Problemen bij inloggen kunnen gemeld worden via het contact formulier.
Vermeld hierbij wel wat je forum gebruikersnaam is.
memberlist.php?mode=contactadmin

ijssurf zelfbouw 2012/2013 skate model (bestuurbaar)

Hier kun je alles kwijt wat te maken heeft met ijssurfen en het bouwen van de onderdelen

Moderator: Hansie

Depassant
Deur-surfer
Deur-surfer
Contacteer:

Re: ijssurfen en zelfbouw ,seizoen 2012/2013

Bericht door Depassant » vr nov 30, 2012 9:44 pm

@dutchflag thanks! Duidelijk. Ik had al zo'n vermoeden. Ik heb mijntrucks nu onder een vaste hoek staan en kom na wat meten en extrapoleren op een draaicirkel van 20 m. Ik heb zelf al een variabel systeem bedacht maar het is wel weer veel werk om te maken en het is zwaarder dan de vaste opzet. Maar als het er echt om gaat heb ik liever iets meer keus dus ga ik er toch maar mee door.

Ik zie veel forum gasten twijfelen over hun antislip dek. Hier is wat ik zelf doe; ik smeer het dek in met polyesterhars en strooi er dan van dat grijze dakgrint op. Te koop bij de gamma. Gewoon goed insmeren en helemaal volplempen met dat spul. De volgende dag klop je alles wat niet vast zit eraf en heb je een perfecte antislip. Voordeel is dat je board grijs/zwart is en elk straaltje zonlicht omzet in warmte zodat de sneeuw heel snel van je board smelt. Ik heb het nu al op mijn derde board en ik zou niet anders meer willen. Wel iets zwaarder misschien dan een plakstrip of een latje maar een keer uitglijden en vallen kost meer meters. En voetbanden natuurlijk maar dat lijkt me logisch.

martijn van wees
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Surf spul: F2 axxis 262/85ltr. F2 stoke 107. Bic Techno 153. Tabou rocket 105 . NP 4.2-4.7-5.5-6.0-6.7

Bericht door martijn van wees » vr nov 30, 2012 10:29 pm

Ik ben helemaal enthousiast geworden door de vele bob de bouwers onder ons. Ik heb ooit eens een ijssurfer gekregen uit het jaar kruik... mega zwaar ding. Doordat er jaren lang geen ijs kwam/lag heb ik het ding maar weggedaan.... balen nu natuurlijk want ik heb dus ook geen glij ijzers meer. Omdat ik nu veel mensen met gestuurde boards zie aankomen was ik wel benieuwd naar de prijzen van trucks. Ik heb een site gevonden waar ze deze dingen vekopen http://www.imboard.nl/longboards/longboard-trucks kunnen deze gebruikt worden voor een ijs surfer of zijn te slap/breekbaar?
En heeft iemand nog een adresje waar je die ijzers kan laten maken? of is het gewoon een kwestie van naar binnen lopen bij een ijzer boer en daar een brok rvs kopen en zelf slijpen-zagen-boren?

martijn van wees
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Surf spul: F2 axxis 262/85ltr. F2 stoke 107. Bic Techno 153. Tabou rocket 105 . NP 4.2-4.7-5.5-6.0-6.7

Bericht door martijn van wees » vr nov 30, 2012 11:44 pm

:lol: ja hoe meer er bij Storm bestellen hoe goedkoper natuurlijk..
Ik zat in eerste instantie te denken om een 3 hoek te maken, net zo'n ding als ik al eens had, maar die stuurde bijna niet. Nu de andere boards (met trucks) meer in trek zijn zit ik er aan te denken om zoiets te gaan maken. Ideeën genoeg maar de trucks en ijzers worden dan al gauw een dure grap.
Ik hoef er geen NK's mee te doen dus gewoon een leuk ding voor de lol moet het worden, ik wil er ook geen bakken geld aan uit geven..

Dutchflag
Windstoot 2010
Surf spul: HTS, maui sails tr-serie

Bericht door Dutchflag » za dec 01, 2012 12:57 am

@martijn van wees: als je gewoon veel lol wilt hebben op het ijs en geen intentie hebt om wedstrijdjes te doen zoals een nk ofzo, dan zou ik lekker voor een driehoek gaan.
Hiermee heb je super veel plezier en het surfgevoel blijft tot op zekere hoogte intact en boven dien hou je de kosten laag: 30 euro voor een setje ijzers en nog 100 euro voor het plaatmateriaal.
mocht je een je skate bouwen dan heb je al 60 euro aan ijzers en nog eens 150 aan de truks + de materialen voor je board en zo.
Doe lekker wat je wilt, maar ik verzeker je als je je een klein beetje verdiept in het bouwprincipe van de driehoek , dan heb je net zoveel plezier voor minder kosten.

