Krijg je een wachtwoord foutmelding? Probeer dan eerst een reset : Reset
Mocht dat niet lukken dan kun je een verzoek indienen via het contact formulier.
Vermeld hierbij wel wat je forum gebruikersnaam is : Contact

Masttabel RDM masten.

In dit forum kun je al je vragen kwijt betreft algemene surfonderdelen, accessoires, algemene vaartechnieken en alle overige vragen die niet onder te verdelen zijn in de bovenstaande disciplines.

Moderators: christiaan1111, Jurjen

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Hansie
Hardcore windsurfer
Hardcore windsurfer
Berichten: 5710
Lid geworden op: ma aug 26, 2002 8:30 pm
Teamrider: Zuidwest6
Contacteer:

Masttabel RDM masten.

Bericht door Hansie » zo sep 11, 2005 6:47 pm

Eindelijk harde maten.
Hoe?
Precies 30 kg in het midden aan de mast gehangen en daarna gemeten aan een mooie strakke lijn gespannen van top naar base.
De resultaten:
RDM

Code: Selecteer alles

[size=200]RDM.[/size].............................................................Afstand tussen mast en draad in cm, haaks op de draad gemeten..


Merk/Type....lengte..carbon...Base...25%.....50%.....75%....top mast


[b][size=150]RDM[/size][/b]
[code]
[size=200]RDM[/size]
Merk/Type.lengte.carbon...base..25.....50.....75 ....topmast=100.

----------------------------------370------------------------------------

FiberS titelwave 370.......65%.....9,7....15,9....12,7 

--------------------------------- 400 ---------------------------------- 

Tecnolimits slim 400......100%....10,0....15,8....12,3 
Hotrod 400.................92%....11,4....17,8....14,4 

--------------------------------- 430 ----------------------------------

Naish firestic 430........100%....10,9....17,4....13,6
Gaastra ignition 430......100%....12,3....18,6....13,8 
Gaastra ignition 430.......75%....12,4....18,8....13,8 
Unifiber 430..............100%....12,0....18,7....15,0
Simmer 430.................90%....12,3....19,5....15,1
Caas 430...................75%....12,4....19,3....15,0
Caas 430..................100%....10,9....17,4....14,9

----------------------------------450----------------------------------

Unifiber 450..............100%....11,5....17,6....12,6

----------------------------------460----------------------------------

Caas 460................100%....12,4.....19,6.....14,9
----------------------------------480----------------------------------

Arrows..480..............90%......13,0....20,0....15,0 

--------------------------------- 490 ----------------------------------

Hotrod....490............92%......13,4....21,1....16,0
Caas.......490..........100%......13,8....21,8....16.3

Laatst gewijzigd door Hansie op ma jun 11, 2012 5:56 pm, 43 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
VolvoSurfer
Volvo 4 life
Volvo 4 life
Berichten: 4907
Lid geworden op: wo apr 23, 2003 7:36 pm
Surf spul: 4 boards, 6 sails.

Bericht door VolvoSurfer » zo sep 11, 2005 7:58 pm

Hier dan ook de berekende MCS en IMCS waarde's van de masten.

Berekend volgens de formule's op: http://2002.windwing.com/2001/htmlpagef ... simcs.html

en

http://www.bluefinz.com/technique/masts/masts.asp

Helaas stonden op geen van de beide site's de eenheden die gebruikt zijn voor de berekening. Ik heb de lengte in centimeters gepakt en de deflectie in mm.

Code: Selecteer alles

Mast..........................Lengte...MCS..........IMCS

Fiberspar P6000...............520......23.11........26.13
Neilpryde X7..................520......24.88........28.12
Neilpryde X5..................490......23.79........25.34
North XC 60...................490......22.18........23.62
Arrows Lance 30...............490......24.88........24.16
Fiberspar 4200 QT.............460......21.39........21.39
Arrows Ultimate 75............460......22.88........22.88
North XC 60...................460......24.60........24.60
North Sting 30................460......23.23........23.23
North Viper 75................430......23.36........21.85
North XC 60...................430......23.50........21.96
North Sting 50................430......23.89........22.33
Fiberspar.....................430......22.63........21.15
Arrows Lance 30...............430......20.09........18.78
North SC 50...................400......22.86........19.88
Fiberspar reflexwave..........400......23.67........20.58
Het moge duidelijk zijn, de ene mast is de andere niet.
Laatst gewijzigd door VolvoSurfer op ma sep 12, 2005 11:40 pm, 2 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
W.Eckhardt
Windsurf guru
Windsurf guru
Berichten: 2678
Lid geworden op: wo mei 08, 2002 2:00 am
Zeilnummer: NED 110
Surf spul: SAILWORKS
Contacteer:

