Problemen bij inloggen kunnen gemeld worden via het contact formulier.
Vermeld hierbij wel wat je forum gebruikersnaam is.
memberlist.php?mode=contactadmin

ijssurf zelfbouw 2012/2013 driehoek model

Hier kun je alles kwijt wat te maken heeft met ijssurfen en het bouwen van de onderdelen

Moderator: Hansie

Plaats reactie
ExtremeSurfer1.0
Funboarder in spe
Funboarder in spe
Surf spul: Pilot 5,5, iSonic 101L, Xantos 124L, FSW 84L, Arrows Racing 6,3, North Daytona 7,3

Heeft iemand een bouwtekening???

Bericht door ExtremeSurfer1.0 » di sep 18, 2012 12:35 pm

Beste ijssurfers,
heeft iemand een duidelijke bouwtekening voor een goede ijssurfer?
Mis tijdens de winter het surfen namelijk en het lijkt me erg leuk om te gaan ijssurfen.
Alvast bedankt voor de moeite.

Jordi

Hansie
Hardcore windsurfer
Hardcore windsurfer
Teamrider: Zuidwest6
Contacteer:

Re: Heeft iemand een bouwtekening???

Bericht door Hansie » wo sep 19, 2012 5:41 pm

DR.Jacobo
Deur-surfer
Deur-surfer
Surf spul: Fanatic, North

Bericht door DR.Jacobo » za okt 13, 2012 8:29 pm

In de laatste Motion Windsurf (nr.5) complete bouwinstructie met boodschappenlijst om de ijssurfer van Dennis Littel na te bouwen.

Robert8655
Funboarder in spe
Funboarder in spe
Surf spul: Tabou 3S, 102L & 96L, Gaastra Manic 4.2, 4.7, 5.3, Ezzy wave PantherII 5.8, Custom made ijssurfer

Re: ijssurfen en zelfbouw ,seizoen 2012/2013

Bericht door Robert8655 » di okt 30, 2012 5:11 pm

Zelf bouw ik dit jaar geen ijssurfer, afgelopen twee jaar al twee gebouwd. Zie picasawebalbum
https://plus.google.com/photos/10334004 ... 8173272845

Volgend jaar wordt het een skate model zoals in het filmpje van onze Amerikaanse collega's.

Is er al iemand begonnen met bouwen, foto's graag...................Leuk om te volgen.

Groet Robert
Laatst gewijzigd door Robert8655 op wo jul 09, 2014 10:29 am, 1 keer totaal gewijzigd.

Willemsurf
Funboarder in spe
Funboarder in spe
Surf spul: neilpryde, mistral, prolimit, naish

Bericht door Willemsurf » di okt 30, 2012 5:11 pm

ExtremeSurfer1.0 schreef:Beste ijssurfers,
heeft iemand een duidelijke bouwtekening voor een goede ijssurfer?
Mis tijdens de winter het surfen namelijk en het lijkt me erg leuk om te gaan ijssurfen.
Alvast bedankt voor de moeite.

Jordi
ik ben er zelf ook een aan het maken heb een google sketchup 3d model gemaakt met de dimensies en materialen die ik ga gebruiken. ik kan je niet verzekeren dat hij perfect is maar volgens al het research en mijn geweten zou alles goed moeten zijn. als je wilt kan ik van alles een download linkje maken dan kan je die misschien gebruiken

Grompoe
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Surf spul: Fanatic Falcons 80, 91 en 125, F2 Missile XS, Loft Blade 6.3 + 7.0 + 7.8 en Sonntag fins

Bericht door Grompoe » di okt 30, 2012 6:22 pm

Robert,
Heb je toevallig ook een bouwtekening van dat zwarte board?
Dat ding ziet er namelijk perfect uit.
Zou je zelf nog verbeteringen willen aanbrengen aan dat board en zo ja wat en hoe?

Robert8655
Funboarder in spe
Funboarder in spe
Surf spul: Tabou 3S, 102L & 96L, Gaastra Manic 4.2, 4.7, 5.3, Ezzy wave PantherII 5.8, Custom made ijssurfer

Bericht door Robert8655 » di okt 30, 2012 6:45 pm

Willem, ik heb zelf voor mijn laatste ijssurfer RVS gebruikt. Naar de plaatselijke tweedehands ijzerhandel en een strip van 7 cm breed en 5 mm dik van de benodigde lengte aanschaffen. Met een goede ijzerzaag, slijptol en vijl kun je bijna alles doen.

Ook de schaatshouders hebben je aandacht nodig, de dwars krachten die tijdens het ijssurfen ontstaan zijn groot. Voer je, je schaatshouders of je schaats te licht uit dan is alles zo krom/of verbogen.

