Krijg je een wachtwoord foutmelding? Probeer dan eerst een reset : Reset
Mocht dat niet lukken dan kun je een verzoek indienen via het contact formulier.
Vermeld hierbij wel wat je forum gebruikersnaam is : Contact

ijssurf zelfbouw ,seizoen 2010/2011

Hier kun je alles kwijt wat te maken heeft met ijssurfen en het bouwen van de onderdelen

Moderator: Hansie

Plaats reactie
jadveder
Hardcore windsurfer
Hardcore windsurfer
Surf spul: mXr Monster 66, mXr Lovemachine 54, FF 132 met Avanti, Loft, mXr vinnen

Re: IJssurfen en zelfbouw ijssurfers.

Bericht door jadveder » vr dec 17, 2010 7:57 pm

Heb de ophanging en messen van 10 mm (2x5) voor elkaar.
Ze worden in dezelfde houders voor 5mm geschroefd op een 90 cm lange stofdorpel. Met 2 schroeven zijn de 5mm bladen te vervangen voor 10 mm in dezelfde houders :wink:
http://picasaweb.google.com/jadveder/BadHoophuizen2010#

MarcoBa
Freeride pro
Freeride pro
Surf spul: Sailloft
Contacteer:

Bericht door MarcoBa » za dec 18, 2010 8:16 am

jadveder schreef:Heb de ophanging en messen van 10 mm (2x5) voor elkaar.
Ze worden in dezelfde houders voor 5mm geschroefd op een 90 cm lange stofdorpel. Met 2 schroeven zijn de 5mm bladen te vervangen voor 10 mm in dezelfde houders :wink:
http://picasaweb.google.com/jadveder/BadHoophuizen2010#
Steven,

Ik kwam er vorig jaar achter dat je beter de ijzers aan de buitenzijde van het hout kan hebben staan. Had met plaatsing zoals op jou board snel een kanteleffect als ik op de zijkant stond. Heb dit toen zo opgelost:
http://extend.demon.nl/surf/zelfbouw/104.html

Ouwe
Windsurf guru
Windsurf guru
Surf spul: T1 CrossX 97 Witchcraft Custom Shaman 83. Set Ezzy Elite,s
Contacteer:

Bericht door Ouwe » za dec 18, 2010 10:25 am

Steven
En als je de ijzers nu eens tegenover elkaar plaatst dus dat je een inwenige v creeert |/\|
Dit dan begrijpelijk voor zacht ijs ,doordat je 2 vlakken dicht bij elkaar hebt.???????
Is een idee maar weet niet of het werkt.
Afgelopen week vertelde je dat je dit wilde gaan uitvoeren en ik had direct de gedachte er achter zoals ik hierboven beschreven heb.

jadveder
Hardcore windsurfer
Hardcore windsurfer
Surf spul: mXr Monster 66, mXr Lovemachine 54, FF 132 met Avanti, Loft, mXr vinnen

Bericht door jadveder » za dec 18, 2010 5:59 pm

De ijzers zijn aan beide zijden geslepen. 1 kant in V en de andere kant een 45 graden hoek. Nu zitten beide lange kanten tegen elkaar en op het ijs. Ik kan ook de twee V vormen naast elkaar plaatsen. Beide manieren ga ik op het ijs testen.

@MarcoBa
Heb vorige week een test gedaan toen de voetbanden verder naar binnen stonden. Voor die tijd kantelde hij en na de aanpassing van de voetbanden kantelt hij niet meer en glijdt hij met nog minder weerstand. Heb er met gemak 63 mee gedaan en hij kan ook goed aan de wind. Breekt niet uit. Dus super zo.

jeroen1984
Funboarder in spe
Funboarder in spe
Surf spul: ja...

Bericht door jeroen1984 » zo dec 19, 2010 10:42 am

eckerdt schreef:Kwam deze op het internet tegen [/youtube] Niet bedoeld voor topsnelheden maar misschien een leuk en simpel idee voor de freestylers onder ons? Wel aan de prijzige kant ($90,-) en denk niet dat deze werken op een mountainboard, maar goed geeft wel weer inspiratie voor nieuwe knutsel-ideeen... :+
Wat een vet ding!!!!!! :9~ :9~ :9~ :9~ :9~
Eens even kijken hoe je dat maakt....

