Krijg je een wachtwoord foutmelding? Probeer dan eerst een reset : Reset
Mocht dat niet lukken dan kun je een verzoek indienen via het contact formulier.
Vermeld hierbij wel wat je forum gebruikersnaam is : Contact

ijssurf zelfbouw ,seizoen 2009/2010

Hier kun je alles kwijt wat te maken heeft met ijssurfen en het bouwen van de onderdelen

Moderator: Hansie

Dutchflag
Windstoot 2010
Surf spul: HTS, maui sails tr-serie

Re: IJssurfen en zelfbouw ijssurfers.

Bericht door Dutchflag » wo jan 20, 2010 6:00 pm

jadveder schreef: Er lijkt mij bij het ontwerp van Mascar niets op tegen om meer materiaal te laten staan. Je zou bijv. 3 gaten van 40mm weg kunnen laten snijden en hierdoor meer materiaal laten staan en toch in gewicht besparen.
Om dezelfde getallen effe te gebruiken. is het niet beter om 40 gaten van 3 mm te maken? (bij wijze van spreken), denk hierbij aan een honingraat structuur> veel kleine openingen, maar toch heel sterk

Marcar
Freeride pro
Freeride pro
Surf spul: RRD/ka-sails
Contacteer:

Bericht door Marcar » wo jan 20, 2010 7:38 pm

ik zit zelf na alle reacties nog even te kijken wat handig is...
mijn gedachte neigt nu naar ijzers die vergeleken met voorheen extreem dik zijn. denk aan 15 tot 20 mm dit om de zijwaardse krachten beter op te kunnen vangen. Bij zacht ijs heb je dan een groter oppervlak en door de radius van 21 meter heb je bij hard ijs een klein oppervlak doordat je minder diep in het ijs snij. de lengte word 450 mm en de hoogte 80 mm er komen dan wel verschillende gaten in om het gewicht omlaag te brengen.
zover ik nu zie zijn de neerwaardse krachten niet het probleem dus het dikke materiaal is vooral om zijwaards bodie te creeren om in deze richting de krachten beter aan te kunnen. ik zal wel op moeten letten dat het gewicht dan wel lager is als bij de ijzers zonder gaten van dunnen materiaal. (anders heeft dit natuurlijk geen nut) als ik zo op een mooi ontwerp kom ga ik ze dan met een CNC bank frezen zodat er geen hitte (plasma of laser) word toe gevoegd.

de ijzers worden dan berekend op zowel horizontaal als vertikaal 200 kg
maximale vervorming word dan 0.2 mm en ik ga van RVS naar een hard staal wat koud getrokken is (even kijken wat ik maximaal kan frezen)

wordt een behoorlijk projectje zo :D

nickert
Freeride pro
Freeride pro
Zeilnummer: NED-147
Surf spul: Slalom/Wave/Course

Bericht door nickert » wo jan 20, 2010 7:52 pm

Ik heb ook al heel wat reacties en plannen zitten lezen voor een bestuurbare ijssurfer of een bestuurbare driehoek.
Zelf heb ik een rechthoekige maar die niet stuurt dus eigenlijk een driehoek met voor 2 ijzers. Dat geeft met hoge snelheid een heel vertrouwd gevoel en ook behoorlijk wat ruimte om veilig overstag te gaan. Mischien dat sommigen m'n plank wel voorbij hebben zien komen op het nk. Ben er tot de finale mee gekomen maar daar ging et aardig mis :lol: .
Dat was ook mede omdat ik bijna geen bocht kan draaien, dus ik zit ook te denken wat ik nou kan maken om toch goed een gijp door te komen. Of zal het gewoon het hele model de container in moeten en heel wat anders bedenken :-? . Waar ik ook last van had tijdens het nk dat ik op het punt van omslaan in de gijp een vreemde tegendruk kreeg die ik op het water niet gewend ben. Zijn er meer mensen die daar ervaring mee hebben met de driehoek ijssurfers of mis ik gewoon een paar traingingsuurtjes?