Bericht door W.Eckhardt » zo sep 11, 2005 8:08 pm

VolvoSurfer schreef:Iemand een verklaring voor de afwijking in IMCS?????? :-? :-?
- Productietoleranties.
- Andere buigcurve dan CC, en dan op diepste punt meten in plaats van precies op midden mast

Overigens: Heb je de masten ook getest op rechtheid voordat je begon met meten? Ik heb namelijk best wel wat kromme masten rondzwerven.
Ook dien je met een 0,5 kg voorspanning de 0-stand voor de mast te bepalen, en dan de deflectie meten ten opzichte van de 0,5 kg stand in plaats van de onbelastte stand. (met 30.5 kg aan de mast gehangen natuurlijk)

Verder hoef je maar een kleine meetfout te maken, en je komt al gelijk een paar tienden in je IMCS-waarde anders uit.

Gebruikersavatar
Hansie
Hardcore windsurfer
Hardcore windsurfer
Berichten: 5710
Lid geworden op: ma aug 26, 2002 8:30 pm
Teamrider: Zuidwest6
Contacteer:

Bericht door Hansie » zo sep 11, 2005 8:31 pm

Of de IMCS en MCS waarden nu wel of niet kloppen.
Het staat gegeven dat als er iemand zich afvraagt of hij of zij een ander merk mast kan gebruiken in een ander merk zeil we daar (als we genoeg gegevens hebben) voortaan wel een antwoord op hebben.

Voorbeeld :
North trans-am 6.6 vraagt uiteraard en North mast 460.

Code: Selecteer alles

Bijv.: North XC60....................460...60%.....119...187....147.
Maar dit zijn alternatieve:
Arrows..................460...75%.....126...201....156. 
Fiberspar 4200QT ..460...55%....130...207....157. 
Dus de Arrows 460 is geschikter dan de Fiberspar 460.

Dit alles onder het mom "meten is weten"! :wink:
Laatst gewijzigd door Hansie op zo mei 13, 2012 11:34 am, 4 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
VolvoSurfer
Volvo 4 life
Volvo 4 life
Berichten: 4907
Lid geworden op: wo apr 23, 2003 7:36 pm
Surf spul: 4 boards, 6 sails.

Bericht door VolvoSurfer » ma sep 12, 2005 11:02 pm

Ik heb de surf van november/december 2004 erbij gepakt en daar staat dan ook weer een andere formule in voor het berekenen van de IMCS waarde.

Inmiddels heb ik ook een post geopend op het NP forum ubb=forum;f=1omdat ik toch wel benieuwd ben naar de bepaling van de IMCS waarde van een mast.

http://forum.neilpryde.com/forum/ubb/ul ... 1;t=002727

Verder vraag ik me af of de IMCS waarde wel een goede indicator is om stijfheid mee aan te geven.

Verder is de leeftijd van een mast ook bepalend, hoe ouder de mast, hoe minder stijf hij wordt.
Laatst gewijzigd door VolvoSurfer op ma sep 12, 2005 11:07 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
VolvoSurfer
Volvo 4 life
Volvo 4 life
Berichten: 4907
Lid geworden op: wo apr 23, 2003 7:36 pm
Surf spul: 4 boards, 6 sails.

Bericht door VolvoSurfer » di sep 13, 2005 10:07 pm

Hier nog een link naar een andere tabel:

http://www.peterman.dk/mast-imcs01.htm

In deze tabel staat tevens de flex/curve.

Gebruikersavatar
VolvoSurfer
Volvo 4 life
Volvo 4 life
Berichten: 4907
Lid geworden op: wo apr 23, 2003 7:36 pm
Surf spul: 4 boards, 6 sails.

