Problemen bij inloggen kunnen gemeld worden via het contact formulier.
Vermeld hierbij wel wat je forum gebruikersnaam is.
memberlist.php?mode=contactadmin

vliegende schaats

Hier kun je alles kwijt wat te maken heeft met ijssurfen en het bouwen van de onderdelen

Moderator: Hansie

Dutchflag
Windstoot 2010
Surf spul: HTS, maui sails tr-serie

vliegende schaats

Bericht door Dutchflag » vr dec 07, 2012 6:42 pm

Het begon allemaal tijdens de naloop van het nk 2009, waarin vele van ons nieuwe ideen en theorien op tafel gooide. Tijdens het foto's checken kwam ik deze tegen :-?
Afbeelding

De vraag is nu eigenlijk op welke schaats staat de meeste druk? Deze vraag is al een aantal keer graagt/beantwoord op het (inmens) andere topic, maar ook hierbij heerst de vraag of deze foto wel echt is :roll: .

Geloof mij deze foto is niet bewerkt (afgezien van de vergroting)

Ben zeer benieuw naar de meningen op dit gebied (en laat aub al het andere over in het bovenliggende topic
Laatst gewijzigd door Dutchflag op vr dec 07, 2012 8:17 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Frank-363
Surfspullenverzamelaar
Surfspullenverzamelaar
Zeilnummer: ned=363
Surf spul: speed, slalom & wave NoveNove ChallengerSails

Re: vleigende schaats

Bericht door Frank-363 » vr dec 07, 2012 6:56 pm

De betreffende ijssurfer loeft heel extreem op na het ronden van een boei (op de volledige versie te zien) dus dat zegt helemaal niets over de belasting tijdens het rechtuit varen....

Maar lijkt me makkelijk te testen , een rond ijzer en een scherp ijzer onder je ijs surfer en dan kijken welke kant op hij het beste werkt.

Hansie
Hardcore windsurfer
Hardcore windsurfer
Teamrider: Zuidwest6
Contacteer:

Re: vleigende schaats

Bericht door Hansie » vr dec 07, 2012 7:15 pm

Mijn argumenten zijn gebasseerd op mijn ervaring met de eenzijdig geslepen ijzers.
Met de schuine kant aan de binnenzijde brak mijn ijssurfer gewoon uit. --------I/ \I--------
Met de scherpe kant aan de binnenkant lukte mij dat niet. --------\I I/-------

En zodra ik te ver buiten de driehoek van mijn ijzers te veel druk zetten trok ik het ijzer waar ik niet op stond vrij van het ijs, en bleef gewoon koers houden.

Mijn conclusie is daarom het ijzer waar je gewicht op staat is op die koers het belangrijkste.
:wink:

Ik ben het met Frank eens, deze liftende schaats heeft puur te maken met de koers die plots word geforceerd.
Maar kunnen we het Richard niet zef vragen? :P

Spike_B
Freeride pro
Freeride pro
Contacteer:

Re: vliegende schaats

Bericht door Spike_B » vr dec 07, 2012 9:47 pm

Ik heb 2 driehoeken, 1 vaste en 1 die kantelt en aldus het voorste ijzer laat sturen.
De kanteldriehoek stuur je met je gewicht, als je op de bakboordzijde gaat staan stuurt het voorste ijzer naar bakboord, voor stuurboord... vul maar in.
Wil je rechtuit dan moet deze kanteldriehoek vlak gehouden worden. Het blijkt in de praktijk dat je bij de kanteldriehoek in het midden moet blijven met je voeten (zie foto). De druk op het loefijzer is in dit geval gelijk aan de druk op het lij-ijzer.

Bij de vaste driehoek sta je net als op de foto van Dutchflag veel meer aan loef met je gewicht. Hieruit volgt bij rechtuit gaan in het geval van de vaste driehoek dat de meeste druk op het loefijzer staat. In lijn dus met wat Hansie zegt.

