Pagina 4 van 5

Re: Vinnen & zo

Geplaatst: di apr 11, 2017 8:19 pm
door tristan55555
Ja bedankt, bekende trucjes, heb ook beetje versleten heup dus dat helpt niet met de houding.

Re: Vinnen & zo

Geplaatst: za mei 06, 2017 10:11 pm
door tristan55555
Nou inmiddels de select S1 xl slam 49 EVO kunnen proberen op het amstelmeer bij 11 tot 15 knopen. Gek genoeg deed de vin alles slechter dan de vmax V1 47cm op doorplanneren na misschien. Het voelde als een rem op hogere snelheid, upwind ging slechter ipv beter en aanplanneren hetzelfde. Dat had ik niet verwacht, ik denk dat voor het board (Patrick f-race 140) de max vinmaat voor mijn 85 kg iets van 47cm is.

Dus ik denk dat ik het maar gewoon bij de vmax 47 houd of een Hurricane sr7 47cm koop die de Duitsers op het forum aanbevelen. De vraag is natuurlijk of dat überhaupt beter vaart dan een vmax, zeker met mijn gemiddelde vaartechniek.

En ik wil wel een keer een vmax 4.0 47 en 49 proberen bij Casper op de gouwzee natuurlijk!

Re: Vinnen & zo

Geplaatst: zo mei 07, 2017 10:18 pm
door Kapitein Rob
De geleerde zijn het eens. Alles boven de 40cm werkt Carbon beter dan G10.
G10 wordt dan gewoon te slap.

Re: Vinnen & zo

Geplaatst: di mei 16, 2017 9:25 pm
door Starboard fan
:lol: ik ben 12 en ik ben net een jaar aan het surfen ik planneer soms en ik heb een starboard kode tufskin 113
En een zeil van 3,2 en ik ga een 4,0 koopen en ik ben opzoek naar een nieuwe surf vin kan imand mij advies geven over wélke vin ik nodig heb of ik gewoon met de standaard vin verder moet gaan :-?

Re: Vinnen & zo

Geplaatst: di mei 16, 2017 10:19 pm
door eckerdt
Waarom zou je een nieuwe vin nodig hebben? Gewoon lekker knallen met je huidige setje zou ik zeggen!

Re: Vinnen & zo

Geplaatst: wo mei 17, 2017 6:18 am
door oossie71
Standaard is voorlopig nog goed genoeg, hou je spasrgeld lekker in de zak voor een volgend zeil ;)

Re: Vinnen & zo

Geplaatst: wo mei 17, 2017 8:07 am
door Starboard fan
Oke bedankt

Re: Vinnen & zo

Geplaatst: wo mei 17, 2017 7:38 pm
door Kanarie
Een vraag over een deep tuttle box (DTB):
Recent heb ik een leuke Fanatic Falcon 140L 2012 op de kop getikt voor het licht/middelwind-werk. Daarbij vond ik het wel interessant om een slalomboard te proberen, aangezien ik altijd Freerace/ride heb gevaren. Nu heb ik bij deze Falcon nog geen vin. Het is een stuk lastiger een 2e hands DTB-vin te verkrijgen in tegenstelling tot een TB. Ik lees verhalen over het gebruiken van een TB-vin in een DTB, echter dan met een opvulstuk.

Is zoiets aan te raden of is dat echt prutswerk?

Re: Vinnen & zo

Geplaatst: wo mei 17, 2017 7:55 pm
door ron.vandijk
Tuttle als alternatief voor deep tuttle kan prima. De druk op de tuttlebox wordt weliswaar bijna tweemaal zo hoog omdat het aanlegvlak bijna de helft is, maar dat blijkt geen probleem. Bij boards die bij Cobra gebouwd zijn in ieder geval niet, zoals die Falcon van jou. Wat wél een probleem kan zijn, is dat je de vin te diep in je deep tuttlebox trekt. Om dat tegen te gaan breng ik dan twee afstandsbouten aan tussen de bouten waarmee je de vin bevestigt. Begin ermee om die 25mm uit de vin te laten steken. Breng de vin aan en meet hoeveel de vin uit de vinbox steekt, waarschijnlijk 1,5mm, mijn ervaring is dat de bouten 23,5mm uit moeten steken. Draai de afstandsbouten verder de vinbasis in totdat je vin mooi gelijk met je board ligt. Werkt perfekt. Ik zie vaak mensen die een vermogen voor een vin uitgegeven hebben die veel te diep in de box getrokken is. Zie foto.

Re: Vinnen & zo

Geplaatst: wo mei 17, 2017 8:16 pm
door ron.vandijk
Afbeelding

Re: Vinnen & zo

Geplaatst: wo mei 17, 2017 9:50 pm
door gertjan
Ik zat met hetzelfde probleem, dat namelijk de vin te diep in de box gaat. Dit heb ik simpel verholpen dmv een stuk kunststof. Even de maat van de tuttlebox vin opgemeten en de totale diepte van de deeptuttle. Daarna onder de lintzaag afgezaagd en de gaten er in geboord. Werkt perfect en je bent meteen van de loze ruimte tussen de vin en de vinbox kwijt.

