Krijg je een wachtwoord foutmelding? Probeer dan eerst een reset : Reset
Mocht dat niet lukken dan kun je een verzoek indienen via het contact formulier.
Vermeld hierbij wel wat je forum gebruikersnaam is : Contact

ijssurf zelfbouw 2012/2013 driehoek model

Hier kun je alles kwijt wat te maken heeft met ijssurfen en het bouwen van de onderdelen

Moderator: Hansie

jadveder
Hardcore windsurfer
Hardcore windsurfer
Surf spul: mXr Monster 66, mXr Lovemachine 54, FF 132 met Avanti, Loft, mXr vinnen

Re: ijssurf zelfbouw 2012/2013 driehoek model

Bericht door jadveder » zo jan 20, 2013 5:34 pm

RobC schreef:Ik zoek eerder iemand die zijn verouderde ijssurfer van de hand doet
Mijn driehoek, gelast stalen frame met multiplex plaat en verstelsysteem voor ijzers, voormalige Dutchflag 1 mag je ophalen voor 25,-. Met achterijzers zonder voorijzer 75,-.
120 lang en 60 breed. Loopt erg hard!!! :wink:

surfbob
Funboarder in spe
Funboarder in spe
Surf spul: mistral joker, neilpryde expression en search

Bericht door surfbob » ma jan 21, 2013 1:51 pm

vraagje aan de experts: ik heb zelf ijzers geslepen, omdat ze slechts 5 cm hoog zijn(40 lang 5mm dik), ben ik bang dat ze verbuigen als ik ze alleen aan het midden bevestig, , is het gevaarlijk als ze niet kunnen kantelen? kan me eiogenlijk niet voorstellen dat dat echt heel hard nodig is gezien de ronde voorkant en de flex die het hout nog heeft..
iemand ideeen?

eckerdt
Windsurf guru
Windsurf guru
Surf spul: van alles en nog wat

Bericht door eckerdt » ma jan 21, 2013 1:57 pm

Denk niet zo zeer gevaarlijk, wel oncomfortabel. Die beperkte hoogte 5 cm. is met al die sneeuw wat zorgelijker lijkt mij.

Hansie
Hardcore windsurfer
Hardcore windsurfer
Teamrider: Zuidwest6
Contacteer:

Bericht door Hansie » ma jan 21, 2013 6:36 pm

surfbob schreef:vraagje aan de experts: ik heb zelf ijzers geslepen, omdat ze slechts 5 cm hoog zijn(40 lang 5mm dik), ben ik bang dat ze verbuigen als ik ze alleen aan het midden bevestig, , is het gevaarlijk als ze niet kunnen kantelen? kan me eiogenlijk niet voorstellen dat dat echt heel hard nodig is gezien de ronde voorkant en de flex die het hout nog heeft..
iemand ideeen?
Bevestig je ijzers aan hoeklijntjes die je op een vaste as monteerd.
Die as kan een strook multiplex zijn of een ijzere as, maakt niet uit.
En die as maak je onder het board zodat die kan kantelen.
Hoeft allemaal niet zo ingewikkeld te zijn.

JanO
Deur-surfer
Deur-surfer
Surf spul: JP x-cite Ride 120l, JP Freestylwave 84, NP H2 8.2, NP MK2 7.2, Gaastra Flow 6.0, NP Combat 5.4

Bericht door JanO » ma jan 21, 2013 9:38 pm

Dit weekend voor het eerst op de plank gestaan. En na een kleine aanpassing ging het heel redelijk.

Maar ik had 1 klein probleempje, bij flinke wind breekt de achterkant van de plank de hele tijd uit.
Eerst daarvoor al de voetband verder naar buiten gezet(sta nu met mijn hak ongeveer recht boven het ijzer), maar ik bleef er last van houden. De ijzers zijn eenzijdig onder ongeveer 45 graden geslepen, en waren nog 'scherp'
Wat kan ik hier tegen doen?

flapie
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Surf spul: RRD, HotSails, LoftSails
Contacteer:

Bericht door flapie » ma jan 21, 2013 9:58 pm

ik denk nog scherper maken, had het zelfde probleem.
de ijzers moeten zo scherp zijn dat je stukjes van je nagel af kunt schrapen.