Dutchflag
Windstoot 2010

Bericht door Dutchflag » wo jan 20, 2010 8:18 pm

nickert schreef:Ik heb ook al heel wat reacties en plannen zitten lezen voor een bestuurbare ijssurfer of een bestuurbare driehoek.
Zelf heb ik een rechthoekige maar die niet stuurt dus eigenlijk een driehoek met voor 2 ijzers. Dat geeft met hoge snelheid een heel vertrouwd gevoel en ook behoorlijk wat ruimte om veilig overstag te gaan. Mischien dat sommigen m'n plank wel voorbij hebben zien komen op het nk. Ben er tot de finale mee gekomen maar daar ging et aardig mis :lol: .
Dat was ook mede omdat ik bijna geen bocht kan draaien, dus ik zit ook te denken wat ik nou kan maken om toch goed een gijp door te komen. Of zal het gewoon het hele model de container in moeten en heel wat anders bedenken :-? . Waar ik ook last van had tijdens het nk dat ik op het punt van omslaan in de gijp een vreemde tegendruk kreeg die ik op het water niet gewend ben. Zijn er meer mensen die daar ervaring mee hebben met de driehoek ijssurfers of mis ik gewoon een paar traingingsuurtjes?
Hey nickert, er is helemaal niets mis met jouw ijsufer. Sterker nog mijn driehoek was deels gebaseerd op die van jou en dan met name het dubbele voorijzer. Vorig jaar heb ik op langeraar (volgens mij was het daar :-? ) ook op die van jou mogen "varen" (of 1 die er gruwelijk veel op lijkt) en daarbij viel mij op dat deze zeer stabiel was tijdens een gijp , maar nog meer tijdens een overstag. Het ernige nadeel is dat als het ijs zachter word of dat er sneeuw ligt, dan werkt dat 2e ijzer juist tegen je. Vandaar dat ik er nog maar 1 onder heb zitten, maar de mogelijkheid is er nog steeds om de 2e terug te plaatsen.
Gijpen op een (niet bestuurbare) driehoek is echt anders dan bij normaal surfen en vergt dan ook wel een beetje techniek, maar het blijft een feit dat een driehoek geen ster is in een gijp.

Surfrider
Elite windsurfer
Elite windsurfer
Zeilnummer: NED-118
Surf spul: Ruim voldoende
Contacteer:

Bericht door Surfrider » wo jan 20, 2010 8:37 pm

nickert schreef:Waar ik ook last van had tijdens het nk dat ik op het punt van omslaan in de gijp een vreemde tegendruk kreeg die ik op het water niet gewend ben. Zijn er meer mensen die daar ervaring mee hebben met de driehoek ijssurfers of mis ik gewoon een paar traingingsuurtjes?
Dat is iets dat op gewoon water ook kan voorkomen.
Door de relatief hoge sneleheid tenopzichte van de wind ga je in de bocht, met de wind mee, sneller dan de wind. Als je zeil dan rechtop en open staat krijg je druk aan de andere kant. Je moet het zeil lang genoeg dicht houden tot je snelehid gelijk is aan de wind, dan is het zeil ook het makkelijkste de roteren.

Op water kan dit ook als je een snelle downwind run doet en te snel je zeil rechtop zet in een gybe.

nickert
Freeride pro
Freeride pro

Bericht door nickert » wo jan 20, 2010 8:42 pm

Dutchflag ik denk dat je die van johan gebrobeerd hebt, ik heb de mijne daar ook letterlijk van gekopieerd een paar weken geleden met nog een aantal clubgenoten van ter aar. Met beter ijs zou het dus al een stuk beter moeten gaan als ik het goed begrijp.
Maar dan nog tweifel ik of ze wel competatief genoeg zijn tegen zo'n fiberspar of een hiberna als ik het goed heb.
Dan met name op een korte baan met een gijp zoals bij het NK. Aan de snelheid zal het zeker niet liggen, ik vond dat die aardig over het 'ijs' heen liep voorzover het nog ijs was. :lol: Maar al met al denk ik dat er toch wel de mogelijkheid moet zijn om van beide boards ( mijn rechthoek en de bestuurbare boards) het beste te nemen om zo rechtdoor veel stabiliteit te hebben en in de bocht niks hoeft te verliezen.

