerken omdat er relatief veel aan verdiend wordt en ze relatief simpel te maken zijn (en G10 of polyester vinnen nog makkelijker en goedkoper te laten maken in China.) Zelfs de topmerken. Een goed profiel voor een race vin kan je met een beetje kennis zo vinden in databanken met profielen (worldofkraus e.a.), een outline erbij, dan de negatief vorm CNC laten frezen voor een paar honderd euro en dan kan je met een beetje kennis ook de flex nog wat sturen in de laminaatopbouw. Het is minstens net zo makkelijk dan de vroegere clark foam boards maken wat heel veel mensen vroeger wel eens gedaan hebben.

De echte top (race) vinnen hebben er natuurlijk veel meer test werk in zitten. Zoals ook iemand die op gevoel werkt zoals Lessacher.

Bianchi_euro
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer

Ik denk dat je het misschien nu wel érg makkelijk vorstelt. Zonder meer hoef je geen hts opleiding te hebben om een vinnetje te maken. Maar zo eenvoudig is cnc frezen nu ook weer niet. De theorie achter vinnen en hydrodynamica is buitengewoon complex (k-ventilatie etc...). Zo te zien worden de vinnen tegenwoordig machinaal gefreesd en zouden daardoor dus eigenlijk veel goedkper moeten zijn.

In de 80's werden ze met de hand uit een plaat van op elkaar gelamineerde lagen polyester geschuurd. Aan de kleur kon je zien of het profiel nog klopte. Dat was een eindeloos schuurwerk en logischerwijs dus een duur product. Vaak waren ze a-symetrisch of scheef. En ook bij de machinale vinnen die ik heb gezien, zag ik scheve en asymetrische exemplaren.

Maar... niemand kan tot nog toe een shop noemen waar al die vinnen (of een substantieel deel) van de lijstjes in de vitrine liggen. En dat is een teken aan de wind, uhh wand.

ps: Tja, de Clarck foam boards! "Das waren zeiten!!!" 8)

Bouke Becker
Freeride pro
Freeride pro
Contacteer:

Bianchi_euro schreef:Ik denk dat je het misschien nu wel érg makkelijk vorstelt. Zonder meer hoef je geen hts opleiding te hebben om een vinnetje te maken. Maar zo eenvoudig is cnc frezen nu ook weer niet. De theorie achter vinnen en hydrodynamica is buitengewoon complex (k-ventilatie etc...).
Valt wel mee hoor. Het is wel komplex maar je hebt meerdere situaties dus het blijft altijd een kompromis. En je kan in databanken gewoon dat profiel zoeken wat je wilt bereiken. Hoge aanstroomhoeken (wave) dit, lage weerstand op hoge snelheid: dat. Behalve de echte topmerken die daarnaast R&D doen, denk ik dat vele merken dat gewoon doen. En dat zijn dan ook best goede vinnen. Als center vin iig. Bij multivinnen komt er veel meer bij kijken wat de meesten nog niet eens door hebben.
Bianchi_euro schreef: In de 80's werden ze met de hand uit een plaat van op elkaar gelamineerde lagen polyester geschuurd. Aan de kleur kon je zien of het profiel nog klopte. Dat was een eindeloos schuurwerk en logischerwijs dus een duur product. Vaak waren ze a-symetrisch of scheef. En ook bij de machinale vinnen die ik heb gezien, zag ik scheve en asymetrische exemplaren.
In tegendeel. Ook nu kosten CNC gefreesde vinnen (0,1mm tolerantie) ongeveer het dubbele van handgemaakte vinnen (0,2mm tolerantie). Ik heb net een offerte binnen uit Hong Kong. Die CNC machines zijn erg duur, diegene die de machine bediend moet hoger opgeleid zijn en G10 is een naar goedje om te frezen. Maar neem nu maar van mij aan dat de meeste vinnen handgemaakt zijn, geeft ook voor de meeste niks, die 0,2mm tolerantie merken de meesten niks van, het belangrijkst is dat het profiel vloeiend is.

watermonster
Windsurf guru
Windsurf guru
Contacteer:

Men tekent.......(zelf in een CAD programma.....zo ingewikkeld is dat niet.....of je laat het extern bij een bedrijf doen)......een ultieme vin en laat deze extern bij een bedrijf frezen in aluminium (lekker makkelijk frezen en scheelt je een freesmachine) of neem een 3d printer waarbij je een vin print................dit is zeg maar de moeder mal/vin. Vervolgens schaft men een kopieerfreesmachine aan (of als je handig bent maak je die zelf.....vrij simpele techniek) die echt maar een fractie kosten van een cnc freesmachine. Neem er een met 4 koppen en je kan per keer 4 vinnen frezen met het aftasten van de moeder.