BicElectricRock
Freeride pro
Freeride pro
Surf spul: KA Race 7.9/7.1/6.3 JP VI 68 2010, Falcon89 2013
Contacteer:

Bericht door BicElectricRock » di jan 22, 2013 7:04 pm

2 zijdig slijpen maakt een wereld van verschil. Toen mijn ijzers eenzijdig waren had ik dit probleem ook.
Wel goed scherp houden. Hoe dan ook

Willy B18
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Zeilnummer: Bel-18
Contacteer:

Bericht door Willy B18 » di jan 22, 2013 7:09 pm

flapie schreef:ik denk nog scherper maken, had het zelfde probleem.
de ijzers moeten zo scherp zijn dat je stukjes van je nagel af kunt schrapen.
Niet altijd blijkbaar.
Maatje AHD surfer had ze verleden jaar tussen twee sessies door even scherper gemaakt en ging ineens een stuk langzamer. Na terug bot zetten was hij weer sneller (ook tweezijdig geslepen) !
Hangt van de toestand van het ijs af...

JWLEMMER
Funboarder in spe
Funboarder in spe
Surf spul: PD-boards-Loft Blade slalom-P7 Formula

Bericht door JWLEMMER » di jan 22, 2013 10:39 pm

Ijszeilers hebben vaak meerdere ijzers met verschillende hoek geslepen. Voor bikkelhard zwart ijs moeten de ijzers rete scherp zijn en kan wel met een hoek van 70 graden. Als het dooit kun je wel terug naar veel stomper.

Heb ook wel gezien dat ijzers aan twee zijden geslepen zijn, 1kant 90graden ( 2 keer 45) en de andere 70 (2 keer 35) graden. Bij zacht ijs de 90 graden naar beneden en bij hard ijs de 70 naar beneden....

Als je geen grip hebt krijg je spin outs, ijzers snijden onvoldoende in het ijs en je verliest dus grip.

Magnus O.
Deur-surfer
Deur-surfer
Surf spul: AHD 282 SCS, Bic Rumba 310, F2 Wave 264
Contacteer:

Bericht door Magnus O. » wo jan 23, 2013 7:40 pm

surfbob schreef:is het gevaarlijk als ze niet kunnen kantelen? kan me eiogenlijk niet voorstellen dat dat echt heel hard nodig is gezien de ronde voorkant en de flex die het hout nog heeft..iemand ideeen?
Ben zeker geen expert, maar wel ervaringsdeskundige :) Neem van mij aan: een boardje dat buigzamer is dan steen (dus in principe elk board) kan niet werken zonder kantelbare ijzers!

Ik heb een basic driehoekboardje van 18mm multiplex, verder geen verstevigingen, dus redelijk flexibel. Achterop twee ijzers vastgebout aan de plaat (ijzers zijn hoekprofielen, dus dat was makkelijk). De ijzers zijn perfect rond geslepen en in V-vorm, scherp, en hebben over de volledige lengte (behalve de rondgeslepen voor- en achterkant natuurlijk) contact met het ijs = glijdt perfect. Totdat... je op je plank gaat staan en druk met je voeten uitoefent: het boardje buigt dan licht door, waardoor de ijzers alleen nog aan de voorkant afsteunen op het ijs, waardoor er te weinig oppervlakte overblijft om je gewicht te dragen en je ijzers vasthappen in het ijs. Na veel wikken en wegen heb ik daardoor besloten mijn versgemaakte hoekprofielijzers weer in de mottenballen te zetten en platte stalen ijzers te maken tussen twee aluminium hoekprofielen ingeklemt, met één bout erin zodat ze kunnen kantelen. Baalde er behoorlijk van, maar het kan gewoon niet werken zonder dat je ijzers kunnen kantelen.