Jeroen T
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Teamrider: Zwemer Watersport
Surf spul: Originele Echtzoslecht boards
Contacteer:

Bericht door Jeroen T » wo jan 20, 2010 10:11 pm

Marcar schreef:mijn gedachte neigt nu naar ijzers die vergeleken met voorheen extreem dik zijn. denk aan 15 tot 20 mm dit om de zijwaardse krachten beter op te kunnen vangen.

de ijzers worden dan berekend op zowel horizontaal als vertikaal 200 kg
maximale vervorming word dan 0.2 mm
15-20 lijkt mij een beetje erg overdreven. Gevoelsmatig zou ik zeggen dat maximaal 8mm dik bij een hoogte van 80mm ruim voldoende zou moeten zijn. De maximale vervorming zou ook best hoger dan 0.2mm mogen liggen zolang het maar terugveerd en geen blijvende vervorming is.

snellemelle
Funboarder in spe
Funboarder in spe
Surf spul: Tabou Rockets 105, 125 en 145, Manics 2007 4.7, 5.3, Overdrives 2008 5.5, 6.0, 6.5, 7.5 en 8.5

Bericht door snellemelle » wo jan 20, 2010 10:36 pm

En zo iets dan?

Helemaal symmetrisch, dus om te draaien.
* bovenzijde enkelvoudig slijpen 40 graden voor hard ijs
* onderzijde tweevoudig slijpen onder 45 graden voor zacht ijs

Afmeting "THE BLADE" :devil:
** hoogte 70 mm
** dikte 5 mm
** lengte 380 mm
** "draaicirkel" diameter 21 meter

Afbeelding

Even ter indicatie, bij onze leverancier, de kosten:
4x The Blade
incl. materiaal (5mm gebeitste plaat), lasersnijden en transport: € 55,-

groetjes melle :)
Laatst gewijzigd door snellemelle op wo jan 20, 2010 10:55 pm, 3 keer totaal gewijzigd.

nickert
Freeride pro
Freeride pro

Bericht door nickert » wo jan 20, 2010 10:42 pm

Mijn ijzers zijn 10mm dik en ook 80mm hoog en 400mm lang en dat zijn echt hele sterke ijzers. Wel heb ik er per ijzer 41 gaten van 10mm in geboort en daarmee rond de 500 gram per ijzer er af weten te krijgen, en daar is nog veel meer af te halen.

J-aprilia-N
Deur-surfer
Deur-surfer
Surf spul: RSV mille 1000

Bericht door J-aprilia-N » wo jan 20, 2010 11:11 pm

Afbeelding
Als ik het goed heb Peter vernet op zijn bord

http://www.speedsurfingblog.com/2009/01 ... rfing.html
mooi bord

Bogus
Windsurf guru
Windsurf guru
Surf spul: Starboard - F2 - AHD - Gun XR/XS - Nautix - MFC
Contacteer:

Bericht door Bogus » do jan 21, 2010 9:11 am

Dutchflag schreef:
Om dezelfde getallen effe te gebruiken. is het niet beter om 40 gaten van 3 mm te maken? (bij wijze van spreken), denk hierbij aan een honingraat structuur> veel kleine openingen, maar toch heel sterk
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Mijn gedacht, hier moeten er ook nog een fiks aantal gaten bij, zijn nu 2.2kg p/st. waar ik nog behoorlijk wat gewicht wil gaan reduceren.