@de passant: vanzelfsprekend kan storm andere materialen krijgen, maar deze zullen ver boven de 15 euro uitkomen, want er moet een ander soort plaat staal aangesneden worden. Als ik mijn ijzers binnen heb ga ik proberen om (via scheikunde) de ijzers harder te maken. Ikdenk hierbij aan een BBQ en een bad met oude motorolie. Iemand nog ideeen/ commentaar hierop?

martijn van wees
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer

Bericht door martijn van wees » za dec 01, 2012 1:14 am

Ik denk ook wel dat t een 3 hoek gaat worden, ik zie wel van die 3 hoek board met alleen een truck aan de voorkant en niet aan de achterkant, stuurd dat dan wel?

jharmsen
Deur-surfer
Deur-surfer
Teamrider: Gearfreak
Surf spul: RRD v8 X-Fire 114, Quatro quad 2012, Simmer Style SCR 2017, Blacktips, Icons

Bericht door jharmsen » zo dec 02, 2012 2:51 pm

martijn van wees schreef:Wat daar op die site staat valt niet te lezen. zie wat fototjes en wat benodigheden maar die teks kan ik niks van maken. Het is ook niet aan klikbaar ofzo zodat t groter word :-?
idd, mijn gedachte ook, heb dus die uitgave maar ff besteld en dan krijg je wel een beter beeld van het geheel. kan er wel een scan van maken maar denk niet dat ze daar bij motion er blij van zullen worden als deze online gaan...

Ze gebruiken een wakeboard in deze constructie omdat die door veert zodat de mountainboard trucks dan wel willen sturen zonder ze in een hoek te hoeven zetten als je je gewicht naar het midden brengt.

Ik vraag we enkel af hoever deze doorzakt als je in het midden gaat staan? 1 cm 2 cm? iemand een idee? ik heb een stuk plaat liggen van 120 lang 40 breed(stuk goedkoper iig dan een 2dehands wakeboard) als ik daar op ga staan buigt het geheel een 1,5 -2 cm door, ik vraag me nu af of dit wel genoeg is om een beetje fatsoenlijk te kunnen sturen.

de mountainboard truckshttp://www.mountainboardshop.nl/img/pro ... -460l0.jpg zijn inmiddels besteld.

Dutchflag
Windstoot 2010
Surf spul: HTS, maui sails tr-serie

Bericht door Dutchflag » zo dec 02, 2012 5:20 pm

Als toch iedereen aan de skate gaat 8)
Afbeelding

Bouw er ook effe eentje

spdr870
Deur-surfer
Deur-surfer

Re: ijssurf zelfbouw ,seizoen 2012/2013

Bericht door spdr870 » zo dec 09, 2012 3:59 pm

Ik ben ook bezig met het bouwen van een 'skate' model. Ik heb nu 3 jaar gevaren met mijn driehoek, en wil nu wel eens iets wendbaarders.

Ik zal aan deze trucks te denken. Niet al te duur (32,50 per stuk), en lekker breed:
http://www.mountainboardshop.nl/?p=product&id=62

Deze zijn nog een stuk goedkoper (21,50 per stuk). Zou dit eventueel ook kunnen?
http://www.mountainboardshop.nl/?p=product&id=63

En heeft iemand wel eens gedacht aan het kopen van een compleet mountainboard (82,50), deze doorzagen en verlengen?

@STORM; heb je net een pb gestuurd, ik heb ook interesse in een setje ijzers...

Speedsurfer142
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Surf spul: F2's - 3x Missile, SXXS, SXS, SXM, SXXL - Equipe II, Gun Sails GS-R 2014 5,6-9,5
Contacteer:

Bericht door Speedsurfer142 » zo dec 09, 2012 8:07 pm

Ik heb ook naar deze trucks gekeken, en nog niet beslist. Let er wel op dat dit 0 graden trucks zijn net als alle andere mountainboard trucks. Skateboardtruks lijken er op, maar die zijn echt anders.
Je moet mountainboardtrucks dus altijd monteren op een hoek als je de bocht om wilt gaan.

spdr870
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door spdr870 » zo dec 09, 2012 8:23 pm

Het onder een hoek monteren is geen probleem. Gewoon een wig ertussen (hout of metaal) en klaar. Het.kiezen van de ideale hoek is wel een uitdaging. De meeste mountainboards hebben een hoek van 30 graden. Op het ijs is.stabiliteit echter ook belangrijk denk ik. Een hoek van 20 lijkt mij beter.