Dutchflag
Windstoot 2010
Surf spul: HTS, maui sails tr-serie

Bericht door Dutchflag » wo jan 23, 2013 8:41 pm

Mijn ijzers zitten gewoon vast dus niet kantelbaar. Werkt perfect, net zoals de afgelopen 2 jaar.

Depassant
Deur-surfer
Deur-surfer
Contacteer:

Bericht door Depassant » wo jan 23, 2013 9:51 pm

Dutchflag schreef:Mijn ijzers zitten gewoon vast dus niet kantelbaar. Werkt perfect, net zoals de afgelopen 2 jaar.
Hmm.... Ik zit een beetje na denken over vast of kantelbaar. Het probleem wat ik heb met al mijn boards; boven de 65kmh gaat ze uitbreken. Niet zozeer als ik diep ga maar als ik vanuit een ruim rak op ga loeven hou ik ze gewoon niet in het spoor. Hebben jullie dat ook of ben ik de enige met dit probleem. Ik sta Behoorlijk ver achterop. Een voor mij comfortabele positie. Zou het uitmaken als ik mijn ijzers vast zet of heel moeilijk kantelbaar maak, een soort demping aanbreng. Misschien iets om te proberen. Een bestuurbare driehoek kan dit probleem misschien ook oplossen.
De raderen draaien.

Dutchflag
Windstoot 2010

Bericht door Dutchflag » wo jan 23, 2013 11:48 pm

Depassant schreef:
Dutchflag schreef:Mijn ijzers zitten gewoon vast dus niet kantelbaar. Werkt perfect, net zoals de afgelopen 2 jaar.
Het probleem wat ik heb met al mijn boards; boven de 65kmh gaat ze uitbreken. Niet zozeer als ik diep ga maar als ik vanuit een ruim rak op ga loeven hou ik ze gewoon niet in het spoor. Hebben jullie dat ook of ben ik de enige met dit probleem..
Tijdens een ruime rak of halve wind loopt alles zoals een trein op het spoor, maar net zoals bij jou breekt hij gecontroleert uit tijdens extreem oploeven.

Ik denk dat idd aan onze surfhouding ligt. Allebij hebben wij een flink hangende houding , waardoor je het board ongemerkt gaat liften tijdens oploeven> breekt dus uit.

Lijkt me geen probleem alleen je moet je ijzers wat vaker slijpen. Op basis van jouw kennis en verhalen zou ik hier dus niet al te groot probleem van maken

Magnus O.
Deur-surfer
Deur-surfer
Contacteer:

Bericht door Magnus O. » do jan 24, 2013 7:30 am

Wat voor materiaal is je boardje van gemaakt? Is deze zo stijf dat hij niet doorbuigt als je met je voorste voet druk geeft? Dat is de enige mogelijkheid waardoor je met vaste ijzers zou kunnen varen naar mijn idee.
Heb je anders een foto om te laten zien wat je bedoeld? Want neem aan dat je niet dit http://forum.windsurfing.nl/viewtopic.p ... 2#p7265878 boardje bedoeld - die heeft rubber ophanging en blijkbaar komen de ijzers er met één bout aan.

Willy B18
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Zeilnummer: Bel-18
Contacteer:

Bericht door Willy B18 » do jan 24, 2013 8:35 am

Ben ook benieuwd.
Ik gebruik zelf ook 18mm 'betonplex en dat zou beter betonfkex heten. Met vaste ijzers inderdaad niet te doen om de dorr Magnus reeds aangehaalde reden.
Met de over één bout in hoekijzers opgehangen ijzers is dat probleem uit de wereld, al heb ik het board toch nog versterkt omdat anders mijn ski vooraan ook schuin kwam te staan onder belasting.