Re: Vinnen & zo

Geplaatst: do mei 18, 2017 8:13 am
door agr64
Stukje (duck)tape op de kopse kanten van de turtlebase werkt ook prima....

Re: Vinnen & zo

Geplaatst: di jun 13, 2017 10:59 am
door watermonster
Nog een nieuwe speler http://www.feinefinnen.de/index.php
en vergeet uiteraard de nieuwe Nederlandse niet viewtopic.php?t=13897026

Re: Vinnen & zo

Geplaatst: za jul 29, 2017 8:23 am
door AL
Mijn SL-X vinnen passen perfect in mijn box.
Nu heb ik een GPS-6 vin en gisteren bleek dat deze vin lastig in de box ging.
Toen hij er in zat stak de vin enkele millimeters uit vooral aan de voorkant.
Moet ik dan schuren aan bovenkant van de base aan de voorkant? Of aan de zijkant van de base?
Het voelt namelijk dat de base daar iets te diep is voor mijn Isonic90.
In mijn Manta kreeg ik de vin er zelfs niets eens in.

Re: Vinnen & zo

Geplaatst: za jul 29, 2017 8:54 am
door Rizzo
Bij mijn Angulo 112 moest er behoorlijk wat van de bovenkant van de base af. De tuttlebox was te ondiep. Voorkant of achterkant werkte niet.

Re: Vinnen & zo

Geplaatst: za jul 29, 2017 9:04 am
door TheoH
Bij mijn Mantas ben ik altijd wel een kwartier aan het vijlen en schuren. Ik krijt het deel dat in de box altijd en steek hem dan erin. Als je de vin uit de box haalt, zie je waar bijgeschaafd moet worden.

Re: Vinnen & zo

Geplaatst: za jul 29, 2017 9:17 am
door AL
Maar dan krijt jij de zijkanten van de base neem ik aan?
Voor mijn Manta 59 is de base zeker te dik.
Bij mijn Isonic 90 past het wel maar steekt de base een Klein beetje uit.
Heb het idee dat aan de bovenkant van de base iets af moet.

Re: Vinnen & zo

Geplaatst: za jul 29, 2017 9:48 am
door TheoH
Idd krijt ik de zijkanten.
De base hoeft niet te lang te zijn. Hij kan voor het laatste stukje ook te breed zijn. Even opmeten met een staafje oid en je weet het zeker.

Re: Vinnen & zo

Geplaatst: za jul 29, 2017 10:39 am
door AL
Bedankt voor reacties! Ik zal het proberen.

Re: Vinnen & zo

Geplaatst: do feb 22, 2018 5:41 pm
door Down the line
Kijk uit dat je op goede plek gaat schuren. Dit kan je zien waar de base zwart wordt als je hem eruit haalt als hij te strak zit

Re: Vinnen & zo

Geplaatst: di sep 25, 2018 9:53 pm
door Ron Gijzen
Kan iemand mij uitleggen waarom een freeride-vin een naar achteren gebogen vorm heeft maar een slalom-vin juist een rechte voorlijst heeft?
Ik lees wel her en der dat een kromming in principe wendbaarheid geeft en meer comfort/controle, en dat een rechte neuslijst betere upwind en meer lift, maar WAAROM is dat zo?
Ik kan me voorstellen dat bij een gekromde vind, de zijdelingse druk op de tip van de vin zorgt voor een torsie-koppel en dus extra twist door de hele vin, wat wellicht de druk wat minder snel laat opbouwen en mogelijk een spin-out uitstelt. Maar ik verzin het ook maar.
Iemand met verstand van vinnen aanwezig?

Re: Vinnen & zo

Geplaatst: di sep 25, 2018 10:46 pm
door Geert
Voornamelijk door de flex in het materiaal; op een gebogen vin komt een groter moment (kracht x afstand) op de tip en daarom buigt hij eerder wanneer er druk op komt. Dat zorgt dan weer voor een iets minder direct gevoel wat zich bij een wave (freeride-)board vertaald in meer comfort.
Ook steekt de vin minder diep vergeleken met een rechte vin van dezelfde oppervlakte waardoor het board minder snel kantelt. Voor een waveboard ongewenst, voor een slalomboard juist wel fijn omdat je dan het board op de rail kunt varen (lift).

Re: Vinnen & zo

Geplaatst: ma jan 14, 2019 8:32 pm
door watermonster
Nog een....geproduceerd in NL.
https://www.atomicwindsurf.com/fins

Re: Vinnen & zo

Geplaatst: ma feb 04, 2019 9:40 am
door WvH72
Stel de vraag toch maar hier: Komende zomervakantie chalet gehuurd aan het Veluwemeer, Europarcs. Bij camping Polsmaten. Vroeger was daar veel wier. Is dat nog zo? En wat voor vin ben ik dan nodig? Het 40cm diepe zwaard wat nu onder mijn Starboard Go Friendship zit gaat bij veel wier vast zorgen voor ellende.

Re: Vinnen & zo

Geplaatst: ma feb 04, 2019 9:53 am
door tristan55555
Afgelopen zomer liep ik daar zelfs met mijn 32 lessachers af en toe vast. Dus zeker niet langer dan 36 varen en liefst 32. Alhoewel het afgelopen zomer wel extreem droog was, normaal zou 36 prima moeten kunnen zonder de grond te raken.