Volgens mij beginnen we met zijn allen behoorlijk door te slan op het gebied van Plasma/Lasersnijden e.d :roll: :)

Overigens all credits 2 @jasper voor deze ijzers, hij heeft ze gemaakt.

jadveder
Hardcore windsurfer
Hardcore windsurfer
Surf spul: mXr Monster 66, mXr Lovemachine 54, FF 132 met Avanti, Loft, mXr vinnen

Bericht door jadveder » do jan 21, 2010 9:22 am

J-aprilia-N schreef:Afbeelding
Als ik het goed heb Peter vernet op zijn bord

http://www.speedsurfingblog.com/2009/01 ... rfing.html
mooi bord
Dit is niet Peter Vernet, want hij voer niet met een code red of ander Severnezeil. Bij http://www.gps-icesailing.com onder dagresultaten vind je dat zijn setje zaterdag was: Custom Surf Slider
Zeil Tushingham x-15 5.8

Volgens mij is dit een Hiberna en niet tijdens het Nederlands maar het Europees Event. Wij droegen zaterdag de oranje hesjes van "The Mission"

J-aprilia-N
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door J-aprilia-N » do jan 21, 2010 10:10 am

Blijft toch een mooi bord

Windsurfer
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Surf spul: Sonic 100, fanatic falcon 56 2015 missile 63l , sl7,26,30,33,39 warp 2012

Bericht door Windsurfer » do jan 21, 2010 10:47 am

Nou snelle Melle 2 gedachten het zelfde. Ik gisteravond precies het zelfde gemaakt. Ook zodat ik boven en onder kan gebruiken. Liggen nu op de snij machine. Heerlijk als het zo kan. Nu hopen op vorst

Dutchflag
Windstoot 2010

Re: IJssurfer

Bericht door Dutchflag » do jan 21, 2010 5:43 pm

Dutchflag schreef: Afbeelding

De achterste ijzers zijn dubbel geslepen 1 kant met een raakvlak van 6cm en de andere kant een raakvlak van 10cm
Goh wat hebben jullie toch een originele ideeen :P :lol:

Het verschil in raakvlak was trouwens erg goed te merken. Die van 6 had bij veel wind veel meer grip dan die van 10, maar met weinig wind was de 10 veel beter, want deze sneed minder in het ijs.
De hoek is aan beide kanten gelijk (enkelzijdig 45graden)

Nu was dit een prachtig idee van mij, maar als je gewicht wil besparen op je ijzers kun je beter een extra set maken (en wisselen indien nodig), dan dat je je ijzer omdraaid. Op deze manier kun je veel meer materiaal wegsnijden.

Stefan_112
Deur-surfer
Deur-surfer
Zeilnummer: NED 162
Surf spul: Fanatic Ray 125,Mistral One Design,Northsails Ram 5.8-6.8-7.8
Contacteer:

Bericht door Stefan_112 » do jan 21, 2010 8:38 pm

hoe hebben jullie die ijzers zo weten te slijpen dat hij maar een raakval heeft van ongeveer 10 cm??

bij een ijzerhandel die ook zo;n mooie schaatsenslijp machine heeft??
en dan onder welke straal??
of gewoon maar proberen met de haakse slijper?

Manfred
Wind Stoot 2005-2006
Zeilnummer: NED-1001
Teamrider: H2O ProjeX
Surf spul: Speed/Slalom/Wave met KA Race en Kaos
Contacteer:

Bericht door Manfred » do jan 21, 2010 8:52 pm

Wat is er mis met wat ambachtelijk vijlwerk?

finetuning zoals een lichte ronding aanbrengen doe je niet met een slijptol.

nickert
Freeride pro
Freeride pro

Bericht door nickert » do jan 21, 2010 9:00 pm

Die ronding en er in krijgen en het echt scherp slijpen van de ijzers en zorgen dat de snede kaarsrecht loopt is gewoon allemaal handwerk bij mij. De laatste beetjes met de vijl gedaan en daarna nog de wedsteen en daar zit wel een uurtje of 15 in bij mekaar om 1 setje te maken.

