Krijg je een wachtwoord foutmelding? Probeer dan eerst een reset : Reset
Mocht dat niet lukken dan kun je een verzoek indienen via het contact formulier.
Vermeld hierbij wel wat je forum gebruikersnaam is : Contact

ijssurf zelfbouw ,seizoen 2008/2009

Hier kun je alles kwijt wat te maken heeft met ijssurfen en het bouwen van de onderdelen

Moderator: Hansie

j3ro3n
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Zeilnummer: NED-202
Surf spul: Synchro 91 Missile S FF80 FF90 FF102 FF125 Gong NFA 12" Hiberna
Contacteer:

ijssurf zelfbouw ,seizoen 2008/2009

Bericht door j3ro3n » ma dec 29, 2008 11:14 pm

Ik heb vanavond mijn IJssurfer in elkaar geknutseld - zojuist even geprobeerd op de sloot achter...en dat gleed prima! Ik zal geen 10 krijgen voor de afwerking, dat komt tzt nog wel wanneer de ijssurfer inderdaad goed functioneert.
Ik heb een T-frame gemaakt van wat balken die ik nog had liggen (140x85) en het dek van een plaat MDF die ook maar stond te staan. Een oud eindstuk van een giek fungeert nu als voorste glijijzer. Voor de achterste glijijzers moest ik wel naar Gamma...een stuk ijzer tussen twee hoekijzers. Ik ben benieuwd of deze constructie inderdaad gaat werken, er zal een hoop kracht op komen als er een windje staat. De ijzers zijn 2.5mm breed - ik denk dat dit wat te smal is aangezien ik net al sporen in het ijs trok. Kan me voorstellen dat Henk Kroes z'n jachtgeweer tevoorschijn haalt wanneer ik over het elfstedentraject ga speren.... Anyway, iemand een tip voor wat wel werkt? Is 5mm voldoende?

Voila mijn IceMissile
Afbeelding

Onderkant:
Afbeelding

Mastvoet:
Afbeelding

Voorste glijijzer:
Afbeelding

Achterste glijijzers:
Afbeelding

Marcello
Windsurf guru
Windsurf guru
Surf spul: Net voldoende!

Re: IJssurfer

Bericht door Marcello » ma dec 29, 2008 11:26 pm

Tip die ik vandaag gemerkt heb op mijn ijssurfer:

maak op je dek richels of latjes zodat je schoenen ergens grip op kunnen hebben. Met zo'n glad dek kunnen je voeten nergens tegenaan drukken en ga je binnen no time op je bek. Vooral je voorste voet moet ergens tegen aan kunnen drukken. Een lat in het midden en achterop voor je achterste voet is ook wel handig zeker als je even wil steppen om af te zetten.

En je ijzers achter moeten op zich wel een 45 graden vlak en weer 45 graden profiel hebben

danielh
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Surf spul: 62 tot 84 liter - 3.3 tot 5.3
Contacteer:

Bericht door danielh » di dec 30, 2008 12:13 am

ik heb ze wel eens mooier gezien, maar het gaat natuurlijk om de functionaliteit en fun (F2!) dus ik ben benieuwd hoe 'ie het gaat doen.

ow enne:
j3ro3n schreef:Kan me voorstellen dat Henk Kroes z'n jachtgeweer tevoorschijn haalt wanneer ik over het elfstedentraject ga speren....
wees gerust, die is ijsmeester af! :)

Bogus
Windsurf guru
Windsurf guru
Surf spul: Starboard - F2 - AHD - Gun XR/XS - Nautix - MFC
Contacteer:

Bericht door Bogus » di dec 30, 2008 8:05 am

Jeroen, leuk en slim gedaan!
Wel een maar; zou de de hoeken niet een klein beetje afronden, mocht je eens opstijgen met het spul :oops:

j3ro3n
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Contacteer:

Bericht door j3ro3n » di dec 30, 2008 9:36 pm

Ik heb er zojuist bargeboards aan gemaakt voor meer downforce :D Gekkigheid, ik wil eerst even met zeil en al een paar meters maken zodat ik weet wat er wel en niet afgezaagd kan worden. Het zou vervelend zijn als mijn decoupeerzaag de oorzaak van een zwevendvoetje zou zijn natuurlijk.

j3ro3n
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Contacteer:

Bericht door j3ro3n » wo dec 31, 2008 10:13 pm

Ben voor de ckerheid maar even bezig met een paar reserveijzers. Het zal me niet gebeuren dat morgen het ijs dik genoeg is, er wind in de middag staat en de huidige glijijzers bezwijken onder de oliebollen...