Bericht door VolvoSurfer » zo sep 18, 2005 4:11 pm

De opstelling is redelijk makkelijk te maken. Het enige waar je eventueel moeilijkheden mee krijgt, is het verkrijgen van de 30kg. Bij Hansie hebben we lood gebruikt in een emmer. Daarnaast moet je ervoor zorgen dat de masten stabiel liggen. Let erop dat de mast op 5cm van de top en op 5cm van de base moet rusten.
Het visdraadje kan je bevestiggen met een klem op de top en de base. Verder heb je een meetlint nodig om met een krijtje (of pepermuntje) de 1/4, 1/2 en 3/4 lengte af te tekenen op de mast.

Hierna is het een kwestie van meten.

Gebruikersavatar
Hansie
Hardcore windsurfer
Hardcore windsurfer
Berichten: 5710
Lid geworden op: ma aug 26, 2002 8:30 pm
Teamrider: Zuidwest6
Contacteer:

Bericht door Hansie » zo sep 18, 2005 5:26 pm

VolvoSurfer schreef:
Hierna is het een kwestie van meten.
Altijd haaks op de draad meten! :wink:

Gebruikersavatar
NED 321
Windsurf guru
Windsurf guru
Berichten: 2283
Lid geworden op: vr aug 30, 2002 3:56 pm
Zeilnummer: NED-321
Surf spul: Speeeeeed...zie profiel
Contacteer:

Bericht door NED 321 » di sep 20, 2005 7:20 pm

Hansie schreef:
NED 321 schreef:Hoe bereken je het flex-percentage van top en onderkant?
Ik neem aan 25% (resp 75%) waarde gedeeld door de 50% waarde?
Jurjen was hier overigens wel mee bezig dus misschien binnenkort.....
Die top- en bodemflex is een standaardwaarde, de eerste waarnaar je kijkt nadat je de IMCS weet.
Constant-curve "volgens het boekje" is 64%/76%, maar ik weet niet zeker waar die percentages nou op slaan.

Ik neem aan dat je de deflectie meet op 25%, 50% en 75% vanaf de bodem. Vervolgens deel je de 25% waarde door de 50% waarde, en dat druk je uit als percentage.
-Deflectie halverwege de onderkant, is dan 64% van de totaal deflectie.
-Deflectie halverwege de top, is dan 76% van de totaal deflectie.

Dat lijkt met logisch, omdat de top meer doorbuigt dan de bodem.
Maar nou nog de bevestiging dat dat inderdaad de meetmethode is...

Gebruikersavatar
VolvoSurfer
Volvo 4 life
Volvo 4 life
Berichten: 4907
Lid geworden op: wo apr 23, 2003 7:36 pm
Surf spul: 4 boards, 6 sails.

Bericht door VolvoSurfer » di sep 20, 2005 7:31 pm

Check deze site, hier staat ook de berekening.

Gebruikersavatar
DD
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Berichten: 706
Lid geworden op: wo mar 02, 2005 6:11 pm
Surf spul: formula, freestyle, wave zie
Contacteer:

Bericht door DD » di jan 09, 2007 7:11 pm

http://www.peterman.dk/windsurf-mast-article-gb01.htm

ook wel interessant om te lezen, volgens hun metingen is het afzagen van een mast helemaal niet zo een gek idee, de imcs gaat omlaag en de curve blijft vrijwel gelijk. als je dus nog een oude mast hebt liggen :roll:

Gebruikersavatar
zero-7
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Berichten: 552
Lid geworden op: ma jun 05, 2006 11:05 am

Bericht door zero-7 » ma mar 19, 2007 4:34 pm

Het is wel duidelijk dat fabrikanten vooral over de curve nogal vaag doen. Diverse namen (constant curve, progressive flex ed) geven eigenlijk nauwelijks duidelijkheid over de curve. Mijns inziens moet er gestreefd worden naar een eenheidsmaat die iets zegt over de curve, naast IMCS.
Het wisselen tussen merken blijft interssant voor de prestaties van je zeil maar (soms) ook voor financiele plaatje.

Uit nieuwsgierigheid ben ik vandaag maar 's gaan meten, want meten is.....

Ik heb mijn oude Neil Pryde Race 5.5 en de daarbij gekochte Arrows Lance 30 gebruikt omdat ik niet wist of alles het zou overleven... De bedoeling was om te zien of de curve van de mast overeenkomt met de curve van het zeil. De mast heb ik opgespannen en hem daarna over de masthoes gelegd.

Afbeelding

Afbeelding

Hoe ik de mast ook aanspande (meer / minder dawnhaul), hij viel op geen enkele manier exact samen met de curve van het zeil. Met name de top bleek steeds verder door te buigen. Deze mast is qua IMCS dus prima voor het zeil maar qua Curve waarschijnlijk dus niet.