Het enige waar ik bang voor ben bij deze trucks is de qualiteit. Zijn ze sterk genoeg? Wat is het verschil met de duurdere? Ik hoor sommige hier over trucks van 80 euro per stuk. Wat is de meerwaarde?

sytse-rvn
Deur-surfer
Deur-surfer
Surf spul: JP Freestyle 103, JP Freestyle 98, Gun Wave MC 4.5, Gaastra 4.0 + 4.5 + 5.3 + 6.5

Bericht door sytse-rvn » ma dec 10, 2012 12:23 pm

Speedsurfer142 schreef:Ik heb ook naar deze trucks gekeken, en nog niet beslist. Let er wel op dat dit 0 graden trucks zijn net als alle andere mountainboard trucks. Skateboardtruks lijken er op, maar die zijn echt anders.
Je moet mountainboardtrucks dus altijd monteren op een hoek als je de bocht om wilt gaan.
Niet helemaal waar. Het asje waar de truck omheen draait zeg maar, zit bij deze truck wel degelijk onder een hoek en niet horizontaal zoals die trucks met veren en eggshocks etc. Ik heb deze trucks (10mm) ook aangeschaft. Ben momenteel druk bezig met bouwen van het boardje. Vond die andere fancy trucks toch echt te duur, ookal zullen die ongetwijfeld meer comfort (lees: lekker sturen) hebben. Ondanks die al aanwezige hoek heb ik aluminium driehoekjes gemaakt om de trucks onder een hoek te plaatsen. Ik denk namelijk dat het zonder hoek minder scherp stuurt dan ik zou willen. Hoogst waarschijnlijk is een wig dus al afdoende. Ik heb een hele steile versie, een vrij vlakke versie en iets er tussen in, zodat ik kan proberen wat lekker vaart, of afhankelijk van waar ik zin in heb, scherpe bochtjes kan maken of juist wat stabieler rechtdoor kan.
spdr870 schreef:Het onder een hoek monteren is geen probleem. Gewoon een wig ertussen (hout of metaal) en klaar. Het.kiezen van de ideale hoek is wel een uitdaging. De meeste mountainboards hebben een hoek van 30 graden. Op het ijs is.stabiliteit echter ook belangrijk denk ik. Een hoek van 20 lijkt mij beter.

Het enige waar ik bang voor ben bij deze trucks is de qualiteit. Zijn ze sterk genoeg? Wat is het verschil met de duurdere? Ik hoor sommige hier over trucks van 80 euro per stuk. Wat is de meerwaarde?
Ik heb de 10mm gekocht. Tuurlijk is de belasting van het ijssurfen groot, maar zolang het op een mountainboard gemonteerd kan worden, zal het ruim sterk genoeg zijn. Ik voelde er iig weinig voor om totaal €120 kwijt te zijn voor alleen de trucks van een board dat ik 2x per jaar (in een goed jaar misschien meer) kan gebruiken(tsja.. student hè..). Het verschil is dat die andere trucks soepeler en comfortabeler sturen. En hoogstwaarschijnlijk kunnen die meer hebben. Ook op het ijs heb je trillingen en wat schokbelasting, maar dat is niet te vergelijken als je over een hobbelige berg knalt met je mountainboard. Oftewel, ik heb voor mijzelf besloten dat ik genoegen neem met wat eenvoudigere trucks. Je kunt de soepelheid van de besturing altijd nog aanpassen door andere bushings erin te stoppen, mocht dit niet naar wens blijken

Speedsurfer142
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Surf spul: F2's - 3x Missile, SXXS, SXS, SXM, SXXL - Equipe II, Gun Sails GS-R 2014 5,6-9,5
Contacteer:

Bericht door Speedsurfer142 » ma dec 10, 2012 8:44 pm

Heb even gekeken op het flyboard forum en daar heb ik gelezen dat de normale hoek van skatetrucks 15 graden is t.o.v. 35 graden bij channel tucks. Ik heb hier een interessante link over gevonden.
http://www.flyboarden.nl/forum/flyboard ... /35-of-15/

Verder is mij opgevallen dat de Scrub trucks met 10mm assen gebruik worden voor riders met een maximaal gewicht van 55 kg. Nu betreft het dan wel een flyboard, maar voor mijn gewicht (95 kg) lijkt mij dit niet sterk genoeg. Ik weet niet of dit maximale gewicht geldt voor het board of de trucks trouwens.

http://www.scrubboards.co.uk/product_de ... d_Red_/64/

nickyb
Freeride pro
Freeride pro
Surf spul: Nog niet genoeg!
Contacteer:

Bericht door nickyb » di dec 11, 2012 11:15 am

Hopen dat ik dit kan realiseren (het donker grijze is grip tape, bij de voorste pijl komen de voetbanden) rest wordt verf aan de bovenzijde. Onderzijde 2 stickers (weet iemand waar je deze kan kopen? Kan zo niks vinden).

