Krijg je een wachtwoord foutmelding? Probeer dan eerst een reset : Reset
Mocht dat niet lukken dan kun je een verzoek indienen via het contact formulier.
Vermeld hierbij wel wat je forum gebruikersnaam is : Contact

Groot Slalom board of decicated windfoil board ?

Foil Freak Forum

Moderators: RaymondW, Mark

Plaats reactie
AHD-Surfer
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer

Groot Slalom board of decicated windfoil board ?

Bericht door AHD-Surfer » di jul 03, 2018 7:43 am

Schijnbaar zou er toch wel wat verschil zitten tussen een groot slalom board of een windfoil specifiek ontworpen board.

Windfoil specifiek board zou rondere railshape hebben, zou een stuk korter mogen zijn en de voetband posities meer naar binnen hebben.

Dus als ik nu een nieuw board wil aanschaffen, mja..... twijfel wat gaat het worden een nieuwe foil ready Fanatic, RRD, JP..... of toch maar een windfoil specifiek board van één van deze merken of bijvoorbeeld een Horue windfoil.
Zoveel verschillen en modellen om uit te kiezen, ik zie het bos door de bomen niet meer.

Iemand wat verstandige insteek ?

JP-T1surfer
Freeride pro
Freeride pro

Re: Groot Slalom board of decicated windfoil board ?

Bericht door JP-T1surfer » di jul 03, 2018 1:51 pm

tja, als jij als nuchtere, klaar kijkende en steeds goed geïnformeerde Belg al 'door het bos de bomen meer ziet'.... dan ziet het er echt niet goed uit voor diegenen die keuzes moeten maken of...voor de shops die de 'twijfelaars' moeten bedienen/adviseren!

Ik heb er momenteel gelukkig persoonlijk niet mee te maken=die keuzestress.....maar ik volg graag deze nieuwe ontwikkelingen dus...kom op met die insteek.

WhiteofHeart
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Surf spul: Northsails/Lokefoil

Bericht door WhiteofHeart » di jul 03, 2018 3:22 pm

Zoals ik al schreef in mijn post, een groot slalomboard doet echt de truc wel. Het gaat er meer om wat je wilt. Wil je alleen foilen met lichtweer en laat je het grote zeilen varen links liggen / vind je het niet erg een extra board in de bus te hebben liggen, koop dan zeker een foilboard. Wil je slalommen en de foil voor erbij als het echt niet waait? Koop dan gewoon een slalomboard. Weet je het nog niet? Koop gewoon een goedkoop oud board van 80+br met een deeptuttlebox en probeer het daar eerst mee, je zal waarschijnlijk in het begin sowieso echt harde klappers maken, dus als je een carbon board nieuw koopt weet je bijna zeker dat je hem binnen 10 sessies naar de reparatie gaat brengen.

AHD-Surfer
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer

Bericht door AHD-Surfer » wo jul 04, 2018 7:48 am

WhiteofHeart schreef:
di jul 03, 2018 3:22 pm
Zoals ik al schreef in mijn post, een groot slalomboard doet echt de truc wel. Het gaat er meer om wat je wilt. Wil je alleen foilen met lichtweer en laat je het grote zeilen varen links liggen / vind je het niet erg een extra board in de bus te hebben liggen, koop dan zeker een foilboard. Wil je slalommen en de foil voor erbij als het echt niet waait? Koop dan gewoon een slalomboard. Weet je het nog niet? Koop gewoon een goedkoop oud board van 80+br met een deeptuttlebox en probeer het daar eerst mee, je zal waarschijnlijk in het begin sowieso echt harde klappers maken, dus als je een carbon board nieuw koopt weet je bijna zeker dat je hem binnen 10 sessies naar de reparatie gaat brengen.
Had ik ook voor ogen, maar de grootste verschillen tussen een grote slalom en foilboard. Mijn indruk is dat de windfoilboards nog een stukje korter gemaakt zijn en sowieso beschikken over een meer inboard voetbandpositie. Dit laatste mis je op een groot slalomboard. Het ligt misschien in de de lijn van de verwachting dat de grotere merken hun slalomboards daar gaan op aanpassen in de toekomst met een extra set inboard voetbandposities, of is dat een verkeerde redenering.
Ik heb momenteel een aantal keren op mijn DUO 129 gefoild, vroeg mij af op welke punten of een grote slalom of een echtwindfoil board performanter zou zijn.

JP-T1surfer
Freeride pro
Freeride pro

Bericht door JP-T1surfer » wo jul 04, 2018 8:48 am

JP-T1surfer schreef:
di jul 03, 2018 1:51 pm
tja, als jij als nuchtere, klaar kijkende en steeds goed geïnformeerde Belg al 'door het bos de bomen niet meer ziet'.... dan ziet het er echt niet goed uit voor diegenen die keuzes moeten maken of...voor de shops die de 'twijfelaars' moeten bedienen/adviseren!

Ik heb er momenteel gelukkig persoonlijk niet mee te maken=die keuzestress.....maar ik volg graag deze nieuwe ontwikkelingen dus...kom op met die insteek.
hierboven effe het gekende spreekwoord gecorrigeerd...

Hoorde via Rob C en Steven B72 dat een 'gewoon' (extra) breed slalomboard of een formulaboard best wel OK zijn: je kan er immers alle maten en types zeilen op varen bij het foilen én....je hoeft dan bovendien enkel maar te investeren in 'een foil-zwaard'.