Als de verbinding van je schaatshouder met bouten aan je houten board wordt bevestigd, houdt dan rekening met de zachtheid van het hout. Bouten goed vast draaien gaat niet, je trekt de bouten je board in. Zorg voor grote ringen of plaatjes aan de bovenkant van het board. Je schaatsen moeten sporen/in een lijn staan, hiervoor moeten je houders goed vast staan.

Het RVS in V vorm geslepen bevalt mij het beste. de V blijft lang scherp. Ook de andere vormen |/ \| en \| |/ geprobeerd, de V glijdt mijn inziens het beste.

De vorm van de schaats is ook belangrijk, denk aan het door kruizen van vast gevroren sneeuw velden of oneffenheden in het ijs.

Voor een indruk check mijn picasa webalbum, zoals in mijn eerdere reactie vermeldt, om een indruk te krijgen.
Al het RVS wat is te zien op de zwarte boardjes kostte mij vorig jaar per board wel ongeveer 150 euro. Materiaal kosten totale board ongeveer 300 euro.

Voor zover mijn reactie.

Groet Robert

ps lekker weer on topic dacht ik zo....

Robert8655
Funboarder in spe
Funboarder in spe

Bericht door Robert8655 » di okt 30, 2012 7:09 pm

Grompoe, Ik heb van het zwarte boardje geen bouwtekening wel de foto's (picasa webalbum) Ook is daar de mal te zien waarop ik de 5 lagen triplex/ okume heb gebogen en verlijmd. Het board is 80 cm breed en 120 cm lang.
Het model is afgekeken van een bestaand board welke ik heb gezien in februari 2010 op de Gouwzee. Zelf een schets gemaakt en op gevoel de mal, met in het achterhoofd 80 cm breed en 120 cm lang ivm met de triplex maat van 244 cm lang en 122 breed in de bouwmarkt.

Verbeteringen zijn de volgende geweest (twee boards gebouwd) van triplex niet watervast verlijmd naar okume wel watervast verlijmd. Mastvoet stand bij tweede board verder naar achtergeplaatst. Wanneer je je mastvoet boven je glijschaats plaats dan wil het board oploefen en heb je te weinig controle. Nadat ik de mastvoet verder naar achter had geplaatst bleek het board stabiel en redelijk wendbaar bij overstag gaan en gijpen. Gijpen lukt echter alleen met lagere snelheden en veel oefening. Voetbanden voor achterste voet geplaatst. Bij 50 km en harder heb je het gevoel dat je van je board begint te stuiteren. (Een beetje sneeuw onder je voet en het is glad.) Overgegaan van \| |/ naar V vorm van de Schaats.

Ik wil het board niet de hemel in prijzen maar het is goed gelukt zal ik maar zeggen. Ik zie geregeld mooie boards in de filmpjes voorbij komen. Op het ijs is mijn ervaring dat iedere zelfbouwer trots is op zijn eigen ijssurfer en dat is maar goed ook. :D
Mijn board gebouwd op ervaring van het blauwe board die is van een bouwtekening uit de jaren 80 uit de surfkampioen. Dit board doet het goed, maar is redelijk laag (4 a 5 cm vrijloop) waardoor je behoorlijk wordt geremd in een sneeuwveld.
Het zwarteboard staat iets hoger ongeveer 8 a 9 cm vrijloop. Maat voering en mastvoet afstand gegokt, er is maar weinig info over terug te vinden op het intranet.

Afgelopen winter op een Hiberna mogen oefenen. Wat opviel was dat ik na 10 minuten hele vermoeide enkels kreeg.
Het vraagt veel oefening om het Hiberna board stabiel recht te houden.

Mochten er meer vragen zijn beantwoord ik deze graag, denk hierbij ook even aan een persoonlijk bericht voor mogelijk telefonisch contact.

Groet Robert

flapie
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Surf spul: RRD, HotSails, LoftSails
Contacteer:

Bericht door flapie » ma nov 05, 2012 12:36 pm

ben ook aan het klussen geslagen.
vorig jaar van nils de driehoek en de pirate mogen proberen.
ik vond de driehoek het leukst dus die beslissing was snel gemaakt.
wat me op horst vorig jaar ook opviel was dat licht gewicht met weinig wind toch wel een voordeel is.
omdat ik zo niet weet waar alles het best kan staan gekozen om veel stel mogelijkheden te hebben.
als maat voering heb ik mn slalom board een beetje aangehouden.
hij is 70cm breed en 170cm lang.

omdat ik licht wilde bouwen moest er een kroming in zitten om zo extra stevigheid te crieren.
begonnen met latjes krom te zagen en daar een plaat overheen te lijmen.
later de dwars latjes er in verstek in gelijmd en deze van binnen naar buiten steeds dunner laten worden, en dit aan de onderkant andersom gedaan.