Dutchflag
Windstoot 2010

Bericht door Dutchflag » do jan 24, 2013 10:13 am

Magnus O. schreef: Heb je anders een foto om te laten zien wat je bedoeld? Want neem aan dat je niet dit http://forum.windsurfing.nl/viewtopic.p ... 2#p7265878 boardje bedoeld - die heeft rubber ophanging en blijkbaar komen de ijzers er met één bout aan.
het is wel dat board, maar voordat ik de ijzers vast zet leg ik hem eerst op het ijs en dan pas draai ik met die ene bout het ijzer zo klem dat er geen beweging meer in zit. De rubbers onder de "as" zorgen er een klein beetje voor dat het geheel een klein beetje kan bewegen ten opzichte van het board.
En ja het board is dermate stijf dat deze niet doorbuigt.

Magnus O.
Deur-surfer
Deur-surfer
Contacteer:

Bericht door Magnus O. » do jan 24, 2013 5:18 pm

Dutchflag schreef:het is wel dat board, maar voordat ik de ijzers vast zet leg ik hem eerst op het ijs en dan pas draai ik met die ene bout het ijzer zo klem dat er geen beweging meer in zit. De rubbers onder de "as" zorgen er een klein beetje voor dat het geheel een klein beetje kan bewegen ten opzichte van het board. En ja het board is dermate stijf dat deze niet doorbuigt.
In dat geval zorgen de rubbers voor de beweegmogelijkheid van de ijzers + de as die de mogelijkheid heeft om te torsen. Daarnaast zul je in de praktijk zien dat met 80+ KG er bovenop, er zelfs beweging zit in de één-bout-montage van de ijzers. Kortom: een board dat niet 100% stijf is, kan niet werken met vaste ijzers.

Dankzij een toffe gast @ metaalbedrijf in de buurt heb ik nu platte ijzers gescoord :) 40 hoog x 5 mm breed.
Nog even aan het twijfelen over de lengte; de vaste ijzers waren 40 cm lang - 5 cm ronding = 35 cm continue contact met het ijs. Hoe langer ik ze nu zou maken met kantelbare ijzers, hoe meer afstand van je board ze moeten komen om ruimte te geven voor het kantelen. Dus wou ze wel iets korter maken, maar denk dat 30 cm wel het minimum is dat je op het ijs moet hebben of niet?

Heb 4 stuks 4x35mm aluminium hoekprofielen die dus langs de hele lengte van de ijzers komen voor een goede sporing - maar een ringetje of plaatje om de bout - aan weerszijden van het ijzer en de houders - is dan geen optie meer (maar daarmee gaat het kantelen natuurlijk niet beter); hebben jullie dat ook zonder gedaan?

@Willy B18: Heb je eenzelfde concept als 'k vorig jaar ook ben begonnen 8) : driehoekboard met voorop een ski. Heb een wat langer stuk van de ski gebruikt die aan het eind (richting achterkant board) stijf tegen het board zit geschroefd, dan naar voren toe steeds verder van het board afbuigt en voorop dmv een houten klos tegen het board zit gelijmd; daar zit het vlakke stuk van 10-15cm dat continue contact heeft met het ijs, waarna hij verder naar voren omhoog loopt zoals elke ski. Werkte perfect voor sneeuwduinen (terwijl m'n board maar 3.5cm boven het ijs ligt met vaste ijzers!) en geeft m'n board gelijk wat stevigheid in de lengte :)

Nu hopen dat er tijd genoeg is om de kantelbare ijzers te maken voor de dooi inzet!!! :roll: 8)

JWLEMMER
Funboarder in spe
Funboarder in spe

Bericht door JWLEMMER » do jan 24, 2013 10:50 pm

Ik heb een simpele driehoek, gelast profiel, plaat erop, klaar.
Achter twee scherpe ijzers met behoorlijke ronding, die met 1 bout door twee hoekprofielen opgesloten zitten.
De bout heb ik zo strak aangedraaid dat de ijzers vrijelijk op en neer kunnen maar niet heen en weer. En met vrijelijk bedoel ik dan ook heeeel vrijelijk. Contact met ijs is maar over een 10 cm bij bikkelhard ijs. Ijzers zijn vlijmscherp!
Voor heb ik een ronde buis, die is er dus alleen voor steun.

Geheel loopt als de brandweer, dat kan Dutchflag beamen want die was zaterdag ook op nannewiid. Of mn Loftzeiltje deed wonderen ;-). 6.3 was voor mij aan de grote kant maar het liep wel erg hard.