Stefan_112
Deur-surfer
Deur-surfer
Contacteer:

Bericht door Stefan_112 » do jan 21, 2010 9:07 pm

daar was ik al bang voor :(
maar goed hebben we weer wat te doen eerst mar is kijken hoe ik dar voor elkaar ga boxen (ik voel er veel voor om ze over de schaatsen slijp machine te halen op het werk)

Peter Vernet
Freeride pro
Freeride pro
Surf spul: WSJ-tandem-Naish boards//Gun Sails/Vortex Racing Vinnen

Bericht door Peter Vernet » do jan 21, 2010 9:15 pm

Zaterdagavond zal ik het sturende deel van mijn driehoek meenemen naar Reeuwijk .Het is behoorlijk primitief maar werkt goed op hard ijs.
Rondingen in de ijzers maak ik door een kruis uit de schaatswereld met ronding 20 t/m 23 m eerst af te tekenen op de plaat ijzer.Met slijptol grof weg ronding slijpen, dan met vijlen en de wetsteen scherp maken.
Veel werk , de ronding kun je ook in het ijzer laten slijpen bij speciaalisten in schaatsen voor langebaan en marathon.
Mits deze er toe bereid zijn.

Jeroen T
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Teamrider: Zwemer Watersport
Surf spul: Originele Echtzoslecht boards
Contacteer:

Bericht door Jeroen T » do jan 21, 2010 9:45 pm

Ik had ook eerst het een en ander met de slijpsteen en een vijl geprobeerd. Uiteindelijk de bandschuurmachine op de kop in de workmate geklemt. Zo netjes glad krijg ik het niet met mijn vijltjes. In ca. 45 min 4 ijzers van haaks naar enkelzijdig 35graden geslepen. Daarna alleen even afwerken om wat bramen te verwijderen.

Het staal van de kunstschaatsen was wel een beetje raar. Ik heb nog nooit staal geslepen waarvan het slijpsel zo lang bleef nagloeien. Op een duur kwam er nogal veel rook uit de bandschuurmachine en bleek dat er her en der hoopjes gloeiend staal in het plastic aan het smelten waren. De stofafvoer werkt dus niet meer zoals het hoort als zo'n ding op de kop ingeklemd zit :oops:

Stefan_112
Deur-surfer
Deur-surfer
Contacteer:

Bericht door Stefan_112 » do jan 21, 2010 10:20 pm

Peter Vernet schreef:Zaterdagavond zal ik het sturende deel van mijn driehoek meenemen naar Reeuwijk .Het is behoorlijk primitief maar werkt goed op hard ijs.
ik heb een 2 tal voorbeelden voor een besturing van een driehoek ijssurfer gezien,

de ene afbeelding met een draaiend board zodat het voorste ijzer draait doormiddel van staaldraad,

en 1 een aantal pagina's terug (gladstone ijssurfer) waar je aan appart hulpstuk voor je board maakt om hem sturen te maken. waar ik niet helemaal uitkom hoe je deze moet vast maken.

ik heb zelf over het idee gedacht om hem sturend te maken door ijzerdraad vast te maken aan het voorste ijzer en dan wanneer je net als met gewoon surfen gijpt door je board op lij zeide te duwen het voorste ijzer gaat draaien.

en kan je anders misschien een fototje hier op het forum zetten? :D ik zit met een aantal ideeen in mijn hooft maar ik weet niet of het gaat werken :-?

Windsurfer
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Surf spul: Sonic 100, fanatic falcon 56 2015 missile 63l , sl7,26,30,33,39 warp 2012

Bericht door Windsurfer » do jan 21, 2010 11:21 pm

hoop dat je staalkabel bedoelt?

zorg dan als je aan spullen kan komen voor rvs want dat roest niet. althans zolang je niet op zee gaat surfen :9~

ik zal het voor je in de gaten houden (is mijn werk)

Stefan_112
Deur-surfer
Deur-surfer
Contacteer:

Bericht door Stefan_112 » vr jan 22, 2010 7:47 am

Windsurfer schreef:hoop dat je staalkabel bedoelt?

