Problemen bij inloggen kunnen gemeld worden via het contact formulier.
Vermeld hierbij wel wat je forum gebruikersnaam is.
memberlist.php?mode=contactadmin

Re: ijssurf zelfbouw 2013/2014 skate model (bestuurbaar)

Hier kun je alles kwijt wat te maken heeft met ijssurfen en het bouwen van de onderdelen

Moderator: Hansie

Robert8655
Funboarder in spe
Funboarder in spe
Surf spul: Tabou 3S, 102L & 96L, Gaastra Manic 4.2, 4.7, 5.3, Ezzy wave PantherII 5.8, Custom made ijssurfer

Bericht door Robert8655 » wo dec 25, 2013 11:04 am

"Het lijkt op de foto's net als je bij het af lassen de gaskraan had dicht staan?"

Niekuss het was niet de gaskraan. Ik heb alles elektrisch gelast met elektrode, Las apparaat leek niet stabiel in zijn stroom afgave, en mijn las ervaring is van 20 jaar geleden. Bij elkaar maakt dat, dat het las werk niet de schoonheidsprijs verdiend. Het zit goed vast, al het laswerk opgeknapt. Eind resultaat ben ik zeer tevreden over..

Zie graag andere creaties, het ijssurf forum lijkt wel dood.. Straks gaat het nog vriezen(stel je voor...) en dan zien wij weer(met alle respect) de haast klussen...

Groet Robert

Robert8655
Funboarder in spe
Funboarder in spe
Surf spul: Tabou 3S, 102L & 96L, Gaastra Manic 4.2, 4.7, 5.3, Ezzy wave PantherII 5.8, Custom made ijssurfer

Bericht door Robert8655 » wo dec 25, 2013 4:12 pm

"Erg mooi bedacht en uitgevoerd maar ik meen op foto 18 een tordeerprobleem te zien."

Jadveder, Verklaar je nader...
Met mijn kinderen op de ijssurfer op het laminaat in de woonkamer zie je de ijzers prima reageren op kanteling van het board... :D
Als je in tekenprogramma auto-cad kijkt over welke assen een truck onder een hoek draait, dan zijn het de x,y en z as..
De z as, kan eigenlijk niet. Dit wordt gecompenseerd door tordering van je board naar mijn idee.
Ook de losse ophanging van de ijzers draagt hier aan bij. Ik weet niet of het bovenste helemaal duidelijk is :crazy: Je verwacht een stuurreactie over twee assen, maar het zijn er drie..... Bij sturen wil een van de ijzers eigenlijk los komen van het ijs, om het helemaal duidelijk te maken

Gr Robert

jadveder
Hardcore windsurfer
Hardcore windsurfer
Surf spul: mXr Monster 66, mXr Lovemachine 54, FF 132 met Avanti, Loft, mXr vinnen

Bericht door jadveder » do dec 26, 2013 9:53 am

Robert8655 schreef:"Erg mooi bedacht en uitgevoerd maar ik meen op foto 18 een tordeerprobleem te zien."

Jadveder, Verklaar je nader.

Gr Robert
Op de foto toon je een bout bevestiging van de linker en rechter arm aan de truck constructie. Wanneer je op deze bevestiging van boven via de truck druk uitoefent zullen de armen door de speling een hoek met het ijs maken en aan de ijzers trekken. Omdat je aan de ijzers een stabiliteitsas hebt bevestigd zullen de ijzers beide scheef gaan staan bij belasting.

Bij je eerdere foto's gebruikte je 1 arm over de volle lengte en daarbij zou dit probleem niet ontstaan.
Hopelijk is dit duidelijk genoeg.
Het ziet er erg mooi uit. Succes.

Robert8655
Funboarder in spe
Funboarder in spe

Bericht door Robert8655 » do dec 26, 2013 12:29 pm

jadveder schreef: Op de foto toon je een bout bevestiging van de linker en rechter arm aan de truck constructie. Wanneer je op deze bevestiging van boven via de truck druk uitoefent zullen de armen door de speling een hoek met het ijs maken en aan de ijzers trekken. Omdat je aan de ijzers een stabiliteitsas hebt bevestigd zullen de ijzers beide scheef gaan staan bij belasting.

Bij je eerdere foto's gebruikte je 1 arm over de volle lengte en daarbij zou dit probleem niet ontstaan.
Hopelijk is dit duidelijk genoeg.
Het ziet er erg mooi uit. Succes.
Jadveder, Ik moest het even goed lezen :D maar is begrijp je opmerking. De bevestiging van de twee armen met de bout is zo gedaan dat de armen zijn ingesloten in een soort U profiel met een bout er door heen. De armen zijn aan de binnenkant, ter hoogte van de bout, massief (hardhouten blokjes) en dus niet indrukbaar. Deze bevestiging heeft dus helemaal geen speling.