Het ijzer op de foto van Dutchflag komt omhoog door de scherpe koerswijziging, net zoals Frank zegt.

kanteldriehoek:
Afbeelding

Depassant
Deur-surfer
Deur-surfer
Contacteer:

Bericht door Depassant » vr dec 07, 2012 9:53 pm

Depassant schreef:
ik wil nog wel even reageren op de vraag welk ijzer de meeste druk heeft. dat is uiteraard de kant waar je op staat. als je de foto goed bekijkt dan zie je dat ijzer gewoon het ijs raakt. met de huidige ontwerpen is het m.i. onmogelijk om meer druk op het lij dan het loef ijzer te zetten. ga maar eens goed hangen dan zal je merken dat je board eerder uitbreekt om dat het gewicht eraf gaat.
Ik blijf bij mijn punt dat het ijzer het ijs raakt.
Als het bewezen kan worden dat deze jongen zijn board laat liften op de grip van zijn lijijzer neem ik zijn set direct over :-)
Dat ding zou nl.echt upwind moeten janken!

Dutchflag
Windstoot 2010

Bericht door Dutchflag » vr dec 07, 2012 11:36 pm

En toch blijf ik erbij, dat het loefijzer is gaan liften 8) .Het idee van frank en hansie hebben veel goede punten, maar toch.........!

@de passant: je kent hem misschien nog wel hij stond tijdens het nk 2009 niet ver bij jou vandaan(qua ranking) en deze baan was toch een mooi stukje upwind.

Depassant
Deur-surfer
Deur-surfer
Contacteer:

Bericht door Depassant » vr dec 07, 2012 11:55 pm

Hahaha.... We'll see. :-D

Hansie
Hardcore windsurfer
Hardcore windsurfer
Contacteer:

Bericht door Hansie » za dec 08, 2012 9:53 am

depassant ik denk dat je gelijk hebt.
Kijk maar eens goed naar de foto je ziet het spoor in het ijs waar hij heeft gegleden, en rond de onderkant van het ijzer zie je ijs op spatten.
Een mooi staaltje gezichts bedrog. :wink:

Depassant
Deur-surfer
Deur-surfer
Contacteer:

Bericht door Depassant » za dec 08, 2012 10:53 am

Zie, het inzicht komt wel ;-) Ik vond btw een foto van mijzelf bij op dit zelfde punt alleen verschuilt mijn ijzer zich daar net achter de boei. Maar ik kan je verzekeren dat mijn ijzer gewoon vol op het ijs rustte. Van dit NK heb ik nog nachten wakker gelegen. Er zijn weinig wedstrijden die ik mij zo goed herinner als deze bewuste 2009. ( trauma? Ja. : :-? ) Maar inmiddels kan ik er goed mee omgaan (don't mention the war :) )

Dutchflag
Windstoot 2010

Bericht door Dutchflag » zo dec 09, 2012 8:58 am

De originele foto is opgestuurd naar een persfotograaf die deze foto effe door de mangel haalt, deze persoon heeft iets beter aparatuur om dit te bekijken.

Je snapt dus dat ik nog niet overtuigd ben, maar als er ijs komt ga ik het idee van frank zeker testen.

Hansie
Hardcore windsurfer
Hardcore windsurfer
Contacteer:

Bericht door Hansie » ma dec 10, 2012 6:56 pm

Omdat John problemen heeft met inloggen post ik zijn reactie hier even voor hem.
Het lijkt inderdaad of hier up wind word gegaan en misschien in combinatie met een windvlaag er veel mastdruk onstaat waardoor hij word gelift.

Anderzijds is de drukverdeling van de ijzers denk ik erg afhankelijk van de koers die vaart en van de slijpvorm van de ijzers

Ik kan me voorstellen dat bij upwind en de schuine geslepen kant aan de buitenzijde het ijzer waar je niet opstaat zich dan vastbijt in het ijs(rechte kant) omdat de zeildruk en druk die je zelf geeft allebei naar lij gaan dit geeft een liftend effect aan loef

Bij halve wind is de druk meer naar voren gericht en gaat dit denk ik niet op,dan is denk ik je eigen gewicht doorslaggevend voor de belasting op het ijzer aan loef.