Bij Overdie.nl twee stukken ijzer gekocht 30*60*6 en er de zaag in gezet om ijsschotsen beter te kunnen te verwerken dan de Titanic
Afbeelding

En vervolgens de vijl gepakt om het \_/ profiel te creëren.
Afbeelding
Afbeelding

JanKorf
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Surf spul: starboard quad 74 5Oceans sails Chinook Hotrod

Bericht door JanKorf » do jan 01, 2009 9:29 am

dat gaat zo waarschijnlijk niet werken. De ijzers moeten scherp zijn anders glijdt de hele boel onder je voeten vandaar. Als je dus op stap gaat, neem dan je vijl mee ;)

Tidalwave
Hardcore windsurfer
Hardcore windsurfer
Surf spul: Flikkaboards - HSM mijn initialen + 3
Contacteer:

Bericht door Tidalwave » za jan 03, 2009 8:35 pm

Vind de variant gebruikt in dit filmpje wel erg leuk, " onclick="window.open(this.href);return false; ... re=related
Alleen de beelden zijn net te onduidelijk om te zien hoe het nu precies in elkaar zit, iemand een idee?

Koffie
Klein maar fijn
Klein maar fijn
Surf spul: Witchcraft Reaper 79 + Haka 66 en Hotsails KS3

Bericht door Koffie » zo jan 04, 2009 9:47 am

Ik zou die plaat MDF zsm vervangen door een plaatje multi- of betonplex.

MDF breekt erg makkelijk door als er wat kracht op komt te staan en neemt ook erg rare vormen aan als het vochtig wordt.

Albert88
Freeride pro
Freeride pro

Bericht door Albert88 » vr jan 09, 2009 10:53 am

Hey,

Ik ben ook bezig met de fabricage van een ijssurfer en heb nog een paar vraagjes. Ben nu nog in de fase dat ik de lengte aan kan passen tussen de 150 en 180 cm. Wat voor effect heeft het zo ver mogelijk naar voren plaatsen van het voorste glij-ijzer op het ijs? Waar plaats ik de mastvoet?
Zat zelf ongeveer te denken aan waar de donkere stip in de balk zit op 95cm van achter. Kan iemand hier wat zinnigs over zeggen?

Afbeelding

j3ro3n
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Contacteer:

Bericht door j3ro3n » vr jan 09, 2009 10:00 pm

@Albert - Ik heb de maat genomen van mijn nwe Missile en die met een timmermansoog en wat marge op de ijssurfer gezet. In mijn geval staat mijn mastvoet op 115cm van de achterkant. Ik heb nog niet heel veel meters gevaren maar in de runs die ik gemaakt heb voelde het prima aan. Vwb het voorste glijijzer, volgens mij maakt het geen donder uit hoever deze naar voren staat. Je achterste ijzers..die zijn kritisch...ze moeten parallel staan, voldoende lengte hebben en scherp zijn. Ik heb de mijne behoorlijk scherp gemaakt, maar nog wel met een plat vlak \_/ maar had wel een paar spin-outs. Dus ik ga ze nog scherper maken en hopen dat dat werkt.

@Koffie - thx voor de tip. Gelukkig zit er nog een balkje hout onder :D

@Tidalwave - je link werkt niet...welluke bedoelde je?

Robin de Bruin
Deur-surfer
Deur-surfer
Surf spul: ja
Contacteer:

Bericht door Robin de Bruin » za jan 10, 2009 9:34 am

ik heb een tijd geleden ook een ijssurfer gebouwd en ga deze denk ik morgen maar eens proberen.

Het bouwsel werkt perfect en gaat bloedhard.

Ijzers worden idd snel bod, dus nee in iedergeval een vijl mee.

Gewoon zo scherp mogelijk slijpen (alleen achter) voor zo bot mogelijk

Je mastvoet in ieder geval achter de de voorste ijzer.

anti slip latjes of iets dergelijks, geen anti slip van een skateboard.

vichelli
Windsurf guru
Windsurf guru
Surf spul: Starb. Kombat-87, NP Zone/Alpha, ,tect.select

Bericht door vichelli » zo jan 11, 2009 1:55 pm

Ik heb er zelf ook al aan zitten denken om een ijssurfer te maken.
Ik had gedacht om voor de ijzers oude noren op te offeren, maar weet niet of die, met name in de achterste positie, bestand zijn tegen de zijdelingse kracht.
Heeft iemand daar ervaring mee?
Enkele andere vragen die ik heb:
Heeft iemand, om reden van verminderde slijtage, al eens r.v.s. strip gebruikt voor de glij-ijzers?
Moeten de achterste glij-ijzers onder een hoek van 90 graden staan t.o.v. de plank of zou je, door ze onder een kleine hoek naar buiten te plaatsen, meer zijdelingse druk kunnen opvangen?
Wat is de optimale afstand voor de achterste 2 glij-ijzers?