Dutchflag
Windstoot 2010
Surf spul: HTS, maui sails tr-serie

Bericht door Dutchflag » zo dec 19, 2010 6:43 pm

Vandaag de 1e sessie gehad op de grote wielen in friesland. het was zeer druk qua schaatser, maar met 4 ijssurfers was het wel rustig.

Ik heb aan de voorkant 2 schaatsen geprobeert. 1e een gewone pijp (15mm) die kan kantelen ( niets bijzonders dus) en later heb ik de ski geprobeert. Het resultaat was goed merkbaar, de ski ging aanmerkelijk langzamer, maar je kreeg daar veel meer besturing voor terug en dat is erg mooi als met een driehoek werkt.

Door een kleine fout in de constuctie ben ik ook tot de ontdekking gekomen dat mijn driehoek ook geforceerd kan sturen. De fout is nm dat mijn achteras scheef onder het board zit, hierdoor kon ik de ene kant op goed gijpen en de andere kant op goed overstag . Nu heeft iedereen wel een voorkeurskant qua gijpen en overstag, maar dit was echt te erg, dus dat moet gewoon aan de scheve achteras liggen.
Deze as is redelijk makkelijk geforceert te sturen en in combinatie met een sturend voorijzer (nog steeds bot) zou ik met een driekhoek ook besturing moeten kunnen creeren.

MarcoBa
Freeride pro
Freeride pro
Surf spul: Sailloft
Contacteer:

Bericht door MarcoBa » zo dec 19, 2010 6:45 pm

jeroen1984 schreef:Wat een vet ding!!!!!! :9~ :9~ :9~ :9~ :9~
Eens even kijken hoe je dat maakt....
Eh, dit is toch gewoon een snakeboard :-? Heb d'r overigens nog wel één liggen :wink:

jadveder
Hardcore windsurfer
Hardcore windsurfer

Bericht door jadveder » zo dec 19, 2010 7:45 pm

Eindelijk weer internet en meteen plaatjes van de achterbrug en boardbevestiging toegevoegd: http://picasaweb.google.com/jadveder/BadHoophuizen2010#

Manfred
Wind Stoot 2005-2006
Zeilnummer: NED-1001
Teamrider: H2O ProjeX
Surf spul: Speed/Slalom/Wave met KA Race en Kaos
Contacteer:

Bericht door Manfred » zo dec 19, 2010 8:37 pm

Dutchflag schreef:.......en in combinatie met een sturend voorijzer (nog steeds bot) zou ik met een driekhoek ook besturing moeten kunnen creeren.
Nog even wachten JW, ben hard onderweg :z

BramZ
Freeride pro
Freeride pro
Zeilnummer: NED-150
Teamrider: SurfArt
Surf spul: Starboard / North Sails
Contacteer:

Bericht door BramZ » zo dec 19, 2010 8:52 pm

Vandaag en gisteren ook weer voor het eerst deze winter geijssurft!
Beide keren op de Grote Wielen bij Leeuwarden.
Heb niet veel aanpassingen gedaan aan m'n ijssurfer. Alleen de voetbanden wat beter gepositioneerd, en ik heb nu een framepje om de ijzers onder 45 graden te slijpen. Daar worden ze een stuk egaler van.

Gister met 6.0 gevaren, ook zelfs nog even 10 sec. op Omrop Frysl°¢n geweest! :lol:
Zie en dan op 3:47 min. (ondertiteling kun je inschakelen :P)

Vandaag samen met o.a. Dutchflag ook weer een mooie dag gehad op de Grote Wielen. Dit keer had ik 7.8 erop gezet, en we hadden een mooie constante wind, maar we konden niet zulke lange rakken maken.
(Toch nog even 48,2 km/u uur gehaald JW! :+)

Hopelijk volgend weekend weer!
Deze week ga ik bezig met mijn skatemodel.