Ik heb systeem van Dutchflag ook gezien en werkt maar volgens mij is het onnodig complex 8)

Dutchflag
Windstoot 2010

Bericht door Dutchflag » do jan 24, 2013 11:32 pm

JWLEMMER schreef: Geheel loopt als de brandweer, dat kan Dutchflag beamen want die was zaterdag ook op nannewiid. Of mn Loftzeiltje deed wonderen ;-). 6.3 was voor mij aan de grote kant maar het liep wel erg hard.

Ik heb systeem van Dutchflag ook gezien en werkt maar volgens mij is het onnodig complex 8)
Idd jouw setje liep ook als de brandweer en dus dit systeem werkt goed en soms zelfs beter :P . Vergeet niet dat ijssurfen gebaseerd is op windsurfen en niet ieder board past bij ieder persoon.

@jwlemmer: Baalde er wel van dat je op dat moment sneller was hoor :oops: , maar over de gehele dag hebben we toch ook lol gehad, toch?

ps had wel een 2 sec van 76 (beat that :P )

BicElectricRock
Freeride pro
Freeride pro
Surf spul: KA Race 7.9/7.1/6.3 JP VI 68 2010, Falcon89 2013
Contacteer:

Bericht door BicElectricRock » vr jan 25, 2013 7:41 pm

Zelf heb ik de afgelopen 2 seizoenen ook problemen gehad met het doorbuigen van het board. Hierdoor spoorde het board niet lekker en wilde continue oploeven. Dit laatste kwam doordat door het doorbuigen mijn voorste ijzer ging kantelen.

Ik heb dit opgelost met fantastisch resultaat. Door balken (oude schutting palen :lol: ) in een driehoek onder mijn board te schroeven is het board super stijf geworden. Resultaat: board spoort super, loeft niet meer open en gaat hard. 2s max 77, run 76. Ok eea wordt er wel zwaarder van, maar dat neem ik voor lief.

Op het filmpje van Niels zie je op 1.01 mij. Board voorbij komen. Even op,pauze zetten en je kunt zien hoe het zit. Evenals mijn schaatsophanging. Als meer details gewenst zijn, stuur maar een pb.

[/youtube]
Laatst gewijzigd door BicElectricRock op za jan 26, 2013 9:10 am, 1 keer totaal gewijzigd.

JWLEMMER
Funboarder in spe
Funboarder in spe

Bericht door JWLEMMER » vr jan 25, 2013 10:23 pm

@dutchflag, zeker lol gehad, en daar gaat het om. Ik heb geen GPS om, dusweet niets van mn 2 sec top :D
Ijssurfen is gewoon lekker knallen met vrienden op een simpel bouwsel, respect voor wat velen in elkaar weten te flansen. Klote van je blessure man, hoop dat je snel weer hersteld..

Dutchflag
Windstoot 2010

Bericht door Dutchflag » za jan 26, 2013 9:36 pm

JWLEMMER schreef:@dutchflag, zeker lol gehad, en daar gaat het om. Ik heb geen GPS om, dusweet niets van mn 2 sec top :D
Ijssurfen is gewoon lekker knallen met vrienden op een simpel bouwsel, respect voor wat velen in elkaar weten te flansen. Klote van je blessure man, hoop dat je snel weer hersteld..
Idd het gaat erom dat je lol hebt :D en ik geloof echt wel dat als je een gps om had dat je in de buurt van mijn snelheid of zelf erover heen zou gaan (who cares :P )

M'n blessure viel gelukkig mee, heb vandaag een leuke (no pain ) sessie gehad op westeinderplas.

WilliamS
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Surf spul: North Warp & RAM, F2 SX S & L, Vector Fins Canefire 32 & 40

Bericht door WilliamS » ma mar 04, 2013 10:09 am

Afbeelding

Iemand dit soort 'schaatsen' wel eens gezien?
Lijkt wel een skischoen :)

Plaats reactie