Krijg je een wachtwoord foutmelding? Probeer dan eerst een reset : Reset
Mocht dat niet lukken dan kun je een verzoek indienen via het contact formulier.
Vermeld hierbij wel wat je forum gebruikersnaam is : Contact

ijssurf zelfbouw ,seizoen 2009/2010

Hier kun je alles kwijt wat te maken heeft met ijssurfen en het bouwen van de onderdelen

Moderator: Hansie

Plaats reactie
RonvO
Windsurf guru
Windsurf guru
Zeilnummer: NED-190
Surf spul: Fanatic & Hot Sails Maui
Contacteer:

ijssurf zelfbouw ,seizoen 2009/2010

Bericht door RonvO » wo dec 02, 2009 10:37 am

Ja het is zo ver! Er komt een lange strenge winter aan. echt! :)
Tijd dus om zo langzaam aan ook maar eens te beginnen met een ijssurfer bouwen.
Paar vraagjes.

- Zijn er, na jullie ervaringen afgelopen winter, nog dingen die je nu anders zou doen?

- @Hansie: Waarom heb je je voorste ijzer verder naar voren geplaatst.

- Wat moet ik als mastvoetpositie aanhouden? En/of heeft een rail echt nut?

- Voetbanden? Waarom niet of toch wel?

Heb al aardig wat info verzameld maar alle tips en tricks zijn welkom. 8)

Hansie
Hardcore windsurfer
Hardcore windsurfer
Teamrider: Zuidwest6
Contacteer:

Re: IJssurfer

Bericht door Hansie » wo dec 02, 2009 7:49 pm

RonvO schreef:Ja het is zo ver! Er komt een lange strenge winter aan. echt! :)
Tijd dus om zo langzaam aan ook maar eens te beginnen met een ijssurfer bouwen.
Paar vraagjes.

- Zijn er, na jullie ervaringen afgelopen winter, nog dingen die je nu anders zou doen?

- @Hansie: Waarom heb je je voorste ijzer verder naar voren geplaatst.
Om de simpele reden dat de ijssurfer niet meer kantelt, zodra je buiten de driehoek van je ijzers kan komen zal de ijssurfer kunnen kantelen.
- Wat moet ik als mastvoetpositie aanhouden? En/of heeft een rail echt nut?
Het is en blijft zoeken naar de ultime mastpositie dus JA een rail heeft altijd nut.

- Voetbanden? Waarom niet of toch wel?

Zodra het "echt" begint te waaien mis je de steun die voetbanden je bieden, denk niet bij het ijssurfen dat ijs altijd vlak is.....ooooow nee soms stuiter je bijna van je board.
Om echt te kunnen gaan hangen in je trapeze heb je de voetbanden echt wel nodig.

Heb al aardig wat info verzameld maar alle tips en tricks zijn welkom. 8)
Leuk dat je mee gaat doen!
Je ijzers zijn uiteindelijk het allerbelangrijkste!

RaymondW
Beheerder
Beheerder
Teamrider: Duotone Fanatic ION
Surf spul: Duotone Warp & Fanatic Falcon
Contacteer:

Bericht door RaymondW » wo dec 02, 2009 9:26 pm

Erg aanlokkelijk om vast te beginnen met bouwen, maar we hebben nog maar 1x een btje vorst gehad...
Afgelopen jaar gemerkt dat de wat zwaardere tig jaar oude surfer beter liep dan de nieuwere lichte versie.
Aankomend weekend de boel maar eens na gaan kijken :+

RonvO
Windsurf guru
Windsurf guru
Contacteer:

Bericht door RonvO » wo dec 02, 2009 10:26 pm

En de breedte?
Zie dat de meeste rond de 70 a 80 cm breed zijn.
Heb hier echter nog een prachtige stukkie 61cm breed 18mm multiplex staan. Te smal?

En de bodemvrijheid?
Met hoekprofiel en glijijzers kom ik rond de 7 cm.
Dit lijkt me aan de lage kant. Zeker als er sneeuw op het ijs ligt.
Wat is jullie ervaring hiermee?