Hansie
Hardcore windsurfer
Hardcore windsurfer
Teamrider: Zuidwest6
Contacteer:

Bericht door Hansie » ma dec 20, 2010 3:51 pm

Dutchflag schreef:Vandaag de 1e sessie gehad op de grote wielen in friesland.

Door een kleine fout in de constuctie ben ik ook tot de ontdekking gekomen dat mijn driehoek ook geforceerd kan sturen.
En werkt het zoals je hoopte?
Afgelopen zaterdag heb ik Dutchflag's nieuwe ijssurfer mogen aanschouwen... :9~ :9~
Wat is dat ding super licht zeg, knap gemaakt hoor.
Heb inmiddels zelf nu ook de ski's in huis. :wink:

Jannes Boonstra
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Surf spul: zie biografie

Bericht door Jannes Boonstra » ma dec 20, 2010 6:24 pm

gister avond heb ik nog van een paar oude ski's en mijn oude driehoek surfer een snowfunboard gemaakt nu te donker om foto's te maken morgen op gouwzee dan maak ik wel wat foto's en ik hoop dat hij het goed doet. :9~

lytserupert
Funboarder in spe
Funboarder in spe

Bericht door lytserupert » ma dec 20, 2010 7:01 pm

dat heb ik ook geprobeerd maar erg lastig om zo'n ding recht te houden want het is heel erg spin-out gevoelig.

ReMi
Funboarder in spe
Funboarder in spe
Surf spul: EVO 80 / RRD FSW 102 / SB Futura 121
Contacteer:

Bericht door ReMi » ma dec 20, 2010 9:10 pm

@Snellemelle

Je hebt een PB :D

Jannes Boonstra
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe

Bericht door Jannes Boonstra » ma dec 20, 2010 9:16 pm

surfing Christ schreef:dat heb ik ook geprobeerd maar erg lastig om zo'n ding recht te houden want het is heel erg spin-out gevoelig.
ik heb de ski's op een kleine hoe gezet zodat ze meer grip krijgen in het sneeuw ijs.

jadveder
Hardcore windsurfer
Hardcore windsurfer

Bericht door jadveder » ma dec 20, 2010 10:45 pm

@Jannes
Heb je misschien een foto van jouw constructie? Geeft wat beeld aan je beschrijving.

Vanavond de 10mm messen vastgebout. Morgen even wat langere bouten bijhalen en dan naar het ijs. Het board helt nu iets meer voorover. Dit lijkt me gunstig voor verdeling van de druk en de hoek van het zeil tov het board. Hoop dat de druk op de ijzers in takt blijft want hierover was ik zeer te spreken.
De nieuwe opbouw is meteen minder gevoelig voor sneeuw. Heb nog een testski...

jacco1
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer

Bericht door jacco1 » di dec 21, 2010 10:18 am

Waar koop je een pirate iceboard en wat kosten ze?

Jannes Boonstra
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe

Bericht door Jannes Boonstra » di dec 21, 2010 10:57 am

jadveder schreef:@Jannes
Heb je misschien een foto van jouw constructie? Geeft wat beeld aan je beschrijving.

Vanavond de 10mm messen vastgebout. Morgen even wat langere bouten bijhalen en dan naar het ijs. Het board helt nu iets meer voorover. Dit lijkt me gunstig voor verdeling van de druk en de hoek van het zeil tov het board. Hoop dat de druk op de ijzers in takt blijft want hierover was ik zeer te spreken.
ik maak straks wat foto's die staan er waarschijnlijk vanavond op.

jadveder
Hardcore windsurfer
Hardcore windsurfer

Bericht door jadveder » di dec 21, 2010 3:35 pm

Klaar.
De maat tussen de ijzers voor zacht ijs en sneeuw is 90 cm. Hoop dat de bodemvrijheid groot genoeg is. Denk nog na over een sneeuwplateau voor onder het board langs. Heb nog wat trespa-plaatjes staan.