Afbeelding
Afbeelding

dit heeft een totaal gewicht van 2.6KG

de voet voor het voorijzer er een beetje schuin in gemonteerd zodat hij straks op het ijs precies recht staat.
tevens kan ik er zo verschilende ijzers in zetten.

Afbeelding

van een aluminium hoek profiel een mast rail gemaakt en er in gelijmd.
mastrail extra lang gemaakt, dan moet de juiste stand er wel bij zitten.

Afbeelding

in ijzeren stripjes gaten gemaakt en schroefdraad getapt, deze in houten blokjes gelijmd en op het board gelijmd.
hier komt straks een losse achteras onder.
omdat de strips meerdere gaten hebben kan ik straks de as naar voren of achteren plaatsen.
ook kan ik met de dempers die in verschilende stijfheden leverbaar zijn de vering aanpassen.

Afbeelding

dit heeft een totaal gewicht van 4.9 KG

met purschuim blokken piepschuim in de compartimenten gelijmd en de boel gelijk op de latjes af gesneden en glad geschuurd.

Afbeelding
Afbeelding
heeft nu een totaal gewicht van 5.9KG

daarna het board voorzien van 2 lagen 80 gram glasvezel.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

dit komt op een totaal gewicht van 6.5 KG

ondertussen de boel geplamuurd met micro baloons en gisteren is de onderkant voorzien van een laag 400 gram carbon en daar weer 2 lagen van 80 gram glasvezel overheen.
de boel ligt nu te drogen en dan mag van de week de bovenkant ook.
ik schat dan op een totaal van 8,5 KG uit te komen.
en dan nog aan de slag met een achteras en de ijzers.

p.s. als jullie wat dutchflag invloeden terug zien komen dan zijn de credits voor dutch......... :D
met name het idee van de losse achteras.

Robert8655
Funboarder in spe
Funboarder in spe

Bericht door Robert8655 » ma nov 05, 2012 7:11 pm

Flapie, hier zat ik op te wachten :D foto's. Voor zover ziet het er goed uit, mijn complimenten. Ik ben zeer benieuwd naar het eind resultaat en de vaar eigenschappen.
Het idee van de losse achteras is wat mij betreft een interessante ontwikkeling.

Groet Robert
Laatst gewijzigd door Robert8655 op ma nov 05, 2012 7:59 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

flapie
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Contacteer:

Bericht door flapie » ma nov 05, 2012 9:46 pm

ik ben ook benieuw hoe hij gaat varen...... :)
tot nog toe zijn er iig al heel wat uurtjes in gaan zitten, daar heb ik me toch op verkeken :oops:
het begint me nu een beetje tegen te staan, maarja we zijn nu al zo ver, hopen dat al de moeite straks niet voor niets is geweest.....

Hansie
Hardcore windsurfer
Hardcore windsurfer
Teamrider: Zuidwest6
Contacteer:

Bericht door Hansie » ma nov 05, 2012 10:23 pm

Keurig Menno,
Dit idee van een losse as achter heb ik vroeger zelf ook al eerder uitgeprobeerd en werkt prima.
Ik had toen een starre as gemaakt zodat de ijzers niet onafhangelijk van elkaar konden kantelen, dat miste ik toen wel.
Ik ben wel erg nieuwsgierig wat het geheel totaal weegt als je ijzers en voetbanden gemonteerd zijn.
Prachtig project!

DonLimas
Windsurf guru
Windsurf guru
Zeilnummer: NED-210
Surf spul: AHD, Starboard, Neil Pryde, Hotsails, Caas, Technolimits, MFC
Contacteer:

Bericht door DonLimas » wo nov 07, 2012 12:16 pm

Een erg mooi model!
Met een paar goede ijzers ben ik van overtuigd dat ie het prima gaat doen

Dutchflag
Windstoot 2010
Surf spul: HTS, maui sails tr-serie

Bericht door Dutchflag » do nov 08, 2012 7:33 pm

Mooi gedaan hoor menno :D . Ben benieuwd of je hem onder de 10kg kan houden, want je ijzers gaan waarschijnlijk 1kg per stuk wegen.

ps goede ideen zijn er om te stelen 8)