More questions to come... :z

Hansie
Hardcore windsurfer
Hardcore windsurfer
Contacteer:

Bericht door Hansie » wo dec 02, 2009 10:56 pm

61 cm is perfect voor speeeeeed. :lol: :lol:
En 7cm lijkt me niet echt hoog.
Mijn ijssurfer is nu 160 lang 83 breed.
Voor 13cm hoog en achter 15cm hoog (vrij van het ijs)
Waarom schuin? om eenmaal op snelheid wat extra downforce te genereren op de achterijzers. :lol: :lol: :lol: :+ :z
En mijn plaat is 22mm dik.

j3ro3n
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Zeilnummer: NED-202
Surf spul: Synchro 91 Missile S FF80 FF90 FF102 FF125 Gong NFA 12" Hiberna
Contacteer:

Bericht door j3ro3n » do dec 03, 2009 10:41 am

Nog even een tip voor degene die nu zelf aan de slag willen gaan....je ijzers vast zetten met hoekijzers kan prima, mits er geen sneeuw op het ijs ligt :roll: Ik heb prima kunnen surfen op glad & hobbelig ijs, maar het eerste de beste sneeuwveld op het Veluwemeer maakte een eind aan de ophanging van de glijijzers.

RonvO
Windsurf guru
Windsurf guru
Contacteer:

Bericht door RonvO » do dec 03, 2009 11:08 am

:-? Verklaar u nader aub.

Mijn idee is 2 stalen hoekprofielen met een glijijzer er tussen bevestigd dmv 1 flinke bout.
Veel geziene beproevde constructie.
Te weinig Bodemvrijheid kan idd een probleem worden in de sneeuw maar wat is het probleem met bovenstaande contructie mbt sneeuw?

j3ro3n
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Zeilnummer: NED-202
Surf spul: Synchro 91 Missile S FF80 FF90 FF102 FF125 Gong NFA 12" Hiberna
Contacteer:

Bericht door j3ro3n » do dec 03, 2009 11:31 am

Grompoe
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Surf spul: Fanatic Falcons 80, 91 en 125, F2 Missile XS, Loft Blade 6.3 + 7.0 + 7.8 en Sonntag fins

Bericht door Grompoe » do dec 03, 2009 1:08 pm

Nou ik heb m'n nieuwe hobby gevonden voor de aankomende winter! :D

Hoe zit het trouwens met slijtage van de zeilen enzo? Ik ben van plan m'n kapotte zeiltjes aan elkaar te ducktapen.

Bogus
Windsurf guru
Windsurf guru
Surf spul: Starboard - F2 - AHD - Gun XR/XS - Nautix - MFC
Contacteer:

Bericht door Bogus » do dec 03, 2009 1:23 pm

Grompoe schreef:Nou ik heb m'n nieuwe hobby gevonden voor de aankomende winter! :D

Hoe zit het trouwens met slijtage van de zeilen enzo? Ik ben van plan m'n kapotte zeiltjes aan elkaar te ducktapen.
Dat heb ik vorig jaar ook gedaan, oud zeiltje, oude mast welke ik niet meer vertrouwde en een ouwe giek.

Mocht het er dit jaar van komen om te gaan ijssurfen, stap ik er gewoon met mijn goede materiaal op, het ging echt zo lekker vorig jaar.

RonvO
Windsurf guru
Windsurf guru
Contacteer:

Bericht door RonvO » do dec 03, 2009 1:42 pm

OKé. Ik zie waarom die constructie problemen kan opleveren in de sneeuw.
Ik zit echter meer te denken aan een constructie zoals hier onder. Dat moet toch wel wat kunnen hebben.
Teunteuge schreef:Afbeelding

snellemelle
Funboarder in spe
Funboarder in spe
Surf spul: Tabou Rockets 105, 125 en 145, Manics 2007 4.7, 5.3, Overdrives 2008 5.5, 6.0, 6.5, 7.5 en 8.5