Arnou
Deur-surfer
Deur-surfer
Surf spul: Tabou Manta 74 & 59, KA Koncept 7.5, 6.6 & 5.8

Bericht door Arnou » zo jan 11, 2009 6:21 pm

Ik heb vanmiddag met mn broer een ijssurfplank gemaakt, met als ijzers oude noren.
Ik kan je vertellen dat als je alleen de buis gebruikt dit redelijk gaat. De zijdelingse krachten waar je t al over had zijn ze niet echt voor gemaakt. Je merkt dat buis gaat werken en dat t gat wat je er doorheen maakt ter bevestiging 't zwakste punt is. Maar voor vandaag was t goed geslaagd. Al is 38 km/h nu niet heel hard, alhoewel max 10 knp met een 5m.

Succes

Albert88
Freeride pro
Freeride pro

Bericht door Albert88 » zo jan 11, 2009 8:26 pm

Vanmiddag eerste testrun gemaakt op de ijssurfer. Na even wennen ging het downwind toch behoorlijk hard. (6.0 + 17 knopen wind). Wat aan mijn design verbeterd kan worden is dat de ijzers echt zo ver mogelijk naar achter moeten staan. Ze staan te ver naar voren waardoor als je per ongeluk wat te ver naar achteren op het board gaat staan de punt omhoog komt en je met het hele zaakje achterover gaat. Denk dat ik nu nog een stukje van de achterkant af ga zagen. De verstelbare mastrail werkte super.

Zeker voor herhaling vatbaar, van mijn part blijft er nog een maand ijs liggen.

Filmpje van een maat op mijn ijsset 8) : http://es.youtube.com/watch?v=FRt43Kyp2KE
matige kwaliteit door telefoon helaas.

jacco1
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer

Bericht door jacco1 » zo jan 11, 2009 8:29 pm

ijzers van oude noren lijkt mij veel te slap.
heb zelf rvs strips: gaat prima maar heb geen ervaring met gewoon staal.
gewoon zo scherp mogelijk.
ijzers onder een hoek zetten: dan zal je met de ene ijzer meer grip hebben maar met de andere minder dus heeft mijns inziens geen nut.
je moet ook zorgen dat er geen uitstekende delen van de plank zijn die buiten de driehoek van ijzers vallen: als je daarop gaat staan kiep je om.
verder latjes op de plek waar je normaal voetbanden hebt om je hakken tegenaan te zetten.
ik heb er ook 1 in lengterichting in de midden , daar sta ik bij ruime wind (vergelijk baar met een middenvoetband achter bij formulasurfen)

Albert88
Freeride pro
Freeride pro

Bericht door Albert88 » zo jan 11, 2009 8:36 pm

jacco1 schreef:ijzers van oude noren lijkt mij veel te slap.
heb zelf rvs strips: gaat prima
ijzers onder een hoek zetten: dan zal je met de ene ijzer meer grip hebben maar met de andere minder dus heeft mijns inziens geen nut
En je gewicht drukt op het ijzer aan de loefkant dus als je ze al scheef zou zetten dan zou je ze eigenlijk beide naar elkaar toe, naar binnen moeten zetten. Gewoon recht lijkt me dus inderdaad de beste optie.

snellemelle
Funboarder in spe
Funboarder in spe
Surf spul: Tabou Rockets 105, 125 en 145, Manics 2007 4.7, 5.3, Overdrives 2008 5.5, 6.0, 6.5, 7.5 en 8.5

Bericht door snellemelle » zo jan 11, 2009 9:54 pm

Of je kunt zo'n ding online kopen :devil:

Niet echt goedkoop, maar in Letland, FInland etc.. vliegen ze ermee over het ijs.