Afbeelding

Afbeelding
Dit idee van een losse as achter heb ik vroeger zelf ook al eerder uitgeprobeerd en werkt prima.
Ik had toen een starre as gemaakt zodat de ijzers niet onafhangelijk van elkaar konden kantelen, dat miste ik toen wel.
het idee is dat de torsie in de as de kleine oneffenheden in het ijs weghaald en door middel van de rubbers tussen board en as worden de grotere klappen weggehaald.
Ik vind het geweldig werken, maar het is alleen even vreemd als je de as over het ijs ziet gaan, want deze leid gewoon een eigen leven
Laatst gewijzigd door Dutchflag op do nov 08, 2012 8:04 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

twalis
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Surf spul: ouwe zooi, gestopt met windsurfen in Nl

Bericht door twalis » ma nov 12, 2012 5:24 pm

Ben zelf ook al weer bezig om een nieuwe ijssurfer te maken voor komend seizoen, de ijssurfer van vorig jaar stuurde erg beroerd.

Iemand nog tips, ik heb mijn surfer gemaakt volgens driehoek concept. Model Bes Yacht Design.

Op internet kwam ik deze tegen, iemand ervaring mee
http://www.vanveenplaatwerk.nl/ijssurf-board.htm

flapie
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Contacteer:

Bericht door flapie » ma nov 12, 2012 8:25 pm

en toen was tie zwart........ :)

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Totaal nu 8.5 KG

onder de 10kg zal idd wel niet meer lukken, op de stukken waar je moet staan heb ik het carbon dubbel gelegd voor wat extra stevigheid.
nu met de achteras verder, ik zit te denken om ijzeren hoekstrips te gebruiken.
deze op een houten plaat te monteren, de plaat te verstevigen met aluminium en dan maar weer met carbon omwikkelen.
als je dan keper geweven pakt en de vezels in de lengte legt hou je toch nog de torsie van de as.
iemmand hier een idee over?

Spike_B
Freeride pro
Freeride pro
Contacteer:

Bericht door Spike_B » ma nov 12, 2012 9:25 pm

flapie schreef: omdat de strips meerdere gaten hebben kan ik straks de as naar voren of achteren plaatsen.
Ik denk dat het naar achteren wordt. Als je namelijk gaat staan op een stuk van je board dat buiten de ijzers uitsteekt dan kiept ie, bij een licht board nog eerder dan bij een zware en lompe..

STORM!
Freeride pro
Freeride pro
Surf spul: Bijna compleet

Bericht door STORM! » ma nov 12, 2012 10:36 pm

Menno, toch van je geloof afgestapt? :lol:
Ziet er iig netjes uit.

album

JanO
Deur-surfer
Deur-surfer
Surf spul: JP x-cite Ride 120l, JP Freestylwave 84, NP H2 8.2, NP MK2 7.2, Gaastra Flow 6.0, NP Combat 5.4

Bericht door JanO » di nov 13, 2012 8:30 am

STORM! schreef:Menno, toch van je geloof afgestapt? :lol:
Ziet er iig netjes uit.

album
En wat mag dit erg mooie gevalletje wegen?
Ziet er trouwens echt heel netjes uit.

flapie
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Contacteer:

Bericht door flapie » di nov 13, 2012 10:49 pm

Spike_B schreef:
flapie schreef: omdat de strips meerdere gaten hebben kan ik straks de as naar voren of achteren plaatsen.
Ik denk dat het naar achteren wordt. Als je namelijk gaat staan op een stuk van je board dat buiten de ijzers uitsteekt dan kiept ie, bij een licht board nog eerder dan bij een zware en lompe..
of naar voren, de wangen van het board waar ik met mn voorste voet op sta zitten namelijk naast de driehoek van het voor en de achter ijzers.
achter op het board staan kun je bij een surft board ook niet als je geen mastvoet druk hebt, maar het moet natuurlijk ook niet overdreven worden.
ik heb er nu een houten achteras onder zitten die ik ff snel gemaakt heb om eea te checken en die zit in nu in het midden en ik denk dat ik wat dat betreft wel goed zit.
maar we gaan het zien als er ijs ligt....
STORM! schreef:Mijn driehoek is beduidend zwaarder. Die kruipt tegen de 20 kg of meer denk ik. Was vorig jaar ook trager dan de rest :-(
Daar moet nog wat hout en staal weg.
ik denk dat voor top snelheid het gewicht niet zn rol speelt en als het doorwaait ook niet.
licht gewicht bied vooral voordelen bij minimale omstandigheden denk ik.
sytse-rvn schreef:Ik ben zelf inmiddels klaar met mijn ontwerpje, dus kan ik beginnen met bouwen :D
als het net zo strak wordt als je tekening dan komt het wel goed, ziet er goed uit.
BramZ schreef:Carbon! :)
geil spul he :P

Plaats reactie