Gr john

Depassant
Deur-surfer
Deur-surfer
Contacteer:

Bericht door Depassant » ma dec 10, 2012 10:53 pm

Hansie schreef: Ik kan me voorstellen dat bij upwind en de schuine geslepen kant aan de buitenzijde het ijzer waar je niet opstaat zich dan vastbijt in het ijs(rechte kant) omdat de zeildruk en druk die je zelf geeft allebei naar lij gaan dit geeft een liftend effect aan loef
Om meerdere redenen is deze theorie, op ijs, onmogelijk. We moeten dit niet gaan verwarren met "riding the fin" een techniek waarmee je board kantelt en de lijrail laat helpen om hoger aan de wind te gaan. In dat geval kantelt je board op vindruk. De vin zit onderwater. Deze kracht is er niet op het ijs. Ander punt is moment, het principe van kracht x arm. Er even van uitgaand dat de afstand van de rider tot het lijijzer ongeveer 70 cm is en de rider met een gewicht van 70 kilo op het loefijzer drukt en het ijzer 10 cm hoog is dan leert volgens mij de formule dat het ijzer een druk van minimaal 490 kg moet weerstaan om de rider te laten liften. Dit gaat dat ijzer niet doen en stel dat ie het zou doen dan zouden de brokken ijs je om de oren vliegen :D en ik zie dat niet op de foto. Het loefijzer zou theoretisch kunnen liften gaan wanneer je de arm verkort door bv op je lijijzer te gaan staan. Maar dat staat niet lekker :-?

BramZ
Freeride pro
Freeride pro
Zeilnummer: NED-150
Teamrider: SurfArt
Surf spul: Starboard / North Sails
Contacteer:

Bericht door BramZ » ma dec 10, 2012 11:43 pm

Ik zie het als volgt:

Als je nu kijkt naar de richting van hoe het zeil -tegen- de mastvoet drukt (zit een knik in), en wanneer het lei-ijzer extreem veel grip heeft door de snelheid in de bocht, lijkt het mij logisch dat het board kantelt om dat ijzer!

Daarbij kun je ook nog het complete "systeem" incl. surfer zien als een star geheel, en dan krijg je het zeilboot-effect zeg maar: het board kantelt!

Depassant
Deur-surfer
Deur-surfer
Contacteer:

Bericht door Depassant » wo dec 12, 2012 11:34 pm

BramZ schreef:Ik zie het als volgt:

Daarbij kun je ook nog het complete "systeem" incl. surfer zien als een star geheel, en dan krijg je het zeilboot-effect zeg maar: het board kantelt!

dat wil je echt niet meemaken :-?

osluis
Windsurf guru
Windsurf guru
Surf spul: Veel te veel
Contacteer:

Bericht door osluis » do dec 13, 2012 11:21 am

Depassant schreef:
BramZ schreef:Ik zie het als volgt:

dat wil je echt niet meemaken :-?
Om het als star geheel te zien moet de bestuurder natuurlijk wel vast zitten in de voetbanden. Ik kan het niet goed zien, maar volgens mij is dat niet het geval. Zonder een vorm van verstaging dan wel een surfer die in voetbanden zit en gelift wordt door zijn zeil lijkt het mij bijna onmogelijk om je bord naar lij te kantelen door de wind. Dan heb je wel zo veel zijwaartse kracht bij je mastvoet nodig ivm de korte arm dat ik denk dat je base eerder afbreekt.

watermonster
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Surf spul: Slalom 49, 59, 69 (85cm is nu in de maak :-)..) - Gun GS-R 5,6 tot 8,7
Contacteer:

Bericht door watermonster » do dec 13, 2012 12:45 pm

Vlak voor het ijzer ligt een sneeuw builtje wat misschien een ijsbultje is geworden en een soort van schansje was voor het ijzer om los te komen..............iets anders zou ik niet kunnen verklaren.

arjen mol
Deur-surfer
Deur-surfer
Surf spul: FF86, 102 en 133, Loft racing blade 6.3, 7.0 en 7.8 - Gun Mega XR 8,8 e.o.