DouweM
Windsurf guru
Windsurf guru
Surf spul: Fanatic,Witchcraft, Simmer

Bericht door DouweM » di dec 21, 2010 6:12 pm

Vraagje over een mastrail. Zou je hiervoor ook gewoon een stuk gordijnrail voor kunnen gebruiken of is dit niet sterk genoeg?

jadveder
Hardcore windsurfer
Hardcore windsurfer

Bericht door jadveder » di dec 21, 2010 6:29 pm

douwe meijer schreef:Vraagje over een mastrail. Zou je hiervoor ook gewoon een stuk gordijnrail voor kunnen gebruiken of is dit niet sterk genoeg?
Mijnheer Jeroen schreef:
Zit net te bedenken dat je voor een mastrail misschien een gordijnrail kan gebruiken. Iemand dit al eens geprobeerd?
Zal dit stevig genoeg zijn?

Nee ik denk niet dat dit gaat werken. Kun je beter een sleuf in je board frezen en dan 2 alu- hoek profielen in de sleuf lijmen. maar dat is mi. puur cosmetisch. Als je een grote sluitring gebruikt onder je board zit je goed.

Kijk naar het board van Jeroen1984, die heeft diverse gaten geboord voor zijn mastbase, dat werkt ook goed en je verzwakt je board minder dan met een sleuf..

Jannes Boonstra
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe

Bericht door Jannes Boonstra » di dec 21, 2010 6:35 pm

Jannes Boonstra schreef:
jadveder schreef:@Jannes

ik maak straks wat foto's die staan er waarschijnlijk vanavond op.
Sorry ik ben er nog niet aan toe gekomen maar ik heb ook een foutje gemaakt maar dat hoor en zie je morgen wel

Dutchflag
Windstoot 2010
Surf spul: HTS, maui sails tr-serie

Bericht door Dutchflag » di dec 21, 2010 7:17 pm

Hansie schreef:
Dutchflag schreef:Vandaag de 1e sessie gehad op de grote wielen in friesland.

Door een kleine fout in de constuctie ben ik ook tot de ontdekking gekomen dat mijn driehoek ook geforceerd kan sturen.
En werkt het zoals je hoopte?
Het werkte idd. Snelheid was zoals zovele van jullie zeiden niet veel beter dan de rest, maar qua acceleratie heb ik veel progressie geboekt ( en ik zit zelf nog 2 kg over mijn streefgewicht heen :P )

mastrail is idd kapot gegaan, want een 5 mm houten plaatje is echt te zwak voor de krachten van de mastvoet.
er word binnen kort een klein beetje rondom de mastvoet weggefreest en dan komt hiervoor in de plaats een aluminium plaat die ik met 778 rvs schroeven vast zet en een beetje kit

De achteras voelde zeer comfortabel aan maar op hoger sneleheden begon hij wel iets te "zwabberen", maar dit is simpel op te lossen door een paar nylon blokje's en/of zwaarde rubbers.
De voorschaats krijgt straks ook vering en tegelijkertijd een kleine simpele stuurinrichting ( denk aan sturen met een fiets zonder handen en dat in het klein)

jadveder
Hardcore windsurfer
Hardcore windsurfer

Bericht door jadveder » di dec 21, 2010 10:20 pm

In acceleratie is een hoop voordeel te halen met een lichtere plank. In een wedstrijd-situatie zul je hieruit zeker voordeel halen. Toch blijf ik vasthouden aan mijn zwaarder concept. Comfort vind ik wel belangrijk omdat dit ook bijdraagt aan een hoge snelheid. Ik vond jouw concept van vorig jaar dit wel in zich hebben Jan-Willem. De Mercedes deed zijn werk zeer snel en comfortabel. Lichter dan dat zou voor mij geen voordeel hebben. Ik lig liever vaster op het ijs dan dat hij te los wordt.
Voor mij is een juiste stance en dubbele banden een must. De messen moeten ook optimaal zijn. De DutchFlag One heeft een goed setje messen voor hard ijs. Morgen ga ik voelen wat de nieuwe messen voor sneeuw doen...