Zie: http://www.hiberna.lv/Site/Hi_Boards.php" onclick="window.open(this.href);return false;

Groetjes melle

Huug
Elite windsurfer
Elite windsurfer
Zeilnummer: NED-193
Teamrider: kasailwindsurfing.com
Surf spul: KA Sails Koncept, Kult, Killer & Kaos en allerlei boards
Contacteer:

Bericht door Huug » ma jan 12, 2009 12:36 pm

T1nge schreef:mischien is dit een idee? bevestiging 'potjes' zitten er al op :D
't Is en idee, maar wel een slecht idee. Een ijssurfer/-zeiler heeft een V vorm onder aan het ijzer, schaatsijzers zijn vlak. Met schaatsen onder je ijssurfer gemonteerd heb je dus geen grip
Laatst gewijzigd door Huug op ma jan 12, 2009 2:55 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Huug
Elite windsurfer
Elite windsurfer
Contacteer:

Bericht door Huug » ma jan 12, 2009 2:54 pm

osluis schreef:Tenzij je de ijzers onder een lichte hoek monteert.
Dat zou een 45 graden hoek moeten worden, dat vind ik voorbij een "lichte hoek" 8)
IJszeilers/surfers staan op een 45 graden V, dat haal je al helemaal niet met de onderkant van een schaats

40appels
Funboarder in spe
Funboarder in spe
Surf spul: Starboard freesex 107, JP wave, Gaastra pilots, pryde zone

IJssurfen seisoen 2008/2009

Bericht door 40appels » di jan 13, 2009 7:09 am

die schaatsenkan je ook wel scherp krijgen. ik heb ook al een ijssurfer gezien die het ook ongeveer zo had.
ook was er iemand die de schaatsen idd onder een hoek had gezet, werkte ook prima

ned130
Deur-surfer
Deur-surfer
Surf spul: on race 289 starboard formula 168 gaasta nitro 7,0 warp f2005 11,9 besman 7,8 ask coure race 380

Bericht door ned130 » do jan 15, 2009 8:49 pm

heb aan de hand van dit topic ook een ijs surfer gemaakt en hij is goed gelukt hier het filmpje van de alphen kant ,

" onclick="window.open(this.href);return false;

ik ben die jongen met die tr3

40appels
Funboarder in spe
Funboarder in spe
Surf spul: Starboard freesex 107, JP wave, Gaastra pilots, pryde zone

Bericht door 40appels » ma jan 19, 2009 6:32 pm

ik heb er ook zelf eentje gemaakt, zal er wel een keer foto's van plaatsen

hier zijn in elk geval wel de filmpjes:
http://www.youtube.com/watch?v=28cEjaBwYEg
http://www.youtube.com/watch?v=YWreYhgAQu8

j0rrit
Freeride pro
Freeride pro
Surf spul: F2 SX - Starboard Hypersonic
Contacteer:

Bericht door j0rrit » di jan 20, 2009 6:43 pm

40appels schreef:ik heb er ook zelf eentje gemaakt, zal er wel een keer foto's van plaatsen

hier zijn in elk geval wel de filmpjes:
http://www.youtube.com/watch?v=28cEjaBwYEg
http://www.youtube.com/watch?v=YWreYhgAQu8
Zo, dat gaat lekker! 8)

Las vanmorgen in een techniek innovatiekrantje op kantoor dat de eigenbouwsels het best uit de verf kwamen bij het afgelopen NK ijssurfen. Veel geld uitgeven hoeft dus niet per definitie. ;)

Anyway, sla nu je slag op de tweedehandsmarkt. Misschien wat voor over 10 jaar. ;)

http://www.marktplaats.nl/index.php?url ... n-rem.html" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.marktplaats.nl/index.php?url ... urfer.html" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.marktplaats.nl/index.php?url ... oneel.html" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.marktplaats.nl/index.php?url ... -koop.html" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.marktplaats.nl/index.php?url ... urfer.html" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.marktplaats.nl/index.php?url ... fbouw.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Richard Blom
Freeride pro
Freeride pro
Contacteer:

Bericht door Richard Blom » vr jan 23, 2009 10:49 pm

vind het belachelijk veel voor zon board, al die materialen kosten nog geen 20 euro bij elkaar

ik ga denk ik ook maar boardjes maken en verkopen...:P makkelijk verdienen ;)

Teunteuge
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Surf spul: Pa+3 kids: F2 Stoke 115, Xantos285, Axxis268+278, MistralClassic, NP Soul 6.2/6.7 en div oudere

Bericht door Teunteuge » za jan 24, 2009 4:35 pm

Ben ook maar aan het bouwen geslagen. Heb de tekening (die ik zelf geplaatst heb) ergens hierboven gebruikt. Had nog een 18mm multiplexplaat liggen. Het ijzer heb ik gekocht (was met enkele tientjes nog het duurst). Paar latten als versteviging eronder en latjes erboven voor het uitglijden.
Mastrailtje gemaakt. Voor de zekerheid maar een rem ook. Goed gelukt vind ik.....