Voor de mensen die niet weten wat een kopieerfrees is. Je hebt een moedermodel wat je aftast met een taster, daaraan gekoppeld een arm met het te frezen materiaal wat precies dat freest wat je bij de moeder aftast.......klein voorbeeldje hieronder wat ik even snel kon vinden. Zo maakt men heel snel, goedkoop en zeer precies vinnen.

Afbeelding

De techniek is overigens al erg oud en werd/wordt veel gebruikt bij het klompenmaken......waarbij ze het zelfs presteerden om een linker en rechter te maken in 1 handeling door de hoek van de frees links en rechts aan te passen :shh: .

Afbeelding

Marco B
Elite windsurfer
Elite windsurfer
Zeilnummer: NED-838
Teamrider: Loft Sails
Surf spul: Loft Sails 2019
Contacteer:

Bericht door Marco B »

En als dat fout gaat, roept ie zeker : " en nou breekt mijn klomp!"

Bianchi_euro
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer

Maar als het goed gaat... En het gaat goed volgens mij!

Dan kan de surftent de deuren wel sluiten!! Kunnen we na DVD-tjes kopiéren... straks ook vinnetjes en, you name it, kopiéren!?

Yeah, it's 201X forever! :clap:

Bianchi_euro
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer

Vroeger heeft ooit een bouwtekening van het worldcup board van Dunkerbeck in de Duitse surf gestaan. Toen was ik 15 en regelrecht expert eerste klas 8) :wink: . Ik had meteen in de gaten dat der Surf een fout maakte (werd idd een rel achter de schermen met ene Peter Thommen die toen nog niemand kende). Heb die tekeningen uitvergroot. Een en ander veranderd (betere rockerlines (3 in een board ipv 1, toen nog onvertoond - ander rails etc)). Boardje in full carbon sandwich afgebouwd. Het is nu nog mijn hi-wind slalom boardje 8).

ErnoR
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door ErnoR »

Hallo,
Ik heb onlangs een 2e-hands Mistral Flow 284/115L gekocht. Ik wil daar nu nog wat extra vinnen bij, maar welke finbox heeft dit board?
Voor 'n extra mast geldt hetzelfde: ik heb niet kunden vinden of een Northsails sting 4.60m carbon 30 imcs RDM of SDM is, de verlenger is blanco en de verkoper wist het òòk niet.
Gr.
Erno

Jeroensurf
Elite windsurfer
Elite windsurfer
Surf spul: Ezzy 5.8 tot3.7 Witchcraft Flextail 104 + V4 95, div SUPS en een foilset

Bericht door Jeroensurf »

De Mistral Flow heeft een Powerbox (ook wel afgekort als PB). Daar zijn tig verschillende finnen voor te koop, kijk naar freeridefinnetjes.

Je Sting is een SDM mast (Standard diameter mast).

ErnoR
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door ErnoR »

Jeroensurf schreef:De Mistral Flow heeft een Powerbox (ook wel afgekort als PB). Daar zijn tig verschillende finnen voor te koop, kijk naar freeridefinnetjes.

Je Sting is een SDM mast (Standard diameter mast).
Super snelle reactie,
thx man

watermonster
Windsurf guru
Windsurf guru
Contacteer:

@yotte
Deur-surfer
Deur-surfer
Surf spul: Starboard Futura 141 en Starboard Futura 122 2010, Neil Pryde H2,2010; 9.2-7.7-6.7m2

Bericht door @yotte »

Wie heeft er ervaring met vinnen van ERD fins uit Frankrijk.
Ik kreeg via Albeau himself het advies om een ERD vin 48 cm voor mijn RRD 129 xfire aan te schaffen.
dat zou een perfect combi zijn met een H2-9.2 en die vin+board..

ben benieuwd.

grt. Rich.