Re: Vinnen & zo

Geplaatst: di feb 05, 2019 11:27 pm
door Noldus
Een 32/34 wiervin zou moeten werken dan, wel je mastvoet stuk naar achteren zetten

Niet flauw bedoeld, maar je had beter een nieuw topic geopend en dit een algemeen topic over vinnen gelaten


Polsmaten is net als Horst, je kunt wel met zwaarden varen, je moet alleen een stukje lopen :P

Re: Vinnen & zo

Geplaatst: zo feb 10, 2019 7:09 am
door WvH72
Oké. Dank. Ik was niet helemaal zeker, dus hier maar aangehaakt. Ik maak wel ff een nieuwe aan.

Re: Vinnen & zo

Geplaatst: wo feb 13, 2019 10:26 am
door Kapitein Rob
Ik wilde mij wat meer verdiepen in wave vinnen, echter ik vind weinig info hierover.
Ik neem aan dat door de veranderingen in de wave planken ook de vinnen aangepast zijn door de jaren heen. Voorbeeld: ik vaar met een old school singel vin wave board met een moderne vin. Dit vaart super los, super wendbaar alleen op een de recht koers paralel aan de golf onbetrouwbaar. (De voorkant kan in een keer weg schieten)
Kan dit stukje “vinnen en zo” een up-date krijgen?

Re: Vinnen & zo

Geplaatst: wo feb 13, 2019 2:04 pm
door Jeroensurf
Je kan hier complete boekdelen over schrijven en nog algemeen blijven omdat het altijd om de specifieke combinatie board/vin/gebruiker gaat en beoogd inzetbereik.
Wat wel interessant is om voor je te lezen is het stuk dat vorige jaar op inertia stond en de essentie van verschillen tussen vinnen redelijk heeft beschreven. https://www.theinertia.com/surf/the-def ... oard-fins/.

edit:BPF heeft ook wel eens een algemeen stuk geschreven:http://www.blackprojectfins.com/how-do- ... ize-guide/, maar als je je aan het verdiepen bent, schrijf gerust zelf een stuk en deel wat je hebt gevonden met ons.

Re: Vinnen & zo

Geplaatst: za mar 02, 2019 3:11 pm
door Kapitein Rob
Een stuk schrijven over iets waar je geen verstand van hebt. Dat wordt een uitdaging. Mocht ik het daarom mis hebben, schroom niet om te reagereen.
Ik pak als leidraad de wave vinnen van Black Project Fins’s.
Waarom? Ik weet dat deze groep, hele snelle vinnen maakt, maar men ontwikkeld dus ook wave vinnen.
En laat nu net Mark Angulo erbij zitten waar ik een zwak voor heb.
Angulo boards en Naish Force zeilen. (Naish zeilen en -masten werden mij te duur, maar het is wel de prettigste combi die ik tot nu toe ooit gehad heb, maar dit doet verder niks af aan het verhaal)

1. Locatie en de omstandigheden op deze locatie.
Je koopt dus vin waar je het meeste vaart en waarbij de omstandigheden vaak hetzelfde zijn. Hier moet je eerlijk over zijn.
Vaar je meestal On-shore (wind en golven staat op de kust) dan vaar je met een grotere vin als Side shore (wind en golven lopen langs de kust) dan kun je met een kleinere vin toe.
A Golf. De hoogte en de kracht/snelheid van de golf.
B Stroming. veel of weinig
C Wind. Constant of vlagerig
D Windrichting tov het startplek
E Wateroppervlak naast zoet/zout heb je ook vlak of shoppy tussen de golf

2. Niveau van de surfer. De beter surfers kunnen sneller een kleinere vin onder hun plank doen dan een beginner. Echter een kleien vin kan ook veel verpesten.

3. Stijl van de surfer. Vaart diegene overpowerd en wil graag de hoogste sprongen maken of vaart het met net voldoende zeil en wil deze mooie move’s maken. Agressief of relaxe?

4. Gewicht en lengte. Iemand die lang is en meer gewicht mee brengt zal voordeel hebben met een grotere vin om zijn balans makkelijker te vinden.

5. Type board. Stijve en lichte boards kunnen sneller met een kleinere vin varen dan de iets zwaardere boards. Ook bodemvorming met een V of concave bodem’s kunnnen naar een kleinere vin grijpen. Maar het belangrijkste is de balans in het jouw board te krijgwen.

6. Hoeveelheid board’s en zeilen. Hoe meer je er hebt, des minder concessie’s je hoe te doen

7. Budget. Sommige kunnen alles permitteren en of ze daardoor beter gaan surfen is maar de vraag. Echter door meerdere vinnen aan te schaffen kun je een board besparen.

Nu, bedankt voor het lezen. Hopelijk heb je er iets aan.
Mijn eye catcher voor dit jaar was dat je best uit de voeten kan met een klassieke wave vin shape, maar wanneer het echt gaat waaien zijn er beter vinnen op dit moment. En nu snel het water op🤘