Helaas niet uit kunnen proberen in de laatste dagen vorst, toerschaatsen en andere verplichtingen.
Hopenlijk komt er in februari nog een vorstperiode....
Van de onderzijde
Afbeelding
Bovenzijde
Afbeelding

Huug
Elite windsurfer
Elite windsurfer
Contacteer:

Bericht door Huug » za jan 24, 2009 11:36 pm

Teunteuge schreef:Ben ook maar aan het bouwen geslagen....
Laat ik me maar geen expert noemen ;-) maar ik vrees met grote vrees dat dit model alleen voor de wind wil varen. Bij dit model,, zonder echte schaats voor wil je heel graag dat het drukpunt van je zeil tussen de achterste glij-ijzers ligt. Bij de getoonde mastvoet postitie lijkt me dat niet haalbaar. In de huidige dooiperiode is er nog volop tijd om het aan te passen :roll:

Teunteuge
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Surf spul: Pa+3 kids: F2 Stoke 115, Xantos285, Axxis268+278, MistralClassic, NP Soul 6.2/6.7 en div oudere

Bericht door Teunteuge » zo jan 25, 2009 2:23 am

Huug schreef:
Teunteuge schreef:Ben ook maar aan het bouwen geslagen....
Laat ik me maar geen expert noemen ;-) maar ik vrees met grote vrees dat dit model alleen voor de wind wil varen. Bij dit model,, zonder echte schaats voor wil je heel graag dat het drukpunt van je zeil tussen de achterste glij-ijzers ligt. Bij de getoonde mastvoet postitie lijkt me dat niet haalbaar. In de huidige dooiperiode is er nog volop tijd om het aan te passen :roll:
Mmmm, je maakt me wel aan het twijfelen :roll: .
Bij andere modellen lijkt dit toch vaak ook op deze wijze gemaakt te zijn :-?
Heb de topics gevolgd en veel filmpjes gezien, veel 'dit soort spul'.
Zie ook de bouwtekening

Hoe dan ook, de specs:
De mastvoet kan van 0 tot 30 cm achter het voorste ijzer.
En van 90 tot 130 cm van de achterzijde gemeten.

Wie kan me uit ervaring vertellen waar de mastvoet dan wel moet zitten?
Aanpassen is een fluitje van een cent... als ik 't maar weet. Hou niet zo van alles uitproberen, als het wiel al uitgevonden is.......

Droeftoeter
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door Droeftoeter » zo jan 25, 2009 2:44 pm

Hoi

Had al paar jaartjes terug 't idee om IJssurferboard te maken... En eindelijk was dan zo ver :P
Moet zeggen dat het super leuk is in begin is wel effen zoeken en uitproberen maar wat gaat ding hard...... :9~

Alleen vond ik erg moeilijk om informatie te vinden hoe je zo ding nou beste kunt bouwen, en wat basis zo beetje is. Daarom heb ik Hyves opgezet. http://ijssurfen.hyves.nl/

Verder heb ik mijn ontwerp in pdf gestopt en er soort van ikea handleiding van gemaakt en op me site gezet
http://m00ij.nl/projecten/sporttech/ijssurf/index.html
En ik was inderdaad ook vergeten dat handig is om soort van anti slib op je board te maken.

Afbeelding

Wat ook leuk is om te doe is een slee acht je board monteren..... :P

http://nl.youtube.com/watch?v=zk3aQ6O9uwg
En zo wordt je soort van taxie :+

Hansie
Hardcore windsurfer
Hardcore windsurfer
Teamrider: Zuidwest6
Contacteer:

Bericht door Hansie » zo feb 01, 2009 2:50 pm

Na alle verschilende ijsurfers te hebben mogen aanschouwen op het NK heb ik besloten om mijn ijssurfer ook wat te pimpen.

Afbeelding
Ik heb hem 15cm langer gemaakt en meerdere keren geschilderd.
Mastvoet is 4cm naar voren gegaan.
Achter heb ik U-profielen gebruikt om de houten klossen in te laten scharnieren.
En voor een klein T-ijzer of ski.
De achter alluminium balkjes heb ik aan de voorzijde rond gemaakt om nog beter door de sneeuw te glijden.

Dit is het resultaat. 8)

Afbeelding

Afbeelding

Nu maar hopen dat het niet weer 12 jaar duurt voor we weer het ijs op kunnen. :D

Plaats reactie