Bericht door arjen mol » zo jan 13, 2013 12:47 pm

Vraag niet hoe het kan, geniet er van (binnenkort weer...) :D

Jacques P
Funboarder in spe
Funboarder in spe
Surf spul: F2 FX5 Fanatic Falcon 89 TE 2017 & 111 2015. Fanatic Falcon 122 . North warp

Bericht door Jacques P » zo jan 13, 2013 5:49 pm

watermonster schreef:Vlak voor het ijzer ligt een sneeuw builtje wat misschien een ijsbultje is geworden en een soort van schansje was voor het ijzer om los te komen..............iets anders zou ik niet kunnen verklaren.
Dit los komen is gewoon een ijs bultje geweest anders komt deze kant echt niet los !!!

flapie
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Surf spul: RRD, HotSails, LoftSails
Contacteer:

Bericht door flapie » zo jan 27, 2013 12:20 pm

los komen denk ik dat ook niet zomaar zal gebeuren, maar de vraag was op welk ijzer de meeste druk staat.
ik heb wat nieuw voer uit een foto serie van gisteren :z
de foto's zijn genomen op halve wind tot downwindse rakjes, have fun :)

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

sytse-rvn
Deur-surfer
Deur-surfer
Surf spul: JP Freestyle 103, JP Freestyle 98, Gun Wave MC 4.5, Gaastra 4.0 + 4.5 + 5.3 + 6.5

Bericht door sytse-rvn » zo jan 27, 2013 3:24 pm

Ik heb al eens vaker de reacties gelezen en theorieën van anderen hier, maar nog niet de tijd genomen te reageren.
Bij deze: Zie de tekening als een plank die op je af komt.
Afbeelding

Beschouw het plankje, zeil en gewicht van de surfert als een systeem dat in evenwicht is. Moet wel, anders vallen we om..
Voor een evenwicht geldt dat de som van krachten in horizontale richting nul is, de som van verticale krachten is nul en de som van alle momenten (maakt niet uit om welk punt) moet nul zijn. Ik ga er vanuit dat het algemeen bekend is, maar voor mensen met een enorme afkeer voor natuurkunde: Kracht * Arm = Moment.
Het moment om bijvoorbeeld het linker ijzer moet nul zijn. Dan hebben we eerst de kracht in het zeil. kracht F1. Vermenigvuldigd met arm D1 heeft dit moment M1.

F2 is het gewicht van de surfer. Die heeft natuurlijk tot het linker ijzer niet of nauwelijks een arm en dit resulteert in een heel klein moment M2, in dezelfde richting als M1. In plaats van evenwicht is er nu dus alleen nog maar een groter moment ontstaan.

Het zojuist verkregen moment brengt het systeem dus uit evenwicht. Een kracht op het linker ijzer, kan niet zorgen voor een moment om het linker ijzer, omdat de arm dan nul is. De kracht om deze momenten tegen te werken zal dus Reactiekracht R2 zijn met bijbehorende arm D2 tot het linker ijzer. Het is belangrijk dat nu geldig is dat alle momenten samen nul zijn: Momenten = 0 = F1*D1 + F2*(kleine arm) - R2*D2. Oftwewl R2*D2 = F1*D1 + F2*(kleine arm). Die R2 bestaat dus voornamelijk uit reactiekracht om ondanks de krachten in je zeil het systeem in evenwicht te houden plus een klein deel van je gewicht

Als je stilstaat heb je F1 helemaal niet en dan is je gewicht de enige kracht en afhankelijk van waar je staat voornamelijk op het linker ijzer. Zodra je kracht in je zeil krijgt zal al die kracht dus zijn reactie vinden in het rechter ijzer. Bij zeer lage snelheden is F1 klein en de reactiekracht R2 dus ook. Voor evenwicht in de verticale richting van de krachten zal er dan nog druk op het ijzer zijn waarop je staat. Naarmate je sneller gaat en meer druk in je zeil hebt, wordt F1 groter, M1 wordt ook groter. M3 moet dan groter worden en R2 dus ook. Omdat de krachten in verticale richting in evenwicht moeten blijven en neerwaarts alleen je gewicht is, neemt je druk op je linker ijzer af, omdat de rechter meer kracht in verticale richting gaat leveren. Dus bij hogere snelheden en grotere krachten in je zeil is je druk voornamelijk op het ijzer rechts in de tekening. Lijzijde dus. De kracht kan dus zelfs zo groot worden in het zeil dat het moment M1 je op gaat tillen. Dan staat de volledige verticale druk op lijzijde.

My two cents.... :roll:

Plaats reactie