Bericht door snellemelle » do dec 03, 2009 10:33 pm

In de November issue van Surf Magazine staat een heel artikel over het bouwen van een ijssurfer.

groetjes melle :)

billyBibbit
Deur-surfer
Deur-surfer
Surf spul: Naish Icon 120, Gaastra remedy 6.4, Gaastra Matrix 6.0, Arrows Craze 5.0

Bericht door billyBibbit » do dec 03, 2009 11:21 pm

[Piet Paulusma] Zolang als ik leef komen de ijswinters in tweeen ('85 en '86, '96 en '97, en straks natuurlijk '09 en '10.) dus ik weet zeker dat we weer kunnen ijssurfen straks. [/Piet Paulusma]

Vorig jaar heb ik 1 keer op m'n snel gemaakte ijsurfer gesurft en ik zit al regelmatig te broeien op de MKII. Met Flying Dutchman heb ik regelmatig discussies over het ideale ontwerp (dat ziet er uit als werkoverleg omdat het redelijk technisch klinkt :) ). Ik kon absoluut niet sturen op mn eerste driehoek, mede doordat ik de voorste schaats niet bot genoeg heb gemaakt. Nu heb ik maar 2 uur rond gereden dus echt kunnen oefenen heb ik niet maar (correct me if i'm wrong) zonder zeildruk kun je niet sturen. Ik kan ook geen filmpjes vinden van een gijp of overstag met fatsoenlijke snelheid met een driehoek. Ik was aan het eind van ieder rak weer gedwongen om af te stappen en ik ben zo ontzettend nieuwsgierig hoe dat nou wel moet.
Conclusie 1: ik wil dus een sturende ijssurfer.

Nu lijkt het wel zo te zijn dat de klassieke driehoek sneller is dan de sturende freeskate variant. Ik vraag me af hoe dat komt. Als ik naar filmpjes kijk zie ik dat deze driehoek met veel druk op de achterste loefschaats gereden wordt en weinig druk op de lijschaats. Is dat om meer grip te krijgen en dus meer druk van het zeil te benutten? Of is dat om de totale weerstand van de schaatsen te verminderen? Of rijd dat gewoon lekkerder?
Conclusie 2: ik wil een ijssurfer die op 1 schaats te rijden is. Of is er een andere manier om meer/voldoende grip te krijgen?

Ik dacht een leuk compromis te hebben door alleen de achterste ijzers sturend te maken en vooraan 1 vast, niet al te scherp, ijzer. Maar bij een vorkheftruck is achterop sturen wel handig maar op snelheid een drama. Waarom weet ik niet precies maar ik en vooral FD twijfelen of dit wel werkt. Ik heb wel een filmpje van iemand met een dergelijk ontwerp maar in dat filmpje is er niet echt wind en kun je niet zien of het op snelheid ook werkt. Moeilijk, moeilijk... :-?

En dan zijn er nog de schaatsen. Hoe slijp je die? De ijszeilers doen het \/ met een hoek van 90 tot 100 graden ertussen. Ik dacht dat Remco Bakker in de motion vertelde dat ze I/ geslepen waren. Dus met 45 graden ertussen en een kant die recht op he ijs staat. Dit lijkt mij de meeste grip geven maar ook de meeste weerstand omdat de schaats dieper het ijs in gaat. Kan iemand vertellen hoe die Hiberna de ijzers geslepen heeft?

Is er nog iemand die andere ervaringen of ideeen heeft?