Zou het wat zijn als je bij aankoop van een zeil in de shop de mastcurve van een (bijgekochte) mast zou kunnen controleren door de mast op te spannen?

Gebruikersavatar
Opa
Deur-surfer
Deur-surfer
Berichten: 53
Lid geworden op: wo aug 21, 2002 1:09 pm
Surf spul: Tabou 3S 87, Tabou Da Curve 73 Aerotech Charge 3.75, 4.24, 4.75 Aerotech Air 4,5 ; 5,0 ; 5,5 ; 6,0

Bericht door Opa » ma mar 19, 2007 6:14 pm

De mast MOET anders buigen het zeil.
Indien de buiging 100% hetzelfde zou zijn dan zou het geen profiel (diepte, buik hoe je het noemen wil.

Het komt er op neer dat:

onderaan het zeil zeil minder "buigt" dan de mast.
Dit zorgt er voor dat het zeil voorbij de mast komt en dat er profiel in het zeil komt.

boveraan "buigt" het zeil minder dan de mast:
Dit zorgt er voor dat de top vlak blijft.
De leech (achterlijk) komt los.
Vergelijk dit met de boog. Als je de boog met handen boven en onder vastpakt dan valt de pees slap.

In de duitse surf van vorig jaar stond hier een mooi artikeltje over. Ik zal eens in mijn archief kijken of ik dit kan terugvinden

Search
Freeride pro
Freeride pro
Berichten: 315
Lid geworden op: vr dec 05, 2003 2:18 pm
Surf spul: Loft Sails, mXr boards mXr fins
Contacteer:

Bericht door Search » vr okt 19, 2007 9:45 am

Ben het grotendeels eens, maar toch past deze mast beter bij de luffcurve van het zeil dan nu lijkt. De mast ligt nu niet zoals deze in de masthoes zou zitten. Hij moet ten eerste eens geheel tegen de leading edge aan gelegd worden. Zoals hij nu is neergelegd krijg je een vertekend beeld.

Gebruikersavatar
Willy B18
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Berichten: 1200
Lid geworden op: za apr 26, 2003 4:57 pm
Zeilnummer: Bel-18
Contacteer:

Re: Masttabel meetgegevens

Bericht door Willy B18 » do dec 18, 2008 7:46 am

Voor als je wat Frans kent: een test (en meting) van verschillende masten in NP racezeilen.

http://icks.icks.free.fr/phpBB2/viewtopic.php?t=2114" onclick="window.open(this.href);return false;

Doe er je voordeel mee :wink:

Marco P.
Freeride pro
Freeride pro
Berichten: 287
Lid geworden op: wo mar 12, 2008 10:21 am

Re: Masttabel meetgegevens

Bericht door Marco P. » wo okt 20, 2010 11:02 am

Willy B18 schreef:Voor als je wat Frans kent: een test (en meting) van verschillende masten in NP racezeilen.

http://icks.icks.free.fr/phpBB2/viewtopic.php?t=2114" onclick="window.open(this.href);return false;

Doe er je voordeel mee :wink:
Ik kan geen Frans lezen, maar ben wel benieuwd of een van die masten ook geschikt was voor in een RS Racing.
Kan iemand mij dat vertellen?
Marco

Gebruikersavatar
Willy B18
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Berichten: 1200
Lid geworden op: za apr 26, 2003 4:57 pm
Zeilnummer: Bel-18
Contacteer:

Re: Masttabel meetgegevens

Bericht door Willy B18 » wo okt 20, 2010 6:24 pm

Marco P. schreef:Ik kan geen Frans lezen, maar ben wel benieuwd of een van die masten ook geschikt was voor in een RS Racing.
Kan iemand mij dat vertellen?
De Amex Raptor blijkt volledige voldoening te geven...

Gebruikersavatar
Hansie
Hardcore windsurfer
Hardcore windsurfer
Berichten: 5710
Lid geworden op: ma aug 26, 2002 8:30 pm
Teamrider: Zuidwest6
Contacteer:

Re: Masttabel vergelijkings maten RDM masten.

Bericht door Hansie » zo mei 13, 2012 1:11 pm

Update van de RDM tabel.
En een paar nieuwe masten toegevoegt.

Plaats reactie