WhiteofHeart
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Surf spul: Northsails/Lokefoil

Bericht door WhiteofHeart » wo jul 04, 2018 6:26 pm

AHD-Surfer schreef:
wo jul 04, 2018 7:48 am
WhiteofHeart schreef:
di jul 03, 2018 3:22 pm
Had ik ook voor ogen, maar de grootste verschillen tussen een grote slalom en foilboard. Mijn indruk is dat de windfoilboards nog een stukje korter gemaakt zijn en sowieso beschikken over een meer inboard voetbandpositie. Dit laatste mis je op een groot slalomboard. Het ligt misschien in de de lijn van de verwachting dat de grotere merken hun slalomboards daar gaan op aanpassen in de toekomst met een extra set inboard voetbandposities, of is dat een verkeerde redenering.
Ik heb momenteel een aantal keren op mijn DUO 129 gefoild, vroeg mij af op welke punten of een grote slalom of een echtwindfoil board performanter zou zijn.
Het verschil zit hem niet in dat de achterste voetbanden verder naar binnen staan, eerder misschien juist nog iets verder naar buiten, maar dat het board onder de achterste voetband breder is dan een standaardboard, waardoor je meer op je hakken kan staan. De voetbanden van mijn JP135 en mn Patrik Airinside slalom 140 zitten op exact dezelfde plek tov de vinbox, alleeb is de JP135 dus breder onder de achterste voet.

Die duo is een prachtboard. Mijn ervaring: 6.2< achterste mastpositie, 7.2 voorste positie. Manta freeride met lange fuse, max lift op de stabiliser. En voetbanden in de achterste positie. Voor beginners binnen, gevorderderen is buiten ook goed/sneller. Een foilboard wat ook breder is gaat harder en kan je grotere zeilen op zetten, maar de DUO is al vrij goed afgestemd op foilen qua deckshape. Je staat namelijk al vrij op het dek in plaats van er tegenaan.

Martyn
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door Martyn » do jul 05, 2018 9:05 am

Ik heb voor mijn RRD foil een Fanatic formula board op de kop kunnen tikken. Het is inderdaad zo dat je in het begin aardig wat smakkers zal maken dus dan is een oud board wel lekker. Het hangt ook een beetje af of je een race of freeride foil gaat gebruiken. Ga je voor race dan het je een breed board nodig, breder dan 85cm en dan zijn de huidige foilboards wel ideaal. Ga je voor freeride dan zou ik het proberen met de boards die je hebt. Wat dan ook nog wel een optie is, zijn de kite-race boards waar een masttrack ingezet is. Sommige surfshops bieden deze aan voor zo'n 300 euro.

Dennis Bel-19
Deur-surfer
Deur-surfer
Teamrider: Select-NP-Unifiber-Pacific
Contacteer:

Bericht door Dennis Bel-19 » do jul 05, 2018 6:24 pm

Hey Kurt,

Als ik het niet fout heb is uw doel van het foilen om te varen bij weinig wind, zonder grote lappen nodig te hebben van +9m. Het gaat dus over freeride foilen en niet race gericht.

In dit geval zou ik voor een 75 a 82cm breed slalomboard gaan en als grootste zeil een 7.8m (voor iemand die zwaarder is evt 8.6m). Is het 8-15kn dan vaar je met de foil en je 7.8m. Bij een windsterkte hierboven steek je uw gewone vin eronder en knal je verder. Indien je 8.6 houdt als grootste zeil kan je een 85cm breed slalom board nemen omdat dit nog prima is met 8.6. 7.8m werkt beter op een iets smaller board.

Ik gebruik zelf mijn JP Slalom 85 van 2018 (met foil box). Ik vind het gebruiken van een slalom board (op voorwaarde dat je ook nog slalom vaart buiten het foilen) heel efficiënt. Neemt de wind toe duurt het 2min om te wisselen van foil naar vin en omgekeerd (zeil en board blijven behouden!!). Je moet niet zeulen met andere boards/zeilen, het is goedkoper én het bespaard plaats in de wagen en thuis.

Bijvoorbeeld op een dag waar het 's morgens 25kn is (en je vaart een 6.3m) en na de middag zakt het naar 15kn, dan is het foilen ook heel efficiënt als je niet wil omtuigen. Foil + groot slalomboard eronder met je 6.3m en je bent weer vertrokken.

Op deze manier heb je ook een leuke afwisseling. Dagen dat je 2u kan foilen en daarna 2u kan slalommen (of andersom) zijn prachtig. Die afwisseling is geniaal.

Zelf vind ik de JP85 prima om te foilen. Heb ook al op het JP 135 foilboard gestaan, en inderdaad sta je hier iets rechter en comfortabeler op door de ronde rail en meer ruimte onder je hielen door de brede tail (zoals Bart al aangaf). Robin heeft ook al gefoild op zijn JP Slalom 82 - 122l (zonder foilbox), en hij vond dit board er ideaal voor.

Ik gebruik de foil echter enkel bij 8-15kn, waarvoor een dedicated foil board niet opbrengt bij mij t.o.v. het aantal foil-sessies.

De JP Slalom boards van 2018 hebben 2 rijen voetbandposities (nieuwe voetbanden komen met 4 vijzen per voetband). Wat je kan doen om de voetbanden meer 'inward' te hebben is 2 vijzen per voetband te gebruiken ipv 4, en dan de binnenste rij te gebruiken. Ik heb dit zelf gedaan in het begin, maar heb ze nu terug op de normale positie gezet omdat de efficiëntie hieronder lijdt bij het wisselen (zoals bovenaan aangegeven).

Hopelijk heb je hier wat aan.

Groetjes

Plaats reactie