Surfrider
Elite windsurfer
Elite windsurfer
Zeilnummer: NED-118
Surf spul: Ruim voldoende
Contacteer:

Bericht door Surfrider »

@yotte schreef:...ERD fins... Ik kreeg via Albeau himself het advies....
Hahaha, Je krijgt van misschien wel de beste slalom/speed surfer van de wereld het advies voor een vin... En gaat hier aan een stel amateurs vragen of AA gelijk heeft? Jij, hij heeft vast gelijk.... Ik heb nog nooit een ERD vin in real life gezien.

nickyb
Freeride pro
Freeride pro
Surf spul: Nog niet genoeg!
Contacteer:

Bericht door nickyb »

Weet iemand of je ergens select freeride vinnen kunt testen (powerbox)?

watermonster
Windsurf guru
Windsurf guru
Contacteer:

http://www.mauiultrafins.eu/

Carbon versie met een outline die bijna elke vinnen leverancier inmiddels in zijn gamma heeft....

Afbeelding

deleted-user-*&%$64
Funboarder in spe
Funboarder in spe

Bericht door deleted-user-*&%$64 »

Vinnen, vinnen en nog meer vinnen.... Om er gek van te worden!

Even zonder gekheid..... Ik heb een Drops 9''0", 275cm 105 liter old skool slalom board uit 1997/1998'. Daarmee vaar ik sinds kort op Horst en dat bevalt prima!

Voor mijn North Ram F8 7.3 m2 heb ik in combinatie met de Drops een 36cm North Shore slalom vin (zwart/blauw) wat mij tot nu toe prima bevalt. Voor als het echt gaat waaien en ik over kan stappen naar mijn North Ram F8 6.3 m2 met de Drops zoek ik nog een vin.

Nu snap ik heus wel dat de vinnetjes van 15 jaar geleden niet de vinnetjes zijn die nu in de winkels liggen. Wat ik eigenlijk wil is een snelle speed/slalom vin waarbij het meer gaat om het slalom gebeuren (dus leuk en lekker varen) dan om de hoogst mogelijke topsnelheid. Dus lekker rakjes varen en af en toe downwind knallen om wat snelheidsbeleving te hebben.

Ik zou graag wat tips willen betreffende een mogelijke goede vin. HILFE!

watermonster
Windsurf guru
Windsurf guru
Contacteer:

patrick91
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Surf spul: Loft RB patrik slalom JP speed

Bericht door patrick91 »

Nu maar hopen dat ze beter vinnen bouwen dan websites.. wat een draak en ook niet af.
Zonde.

pineberg
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door pineberg »

Hoi allemaal,
Ik heb een oude Wayler (360?) en wil met mijn zoontje gaan windsurfen. Helaas zijn we een keer ons skegje (rood) (vin) verloren. Iemand een idee hoe ik aan een skegje voor deze Wayler kan komen? Of past een nieuw universeel skegje?
dank, groet Pine Berg

dahabracer
Deur-surfer
Deur-surfer
Surf spul: Loft Blades,NP Rs Evo/RS Slalom,F2,Starboard van speed wave tot formula

Bericht door dahabracer »

pineberg schreef:Hoi allemaal,
Ik heb een oude Wayler (360?) en wil met mijn zoontje gaan windsurfen. Helaas zijn we een keer ons skegje (rood) (vin) verloren. Iemand een idee hoe ik aan een skegje voor deze Wayler kan komen? Of past een nieuw universeel skegje?
dank, groet Pine Berg
Beste is even contact opnemen met Pier http://www.marktplaats.nl/verkopers/8749716.html

zeer betrouwbare en vriendelijk geprijsde leverancier die veel mensen helpt aan oude onderdelen.

Frank-363
Surfspullenverzamelaar
Surfspullenverzamelaar
Zeilnummer: ned-363
Surf spul: speed, slalom & wave NoveNove ChallengerSails Point7 Bull Sails

Bericht door Frank-363 »

http://www.telstarsurf.nl/windsurf/vinn ... lastic-vin

Als deze past kun je ook een wat modernere wave vin gebruiken, dit heet een "us box" .

watermonster
Windsurf guru
Windsurf guru
Contacteer:

Weer een fabrikantje..

http://www.kaarbble.eu/en/

Plaats reactie