Een bouwbeschrijving van een freeskate (sturend als een skateboard).
http://www.tupusurf.net/freeskate_en.ht ... kate#kuva1

gijpen (monkeygybe) met een sturende ijssurfer (skip naar 1:39):
http://www.youtube.com/watch?v=957HSTEvSSc

40appels
Funboarder in spe
Funboarder in spe
Surf spul: Starboard freesex 107, JP wave, Gaastra pilots, pryde zone

Bericht door 40appels » za dec 05, 2009 4:55 pm

ik heb vorig jaar ook zoiets gemaakt met een driehoek.
de ijzers moeten niet in een \/ geslepen worden. dat had ik eerst ook en dan glij je opzij als je druk op het ijzer geeft. Je wilt natuurlijk vooruit. :z
voetbanden zijn ook erg handig, had ze zelf gemaakt van stukken tuinslang.

maar zoals je al zegt is een gijp maken op zoiets niet echt mogelijk. je valt dan van je plank. hoe dat kan weet ik niet echt, is ook al een jaartje geleden he.

maar als er een ontwerp is die dit wel kan lijkt mij dat erg handig,en veel leuker.

jadveder
Hardcore windsurfer
Hardcore windsurfer
Surf spul: mXr Monster 66, mXr Lovemachine 54, FF 132 met Avanti, Loft, mXr vinnen

Bericht door jadveder » ma dec 07, 2009 12:00 am

Een gijp op een driehoek gaat in tegenstelling tot een surfboard over je loefijzer en niet over je lijzijde. Het went snel maar is voor een surfer een beetje tegennatuurlijk. Dit jaar ga ik toch voor de 4 glijers met skateophanging. 2 projecten lopen. Deze zomer voor het eerst met een strandsurfer gereden en hiermee maak je alle gijpen rond. Dit wil ik met de ijssurfer ook en daarom voor de draaibare ophanging gekozen. Heb de spulletjes ook al.
De snelle jongens met het EK gingen allen met moderne racezeilen het water op. De hoogste snelheid, 88, werd die dag echter met een wavezeil gevaren op 4 glijers. Op een wisselende koers ben je met zo'n setje echter niet competatief. Ben bijna klaar voor een testritje. Zal wel een grote ijsbaan in het midden van het land worden..... :wink:

RonvO
Windsurf guru
Windsurf guru
Contacteer:

Bericht door RonvO » ma dec 07, 2009 12:45 am

Is er ergens online een bouwtekening van zo'n bestuurbare versie te vinden?
Ben zwaar aan t twijfelen atm.

snellemelle
Funboarder in spe
Funboarder in spe
Surf spul: Tabou Rockets 105, 125 en 145, Manics 2007 4.7, 5.3, Overdrives 2008 5.5, 6.0, 6.5, 7.5 en 8.5

Bericht door snellemelle » ma dec 07, 2009 7:48 am

billyBibbit schreef:
Een bouwbeschrijving van een freeskate (sturend als een skateboard).
http://www.tupusurf.net/freeskate_en.ht ... kate#kuva1
groetjes melle :)

jadveder
Hardcore windsurfer
Hardcore windsurfer
Surf spul: mXr Monster 66, mXr Lovemachine 54, FF 132 met Avanti, Loft, mXr vinnen

Bericht door jadveder » di dec 08, 2009 9:12 am

Wat zijn de meningen over een driehoek met skatestuurinrichting achter en een scherpe schaats voor?

Huug
Elite windsurfer
Elite windsurfer
Zeilnummer: NED-193
Teamrider: kasailwindsurfing.com
Surf spul: KA Sails Koncept, Kult, Killer & Kaos en allerlei boards
Contacteer:

Bericht door Huug » di dec 08, 2009 9:35 am

jadveder schreef:Wat zijn de meningen over een driehoek met skatestuurinrichting achter en een scherpe schaats voor?
Die kende ik nog niet. Persoonlijk zou ik denken dat als je de achteras op zijn skate heb ingericht dat het niet zo'n kawei zal zijn om dat vooraan nog en keer te herhalen.

RonvO
Windsurf guru
Windsurf guru
Contacteer:

Bericht door RonvO » di dec 08, 2009 11:17 am

Ik neig toch ook steeds meer naar een bestuurbare versie.
Pas las ik ergens iets over een mountainboard waarvan de wielen vervangen kunnen worden door ijzers.
Dit lijkt me nl een zeer elegante multifunctionele oplossing.
Hier mensen die daar ervaring mee hebben?

billyBibbit
Deur-surfer
Deur-surfer
Surf spul: Naish Icon 120, Gaastra remedy 6.4, Gaastra Matrix 6.0, Arrows Craze 5.0

Bericht door billyBibbit » di dec 08, 2009 1:00 pm

jadveder schreef:Het geheel ziet er nu heeeel strak uit ...
Foto? Ik ben wel nieuwsgierig naar de uiteindelijke oplossing(en).