zorg dan als je aan spullen kan komen voor rvs want dat roest niet. althans zolang je niet op zee gaat surfen :9~

ik zal het voor je in de gaten houden (is mijn werk)
ha staal kabel bedoel ik, ik zat persoonlijk aan een milimeter of 4-5 te denken. en dan is het niet RVS maar geplastificeerd want rvs hebben we niet liggen op het werk.
voor de rest is bijna alles rvs de ijzers zijn onder werg, de bouten enzz. zijn hoogwaardig gegalvaniceerd.
Alleen moet ik nog een vrame verzinnen voor een board wat kan torsen.
Ik zat te denken aan een stalen/aluminium huizen frame in de vorm van een drie hoek en daat een plaat in de zelfde vorm maar dat hij dan met het torsende deel op het scharniet punt een centimeter of 1-2 er boven uit steekt, maar dat licht er aan hoe ver het voorste ijzer moet draaien

en als ik voor zo'n soort oplossing ga moet de voorste ijzer ook scherp zijn neem ik aan?

jadveder
Hardcore windsurfer
Hardcore windsurfer
Surf spul: mXr Monster 66, mXr Lovemachine 54, FF 132 met Avanti, Loft, mXr vinnen

Bericht door jadveder » vr jan 22, 2010 9:37 am

In mijn zoektocht naar bruikbare materialen voor het bouwen van een driehoek kwam ik om mijn huis deze tegen:http://images.google.nl/imgres?imgurl=h ... 0%26um%3D1
Wij hebben er 1 met 2 plaatsen. De bovenzijde zit met 4 bouten vast dus is eenvoudig demontabel. Het geheel is gegalvaniseerd. De breedte 380 mm. en lengte 710 mm. De opstaande kant is 35 mm en hieraan worden de achterbladen bevestigd. De plaat die ik nog heb liggen zaag ik pas en kan met een paar boutjes vastgemaakt. Aan de bovenzijde wordt hierop aan beide zijden een stalen hoekprofiel geschroefd. Dit is de buitenste bevestiging van de ijzers. De vrije ruimte tussen de profielen wordt 10 mm. zo kunnen mijn brede 10 mm. bladen en mijn lange smalle 5 mm. bladen met een opvulplaat worden gebruikt. Bandjes erop en klaar. Dat wordt dus mijn nieuwe onderstel voor het achterdeel. Er komt een stalen of aluminium buis naar de voorschaats aan. Deze voorconstructie heb ik nog liggen. Ik probeer dit ook uit te rusten met mijn 2 schaats van de skater om te zien wat deze brengt. Weinig werk 8)

jadveder
Hardcore windsurfer
Hardcore windsurfer

Bericht door jadveder » vr jan 22, 2010 11:35 am

Beter nog: Aan de binnenzijde van de rand van het opstaande profiel komt een hoeklijn voor ijzers van 10 mm. en aan de buitenzijde van het profiel voor 5 mm. Zo kan ik zonder een opvulplaat eenvoudig tussen 10 en 5 mm. wisselen. Alle ijzers heb ik al. Ga alleen nog op de bovenzijde van de dikke ijzers een V van 45 graden aanbrengen zodat ik ze ook kan omdraaien. In de strip van het profiel maak ik in de lengte richting een aantal gaten om de ijzers van voor naar achter te kunnen verschuiven.

TwenteSurfstad
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door TwenteSurfstad » vr jan 22, 2010 2:10 pm

Plaats eens een foto, het is me niet helemaal duidelijk wat je bedoelt

jadveder
Hardcore windsurfer
Hardcore windsurfer

Bericht door jadveder » vr jan 22, 2010 8:07 pm

TwenteSurfstad schreef:Plaats eens een foto, het is me niet helemaal duidelijk wat je bedoelt
http://s933.photobucket.com/albums/ad17 ... ijssurfer/

J-aprilia-N
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door J-aprilia-N » za jan 23, 2010 7:56 pm

Taan
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Surf spul: Skate112ltd, Freewave86, Witchwave70, Hotsails liquid7.0 Fire6.0 Smack5.3, Gun WaveMC 4.7, 4.0

Bericht door Taan » zo jan 24, 2010 2:43 pm

grappig dat die laatste eruit ziet alsof het board op zijn kop ligt. Het zal wel de bedoeling zijn geweest.

Goeie methode om de ijzers te slijpen trouwens. Ik zag hier al eerder iemand die dit onder op zijn board had gemaakt, zodat ie tussen het surfen door even kan bijslijpen.

Plaats reactie