Ik heb hier voor gekozen om de ijzers van de truck te kunnen stellen met de stang die er achter langs loopt. Ook kan ik door deze constructie de ijzers van de trucks (voor en achter) op elkaar richten en daarna goed vast zetten...

Groet Robert

jadveder
Hardcore windsurfer
Hardcore windsurfer
Surf spul: mXr Monster 66, mXr Lovemachine 54, FF 132 met Avanti, Loft, mXr vinnen

Bericht door jadveder » do dec 26, 2013 2:05 pm

Robert. Je hebt het mooi bedacht en uitgevoerd.
Ijsskates hebben eigenlijk allemaal een starre as. Hybernas hebben zelfs een starre en brede constructie om te voorkomen dat de ijzers ooit tov. Elkaar kunnen verdraaien.

Hierdoor voorkom je het effect dat ik beschrijf.
Ik hoop dat het systeem werkt want je hebt het mooi gebouwd.
Wanneer de u dieper zou zijn zou hier minder kans op beweging in zitten.

Ik heb al wat dingen met u profiel gebouwd maar staal dat veel kracht over een smal oppervlak moet verdelen vervormd makkelijk.
Succes

Robert8655
Funboarder in spe
Funboarder in spe

Bericht door Robert8655 » do dec 26, 2013 2:39 pm

Jadveder, De constructie vormt nu een geheel, en er zit geen beweging in. Hopenlijk komen wij elkaar tegen op het ijs, dan kijken wij naar de constructie. Dan kunnen wij samen "oordelen" 8).

Groet Robert

Timmo0712
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door Timmo0712 » vr dec 27, 2013 12:45 pm

Heey,

Weet iemand waar ik nog een paar ijzers kan laten maken of kopen, voor een leuk prijsje. want ben al een aantal dagen op zoek maar kan niks vinden. dus heeft iemand misschien wat tips? En zou een ijssurfer met 3 ski's misschien ook nog een optie zijn? of glij je dan weg over het ijs als het waren, omdat je te weinig grip hebt.

j3ro3n
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Zeilnummer: NED-202
Surf spul: Synchro 91 Missile S FF80 FF90 FF102 FF125 Gong NFA 12" Hiberna
Contacteer:

Bericht door j3ro3n » vr dec 27, 2013 9:47 pm

Ik heb een set Hiberna ijzers beschikbaar wanneer je goede ijzers wil hebben. Ski's kunnen ook wanneer je deze onder een hoek zet anders glij je zijdelings weg.

Robert8655
Funboarder in spe
Funboarder in spe

Bericht door Robert8655 » za dec 28, 2013 10:53 am

Timmo0712 schreef:Heey,

Weet iemand waar ik nog een paar ijzers kan laten maken of kopen, voor een leuk prijsje. want ben al een aantal dagen op zoek maar kan niks vinden. dus heeft iemand misschien wat tips? En zou een ijssurfer met 3 ski's misschien ook nog een optie zijn? of glij je dan weg over het ijs als het waren, omdat je te weinig grip hebt.
Timmo0712 (hier een voorbeeld, om het zelf te doen)
Ik ben vier extra ijzers aan het maken van RVS strip. Ik gebruik hier voor een stuk 70mm breed 5 mm dik, per ijzer 45 cm lang en versteviging ribben van 30mm breed 5 mm dik en 30 cm lang. Zo als je op te foto kunt zien heb ik een houten mal gemaakt. Met de mal afgetekend op de RVS strip, Met slijptol (met dun blad 1,5 a 2 mm) de vorm geslepen. Nu alles vijlen. Daarna de verstevigingsribben aan het ijzer lassen. IJzers richten (trekken krom van het lassen) Gat voor de as boren op de juiste plaats. En dan de V-vorm slijpen, vijlen en wetten....Zie foto (net geslepen nu aan het vijlen) :D

https://plus.google.com/u/0/photos/1033 ... 8173272845
Laatst gewijzigd door Robert8655 op wo jul 09, 2014 10:17 am, 1 keer totaal gewijzigd.

Robert8655
Funboarder in spe
Funboarder in spe

Bericht door Robert8655 » di feb 11, 2014 4:32 pm

Omdat het toch niet vriest, heb ik de constructie maar even onder handen genomen :D

De ophanging verbeterd. "Jadveder volgens mij is het zo goed :D"

https://plus.google.com/u/0/photos/1033 ... 8173272845

Alles uitgelijnd, was meer werk dan ik dacht. Met deze nieuwe ophanging zit het als een huis :D

Tot het volgende seizoen dan maar.
En als dat ook niets wordt, Zweden is the place to be. (denk er over om dan maar duizend kilometer naar boven te rijden)

Groet Robert

Plaats reactie