Jannes Boonstra
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe

Bericht door Jannes Boonstra » wo dec 22, 2010 8:03 pm

@jeroen
hier zijn foto's van mijn constructie
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
ik moet allen de ski's om wisselen, want nu staan ze zo \/ en ze moeten zo staan /\
Afbeelding
Afbeelding

jadveder
Hardcore windsurfer
Hardcore windsurfer

Bericht door jadveder » wo dec 22, 2010 8:22 pm

Doordat je plateau zo laag boven je skies zit heb je te weinig voordeel van dit systeem. Je klosjes moeten een stuk hoger worden. Dit kun je vanwege sterkte beter met staal versterken. Ik denk dat 10 cm hoogte voldoende zal zijn. Dan lijkt me dit concept prima te glijden op sneeuw.
We krijgen aankomende weken overigens veel platen met Black-ice dus ik zou ook aan een ijssurfer werken :9~ :9~

Jannes Boonstra
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe

Bericht door Jannes Boonstra » wo dec 22, 2010 8:46 pm

ik heb ook al een driehoek ik ben vandaag nog 41.2 km/h gegaan op de gouwzee mijn driekhoek is wel hoog genoeg om over de sneeuw te gaan maar de ski's deden het ook wel maar ik verlijerde wel erg wel een goede tip van je ga ik zeker doe. :D

jadveder
Hardcore windsurfer
Hardcore windsurfer

Bericht door jadveder » wo dec 22, 2010 9:57 pm

Het voordeel van skies tenopzichte van messen is het drijfvermogen in sneeuw. Dit werk het best vlak en in Flug zoals je ze hebt staan. Ik verwacht niet dat je met de andere hoek het verlijeren voorkomt. Skies zijn bedoeld voor een actieve kantendruk. Je varieert hiermee tijdens het skien constant door actief druk te geven van boven en naar opzij. Dit kun je met een sneeuwsurfer met statische verbinding niet simuleren.
Ik zou dus gewoon het voordeel van drijfvermogen houden en om verlijeren te voorkomen een vinsysteem aan de achterzijde van de ski's toevoegen. Dit kan met een stalen skegje achter of onder de ski. Houd wel rekening met redelijke dwarskracht tijdens hoogtelopen.
Een goed voorbeeld hiervoor zijn de skeggen van de pirateboards. Deze zijn bedoeld voor hetzelfde inzetbereik als jouw skiboard. Succes.

Manfred
Wind Stoot 2005-2006
Zeilnummer: NED-1001
Teamrider: H2O ProjeX
Surf spul: Speed/Slalom/Wave met KA Race en Kaos
Contacteer:

Bericht door Manfred » wo dec 22, 2010 10:17 pm

Hopelijk kan ik deze foto rechtstreeks deeplinken...
Geeft een klein overzichtje van hoe het enigzins gaat worden :)
Afbeelding

Jannes Boonstra
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe

Bericht door Jannes Boonstra » wo dec 22, 2010 10:21 pm

jadveder schreef:Het voordeel van skies tenopzichte van messen is het drijfvermogen in sneeuw. Dit werk het best vlak en in Flug zoals je ze hebt staan. Ik verwacht niet dat je met de andere hoek het verlijeren voorkomt. Skies zijn bedoeld voor een actieve kantendruk. Je varieert hiermee tijdens het skien constant door actief druk te geven van boven en naar opzij. Dit kun je met een sneeuwsurfer met statische verbinding niet simuleren.
Ik zou dus gewoon het voordeel van drijfvermogen houden en om verlijeren te voorkomen een vinsysteem aan de achterzijde van de ski's toevoegen. Dit kan met een stalen skegje achter of onder de ski. Houd wel rekening met redelijke dwarskracht tijdens hoogtelopen.
Een goed voorbeeld hiervoor zijn de skeggen van de pirateboards. Deze zijn bedoeld voor hetzelfde inzetbereik als jouw skiboard. Succes.
hier een filmpje waar ze de ski's zo hebben staan /\
[/youtube]

Plaats reactie