Schets:
Afbeelding

Bartsurft
Hardcore windsurfer
Hardcore windsurfer
Surf spul: F2 SX S/M/L AHD Tracer 68 Gun Sails MegaXS Select S07/ SL7

Bericht door Bartsurft » di dec 11, 2012 11:42 am

Uiteindelijk de randen weer aanzetten en ik kon dank zij Jacques Van Der Hout aan een nieuwe boardsticker komen.
Komt uit dit topic: http://www.forum.windsurfing.nl/viewtop ... t=13874230

Je kan er altijd een pb-tje aan wagen, misschien moet je als tegenprestatie je ijssurfer een keer uitlenen aan Jacques.. :+

Speedsurfer142
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Contacteer:

Bericht door Speedsurfer142 » wo dec 12, 2012 12:10 am

Ik zit voor mijzelf te denken aan skatetrucks met een asdikte van 12mm.

spdr870
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door spdr870 » wo dec 12, 2012 8:47 am

Ik heb uiteindelijk deze besteld:
http://www.mountainboardshop.nl/?p=product&id=62

Redelijke investering, dus ik hoop dat ze gaan bevallen. Ik krijg ze vandaag binnen.

Nils49
Freeride pro
Freeride pro
Surf spul: Fanatic Falcons/Neilpryde RS Racings/F-Hot fins
Contacteer:

Bericht door Nils49 » wo dec 12, 2012 11:12 pm

Storm, geld is overgemaakt. :D

Ps. ik ben al een tijdje aan het rondzoeken naar stevige brede trucks voor onder een stuurbare ijssurfer a la de hiberna's.

Mijn doel is speed en toch bestuurbaar, richtingsstabiel dus, geen freestyle board.
De meest stevige (koersstabiele) lijken de longboard trucks of de down-hill trucks.
Deze lijken allemaal twee nadelen te hebben;
1. zijn slechts 10 inch breed (25,4 cm i.p.v. 40 cm)
2. de as waarom heen de trucks scharnieren (de kingpin) staat bij de meest stevige exemplaren met intelbare veren horizontaal t.o.v. van het montagevlak.

Zie de Channel of Matrix trucks bij de volgende link;
Zie http://www.powerkiters.nl/buggy-flyboards/trucks/
Die kun je dus niet zo onder een vlak board schroeven want dan stuurt het geheel niet.
Ze worden normaal onder de opgebogen voor en achterkant van een downhill board geschroefd.

Sommige van de zelfbouwers zie ik een wigvormig metalen tussenstuk gebruiken om de truck (de kingpin) onder een hoek van ongeveer 45 graden onder je vlakke board te kunnen monteren.
Iemand een idee waar ik die tussenstukken kan kopen?

Er zijn ook exemplaren die je zo onder een vlak board kunt monteren de zgn reversed kingpin trucks, maar die zijn weer te smal zie http://www.sickboards.nl/reversed-kingpin-c-22_100.html

Iemand advies? :-?
Ik zoek een stevige oplossing waar zo min mogelijk aan geklust hoeft te worden, mag iets meer kosten (Hiberna is me echt te duur voor een paar dagen lol per jaar)

Depassant
Deur-surfer
Deur-surfer
Contacteer:

Bericht door Depassant » wo dec 12, 2012 11:30 pm

Iemand advies? :-?
Ik zoek een stevige oplossing waar zo min mogelijk aan geklust hoeft te worden, mag iets meer kosten (Hiberna is me echt te duur voor een paar dagen lol per jaar)
Ik heb bij de bouwmaat een aluminium rij gekocht van een meter.kost iets van €15,- Deze heeft een schuine kant van ongeveer 30gr.
Stuk afzagen van 20cm eerst de truck erop monteren( is even gepruts omdat het dubbelwandig is maar wanneer je eerst het maatgat voor je boutje boort en daar het bovenste gat opboort zodat de kop van het boutje erdoor kan gaat het prima) en daarna het stuk rij op je board schroeven.
Let op! ze hebben deze rij`s ook bij de gamma maar die zijn flinterdun en niet sterk genoeg.

succes

Nils49
Freeride pro
Freeride pro
Surf spul: Fanatic Falcons/Neilpryde RS Racings/F-Hot fins
Contacteer:

Bericht door Nils49 » wo dec 12, 2012 11:56 pm

Bedankt voor de tip, ik heb helaas geen bouwmaat pas.. :(
Ik ga wel rondkijken in andere andere bouwmarkten.
Welke trucks heb je gebruikt? Hoe breed zijn ze?

Depassant
Deur-surfer
Deur-surfer
Contacteer:

Bericht door Depassant » do dec 13, 2012 11:27 am

Nils49 schreef:Bedankt voor de tip, ik heb helaas geen bouwmaat pas.. :(
Ik ga wel rondkijken in andere andere bouwmarkten.
Welke trucks heb je gebruikt? Hoe breed zijn ze?
Ik heb het type met de 12mm assen genomen. 40 cm breed. Ik meen merk Keos, via de vliegerop.nl site

Plaats reactie