Ik denk dat een schaats minder aan de voorkant de weerstand verminderd. Alleen twijfel ik aan de stuureigenschappen. Niet voor niets hebben alle auto's de sturende wielen aan de voorkant. Ik snap alleen nog niet waarom dat dan beter is.

Aangezien ik toch weinig kans zal maken op het NK ijssurfen denk ik dat ik voor de leuke/makkelijke variant ga en de freeskate ga bouwen.

Door verder achterop het board de staan de druk op het voorste ijzer(s) verminderen en zo nog sneller gaan. Dat zie je die jongens op die Hiberna boards (2 x 2) ook doen.

jadveder
Hardcore windsurfer
Hardcore windsurfer

Bericht door jadveder » di dec 08, 2009 1:10 pm

@Billy Bibbit
Stuur aan de voorzijde heb ik ook over gedacht. Maar met een drieschaats kan dat in iedergeval niet. Je hebt namelijk de meeste druk op de schaats nodig die richtingsstabilteit geeft. Als dit de voorste 2 zijn gaat het mis.
Die hongaarse speedboardjes met 1 schaats zijn ook interssant want hier zit die wel achteraan.
Dus als ik voor ga sturen maak ik de achterkant ook sturend zoals een mountainboard of strandsurfer.
De allerlaatste mogelijkheid is 2 vaste achter en een dubbele sturende voor....

Vanmorgen een prijsopgaaf gevraagd voor 5 RVS glijers :cry:

Surfrider
Elite windsurfer
Elite windsurfer
Zeilnummer: NED-118
Surf spul: Ruim voldoende
Contacteer:

Bericht door Surfrider » di dec 08, 2009 1:45 pm

jadveder schreef:De allerlaatste mogelijkheid is 2 vaste achter en een dubbele sturende voor....
Mischien een variant hier op? Achter 2 vaste schaatsen en dan het board buigbaar genoeg zodat je door het board te buigen de voorkant kan sturen.

jadveder
Hardcore windsurfer
Hardcore windsurfer

Bericht door jadveder » di dec 08, 2009 3:17 pm

De RVS strips zijn binnen. Nu nog een scherpe kant eraan Pfft.

40appels
Funboarder in spe
Funboarder in spe
Surf spul: Starboard freesex 107, JP wave, Gaastra pilots, pryde zone

Bericht door 40appels » di dec 08, 2009 4:29 pm

Wat zijn de meningen over een driehoek met skatestuurinrichting achter en een scherpe schaats voor?
De voorste schaats die ik nu wil inzetten is een afgeschreven kunstrijdschaats. Deze zijn dikker dan noren en bestand tegen klappen. Daarnaast zijn deze zeer scherp, rond geslepen en hebben daardoor maar een heel klein raakvlak met het ijs (lage weerstand). Volgens mij zal hij bij het kantelen van het board over de skateinrichting aan de achterkant meesturen. Dan heb je dus geen 2e skateinrichting aan de voorzijde nodig en dat scheelt je een lastig technisch stuk
Ik denk dat dit wel kan werken, maar als je voor één schaats wil maken, zoals jij wil ben je veel minder wendbaar als dat je voor en achter een skateinrichting maakt. Het board stuurt dan voor en achter, dus een kleinere kanteling zorgt voor een grotere stuuruitslag. Mij lijkt dat beter. Ik denk ook dat als je de kunstrijdschaats kantelt, er een kans is dat die weg glijd

Hansie
Hardcore windsurfer
Hardcore windsurfer
Contacteer:

Bericht door Hansie » di dec 08, 2009 5:15 pm

RonvO schreef:Ik neig toch ook steeds meer naar een bestuurbare versie.
Pas las ik ergens iets over een mountainboard waarvan de wielen vervangen kunnen worden door ijzers.
Dit lijkt me nl een zeer elegante multifunctionele oplossing.
Ik denk dat je niet moet onderschatten dat het glijden hierop enige ervaring vereist, helaas zijn de vorstperiode's in Nederland vaak zo kort dat je weinig tijd krijgt om ergens aan te wennen of te proberen.
Een zelfbouw 3 ijssurfer stap je eigenlijk zo op, en je hebt er gelijk een hoop plezier van EN met het NK waren ze een stuk sneller dan de bestuurbare ijssurfers. :lol: :z

RonvO
Windsurf guru
Windsurf guru
Contacteer:

Bericht door RonvO » di dec 08, 2009 5:33 pm

Hansie schreef:helaas zijn de vorstperiode's in Nederland vaak zo kort dat je weinig tijd krijgt om ergens aan te wennen of te proberen.
Dat is dus het voordeel van zo'n evt. 'Ijssurfer/mountainboard combi'.
Je hebt er ook buiten de vorst periodes wat aan.
En als er dan ijs ligt heb je iig al een beetje feeling.

Ben al vrij zeker dat het iets dergelijks gaat worden.
Zit alleen nog even te zoeken waar ik de ijzers vandaan moet halen.
Het standaard constuctie staal is te zacht. dan blijf je vijlen.

billyBibbit
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door billyBibbit » di dec 08, 2009 5:53 pm

40appels schreef: Ik denk dat dit wel kan werken, maar als je voor één schaats wil maken, zoals jij wil ben je veel minder wendbaar als dat je voor en achter een skateinrichting maakt. Het board stuurt dan voor en achter, dus een kleinere kanteling zorgt voor een grotere stuuruitslag. Mij lijkt dat beter. Ik denk ook dat als je de kunstrijdschaats kantelt, er een kans is dat die weg glijd
Ik denk dat ik met 60 km/h niet zit te wachten op een draaicircel van 6m. Hij mag best een beetje rustig en gecontroleerd sturen.

Ik had mijn ijzers van gewoon pisbakkenstaal van de gamma gemaakt. Kost niks maar worden idd snel bot. Omdat ik denk dat een stukkie strip niet sterk genoeg is zonder ondersteuning van hoekprofielen aan de zijkant denk ik de ijzers van een stuk hoeklijn van 40 x 60 te maken. Ik zou zo snel niet weten waar ik dit in RVS vandaan zou moeten halen en het moet financieel ook nog leuk blijven. RVS is ook niet heel veel harder van koolstofstaal. Heeft iemand ervaring met het warm harden van pisbakkenstaal? Ik heb dit weleens met machinestaal gedaan maar ik weet eigenlijk niet of dit ook nog met pisbakkenstaal werkt.

Surfrider
Elite windsurfer
Elite windsurfer
Zeilnummer: NED-118
Surf spul: Ruim voldoende
Contacteer:

Bericht door Surfrider » di dec 08, 2009 6:00 pm

Hansie schreef:EN met het NK waren ze een stuk sneller dan de bestuurbare ijssurfers. :lol: :z
Je, er waren ook nauwlijks bestuurbare ijssurfers aanwezig, ik denk max een stuk of 5. van de 42.
En maak een iets langer model. Dennis littel stond echt op een super kort en hoog model,
en dat vond ik er niet echt relaxed uitzien:
Afbeelding

RonvO
Windsurf guru
Windsurf guru
Contacteer:

Bericht door RonvO » di dec 08, 2009 6:33 pm

Surfrider schreef:En maak een iets langer model. Dennis littel stond echt op een super kort en hoog model,
en dat vond ik er niet echt relaxed uitzien
Totdat er beetje sneeuw ligt. :wink:
Dan lopen alle lage modellen hopeloos vast.
Tis maar net waar je voor kiest. 8)

Plaats reactie